واقعیت این است که ما مردمان شگفتی هستیم و اعمال و سلوکمان بسی بهتانگیز و حیرتآور است؛ گاهی آنچنان جسم و روحمان معطوف به امری است که از بدیهیترین قضایای دوروبر خویش نیز غافل میمانیم و برخی اوقات هم غرق در توهمات، سنجه حقیقی حیات را وامیگذاریم. بازار خودرویمان هم متأثر از ما مردمان سودازده است؛ مردمانی که کاربری خرد را در حیات خود کمتر خوش میدارند ولی خویشتن را بسی مدعی میپندارند. بگذریم.
شاید اینطور بتوان گفت که همهمان کمابیش به کسالت و رخوت تاریخی دچاریم و بازار خودرویمان نیز به همین درد مبتلاست؛ تمامی توجهات هم در این بازار به چند برند خاص معطوف شده و خیلی از مدلها ولو باکیفیت هم، فدای غفلت و کمالتفاتی عمومی گردیده است. در چیستی این ماجرا دلایل چندی ذکر میشود، از جمله کمبود تنوع، ناآشنایی عامه با خودروهای روز دنیا، سرمایهای بودن خودرو بهجای مصرفی بودن آن و گرانی وحشتناکی که حتی متهورین خریداران را هم به وادی محافظهکاری میکشاند و… اما در یک مسئله کمتر میتوان تردید نمود و آن هم این است که ما برای خریدمان کمتر وقت صرف میکنیم، کمتر جستجو میکنیم و بیشترمان به دنبال خوراک حاضر و آماده فکری و همچنین مشورت با کسانی هستیم که در بهترین حالت یا کم میدانند و یا هیچ نمیدانند و تنها از سر خالی نبودن عریضه، دانشی مخدوش را به ما عرضه میکنند که ماحصلش چیزی جز خسران و ضرر نیست؛ در بدترین وضعیت هم یا مغرضاند و یا دلال و…. در گذر ایام کمتر پیش آمده که خودروسازانمان محصولی را روانه بازار نمایند که مشتری به تمامی از آن راضی باشد، اما با تمامی نابسامانیهایی که بر این حوزه حاکم است، از یک امر نمیتوان چشمپوشی نمود و آن اینکه محصولات مونتاژی این گروه تا زمانی که از آنان کیفیت زدایی نشده باشد از مطلوبیت نسبی برخوردارند! یکی از مدلهایی که اخیراً مونتاژ آن در یکی از مجموعههای جاده مخصوص شروع گشته است و در هیاهوی کر کننده رقبای وارداتی و مونتاژی از آن غفلت شده، خودروی کیا سراتو میباشد. این مدل چندین وقتی است که روانه بازار شده و علیرغم تمامی ویژگیهای مطلوبی که از آن برخوردار است مورد بیالتفاتی تام و تمام قرار گرفته است. گرچه این خودرو بهروز نیست و نسل پیشین خود میباشد، ولی پیش از این در بیشتر سایتهای خودرویی دنیا از آن سخن رفته است، که در ذیل به پارهای از آنها اشاره میکنم. سایت JDPOWER آمریکا این خودرو را بدین صورت ارزیابی نموده است.کیفیت: بالاتر از حد متوسط
عملکرد: متوسط
طراحی: متوسط
قابلیت اطمینان: متوسط
سایت DRAIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را در این خودرو مشاهده نموده است.
نکات مثبت: طراحی زیبا، بهای مناسب، فضای نسبتاً مناسب کابین
نکات منفی: کندی خودرو، استفاده از پلاستیک سخت و ارزان قیمت در کابین
سایت CARS آمریکا که نیز پیشتر دیدگاههای مصرفکنندگان این خودرو را بازتاب داده بود، امتیازات ذیل را برای این مدل در نظر گرفت.
راحتی خودرو: 4 از ۵ امتیاز
طراحی خارجی: 4 از ۵ امتیاز
ارزش بهای پرداختی: 4 از ۵ امتیاز
عملکرد: 4 از ۵ امتیاز
قابلیت اطمینان: 4.۵ از ۵ امتیاز
این مدل نسل دوم کیا سراتوست که در اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شده است. بدنه آن در استودیو طراحی مستقر در ایالت کالیفرنیا تکوین یافته و تیمی مرکب از PETER SCHREYER، KURT KAHLS و TOM KEARNS طراحی آن را بر عهده داشتهاند. همچنین این خودرو از پلت فرمی مشترک با هیوندای الانترا بهره میبرد و تنها سیستم فنربندی عقب آن با خودروی مذکور متفاوت است. در اکثر بازارها نیز این خودرو با نام FORTE شناخته میشود و تنها در چند خطه خاص از جمله استرالیا، آفریقای جنوبی و سنگاپور و… با نام سراتو فروخته شده است. علاوه بر اینها، این خودرو در ممالکی همچون چین، روسیه، مالزی و قزاقستان نیز مونتاژ گردید. در زمینه ایمنی نیز این خودرو ۴ ستاره را از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا کسب نمود و همچنین ۴ ستاره را هم از موسسه ANCAP استرالیا دریافت کرد. علاوه بر اینها، کیا سراتو در انستیتو ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) هم تست شد و در تمامی موارد اعم از مقاومت سقف، تصادف از نیمه جلو، ضربه به ناحیه سر و نیز تصادف از بخشهای کناری خودرو، نمره خوب (GOOD) که بالاترین امتیاز این آزمون بود را دریافت نمود. در نمونههای صادر شده به بازارهای آمریکا و استرالیا، این خودرو مجهز به ۶ عدد ایربگ در حالت استانداردش بوده است ولی انواع مونتاژ شده در کشورمان تنها از ۲ عدد ایربگ بهره میبرند و فاقد سیستم کنترل پایداری یا همان ESP هستند. بهای این خودرو به صورت ثبت نامی، در حدود ۷۰ میلیون تومان برای نمونه ۱.