واقعیت این است که ما مردمان شگفتی هستیم و اعمال و سلوکمان بسی بهتانگیز و حیرتآور است؛ گاهی آنچنان جسم و روحمان معطوف به امری است که از بدیهیترین قضایای دوروبر خویش نیز غافل میمانیم و برخی اوقات هم غرق در توهمات، سنجه حقیقی حیات را وامیگذاریم. بازار خودرویمان هم متأثر از ما مردمان سودازده است؛ مردمانی که کاربری خرد را در حیات خود کمتر خوش میدارند ولی خویشتن را بسی مدعی میپندارند. بگذریم.
شاید اینطور بتوان گفت که همهمان کمابیش به کسالت و رخوت تاریخی دچاریم و بازار خودرویمان نیز به همین درد مبتلاست؛ تمامی توجهات هم در این بازار به چند برند خاص معطوف شده و خیلی از مدلها ولو باکیفیت هم، فدای غفلت و کمالتفاتی عمومی گردیده است. در چیستی این ماجرا دلایل چندی ذکر میشود، از جمله کمبود تنوع، ناآشنایی عامه با خودروهای روز دنیا، سرمایهای بودن خودرو بهجای مصرفی بودن آن و گرانی وحشتناکی که حتی متهورین خریداران را هم به وادی محافظهکاری میکشاند و… اما در یک مسئله کمتر میتوان تردید نمود و آن هم این است که ما برای خریدمان کمتر وقت صرف میکنیم، کمتر جستجو میکنیم و بیشترمان به دنبال خوراک حاضر و آماده فکری و همچنین مشورت با کسانی هستیم که در بهترین حالت یا کم میدانند و یا هیچ نمیدانند و تنها از سر خالی نبودن عریضه، دانشی مخدوش را به ما عرضه میکنند که ماحصلش چیزی جز خسران و ضرر نیست؛ در بدترین وضعیت هم یا مغرضاند و یا دلال و…. در گذر ایام کمتر پیش آمده که خودروسازانمان محصولی را روانه بازار نمایند که مشتری به تمامی از آن راضی باشد، اما با تمامی نابسامانیهایی که بر این حوزه حاکم است، از یک امر نمیتوان چشمپوشی نمود و آن اینکه محصولات مونتاژی این گروه تا زمانی که از آنان کیفیت زدایی نشده باشد از مطلوبیت نسبی برخوردارند! یکی از مدلهایی که اخیراً مونتاژ آن در یکی از مجموعههای جاده مخصوص شروع گشته است و در هیاهوی کر کننده رقبای وارداتی و مونتاژی از آن غفلت شده، خودروی کیا سراتو میباشد. این مدل چندین وقتی است که روانه بازار شده و علیرغم تمامی ویژگیهای مطلوبی که از آن برخوردار است مورد بیالتفاتی تام و تمام قرار گرفته است. گرچه این خودرو بهروز نیست و نسل پیشین خود میباشد، ولی پیش از این در بیشتر سایتهای خودرویی دنیا از آن سخن رفته است، که در ذیل به پارهای از آنها اشاره میکنم. سایت JDPOWER آمریکا این خودرو را بدین صورت ارزیابی نموده است.کیفیت: بالاتر از حد متوسط
عملکرد: متوسط
طراحی: متوسط
قابلیت اطمینان: متوسط
سایت DRAIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را در این خودرو مشاهده نموده است.
نکات مثبت: طراحی زیبا، بهای مناسب، فضای نسبتاً مناسب کابین
نکات منفی: کندی خودرو، استفاده از پلاستیک سخت و ارزان قیمت در کابین
سایت CARS آمریکا که نیز پیشتر دیدگاههای مصرفکنندگان این خودرو را بازتاب داده بود، امتیازات ذیل را برای این مدل در نظر گرفت.
