جدیدترین خودروی تمام الکتریکی ثبت شده در سامانه واردات، کیا EV5 است. این کراساور، یکی پیشرفتهترین مدلهای کرهای در بازار جهانی محسوب میشود.
ورود خودروهای برقی به ایران، با تخفیف مالیات و عوارض گمرکی، جالب توجه است. این شرایط میتواند تنوع مدلهای موجود در بازار کشورمان را گسترش دهد و دسترسی به محصولات مدرن با استاندارد جهانی را برای مردم، کمی منصفانهتر کند.
بیشتر بخوانید:
↵ کیا سراتو جدید وارداتی کوشاخودرو ۲۰۲۴
↵کیا K5 اپتیما وارداتی کوشا خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵ مشخصات و قیمت کیا اسپورتیج وارداتی کوشاخودرو
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنههای متفاوت، برندی مشهور برای خریداری داخلی محسوب میشود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفتو حالا با کارخانههای متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت میکند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد میشود.
شهریورماه ۱۴۰۲، کیا EV5 در نمایشگاه چنگدو رونمایی شد. این خودرو از یک سو به عنوان کراساور برقی با ابعاد متوسط و قیمت رقابتی دارای اهمیت است و از سویی دیگر، محصولی ساخت چین، تولید کارخانهی Yueda Kia زیرمجموعهی دانگ فنگ محسوب میشود. کیا EV5 فراتر از مدلهای چینی ارزانقیمت، استانداردهای لازم برای فروش در بازار اروپا و امریکا را دارد. همچنین تجهیزات ایمنی و امکانات الکترونیکی پیشرفته ارایه میکند که در خودروهای معمول کرهای، مثل کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان ۲۰۲۴ موجود نیست.
کوشا خودرو طی ماههای اخیر، چند مدل کیا شامل K5 اپتیما و سلتوس و اسپورتیج را در سامانه واردات ثبت کرده است. هرچند که اندک نمونههای واردشده از K5 مجهز به ضعیفترین پیشرانه با کمترین آپشنها هستند؛ این امیدواری وجود دارد که EV5 برقی امکانات کامل داشته باشد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی کیا EV5 کوشا خودرو
موفقیت تجاری EV6 در کلاس هاچبک برقی با ابعا نسبتا بزرگ، مهمترین مشوق کیا برای تولید EV5 بود. به همین دلیل، نمای بیرونی خودروی جدید، شباهتهای با EV6 و شاسیبلند پهنپیکر EV9 دارد.
چراغهای بسیار باریک برای تامین روشنایی روز استفاده میشوند و منابع اصلی برای رانندگی در شب، طرفین سپر هستند. مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی مدرن، برای EV5 نیز جلوپنجره با فلز یکدست همرنگ بدنه ارایه شده است. حجمدهی بدنه و کشیدگی کاپوت تا لبهی چراغها، جذاب به نظر میرسد؛ ضمن اینکه محل نصب پلاک و حفرهی بزرگ عبور هوا در مرکز سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد.
در نمای جانبی، تاکید زیادی بر سبک طراحی مکعبی دیده میشود. برخلاف کراساورهای امروزی، EV5 فاقد سقف شیبدار و حس یک کراساور اسپرت است. این مدل برای القای نوآوری و حالت آیندهنگر در یک خودروی برقی، طراحی شده و به همین دلیل، متفاوت از رقبا دیده میشود. قاب چهارگوش گلگیرها، طرح اختصاصی چرخهای ۲۰ تا ۲۱ اینچ و فرم ستون انتهای بدنه، المانهای ویژه در کیا EV5 هستند.
چراغهای عقب، باریک و ساده و کمهیجان شکل گرفتهاند. درپوش صندوق نیز، حجمدهی خاصی ندارد و عملا خالی از جزئیات است. نمای پشت EV5 با سپر پلاستیکی سیاه و جایگاه مخصوص نسب پلاک، بیش از اندازه کمینهگرا (مینیمال) دیده میشود که طبیعتا مورد پسند عامه مردم نیست.
کیا EV5 طول ۴,۶۱۵ و عرض ۱,۸۷۵ و ارتفاع ۱,۷۱۵ و فاصله محوری ۲,۷۵۰ میلیمتر دارد. با این ابعاد، مشابه هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران و کمی کوچکتر است.
