آنچه در مقاله تست و بررسی سراتو ۲۰۱۲ خواهید خواند:
- مقدمه
- طراحی ظاهری
- کابین
- امکانات رفاهی
- امکانات ایمنی
- مشخصات فنی
- تجربه رانندگی
- هزینههای نگهداری
- جمعبندی
مقدمه
نسل دوم کیا فورته یا همان سراتو از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ روی خط تولید کمپانی کیا قرار داشت. فروش چشمگیر نسل دوم سراتو توانست شکست نسل اول را جبران کند. داستان نسل دوم سراتو در ایران از اواخر سال ۱۳۹۳ با سایپا آغاز و در اواسط سال ۱۳۹۸ هم پایان یافت. این خودرو در زمان مونتاژ خود در ایران فروش کمنظیری را تجربه کرد. البته سراتو همچنان هم در بازار خودروهای خارجی پر طرفدار است. جالب است بدانید در زمان نگارش این مقاله، قیمت سراتو صفر کیلومتر مدل ۹۸ بعضا به ۱.۶ میلیارد تومان هم میرسد که نشان میدهد هنوز تقاضا برای خرید این خودرو بالاست.
با اینکه نسخه وارداتی نسل دوم سراتو کیفیت به مراتب بهتری نسبت به نسخه سایپایی داشت، هیچ وقت نتوانست به پای فروش نسخه سایپایی برسد. البته این اتفاق چندان هم عجیب نیست چون سراتو سایپایی به واسطه عرضه وسیعتر و خدمات پس از فروش مناسب به راحتی می توانست در فروش از سراتو وارداتی پیشی بگیرد. دلیل دیگر این موضوع هم میتوان نبود نسخه های صفر کیلومتر یا کمکار سراتو وارداتی است. آخرین سراتو وارداتی در سال ۹۲ به ایران وارد شد در صورتی که سراتو ساپیایی تا سال ۹۸ در ایران تولید میشد.
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ سراتو ۲۰۱۲ وارداتی رفتهایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۱.۴ تا ۱.۵ میلیارد تومان (اواسط دی ماه ۱۴۰۱) بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
همچنین بخوانید: تست و بررسی الانترا ۲۰۱۸
طراحی ظاهری سراتو
طراحی نمای جلو سراتو نه آنقدر اسپرت است که زود قدیمی و از مد افتاده شود و نه آنقدر ساده و کسل کننده است که فقط پیرمرد ها سراغش بیایند. در نمای جلوی سراتو جزئیات و ظرافتهای زیادی دیده میشود. مطمئنا زیبا ترین قسمت خودرو همان جلوی آن است. ترکیب جلوپنجره معروف پوزه ببر کیا، با سپر پف کرده و خط و خطوط طراحی چراغها و کاپوت، زیبایی خاصی را به این قسمت بخشیده.
نمای جانبی سراتو بسیار ساده و حتی کسل کننده طراحی شده. البته رینگهای ۱۷ اینچی ۱۰ پره کمی این ضعف را پوشش دادهاند. نمای عقب سراتو تناسب چندانی با جلوی آن ندارد زیرا در نمای جلو از برخی المان های طراحی برای اسپرتتر دیده شدن استفاده شده اما در عقب اینطور نیست. شاید تنها ویژگی اسپرت نمای عقب سراتو دیفیوزر و سراگزوز استیلی آن باشد.
کابین سراتو
طراحی کابین سراتو کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر میرسد اما هنوز از بسیاری از خودروهای داخلی و برخی رقبایش بهتر است. کیفیت متریال استفاده شده در کابین چندان جذاب نیست. برای مثال پلاستیک استفاده شده در رودریها و قسمت زیرین داشبورد کاملا خشک و بی روح هستند. اما کیفیت چرم استفاده شده در رودریها و صندلیها مناسب است. البته بماند که رنگ و بوی افت کیقیت در برخی قسمت ها مانند چرم صندلی راننده، دور فرمان و… احساس میشود.