راحتی خودرو: 4 از ۵ امتیاز
طراحی خارجی: 4 از ۵ امتیاز
ارزش بهای پرداختی: 4 از ۵ امتیاز
عملکرد: 4 از ۵ امتیاز
قابلیت اطمینان: 4.۵ از ۵ امتیاز
این مدل نسل دوم کیا سراتوست که در اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شده است. بدنه آن در استودیو طراحی مستقر در ایالت کالیفرنیا تکوین یافته و تیمی مرکب از PETER SCHREYER، KURT KAHLS و TOM KEARNS طراحی آن را بر عهده داشتهاند. همچنین این خودرو از پلت فرمی مشترک با هیوندای الانترا بهره میبرد و تنها سیستم فنربندی عقب آن با خودروی مذکور متفاوت است. در اکثر بازارها نیز این خودرو با نام FORTE شناخته میشود و تنها در چند خطه خاص از جمله استرالیا، آفریقای جنوبی و سنگاپور و… با نام سراتو فروخته شده است. علاوه بر اینها، این خودرو در ممالکی همچون چین، روسیه، مالزی و قزاقستان نیز مونتاژ گردید. در زمینه ایمنی نیز این خودرو ۴ ستاره را از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا کسب نمود و همچنین ۴ ستاره را هم از موسسه ANCAP استرالیا دریافت کرد. علاوه بر اینها، کیا سراتو در انستیتو ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) هم تست شد و در تمامی موارد اعم از مقاومت سقف، تصادف از نیمه جلو، ضربه به ناحیه سر و نیز تصادف از بخشهای کناری خودرو، نمره خوب (GOOD) که بالاترین امتیاز این آزمون بود را دریافت نمود. در نمونههای صادر شده به بازارهای آمریکا و استرالیا، این خودرو مجهز به ۶ عدد ایربگ در حالت استانداردش بوده است ولی انواع مونتاژ شده در کشورمان تنها از ۲ عدد ایربگ بهره میبرند و فاقد سیستم کنترل پایداری یا همان ESP هستند. بهای این خودرو به صورت ثبت نامی، در حدود ۷۰ میلیون تومان برای نمونه ۱.۶ لیتری و ۹۰ میلیون تومان برای نمونه ۲ لیتری آن میباشد؛ در حالی که هم اکنون در بازار آزاد این خودروها حتی تا ۵ میلیون تومان بالاتر از این نرخ هم قیمتگذاری شدهاند. ممکن است با خودتان بگویید که آیا این خودرو با تمامی کاستیهایی که به آن دچار است ارزش این را دارد که خریداری شود، آنهم با توجه به اینکه مدلی بهروز نیست و… برای آنکه در این مورد کمکی به شما نموده باشم، ذهنتان را لحظاتی چند معطوف به دو رقیب وارداتی آن مینمایم، یکی از این دو جیلی امگرند اتوماتیک میباشد که از پیشرانهای ۱.۸ لیتری با توان ۱۳۷ اسب بخار برخوردار است و قیمت آن نیز در حدود ۸۶ میلیون تومان است و دیگری نیز MG 350 نام دارد که از موتوری ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب بخار بهره میبرد و در حدود ۸۷ میلیون تومان هم در مدلهای ثبتنامیاش قیمت دارد. همهمان در یک معامله در پی آن هستیم که بیشترین مطلوبیت را بدست آورده و از سویی دیگر نیز متضرر و مغبون هم نگردیم، لذا در شرایط نسبتاً برابر، تنها راهی که برایمان باقی میماند مقایسه بین داشتههای دو کالای همسان است، لذا در این باب سعی نمودم که میزان تجهیزات رفاهی و ایمنی کیا سراتو ۲ لیتری (مونتاژ داخل) را با نزدیکترین رقبایش به لحاظ قیمتی، یعنی MG350 و جیلی امگرند مقایسه نمایم تا بدین لحاظ سنجه بهتری را برای خریدمان بدست آوریم.برخی از تجهیزات ایمنی و رفاهی اضافی که در جیلی امگرند اتوماتیک یافت میشود ولی در کیا سراتو (نمونه ۲ لیتری مونتاژ داخل) وجود ندارد به شرح ذیل است:
- شش عدد ایربگ (در سراتو مونتاژ داخل، تنها ۲ عدد)
- سانروف دوحالته مجهز به سیستم ایمنی و محافظتی
- صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۸ جهت
- بخش DVD و مانیتور ۶.۵ اینچی
- سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)
- ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده (در سراتو مونتاژ داخل، ترمز عقب کاسهای است و دیسک خنک شونده هم موجود نیست)
- و…
همچنین برخی از تجهیزات ایمنی و رفاهی که در خودروی MG 350 یافت میشود ولی در خودروی کیا سراتو (نمونه ۲ لیتری مونتاژ داخل) موجود نیست بدین ترتیب میباشد:
- ۶ عدد کیسه ایمنی هوا (در سراتو مونتاژ داخل، تنها ۲ عدد وجود دارد)
- سیستم ترمز کمکی BA
- سیستم پایداری خودرو در سر پیچها CBC
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی
- تنظیم اتوماتیک صدای ضبط صوت با توجه به سرعت خودرو
- تنظیم اتوماتیک سرعت برف پاکن ها با توجه به سرعت خودرو
- مجهز به سیستم جداکننده سریع لنتها از ترمز
- ترمز دیسکی جلو و عقب مجهز به خنککن (در سراتو مونتاژ داخل، ترمز عقب کاسهای است و سیستم خنککن وجود ندارد)
- آینههای جانبی برقی به همراه گرمکن
- سیستم کنترل باد تایرها (TPMS)
- و…..
