کراساوور الکتریکی جدید کیا EV5 در چین ساخته میشود. این محصول بهعنوان مدلی کوچکتر از EV6 و با طراحی مشابه EV9 بهزودی در بازارهای سراسر جهان عرضه خواهد شد.
کیا در نمایشگاه خودروی چنگدو از کراساوور الکتریکی جدید EV5 رونمایی کرده است. این کراساووری کامپکت، هم از لحاظ قیمت و هم ابعاد، پایینتر از EV6 قرار میگیرد اما از زبان طراحی مدل بزرگتر EV9 استفاده میکند.
کیا EV5 ابتدا در چین عرضه میشود اما بعداً در سراسر جهان به فروش خواهد رسید. مشخصات کامل این خودرو حدود دو ماه دیگر در روز الکتریکی کیا اعلام خواهد شد اما در حال حاضر از برخی جزئیات آن خبر داریم.
طراحی بیرونی EV5 تقریباً مشابه نسخهٔ کانسپت است که چند ماه پیش به نمایش درآمد. بااینحال، با نگاهی دقیقتر میتوان فهمید که رینگهای کمی کوچکتر (۲۱ اینچی) شدهاند، ورودیهای هوای داخل چراغهای جلو با پروژکتور جایگزین شدهاند، آینههای جانبی بزرگتر شده و سپرها تغییراتی جزئی داشتهاند. بهطورکلی، EV5 با نمای جلویی موسوم به پوزهٔ ببر، شبیه EV9 به نظر میرسد اما با طول ۴,۶۱۵ میلیمتر و فاصلهٔ محوری ۲,۷۵۰ میلیمتر، تقریباً هماندازهٔ اسپرتیج است.
EV5 خانوادههای جوان را هدف قرار داده و به همین دلیل، روی راحتی و کابین کاربردی تمرکز دارد. در جلوی خودرو، صندلی سرنشین تا روی تونل مرکزی کشیده شده و بیشتر شبیه کاناپه به نظر میرسد و داشبورد با طراحی مشابه EV9، به دو نمایشگر برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در قالب یک پانل یکپارچه مجهز است. اکثر کنترلها از طریق دکمههای روی غربیلک فرمان چهار پره انجام میگیرد و برای سیستم تهویه مه دکمههای فیزیکی در نظر گرفته شده است. نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ با قابلیت هماهنگی با حالتهای رانندگی و سیستمهای کمکراننده، دو پورت USB-C، یک پد شارژر بیسیم و صندوق بار با پارتیشنهای کاربردی و محفظهٔ زیر کف هم از دیگر ویژگیهای داخلی EV5 هستند.
انتظار میرود کراساوور جدید کرهایها مثل دیگر مدلهای الکتریکی گروه هیوندای-کیا روی پلتفرم E-GMP ساخته شده باشد. طبق اعلام وزارت صنعت چین، این خودرو به یک موتور الکتریکی با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور در جلو مجهز است و از باطریهای لیتیوم آهن فسفات بیوایدی استفاده میکند اما ظرفیت این باطریها و برد خودرو هنوز مشخص نیست. به گفتهٔ کیا، مشخصات EV5 بسته به بازار متفاوت خواهد بود.
فروش این کراساوور الکتریکی امسال در چین آغاز خواهد شد و سپس به دیگر بازارها خواهد رسید. علاوه بر EV5، کیا روی مدل سابکامپکت کوچکتری بنام EV4 هم کار میکند تا خانوادهٔ شاسیبلندهای برقی خود را تکمیل کند.
میثم
۳ شهریور ۱۴۰۲دوستان ببخشید اگه سوالم مسخرس: یه جا نوشته بود بایدن بعد از انتخاب شدنش بقیه شرکت های خودرو سازی رو مجبور کرد تا برای اینکه ماشین هاشون تا آمریکا فروش بره، باید الکتریکی بشن. درسته یا نه؟
blackwing
۳ شهریور ۱۴۰۲نه آقا میثم ، سیاست برقی کردن اتومبیلهای امریکایی حدوداً از سال ۲۰۱۶ و تقریباً قبل از انتخاب ترامپ شروع شده بود ، بایدن فقط با تزریق بودجه باعث حمایت بیشتر از این جریان شد.