طراحی کابین و نمای داخلی کیا EV5 کوشا خودرو
نمایشگر ایستاده روی داشبورد با ساختار پیوسته در کنار پنل دیجیتال پشت فرمان، ترکیب معمول خودروهای امروزی است که برای EV5 نیز ارایه میشود.
پلاستیک خشک داشبورد، فرمان ساده با کلیدهای پرتعداد و حالت بسیار ساده در کنسول میانی، فضای داخلی EV5 را ارزانقیمت جلوه میدهد. حتی برای تودریها نیز، مواد نرم و مبله با صرفهجویی استفاده شدهاند. شارژر بیسیم، نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ و دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ کنار هم، معدود نکات مثبت در کابین EV5 محسوب میشوند.
صندلیها، تمام چرم و باکیفیت هستند. ترکیب رنگ این بخش هماهنگ با داشبورد ارایه میشود و متفاوت از کراساورهای ارزان قیمت بنزینی جلوه میکند. کیا EV5 برای چهار سرنشین بلند قد، کاملا جادار است و ۵۱۲ لیتر فضای حمل بار داخل صندوق دارد که طبیعتا با جمع شدن صندلیهای ردیف دوم، تقریبا دو برابر میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی کیا EV5 کوشا خودرو
مدل تک موتور و دو موتوره برای EV5 در بازار جهانی وجود دارد. نسخهی پایه با ساختار محرک جلو، ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. مدل دو دیفرانسیل از دو موتور برقی، ۳۰۸ اسب بخار و ۴۸۰ نیوتنمتر میگیرد. برای باتریها نیز، دو نوع ۶۴ و ۸۸ کیلووات ساعتی وجود دارد که توان پیمایش ۵۳۰ تا ۷۲۰ کیلومتر فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای ارزانترین و گرانترین مدل کیا EV5 از ۹ تا ۶ ثانیه متغیر است.
قیمت کیا EV5 در بازار جهانی و هزینه خرید از کوشا خودرو
برای نسخهی پایه از EV5 تک موتوره، حدود قیمت ۴۰ هزار دلار وجود دارد و مدل دو موتوره همراه امکانات کامل از سری GT line، تقریبا ۵۴ هزار دلار است. با شرایط موجود و احتساب تخفیفهای مربوط به عوارض گمرکی برای خودروهای برقی، میتوان هزینه خرید ارزانترین نمونهی EV5 در ایران را حدود ۳/۵ میلیارد تومان پیشبینی کرد. همچنین قیمت گرانترین نسخه با امکانات کامل شامل قویترین پیشرانه و باتری، نزدیک به ۴/۵ میلیارد تومان خواهد بود.
در بازار ایران، هماکنون برای هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ کمکار، حدود ۵/۵ میلیارد تومان پرداخت میشود. کیا سورنتو با شرایط مشابه نیز، ۶ تا ۶/۵ میلیارد تومان است. به این ترتیب، قیمت پیشبینی شده برای EV5 برقی در بازهی ۳/۵ تا ۴/۵ میلیارد تومان، مشتریان خاص خودروهای کرهای را جذب خواهد کرد.
amdbenz
۲۰ تیر ۱۴۰۳حداقل ۷یا۸ میلیارد فی میخوره
دیجی
۲۰ تیر ۱۴۰۳عین توسان و اپتیما فقط 10تا وارد می کنن نمایشی چون فعلا واردات از کره ممنوع است
NAVID۰۰۹۸
۲۰ تیر ۱۴۰۳نوشته کیا سراتو ۶ تا ۶/۵ میلیارد فیمتشه!!!
جان!!!
کجا و کدام سراتو اینقدر شده ما خبر ندارین آخه!!!
تا جایی که میدونم ، واردات ساختههای کشور کره در ایران ممنوع ، احتمالاً اینم منتاژ چین باشه و اگر نه نمیتونه بیاد ایران!!!
راستی اگر محصولات کرهای ممنوع هستند پس چطوری موبایل میفروشن به ایران اونم تازه کانتینر کانتینر!!!