۶ لیتری و ۹۰ میلیون تومان برای نمونه ۲ لیتری آن میباشد؛ در حالی که هم اکنون در بازار آزاد این خودروها حتی تا ۵ میلیون تومان بالاتر از این نرخ هم قیمتگذاری شدهاند. ممکن است با خودتان بگویید که آیا این خودرو با تمامی کاستیهایی که به آن دچار است ارزش این را دارد که خریداری شود، آنهم با توجه به اینکه مدلی بهروز نیست و… برای آنکه در این مورد کمکی به شما نموده باشم، ذهنتان را لحظاتی چند معطوف به دو رقیب وارداتی آن مینمایم، یکی از این دو جیلی امگرند اتوماتیک میباشد که از پیشرانهای ۱.۸ لیتری با توان ۱۳۷ اسب بخار برخوردار است و قیمت آن نیز در حدود ۸۶ میلیون تومان است و دیگری نیز MG 350 نام دارد که از موتوری ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب بخار بهره میبرد و در حدود ۸۷ میلیون تومان هم در مدلهای ثبتنامیاش قیمت دارد. همهمان در یک معامله در پی آن هستیم که بیشترین مطلوبیت را بدست آورده و از سویی دیگر نیز متضرر و مغبون هم نگردیم، لذا در شرایط نسبتاً برابر، تنها راهی که برایمان باقی میماند مقایسه بین داشتههای دو کالای همسان است، لذا در این باب سعی نمودم که میزان تجهیزات رفاهی و ایمنی کیا سراتو ۲ لیتری (مونتاژ داخل) را با نزدیکترین رقبایش به لحاظ قیمتی، یعنی MG350 و جیلی امگرند مقایسه نمایم تا بدین لحاظ سنجه بهتری را برای خریدمان بدست آوریم.برخی از تجهیزات ایمنی و رفاهی اضافی که در جیلی امگرند اتوماتیک یافت میشود ولی در کیا سراتو (نمونه ۲ لیتری مونتاژ داخل) وجود ندارد به شرح ذیل است:
- شش عدد ایربگ (در سراتو مونتاژ داخل، تنها ۲ عدد)
- سانروف دوحالته مجهز به سیستم ایمنی و محافظتی
- صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۸ جهت
- بخش DVD و مانیتور ۶.۵ اینچی
- سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)
- ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده (در سراتو مونتاژ داخل، ترمز عقب کاسهای است و دیسک خنک شونده هم موجود نیست)
- و…
همچنین برخی از تجهیزات ایمنی و رفاهی که در خودروی MG 350 یافت میشود ولی در خودروی کیا سراتو (نمونه ۲ لیتری مونتاژ داخل) موجود نیست بدین ترتیب میباشد:
- ۶ عدد کیسه ایمنی هوا (در سراتو مونتاژ داخل، تنها ۲ عدد وجود دارد)
- سیستم ترمز کمکی BA
- سیستم پایداری خودرو در سر پیچها CBC
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی
- تنظیم اتوماتیک صدای ضبط صوت با توجه به سرعت خودرو
- تنظیم اتوماتیک سرعت برف پاکن ها با توجه به سرعت خودرو
- مجهز به سیستم جداکننده سریع لنتها از ترمز
- ترمز دیسکی جلو و عقب مجهز به خنککن (در سراتو مونتاژ داخل، ترمز عقب کاسهای است و سیستم خنککن وجود ندارد)
- آینههای جانبی برقی به همراه گرمکن
- سیستم کنترل باد تایرها (TPMS)
- و…..
مشخصات فنی
نمونه ۲ لیتری:
حجم موتور: ۱۹۹۸ سیسی
توان: ۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۹۴ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر
مصرف در سیکل ترکیبی: ۶.۴ لیتر
نوع گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک
نمونه ۱.۶ لیتری:
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۲۴ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۵۶ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر
مصرف در سیکل ترکیبی: ۷.۷ لیتر
نوع گیربکس: ۶ دنده دستی
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
سیستم تعلیق عقب: اکسل پیچشی
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۳۰/۱۷۷۵/۱۴۱۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۲۴۰ کیلوگرم (نمونه ۱.۶ لیتری)- ۱۳۱۰ کیلوگرم (نمونه ۲ لیتری)
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۴۵ R15 (نمونه ۱.۶ لیتری)- ۲۰۵/۵۵ R16 (نمونه ۲ لیتری)
ایمنی
کسب ۴ ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا
کسب ۴ ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا
مجهز به ۲ کیسه هوای ایمنی
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نمونههای عرضه شده در بازارهای جهانی به صورت استاندارد به ۶ کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری (ESP) مجهز میباشند.