از بحث کیفیت متریال استفاده شده در کابین که بگذریم به توصیف حس و حال نشستن در سراتو میرسیم. دوخت قرمز دور فرمان و چرم صندلیها و رودریها به سرنشینان حس اسپرتی را القا میکند. البته که صفحه کیلومتر سوپر ویژن و غربیلک و دنده پشت فرمان به تقویت این حس کمک میکنند. فضای کابین و صندوق سراتو برای یک خانواده چهار نفره مناسب به نظر میرسد. نکته مثبتی که در رانندگی طولانی با سراتو متوجه آن شدیم موقعیت قرار گیری صندلیهای جلو بود. صندلیهای جلو به نحوی نصب شده اند که سرنشینان عقب به راحتی میتوانند پاهایشان را زیر صندلی ببرند و دراز کنند. فضا برای قرار دادن اجسام در کابین راضی کننده نیست اما نمره قابل قبولی میگیرد. دسترسی به ادوات کابین نیز بسیار ساده صورت میپذیرد و راننده هر زمان که اراده کند میتواند کنترل اوضاع کابین را به دست بگیرد!
امکانات رفاهی
شاید سراتو در بحث امکانات رفاهی در برابر رقیبان چینی هم قیمتش حرفی برای گفتن نداشته باشد اما چندان هم دستخالی نیست.
سانروف برقی، کولر اتوماتیک دیجیتال، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل کابین، تنظیم شدت نور داخل خودرو، سیستم ورود بدون کلید، آیینههای جانبی برقی، سنسور عقب، کامپیوتر سفری، سانروف برقی، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده به صورت دستی جزو امکانات رفاهی سراتو محسوب میشوند که البته امروزه در بیشتر خودروها (غیر داخلی!) دیده میشود. اما امکاناتی مانند دنده پشت فرمان و صفحه کیلومتر سوپرویژن (که کاملا با چیزی در دنا دیدیم متفاوت است!) جزو امکاناتی هستند که خودروهای کمی در این بازه قیمتی از آن برخوردارند. دوربین دنده عقب و مانیتور نیز جزو امکاناتی هستند که در برخی از نسخه های وارداتی قابل مشاهده هستند.
البته کمبود امکاناتی مانند دریچه تهویه سرنشینان عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، آیینه تاشو برقی و گرمکن صندلی در سراتو واقعا احساس میشود.
امکانات ایمنی
شاید امکانات رفاهی سراتو در این بازه قیمتی چندان درخور توجه نباشد اما امکانات ایمنی به کار رفته در این خودرو در نوع خود بسیار خوب محسوب میشود.
۸ ایربگ ده نقطهای، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو، پشت سری های فعال هنگام تصادف، ترمزهای دیسکی عقب با قابلیت ABS-EBD-BAS، سیستم کنترل پایداری جزو مهمترین امکانات ایمنی سراتو محسوب میشوند همچنین سراتو در سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از ایمن ترین خودروهای جهان شناخته شد. سراتو از سازمان IIHS نشان ایمنی عالی (Top Safety Pick) به همراه ۵ ستاره ایمنی دریافت کرد.
مشصات فنی سراتو
نسل دوم سراتو با دو موتور ۲ و ۱.۶ لیتری به باز جهانی عرضه شد. اکثر سراتوهای وارد شده به ایران (نسل دوم) از یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرند اما نسخه های ۱.۶ لیتری هم به صورت بسیار محدود در بازار خودروی کشورمان مشاهده میشود.