همین خانم مری بارا مدیر عامل جنرال موتورز ، از حمایت کامل باید بهره میبره
میثم
۳ شهریور ۱۴۰۲ممنون بابت پاسختون. 🙏🏻
AMANTE
۳ شهریور ۱۴۰۲این خبر درست نیست، بایدن گفت میخواد ناوگان ماشین های دولتی رو الکتریکی کنه.
بایدن با اینکه رئیس جمهور هست ولی قدرت این رو نداره که بگه چون شرکت های خودرویی مدل الکتریکی نمیسازن پس نباید ماشین هاشون تو آمریکا فروش بره.
سنا هم باید به این رای بده که چون امکان داره مورد تحریم خودروساز ها قرار بگیره و اقتصاد و تورم داغون بشه اینکار رو نمیکنن.
در عوض قانون جهانی تصویب شده که تا 2035 یا 2040 همه شرکت های خودروسازی باید الکتریکی بشن وگرنه نمیتونن ادامه بدن و شرکت ها مجبور ان قبول کنن.
میثم
۳ شهریور ۱۴۰۲بابت جوابتون ممنونم. 🙏🏻
TRD PRO
۳ شهریور ۱۴۰۲در چین ساخته میشه و باتریای BYD .
باز خوب شد که حداقل یه شرکتی باتریا رو میده ک برعکس اون LG دچار آتیش سوزی نمیشه حداقل .
یه حرکت مثبتی زدن بالاخره بعد اون همه داستان باتری LG .
پیام
۳ شهریور ۱۴۰۲کره خودش باتری ساز هست. اینم که رو فلان ماشین باتری ساخت فلان کشور رو میذاره بحث تجاری و یه سری همکاری هست. شما برو به فکر لکسوس (گل سرسبد ژاپن) که دوم شده و فکر آخر شدن آکورا باش. کره هر یکی دو هفته یه ماشین گردن کلفت بیرون میده نگران اون نباش
Absurd Hero
۳ شهریور ۱۴۰۲رو یه پلتفرم شونصد تا ماشین ساختن هنره؟
اینکار رو که سایپا بهتر بلده:پراید کوییک ساینا تیبا اطلس سهند و …
پیام
۳ شهریور ۱۴۰۲شما طرفدارای برندای ژاپنی هر چه قدر بیشتر کم میارید ادعاتون بیشتر میشه! بذارید حداقل یه هفته از نشت شدن لکسوس و آخر شدن آکورا بگذره بعد شروع کنید. واقعا خیلی جالب هستید. فکر کنم دیگه فرق بین وانت و کوپه و شاسی بلند و … رو متوجه نمیشی. بنده خدا هیوندای بزرگترین کشتی دنیا رو خیلی وقت پیش زده! تویوتا دیگه چه مزخرفیه؟!!!
phonix
۳ شهریور ۱۴۰۲جناب پلتفرم های مولتی رول در دنیا دارن جا میوفتن ضمن کاهش هزینه ها طوری طراحی میشن که در زمینه های مختلف به خوبی عمل کنن صدرصد به پای پلفرم های تک محصولی و تخصصی نمیرسن ولی برای شرکت هایی مثل تویوتا و کیا و … عالی هستن ( اقتصادی )
ضمن اینکه اقای صد اکانت زاپن مگه بلد نبود باتری بسازه که زیر محصولات مخصوص بازار چینش که به شکل مشترک با چینی ها تولید میشه مزه میپرونی ؟ قبل از ال جی پاناسونیک و توشیبا اینکاره بودن این دوتا هم فقط نیستن چندتا شرکت دیگه زاپنی اینکارو میکنن بسه دلقک سایتو به گوه کشیدی
TRD PRO
۴ شهریور ۱۴۰۲آمار فروش بازار آمریکا سال ۲۰۲۲
Acura RDX : 24749
Lexus NX : 49002
Lincoln Corsair : 27868
19141 : Genesis GV70
لکسوس بیش از دوبرابر جنسیس فروش داره
پا بزن تا برسی . البته اگه از خط تولید خارج نشی کلا .