برخی از تجهیزات ارائه شده توسط سازنده ایرانی این خودرو
کامپیوتر سفر
کروز کنترل (فقط در نمونه ۲ لیتری)
غربیلک فرمان + دسته دنده با پوشش چرمی (فقط در نمونه ۲ لیتری)
تهویه مطبوع اتوماتیک (فقط در نمونه ۲ لیتری)
فرمان قابل تنظیم با کلیدهای کنترل
نشان دهنده جهت (قطبنما)
باز شدن اتوماتیک دربها هنگام تصادف
سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور
چراغهای اتوماتیک (فقط در نمونه ۲ لیتری)
چراغهای مه شکن جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD PLAYER + MP3 + AUX + USB + IPOD
چراغهای مه شکن جلو و عقب
۶ عدد بلندگو
البته نمونههای ۲ لیتری این خودرو در بازار جهانی به تجهیزاتی همانند سانروف، آینههای با قابلیت مات شدن، دوربین دید عقب، رینگهای آلومینیمی ۱۷ اینچی و … مجهزند که مشابه آنها در نمونههای مونتاژ داخل این خودرو ارائه نشده است.
قیمت
نمونه ۱.۶ لیتری: ۶۹.۹ میلیون تومان (ثبت نامی)
نمونه ۲ لیتری: ۸۹.۹ میلیون تومان (ثبت نامی)
نوشته: سام کاویانی
محمد
۲۹ دی ۱۳۹۳نمیدونم باید چی بگم
حرفی نمیمونه، جز :|
amir
۲۹ دی ۱۳۹۳همیشه چندین و چند قدم از بقیه عقب تر هستیم
امیدوارم به سرنوشت پراید دچار نشه .
عارف
۲۹ دی ۱۳۹۳سایز تایر هاشو کوچیک کردن؟ مه شکن جلو رو هم نمیبینم! سان روفم که ما نمیخوایم. کولر اتوماتیکم که استغفر الله! مگه انگشت نداریم کولر و کم و زیاد کنیم؟کیفیت رنگ و قطعات و نوع برند لاستیک و شیشه ها و کیسه هوا و هزار چیز دیگه هم بعدا معلوم میشه
رضا
۲۶ مرداد ۱۳۹۴من فکر نمی کنم نسل دو ایراد زیادی داشت تا کیا نسل سه را وارد بازار کند. این سیاست تنوع طلبی جهت حفظ بازار است. ولی سایپا خیلی از امکانات را حذف کرده تا سود فابل توجهی دریافت کند.
E 36
۲۹ دی ۱۳۹۳واقعا ماشین خوبیه همونطور که مطلب اشاره کرده تو دنیا جایگاه خوبی داره و داشته ولی متأسفانه سایپا با کیفیت مونتاژ ضعیفش و اینکه فقط به فکر دستیابی به سود بیشتر از فروش این خودرو هست چهره بدی ازش درست میکنه ! نکته منفی بعدی اینه که لوازم یدکی سایپایی هم وارد بازار میشه و پیدا کردن قطعه اورجینال یا همون کره ای سخت و این به ضرر کسانی هست که نمونه های کره ای این ماشین رو سوار میشن.
H_Pay
۲۹ دی ۱۳۹۳کره ایه منتاژ داخل…چه شود :|
شاهین
۲۹ دی ۱۳۹۳نمیدونم چرا یهویی یاد ریو افتادم :|
Zonda R
۲۹ دی ۱۳۹۳@.F
با تشکر از سام عزیز بابت این مطلب پر مغز
چرا اینقدر تجهیزات رو کم کردن؟
دارن 30 هزار دلار بابت یه خودرویی که مونتاژ میشه میگیرن
کمه؟!؟!؟
اکسنت هم رقیب قیمتی این خودرو بوده که الان 105 میلیون هستش
Ahmad..F12
۵ بهمن ۱۳۹۳من فکر میکنم شتاب 0 تا 100 و البته مصرف سوخت جابجا درج شده
شتاب 2.0 لیتری کم تر از 1.6 ینی؟؟؟
مصرف سوخت 2. لیتری کم تر از 1.6 لیتری؟؟
parseh net30
۲۹ دی ۱۳۹۳خداییش دوسش دارم
4MATIC
۲۹ دی ۱۳۹۳گند زدن توش خوب چه کاریه ادم بره80ملیون اینو بخره تازه معلوم نیست کی تحویل می دن
می شه با95ملیون یه دونه سراتو کره ای خرید هم با کیفیت تره و هم خدماتش به تره وماشین ایرانی هم سوار نمی شه ادم
VENENO
۲۹ دی ۱۳۹۳بشدت موافقم
با این پول میشه یه سراتو وارداتی کم کار خرید
در صورتی ک سراتوی سایپا کیفیت قطعات و مونتاژ و امکانات سراتوی وارداتیو نداره
خدانکنه اینم بشه مثه پراید و 405 که تا 70 سال مهمون جاده هامون باشن
با این مشخصات بهتر بود حداقل 15 تومن ارزونتر میدادنش
محمد
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴مشکل أصلی صداقت ملته ، شما چند تا آدم می شناسی که در مورد شرایط ماشینشون راست می گن، شامل کار کرد، تصادف و …..
من ترجیح میدم ماشین صفر با إمکانات کم بخرم تا ماشین دست دوم یه هموطن
bardia
۲۹ دی ۱۳۹۳مدل 2 لیتری زده صفر تا 100 10.5 ثانیه
اونوقت با موتور 1.6 شده 10.3
البته دلیلش بخاطر گیربکس دستی برای مدل دومه
فقط من متوجه نشدم,الان این مونتاژی ها ESP ندارن؟
سام سامی
۲۹ دی ۱۳۹۳ماشین خوبی هست و قیمتشم تو این آشفته بازار به نسبت بد نیست…گرچه فکر میکنم برای جا افتادن جا داشت هر دو مدل 5-6 تومان ارزون تر عرضه میشدند…
در کل واسه خودم جای تعجب داره که خود سایپا نیز هیچ مانوری برای فروش نکرده این در حالیه که برای بقیه محصولات چینی خودش بیشتر تلاش میکنه…
با تمام این اوصاف فکر میکنم کسی که 90 تومان پول میده حداقل انتظار سانروف و مانیتور و دوربین رو باید داشته باشه…با این وجود اگه سایپا بتونه به صورا تحویل فوری و با خدمات خوب ماشین و بفروشه براحتی میتونه جای مگان رو بگیره.