در جدول زیر می توانید مشخصات فنی کامل سراتو ۲۰۱۲ را مشاهده کنید:
سراتو ۲۰۱۲ | |
حجم موتور | ۲۰۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۵۴ اسببخار |
گشتاور | ۱۹۴ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۰.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۹ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم مخزن سوخت | ۵۲ لیتر |
گیربکس | ۶ سرعته تیپترونیک با قابلیت کنترل از پشت فرمان |
جرم خالص | ۱۳۴۰ کیلوگرم |
ابعاد (طول.عرض.ارتفاع) | ۴۵۳۰ . ۱۷۷۵ . ۱۴۶۰ میلیمتر |
رینگ | ۱۰ پره آلومینیومی ۱۷ اینچی |
تجربه رانندگی سراتو
بعد از فشردن کلید استارت پییشرانه سراتو با صدای نسبتا بمی روشن میشود. صدلی پیشرانه و سیستم اگزوز ما را ترغیب میکند تا کمی در حالت oلاص گاز بدهیم. صدای پیشرانه برای خودرویی در این بازه قیمتی واقعا فوقالعاده و دلچسب است. کمی بعد از بعد از شروع به حرکت تصمیم به تست شتاب و کشش سراتو میگیریم. شتاب سراتو آنچنان فضایی و خیره کننده نیست اما از بسیاری از خودروهای رقیب خود بهتر است. نکتهای که هنگام راننگی با سراتو در جاده خارج از شهر متوجه شدیم، عملکرد عالی گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه است. گیربکس ۶ سرعته سراتو در آنی از ثانیه به پدال گاز واکنش نسان میدهد و در صورت نیاز حتی ۳ معکوس هم میکشد! البته این معکوس کشیدنهای مکرر ممکن است برای رانندگانی که چندان علاقهای به سرعت ندارند آزار دهنده باشد زیرا با کوچک ترین اشاره به پدال گاز گیربکس یک یا دو دنده معکوس میکشد و از این رو فشار زیادی به موتور وارد میشود. کار با پدل شیفترهای پشت فرمان واقعا جذاب و سرگرم کننده است و با گیربکس هوشمند و پیشرانه قوی ترکیبی عالی تشکیل داده است. البته عملکرد دندههای پشت فرمان چندان هم سریع نیست و با تاخیری جزئی دندهها را عوض میکند اما برای خودرویی در این بازه قیمتی مناسب به نظر میرسد.
جدا از بحث شتاب و کششش، سراتو ترمز های فوقالعادهای دارد و برای عادت کردن به آنها حداقل نیاز به نیم ساعت تمرین دارید. هندلینگ سراتو به واسطه فنربندی خشک و سیستم کنترل پایداری واقعا بینظیر است. انگار کیا هرچه در طراحی و امکانات و… سراتو کم گذاشته در بخش فنی آن جبران کرده!
اما سراتو مانند هر خودروی دیگری در رانندگی نقاط ضعفی هم دارد. برای مثال مهمترین آنها سیستم تعلیق است. سیستم تعلیق سراتو در سفرهای طولانی و بعضا یکی دو ساعته هم وحشتناک است و موجب آزار سرنشینان میشود. صندلیهای خشک و نه چندان ارگونومیک سراتو هم به کمک سیستم تعلیق آمده تا در سفرهای طولانی راننده و سرنشینان را هرچه زوتر از پا در بیاورد. مصرف سوخت ۷.۵ لیتری سراتو در بزرگراهها با رانندگی کاملا اکونومیک چندان خوب به نظر نمیرسد؛ گرچه زمانی که کمی به موتور فشار بیاورید مصرف سوخت به راختی به عدد ۱۰ و یا ۱۱ لیتر بر صد کیلومتر میرسد.
هزینههای نگهداری
به گفته مالک، ایشان بعد از حدود ده سال مالکیت خودرو و پیمودن تقریبا ۱۶۰ هزار کیلومتر هنوز هیچ قطعهای از خودرو را عوض نکرده و یا حتی موتور و تعلیق و… را سرویس هم نکرده. یعنی هزینه ایشان برای سوار شدن خودرو فقط سرویسهای دورهای و هزینه بنزین بوده. البته ایشان گفتند چندی پیش در یکی از سفرهایشان با مشکل ریپ زدن موتور، خاموش شدن موتور در دورهای پایین و مختل شدن عملکرد گیربکس مواجه شدند که بعد مراجعه به تعمیرگاه متوجه شدند که قطعات داخل موتور بسیار جرم گرفته شدهاند. وقتی علت این موضوع را جویا شدیم متوجه شدیم که ایشان معمولا هر ۱۰ هزار کیلومتر یکبار روغن خودرو را عوض میکردند و تا کنون هم از بنزین سوپر، محلولهای شستوشوی موتور و یا حتی اکتان استفاده نکردهاند. پس طبیعی است که مشکلات اینچنینی برای موتور به وجود بیاید. البته مطمئنا اگر با خودرویی مانند کمری یا کرولا مواجه بودیم، این مشکلات بوجود نمیآمدند.