منبع سایت GoodCarBadCar
پیام
۴ شهریور ۱۴۰۲اینم یه لینک از پدال در مورد افت فروش تویوتا در بازار آمریکا در سال ۲۰۲۳. در صورتی که هیوندای ۱۷ درصد رشد داشته، تویوتا منفی بوده! تعداد بالای فروشش فقط مربوط به اسم گذشتش هست که داره افول میکنه. فروش هوندا، نیسان و سوبارو هم در ردههای بعد از هیوندای و کیا هستن. یه لینک داغ و ۲۰۲۳ هست. بپا دستت نسوزه. بعد جالب اینجاست تو فروش خودروهای الکاریکی هیچ خبری از برند ژامنی نیست ولی تا دلت بخواد کره! دیگه نبینم حرف صد من یه … بزنیدا!!! برید خوش باشید.
https://www.pedal.ir/vision/2023-u-s-sales-at-halftime/
Car love
۴ شهریور ۱۴۰۲سایت goodcarbadcar همون سایتی که من سر قضیه فروش لکسوس RC و اینفینیتی بهت معرفیش کردم،هر وقت وارد سایت میشی یاد اون سوژه تاریخی میوفتی که فکر میکردی فروششون از جنسیس جی ۷۰ بیشتره ولی دیدی که فروششون رو هم یک سوم جنسیسه😂😂😂😂 جنسیس جی وی ۷۰ یک ساله معرفی شده اکورا از سال ۲۰۰۶،حالا صبر کن یکی دو سال دیگه دیدن داره داستان 🤣
عشق است موتور ترند که جمعتو خراب کرد 😂😂دمش گرم
lelewed933
۳ شهریور ۱۴۰۲TRD PRO@
دیگه تمومش کنید لطفا
Car love
۳ شهریور ۱۴۰۲جاپون عرضه داشته باشه باتری بسازه حالا آتیش بگیره یا نگیره پیشکش
فعلا داره از امریکا و چین گدایی باتری و پلتفرم میکنه
راستی چه حسی داره زیر مطلب الکتریکی کامنت میزاری؟ آرزوی ۳ چرخه سازان🤣🤣🤣
میثم
۳ شهریور ۱۴۰۲والا هم تسلا هم فورد هم لوسید و هم ریویان که آمریکایی هستن و چند تا از برندای چینی که اسماشونو یادم نمیاد، یکی از ماشین های مهم شون باطری شون دچار آتیش سوزی شد و فراخوان دادن. مشکل کلا از خودرو های الکتریکیه، نه یه کشور.
مهدی
۳ شهریور ۱۴۰۲خاص و جالبه
Enzo Ferrari 2008
۳ شهریور ۱۴۰۲فضایی شده
احمد
۳ شهریور ۱۴۰۲چرا طراح ها فکر میکنن ماشین الکتریکی حتماً باید عجیب غریب باشه؟
مثل ماشینای کلاسیک، یا همین ماشینای معمولی باشه چه مشکلی داره؟!
بابا بعضیا حالشون بهم میخوره از این همه مثلاً مدرنیسم و عدم هارمونی…
میثم
۳ شهریور ۱۴۰۲شاید میخوان اون حس نوآوری رو به مشتری القا کنن، وگرنه اینکار برای همه خودرو ساز ها عین آب خوردنه.
توی فیلم های خیلی خیلی قبل تر هم همیشه ماشینا این شکلی بود و خیلی استقبال میشد. در مورد اینکه بعضی هاشون اصلا قیافه جالبی ندارن هم موافقم.
