یکی از خودروهای به نمایش درآمده در آغاز به کار نمایشگاه لسآنجلس در شمال آمریکا، نسل چهارم کیا اسپورتیج است. کیا اسپورتیج که میتوان آن را به دلیل اشتراکات زیادش برادر هیوندای توسان نامید، چند سالی است که به همراه برادرش میهمان بازار خودرویی کشورند و بازار ایران، تا به حال دو نسل از آنرا تجربه کرده است. اکنون با گذشت حدود ۴ سال از عمر نسل سومش و با ورود هیوندای ix 35 جدید به بازار جهان، کیا نیز از رقبا عقب نمانده و اخیراً نسل چهارم این مدل را به دنیا معرفی کرده است.
شما در بیرون این خودرو با یک چهرهی متمایز روبرو خواهید شد. چراغهای جلو در اسپورتیج ۲۰۱۷ بزرگ و فراگیر شدهاند و جلوپنجرهی انحصاری کیا که نشانهی پیدایش اصالت در طراحیهای این برند است (tiger nose)، در دماغهی خودرو خودنمایی میکند. نسل چهارم در مقایسه با سلف خود، افزایش ابعاد را در پی داشته است و این بدان معناست که فضای بزرگتری برای مسافران و همچنین بارگیری در این نسل خواهیم داشت. خصوصاً که جای پای سرنشینان عقب در حدود ۷۶ میلیمتر بزرگتر شده است و فضای بار آن نیز در پشت صندلیهای ردیف دوم از حدود ۷۳۹ لیتر به حدود ۸۶۹ لیتر افزایش یافته است. در زیر این بدنه کیا برای جلب بیشتر مشتری در رقابت سختی که در این کلاس خودرویی برقرار است، محکمترین ساختار را با توجه به استفادهی گسترده از یک فولاد پیشرفته با مقاومت بالا ارائه میدهد. طراحی سیستم تعلیق این خودرو نیز برای بهبود کیفیت سواری و هندلینگ بهتر مجدد انجام شده است. همچنین مدل SX این خودرو برای شکوه هر چه تمامتر با دست پری به میدان آمده است؛ یکتریم اسپرت ویژه که در آن علاوه بر تنظیمات گیربکس و فرمان، کمکفنرها نیز نسبت به مدلهای LX و EX سفتتر میشوند. همچنین در همهی تیپهای این خودرو در سیستم فرمان جدید برای دقت هر چه بیشتر بهوسیلهی کاهش ۲۵ درصدی اصطکاک تجدیدنظر شده است. بعلاوه در این خودرو بهوسیلهی یک انتخابگر حالت رانندگی میتوانید بین سه حالت نرمال، ECO و اسپرت انتخاب کنید. دو موتور آشنا که در نسل قبلی این خودرو نیز استفاده میشدند، در این نسل نیز وظیفهی قوای محرکه را بر دوش دارند. مدلهای LX و EX نسل قبل با یک موتور ۴ سیلندر خطی با ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۳ نیوتن متر گشتاور ارائه میشدند که در این نسل با ۱ اسب بخار کاهش قدرت و حدود ۳ نیوتن متر کاهش گشتاور مواجه شدهاند. مدل SX نیز با موتور ۲ لیتری توربوی معروف که ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور داست، ارائه میشد که در این نسل با ۱۹ اسب بخار کاهش قدرت و حدود ۱۲ نیوتن متر کاهش گشتاور به میدان میآید. مزیت این کاهش این است که حداکثر گشتاور از ۱۳۵۰ دور بر دقیقه تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه در اختیار خواهد بود که هم در کاهش مصرف سوخت و هم در شتابگیری مؤثر خواهد بود. هر دو موتور با یک گیربکس انحصاری ۶ سرعته جفت میشوند. حالت استاندارد در هر سه تیپ، دیفرانسیل