اگر دینامیک سواری اولویت اصلی شما نباشد، کیا سورنتو پلاگین هیبریدی ۲۰۲۳ میتواند گزینهای مناسب برای خانواده باشد.
کیا سورنتو پلاگین هیبریدی ۲۰۲۳ انتخابی برجسته بین رقبای کلاس کراس اورهای هیبریدی میان سایز است چراکه از تجهیزات استاندارد زیاد، طراحی شیک و قیمتی نسبتاً معقول سود میبرد. اگرچه دینامیک سواری این خودرو رضایتبخش نیست اما در انتخاب یک خودروی سه ردیفه و هفتنفره نمیتوان چنین چیزی را اولویت اصلی دانست. بجای این موضوع ما پیشنهاد میکنیم روی ویژگیهای رفاهی، تکنولوژی و ایمنی زیادی تمرکز کنید که سورنتو را همردیف محصولات لوکس و گرانتر قرار میدهند. اگر بتوانید چشمان خود را روی برخی موارد همچون دینامیک سواری، سیستم هیبریدی نه چندان نرم و سیستم اطلاعات سرگرمی ببندید، سورنتو انتخابی هوشمند خواهد بود و خواهد توانست با نامهایی همچون تویوتا هایلندر و هوندا پایلوت رقابت کند.
مشخصات کیا سورنتو پلاگین هیبریدی ۲۰۲۳ | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو به همراه پیشرانه برقی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۶۱/۳۵۰ |
شعاع حرکتی در حالت برقی (کیلومتر) | ۵۲ |
قیمت پایه (دلار) | ۴۹,۹۹۰ |
قیمت مدل تست شده (دلار) | ۵۲,۱۴۰ |
کیا در زمینه طراحی محصولاتش خوب عمل میکند و سورنتو مؤید این نکته است. حتی با اینکه چندین سال از تولید سورنتو میگذرد اما طراحی آن همچنان جذاب بنظر میرسد. نمای جلوی خودرو با ابهت و هدفمند طراحی شده و خبری از بازی با زوایای تیز نیست. نمای عقب با چراغهای عمودی در طرفین ما را به یاد تلوراید میاندازد.
کابین خودرو نیز از داشبوردی جذاب و کاربردی سود میبرد. در این بخش دو نمایشگر بزرگ برای پشت آمپرها با ابعاد ۱۲.۳ اینچ و نمایشگر مرکزی با ابعاد ۱۰.۳ اینچی وجود دارد. خوشبختانه هنوز هم دکمههای فیزیکی برای مواردی همچون صدای سیستم صوتی و تهویه مطبوع بکار رفتهاند و این موضوع در دنیایی که نمایشگرهای لمسی حرف اول را میزنند لذتبخش است. ورودیهای هوا نیز نکته مثبت دیگر کابین هستند که به سرنشینان اجازه میدهند جریان هوای بالا و پایین را برای راحتی بیشتر تنظیم کنند. ویژگیهای سورنتو به همین موارد ختم نمیشوند چراکه در لیست تجهیزات آن صندلیهای حافظهدار مجهز به گرمکن و سردکن، صندلیهای گرم شونده ردیف دوم، شارژ بیسیم گوشی و بسته ایمنی کامل از جمله دستیار رانندگی در بزرگراه، حفظ خودرو بین خطوط، هشدار ترافیک پشتی، پایش نقاط کور و… وجود دارند.
زیر کاپوت کیا سورنتو پلاگین هیبریدی ۲۰۲۳ پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو قرار دارد که ۱۷۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. این پیشرانه با واحدی برقی و باتری ۱۳.۸ کیلووات ساعتی همراه میشود و قدرت کلی مجموعه به ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۵۰ نیوتون متر میرسد. سورنتو از نظر قدرت تولیدی عملکرد خوبی دارد حتی اگر وزنش به بالای ۲ تن برسد. وقتی خودرو را در حالت اسپرت قرار دهید پاسخ پدال گاز تیزتر شده و شتاب گیری خوبی را تجربه خواهید کرد. حتی قفل دیفرانسیل مرکزی نیز برای سیستم چهار چرخ محرک وجود دارد، سیستمی که معمولاً در کراس اورهای میان سایز بکار نمیرود.
اما کمی هم درباره نقاط ضعف این خودرو صحبت کنیم. اگرچه قوای محرکه پلاگین هیبریدی سورنتو قدرتمند و کممصرف است اما نرمی زیادی ندارد. انتقال قدرت از حالت برقی به هیبریدی با وقفه سود میگیرد و هر موقع که پیشرانه بنزینی وارد مدار میشود این موضوع کاملاً مشهود است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک هم اگرچه عملکرد قابل قبولی دارد اما احساسبرانگیز نیست و پدال شیفترهای فرمان نیز خیلی سریع عمل نمیکنند. البته این موارد برای خریداران بالقوه شاید خیلی مهم نباشند.