مشخصات فنی
نمونه ۲ لیتری:
حجم موتور: ۱۹۹۸ سیسی
توان: ۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۹۴ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر
مصرف در سیکل ترکیبی: ۶.۴ لیتر
نوع گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک
نمونه ۱.۶ لیتری:
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۲۴ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۵۶ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر
مصرف در سیکل ترکیبی: ۷.۷ لیتر
نوع گیربکس: ۶ دنده دستی
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
سیستم تعلیق عقب: اکسل پیچشی
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۳۰/۱۷۷۵/۱۴۱۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۲۴۰ کیلوگرم (نمونه ۱.۶ لیتری)- ۱۳۱۰ کیلوگرم (نمونه ۲ لیتری)
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۴۵ R15 (نمونه ۱.۶ لیتری)- ۲۰۵/۵۵ R16 (نمونه ۲ لیتری)
ایمنی
کسب ۴ ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا
کسب ۴ ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا
مجهز به ۲ کیسه هوای ایمنی
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نمونههای عرضه شده در بازارهای جهانی به صورت استاندارد به ۶ کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری (ESP) مجهز میباشند.
برخی از تجهیزات ارائه شده توسط سازنده ایرانی این خودرو
کامپیوتر سفر
کروز کنترل (فقط در نمونه ۲ لیتری)
غربیلک فرمان + دسته دنده با پوشش چرمی (فقط در نمونه ۲ لیتری)
تهویه مطبوع اتوماتیک (فقط در نمونه ۲ لیتری)
فرمان قابل تنظیم با کلیدهای کنترل
نشان دهنده جهت (قطبنما)
باز شدن اتوماتیک دربها هنگام تصادف
سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور
چراغهای اتوماتیک (فقط در نمونه ۲ لیتری)
چراغهای مه شکن جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD PLAYER + MP3 + AUX + USB + IPOD
چراغهای مه شکن جلو و عقب
۶ عدد بلندگو
البته نمونههای ۲ لیتری این خودرو در بازار جهانی به تجهیزاتی همانند سانروف، آینههای با قابلیت مات شدن، دوربین دید عقب، رینگهای آلومینیمی ۱۷ اینچی و … مجهزند که مشابه آنها در نمونههای مونتاژ داخل این خودرو ارائه نشده است.
قیمت
نمونه ۱.۶ لیتری: ۶۹.۹ میلیون تومان (ثبت نامی)
نمونه ۲ لیتری: ۸۹.۹ میلیون تومان (ثبت نامی)
نوشته: سام کاویانی
آرش
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام از دوستان کسی نمیتونه من را راهنمایی کنه
من امروز کیا سراتو 1600 را دریافت نمودم متاسفانه نه سنسورعقب داره نه گرم کن آینه و … حتی گارانتی را از 5 سال به 2 سال کاهش دادند. به نظرتون ماشین نگه دارم یا اینکه پیشنهاد می کنین با ماشین دیگه عوض کنم؟ پشنهاد چه ماشینی
آرش
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام هومان
همانطور که گفتم من تازه گرفتم و چون به احتمال زیاد میخواهم بفروشم خیلی پشتش ننشستم. دوستان کسی نمیتونه به من کمک کنه و پاسخ بده. سام عزیز شما چطور؟
هومان
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام:
ارش جان من میخوام ماشینم رو عوض کنم در حال حاضر پژو 206 sd دارم در کل نظرت با ماشین سراتو سایپایی 1600 چیه. و عملکرد گیریبکس و مو تور چطوره
امیر حسین
۲ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز سلام. به نظرمسراتو حتی مدل 2000 اصلا با 206 sd قابل مقایسه نیست. از اختلافات خیلی مهم و کلیدی میتوان به ترمز 4 چرخ دیسکی و داشتن EBD در sd اشاره کرد که در سراتو نیست.
چون من خودم هم 206 تیپ 2 داشتم هم L90 مدل فول که اونهم چرخ های جلو فقط دیسکی بود و عقل کاسه ای (مثل سراتو ) ولی ترمز 206 sd واقعا معرکه است. در خیلی موارد اگر مثل سراتو با تندر بود تصادفات خیلی بدی میکردم.
در ضمن لذت رانندگی رو هم فراموش نکنید. واقعا پژو لذت رانندگی داره.
