سدان اسپرت و کامپکت کیا برای ورود به ایران، در سامانه یکپارچه ثبت سفارش شده است. این محصول، احتمالا مشابه کیال ۵ اپتیما توسط کوشا خودرو وارد کشورمان خواهد شد.
امسال هم برخلاف وعدهی نهادهای مختلف، نابسامانی بازار خودرو بهبود نیافت. واردات کمتعداد و سود بسیار بالا حاصل از پیشخرید مدلهای خارجی، کاهش قیمت برای مصرفکننده را نشان نمیدهد. حالا با نرخ دلار ۶۰ هزار تومان در بازار آزاد، خودروهای چینی مونتاژ داخل هم گرانتر از قبل هستند. ضمن اینکه، میانگین درآمد پایین برای عامهی مردم ایران، دسترسی به خودروی باکیفیت را، بسیار سخت کرده است.
بیشتر بخوانید:
↵کیا K5 اپتیما وارداتی کوشا خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
کیا از قدیمیترین خودروسازان کرهای در بازار ایران محسوب میشود. مردم ما، این برند را با پراید شناختند و حالا با حسرت به پیشرفت بسیار خوب کیا در ساخت مدلهای متنوع نگاه میکنند. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانههای متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت میکند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات سالانهی کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد میشود.
اولین سراتو، سال ۲۰۰۳ معرفی شد و به بازار ایران هم رسید. نسلهای دوم و سوم این خودرو هم در کشورمان فروخته شدند؛ اما رونمایی از نسل چهارم در سال ۲۰۱۸، همزمان با ممنوعیت واردات به ایران بود. حالا در موج جدید ورود خودروهای خارجی، نام کیا سراتو دیده میشود که حتی با قیمت غیرمنصفانه، احتمالا مشتریان پرتعداد جذب خواهد کرد.
سراتو جدید، همزمان در کره جنوبی، ویتنام و چین مونتاژ میشود. ۸ نوع پیشرانه و ۵ مدل گیربکس دستی یا اتوماتیک برای سراتو ۲۰۲۴ وجود دارد. این محصول با دو تیپ بدنهی سدان و هاچبک تولید شده است که البته برای ایران، قطعا سدان دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد. پیشبینی میشود بسیار از قطعات فنی کیا سراتو وارداتی، مثل موتور و گیربکس، مشابه کیا K5 کوشا خودرو باشد.
در تصاویر مطلب پیشرو، از نسخهی ۲۰۲۴ مونتاژ چین که احتمالا وارد ایران خواهد شد، استفاده شده است. مدل مخصوص بازار امریکا و کانادا، چراغ جلو متفاوت دارد.
طراحی بیرونی و نمای بدنهی کیا سراتو وارداتی
سراتو جدید، همچنان به سبک جلوپنجرهی دماغ ببر (Tiger nose) وفادار مانده است. سبک چراغها و سپر نیز، شباهت زیاد به مدلهای قدیمی دارد.
حالت برجسته در روشنایی اصلی، حس اسپرت و تهاجمی سراتو ۲۰۲۴ را تقویت میکند. برای دیلایت (روشنایی روز) از ۴ الایدی کوچک داخل کاسه چراغ استفاده شده است و رشته یا خط بلند ندارد. فضای خالی در نمای روبرو به وفور دیده میشود و عملا ادوات پلاستیکی، نقش پررنگ برای ظاهر سراتو بازی میکنند. حتی در نسخههای سفارشی مثل GT لاین هم، قطعات با جزئیات لوکس استفاده نشدهاند.
در نمای جانبی، حجمدهی بدنه با خطوط ملایم و هوشمندانه انجام شده است. چراغ جلو و عقب در راستای پنجرهها وصل شدهاند و پایین درهای ورود به کابین، موج چشمنواز وجود دارد. رینگ ۱۶ یا ۱۷ اینچ اسپرت و شیب مناسب سقف تا انتهای صندوق، دیگر نکات مثبت در طراحی سراتو ۲۰۲۴ هستند.
نمای پشت خودرو، بهبود چشمگیر نسبت به نسلهای قدیمی را نشان میدهد. حجمدهی قسمتهای مختلف سپر و درپوش صندوق، به خوبی انجام شده است. حتی چراغهای عقب با ساختار پیوسته، هماهنگی مناسب با دیگر اجزا دارند. سراتو در کلاس سدان، یک خودروی اقتصادی بازار اروپا و امریکا محسوب میشود؛ اما در نمای عقب، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست و کمی لوکس به نظر میرسد.