هندلینگ سورنتو برای خودرویی با این ابعاد پذیرفتنی است هرچند انتظار سواری بهتری را با توجه به قیمت خودرو داشتیم. دستاندازهای کوچک به خوبی جذب میشوند اما ناهمواریهای بزرگتر به کابین نفوذ میکنند. اگر در منطقهای زندگی میکنید که جادههای خوبی ندارد، توصیه میکنیم قبل از خرید سورنتو حتماً آن را تست کنید تا انتظارات خود از این خودرو را به حد معقولی برسانید. نکته بعدی به سیستم اطلاعات سرگرمی مربوط میشود که اینترفیس مناسبی دارد اما تمامی عملکردها با دکمههای فیزیکی یا نمایشگر لمسی تأخیر یک تا دو ثانیهای دارد. اگرچه چنین چیزی خیلی تعیین کننده نیست اما در دنیایی که گوشیهای هوشمند سریعاً دستورات را اجرا میکنند، سیستم کیا کند بنظر میرسد.
سیستم موردبحث قبلاً در محصولات دیگر کیا تست شده و عملکرد بهتری داشته بنابراین امکان دارد مشکل یاد شده فقط مختص این خودرو باشد؛ اما چیزی که در کلیه نسخههای سورنتو پلاگین هیبریدی دیده نمیشود اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم است. اگرچه چنین چیزی هم تعیین کننده نیست اما اکثر خودروهای امروزی به چنین ویژگیهایی مجهز هستند. همچنین خبری از USB-C هم نیست و بنابراین باید از روش سنتی کابل USB-A برای ارتباط با گوشی تلفن استفاده کنید. در نهایت باید گفت کیا سورنتو پلاگین هیبریدی ۲۰۲۳ بهطور خاص هیجانانگیز نیست اما از قوای محرکه کممصرف، ظاهری زیبا و لیست بلندبالای تجهیزات استاندارد سود میبرد. اگر بتوانید با دینامیک سواری نه چندان جالب و سیستم اطلاعات سرگرمی سؤالبرانگیز سورنتو کنار بیایید، این خودرو گزینهای مناسب برای خانواده خواهد بود.
محمد
۱۸ آذر ۱۴۰۲فیس لیفتش خیلی قشنگه اما چرا موتور اسپورتج؟ :/
NAVID۰۰۹۸
۱۸ آذر ۱۴۰۲خریدن کرهای خودش یه فلسفه کتابِ !
کرهای را باید صفر خرید تا اتمام گارانتی سوار شد و سپس سپردش به اوراقی !
اونایی که کارکردههایِ ۲۰۱۰ به بعد کرهای را میخرند باید شک کرد به عقلشان !
کرهایها در مدلهای ۲۰۱۰ به بعد به شدت مصرفگرا و بیکیفیت تولید شدن !
برای همین میگم خودروهایی مثل سوناتا اپتیما توسان اسپورتیج زیر ۲۰۱۰ بسیار خوشسواری و کیفیت مناسب بودند و بعد از این مدلها فقط به درد اوراقی میخورند و بس !
متاسفانه تمام کرهایها ۲.۴ لیتری جوری دارند یاتاقان میزنند که تعمیر موتورشون شده جزوی از آپشن هنگام فرو..ششون !
علی جردن
۱۸ آذر ۱۴۰۲بجای اینکه نسل جدید سورنتو پلاک ملی کنن جلوش رو گرفتن هایما پلاک ملی شه…
فقط یک جمله کافیه پس رفت به عقب
مهرداد
۱۸ آذر ۱۴۰۲دلت میاد لاماری داریم فونیکس داریم تیگارد داریم آشغال داریم .