درورد بر عاشقان خودرو
4MATIC
۲۹ دی ۱۳۹۳اقا سامی سراتو مدل2009تا2013ماشین های بی کیفیت وخشک هستن وکیفیت اجزای داخلیش خوب نیست ولی این اشکال تو مدل2014حل شده وبه هر حال ادم بره سراتو کره ای بخره بهتره
سام سامی
۲۹ دی ۱۳۹۳4matic عزیز…اینکه سراتو اطاق قدیم ماشین خشکی بوده و هست رو قبول دارم اما بی کیفیت و نه…حداقل به نسبت قیمتش نه با کیفیت هست و نه بی کیفیت…اما در مورد سراتو کره ای دست دوم بهتر هست به شرطی که بتونی تمیز و کم کاکردش و پیدا کنی که البته اونم کار آسونی نیستش…
ارادتمند
نیما ناصری
۲۹ دی ۱۳۹۳اگزوز مگان به این ارزش داره
Ghost
۲۹ دی ۱۳۹۳البته اگه مگانی که میفرمایین هم مونتاژ نباشه !!!!!
mt amre
۲۹ دی ۱۳۹۳سایپا سال دیگه آپشنهایی که سراتو نسبت به نمونه های خارجی نداره به خودرو اضافه میکنه و به اسم سراتو سال یا شاید هم new cerato برای فروش میذاره
,
hamed
۲۹ دی ۱۳۹۳به نظرمن این خیلی بده که ماخدمان راازرقابت باکشورهای دیگه کنارکشیده ایم وفقط سرهم کلاه میزاریم دودش هم تو چشم همه رفته وباز هم بیشتر خواهد رفت.ماشین هایی که کشور های خارجی میسازن کم مونده پرواز کنن ولی ما پرایدی را که اولین ماشین ساخت امریکا بوده رو هنوز سوار میشیم خدا کنه روزی این حقیقت بفهمیم که چیزی از بقیه کم نداریم……
سینا
۲۹ دی ۱۳۹۳چند بند ابتدایی این مطلب توهینی آشکار به مردم ایران است
درست است که در مقوله خودرو کار بسیار افتضاح است و وضع اقتصاد هم بد است
اما اگر وضع ما اینچنین که نوشته اید بود تمام ایران از هم پاشیده می شد و اوضاعمان از افغانستان و عراق و کره شمالی هم بدتر بود
لطفا قیاس به نفس نفرمایید
پدال این روزها احوالت خوش نیست ،همش تبلیغ بنجل های چینی و محصول کیفیت زدایی شده سایپا رو می کنی !
سام
۲۹ دی ۱۳۹۳دوست عزیز، بررسی و انتقاد از اعمال و سلوک روزمره آحاد یک جامعه هرگز به معنای توهین نیست وگرنه با این حساب اصولا علمی به نام جامعه شناسی وجود خارجی نداشت.یک نگاه عادی به و ضعیت روزمره جامعه مان می تواند خیلی از مسائل را برای مان آشکار کند. به راستی کدام یک از اعمال مان با عقل و منطق و دوراندیشی همراه است؟آیا به نظر شما طرز رانندگی مان مثل جوامع پیشرفته و حتی کشورهای جهان سوم است؟کجای دنیا به این طرز….رانندگی می کنند؟ آیا رفتارمان با همدیگر محترمانه و مثل یک انسان عادی و متمدن است؟ در کجای دنیا رفتار جمع عظیمی از مردم تا این حد آغشته با ریاکاری، دورویی و نیرنگ است و معاملات تا این حد سخت و آغشته به کلاهبرداری و……نمی توان تمامی این مصائب را نادیده گرفت و در خواب خوش و خودحق پنداری متوهمانه فرو رفت.اگر به نظرتان ما ادمهای متعادلی نیستیم و حالمان خراب است پس با این حساب نویسندگانی چون دکتر محمود سریع القلم نویسنده کتاب هایی چون اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار و ….حسن نراقی نویسنده جامعه شناسی خودمانی و…و علی رضاقلی(والا) نویسنده جامعه شناسی نخبه کشی و نیز دکتر صادق زیباکلام و دهها نفر دیگر از اساتیدی که به بررسی احوالاتمان روزمره و معایب اخلاقی مان پرداخته اند را باید بیمار و ناخوش احوال فرض نمود و محتاج درمان فوری!
سینا
۲۹ دی ۱۳۹۳شاید شما تا بحال از ایران خارج نشده اید
نگاهی به رانندگی مردمان روسیه چین یا مغولستان و کشور های حاشیه دریای خزر می تواند راهنمای شما باشد
ما هم دزدان و دغل کاران را می بینیم و از دستشان در امان نیستیم اما جمع بستن آن کار غلطی است
البته اگر اساتیدتان این افرادی هستند که نام بردید دیگر حرفی نیست و حق تماما با شماست!