سراتو ۲۰۲۴ با طول ۴,۶۶۰ و عرض ۱,۷۸۰ و ارتفاع ۱,۴۵۰ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، مدل جدید نسبت به نسخههای قدیمی موجود در ایران، بزرگتر است و خصوصا از نسخهی مونتاژ سایپا، ۱۳ سانتیمتر طول بیشتر دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین کیا سراتو ۲۰۲۴ وارداتی
ورود به اتاق سراتو جدید، حس یک خودروی اسپرت ژاپنی ساخت ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ را تداعی میکند. دسته دندهی بزرگ، نمایشگر ایستاده روی داشبورد و پنل پشت فرمان سنتی با ساختار سیلندری پیوسته، هماهنگ با سبک طراحی مدرن نیستند؛ اما علاقهمندان به سیویک و ایمپرزا را جذب میکنند.
مانیتور لمسی ۱۰/۲۵ اینچ، نسبتا بزرگ و کاربردی به نظر میرسد. کیلدهای زیر نمایشگر، شلوغ و پرتعداد هستند. خروجیهای تهویه مطبوع در مرکز داشبورد، ساده و کمهیجان طراحی شدهاند؛ ضمن اینکه برای کنترل درجه حرارت یا شدت باد، کلید گردان سنتی با دکمههای فیزیکی استفاده شده است.
پلاستیک خشک داشبورد و فرمان ساده کاملا دایرهای، چندان جذاب و مدرن نیستند؛ اما ظاهرا مهمترین نکتهی منفی در کابین، دستهی دندهی قدیمی با چرم مصنوعی پایه و ترمز دستی اهرمی باشد. این تجهیزات، حتی در بسیاری از سدانهای ارزانقیمت چینی هم، منسوخ شده است. نسخهی جیتی لاین بازار امریکا و اروپا، ترمز دستی دکمهای و فرمان D شکل دارد؛ اما احتمالا برای بازار ایران ارایه نمیشود.
صندلی مدل پایه، ساده است و تمام چرم نیست. بخش اصلی برای نشیمنگاه و پشت کمر، از پارچه ساخته شده است. سراتو ۲۰۲۴ برای ۴ سرنشین بلندقد، فضای کافی فراهم میکند و صندوق عقب ۵۰۰ لیتر فضا دارد. همچنین صندلیهای عقب، قابلیت جمع شدن دارند.
پیشرانه و تجهیزات فنی کیا سراتو وارداتی
باوجود نسخههای متنوع، از نظر فنی دو مدل اصلی سراتو در بازار جهانی دیده میشوند. تمام این خودروها، دیفرانسیل جلو با پیشرانه ۴ سیلندر هستند. طبیعتا مدل ضعیفتر برای ورود به ایران انتخاب شده؛ اما واردات نمونهی جیتی لاین با پیشرانهی قویتر برای سال آینده، محتمل است.
موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی مشابه کیا K5 وارداتی است. این محرک بنزینی برای سراتو ۲۰۲۴، قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتنمتر فراهم میکند. سراتو ۲ لیتر در اکثر کشورهای دنیا مثل امریکا CVT است اما برای ایران، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارایه میشود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت این مدل، حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر است.
سراتو GT لاین از موتور ۱/۶ لیتر توربو مجهز به اینترکولر، ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این محصول، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷/۵ ثانیه و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت سراتو GT لاین ۲۰۲۴، حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر است.
قیمت سراتو ۲۰۲۴ در بازار جهانی و هزینه خرید مدل وارداتی
برای سراتو موتور ۲ لیتر CVT ساخت چین، آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار وجود دارد که با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی و هزینههای جانبی مربوط به واردات خودرو برای شهروندان ایرانی، تقریبا ۲/۵ میلیارد تومان خواهد بود. البته این رقم، احتمالا قیمت پیشنهادی کوشا خودرو به مشتریان است و برای متقاضیان بازار آزاد، سود میلیارد تومانی خریدار اولیه، اضافه خواهد شد. هماکنون برای کیا سراتو ۲۰۱۷ موتور ۲ لیتر کمکار در نمایشگاههای تهران، حدود قیمت ۳ میلیارد تومان وجود دارد.
۱۲ اسفند ۱۴۰۲اگر به منطق پیش برود هم قیمت اکسنت ۲۰۲۳ باید باشه گرچه شاید چون ۲۰۲۴ هست یکم گرونتر مثلا ۳ میلیارد فوقش یا ۳۵۰۰👌
مزدا
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ایران بهش دلالان و آقازاده ها و …
جهنم برای مردم عادی
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اسفند ۱۴۰۲تو جهنمم اینقدر ساده نمیگن دلار ۶۰ هزار تومن!!!
