کیا با کراس اوور هیبریدی خود تویوتا پریوس را به مبارزه طلبیده است. آیا شانسی دارد؟
کیا نیرو بخشی از برنامهی این برند کرهای برای سه برابر کردن مدلهای سبز این خودروساز تا سال ۲۰۲۰ است. این خودرو یک شاسیبلند هیبریدی است اگرچه که کیا آن را HUV (خودروی کاربردی هیبریدی) مینامد و بیش از آنکه رقیب خودروهایی چون تویوتا RAV4 هیبرید باشد، به لطف برچسب قیمت حدود ۲۵ هزار دلاری و اندازهی بدنهی کوچکتر رقیب تویوتا پریوس است.
سیستم هیبریدی نیرو از یک پیشرانهی ۱.۶ لیتری بنزینی با ۱۰۲ اسب بخار قدرت و موتور الکتریکی ۴۲ اسب بخاری تشکیل شده که این قدرت از طریق گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک و دوکلاچه به چرخ ها انتقال مییابد. گیربکس CVT در این خودرو وجود ندارد، گیربکسی که در سایر خودروهای هیبریدی مورد انتقاد واقع شده و گفته میشود که هیجان رانندگی را از بین میبرد و همچنین نویز زیادی را در هنگام شتاب گیری ایجاد میکند.
گیربکس DCT نیرو قطعاً نسبت به سیستمهای CVT برتری دارد و تغییر دندههای آن به نرمی و روانی صورت میگیرد. شما میتوانید گیربکس را در حالت دستی نیز قرار دهید و با استفاده از شیفترهای واقع شده در کنسول مرکزی نسبتها را عوض کنید. هر چند که تعویضهای طولانی و پیشرانهی ضعیف به معنی شتاب گیری نه چندان خوب خواهد بود و شما مجبورید تا پیشرانه را برای افزایش سرعت تحتفشار بگذارید.
صدای پیشرانه ناخوشایند نیست و موتور الکتریکی با همکاری خود گشتاور ۲۶۵ نیوتون متری را به ارمغان میآورد بنابراین نیرو در شهر چالاک و تند بوده و برای سبقتگیریهای شهری مناسب است. خودرو در شهر بسیار سرزنده احساس میشود اما وقتی بخواهید بر سرعت خود بیفزایید، پرفورمنس نیرو فقط “کافی” است، مخصوصاً اینکه گیربکس معکوسهای نسبتاً آهستهای دارد. سواری نیرو خیلی هیجانانگیز نیست اما اگر سبقتهای بزرگراهی را فاکتور بگیرید، در اکثر موارد راضیکننده خواهد بود.
در سرعتهای پایین نیرو بسیار ساکت و آرام است و در بزرگراهها، نویزهای جاده و باد در حداقل خود باقی میمانند. موتور الکتریکی در سرعتهای پایین و به منظور فراهم کردن راحتی بیشتر در شهر کار میکند و همهی اینها به شخصیت خونسرد نیرو اضافه میشوند.
ما این خودرو را در جادههای آلمان تست کردیم و سواری آن احساس نرم و روانی دارد و صندلیها نیز حمایتکننده و راحت هستند. فرمان خودرو سبک است و احساسی ندارد و لاستیکهای اکو نیز فاقد چسبندگی خاص هستند اما خب ذات این خودرو چیز دیگری را نشان میدهد. نیرو روی هزینههای کم سواری و تجربهی رانندگی راحت تمرکز کرده بنابراین باید در این حد از کیا انتظار داشته باشیم.
مصرف سوخت خودرو نیز خوب است اما به پای پریوس نمیرسد. پریوس در هر صد کیلومتر ۲.۵ لیتر سوخت مصرف میکند درحالیکه این مقدار در نیرو به ۳.۱ لیتر میرسد. نیرو با رینگهای ۱۶ اینچی در هر کیلومتر ۸۸ گرم دیاکسید کربن تولید میکند اما با رینگهای ۱۸ اینچی این مقدار به ۱۰۱ گرم در هر کیلومتر میرسد.