سام
۲۹ دی ۱۳۹۳دوست عزیز، شما از کجا می دانید که بنده از کشور خارج نشدم که اینطور راحت قضاوت می کنید.بنده پیش از این به کشورهای حاشیه خلیج فارس رفتم و هم رانندگی و ادب و برخورد آنها را بمراتب بهتر از هم میهن مان یافتم، تا آنجا که بنده خبر دارم وضعیت دارم وضعیت عبور و مرور در کشورهای حاشیه خلیج فارس به بدی ما نیست.در ضمن مغلطه نکنید، من نگفتم که ما بی خرد هستیم بلکه گفتم که ما در زندگی مان کمتر از خرد بهره می گیریم و این واقعیتی است که اصلا قابل انکار نیست و گرنه وضعیت بمراتب بهتری داشتم.ثانیا خیلی دلم می خواهد بدانم که سطح سواد و تحصیلات شما در چه حدی است که اساتید نامبرده را قبول ندارید؟ ثالثا دلیل نمی شود که چون در فضای مجازی هستید هر توهینی به بنده روا بدارید، حال هر که می خواهید باشید.
alireza
۲۹ دی ۱۳۹۳اصلا توهین نبود، عین واقعیت بود، کسانی بهشون برمیخوره که کم ظرفیت هستن، اون هم مشکل خودشونه نه نویسنده مطلب
$@kasra@$
۲۹ دی ۱۳۹۳به نظرم سایپا داره پسرفت میکنه ولی ایرانخودرو داره جدیدا یه چیزایی از خودش نشون میده…
و از همه مهمتر سایپا رفت طرف چینی ها ولی ایرانخودرو با استفاده از طراحان ایرانی داره مدل های جدیدشو بیرون میده و امکانات نسبتا خوبی رو ارایه میکنه
Zonda R
۲۹ دی ۱۳۹۳@.F
سام عزیز
بسیار قلم خوبی در فحص و تشریح داری
و پیشگام در از بین بردن تمرکز و طرف مقابل
البته در بیان حقیقت هم پیشرویی
و چیزی که مبرهنه اینه که انسان با مطالعه ای هستی
من از چند خط اول لذت بردم
ولی همیشه اینطور است که باید عام بود که لذت برد
گاهی بزرگترین نعمت نادانیست
Zonda R
۲۹ دی ۱۳۹۳@.F
در بالا تمرکز طرف مقابل بود منظورم نه
تمرکز و طرف مقابل
سام
۲۹ دی ۱۳۹۳با سلام
لطف داری zonda عزیز، بنده خودم را خیلی کوچکتر از این حرف ها می دانم. من همیشه خودم را یک دانش آموز فرض می کنم که در کلاس زندگی مشغول آموختن و تجربه است.واقعا از ته قلبم نمی خواستم که کار به اینجا برسه، ولی گاهی وقت ها دیگر آدمیزاد تحملش را از دست می ده،آنهم انسان ناقص و خطاکاری مثل بنده.اگر خدای ناخواسته موجبات ناراحتی شما و دیگر دوستان را فراهم کردم، شرمنده ام.
lvlohsen
۲۹ دی ۱۳۹۳چند وقت پیش یکیشو کنار نمایندگی سایپا تو اصفهان دیدم !
آینه ش که زدگی داشت هیچ
رینگ معمولی روش انداخته بودن ! نمیدونم این رو کجای دلم بزارم ؟؟؟
اون یکی ماشین چینی هم کنارش بود زد300 ! اون یکی رینگش یکم زنگ زدگی داشت!
سایپا مطمئن ! بعله اینجوریاست
s.class
۲۹ دی ۱۳۹۳کوپه البالوییش فوق العادس…….
4MATIC
۲۹ دی ۱۳۹۳شیفتر های پشت فرمونش هم پیچوندن
alireza
۲۹ دی ۱۳۹۳یه موضوع بی ربط ولی خیلی مهم:
اخبار جدید رو که در جریان هستید حتما، گویا واردات اتومبیل فقط از طریق نمایندگیهای مجاز و یا با تایید اونها قراره انجام بشه، و واردات توسط افراد غیر از اینها ممنوع میشه و احتمالا افزایش قیمت و رانت خواری دوباره بساطش قراره پهن بشه، احتمالا قیمتها هم افزایش خواهد یافت.
پدال جان ممنون میشم هر چه سریعتر مطلبی با جزئیات بیشتر در این زمینه منتشر کنید
4MATIC
۲۹ دی ۱۳۹۳داش علیرضا منم شنیدم این قانون ازیه جهت خوبه که دیگه ماشین های نیمه فول کار کرده به اسم صفر فول وارد نمی شه وازیه جهت بده که نمایندگی ها هم قیمت را می برن بالا وهم بدقولی هاشون بیشتر می شه(اب می افته دست یزید)
alireza
۲۹ دی ۱۳۹۳از برخی جهات خوبه، مخصوصا اینکه دیگه ماشین بدون گارانتی وارد نمیشه و کلیه اتومبیلها باید 5 سال یا 150000 کیلومتر گارانتی نمایندگی داشته باشن. ولی اگه اختیار این قضیه به نمایندگی های مجاز محول بشه دیگه هیچ خدایی رو بنده نیستن. جالبه که بدونید این قانون توسط انجمن واردکنندگان خودرو تدوین شده که اعضاء اون از شرکتهای آسان موتور و تویوتا و کیا و … هستن، یعنی خودشون واسه خودشون میدوزن و میبرن و تصویب میکنن، فقط امیدوارم به نفع ملت بیچاره تموم بشه که چشمم آب نمیخوره و این رشته سر دراز دارد.
سجاد
۲۹ دی ۱۳۹۳هییییییییییییییییی .. روزگار !!
