کیا اولین خودروی هیبریدی خود را به بازار فرستاده و تویوتا پریوس را در مقابل خود میبینید. آیا نیرو میتواند در برابر پیشروی تثبیتشدهی این کلاس شانسی برای خود قائل باشد؟
پس از شروعی کند در زندگی، خودروهای هیبریدی نهایتاً قلب خریداران بیشتری را به دست آوردهاند؛ بنابراین جای تعجب زیادی نیست که کیا نهایتاً پوششها را از اولین مدل تولیدی بنزینی-الکتریکی خود کنار زده است. این خودرو نیرو Niro نامیده میشود و بیش از آنکه مدلی بر پایهی نسخههای عادی باشد، خودرویی مستقل محسوب میگردد. نیرو در جایگاهی بین هاچبک Cee’d و شاسیبلند اسپورتیج قرار میگیرد و از نسبتهای یک کراس اوور بهره مند است. درحالیکه آلایندگی ۸۸ گرم در هر کیلومتر این خودرو کمی زیاد به نظر میآید اما کیا با ارزش مناسب و تجهیزات استاندارد زیاد این نقیصه را جبران کرده است.
خب آیا کیا تلاش کافی را انجام داده تا مطمئن شود که اولین مدل هیبریدی خود مستقیماً به صدر کلاس راه پیدا میکند؟ به منظور فهمیدن این موضوع ما کیا نیرو را در برابر تویوتا پریوس بنزینی-الکتریکی قرار دادهایم.
شاخبهشاخ
آئرودینامیک
به منظور تلاش برای افزایش راندمان و کارایی، هر دو خودروی هیبرید ما طراحی مخصوص برای عبور از میان لایههای هوا با کمترین حد مقاومت ممکن را داشتهاند. ضریب درگ تویوتا بهطور احساسبرانگیزی عدد ۰.۲۴ است که در حال حاضر از همهی خودروهای تولیدی کمتر است. نیرو نیز با ضریب درگ ۰.۲۹ از خودروهایی همچون مرسدس بنز E کلاس آئرودینامیک تر نشان میدهد.
با وجود اینکه هر دو خودرو نوع بدنههای متفاوتی دارند اما هر دو در بحث فضا نزدیک به هم عمل کردهاند. صندوق بار ۳۷۳ لیتری کیا کمی بزرگتر است اما دسترسی به آن به آسانی تویوتا صورت نمیپذیرد. درحالیکه هر دو خودرو فضای پای عقب مشابهی دارند، سرنشینان بلندقدتر از فضای سر بیشتری در کیا بهرهمند خواهند بود.
تویوتا از گیربکس CVT ثابتشدهی خود در جدیدترین نسل پریوس استفاده کرده است. این گیربکس به خوبی با پیشرانهی پریوس هماهنگ بوده و برای نگه داشتن بهترین دور پیشرانه به منظور تأمین حداکثر قدرت و بهترین راندمان طراحی شده است. گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه ی کیا پاسخگوتر است اما کمی نامنظم نشان میدهد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: تویوتا پریوس
در نتیجهگیری نهایی پریوس برتری نسبی را از آنِ خود کرد. تویوتا با عرضهی نسل چهارم پریوس تمامی نواقص مدلهای قبلی را برطرف کرده و این مدل را بر پایهی نقاط قوت مدلهای قبلی ساخته است. استایل آیندهنگرانه و کابینی فضایی شاید باب میل همهی افراد نباشد اما کاربردی بودن، هزینههای کم و تجهیزات مناسب از پریوس خودرویی قابل مثل همیشه ساختهاند.
با وجود خودروهای هیبریدی با شکل و شمایل متفاوت در بازار، کیا مدلی بنزینی-الکتریکی ساخته که نشانی از موارد یاد شده ندارد. هرچند کیا نیرو خودروی جادار و با تجهیزات زیادی است که ارزش نگاه خریدار را دارد اما نمیتواند در برابر نقاط قوت پریوس قد علم کند و البته آلایندگی آن برای چنین خودرویی چندان خوب نیست.