جمعبندی
شاید تا همین یکی دو سال پیش سراتو بهترین خودرو در بازه قیمتی خودش محسوب میشد اما در سال های اخیر به واسطه مونتاژ خودورهای چینی متعدد و مختلف انتخاب کمی سخت میشود. سراتو نقاط قوت زیادی مانند هماهنگی بینظیر موتور و گیربکس، پیشرانه قدرتمند و… دارد اما زمانی که آن را با خودرویی مانند ریسپکت پرایم یا کی ام سی J7 مقایسه میکنیم انتخاب بسیار سخت میشود.
بهتر است مقاله را با دو بیت شعر معروف که احتمالا قبلا آن را شنیدهاید به پایان برسانیم و انتخاب سراتو بین رقبای چینی و بعضا کرهای اش را به عهده خود شما مخاطبان پدال بسپاریم!
در جوانی به خویش میگفتم شیر، شیر است گرچه پیر بُوَد
چون که پیری رسید دانستم پیر، پیر است گرچه شیر بُوَد
در پایان از سرکار خانم زهره رضایی جهت صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر میکنیم.
مزایا | معایب |
پیشرانه قدرتمند | تعلیق خشک (به خصوص در ردیف عقب) |
ترمزهای قدرتمند | امکانات رفاهی نه چندان جذاب |
هماهنگی موتور و گیربکس | |
هندلینگ مناسب |
امتیاز از ۱۰ | |
طراحی ظاهری | ۸ |
طراحی کابین | ۷ |
امکانات رفاهی | ۷ |
کیفیت مونتاژ | ۹ |
کیفیت متریال استفاده شده در کابین | ۸ |
توان و کشش موتور | ۱۰ |
هماهنگی موتور و گیربکس | ۱۰ |
سیستم تعلیق | ۶ |
هندلینگ | ۹ |
ترمز | ۱۰ |
مجموع امتیازات | ۸۴ از ۱۰۰ |
علی جردن
۱۷ دی ۱۴۰۱مزدا ۳ نیو کیا سراتو جفتش تو کشورمون مونتاژ می شن و جفتشون نسل های قدیمی هستن جفتشون هم آپشن های تقریبا یکسانی دارن (گیربکس اتوماتیک – شیفتر پشت فرمان _ سانروف کوچک بازشو)
مزدا ۳ لایک
کیا سراتو دیس لایک
TML BN
۱۷ دی ۱۴۰۱بابا مزدا تیری از هر لحاظ سر تره مخصوصا فیس لیفت
سراتو این نسل بر عکس نسل بعدی خیلی قیافه خسته ای داره ولی مزدا تیری اصن اینطور نیست
و در نسخه های وارداتی کیفیت تیری به مراتب بهتر بوده
Ehsan
۱۷ دی ۱۴۰۱چی رو میپرسی! تو کوچه خیابون نگاه کن، خیلی مشخصه اونی که پولش رو داره کدومشو میخره معمولا!
NAVID۰۰۹۸
۱۷ دی ۱۴۰۱این بررسی را که دیدم ، یادِ حالو روزِ مملکتمان افتادم که مثل این بررسی اوراقِ اوراق به حساب میاد !
دستشان درد نکنه ، زحمت کشیدن ، اما پدال یعنی دایرهالمعارف خودرویی کشور و این یعنی اینکه این خودرو حداقل باید ۱۰ سال پیش بررسی میشد توسط پدال نه اینکه هر از چند ماهی بیاد یه بررسی بگذارد و برود پِی کارش !