اینطور که معلومه دیگه باید کاملا از خودروسازی داخل کشور قطع امید کنم ..البته من توی اون قضایای لوازم یدک بی کیفیت و کیفیت های پایین ساخت و همکاری با برادران چینی برای ساخت زوتی و سوتی و قوطی(!) کاملا ناامید شده بودم ولی الان تصمیم گرفتم دیگه هیچوقت امیدوار نشم و از تصمیم ـم برنگردم//
تا وقتی واقعاً لیاقت اینو داشته باشند که مردم فقط به اونا “فکر” کنند !!
“خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغیییر نمی دهد مگر آنکه آنان خود تغییر کنند”
(سوره رعد آیه 11)
hozhabr
۲۹ دی ۱۳۹۳هر چی میاد تو ایران با کمترین امکانات ب فروش میرسه
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چقدر ایرانی لایق بهترین هاست
ارمان
۲۹ دی ۱۳۹۳نتیجه کار مثل روز روشنه تفاوتهای 206 فرانسه که سال 82 داشتیم با 206 های الان بر کسی پوشیده نیست باز یه تجربه دیگه تو این زمینه واقعا ما مردم ایران زمین ایندقر کوچیکیم که بهمون این حس دست بده که باید ته مونده تکنولوژیه دیگر کشورهارو مصرف کنیم ؟ ادم دلش میخواد داد بزنه
سر اخر اینکه سراتو ماشینه خوبی بود با اینکه چیزه خاصی نبود اما کیفیتشو از الان نصف در نظر بگیرید
فردا در نمایندگی ای وای ببخشید یادمون رفت سیم ترمزشو وصل کنیم
اخی دسته موتور شکست میدونی بینه شیفت بود یه پیچو نبستیم ایراد نداره گارانتیه 4ماه دیگه قطعه میاد!!
Siavash
۲۹ دی ۱۳۹۳جالبه تو سایت chinaautoweb هنوز تو چین سراتو ۲۰۰۸ داره مونتاژ میشه و با قیمت ۱۱۰۰۰۰ یوان و بالاتر بسته به اپشنهاش و جالبه که قیمت سراتو ۲۰۰۸ تو خود چین از لنسر و اکسنت و ام جی ۳۵۰ بالاتره همین که کره سراتو ۲۰۱۱ واسه مونتاژ داده به ایران خیلی خوبه این ماشین از لحاظ ارزشی میارزه اگر وارداتی وارد میشد زیر ۱۰۰ قیمت نمیخورد برلیانس v5 و چانگان cs35 و ایدو همه زیر ۹۰۰۰۰ یوان هستند ولی چرا تو ایران بالاتر از سراتو قیمت گذاری شدند چون هم سود وارد کننده بیشتر شه هم ما تو انتخاب ماشین استاندارد اصرار نمیکنیم همین که ماشین چهارتا اپشن الکی داشته باشه انتخاب می کنیم حالا درش صدا حلبی بده ایرادای ریزودرشت داشته باشه مواد بازیافتی باشه اینا مهم نیست
سعید
۲۹ دی ۱۳۹۳حالا بااین مونتاژچه گلی به سرمردم زدید
یه پسر
۲۹ دی ۱۳۹۳جدا از اینکه سایپا لطف کرده و با ارزان سازی ماشین یک سری از امکاناتشو برداشته
اما
اما در شرایط فعلی بازار می تونه گزینه بسیار مناسبی برای خرید باشه
من قصد تخریب جیلی یا ماشین های مشابه رو ندارم اما جیلی مال کمپانی هست که تا سال 2008 یخچال فریزر می ساخته
یا زوتیای ضد 300 یا اریو خودمون که انقد بی نام نشون در پیت که بهتره چیزی دیگه ای نگم
اما سراتو توسط پیتر شرایر طراحی شده یعنی ماشین ایرودینامیک یعنی پدر مادر داره
در ثانی با وجود منتاژ سایپا مطوئنا کیا برای اعتبار برندش ناظرینی رو تو خط تولید این ماشین می ذاره
هر چن توافق هسته در سرنوشت این ماشین می تونه تاثیر گذار باشه اما به نظر من ثبت نامش ارزش داره
هر چند بازم خود من بین جیلی و این با توجه به ایمنی جیلی مردد هستم اما از بسترن و اریو انتخاب بی نهایت بهتری هست
AKO
۲۹ دی ۱۳۹۳دوستان عزیز چند سطر اول متن به دلم نشست ولی اخر مطلب که به نفع سزاتوی مونتاژی قضاوت کردید، باید عرض کنم خودم سراتوی اتومات ۲۰۱۲ ۱۶۰۰ سی سی داشتم باید بگم ماشین خوبیه، امکانات زیادی که داشت رو الان تو تولید داخل برداشتن، و به نظر بنده چیز جدیدی نداره سواری سراتو هم زیاد جالب نبود توو مسافرتهای طولانی خیلی خشک بود و توو جاده های ایران مناسب نبود، عایق بندی سراتو در حد کره ای ها نبود، خلاصه اگه یه مدت داشته باشی با وجود رضایتی که از این ماشین خواهی داشت ، دل زده میشی و اقدام به فروش می کنی ، در کل نقطه عطف سراتو امکانات و کیفیتش نسبت به داخلی ها بود که هر دو مورد در مونتاژی حذف شده پس دلیلی واسه خریدنش نیست به نظر بنده سیستم تعلیق ام جی و مگان خیلی از سراتو سرتره ولی جیلی الکی گرونه هرکی بخره پشیمون میشه ضمنا با قیمت کمتر میشه جک اتوماتدسوار شد کیفیتش به نسبت قیمت خوبه قیافش هم از همشون بهتره