داخل خودرو طیف وسیعی از تکنولوژیهای روز را میبینید که از جملهی آنها میتوان به صفحه لمسی ۷ اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو اشاره کرد. صفحهنمایش همانند تلفن هوشمند شماست اما انتظار کیفیت خیلی عالی از آن را نداشته باشید. این صفحهی نمایش واضح است که برای استفادهی سنگین ساخته شده و احساس روانی گوشیهای هوشمند را ندارد. اینترفیس تعبیه شده نیز استفادهی آسانی دارد و نمایشگر سیستم ناوبری نیز واضح است.
کیا نیرو خودرویی آرام، کممصرف و کاربردی است که سواری راحت و فضای زیادی را به لطف فرم کراس اووری خود ارائه میدهد. این خودرو یکی از اولین کراس اوورهای هیبریدی بازار است و با راندمان بالای خود نظر بسیاری از خریداران را جلب خواهد کرد. البته باید گفت که تجربهی رانندگی ریلکس و خونسرد این خودرو به مذاق هر کسی خوش نخواهد آمد. هنوز قیمت خودرو در انگلستان مشخص نشده و اگر برچسب قیمت این خودرو پایینتر از پریوس باشد، نیرو میتواند رقیبی جدی محسوب شود.
مشخصات کیا نیرو ۲۰۱۶
قیمت: ۲۵۰۰۰ دلار (تخمینی)
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی به علاوهی موتور الکتریکی
قدرت/گشتاور: ۱۳۸ اسب بخار/۲۶۵ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۳.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۵موتور الکتریکیش فقط دکوره و قدرت زیادی نداره به شخصه معتقدم کره در برابر ژاپن و آلمان حرفی برای گفتن نداره چه برسه که بخواد رقابت کنه
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۵رضا جون
صبر کن ببین فروشش پس از عرضه به بازار چطوری میشه بعد اظهار فضل کن!
در ضمن یکم به این کارشناس اتواکسپرس هم آموزش بده تا دیگه از این جمله های غلط استفاده نکنه: این خودرو یکی از اولین کراس اوورهای هیبریدی بازار است و با راندمان بالای خود نظر بسیاری از خریداران را جلب خواهد کرد.(بیچاره مثل شما نتونسته تشخیص بده که موتور الکتریکیش فقط دکوره!!!!!!!!!)
بخدا استعدادت داره تلف میشه!
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۵عزیز دل خیلی از ماشین ها رو کاغذ فقط خوبند شما همچین طرفداری میکنی انگار تا حالا یه دوجین از این مدل رو داشتی و امتحان کردی خود نگارنده توضیح داده که خیلی چابک نیست و با موتور الکتریکی فقط 4کیلومتر طی میکنه موتوری که فقط 4کیلومتر کار کنه دکور نیست فقط خواستند بگن بله ما موتور هیبریدی تو این کلاس ساختیم شما خیلی جدی نگیر داداش
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۵;ببخشید این ماشین رو کاغذ در موردش صحبت نشدها!!! به صورتی میدانی اتواکسپرس تستش کرده. درضمن شما اصلا تستو نخوندی همینطور الکی اومدی کامنت گذاشتی!!اینجارو بخون:
نیرو با حالت تمام الکتریکی تنها میتواند 4.8 کیلومتر را طی کند که زیاد نیست اما این مقدار قابلمقایسه با دیگر خودروهای هیبریدی نظیر تویوتا پریوس است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بازم بگو دکوره! بیخیال برو یه سر کره جنوبی اون بیسوادا رو آموزش بده بدجوری نبودت اونجا احساس میشه
داج توماهاک
۱۳ خرداد ۱۳۹۵کره در مسیر پیشرفت.الان نمیشه نتیجه گیری کرد
nissan
۱۳ خرداد ۱۳۹۵شبیه ix55 شده …
داج توماهاک
۱۳ خرداد ۱۳۹۵2500 دلار میشه 85000000 تومن
حداکثر سرعتش خیلی کم ولی مصرف سوختش عالیه.البته وزن خودرو هم مهم در مصرف سوخت
قدرت موتورش هم معمولی 138 اسب بخار
علي
۱۳ خرداد ۱۳۹۵یعنی شیفته این اخلاق اقتصادیتم. همیشه ماشین حساب به دستیا . زحمت مارو کم میکنی????