amira
۲ اسفند ۱۳۹۴داداش تو هم دلت خوشه به دیسک عقب 206.خخخ من 206 تیب2 داشتم صفر کیلومتر اما هر روز یه چیزش خراب شد و رفتم پراید111 خریدم واقعا ارزشش دو برابر206ه.ویه سراتو سایپا نمونه2 لیتری از این قسطی ها هم دارم قبل از سراتو جک جی 5 داشتم که به قول شما هر چهار چرخش دیسک بود اما ترمز پیکان از اون بهتر بود اونم از دیسک.دوستان واقعا سراتو معرکس واقعا در خریدش شک نکنین درسه سایپا تمام اپشن هاشو حذف کرده ولی می تونید با 5 6 تومن اکثر اپشن های مورد نیازتونو براش بزارین .من که از خریدش واقعا خوشحالم
احسان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵سراتو مونتاژ ای بی دی دارد ای اس پی ندارد
هیچکس
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ببینید دوستان با هم زیاد کل کل نکنیم بهتره هر کسی نسبت به اعتقاداتش نظر میده من خودم لیفان ایکس60 دارم وقتی بار اول سوار این ماشین شدم(البته مدل وارداتی2011 که خیلی هم کار کرده بود)واقعا باید بگم فوق العاده بود البته برای من نه کسی که ماشین 200میلیونی سوار شده حالا با این قیمتی که سایپا داده باید آپشن های بیشتری حذف می شد بنظرم ندیده قضاوت نکنیم بهتره هرموقع مونتاژ سایپا اومد بیرون سوار شدیم نظر بدیم بهتره
احمدرضا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴برای دوستان طرفدار کیا سراتو مونتاژ، بد نیست که نگاهی به سایت زیر بیاندازند:
http://www.kia.com/us/en/compare?series=forte&year=2015
مدل 2015 سراتو و نه نسل قدیمش توی مدل پایه اش 15890 دلار ( در حدود 52 تا 53 میلیون) قیمت داره. مدل دنده ای پایه ای که کمترین امکانات داره با مدل دنده ای و حتی اتوماتیک سایپا مقایسه کنید. موتور 1.8 با 145 اسب بخار ، چهار چرخ ترمز دیسکی، 6 ایربگ، به همراه esp و tcs و hac و tpms و 5 سال گارانتی و برخی امکانات دیگه که توی مدل مونتاژ نیست.
این مدل اگه مونتاژ میشد با احتساب تعرفه 26 درصدی و 9 درصد ارزش افزوده باید در حدود 75 تا 80 میلیون قیمت فروش میخورد اونوقت واقعاً ارزش خرید داشت ولی اینی که به اسم سراتو دارند به ما قالب میکنند یک کلاهبرداری تمام عیار از طرف سایپاست. سراتو اگه سراتو شده به خاطر امکانات کم نظیریه که داره . بدون این امکانات که دیگه سراتو نیست و میشه در حد همین ماشینهای داخلی که نهایت 40 میلیون قیمت دارند. حالا بیاییم بگیم چون قطعاتش کره ای کار شده نهایت 20 میلیون هم گرانتر از محصولات داخلی باشند یعنی نهایت مدل دنده ای باید 60 میلیون قیمت داشته باشه نه دیگه 75 میلیون.
علیرضا
۳۱ خرداد ۱۳۹۴من یک 15 روزی است که خودرو خود را دریافت کردهام. جنس مواد بکار رفته در داخل خودرو از تویوتا کرولا جدید بهتر نباشد بدتر نیست.شتابش راضی کننده است و از سر وصدای اضافی خبری نیست.ارتفاع کف آن در مقیسه با الانترا و مزدا وضع بهتری داردو روی گرده ماهی های تیز نگران کننده نیست.لاستیکهای بارز یک کم سفت به نظر می رسد. تعویض دندها از زمان بندی مناسبی برخوردار است و سیستم تعویص دنده با چگونگی رانندگی واکنش مورد انتطار را نشان میدهد.سایپا در مورد حذف صندلی برقی و سنسور عقب بد سلیقگی کرده است .قیمت خودرو در ایران کلا بالا ست. ولی وفتی هیوندای اکسنت بین 91 تا 100 میلیون تومان است که نه توان این خودرو را دارد نه کیفیت آن را انتظار دارید چه اتفاقی بیفتد؟ بعد از یک تحقیق یک ساله جواب برای من با توان مالی که میتوانستم از بین ام جی دست دوم ، کرولا دست دوم، مزدا دست دوم ، مگان دست دوم ، رنو فلوینس دندهای ،سراتو دست دوم ،هیوندای اکسنت و جیلی اتوماتیک ، در نهایت به این خودرو ختم شد.تنها خودرو با قدرت مناسب موتور و کیفیت مناسب نو. نوشته من توجیه کار خودروسازان داخلی نیست ولی کیفیت این خودرو با خودرهایی مثل جیلی آنقدر فاصله دارد که شرکتهای مربوطه را باقیمتهای نزدیک این ماشین نگران کند.
مسعود
۹ شهریور ۱۳۹۴علیرضا جان سلام.منم الان دقیقا بین همین انتخابها مردد موندو.هنوزم اعتقاد داری سراتو انتخاب بهتریه؟ پیشاپیش ممنون
امیر حسین
۲ آذر ۱۳۹۴بنظرم رنو فلوئنس دنده ای خیلی گزینه مناسبی است.