siavash
۲۹ دی ۱۳۹۳دوست عزیز کسی که سراتو سوار باشه سوار جک نمیشه یا حداقل پیشنهاد نمیده ماشین 100 تومنی کره ای کجا و ماشین 50 تومنی چینی کجا پس معلومه اصلا سوار نشدی و داری نظر میدی این خشک بودن هم از سایتهای دیگه شنیدی داری انتشار میدی
شما روی هر ماشینی با این ابعاد رینگ 17 با فاق45 بندازی(نمونه وارداتی) ماشین خشک میشه حتی مگان که میگن نرمه ولی اگر دنبال اسپرت بودن هستی باید با خشکیش مدارا کنی وگرنه رینگ و لاستیک هاشو عوض کن ببین چقدر نرم میشه البته سراتو سایپا رینگ 16 و فاق 55 داره و 1600 اون رینگ 15 با فاق 65
AKO
۲۹ دی ۱۳۹۳سیاوش جان چیزی که نوشتم براتون عین حقیقت بود. شما که منو نمیشناسید از کجا اینقدر مطمنید که من اصلا سوار نشدم یا اینکه چرا این ماشین رو فروختم . بنده شغلم خرید و فروش ماشینه . صرف چینی بودن یا کره ای بودن یه وسیله دلیل بر داشتن یا نداشتن کیفیت و یا جذاب بودن یا نبودن نیست. ضمنا بنده گفتم نسبت به قیمت . اگه دقت کنید گفتم جیلی با اون قیمت خیلی گرونه
زود قضاوت نکن دوست عزیز
siavash
۲۹ دی ۱۳۹۳دوست عزیز شما شغلت خرید و فروشه که باید بدونی کسی که دنبال برند کیا باشه پس از ماشین کیفیت میخواد واقعا کسی بیاد بهت بگه برام یه سراتو تمیز پیدا کن پیشنهاد جک میدی بهش؟ در ضمن شما سوار شدی و این ماشین دیگه تازگی نداره کسی که سوار نشده مگه میشه تازگی نداشته باشه خیلیا هستن دوست ندارن چینی سوار شن چند ساله طرف L90 داره ومیخواد ماشینشو ارتقا بده از یک طرف هرچی پولشو جمع میکنه ماشینهای برند مثل کیا و هیوندای گرون و گرونتر میشن و حاضر هم نیست رنو باکیفیتشو بده چینی بخره واقعاً برای این افراد چه پیشنهادی داری واقعاً سراتو سایپا بذای این افراد که کم هم نیستن مناسب نیست که با 70-90 میلیون بتونن برند کیا سوارشن اگر آپشنهای این ماشین روش بود سایپا خیلی بالاتر قیمت میزد پس بازم خریدش سخت میشد این ماشین برای کسایی که دنبال کیفیت هستند و یه ماشین بی دردسر میخوان که هم باکلاس باشه و هم با اصالت ماشین خوبی هست ولی اگر دنبال آپشن و مواد بازیافتی هستید ماشین چینی تو بازار زیاده الحمدا… پیشنهاد دهندش هم که کم نیست
shahryar
۲۹ دی ۱۳۹۳زمان شاه بنز اخرین سیستم وارد میکردن 450000 تومن اون وقت کره وجود نداشت الان کره اون ماشین هارو میزنه ما این ماشین هارو میزنیم
مهدی .فقط آمریکا .فقط دوج
۲۹ دی ۱۳۹۳از همون موقعی رعیس شرکت مونتاژ کاری سایپا(الکی بهشون خودرو ساز نگید)گفت محصولات ما قابل رقابت با نمونه های خارجی هستش من کلا قید ماشین ایرانی رو زدم.
احتمالا منظور رئیس سایپا از محصولات خارجی خودرو های مردم کره شمالی بوده
برای اونهایی که نمیدونن بگم که مردم کره شمالی خودرو ندارن و با جانوران چهار پا حمل و نقل میکنن
Ilyar
۲۹ دی ۱۳۹۳بازم میان انبوه ماشین های چینی خوبه.
لنگه کفشی در بیابان نعمت است.
فقط خدا کنه سایپا کیفتشو به گند نکشه.
احسان
۲۹ دی ۱۳۹۳اشغاله حتی کره ایش ماشین با این قیمت و مدل ترمز عقبش کاسه ای!کادیلاک ده پنجاه چهار چرخ دیسک هستن
کافر مقدس
۲۹ دی ۱۳۹۳شک ندارم با قالپاق مییاد بیرون
s.class
۲۹ دی ۱۳۹۳شک نکن مطمین باش
اون عکسی که از جلوش گذاشتن سقید رنگه دقت کنید قالپاقه…….
h112
۲۹ دی ۱۳۹۳ایران درست بشو نیست……با این خودرو سازیش…..