اون زمانی که این خودرو حدود ۸۰ میلیون فروخته میشد و نصف قیمتش را نقد میگرفتند و ۴۰ میلیون باقیمانده را دو ساله بدونِ بهره میگرفتند ارزش خرید داشت اما حالا که شده میلیاردی به چشم اومده نه آن وقتی که حقش خورده میشد و اتفاقاً یادم میاد که قیمت نقدی بازارش بسسسسسیار کمتر بود حدود ۷۲ میلیون که همه هم مسخرش میکردند در حالی که مدلهای ۲۰۱۵ صفر را میگفتند ۱۲۵ میلیون در حالی که موتور گیربکسش یکی بود با همینی که سایپا هم تولید میکرد !
گذشت گذشت گذشت ، اما مطمئناً با این وضع تورم و گرانی اکثریت مردم ما باختهاند ، نه از لحاظ مالی که بحثش مُفَصَل و جداست ، بلکه از نظر عقدهای شدن ، مردم ما عقدهای شدهترین مردمان جهانند و هروز با خودشان صحبت میکنند که چه چیزها و چه کارها و چه زندگیها میتوانستند بکنند و نکردند و امروز که پولشان بیارزش شده فقط عقدهکشایی میکنند به همراه خودخوری !!!!!
همه دیدیم ، همه میبینیم و زیاد اطرافمان ریخته از این خودخوریها !
Ehsan
۱۷ دی ۱۴۰۱تو امریکا تفاوت فروششون از ایران هم بیشتره! یکی ٢٧ هزارتا یکی ٩٧ هزارتا
alireza206
۱۷ دی ۱۴۰۱من سراتو ۲۰۱۱ وارداتی برسی کردم شتاب خوبی داره اما افت کیفیت شدید داشت
تعلیق به شدت خشک سیستم صوتی بی کیفیت داشت
جمشید
۱۷ دی ۱۴۰۱سراتو هم داخل ایران و هم داخل خیلی از کشورهای دیگه امتحان خودش رو پس داده و هیچ عقل سلیمی اگر قدرت خرید داشته باشه سراتو رو ول نمیکنه بره سراغ چینیهای به درد نخور
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۸ دی ۱۴۰۱کسی مزدا هم ول نمی کنه بره سراغ کره ای
جمشید
۱۸ دی ۱۴۰۱چی میگی ؟؟؟ اینجا مقایسه بین چینی و کره ای بود
R
۱۷ دی ۱۴۰۱یه مقالیه اینچنینی برای جنسیس کوپه ۲۰۱۲ لازمه
کیان
۱۷ دی ۱۴۰۱با تشکر از نگارنده، با توجه به اینکه خودم دقیقا همین ماشین و دارم، مدل بالاتر و وارداتی با کارکرد کمتر البته،
1- برم ایربگ ها را بشمرم، 8 تا باشه خوبه، من فکر میکردم 6 تا هستن
2- ترمز ماشین و افتضاح خطاب نمیکنم، ولی اصلا در خور تعریف مثه متن نیست
3- مصرف ماشین اصلا خوب نیست حتی وقتی باهاش مدارا میکنید، خیای سحت میتونید تو شهر مصرف مقرون به صرفه ای در حد این خودرو ازش بیرون کشید
4- گیربکس و موتور با هم خوب هستن، البته گیربکس همیشه تاخیر داره، تاخیر برای این تیکت قیمتی و سال تولیدی چیز عجیبی نیست، ولی جای گلایه و شکایتم واقعا نداره، تاخیر داره ولی نرم عوض میکنه، ولی موتور انچنان ک باید قدرت خاصی و بهت نمیده، ولی اونم به چشم مصرف شهری و عادی خوب هست
5- به نسبت سال ساخت ماشین، آپشنهای خوبی داره واقعا، دنده شیفتر و از همه مهمتر کنترل پایداری و گیربکس 6 دنده
6- این ماشین فولش هست، یه سریاشون گیربکس 4 دنده دارن دقت کنید اگر کسی خواست بخره
7- به شخصه بنظرم داخل کابینش کیفیت متریال مصرفیش از نسل بعدیش بالاتر هست در بعضی جاها و رودری ها، پلاستیک نرم تو جاهای بیشتر استفاده شده، نسل بعدی علی رغم جدیدتر بودنش پلاستیک خشک خیلی استفاده کردن.