دیگر گزینه قابلتوجه
هیوندای آیونیک هیبرید
قیمت: 19995 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی-الکتریکی ۱۴۱ اسب بخاری
برند خواهر کیا یعنی هیوندای قوای محرکهی نیرو با بدنهی هاچبک ۵ درب پریوس مانند ترکیب کرده است. همهی نسخههای آیونیک در هر کیلومتر تنها ۷۹ گرم دیاکسید کربن تولید کرده و قیمتشان از ۱۹۹۹۵ پوند آغاز میشود.
تویوتا پریوس Business Edition | کیا نیرو ۲ | |
قیمت مدل تست شده (پوند) | ۲۴۱۹۵ | ۲۳۳۴۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۴۰/۱۷۶۰/۱۴۷۰ | ۴۳۵۵/۱۸۰۵/۱۵۴۵ |
پیشرانه | ۴ سیلندر خطی ۱۷۹۸ سیسی و واحد الکتریکی | ۴ سیلندر خطی ۱۵۸۰ سیسی و واحد الکتریکی |
قدرت (اسب بخار) | ۱۲۱ | ۱۴۱ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۱۴۲ | ۱۴۷ |
گیربکس | CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو | ۶ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو |
ظرفیت باک سوخت (لیتر) | ۴۳ | ۴۵ |
حجم محفظه بار (لیتر) | ۳۴۳/۱۵۵۸ | ۳۷۳/۱۳۷۱ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۷۵ | ۱۵۶۶ |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۳ | ۹.۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۸۰ | ۱۶۳ |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۳.۱/۲.۹/۳.۱ | ۳.۸/۳.۹/۳.۸ |
منبع: autoexpress
Matador
۱ مهر ۱۳۹۵من که هر دوشون رو دوست دارم.
ولی انتخاب اولم کیا نیروست. نه به خاطر اینکه بهتره. بلکه به این دلیل که دیگه تکراری شده برام. میرو به نظرم زیباترم هست.
لایک و دیسلایک هم مهم نیست.
به نظرم باید دیدمون رو نسبت به خودروهای کره ای عوض کنیم و حسادت و تعصب رو کنار بذاریم.
Matador
۱ مهر ۱۳۹۵کامنتم یک مقدار دو پهلو شد.
منظورم اینه که پریوس برام تکراری شده و نیرو تازگی داره.
از طرفی نیرو به نظرم زیباتر و خاص تره.
uss zumwalt DDG-1000
۲ مهر ۱۳۹۵خداییش ایول به کره که هرروز شاهد رشد و پیشرفتش هستیم
احسان(احسان سابق)
۱ مهر ۱۳۹۵خدا رفتنگانت رو بیامرزه رفیق که انقدر منطقی هستی
Matador
۱ مهر ۱۳۹۵احسان جان ممنونم. شما از بهترین دوستان پدالی من هستی .
بازم میگم به نظرم هر دو عالین. اما انتخاب اول من کیا نیرو هست. نه به خاطر اینکه به نظر من از پریوس بهتره. بلکه به خاطر اینکه به نظر شخص بنده تازگی بیشتری داره و خاص تره. از طرفی من به ماشین اصلا فشار الکی نمیارم و حتی ماشین های ایرانی هم 7 سال زیر دستم بدون مشکل کار میکنن. پس یقینا با کیا مشکلی نخواهم داشت و سالیان سال به خوبی و خوشی زندگی خواهیم کرد !! :=)
سجاد
۱ مهر ۱۳۹۵Matador خودت گرفتی چی گفتی!