sunmartin
۲۹ دی ۱۳۹۳هرکسی نظری داره اما کاش قبل ازینکه نظر و کامنت بزارید تخقیق کنید یا حداقل مقاله بسیار زیبای سام کاویانی دقیق مطالعه کنید گرچه چند مورد بهش اشاره نشده بود مانند :شیفتر پشت فرمان ،تیپ ترونیک ،ضریب داینامیک بسیار بالا ، آینه وسط مانیتور، و تیوترهای داخل ستون
من شخصا عاشق برند کیا موتورز هستم و سراتو بیشتر از تمام خودروهای این کمپانی بهمراه پروسید pro ceed میپسندم جای تعجب داره که در مقاله جناب کاویانی به برتری های این خودرو اشاره نشده از جمله برند معتبر در سراسر جهان و کیفیت بالا (رفرنس مجله کارز آمریکا تاریخ می 2014) که در مورد سراتو گفته بود بهتر از کرولا و برتر از النترا ،(البته در مدل نیوفیس 2015)
در حالیکه چینی ها بازار ایران را اشباع کرده اند و مدام از طریق یار گرمابه و گلستان خویش موسسه چانا ان کاپ CNCAP بخود جایزه و ستاره میدهند چنین خودروهای ارزنده ای ولو با کمترین میزان آپشن و بیشترین سرقت آپشن و ادوات و تجهیزات باز هم ارزنده است خودرویی که زیبایی بصری کامل و همگونی دارد و به قول شریر از طرح شارک در دماغه آن با تلفیق تیگر نویز بهره گرفته شده
ارمان
۲۹ دی ۱۳۹۳همه ی اینها درست اما خاطرات و البته مخاطرات مونتاژ در روزگاران گزشته در ایزان میتونه audi رو هم زیر سوال ببره , مونتاژ بدون نظارت و خروج خودرو بدون انجام عملیات کنترل کیفی و البته بها ندادن به کنترل کیفی
صد در صد میدونید که مونتاژ خود مهمترین عامل کیفیت هستش ولو اینکه تمام اجزا از بهترین تجهیزات باشد اما همیشه افراد شدیدا متخصص و اموزش دیده تاثیر خود رو روی بهساری این روند میزارن
من یه سوال دارم اصلا از کره کسی برای اموزش نیرو اومده؟ بعید میدونم
Night Fury
۲۹ دی ۱۳۹۳من اصلا خودروسازای داخلی رو به رسمیت نمیشناسم!
AMG
۳۰ دی ۱۳۹۳منم نمی شناسم
siavash
۲۹ دی ۱۳۹۳این ماشین در سال 2010 با گیربکس 4 دنده عرضه شد ولی از سال 2012 با گیربکس 6 دنده وارد بازار شد که عملکرد فوق العاده ای داشت خوشبختانه در مدل سایپا از گیربکس 6+1 در دو مدل 1600 و 2000 استفاده شده ولی اگر آپشنهای بیشتری میزاشت ماشینهای چینی رو دستش باد میکرد الان دو انتخاب باکیفیت با آپشن کم (سراتو)و بی کیفیت با آپشن زیاد(چانگان ایدو , cs35و برلیانس V5) جلو مشتریاش گذاشته
ماهان گاز
۲۹ دی ۱۳۹۳چه باید کرد؟وما همچنان اندر خم یک کوچه ایم
علیرضا
۲۹ دی ۱۳۹۳با سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب کاویانی و تشکر از مقاله خوبتان. میخواستم بپرسم که احیانا در ذکر شتاب صفر تا صد دو مدل اشتباهی رخ نداده است؟ چطور ممکن است که شتاب صفر تا صد نمونه 1.6 لیتری از 2 لیتری بیشتر باشد در حالی که انتظار میرود شتاب نمونه 2 لیتری به مراتب بیشتر باشد؟
سام
۲۹ دی ۱۳۹۳با سلام
با سپاس از لطف و محبت شما.شاید باور نکنید که پیدا کردن این رقم برای نمونه 1.6 لیتری یکی از سخت ترین قسمت های این مقاله بود!اکثر اعداد با هم تفاوت داشت و حتی ارقام کمتری هم ذکر شده بود، به همین خاطر اینجانب رقم کمتر درج شده در سایت DRIVEARABIA را که بین 10.3-12 ثانیه ذکر شده بود را ملاک نوشتار خویش قرار دادم.در بیشتر سایت ها از شتاب خوب نمونه 1.6 لیتری دنده دستی سخن رفته بود.
علیرضا
۲۹ دی ۱۳۹۳با سپاس از شما باید بگم که من فکر میکنم که شتاب 2000 کمتر از این باشه. چون سراتوی 2000 توی شتاب رقیب ام جی 6 هستش و شتاب صفر تا صد ام جی 8.4 هستش. در نتیجه به نظر من عددی حدود 9 برای 2000 و 12.5 برای 1600 می تونه منطقی تر به نظر بیاد. دو مدل سراتو از نظر وزن تفاوت زیادی ندارن. پس به نظر من باید شتاب 2000 خیلی بهتر از 1600 باشه. البته که شتاب 1600 به عنوان یه خودروی 1600 سی سی خیلی عالیه. ولی بعید میدونم از 2000 سی سی کمتر باشه.
سام
۲۹ دی ۱۳۹۳با سلام
البته آن شرایطی را هم که خودرو تست می شود را نیز باید در نظر گرفت از جمله: میزان ارتفاع از سطح دریای آزاد،کیفیت بنزین مصرفی، نوع جاده و وزش باد موافق و مخالف و یا حتی مهارت راننده و…. که همه اینها در مجموع، در میزان سرعت و شتاب یک خودرو تأثیرگذار است.به همین خاطر بیشترین سازندگان خودرو در دنیا، یک رقم نسبی را در این موارد اعلام می کنند.
علیرضا
۳۰ دی ۱۳۹۳حق با شماست جناب کاویانی. منظور من این بود که این دو مدل هر دو یک خودرو هستند و توسط یک کارخانه ساخته شده و تست شده اند و تست آن ها حتما در شرایط برابر بوده است. بنابراین چنین ارقامی چندان منطقی به نظر نمیرسد.