در انتها بنظرم ارزش خریدش برای این تاریخ روز خیلی زیاد هست، چون بنظرم هرچقدر هم بگیم کره بد به فرض (من ک خودم منتقد ماشین کره ای هستم) اما قطعا بهتر از چینی هست و با توجه به اینکه مزدا 3 خیلی گرون شده واقعا باز ارزش خرید دست 2 این بیشتر میشه.
قطعات و … فکر کنم بخاطر اشتراک با سراتو سایپایی میتونه نکته مثبتی باشه براش.
محمد
۱۷ دی ۱۴۰۱ایربگ ها شیش تاس از ده نقطه
ترمزهاش واقعا عالیه به شرطی ک لنت اصلی و خوب بندازی البته لاستیک هم تاثیر داره
درمورد مصرف وقتی موتور۲۰۰۰و ۱۵۰اسب بخار واقعی میگری باید مصرف بنزینشم عادیه
آپشن هاشم خوبه به نسبت هنوزم
نکته ضعفش رینگ۱۷واس تهران مناسب نیس و میکوبه
AMANTE
۱۷ دی ۱۴۰۱کامنت ام کمی بی ربط به پست هست.
داشتم مجله های خودرویی قدیمی ام رو مرتب میکردم و دو تا مجله از تیر و آذر سال 96 پیدا کردم که قیمت بعضی از ماشین ها داخل اش هست، انگار برای چند دهه پیشه.
https://s2.uupload.ir/files/img_20230106_135132-تیر،نود_و_شیش_y4bt.jpg
https://s2.uupload.ir/files/img_20230106_135758-آذر_نود_و_شیش_d900.jpg
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ دی ۱۴۰۱چه جالب
من از سال 87 تا 95 مجله ماشین می خریدم
تقریبا از زمانی که خودم نویسنده تمام وقت خودرو شدم، مجله ماشین فراموشم شد چون روزی 4-5 ساعت خبر و مقاله مرور می کردم
محمدرضا
۱۸ دی ۱۴۰۱چه جالب، من از سال 80 تا 94 مجله ماشین میخریدم و نوآور رو از شمارهی دو خریدم، یکی از اشنایان هم کلکسیون مجله ماشینش رو از سال 74 تا 80 بهم داد. از وقتی که مطالب رو آنلاین دنبال می کنم مجله ماشین و نوآور رو از یاد بردم …
Souls_Master
۱۷ دی ۱۴۰۱دقیقا.
و جالب اینکه منم همین مجله رو میخوندم.چقدر تعداد مجله ها هم کم شده،تعدادی مجله که من دنبال میکردم همه تعطیل شدن.
Ehsan
۱۷ دی ۱۴۰۱روغن رو هر ١٠ هزار تا عوض میکرد؟!!!!! یعنی بیشتر از دو برابر استاندارد! من از ۴ هزارتا بگذره استرس میگیرم باید عوض کنم بلافاصله
NAVID۰۰۹۸
۱۷ دی ۱۴۰۱آقا احسان
اشتباه برداشت نکنید ، چون روغن عوض کردن برای نرمال جهانی بین ۷ تا ۱۰ برای خودروهای اقتصادی هست و اگر به داخل موتورهای استوکی که از دوبی میآورند نگاه بیندازید از تمیزی اون تعجب میکنید با اینکه موتورها پلمپ هستند با کارکردهای بالای ۱۰۰ هزارتا !!!
خیلی مسائل دَخیل هست در مورد گال بستنِ داخل موتور و از کار انداختن اجزای موتور که متاسفانه کرهایها به شدت حساس هستند !
روغن در ایران حتماً باید هر ۵ هزارتا عوض بشه تازه اگر روغن اصل میریزید و اگر نه که روغن تقلبی تبدیل به گیریس میشود !
کارایی روغن خوب در موتور مثل خون سالم در بدن انسان هست ، پس برای روغن خوب خرج کنید و دلتان نسوزد از پولی که خرج میکنید !