اونایی که لایکت کردن فازشون چی بوده
هادی ۸ سیلندر
۱ مهر ۱۳۹۵راس میگه دیگه طراحی تویوتا اصلا خوب نیست***
علي
۱ مهر ۱۳۹۵درسته طراحی کیا واقعا جالب تره ولی پریوس از مهندسی ناب ژاپنی و بیست سال تجربه پا به میدون گذاشته بنابراین انتخاب اکثر مردم پرفروش ترین خودروهیبریدی جهان است یعنی پریوس
uss zumwalt DDG-1000
۲ مهر ۱۳۹۵ژاپن لامصب خیلی ایده میده
حميد
۱ مهر ۱۳۹۵تویوتا بهتره حرفی توش نیست
محمد
۱ مهر ۱۳۹۵پدال عزیزلطفا این اگهی فروش کپچر رو بردارین چون طبق معمول روال محصولات ایران خودرو دلال های محترم در همون لحظات اول ظرفیت رو تکمیل کردن
احمد باقری
۱ مهر ۱۳۹۵مشخصه که تویوتا بهتره.
سلطان ای بی اس
۲ مهر ۱۳۹۵دوستان یه سریا میگن چرا تویوتا پریوس رو اینطوری طراحی کرده?ولی باید به این نکته توجه کنیم که زمانی که ما داشتیم حرف از پیکان انژکتوری وکاربراتوری میزدیم یا حتی قبل از اون تویوتا داشت این خودروی عجیب رو تولید میکرد که عملکردش باهمه ی ماشین ها فرق می کرد پس به تویوتا حق بدیم که این خودرو رو متفاوت با همه ی ماشیین ها بسازه تا این مفهوم رو به ما برسونه که این خودرو اساس کار،ایده و روند تولیدش متفاوته.ببخشید طولانی شد.
luis
۲ مهر ۱۳۹۵اینجاست که باید گفت زدی تو خال برا تویوتا هیچ کاری نداره یک اتاق زیبا و ساده برای پریوس بزاره ولی پریوس و برادر عجیب تر سلول سوختی اش یعنی میرای باید عجق وجق و شکسته طراحی بشن باید خاص باشن از نظر خودم هم زیبا نیست ولی باید اینجوری باشه باید با ماشین های عادی فرق کنن باید مثل مدل موهای فشن باشن جون جوانهای نسل ایندن و نباید هم شکل جوان های کنونی و جوان های پیشین باشن حتی اگه این فشن بودن زشتشون کنه این یک اجباره اجبار عصر تکنولوژی.
uss zumwalt DDG-1000
۲ مهر ۱۳۹۵تعریف قشنگی بود
علی
۲ مهر ۱۳۹۵پریوسو چرا انقدر زشت طراحی می کنه تویوتا اون نسل قبل اینم ازاین انگار اضافات ماشینای دیگه چسبوندن به هم ?
sunmartin
۲ مهر ۱۳۹۵کیا قدرت موتور بیشتر گشتاور بیشتر کیفیت به مراتب بهتر اتاق جادارتر قیمت 1000 پوندی کمتر و طراحی بسیار زیباتری داره ضریب دینامیک هم فقط 5 دهم با پریوس اختلاف داره که برای یک کراس آور مثل “نیرو “قابل اغماض هست بنظر من پیروز میدان “کیا niro” هست اما خب در این مقاله پریوس اول شده که قدری بی انصافی است کیا با استفاده از بهترین ترکیب و چیدمان عناصر طراحی و استفاده از یک موتور قوی تر و گیرباکس دوکلاچه بصورت قطعی هیجان رانندگی کیفیت حرکتی و هندلینگ بسیار بهتری را داراست چون من با گیرباکس cvtژاپنی رانندگی کردم بسیار نرم و بی صدا است اما اصلا حس یک رانندگی واقعی را به شما القا نمیکنه و بیشتر حالت مصنوعی دارد روی هم رفته کیا هم انتخاب بهتری است و هم نسبت به تجهیزات ودارا بودن گیرباکس دابل کلاچ خرید منطقی تری بنظر می آید
علیرضا
۲ مهر ۱۳۹۵جناب سن مارتین….مگه بالاتر از کمپانی کیا مگر شرکتی هست؟؟؟؟از هر نظر کیاموتورز تاج صنعت خودروسازی هست.
