کیا سورنتو مدل ۲۰۲۴ در نسخه X-Pro ترکیبی از امکانات رفاهی، طراحی جذاب و تواناییهای آفرود را ارائه میدهد. این خودرو در بازار شاسیبلندهای سهردیفه، رقبایی مثل میتسوبیشی اوتلندر، فولکسواگن تیگوان و هیوندای سانتافه را پیش رو دارد. اما آیا سورنتو میتواند جایگاه خود را در این رقابت حفظ کند؟
در دنیای امروزی خودروها بهقدری تخصصی شدهاند که احتمالاً اگر بخواهید، میتوانید خودرویی مناسب برای ایگوانای خانگی خود نیز پیدا کنید! اما در بین این شلوغی، کیا سورنتو ۲۰۲۴ موفق شده جایگاهی خاص برای خود در کلاس شاسیبلندهای سهردیفه ایجاد کند. این خودرو در برابر رقبایی همچون میتسوبیشی اوتلندر، فولکسواگن تیگوان و هیوندای سانتافه قرار میگیرد، اما نکته جالب اینجاست که سورنتو فقط با این دسته رقابت نمیکند، بلکه با مدلهایی از سگمنتهای دیگر نیز به چالش میپردازد.
در سال ۲۰۲۴، کیا در بازار ایالات متحده رکورد فروش خود را شکست و سورنتو ۱۲ درصد از کل فروش شرکت را به خود اختصاص داد. در مقایسه با سال ۲۰۲۳، فروش این مدل ۶,۵۲۹ دستگاه افزایش یافت. اما چه چیزی باعث شده که سورنتو تا این حد محبوب شود؟
مشخصات کلی کیا سورنتو X-Pro مدل ۲۰۲۴
مشخصه | مقدار |
---|---|
مدل | ۲۰۲۴ Kia Sorento X-Pro SX-Prestige 2.5T AWD |
قیمت پایه | ۴۷,۳۹۰ دلار (۴۹,۴۰۰ دلار با آپشنها) |
ابعاد (میلیمتر) | طول: ۴۸۱۶، عرض: ۱۹۰۰، ارتفاع: ۱۷۰۰، فاصله محوری: ۲۸۱۵ |
وزن خالص | ۱۸۰۳ کیلوگرم |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر |
قدرت | ۲۸۱ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۱ نیوتنمتر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک |
مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | شهر: ۱۱.۷، بزرگراه: ۸.۷، ترکیبی: ۱۰.۲ |
ظرفیت یدککشی | ۱۸۱۴ کیلوگرم |
تاریخ عرضه | هماکنون در بازار موجود است |
بررسی عملکرد و پیشرانه
کیا سورنتو در نسخه پایه از یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۹۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد. این نسخه با محور جلو و قیمت پایه حدود ۳۳,۰۰۰ دلار عرضه میشود. اما برای کسانی که به قدرت بیشتری نیاز دارند، کیا چندین گزینه دیگر نیز در نظر گرفته است:
- نسخه هیبریدی: یک موتور ۱.۶ لیتری به همراه سیستم هیبریدی که مجموعاً ۲۲۷ اسب بخار تولید میکند و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
- نسخه پلاگین هیبریدی: با موتور مشابه، اما با قدرت بالاتر (۲۶۱ اسب بخار) و برد الکتریکی ۵۱ کیلومتر.
- نسخه X-Pro SX-Prestige: موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ که ۲۸۱ اسب بخار و ۴۲۱ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد و در کنار سیستم چهارچرخ محرک، عملکردی قویتر ارائه میکند.
این نسخه خاص با گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه همراه شده که تعویض دندههای نرم و سریع را تضمین میکند. در تستهای ما، این گیربکس کاملاً هماهنگ عمل کرده و بدون تأخیر محسوسی، توان خودرو را به جاده منتقل میکند.
طراحی داخلی و کیفیت کابین
کابین سورنتو X-Pro ترکیبی از طراحی مدرن و مواد باکیفیت است. فضای داخلی شامل تریم مشکی، چرم قهوهای زیتونی و قطعات طرح چوب است که حس لوکس بودن را به کابین میبخشد.
نقاط مثبت کابین:
✅ نمایشگرهای دیجیتالی دوگانه با کیفیت بالا و رابط کاربری روان
✅ نمایشگر زنده نقاط کور هنگام استفاده از راهنما
✅ سیستم صوتی باکیفیت و پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
✅ درگاههای USB-C برای ردیف دوم و سوم
نقاط ضعف کابین:
❌ کنترلهای ترکیبی برای سیستم تهویه و مالتیمدیا که کاربری را دشوار میکنند
❌ استفاده از پلاستیک سخت در برخی بخشهای کابین
فضای داخلی و راحتی سرنشینان
✔ ردیف اول و دوم: فضای کافی برای افراد قدبلند، صندلیهای راحت با تنظیمات برقی و گرمکن و سردکن.
✔ ردیف سوم: مناسب برای کودکان و مسافرتهای کوتاه.
✔ فضای بار: ۳۶۸ لیتر با همه صندلیها در حالت استفاده، که با خواباندن ردیف دوم و سوم به ۲۱۵۰ لیتر افزایش مییابد.
تجربه رانندگی و قابلیتهای حرکتی
کیا سورنتو X-Pro به لطف سیستم چهارچرخ محرک و دیفرانسیل مرکزی قفلشونده، در مسیرهای خارج از جاده عملکرد بهتری نسبت به نسخههای استاندارد دارد. البته این خودرو یک آفرودر حرفهای نیست و بیشتر برای مسیرهای خاکی و جادههای ناهموار طراحی شده است. در آزمایشهای ما، این خودرو در جادههای شهری و بزرگراهها عملکردی نرم و بیصدا داشت.