Amir Arsenal
۲۹ خرداد ۱۳۹۴سلام دوستان بنده ۶ ماه خریدم و این ماشین و اقای دودانگه رییس هیت مدیره سایپا از آشنایان بنده هستن پیشنهاد کردن به یه علت بسیار مهم ماشین بسیار خوبی هست و با ماشین های وارداتی مطابقت میکند چون خوب کیا قرارداد بسته که فقط در صورتی اجازه تولید میده که کارشناسان خود کیا در خط منتاژ حضور داشته باشند که حتی تعداد مونتاژ در ماه هم خود کیا مشخص کرده که ۱۰۰٪ موتور ماشین از پک جاسازی میشه و هیچ دخالتی از طرف سایپا نمیشه به نظر بنده بدون هیچ شکی خریداری فرمایید
محمد
۳۱ خرداد ۱۳۹۴سلام من حدود 20 روزه ماشینو تحویل گرفتم:
1- کلا قیمت خودرو به نسبت بازار جهانی بالاتره ، با حدود 26000 دلار میشه تو بازار جهانی ! البته تاکید می کنم بازار خارج از ایران خودرو های بهتری خرید. ولی اینجا ایرانه و با این قیمت از لحاظ آپشن و امکانات بهترین گزینه است.
2- حدود 2 میلیون تومان که هزینه اضافی کنید می تونی از کار کیت ، مولتی مدیا ، کی لس و دوربین عقب و سمسور عقب استفاده کنید.
3- خودرو از سرعت و شتاب خوبی برخورداره . با نحوهه رانندگی شما گیربکس واکنش نشون میده و حس خوبی از رانندگی به شما میده
4- شنیده بودم خودرو یک مقدار خشکه ، به نظر من همم همینطوره ، خیلی نرم نیست ولی برای یک خودرو با طراحی اسپرت قابل قبوله
5- متاسفانه خودرو آپشنهای ساده ای را نداره : مثلا با تغییر سرعت حرکت ، سرعت برف پاک کنها تغییر نمی کنه ولی امکان تغییر دستی را فراهم کرده. یا تو تحویل اولیه قفل مرکزی فعال نیست و با افزایش سرعت عمل نمی کنه. یا چراغ پارکینگ فعال نیست. من قبلا 206 اس دی V8 داشتم که این امکانات را شامل می شد.
به نسبت 206 شما احساس بهتری در حدود 20% تو شهر دارید.
6- سرپیچها به شدت ثبات و واکنش خودرو مناسبه و اصلا احساس ناتوانی در پیچ ندارین.
وجود آپشن ایزوفیکس برای کودک جالب توجه بود.
7- فضای مناسب برای سرنشین جلو و عقب فراهم هست
8- متاسفانه علی رغم وجود سیستم روشنایی اتوماتیک ، چراغهای LED وجود نداره و باعث میشه تو روز همه چراغها روشن باشه
9- وجود سیستمهای کروز ، روشنایی اتوماتیک ،تهویه مطبوع اتوماتیک و … راحتی مناسبی را فراهم می کنه.
10- متاسفانه سایپا ایربگها را کم کرده که با توجه به قیمت 26000 دلاری خودرو نشان دهنده سودجویی و بی توجهی به سلامت مصرف کننده است و از طرفی مشخصا نشاندهنده عدم وجود ناظر بر قیمت گذاری خودرو هست چرا که خودرو سراتو با تمامی امکانات حدودد 22000 دلار قابل خریداری هست.
این عدم نظارت شامل تمام خودرو های وارداتی و تولیدی هم میشه برای مثال النترا با قیمت 90 تومان و اکسنت با حدود 80 اولین لا وارد شدند که هر کدام بدون تغییر در نرخ ارز در حال حاضر با 20 میلیون اختلاف فروخته می شوند . این موضوع در مورد جیلی ، تویوتا GT86 و سایر خودرو ها هم اتفاق افتاده.
11- سیستم ترمز عملکرد فوق العاده ای داره و اطمینان خاطر را فراهم می کنه. متاسفانه سیستم مدیریت پایداری حذف شده که باز هم جای سوال داره.
12- در مجموع تو این محدوده قیمتی خودرو قابل قبولیه و از مشخصات فنی مناسبی برخورداره. مقایسه این خودرو با سایر خودرو های هم قیمت ، وضعیت را به نفع سراتو تغییر میده.
با آرزوی موفقیت
mohammad
۱ تیر ۱۳۹۴من 2ماهی است ماشینو تحویل گرفتم…شتاب خیلی خوبی داره و سیستم گیربکسش خوب عمل می کنه….
ولی چون امکانات رفاهی نداره آدمو واسه خرید دلسرد می کنه…و می تونم بگن اگه پول بیشتر حدود30تومن دارید نخرید….