NAVID@@98
۲۱ تیر ۱۴۰۳قیمت نوشته مگه چشه ؟! همش میخواد افزایش قیمت بیاد !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
در ضمن علت واردات موبایل های کره ای اینه که خیلی بهتراز
درپیت های بد ژاپن یی بد ان طبق تجربه اش میگم
پس حماقته غیر این حالا اون یا غیر این
خودرو هم الان چه
ایران ما
۲۱ تیر ۱۴۰۳با قیمت 4ملیاردی اسید مدیران خودرو این میشه 11ملیارد
فرشید
۲۱ تیر ۱۴۰۳سراتو شیش میلیاااااااارد ! کی انقدر گرون شد؟
زیزیگولو
۲۰ تیر ۱۴۰۳من موندم اونایی که تو ایران میرن ماشین برقی میخرن دلخوش به کدوم زیرساختا هستن؟؟!!
Ehsan
۲۰ تیر ۱۴۰۳سوال تکراری:کجا قراره شارژ بشن؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ تیر ۱۴۰۳هفته ای یک بار در خانه شب تا صبح
مسافرت هم تعطیل
دیجی
۲۰ تیر ۱۴۰۳اقای اشتری با موتور برق های کوچک شارژنمیشن اگه تو جاده باشن؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ تیر ۱۴۰۳مشکلی نداره ۴-۵ ساعت زمان می بره
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳برا منقلیا خوبه تا ذغال روشن کنن بساط را جور کنن چایی دم کنن خودشونا بسازن شارژ شده
.
۲۱ تیر ۱۴۰۳زیر ساخت نداشتن یعنی این.
بنزین بریزیم تو موتور برق وسط بیابون تا تو ۶ ساعت شارژ بشه!
خب خودرو بنزینی بخرید دیگه،والا
علی جردن
۲۱ تیر ۱۴۰۳موتور برق بنزین میخواد واسه کارکردن هااا
چه کاریه همون اول ماشین بنزینی بخر اگه میخوای موتور برقو چندتا ۴ لیتری بنزین همیشه بزاری صندوق عقب ماشینت :|
مهدی کینگ
۲۰ تیر ۱۴۰۳هفت هشت تا چی اصلا از برقی ها حمایت نمیشه نهایت دو سه تو من
BMW
۲۰ تیر ۱۴۰۳حیف پول
فرزاد
۲۰ تیر ۱۴۰۳خدا بیامرزه دوران جوونی رو کاش بود و میشد که اینا رو سوار بشه ولی روحش شاد و یادش پر باد
Muscle car
۲۰ تیر ۱۴۰۳سلام خدمت آقای اشتری
جناب میشه بکگراند مقالههاتون رو مثل همین خبر کنید؟
جالب تر از بقیه(سفید)ها هست
هیروهیتو
۲۰ تیر ۱۴۰۳اگه به ۷ یا ۸ میلیارد باشه NX200 یا x3 تروتمیز میگیری تازه با موتور بنزینی
ALI
۲۱ تیر ۱۴۰۳آقای اشتری سورنتو رو سراتو نوشتید
حمید
۲۱ تیر ۱۴۰۳سلام. به نظرم اگر برد خودروهای برقی بالای ۸۰۰ کیلومتر باشه ارزش خرید دارند. این خودرو هم با باتری ۸۸ واتی حدود ۷۲۰ کیلومتر برد داره که نسبتا بد نیست
باشو
۲۱ تیر ۱۴۰۳این خودرو ساخت دانگ فنگ چین هست تو مقاله نوشته، بهترین ماشین برا ایران هیبرید بخدا موتور بنزینی با حداقل توان باطری شارژ میکنه تو مسیر با برق میری مثلاً با کمری هیبرید یک باک کامل بزنی مصرف سوختش صدی نهایت چهار لیتر باشه که کمتر هست، این عالیه
هاونگی
۲۶ تیر ۱۴۰۳مردم رو مسخره کردین. همش کف خیابان شده پر چینی . ارز کشور رو هدر میدین ۴ تا ماشین با برند معتبر و هیبرید وارد کنید لااقل ۱۰ سال استفاده بکنند مردم و ۲ سال دیگه قبرستان خودرو تشکیل نشود