میدونید دلار ۶۰ هزارتومنی یعنی چی؟!
***
ببینم میتونید حتی خرج ماشینایی که خریدید را بدید یا نه !!!
این دلار زندگی برا هیچکسی نمیذاره تا روزی که به سبب فقر حتی جرئت نکنید تا سر کوچتون پیاده برید مگر خفت بشی!!!
مردشورِ سراتو الانترا کرولا و …… همشون رو ببرم!!!
بازیای راه افتاده تا فقط چینیها قد علم کنتد و بس!!!
مبارک باشه ، ایران نابود شد ، هنوز داغید نمیفهمید ، یا شایدم تو کوچه خیابون نمیرید خبر ندارید مردم دارند شبیه زامبی میشن ، نوع لباس پوشیدنها ، نوع حرف زدنها ، نوع رفتارها و …. همه و همه آثار دلار و درآمد ریالی هست که ماحصلش میشه فرهنگ رفتاری بیخیالی که عادی شده در جامعه !!!
ADAK
۱۳ اسفند ۱۴۰۲دقیقا
وای به روزی که دولت کم کم ارز اختصاصی وارادات مایحتاج ضروری و اقلام اساسی زندگی رو کم کنه و یا به نزدیک صفر برسونه!!! که با توجه به خالی بودن صندوق ذخیره ارزی و… داره کم کم پدیدار میشه
دیگه حتی زندگی عادی خیلی خیلی سخت میشه ، اون روز دیگه بحث خودرو کاملا مسخره اس ؛ چه داخلی چه خارجیش
و بزودی شاهد اون روزها خواهیم بود اگه اتفاقات معجزه گونه ای یا نرمش قهرمانانه ایی بوقوع نپیونده…
۱۲ اسفند ۱۴۰۲آقای اشتری یه سوال چانگان ایدو ارزش خرید داره؟
OldSchool
۱۲ اسفند ۱۴۰۲خب خب … یه واقعه مهم برای عزیزان بالای مملکت در روز گذشته اتفاق افتاد و رفت . کم کم آماده بشیم برای دلار ۷۰ تومنی و موج جدید گرانی ها . اگه امثال این ماشینا رو اون ور سال به قیمت ۴ تومن بدن تعجب نمیکنم .
زیزیگولو
۱۲ اسفند ۱۴۰۲همون تعداد محدودی هم که با قیمت حدود ۲ میلیارد تومن تحویل دادن به مشتریا، حالا آگهی کردن بین ۵ تا ۶ میلیارد تومن واسه فروش!!!!!!
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲عقبش شبیه آئودیه
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ول واقعا مسخره اس
این ماشین ها وارد میشن و قیمت هاش سر به فلک میکشه
قبلی ها هم قیمت هاشون سر جاش میمونه
Siyavash
۱۲ اسفند ۱۴۰۲عمرن زیر ۳.۵میلیارد یا ۴ تومن بدن اینو...موتورش برایه این ماشین تا حدودی خوبه ولی برایه اپتیما نه خیلی ضعیف میشه توانایی تحمل اون وزن رو نداره..ولی سراتو وزنش کمتره قدرت ۱۵۰ تا ۱۶۰ اسب براش کافی هست..نمونه جی تی لاین خیلی خوبه ولی به درد ایران نمیخوره بخاطر این که توربو هست و بنزین فوق اشغال کشور بهش نمیسازه…
BMW
۱۲ اسفند ۱۴۰۲از کیا انتظار نداشتم سراتو 2024 اونم نسخه پایش رو اینجوری طراحی کنه
مدل های قبلیش دلچسب تر بود
زد تو ذوقم 💔
Siyavash
۱۲ اسفند ۱۴۰۲دقیقا👍👍
هوشنگ
۱۲ اسفند ۱۴۰۲پنج تومنی عزیزان قیمت بازار
Morphy
۱۲ اسفند ۱۴۰۲قطعاً یه جور نخواستن سیستماتیک پشت خودروسازان داخلی باید باشه، اگر نه با اینهمه پیشرفت تکنولوژی طراحی و ساخت مدلهای بهتر از مدلهای فعلی داخلی نباید کار دشواری باشه مگه اینکه کل زیرساختشون معیوب باشه که اونم ثمرهی این همه سال دشمنی با دنیاست قطعاً. برای یه خودرو ۸*۵=۴۰ تا امکان انتخاب دارن
جزء رکوردداران سرعت تو حرکت به سمت قهقراء هستن مسئولانمون
ناشناس
۱۲ اسفند ۱۴۰۲در حالی که بیشتر طبقات جامعه از تورم افسارگسیخته سخت خسته و درمانده هستند و حتی دیگه دسترسی به خودروهای بی کیفیت داخلی بعلت گرانی گزاف شان نمی توانند داشته باشند چنین خودروهایی ویژه طبقات بالای اجتماع است و بس .
