شرکت کرهای کیا که زمانی به تولید سدان های ارزانقیمت و بیکیفیت شهرت داشت هماکنون خودروهایی بسیار جذاب و رقابتی میسازد.
اکثر خودروسازان به ریشههای خود وفادار هستند. برای مثال اگر یک آئودی یا بی ام و ۲۰ سال پیش را رانده و سپس پشت فرمان محصولات مدرن این دو برند بنشینید شباهتهای زیادی را چه از نظر ظاهری و چه از نظر فنی خواهید یافت؛ اما برندی وجود دارد که به خاطر تغییر ذهنیت خریداران مجبور بود سریعاً رشد کند و همین دگرگونی باعث موفقیت قابلتوجهی شد. برند یاد شده کیا نام دارد. سدان های کیا در این ۲۰ سال تحولات قابلتوجهی را تجربه کردهاند.
کیا نه تنها مجبور بوده خود را با ذائقه و سلیقه خریداران آمریکایی و همچنین انتظارات دنیای مدرن تطبیق دهد بلکه در ۲۰ سال اخیر شاهد تغییرات چشمگیر صنعت خودروی جهان نیز بوده است. شاسی بلندها و کراس اورها تا حد زیادی بازار سدان ها و سایر کلاسهای خودرویی را قبضه کردهاند هرچند کرهایها بجای حذف کامل سدان های خود تصمیم گرفتهاند علاوه بر ارتقای محصولاتشان شاسی بلندهای احساسبرانگیزی هم تولید کنند. در این مقاله میخواهیم نگاهی به روند تکاملی سدان های کیا در ۲۰ سال اخیر داشته باشیم. کیا در سال ۲۰۰۴ به دنبال جلب نظر طیف وسیعی از خریداران بود و افرادی که خودرویی اقتصادی و ارزانقیمت میخواستند کیا ریو را انتخاب میکردند. این خودرو که در کشورمان هم عرضه شد و طرفداران زیادی پیدا کرد همچنان در چند نسل تولید میشود. ریو گزینهای عالی برای سفرهای درونشهری بود. یک پله بالاتر کیا اسپکترا ارائه میشد که ظاهری اسپرت تر داشت و قویتر و بزرگتر از ریو بود. اسپکترا گزینهای بهتر برای سفرهای طولانی به شمار میرفت و کابین بزرگتری هم داشت.
اما در کلاس میان سایزها کیا اپتیما حضور داشت و با خودروهایی همچون شورولت مالیبو رقابت میکرد هرچند قیمت پایینتری داشت. همانند ریو، اپتیما نیز تا چند نسل تولید شد. البته افرادی که بودجه بیشتری داشتند میتوانستند سدان پرچمدار کیا یعنی آمانتی را بخرند که البته از نظر فروش به اندازه سدان های کیا موفق ظاهر نشد و شاید دلیل آن قیمت بالاتر بود. البته طراحی آمانتی نیز شاید با سلایق آمریکاییها در آن زمان تطابق نداشته باشد.
حال به سدان های کیا در سال ۲۰۲۴ میپردازیم. کیا همانند اکثر برندهای دیگر روی شاسی بلندها تمرکز کرده و از تعداد سدان های خود کاسته است. البته علیرغم این موضوع شاهد رونمایی از K4 جدید بودهایم که جایگزین سراتو/فورته محسوب میشود؛ اما باید دانست دو مدل K5 و سراتو/فورته در حال حاضر تنها سدان های کیا در بازار آمریکا به شمار میروند. سراتو/فورته یک سدان کامپکت شیک و تیز است که با پیشرانههای ۲ لیتری و ۱.۶ لیتری توربو عرضه میشود. K5 نیز در کلاس میان سایزها حضور داشته و در اکثر تریم ها از پیشرانه ۴ سیلندر توربوی ۱۹۱ اسبی استفاده میکند. البته نسخه فول GT این خودرو از نیروگاه ۲.۵ لیتری توربو با ۲۹۰ اسب بخار قدرت سود میبرد. با اینکه کیا استینگر دیگر در بازار حضور ندارد اما بد نیست به آنهم اشاره کنیم که از ظاهری اسپرت، پیشرانه ۶ سیلندر و طراحی دیفرانسیل عقب استفاده میکرد و تأثیر به سزایی روی بهبود هویت این برند کرهای داشت.