محرک جلو خواهد بود اما سیستم چهار چرخ متحرک با توزیع نیرو بهصورت ۵۰/۵۰ به محورهای جلو و عقب، آپشنی برای همهی تریمها خواهد بود. در داخل اسپورتیج ۲۰۱۷ از یک سیستم اطلاعات سرگرمی جدید به نام Uvo3، بهرهمند خواهید بود که با یک صفحه نمایش لمسی ۵، ۷ یا ۸ اینچی بسته به تریم انتخابی همراه خواهد بود. ناوبری نیز به صورت استاندارد در SX و بهصورت آپشن در EX در دسترس خواهد بود که در هر حالتی، با اپلیکیشنهای Apple CarPlay یا Google Android Auto میتواند منطبق شود. از دیگر آپشنهای این خودرو میتوان به سیستم صوتی ۲۳۰ وات Harman/Kardon با ۸ بلندگو، گرمکن صندلیهای جلو و عقب به همراه تهویه برای صندلیهای جلو، گرمکن فرمان، درب صندوق هوشمند، تودوزی چرم و چراغهای جلوی HID اشاره کرد.۳۲ خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد
شاهین
۳۰ آبان ۱۳۹۴نسل قبلی اسپورتیج و اپتیما دارای طراحی ای بودن که فکر نمیکنم حالا حالاها تکرار بشن…
نسل جدید بیشتر شبیه خودروهای چینی شده،البته کیا تقصیری نداره! طراحی نسل قبلی شاید خیلی خوب بوده و انتظارها ازش بیشتر شده.در هر صورت امیدوارم موفق بشن چون واقعا خودروسازای پرتلاشی هستن، هیوندای و برادر کوچولوش کیا :)
MehdiTurbo
۳۰ آبان ۱۳۹۴من نسل قبل اپتیما یعنی ۲۰۱۶ ک الان تو ایرانه را بیشتر از طراحی جدید اپتیما دوست دارم،اما این طراحی اسپورتیجو،خیلی دوسش دارم،شاید سلیقه من با شما متفاوت اما کلن طراحی بیرونیو داخلیشو خیلی دوس دارم،ی حس دیگ ای به ادم میده،حس متفاوت بودن،با بقیه ماشینایی ک دیدم.
امیر۰۰۷
۲ آذر ۱۳۹۴اسپرتیج قدیمی طراحیش سبک ژاپنی داشت
نیما
۳ تیر ۱۳۹۵این یکی بیشتر طراحیش آمریکاییه
احسان
۴ تیر ۱۳۹۵اسپورتیج و اپتیما جدید خیلی بهترند اونا قدیمی و تکراری شدند. اما فیس جدید خیلی جذابتر و متفاوت تر از مدل قبلی و حتی خودروهای مشابه هست. بنابراین توصیه میکنم زمان خرید، خودرویی بخرید که به روز باشه و حداقل تا 5 سال طراحی بروزتری داشته باشه.
iman
۳۰ آبان ۱۳۹۴بیچاره کردن صنعت نوپای کره ملت رو، هر روز یه شکل ، همه جاشون رو از هر ماشینی که گیرشون بیاد کپی میکنن
بیچاره اون کسی که کره ای بخره سال بعد مدل دیگش یه شکل دیگه میشه و به دنبال اصالت نداشته ای که میگردند باز تغییر چهره، کلی افت قیمت ماشین سال قبل و اینکه اگه لوازم ماشین چند سال قبل رو بخوای دیگه بیچاره میشی
گرچه تو بازده و مشخصات مهندسی هم هیچ حرفی برای گفتن ندارن و همیشه صاحبانشون رو شرمنده میکنن
این کره ای هم که افتضاح شده، این دیگه چیه؟! پورشه!! پیکاتو؟! ….
محمد
۱ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز،
خیلی عذر میخواهم از خدمت دوستان،
ولی چرا پرت وپلا پراکنده میکنی؟ صاحبشونو شرمنده میکنن؟ من خودم ال اف دارم خیلی خیلی هم راضیم. حرفی برای گفتن از نظر فنی ندارن؟ بیا شما درگ بزار من 8.5 0-100 میزنم برات. بازده؟ ما رو گرفتی؟ همه جای دنیا هیوندای به خاطر بازده و قیمت ارزندش محبوب شده.