✅ مزایا:
- فرمانپذیری دقیق و هندلینگ خوب
- سیستم تعلیق مناسب برای مسیرهای ناهموار
- کنترل خوب در پیچها و ثبات بالا در سرعتهای بالا
❌ معایب:
- تأخیر جزئی در شتابگیری اولیه
- مصرف سوخت نسبتاً بالا در مدل X-Pro
رقبا و مقایسه با بازار
سورنتو در برابر خودروهای مختلفی رقابت میکند، از جمله:
- مزدا CX-90 و CX-70: رانندگی اسپرتتر و چابکتر
- تویوتا گرند هایلندر: فضای بیشتر و برند معتبرتر
- فورد و جیپ: قابلیتهای آفرود قویتر
- هیوندای سانتافه: رقیب نزدیک با مشخصاتی مشابه اما با کیفیت سواری کمی پایینتر
یکی از مزایای کلیدی کیا نسبت به رقبا، گارانتی ۵ ساله یا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتری سپر به سپر و ۱۰ ساله یا ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتری برای پیشرانه است که در بازار خودروهای غیرلوکس بینظیر است.
جمعبندی: آیا کیا سورنتو X-Pro ارزش خرید دارد؟
سورنتو برای افرادی طراحی شده که به دنبال یک شاسیبلند خانوادگی با قیمت مناسب، امکانات بالا و کارایی مناسب هستند. این خودرو در بحث طراحی، کیفیت ساخت، فضای کابین و فناوریهای ایمنی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
✅ دلایل خرید:
✔ ارزش خرید بالا نسبت به رقبا
✔ فضای کابین جادار و امکانات زیاد
✔ مصرف سوخت بهینه در نسخههای هیبریدی
✔ سیستم چهارچرخ محرک کارآمد در نسخه X-Pro
❌ دلایل صرفنظر:
✖ اگر به دنبال یک خودروی تماماً آفرود هستید
✖ اگر ظرفیت یدککشی بالاتر مدنظر شماست
در مجموع، اگر به دنبال یک شاسیبلند خانوادگی با امکانات زیاد، طراحی زیبا و سواری راحت هستید، کیا سورنتو ۲۰۲۴ یکی از بهترین گزینههای موجود در بازار است.
net
۱۵ اسفند ۱۴۰۳چراغ جلو خیلی بد هست . باربند روی سقف به این ماشین نمیاد. ردیف سوم صندلی برای کراس اور بد هست. رینگ مشکی بد هست. طراحی چراغ قرمز زرشکی عقب خوبه اگر وسطش جدا نشده بود قشنگتر میشد. اگر زیر جلوپنجره در سپر بسته بود و دو اگزوز دایره ای در سمت چپ و راست زیر سپر بود قشنگتر میشد
۱۵ اسفند ۱۴۰۳چقدر قدیمی 2024 اخه؟
ashkanyp
۱۵ اسفند ۱۴۰۳این کپی از GAC GS8 هست یا برعکس؟
Navid A J
۱۵ اسفند ۱۴۰۳در این کلاس ماشین خوبیه. کیفیت متریال داخلیش و طراحیش از هایلندر بیشتره ولی سواری هایلندر از این بهتره. از سانتافه با این که پسرعمو یا داداش همن، بهتره. سکوت کابین و فیت اند فینیش و دقت ب جزئیات، جالب توجهه. از نظر کیفیت CX-9 از این بهتره ولی کهنگیش کاملا احساس میشه. پیشرفتش نسبت ب نسل های قبل خوب بوده و تونسته مشتریان زیادی از خانم ها رو جذب کنه.
در کل نسبت ب مبلغی که براش میپردازین بعد از هایلندر هایبریدی، به نظرم بهترین انتخاب این کلاسه.
R
۱۵ اسفند ۱۴۰۳چراغای جلو خیلی تورفتن جلوتر بودن بهتر بود چراغلی عقبشم زشتن صفحه نمایش یکپارچه هم که مد روز شده زیادی سمت راست کشیدن سمت چپ ردبردی راننده خالیه طراحی بهتری میتونست داشته باشه
ممد ژانگولر
۱۵ اسفند ۱۴۰۳این ماشین از نظر من فوق العاده تاییده .بخرید و حالشو ببرید
Sina
۱۵ اسفند ۱۴۰۳خدایش ماشینی هستش که هیچ نقصی نداره
طراحیش ابعادش زیابیی بیرون و داخلش پختگی و شلوغ کاری نکردن و حجم موتورش و محافظ های معقول و مناسبش واسه آفرود و جاده های پر دست انداز چاله چوله ای
کلا لذت میبرم میبنیم یک طراح و کمپانی واسه محصولش ارزش قائله وقت میگذاره و طراحی میکنه نه اینکه مثل طراحی های امروزی صدتا مدل از روی یک پلتفرم میزنن که ماشین ناقصو نا متوازنه یا چیزی توی چنته ندارن فقط LCD اضاف میکنن
خلاصه همه چیز به اندازه ست
اگر بحث حساسیت زیادی نبود و همین ماشین رو دقیقا با همین قیافه و طراحی تویوتا تولید میکرد( چونکه دوام و کیفیت موتوری تویوتا یه چیز دیگه )شاید من به حرات میتونستم بگم بهترین ماشین دنیا برای استفاده روزمره یعنی باید در جایگاهی بالاتر از تویوتا کنری و فولکس واگن گلف قرار بگیره
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳اگه طراحی عقبش رو کنار بزاریم بقیه چیزاش همه عالین
حسام الدین
۱۶ اسفند ۱۴۰۳از همین الآن کهنه بنظر میرسه! قسمت جلو کاملاً خالیه و خیلی طراحی خام و کالی داره! رفته رفته باید گفت زنده باد حلبی سازان چین!!!