زمانی که کیا اولین بار راهی آمریکا شد یک برند کاملاً ارزانقیمت به حساب میآمد. البته وضعیت کنونی این برند با ۲۰ سال قبل زمین تا آسمان فرق میکند و دیگر هیچیک از ساختههای آن ارزانقیمت به نظر نمیرسند و حتی ارزانترین محصول آن از مرز قیمتی ۲۰ هزار دلار عبور میکند. به همین خاطر است که مشتریان هم انتظارات بیشتری از خودروها دارند. تکنولوژی خودروها نیز پیشرفت کرده و شاهد بهکارگیری تجهیزاتی همچون نمایشگرهای بزرگ و سیستمهای ارتباطی در خودروها هستیم.
سدان های ۲۰ سال پیش کیا حتی در برخی موارد از رینگ اسپرت و شیشههای برقی بیبهره بودند اما در سال ۲۰۲۴ میبینیم که خودروهایی پر زرق و برق و مجهز توسط این برند تولید میشود. برای مثال کیا سراتو/فورته LX مدل ۲۰۲۴ را در نظر بگیرید که سادهترین عضو خانواده است اما از نمایشگر ۸ اینچی لمسی، بلوتوث، دوربین دندهعقب، اپل کارپلی و اندروید اتو، ترمز اضطراری خودکار و… سود میبرد. علاوه بر طراحی ظاهری و تجهیزات، کیفیت کابین سدان های کیا هم در این ۲۰ سال پیشرفت شایانی داشته و دیگر خبری از کابینهای پلاستیکی و زمخت نیست. هماکنون از متریال باکیفیتتری در محصولات کیا استفاده میشود و میتوانیم پوشش چرم صندلیها، تریم های پیانو بلک و… را ببینیم. دیگر ظاهر داشبورد سدان های کیا هم شبیه خودروهای ارزانقیمت و بیکیفیت نیست و بیشتر به محصولات لوکس نزدیک شده است.
مقایسه آمار فروش سدان های کیا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴ نیز جالب خواهد بود. کیا سراتو/فورته که ارزانترین سدان این برند محسوب میشود قبلاً از مرز فروش ۸۰ هزار دستگاه در سال جاری میلادی عبور کرده و اگرچه میزان فروش آن بسیار بیشتر از فروش سدان های این برند در سال ۲۰۰۴ بوده اما نباید تصور کرد تقاضا برای سدان ها بسیار بالاست. باید دانست فروش کیا سراتو/فورته تحت تأثیر دو فاکتور مهم است. اول اینکه هویت و کاراکتر کیا بسیار ارتقا یافته و این برند محصولاتی بسیار خوب میسازد. نکته دوم به کاهش گزینههای موجود در بازار سدان ها مربوط میشود و بنابراین طبیعی است که خریداران بیشتر به سمت این سدان کیا متمایل شوند.
نزدیکترین رقیب سراتو/فورته از نظر میزان فروش در سال ۲۰۰۴ خودروی اپتیما است که در آن سال حدود ۵۳ هزار دستگاه فروش را ثبت کرد. ریو و اسپکترا هم آمار فروش مشابه به هم داشتند هرچند ریو به دو صورت سدان و هاچبک عرضه میشد. آمانتی به خاطر قیمت بالاتر و رقابت با برندهای مشهوری همچون آئودی و بی ام و فروش پایینی داشت هرچند در مجموع ۲۰ هزار دستگاه از آن به دست مشتریان رسید. شکی وجود ندارد که شاسی بلندها و کراس اورها حرف اول را از نظر فروش برای همه برندها میزنند و به همین خاطر است که حذف سدان ها از بازار امری منطقی جلوه میکند. کیا نیز با همین روند همراه شده اما سدان های خود را بهطور کامل کنار نگذاشته است. کیا با الهام از سدان های ۲۰ سال پیش خود همچنان به دنبال تولید محصولاتی با قیمت بهتر است اما دیگر هویتی سطح پایین و ارزانقیمت ندارد. در واقع سدان های کیا در سال ۲۰۲۴ از ظاهری مدرن و کیفیت خوب بهره میبرند و کاملاً ارتقا یافتهاند. مشاهده چنین روندی برای برند کیا در این بازه زمانی نسبتاً کوتاهمدت بسیار تحسینبرانگیز خواهد بود.