Ehsan
۱۷ دی ۱۴۰۱خب این ماشین هم توی ایران بوده پس باید ۵ هزارتا عوض بشه نهایت
استاندارد ایران همین هست گرچه توی باقی مناطق دنیا هم ١٠ هزار تا نیست دیگه
محی
۱۷ دی ۱۴۰۱۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ رو خط تولید بود نه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳،الان که ۳ ساله هیچ ماشینی نسل عوض نمیکنه
BMW/M-POWER
۱۷ دی ۱۴۰۱پول بدی به این سراتو سایپایی آشغال که ترمز های عقبش کاسه ایه!!!!
تا وقتی مزدا 3 نیو هست چرا پول بدی به این
من برادرم مزدا 3 نیو داره(زمان ارزونی خرید) جدا از کشش فوق العاده ی موتور، هندلینگ و چسبندگی این ماشینو توی ماشین های 3 یا 4 میلیاردی هم نمیشه پیدا کرد
matin
۱۸ دی ۱۴۰۱محض اطلاع این نسخه وارداتی بود
Zonda R
۱۷ دی ۱۴۰۱روزگاری به این ایراد میگرفتیم ک چرا خودروی روز مونتاژ نمیشه سراتو نسل جدیدش اومده اونوقت نسل قدیمشو سایپا مونتاژ میکنه
سوقات برجام!!!
الان چی؟
4 تا خودرو میبرن نو بورس میفروشن…
خودروی روز که هیچی شبم نداریم
aMiRsHaYaN
۱۷ دی ۱۴۰۱من خودم یه سایپایی تحویلی اول داشتم رنگ بادمجونی خریدم ۹۵ تومن اونایی که سانروف و پدال شیفتر نداشت. باید بگم که موتور ماشین خیلی خوبه و با گیربکس هماهنگی خوبی داره. شتاب خوبی داره و وقتی پدال رو فشار بدید یه تاخیر ریز داره. مصرفش تو شهر افتضاح بود خیلی میسوزند و چون سایپا ترمز های عقبشو کاسه ای انداخته بود ترمزش به نسبت وزنش خیلی خوب نیست.
صندوقش اندازه غار حرا هست خیلی عمیقه و جاداره راحت ۲ تا چمدون بزرگ رو من جا کردم توش. فضای سرنشینان عقبش هم خیلی خوبه ولی عقبش خیلی میکوبند و خیلی خشک بود و چون این ذات سدان عقبش خشکه از این موضوع میگذریم
محمد
۱۷ دی ۱۴۰۱یه موتور۲۰۰۰سراتو می ارزه به کل خودرو سازی چین
موتورهای بی کیفیت توربو ک بعد یه مدت کارکرد افت کیفیت نمود میکنه
سراتو پایداریش سرپیچ ها و شتاب گیریش واقعا خوبه جنازش می ارزه به ماشینای چینی بارنگ و لعاب
TESLA
۱۷ دی ۱۴۰۱ماشین خوبی هست ( حالا کاری ندارم نسخه وارداتی یا مونتاژی ، از لحاظ موتور با هم فرقی ندارند ) یه مدت باهاش رانندگی کردم : شتاب واقعا خوبی داره نه اینکه خیلی سریع باشه ولی موقع سبقت گرفتن ( بر خلاف اکسنت ) اذیت نمیکنه و تو سربالایی ها هم به اصطلاح نفس کم نمیاره از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی هم تو سطح قابل قبولی هست ( با توجه به قیمتی که داره ) در کل برای کسانی که به دنبال یه سدان کم خرج و بی دردسر هستند میتونه انتخاب خیلی خوبی باشه ( مطمئن باشید از سدان های چینی خیلی بهتر هست )
امیر عباس
۱۷ دی ۱۴۰۱سلام.من هم همین مدل (2012) از صفر دارم.230 هزار تا باهاش راه رفتم.ماشینی که تو تست شده فول اپشن شرکتی نیست.اینه فتوکرومیک و اینه تاشو برقی نداره .هزینه نگهداریش تا این کیلومتر صفر بوده.جز وسایل مصرفی ماشین.لاستیک با فاق بلند تر استفاده کنید مشکل کوبشش کمتر میشه.تو رنج قیمت خودش ماشین خوب و بی ازاریه.100 درصد نسبت به مزدا و خیلی از چینیا قیافه خوبی نداره ولی برای استفاده بلند مدت نسبت به مابقی ماشین های هم قیمت ماشین سرتریه.
