کیا مدل مفهومی RAY را بروی پلاتفرم forte بصورت هیبریدی آماده نموده و در نمایشگاه اتوموبیل شیکاگو به نمایش گذاشت.
ray یک کانسپت چهار نفره است که با کمک مواد بسیار سبک، سقف هگزاگونال (با لایههای جذبکننده انرژی خورشیدی) و سیستم خودکار کنترل دما بهعنوان پنجمین محصول کیاموتورز محسوب میشود که در استودیوی طراحی مرکزی کیا در ایرواین کالیفرنیا در سال ۲۰۰۹ طراحی شد.
در واقع طراحان معتقدند به دلیل استفاده از خطوط تند آیرودینامیک روی بدنه و شیشه بسیار کشیده که از جلو تا دوسوم عقب را پوشش داده، بهوجود آوردن کمترین میزان فاصله چرخها تا اطاق، اگزوزهای uشکل و یا درهایی که خلاف جهت یکدیگر باز میشوند همچنین چراغهای منحنی گونه عقب همانند طراحی هواپیما است.
در داخل هم چنین المانهایی به چشم میخورد و بخش عمده قطعات داخلی از مواد قابل بازیافت تولید شده است. حتی به غیر از نمایشگر پنل شکلی که روی کنسول وسط شبیه به یک مستطیل آیرودینامیک است و نشاندهنده میزان دمای داخل و بیرون، سرعت و یا انرژی باقیمانده در باطری است، سقف نیز دارای تکنولوژی بوده که در صورت تابش آفتاب شدید به کمک سیستم هوشمند تهویه مطبوع داخلی اجازه نمیدهد داخل اطاق گرم و برای سرنشنیان غیرقابل تحمل شود.
با این صفحه نمایشگر لمسی بسیار سبک میتوان حتی پیشرانه را خاموش و روشن کرد و یا خودرو را در دنده قرار داد، همچنین به یک سیستم اطلاعرسانی-سرگرمی ساخته شده توسط ماکروسافت متصل است که پخشکننده فیلم و موسیقی و حتی منتقلکنندهاش روی تلفن همراه به کمک سیستم بلوتوث است.
کیا ray برقی با دارا بودن ضریب پسار ۰.25cd و سیستم فرمان بیسیم دارای پیشرانه ۱.۴ لیتری gamma از نوع gdi با قدرت ۱۵۳ اسببخار و یک موتور الکتریکی ۷۸ کیلوواتی است که انرژی خود را از یک باطری لیتیومی پلیمری میگیرد که در کل میتواند ۱۲۰۰ کیلومتر جوابگو باشد. این خودرو که قادر به رسیدن به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است در حالت hev 3 لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر و در حالت برقی ۱.۱۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر میسوزاند که با توجه به رینگهای ۲۰ اینچی و تایرهای ۱۹۵ با دیواره ۵۰ که ضد اصطکاک هم هستند دارای طول ۴.۴، عرض ۱.۸، ارتفاع ۱.۳ متر و فواصل اکسلهای ۲.۷ متر بوده و در کل نشاندهنده رشد کیا در پرداختن به تولید خودروهای مفهومی برقی برای نسل آینده است.
مشخصات فنی:
* Length: 173.2 inches / 4,400 mm
* Width: 72.8 inches / 1,850 mm
* Height: 53.5 inches / 1,360 mm
* Wheel base: 106.3 inches / 2,700 mm
* Tires: 195/50 R20 low-rolling resistance
* Engine: 1.4-liter Gamma 153-hp GDI engine / 78kw electric motor
* Transmission: CVT/ fixed ratio
* Batteries: Lithium-ion polymer
* Top Speed: 109 mph
* Fuel Economy
* Pure HEV Mode: 77.6 mpg
* Plug-in HEV Mode: 202.3 mpg
* Vehicle Range: 746 miles
* Cd: 0.25
* Steering: By-wire
منبع: مجله ماشین – autoblog – roadandtrack
توجه: برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی ، روی آنها کلیک کنید.
فرهاد مهرتاش
۱۷ مرداد ۱۳۹۰به نظرتون چند هزار سال دیگه ایرانخودرو و سایپا میتونند اینجور خودرویی بسازند!؟
اگه بسازند قیمت اون چند هزار بیلیون خواهد بود!؟
ابوالفضل
۲۶ دی ۱۳۹۱به نظر من اگه اونا خودشونو جر بدن نمیتونن همچین چیزی درست کنن
سعید
۲ فروردین ۱۳۹۴70هزار سال دیگه
juve
۲۶ آبان ۱۳۹۰به جای خودروهای گازسوز از خودروهای برقی استفاده شود. بهتر نیست؟؟؟
خطر آتش سوزیش کمتره و فکر نکنم مثل گاز آزار اذیت کنه و راننده رو عصبی!
mohamad
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱1500 sale dige age harom nabashe
سید علیرضا
۳ تیر ۱۳۹۱ببخشید ها این ماشین ها به نظرم سرطان هستند چون سوخت مورد نیاز ان ها کم است
محمد
۱۴ بهمن ۱۳۹۲مشکلی درش نمی بینم ولی نمای پشتش انگار پرس شده که این تو ذوق می زنه.