Dark Knight
۱۲ اسفند ۱۴۰۲النترا ۲۰۲۳ اول که اومد نزدیک ۴ یا حتی بعضی جا ها تا ۴/۵ میلیارد براش قیمت میدادن اما الان بعد از یه مدت کوتاهی چون هیچکسی ازش استقبال نکرد ( نه فقط النترا همه کره ای ها و ژاپنی ها وارداتی ) الان ۳ میلیارد با التماس بهت میدن 🤣 ماشین مدل ۲۰۲۳ اگه آپشن های فوق پایه ای مثل کروز تطبیقی ، دوربین ۳۶۰ یا گرمکن سردکن صندلی نداشته باشه به درد لای جرز دیوار میخوره ( اون وارداتی های قبلی چون مال حداکثر ۲۰۱۸ بودن اگه اینا رو نداشتن کسی به دل نمیگرفت ولی الان این آپشنا واقعا خنده دار هستن و هیوندای یا کیا باید خجالت بکشن که حتی رو نسخه فوق پایه هم اینا رو نمیدن ! ) طرف ۳ میلیارد یا بیشتر پول میده که حداقل ماشینش آپشن های استاندارد روز دنیا رو داشته باشه یا موتورش طوری باشه که تو سبقت گرفتن اذیت نکنه ( این النترا جدیدا با موتور ۱۶۰۰ قطعا تو شتاب از ۲۰۶ هم میخورن 😂 ) ولی این چیزایی که اینا آوردن حتی از دنا پلاس ۷۰۰ میلیونی هم کمتره چه از نظر آپشن و چه قدرت موتور البته اینو بگم که این چانگان ها یا بقیه چینی هایی هم که آوردن زیاد اوضاع جالبی ندارن یعنی در حد قیمتشون اصلا به چشم نمیان ! در کل این چند وقته قصد فروش ماشین رو داشتیم ولی پشیمون شدیم چون اوضاع طوریه که باید با هرچی که داری بسازی از طرفی بخوای ماشین صفر تا ۳ میلیارد بگیری مجبوری تنها انتخابت آشغال های چینی هست که اصلا معلوم نیست که تاییدشون کرده یا به اصطلاح خودمونی از کدوم دهاتی اومدن و از اون طرف هم وارداتی ها جدید هستن که همانطور که گفتم اصلا ارزش خرید ندارن بخوای ماشین خارجی آپشن دار ۲۰۱۷ یا ۱۸ بگیری هم باید حداقل ۴ میلیارد داشته باشی پس تو این موقعیت سکوت و افسوس بهترین کاره 😒
sunmartin
۱۳ اسفند ۱۴۰۲کیا سراتو و کلا برند کیا بشدت با کیفیت هست طبق روال این چند سال بازم بلحاظ کیفیت ساخت و قابل اطمینان بودن در صدر لیست قرار گرفت امکانات لازم داره و موتور اتمسفریک که به ۱۵۳ اسب محدود شده لازم بگم که همین موتور توانایی ۱۶۴ اسب هم داره که بخاطر برخی محدودیت ها در این رنج تثبیت شده بهر حال خودروی با کیفیت و با طراحی بسیار ماندگاری هست
Dark Knight
۱۳ اسفند ۱۴۰۲داداش کسی نگفته کیا و هیوندا بی کیفیت هستن و اتفاقا از نظر کیفیت ساخت و دوام خیلی خیلی از لگن های چینی دوزاری بهتر هستن ولی مشکل اینجاست این کره ای هایی که اینا وارد کردن از نظر آپشن در حد خودرو ملی هم نیستن با این تفاوت که پنج برابر یه خودرو ملی مثل دنا پلاس توربو اتومات قیمت دارن !
رهام
۱۳ اسفند ۱۴۰۲همین داشبورد پلاستیکشم خیلی زیاده واسه ما
پلاستیک ماکجا
پلاستیک اونا کجا
Navid A J
۱۴ اسفند ۱۴۰۲متریال داخلی خوب، طراحی خوب، رانندگی معمولی، سیستم تعلیق خشک، ایزولیشن خوب. انجینش برای این اتاق معمولیه. پاسخ گیربکسش سریع ولی بیحسه. به دل من ک ننشست وقتی تستش کردم. خیلی زود تکراری و خسته کننده میشه.