زیزیگولو
۱۷ دی ۱۴۰۱بدون هیچ بحث و نظری انتخاب من قطعاً سراتو هستش نه بنجلهای چینی
Roham
۱۷ دی ۱۴۰۱سوال … ؟
چرا صفحه سیستم کولر رو مات کردید؟
Hamid3x
۱۷ دی ۱۴۰۱طراحی ساده و دوست داشتنی داره
نسل جدیدش هم بعد سال ها وارد شد
اونایی که پولشو دارند بخرند ماهم نگاه کنیم ذوقشو کنیم😅
خسته شدیم از چینی ها
محمد
۱۷ دی ۱۴۰۱البته یه مزیتی هم که سراتو نسبت به مزدا سه داره تعلیق نرم تر و کابین بزرگتر ( خصوصا ردیف عقب) هست که برای استفاده های خانوادگی و روزمره به ماشین بهتری تبدیلش میکنه نسبت به مزدا ، البته که هندلینگ و هماهنگی موتور و گیربکس مزدا سه بهتره و اگه اهل لذت رانندگی هستید مزدا گزینه بهتریه ، در کل طبق تجربه خودم و دوستان هردو ماشین های بی آزاری هستند و اگر فشار های نامتعارف و استفاده نامعقولی ازشون نکنید سال ها بدون دردسر براتون کار میکنن و انتخاب بین این مزدا سه و سراتو بیشتر سلیقه ای هست ، همین ماشینی که مورد بررسی مقاله هم بوده معلومه خانمی که مالکش بوده به جز بنزین و روغن چیز بیشتری از ماشین نمیدونستن و تو شرایط ایده آل نگه داری نشده ولی بازم خوب کیفیتش رو حفظ کرده
Genius
۱۷ دی ۱۴۰۱اینو یادتون نره مدل ۲۰۲۳ این ماشین از دم قسط با ۴ درصد کارمزد واسه یه کارگر اهل کار غربی براحتی آب خوردن در دسترسه پس کیفیت و دوام و امکاناتش اگه از پراید مدل ۹۰ که سهم کارگر و کارمند ماست بیشتره باید بهش احسنت گفت!
Muty
۱۸ دی ۱۴۰۱ترکیب جلوپنجره معروف پوزه ببر کیا، با سپر پف کرده و…
چه توصیف خوفناکی (-:
عاشق پدال
۱۸ دی ۱۴۰۱به خدا اون لادای ۵ هزار دلاری شرف داره به اینا.
با لادا میری کوه
سالار محمدی
۱۸ دی ۱۴۰۱صاحب ماشین هر 10 هزار کیلومتر میرفته روغن عوض میکرده!!!!! بعد نویسنده ادامش نوشته البته مطمئنا اگر با خودرویی مانند کمری یا کرولا مواجه بودیم، این مشکلات بوجود نمیآمدند.اره رفیق من لندکروز 11 هزار تا روغن عوض نکرده بود موتورش اوردن پایین تعمیرگاه .ایران انگاری دوست دارن سوار ماشین وارداتی بشن و گرون قیمت ولی هزینه نگهداریش همون اندازه پراید باشه بیششتر خرج نکننن براش .پراید سوارشم نهایت میره 5 یا 6 هزار تا روغن موتور عوض میکنه بعد صاحب این ماشین کلا 16 بار رفته سرویس روغن انجام داده
مهدیار
۱۶ تیر ۱۴۰۲ببخشید ببخشید !! سراتو سیستم تهویه هوا عقب هم داره افرادی که دارند زیر صندلی عقب رو نگاه کنید و کولر رو بزارید روی تهویه پایین و می بینید که از اون دو دریچه هوا بیرون میاد