mahan
۱۸ آذر ۱۴۰۲خدایی خیلی خیلی کابینش قشنگه. خیلی به دلم نشست. ترکیب طراحی کلاسیک . مدرن داره به دور از زیاده روی مانیتوری
Amirreza.M
۱۸ آذر ۱۴۰۲طراحی سورنتو چه نسلی که در ایران هست و چه این نسل یه ابهت و پرستیژ خاصی داره که هر بار میبینم لذت می برم از زیباییش کابینش هم که به قول شما عالیه در کل خودروی خیلی قشنگیه
عجب
۱۸ آذر ۱۴۰۲شرایط فعلی حاکم بر بازار خودروی جهانسومی عمدتاً ناشی از چند دلیل مهم هست که یکی از علل اصلی مردم همیشه در صحنه و آماده برای حجوم در زمان اعلام فروش لگن سازان جهانسومی هستن و یک دلیل مهم دیگر هم جو روانی ناشی از واردات هست که اکثراً تعلق گرفته به خودروهای بدرد نخور چینی که فقط جهت مصرف در جهان سوم تولید شده اند !! بسیاری از افراد ساده لوح و ساده اندیش منتظر تاثیر واردات بر قیمت خودروهای جهانسومی و در نتیجه کاهش قیمت خودروهای جهانسومی هستن اما زهی خیال باطل چون مافیا و دلالان و سوداگران بازارهای مخوف جهانسومی هرگز چنین اجازه ای نداده و نمیدهند و به همین دلیل در آینده نزدیک به موازات بازار خودروی جهانسومی ، بازار خرید و فروش الاغ شکل خواهد گرفت که اتفاقاً رونق زیادی هم خواهد داشت چون عاقبت در آن روز مردم دیگر به این درک و فهم و نتیجه مهم رسیده ان که تویوتا چیست و از خریدن خودروهای جهانسومی دست میکشن و تا زمان جمع شدن و تعطیل شدن بساط بازار خودرهای جهانسومی میروند و در بازار خرید و فروش الاغ و معاملات الاغ انجام میدن اما لگنهای جهانسومی نمیخرند
محمد
۱۸ آذر ۱۴۰۲خسته نشدی زیر هر مطلب این کامنت رو پست میکنی…
عجب
۱۸ آذر ۱۴۰۲اولاً اینکه کامنتهای بنده شبیهوهم نیستند . دوماً اینکه در وضعیت فعلی لگن سازان و دلالان و سوداگران خودروهای جهانسومی یک پای اصلی ماجرا هستن و مقصرند . سوماً اینکه کاملاً معلوم هست که از چه چیزی صحبت میکنم چون میخوام دست روی یک گفتمان و یک اندیشه و یک تصور بگذارم ، همان گفتمان و اندیشه و تصوری که به بحث تویوتا چیست و شناخت بهتر تویوتا میپردازد تا به امید خدا بعد از فروپاشی بازار خودروی جهانسومی و در فضای پسابازار جهانسومی ، صنایع خودرو و بازار خودرو با شناخت کافی از تویوتا در یک حالت بنیاد گرایی در جامعه رشد و نمود پیدا کند و به موفقیتهای چشمگیر دست پیدا کند
P
۱۸ آذر ۱۴۰۲باز خوبه هنوز بعضی طراح ها یکم برای داخل خودرو ضحمت میدن به خودشون و با یه تلویزیون کار در نمیارن
𝐀𝐥𝐢
۱۸ آذر ۱۴۰۲تو کره ای ها طراحی کیا رو بیشتر میپسندم تا هیوندای
Dark Knight
۱۸ آذر ۱۴۰۲آخرین مدل سورنتو که وارد ایران شد که فکر کنم نسل سوم بود به جز مشکل موتور ضعیف ( که البته مشکل کوچیکی هم نیست ) مشکلات برقی یا کلا قاطی کردن سیستم زیاد داشت اینو میگم چون یکی از آشنایان برای چند سال تعمیرکار نمایندگی کیا تو عباس آباد بود و کامل همه ماشین های کیا و هیوندای رو میشناخت ، میگفت علاوه بر مشکل یاتاق زدن تو کارکرد های بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر ( که البته به نسبت سانتافه خیلی کمتر هست ) ماشین آپشن های ماشین قاطی زیاد میکنن مثلا در صندوق برقی از کار میوفته یا سنسور ها کلا از مدار خارج میشن و یه گاف های واقعا عجیب که برای ماشین مدل ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ زشت هست ! ولی فکر کنم کره ای های جدید که متاسفانه به ایران وارد نشدن از نظر کیفیت ساخت و دوام بهتر از قبل شده باشن چون آمار فروششون از سال ۲۰۲۰ به بعد جهش خوبی داشته اما حیف که دیگه حتی ماشین های کره ای معمولی هم مثل سورنتو یا اسپورتیج برامون آرزو شده ، این چند تا النترا یا کیا جدیدی که وارد کردن معلوم نیست از کدوم جهنم دره ای اومدن که تو سال ۲۰۲۳ هنوز صندلی پارچه ای مثل خودرو های وطنی دارن یا حتی جالب بدونید خیلی هاشون آپشن های خنده داری مثل کروز هم ندارن !!
پیام
۱۸ آذر ۱۴۰۲طراحی عالی. سیستمشم که سال به سال بهتر میشه
Anti Tesla
۱۸ آذر ۱۴۰۲محشره👌
ماکان
۱۹ آذر ۱۴۰۲سلام . من یکی از افرادی هستم که کیا سورنتو را خیلی دوست دارند .