برادر من,لااقل از طراحی داخلی پریوس ایراد بگیر و از برتری کیا تو این زمینه بگو که واقع بینانه باشه.گیربکس دوکلاچه پدر آدم رو تو سر بالایی در میاره و جون میکنه تا راه بیفته و اساساً گیربکس دو کلاچه بدرد ماشین شهری نمیخوره و محض اطلاع برای ماشین شهری بهترین نوع گیربکس cvt هست.ضمناً بحث آلایندگی مهم ترین دلیل برای خریداران جهت خرید ماشین هیبریدی هست که کیا بازنده شده و این یعنی مهم ترین اصل رو کیا نتوانته برآورده کنه
luis
۲ مهر ۱۳۹۵استاد پیش غذا برا قبل غذاست دسر برای بعد غذا این دو خودرو کلاسشون مشخصه جایگاه و هدف خریدشون مشخصه این چه بیماریه تو ماشین بازها افتاده از کباب کوبیده تا دوغ ابعلی هم میخوان مقایسته کنن اسب گشتاور لذت رانندگی ….. اخه برادر دنبال لذت رانندگی هستی اصلا نباید طرف این گزینه ها بیای حرفت شده مثل مقاله هایی که میان لند کروزو با شاسی های المان مقایسته میکنن ولی یه تست افرود نمیزارن و مبنا رو میزارن سرعت شتاب اسب گشتاور. حرفت غیر منطقیه در این کلاس این نمرهای شما کمترین امتیازو داره و کارشناس ها و از همه مهم تر مردم نمره های اصلی رو دادند. این حرفت مثل اینه بیای بگی پریوس دسر خوبیه خوش طعمه شیرینه ولی ادمو سیر نمیکنه با نونم نمیشه خوردش پیازم کنارش نمیشه زد به بدن خب داداش اشتباه گرفتی ز بیخ این خودرو شهری هیبرید به شدت اقتصادی و به صرفست مسلما به دنبال معیار های غذای اصلی تو دسر نباید بود .
بابک
۲ مهر ۱۳۹۵درود بر شما sunmartin
نظر جالبی دارید ولی به نظر من اکثر کسانی که دنبال خودرو های هایبرید هستن خواهان آلایندگی و مصرف سوخت کمتر هستن تا قدرت بیشتر و هیجان
در ضمن تویوتا پریوس تو این مدت خودش رو به عنوان یه ماشین خیلی کم خرج اثبات کرده که بازم یه امتیاز خیلی خوبه براش
اگر هم به تفاوت ها و برتری های نیرو تو لیست بالا نگاه کنیم می بینیم که خیلی فاصله ی کمی دارن با تویوتا پس به نظر من برتری های پریوس به کیا نیرو میچربه و اونو در جایگاه بالاتری قرار میده
البته یه نگاه به کابینشونم کنید تفاوت ها کاملا معلومه
البته این نظر من بود با احترام به نظر شما
sunmartin
۲ مهر ۱۳۹۵بله خوب پریوس در زمینه هیبرید سابقه بیشتری داره اما کیا موتورز که پرسرعت ترین شرکت بلحاظ رشد در بین تمانی شرکت های خودروسازی هست (لطفا اگر به این صحبت بنده شک دارید یه گوگل کنید تا متوجه بشین) با ساخت کیا نیرو برگ برنده خودش رو کرده درضمن آقای علیرضا شما با چه استدلالی گیرباکس ملال آور و یکنواخت cvt بدون حس رانندگی و هیجان را به گیرباکس با مهندسی بالای دابل کلاچ ارجح میبینید؟واقعا این صحبت شما که متاسفانه عده ای اونو تایید کردند از نا آگاهی شماست گیریاکس cvt بلحاظ قیمت هرینه بسیار کمتر و بلحاظ تکنولوژی پایین تر از گیرباکس دوبل کلاچ هست و اینکه گفتید تو سربالایی اذیت میکنه دیگه ازون جوک های قرن اخیر باید شمرده بشه مگه در سربالایی میخوایی رکاب بزنی که میگی دابل کلاچ سخته !!!?? من در حیرتم از این صحبت شما لطفا قبل از گفتن هر حرفی کمی در مورد اون فکر کنید
