بازار خودروهای الکتریکی پایه در حال گرم شدن بوده و اخیراً شاهد معرفی کیا نیرو الکتریکی ۲۰۱۹ بودهایم. ما کاملاً تحت تأثیر این خودرو قرار گرفتهایم اما میخواهیم ببینیم نیرو در برابر رقبا چه حرفهایی برای گفتن خواهد داشت.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا نیرو را در برابر طیفی از هاچبک ها و کراس اوورهای ۵ درب الکتریکی با قیمت مشابه قرار دهیم. این رقبا شامل مواردی چون شورولت بولت، هیوندای کنا الکتریک، کیا سول الکتریکی و نیسان لیف ای پلاس هستند.
نیرو الکتریکی یکی از بزرگترین خودروهای الکتریکی این کلاس بوده اما احتمالاً کمی کوچکتر از لیف ای پلاس خواهد بود. علیرغم طول کمتر، هر دو خودرو فاصلهی بین محوری مشابهی دارند.
در آن طرف ماجرا شورولت بولت قرار دارد که پسر کوچک این کلاس بوده و کوتاهتر از هیوندای کنا الکتریک میباشد. البته بولت، کنا و سول فاصلهی بین محوری کمتری در مقایسه با نیرو و لیف ای پلاس دارند.
حجم محفظه بار نیز دیگر ویژگی جالبتوجه است زیرا تفاوتهای قابلتوجهی دیده میشود. بولت کوچکترین محفظه بار را داشته و برابر با ۴۷۸.۶ لیتر میباشد اما زمانی که صندلیها تا شوند بزرگترین فضای بار (۱۶۰۳ لیتر) ایجاد میشود. نیرو الکتریکی با فاصلهی کمی در رده دوم قرار داشته و فضای بار ۱۵۰۰ لیتری دارد. لیف ای پلاس کمترین میزان فضای بار در زمان تا شدن صندلیها را دارد که برابر با ۸۴۹.۵ لیتر میباشد.
اگرچه هر ۵ خودرو خاص هستند اما قوای محرکهی آنها شباهتهایی دارد. همه از مجموعه باتری لیتیوم-یونی استفاده میکنند و ظرفیت آنها از ۶۰ تا ۶۴ کیلووات ساعت میباشد. ۴ خودرو همچنین دارای پیشرانهای الکتریکی با قدرت حدود ۲۰۱ اسب بخار هستند اما گشتاور بولت بهطور قابلتوجهی کمتر از نیرو، کنا و سول میباشد.
نیسان لیف ای پلاس کمی عجیبوغریب بوده زیرا پیشرانهی آن قدرت ۲۱۴ اسبی داشته اما خب کمترین گشتاور یعنی ۳۴۰ نیوتون متر را تولید میکند.
یکی از مهمترین جنبههای خودروهای الکتریکی برد آنهاست که لیف ای پلاس با برد ۳۶۳. کیلومتری حرف چندانی برای گفتن ندارد. بولت و نیرو با محدوده حرکتی ۳۸۳ و ۳۸۴.۶ کیلومتری شانهبهشانه هم حرکت میکنند. سول برد ۳۹۱ کیلومتری داشته درحالیکه کنا الکتریک با یکبار شارژ مسافت ۴۱۵.۲ کیلومتری را طی میکند.
دیگر فاکتور مهم قیمت است اما فعلاً قیمت دو خودرو تأیید شده است. بولت قیمت پایهی ۳۶۶۲۰ دلاری داشته و به زودی مشوق ۷۵۰۰ دلاری خود را از دست خواهد داد. به این ترتیب کنا الکتریکی بهترین ارزش در برابر مبلغ پرداختی را خواهد داشت. البته انتظار میرود کیا نیرو الکتریکی هم قیمت مشابهی داشته باشد.
اگرچه در این مقایسه تسلا مدل ۳ را فاکتور گرفتیم اما حتی با وجود اینکه نسخههای پایهی این خودرو فعلاً تولید نشدهاند ولی بازهم باید به آن اشاره کنیم.
این خودرو قیمتی حدود ۳۵ هزار دلار خواهد داشت و از مشوق کامل ۷۵۰۰ دلاری بهره نخواهد برد. اگر تولید مدل ۳ بازهم به تأخیر بیفتد شاید کلاً این مشوق را دریافت نکند.
محصول تسلا همچنین برد حدود ۳۵۰ کیلومتری خواهد داشت که برای چنین خودرویی در آن زمان قابلتوجه بوده اما خب تمامی رقبای یاد شده هماکنون محدوده حرکتی بیشتری دارند.
علیرغم این موضوع هنوز هم برخی افراد منتظر مدل ۳ پایه هستند و ما آنها را سرزنش نمیکنیم اما خریداران باید بدانند که رقبای زیادی وجود دارند.
Mآsكvيch
۲۹ بهمن ۱۳۹۷کره تو این زمینه خیلی خوب داره حرکت میکنه
کنا،سول،نیرو هر سه موفقیت های زیادی کسب کردن امسال و چندین جا کاندید شدن
علیرضا
۲۹ بهمن ۱۳۹۷کیا نیرو بهترینه بعدم نیسان لیف(بر خلاف همیشه که رائ م رو ژاپنی هاست)
me84
۲۹ بهمن ۱۳۹۷.
تو الکتریکیها برد خیلی فاکتور مهمیه که کنا تو این رنج قیمت از همه بهتره. اما من در حال حاظر هیبریدی ها و پلاگین ها رو به تمام الکتریک ترجیح میدم. مثل تویوتا پریوس پلاگین که مصرفش فقط 2 لیتره.
فرامرز
۳۰ بهمن ۱۳۹۷هیوندای کنا تو نسخه پایه رنج خیلی کمتری داره و تیپ بالاترش که رنجش یکم از نیرو بیشتره قیمت بالاتری از نیرو داره. کلاْ هر وقت هیوندای و کیا دو تا خودرو روی یک پلتفرم میزنن هیوندای حدود ۲-۳ درصد قیمت بالاتری داره
Abbas
۳۰ بهمن ۱۳۹۷اگه به انتخاب من باشه که کنا انتخابمه بعدشم نیرو