احمد
۴ شهریور ۱۴۰۲ممنون داداش جان
موفق باشی 🌿
blackwing
۳ شهریور ۱۴۰۲این طراحی چراغهای داخل سپر ممکنه جدید و خلاقانه بنظر بیاد اما با کوچیک ترین برخورد جلوی ماشین با موانع ، هزینه زیادی رو برای تعویض چراغها هم باید پرداخت کرد 🥶🥶
lelewed933
۳ شهریور ۱۴۰۲برای شرکتها این مدل طراحی هزینه تولید پایینی داره
چراغهای جلو و مه شکنها با هم ادغام شدن و جلوپنجره هم از نظر تکنیکهای تولید و غالبگیری نسبت به نمونه های سنتی ارزونتر طراحی شدن
اگه دقت کنی تقریبا تمام چینیها این رویه طراحی رو در پیش گرفتن
هزینه های بعد تصادف هم متاسفانه به گردن مالکه دیگه شرکت به اونجای قضیه فکر نمیکنه
R@min
۳ شهریور ۱۴۰۲هزینه هایی که بخاطر سنسورهای الکترونیکی تو سپر تحمیل میشه اصلا قابل مقایسه با سپر و چراغ نیست.
یه ماشین بالای 40k حداقل ۲ هزار تا خرج می زاره. برای یه خانواده درآمد متوسط رقم سنگینی هست اگر بیمه نباشه.
JDM
۳ شهریور ۱۴۰۲عالی شده خدایش طراحی معقول و جذابی داره
phonix
۳ شهریور ۱۴۰۲بیرونش فضاییه ولی داخلش خوبه واقعا رینگاشم بده حال نکردم
JDM
۴ شهریور ۱۴۰۲منم با رینگاش حال نکردم مثل تیغه ابمیوهگیری شده
phonix
۴ شهریور ۱۴۰۲من طرفدار رینگ با ظرافتم از رینگ های ساده خوشم نمیاد مگر اینکه خاص باشه مثلا رینگ های نسل قبل مایباخ که یک دست بود قشنگ بود هر چند به 4 پر و 5 پر ترجیح نمیدشم گویا این سبک طراحی رو از کیا بیشتر خواهیم دید چون این دومین یا سومین محصولش با این مدل رینگه
rita
۳ شهریور ۱۴۰۲نمی دونم چرا حس می کنم خیلی سعی کردن مدرن باشه و همین باعث شده بیش از حد مدرن بشه
۳ شهریور ۱۴۰۲تو این سبک طراحی خوب در اومده
lelewed933
۳ شهریور ۱۴۰۲کره ای ها تو طراحی داخلی خیلی پیشرفت داشتن
واقعا ساده و شیکه
Killer
۳ شهریور ۱۴۰۲چقدر شیکه لامصب
جاپون هنوز الکتریکی نساخت؟ کره ماهی یکی معرفی میکنه اینا هنوز دارن مدیر عامل اخراج میکنن به امید اینکه حداقل یدونه الکتریکی بسازن،هنوز نفهمیدن مشکل ریشه ای هست ربطی به مدیر عامل نداره🤣
۴ شهریور ۱۴۰۲ماهی یکی ؟ تو بگو اصلا هفته ای یکی معرفی کنه چه درون سوز چه بنزینی . اما چه فایده تو ۶ ماه اخیر بالای ۹۴۰ هزار تا فراخوان کرده اونم فقط برای آتش سوزی .
https://www.pedal.ir/kia/hyundai-and-kia-recall-fire-risk/
https://www.pedal.ir/kia/hyundai-expands-tow-hitch-harness-fire-recall/
parhamiof
۴ شهریور ۱۴۰۲طراحی زشت و بی منطق چه داخلی چه خارجی
فنی بسیار ضعیف برای خودرویی با این جثه
فردا هم انفجار هسته ای راه میندازه و سبد نظامی کیا تکمیل میشه
شرکتای قدیمی موقع جنگ جهانی تسلیحات نظامی میساختن
کیا الان ماشینای انتحاری میزنه!
۴ شهریور ۱۴۰۲مبارک کره فن ترول باشه 🤣🤣🤣
علی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲پشتش منو یاد کادیلا(p90) میندازه🤣🤣🤣🤣🤣
علی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲عجیبه طراحی عجیب غریب فقط برا کره س النترا و سوناتا و اپتیما یا توسان و ببینین کلا دست از طراحی عجیب بر نمیدارن مخصوصا هیوندای