luis
۲ مهر ۱۳۹۵برادر رشد از کی تا حالا شده ملاک؟؟؟؟ مسلمه خودروسازی المان امریکا و ژاپن که به نزدیکی های قله رسیدند الان رشدشون خیلی کمتر چینه که تازه داره از کوه پایه بالا میاد مسلمه که رشد کیا باید بیشتر تویوتا باشه خودروسازی که 80 سال پیش مسیرشو شروع کرده که البته جوان ترین خودروسازه ژاپنه با خودرو سازی که سه دهست شناس شده که نمیتونن رشد برابر داشته باشن؟؟ فردا ایرانم بجنبه میتونه ایرانخودرو رشد 30 درصدیو تجربه کنه ولی 30 درصد چی؟؟؟؟ سی درصد قبل خودش نه سی درصد دایملر نه سی درصد تویوتا موتورز مسلمه که یه بدنسازی که پیروز بدن سازی رو شروع کرده رشد بدنش از قهرمان مستر المپیا بیشتره اخه قهرمان جهان اگه بخواد همینجوری رشد کنه که میشه کرگدن. یکم فکر کن کامنت بزار.
بهزاد
۲ مهر ۱۳۹۵شما باز به یکسری عناوین خودساخته بی پایه استناد میکنید که جای تعجب داره و ولکن ماجرا هم نیستید!
آقای عزیز اگر واژه ی رشد کیا موتور در گوگل سرچ کنید ده ها سایت میگن کمترین رشد کیا و هیوندای در 10 سال گذشته! به تعبیر بهتر میزان رشد سال 2016 برای کیا 2 درصد برآورد شده و هیوندای یک درصد.
در همین حال شرکت هایی مثل بنز و bmw و ولوو و سوبارو و رنو نیسان و… رشدشون بیش از این اعداد هست.
uss zumwalt DDG-1000
۲ مهر ۱۳۹۵اخه سرچ هم میکنی همه که سایت معتبر نیستن
مثلا هرکی تووبلاگ خودش نظری گذاشته خوب اینکه دلیلی نیست.
پاشا
۲ مهر ۱۳۹۵خدایی کیا نیرو از همه لحاظ سرتره بخصوص طراحیش که باعث می شه خیلی زود به موفقیت برسه. فراموش نکنید که شما در مورد خودرو سازی صحبت می کنید که تونسته با کیفیت ترین خودرو ساز باشه و بنز و پورشه و تویوتا و… پشت سرش قرار بگیرن. پس قطعا تونایی های برتر بودن رو داره.
البته به نظر کارشناسان خودرویی تکنولژی هیبرید زیاد مورد استقبال خودرو سازان قرار نگرفته و نخواهد گرفت برای اینکه خودرو های الکتریکی با پیمایش بالا در هربار شارژ بزودی جای همه موتور هارو خواهد گرفت.
nima
۴ مهر ۱۳۹۵کیا با کیفیت ترین خودرو سازه و بنز و بی ام و و تویوتا و پورشه و…..پشت سرش قرار دارن؟؟؟؟؟!!!!!! شما از فضا اومدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Sasan
۳ مهر ۱۳۹۵به نظرم هیوندای ایونیک ار این دوتابهتر میتونه باشه…
طراحی زیبا و منطقی تر
برد مسافتی بیشتر
و مهم تر از اون گارانتی ۱۰ساله هیوندای
به نظرم ایونیک میتونه جایگزین خوبی به جای تویوتا پریوس باشه!