ولی من هم مثل دوستان از قیافه ی جدید اسپورتیج چندان خوشم نیومد،مخصوصا جلوش.
ali
۳ آذر ۱۳۹۴آقا محمد خودرو بانک تست آزرا رو گذاشته به زور 10.5 ثانیه میره، سبک ترین کره ای سراتو بالای 12 ثانیه تست شد، llf بماند
اونجاهایی که کره ای ها رو میفروشن رو به خاطر ارزونی و شرایط از دم قسط میفروشن، مشخصات فنی همه اینها هست هیچکدوم تو شتاب هیچ حرفی ندارند برای زدن
ادیب لعل پور
۶ خرداد ۱۳۹۵جرمی کلارکسون، جیمز می و ریچارد هموند اینها رو نمیگن.میگن کیا و هیوندا آشغاله. راستی، فلوئنس خیلی خیلی بیشتر از النترا و سراتو به فروش رفته.
سامان اذری
۳۰ آبان ۱۳۹۴من اسپورتیج نسل قبل رو از توسان نسل قبل بیشتر دوس داشتم
ولی الان به نظر من توسان از اسپورتیج خیلی زیبا ترشده
چراغهای جلوی نسل جدید اسپورتیج زیاد به دلم نمیشینه
مهیار
۳۰ آبان ۱۳۹۴نسل قبلیش خوشگلتر بود !
وقار اسپورتیج رو ازش گرفتن !
نیما
۳ تیر ۱۳۹۵به پیتر شریر میگم با توجه به نظر شما حتما توی طراحیش تجدید نظر کنه
امیر
۳۰ آبان ۱۳۹۴تو اپتیما واسپورتیج جدید کیا جالب کار نکرده به نظرم خیلی دلنشین نشده بد ترکیبشون کرده نمیدونم چرا ولی کلا دوس داشتنیه
امیر حسین
۳۰ آبان ۱۳۹۴,بسیار زشت
ارزش نداره پول برا بدی.مفتی بفروشن من می خوام
Mehrbod
۳۰ آبان ۱۳۹۴طراحی چهره این خودرو نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت و بلوغ بیشتری دارد و به روز می باشد . پسندیدن نمای هر خودرو سلیقه ای است ولی بی شک نبودن جایگاه نصب پلاک جلو ، در چهره آن اثر منفی دارد و با نصب پلاک چهره آن زیبا و شکیل تر می شود .
به هر حال الگو های طراحی خودرو های کره ای هنوز از منظر اصالت ، به نقطه ثبات و تاثیر گذار ، نرسیده است و در بهترین شکل و فرم ، کپی گونه های دیترویتی هستند .
امین آریامن
۳۰ آبان ۱۳۹۴قبلی خوشگلتر بود
نیما
۳ تیر ۱۳۹۵چون به قیافش عادت کردیم ولی این بیاد اون قبلی قدیمی میشه. نو که بیاد به بازار کهنه میشه دل آزار
Rouzbeh
۳۰ آبان ۱۳۹۴اسپورتیج جدید خیلی جالب از اب در نیومده ولی اپتیما خوب شده
محسن
۱ آذر ۱۳۹۴نسل قبلی علاوه بر جوون پسند بودن خیلی ابهت داشت این یکی شبیه ماشین های ارزون قیمت کیا شده!!!
آخه این چه جلو پنجره اییه!!!!
امین
۱ آذر ۱۳۹۴کیا اسپورتیج ۲۰۱۶ یا هیوندای توسان ۲۰۱۶ یا ام جی جی اس ۲۰۱۶؟!؟!؟!
اینو نگفتم دعوا بشه بی زحمت منطقی نظر بدین . . . .