کامران
۳ تیر ۱۳۹۴سلام
4 ماه است سوار می شم
راضی هستم متاسفانه از نظر برند و تبلیغ کمتر پرداخت شده توسط سایپا در مقایسه با تولیدات قبلی مثل مگان که کمتر حمایت شده به این دلیل از نظر قیمت در بازار تثبیت نشده
حتی خودروهای کم کیفیت چینی خدمات بهتری دارن
گارانتی اولیه نرفتم بنظرم باید توجه بیشتری در ارایه خدمات بشود
مصرف بنزین خارج شهر 6.4
داخل شهر 11.2
علی
۵ تیر ۱۳۹۴دوستان من سال ۲۰۱۱که همون ۱۳۹۰ باشه یه سراتو ۲۰۰۰cc وارداتی از شرکت اطلس خودرو که وارد کننده خودرو های کیا در ایران هست خریدم که هنوز هم دارم در مدت این چهار سال که سوارم خیلی ازش رازیم چون قدرت موتور بسیار عالی با توان ۱۵۶ اسب بخار داره که رازیم و در کنارش گیربکس ۶ سرعته اتومات که عالیه و اپشنهای زیادی هم داره اما چند وقت پیش دیدم سایپا مونتاژ کرده رفتم مدل سایپایی رو که دیدم ناامید شدم که چرا اپشنهای این ماشین رو سایپا همشو برداشته حتی استارت این ماشین که به صورت key less (دکمه ای ) هست رو برداشته و به جاش استارت کلیدی ( سویچی) گذاشته یا ماشین بجای ۶ ایربگ ۲ ایربگ گذاشته و … اما در کل ماشین خوبی هست توصیه میکنم البته اگر از سواری خشک واسپرت خوشتون نمیاد نخرین چون این ماشین جز سدان های اسپرت هست و انتظار سواری نرمی از سراتو نباید داشته باشید اما اگه جوان هستید و ماشین با سواری اسپرت دوست دارید بهترینه شک نکنید و همین حالا بخرید .
امير
۸ تیر ۱۳۹۴دوستان سایپا سراتو ۲۰۱۵ جدید هم تولید می کنه؟۰
مسعود
۲۶ تیر ۱۳۹۴سلام من این مدل رو خیلی میپسندم مخصوصا کوپه ،اما این جور ماشینها با این وزن موتور 1600 واقعا ظلم براش،من النترا با موتور1800 دارم میتونم بگم راه نمیره
مجید
۲۸ تیر ۱۳۹۴دوستان عزیز شرکتهای خودرو ساز ایران برای انتخاب واردات و مونتاژ یک خودرو تعداد زیادی از کارشناسان و صاحبنظران خود را پس از مطالعات و بررسی های اولیه به شرکتهای منتخب میفرستند و این بار با بررسی های همه جانبه تر و سوابق آن از زوایای مختلف چون کیفیت ،استهلاک ،ظاهر ،قدرت ،محبوبیت ،قیمت و…. دهها موضوع دیگر نهایتا به جمع بندی به یک خودرو خا ص میرسند .پس بسیاری از بحث هایی و نگرانیهایی که اینجا مطرح میکنیم قبلا توسط کارشناسان لحاظ شده است و به هر حال بقیه اش میماند بودجه و سلیقه من و شما. و خلاصه مبارک همه خریداران با هر سلیقه و بودجه ای باشد.
siavash
۱۷ مرداد ۱۳۹۴بیش از 3 ماهه که تحویل گرفتم مشکی 1600
کیفیت رنگ و مونتاژ عالیه با 6 دنده دستی تو سرعت 130 وقتی شیشه بالا باشه کابین کاملا ایزوله میشه و هیچگونه صدایی شنیده نمیشه ماشین کاملا بی صدا هست و کیفیت مواد بکار رفته خیلی خوبه
صندوق جادار و کابین جادار مناسب برای مسافرت خانواده
موتور 1600 با 124 اسب خروجی جزو موتورهای با راندمان بالا حساب میشه که با دنده دستی شتاب و کشش خوبی و داره
خودم به شخصه با سراتو 1600 دستی ولستر و اکسنت و الانترا اتومات و تونستم بگیرم
داشبورد به روز و طراحی زیبایی داره چهره ماشین هم جذاب هست و از اون طراحی های موندگار پیتر شرایدر به حساب میاد
برای من که 69900 حساب شده بود با سودی که سایپا داد 66500 در اومد فکر نمیکردم با این پول بشه ماشین نو و با کیفیتی مثل این که هیچی از الانترا و اکسنت کم نداره خرید
کلیه قطعات کره ای هست و فقط لاستیک و باتری و صندلی ایرانی بود لاستیک و عوض کردم ولی باتری و صندلیها کیفیتش خوب بود
تنها ایراد سانروف هست و گرنه بقیه آپشنها یا لازم نیست یا اگر ضروری بود با یکی دو میلیون قابل نصبه
به نظر من ماشین ارزشمندیه و ارزش خرید داره تا به الان هم کسی مشکل خاصی باهاش نداشته
ناشناس
۲۱ مرداد ۱۳۹۴من هم سه ماهی هست که گرفتم از ماشین راضی بودم ولی به دلیل مهاجرت مجبور به فروش هستم قیمت من 70 میلیون هست ماشین سراتو دنده ای صفر مشکی (250 کیلومتر کار کرده ) تلفن تماس 09127791870
مسعود
۲۷ مرداد ۱۳۹۴حدود 4 ماهه سراتو مونتاژ 2000 دارم
ماشینای زیادی رو استفاده و تعویض کردم
این عالیه
محسن
۲۰ شهریور ۱۳۹۴سلام من مگان اتومات دارم راضیم ازش نرمو خوبه ولی دیگه چند سالی هست دارم باید عوض شه.بچه ها به نظرتون اتومات اینا میتونه گزینه مناسبی باشه برای انتخاب?.آخه کلا سراتو یا حتی اپتیما خشکه.به نظرتون انتخاب خوبی هست?