amir
۱۹ شهریور ۱۴۰۳کره ای ها این پیشرفت رو مدیون طراح بی ام و یعنی پیترشرایر هستن
Ehsan
۱۹ شهریور ۱۴۰۳شرایر ۱۸ ساله تو کیا هست طراح بی ام و وقتی حساب میشد که تو بی ام و بود.البته بیشتر طراح آئودی بود تا بی ام و
SMS
۱۹ شهریور ۱۴۰۳اپتیما رو بیشتر می پنسدم چون تو تمام نسل ها همه چیز رو تقریبا داشته
amirkhanzadeh
۲۰ شهریور ۱۴۰۳نسل که بین سال های 2016تا 2018 اومده بود رو بیشتر دوست دارم
🇰🇷
۱۹ شهریور ۱۴۰۳پیتر شرایر ، سیمون لوزبی ، و مخصوصا جناب لوک دانکرولک که شخصا به آثار شاهکارش در جنسیس و بنتلی بسیار علاقمندم ، و همینطور بقیه طراحان چیره دست ، بصورت حرفه ای به استخدام هیوندای درومدند
هیچ کدوم مفت و مجانی برای هیوندای کار نکردند که هیوندای بخواد «مدیون» کسی باشه . کاملا حرفه ای دعوت شدند ، قرارداد بستند و آثار خودشون رو به نمایش گذاشتند . این رویه ی صنعت خودروئه
خیریه و نذر و این چیزا نیست که کسی مثلا مدیون بشه یا به هیوندای لطفی کنند و منت بزارند . این یک صنعته و زبان خودش رو داره
دیجی
۱۹ شهریور ۱۴۰۳کره ای ها بیشتر مدیون خودروسازها آمریکا یی و مخصوصا خود دولت آمریکا برای آزاد سازی فروش ماشین های کره ای در کشوران هستند
کرگدن باواریا
۱۹ شهریور ۱۴۰۳بهترین کامنت قرن در پدال راجب کره ایی ها 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏💎💎✨️✨️
پیام
۱۹ شهریور ۱۴۰۳آخه نکه ژاپن و بقیه آزاد نیستن! مگه مباسوبیشی آزاد نیست؟ پس چرا فروشش تو آمریکا فتحعه هست؟ خودتون رو گول میزنید؟!
پیام
۱۹ شهریور ۱۴۰۳امیر تو که می گفتی پیشرفت ندارن؟!!! و چپوندای هست! الان مدیون فلانن؟! اینجا دروغگویی هاتون مشخص میشه. بعدش پیشرفت ماشین الکتریکیشون چی؟! شرایر؟! رکوردای خوبشون تو پیل سوختی چی؟! شرایر؟! پیشرفتشون تو هیبریدی چی؟! شرایر؟! بعد اگه یه نفر نیتونه اینقدر موثر باشه پس چرا میتسوبیشی و اینفینیتی و سوزوکی نتوتستن با یه آلمانی اینقدر پیشرفت کنن. شرایر؟!!!