نیما
۳ تیر ۱۳۹۵کیا اسپورتیج ++++++++++++
هیوندای توسان+++++
ام جی. جی اس ++
حميد
۱ آذر ۱۳۹۴در کل طراحیش خوبه ولی نمیشد کیا بجای جلوپنجره ببری یک جلو پنجره خوشگلتر برا أصالت طراحیش مد نظر قرار میداد شاید برا ماشینهای سدان خوب باشه ولی برا کراس اور نه
کاوه م
۱ آذر ۱۳۹۴همین الان توهمین سایت داشتم عکسها و مشخصات فنی مزدا cx9 رو میدیدم تا اومدم به این صفحه
فقط میتونم بگم احساس کردم از یه کاخ زیبا بین چمن و درختها و رودخونه های قشنگ افتادم وسط کویر لوت
نیما
۲ بهمن ۱۳۹۴سلام دوستان
دوستان من یه اسپورتیج شرایطی از عظیم خودرو خریداری کردم
خودشون میگن اتاق جدید بهت میدیم…یعنی همین اتاق بالا
اما اینجا دارید میگید 2017…چجوریه داستان ؟
علي
۱۰ فروردین ۱۳۹۶از عظیم خودرو اگر خریدی برو همین الان انصراف بده پونزده روز دیگه به پولت میرسی وگرنه حالا حالاها به ماشین نمیرسی آخرش هم یه ماشین دیگه جاش بهت میدن ده تومن از قیمت بازار گرونتر
محمد
۱۲ تیر ۱۳۹۵واقعا عالی شده خیلی قشنگ شده دیگه پشتش مثل قبلا تخم مرغی نیست واقعا مرسی زیبا شده
احسان
۲۱ تیر ۱۳۹۵موافقم قبلی از نمای بغل خیلی برآمدگی داشت اونم از نوع تخم مرغی. طراحی جدید برخلاف نظر خیلی ها که هنوز نه سوار ماشین شدن و هم از نزدیک ندیدن. طراحی متفاوت و استثنایی داره. فقط باید صبر کرد که بیاید. اون موقع برخلاف نظر دوستان که به مدل قبلی عادت کردند و خیلی هم معمولی شده همه از این مدل حیرت زده میشند. در ضمن تو بازار اروپا و آمریکا رتبه فروش بسیار خوبی داره حتی بیشتر از توسان جدید که بیشتر شبیه به سانتافه هست و بعد از یه مدت جذابیت خودشو از دست میده.
یاحق
اصغری
۱۶ مرداد ۱۳۹۵جلوپنجره اسپورتیچ جدید خیلی خوب نشده
علی
۲۶ مرداد ۱۳۹۵آهای مردم بشتابید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کره ای ها پژو 3008وپورشه کاین انداختن مخلوط کن شده اسپورتیج جدید!!!!!!البته با یک هزارم کیفیت!!!!!!
فقط تو صف همدیگرو نکشید به همه میرسه
اون از IX35جدید که چراغای عقب که یک کپی آب آبکی از جولیتا هستش!!!!!!!
دقیقا همون کاری که چینیا کردن (لیفانX50)
;کره ای ها هنوز یه کپی کارن
حالا هی بگید خوبن
حمید
۱۸ شهریور ۱۳۹۵این خودرو از سال ۲۰۱۶ تو کشور اسلواکی تولید میشه ولی وارداتش نمیدونم به داخل کشور چرا شروع نشده ولی من یکی از اینا رو تو منطقه آزاد قشم خریدم برخلاف مطلب بالا این خودرو تو چهار کلاس توزیع میشه lx ex sx و gt line . طراحی داخل از نظر من خیلی بهتر شده بطوریکه که وقتی مدل قدیمی رو میبینم اصلا به چشمم نمیاد از لحاظ آپشن که دیگه چیزی کم نزاشته پارک اتومات ترمز خودکار حرکت بین خطوط . دوربین هوشمند خوندن تابلوهای سرعت و ….
پانته ا
۳ آبان ۱۳۹۵سلام.من حدود4ماه پیش واسه این ماشین تبتنام کردم.قراربود45روزه تحویل بدن.الان حدود85روزشده ولی خبری نیست.حرفشونم اینه که گمرک جلوشوگرفته واجازه پلاک نمیده.اینم ازشانس ماست.بدبختی اینه که جدیدادیگه ازش خوشم نمیاد.مخصوصانمای جلویی
mga
۴ فروردین ۱۳۹۶درود برهمه عزیزان یه سوال از خدمت دوستان داشتم واینکه هنوز کامل برام مفهوم نشده ایا اسپورتیج 2017 جی تی لاین هم توبازار عرضه میشه به چنتا از فروشندگان تماس گرفتم فقط EX. LXخدمات میدن ومیفروشن