احسان
۲۰ آبان ۱۳۹۴سلام .من مگان 2000مونتاژ سال 92 خریدم . خیلی ایراد داشت .الان رفتم سراتو 2000مونتاژ خریدم واقعا راضی هستم و میتونم بگم از مگان خیلی بهتره.
رضا
۳ مهر ۱۳۹۴سلام در سرعت پنجاه کیلومتر به بالا تغییر صدا در کابین دارم. مثل وزش باد اما ملایم تر لطفا توضیح دهید.
علی
۳۰ بهمن ۱۳۹۴من هم 2000 خریدم توکابینش صدای باد میاد ، چیکاربایدکرد؟
امین
۱۳ مهر ۱۳۹۴سراتو 2000 خریدم وفقط 400 کیلومتر کار کرده،بعد از مدتی رانندگی قسمت وسط ماشین ،مابین راننده وکمک راننده ،جایی که دنده قرار دارد بقدری گرم می شود که ادم از گرما کلافه می شود،تا حالا نتوانسته اند مشکلش را رفع کنند. صد در صد از خرید پشیمانم اگر پس می گرفتند حتما پس می دادم.از کارشناسان می پرسم راه حل چیست؟؟؟؟
وحید
۹ آذر ۱۳۹۴با سلام
این آماری که شما از آمریکا و دیگر کشورها در آوردید واسه سراتو کره می باشد نه واسه این عروسکی از سراتو که سایپا تولید میکنه، مثلا دلیل ایمنی بالای سراتو که تو آمریکا 4 از 5 گرفته یکیش همین 6 ایربگ که تو ایران 4 تاشو نیست…
با تشکر
علی
۱۶ دی ۱۳۹۴با تشکر از نظرات دوستان
من بین سراتو 2000 مونتاژ و رنو فلوئنس دنده ای مردد هستم. بنظر شما کدوم یکی بهتره؟
رنو فلوئنس گریبکس هفت دنده ای دستی هست و مونتاژ کره .
علیرضا از مراغه
۲۳ دی ۱۳۹۴من یه سراتو مونتاژ داشتم بد نبود ،ولی از وقتی که نیوآزرا گرفتم دیگه تاییدش نمیکنم.
فرزاد
۷ بهمن ۱۳۹۴سلام به همگی، بنظر شما اگه حدود 40 تومن نقد باشه و حدود 50 تومن هم وام دوساله اما بدون سود، خریدن سراتو2000 سایپا منطقیه؟ البته بعد از پرداخت 8قسط سند قطعی زده میشه.(یه سازمان دولتی برای کارمنداش گرفته)
وحید
۱۰ بهمن ۱۳۹۴دوست عزیز منطقی هست چون 206 مینویسن با بازپرداخت دوساله برای 16 میلیون باقی مانده7 میلیون سودمیگیرن اولا که سوار ماشین بابرندمعروف شدی دوم از تمام ماشین های چینی بی کیفیت بهتره …فنی قوی داره
مسعود
۳۰ بهمن ۱۳۹۴سلام دوستان آیاتمام سراتوای 1600مونتاژ سایپا 6دنده جلودارن؟لطفاراهنمایی کنید
09121406528
۱۲ اسفند ۱۳۹۴سلام
من مدل 2000 را چند روز پیش گرفتم. با توجه به قیمتی که پرداخت کردم(50 تومان نقد و مابقی دوساله بدون بهره و 5 سال گارانتی ) راضی هستم. رانندگی باهاش راحته و گریبکس عملکرد خوبی داره. بنظر میرسه با این شرایط بهترین انتخاب هست. درضمن فضای اتاق خیلی خوب هست. با اینکه من قد بلند هستم صندلی عقب هم یک قد بلند راحت میتونه بشینه و این حسن خوبی هست.