داج توماهاک
۱۳ خرداد ۱۳۹۵فدایی داری علی جون.
احمد باقری
۱۳ خرداد ۱۳۹۵همین که در جهت کاهش مصرف سوخت تلاش می کنن، جای تقدیر داره، حتی اگه به خاطر رقابت باشه. به هر حال، این ماشین هم در ابتدای راه قرار داره و باید مسیر طولانی ای رو طی کنه.
سهیل
۱۳ خرداد ۱۳۹۵چراغ هاش که مال توسانه?
ظاهرش خوبه به نسبت اسپرتیج موتور برقیش که جون نداره 10کیلومتر هم راه بره .بازم این وارد بشه خوبه بهش طرح ترافیک رایگان میخوره حداقل ?.بازم کیا ازین دسته دنده …..استفاده کرد که خیلی بیریخته
کیانوش38
۱۴ خرداد ۱۳۹۵یعنی دیگه از هرچی ماشین کراس اووره واقعا دارم متنفر میشم. همه یک شکل، همه قیمت خورده بالاتر از قیمت واقعیشون و همچنین همه هم الان مد هستن و افراد وقتی پشتشون میشینن “اعتماد به نفس” میگیرن چون چند سانت از بقیه بالاترن و اینطوری حس پادشاه بودن بهشون دست میده. اتوموبیل سازا هم که از این نیاز به شدت کاذب خبر دارن خوب روش سود میکنن و هر روز اتوموبیل سازای بیشتر دنبال این روند میرن و انگاری همه نیاز دارن که حداقل یه ماشین شاسی بلند توی لیست تولیداتشون باشه و چینی و ژاپنی و اروپایی هم نداره. بنتلی و مینی و مازراتی هم حتی رحم نکردن و اگه اشتباه نکنم حتی لامبورگینی هم به فکرشه. این ماشینا که از ترکیب ماشینای آفرود و شهری ساخته شدن نه قابلیت های آفرودی جالبی دارن و نه تعادل مناسب برای پیچ های گاها تند شهری. جدا یه چندتا دلیل منطقی و حساب شده خواهشا بیارید که استفاده از ماشین های کراس اوور رو واقعا بتونه توجیه کنه.
moein
۱۴ خرداد ۱۳۹۵اون سرتیتر اول رو عوض کنیین خواهشا کره می خواد پریوس رو به چالش بکشه خودش رو هم نمی تونه به چالش بکشه
sunmartin
۱۴ خرداد ۱۳۹۵امیدوارم وارد ایران بشه طراحی خوبی داره برندش هم که معروفه آلودگی هم که به بصورت تمام فسیلی ها نداره از برخی جهات برتری داره به هم رده هاش من خوشم اومد موتورش سرجمع 144 اسب قدرت داره که با گشتاور بالایی که داره خوبه
علي رضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ماشین خوبیه…فقط اون مه شکناش خیلی رو مخه!
کیان
۲۸ مرداد ۱۳۹۶سلام دوستان من در امریکا مدل ال ایکس شو را ۲۴۸۰۰خریدم وخیلی هم ازش راضی هستم
هادی
۴ بهمن ۱۳۹۶باسلام.
من به تمامی تست های تصادف خودرو ها سرچ ونگاه میکنم
این خودرو بیشترین امنیت رو از تمامی خودرو ها داره
حتی از بهترین وبالاترین قیمت های خودرو های جهان تو ایمنی وتست تصادف جلوتره .میتونید نگاه کنید خودتون.