من از خریدم راضی هستم
امير
۹ فروردین ۱۳۹۵سلام .من حدود 9ماه است مدل سراتو 2000 سایپایی گرفتم در کل از این خودرو راضی نیستم .ولی به نظر من قیمت اش با احتساب آپشن های که ندارد بالاست .ایرادهای خودرو فوق عبارتست از :1-صندلیهای جلو بدون تنظیمات و گرم کن و گودی بیش از حد و عدم تنظیم پشت سری ها .2-فاقد سیستم سنسور و دوربین عقب بعلت عدم دید در عقب خودرو .3-فاقد شیفتر دنده پشت فرمان -4-کسری ایربگها-5-ضعیف بودن ترمزها و دیسکی نبودن ترمز عقب -6-شاسی (فلزی)زیر داشبورد فاقد رنگ آمیزی و حتی جای جوشها قابل روئیت است .7-لاستیک های ایرانی و ایجاد کوبیدن بیشتر خودرو .8-نداشتن کفی ها با وجود قیمت زیاد خودرو -9-عدم امتیازات کارت نارنجی و دو سال گارنتی- 10-مصرف بالا 10لیتردر داخل شهرو جاده 8/5 لیتر-11-بی کیفیت بودن رنگ آمیزی خودرو و زبر بودن رنگ گلیگیرها جلو خودرو -12-زدگیهای کوچک (رنگ)در رکاب و پایین دربها خودرو در زمان تحویل که بعدا”مشخص گردید .و …..
parham
۹ فروردین ۱۳۹۵تنها دلیل اصلی خریدن سراتو 2000 فقط به خاطر شرایط اقساطی اون هست وگرنه اصلا به قیمت نیست و در موقع فروش با ضرر بیشتر توام خواهد بود. مدل گیریکس این ماشین به نظرم قیمت معقول تر و بی رقیب تری دارد.سوال من اینجاست کدام انسان فرهیخته ای نیو سراتو 2014 30 هزار کار کرد با قیمت 104 تومن را انتخاب نمیکند و این نسخه سراتو بی آپشن و قدیمی تر را استفاده میکند. بماند که سایپا سازنده آن است و اگر امکان داشت بیشتر از این ماشین میدزدید. برای من اصلا عقلانی نیست.
بابک
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵چراغهای اتوماتیک (فقط در نمونه 2 لیتری
ببخشید منظور از این چیه
مهدی
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام
من امروز رفتم یک بنگاه معاملات ماشین میگفت
سراتو 1600 مونتاژ سایپا چینیه
آیا واقعیت داره؟
یعنی موتور و گیربکس با مدل وارداتی فرق داره؟؟
ممنون میشم سراتو سوار ها جواب بدن
فرشاد
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵داداش من یکماه به عید ۱۶۰۰دنده ای گرفتم…فقط لاستیک و صندلیها ایرانی هستش…بقیه لوازم تماما اصل کره هست…من خیلی راضیم…واقعا با توجه به قیمتش فوق العادس…با این مبلغ باید ماشین چینی بخری.. کشش و شتابش خوبه…زیر پاش عالیه…البته اول یخورده خشک بود ولی من رینگ لاستیک۱۶کره ای فابریک انداختم نرم شد…مصرف تقریبا تو جاده ۶ هستش…در کل عالیه…
M
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام
من امروز رفتم یک بنگاه معاملات ماشین میگفت
سراتو 1600 مونتاژ سایپا چینیه
آیا واقعیت داره؟
یعنی موتور و گیربکس با مدل وارداتی فرق داره؟؟
ممنون میشم سراتو سوار ها جواب بدن…
محمد
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام.اگه کسی میتونه یه تحلیل درست از خوب یا بد بودن این ماشین بذاره خیلی ممنونم.
لاستیک ایرانی نبود کفی نبود سانروف یا بالا بودن قیمت نسبت به بازار جهانی دلیل بی کیفیتی نمیشه.مگه هیوندای و بنز و تویوتا که تو ایرانه با قیمت جهانی برابره؟در ضمن شما پراید 6 ملیونی میخری بالای 20 ملیون تو این کشور.چجوری دنبال قیمت جهانی هستی
mostafa
۱۶ خرداد ۱۳۹۶سلام
مدل آپشنال این ماشین در میان خودروهای هم قیمت مناسب است
مزیت های این مدل: 1-موتور و گیربکس بسیار عالی، در این رنج خودروی خوب وارداتی اکسنت و یاریس است ( در حدود 110 میلیون تومان) که گیربکسش 4دنده و موتور 1600 سی سی بدون توربو است و لی این مدل موتور 2000 و گیربکس 6 دنده جلو است2-تقریبا تمام آپشن ها رو داره
در کل در این رنج قیمت خودروی بهتری در بازار وجود نداره