amir
۱۹ شهریور ۱۴۰۳خب ببین وقتی از پلت فرم و موتور میتسو و مزدا برسی به روی پای خودت وایسادن پیشرفته ولی با بقیه مقایسه نکردیم ما ولی
موتور های لامبدا تتا که سراسر یاتاقان و آتیش سوزی بودن موتور اسمارت استریم ۳۰ سال بعد از 2jz به قدرت بالای ۳۰۰ اسب رسید توی اسپرت سازی با شکست هایی مثل جنسیس کوپه استینگر جی هفتاد مواجه بودن توی موتوراسپرت بگم عدم حضور در لمانز آتیش سوزی i30n در رالی عدم افتخارات درست حسابی در رالی بعد از ده سال …. الکتریکی هم که تهش دراومد دیگه آقا به علت کاهش فروش برقی ها مجبورن سرخرو کج کنن برن همونجایی که تویوتا رفت یعنی همون هیبرید برن ( توجه شما رو به این نکته جلب میکنن بی وای دی به عنوان خفن ترین برند الکتریکی چین دو سوم فروش برندش هیبریده) ببین وقتی با بقیه مقایسه میکنی متوجه میشی چقدر عقبن هنوز ولی از اون کره ای که پلت فرم و موتور میگرفت با طراحی های خسته کننده بله پیشرفت کردن
پیام
۲۰ شهریور ۱۴۰۳من توجهت رو به این جلب می کنم که جین اگه ارزون نده، حتی خونواده کسایی که تو اون شرکتا کار نی کنن هم نمیخرن. در رابطه با فراخکان هم جیزی نگو چون تویوتا تو جهان حذف اول رو میزنه! علاوه بر اون فراخوان های تویوتا کلی کشته و زخمی دادن ولی هیوندای نه!!! از لحاظ برقی هم هیوندای تعطیلش نکرده و به اندازه کافی تو زمانی که تویوتا از برقی یود نکرد، اون سودش رو کرد! برو ماشبنای هیبریدی هیوندای رو ببین که چی زده و حتی بعضی تپاز موارد از تویوتا بهتره!
jdm86
۲۰ شهریور ۱۴۰۳یعنی فقط میام پدال برنامه استند اپ کمدی اقای پیام رو نگاه کنم
خیلی زحمت میکشی و مارو شاداب میکنی
ازت ممنونم
هر روز با جوک هایی زیباتر به خانههای ما میای
دستت درد نکنه
هرجا هستی سلامت باشی ک کاربر های ی سایتی رو خندون کردی
تازه تو تلگرام هم از کار های نفیس شما تعریف میکنیم
EX
۲۰ شهریور ۱۴۰۳پدال مگه تلگرام هم هست ؟
یدونه لینک داشت اما میرفت تو ایران خودرو همچنین چیزی
car lover
۱۹ شهریور ۱۴۰۳پیشرفت به لطف گرفتن پلتفرم و گیربکس و موتور از تویوتا و میتسوبیشی و کپی کاری از هوندا
Killer
۱۹ شهریور ۱۴۰۳” باید دانست مزدا EZ-6 از نظر فنی ارتباطی به هیچیک از محصولات کنونی این خودروساز ندارد و بر اساس پلتفرم ماژولار EPA چانگان شکل گرفته است.”
:(
پیام
۱۹ شهریور ۱۴۰۳اگه اونا پیشرو بودن و هزشون کپی شد ولی خودشون فلج شدن؟!!! پس اون مولد تکنولوژی کجا رفت؟! اینا هنش داستان هیت. هر چیزی طلوع و غروبی داره. نوآوری داره ولی تا یه زمانی.
hosen
۱۹ شهریور ۱۴۰۳پیشرفت کره تو خودروسازی قابل توجه و قابل احترامه
نفوذ به بازار اروپا و آمریکا و فروش مناسب نشون از پیشرفت محصولات کره اس.
کرگدن باواریا
۱۹ شهریور ۱۴۰۳من گفتم قبلا یه زمانی دوران جاهلیتم از خودروساز های کره ایی خوشم میومد و تحسین میکردم.
هنوزم طراحی شیک جنسیس g90 2020 دقت کنین ۲۰۲۰ ! از یادم نرفته عاشق چراغ عقب و سایز هیولا و داخل نسبتا کلاسیکش بودم و شایدم هستم.
من اگه یه مرد مستقل پولدار بودم اولین ماشینم رو جنسیس جی ۹۰ ۲۰۲۰ برمیداشتم هم لوکسه هم اینکه ارزونتره و تو چشم نیست بلاخره کره اییه دیگه ، لازمم نیست پارکینگ بزاری کوچه زیادشه
Amirsh
۱۹ شهریور ۱۴۰۳من کره ایی ها رو دوس دارم ،
ولی باید بگم که با پیشرفت چینی ها ، کره ایی ها هیچ ، هیچ و هیچ مزیتی نسبت به چینیا نمیتونن داشته باشن ، متاسفانه البته
javad-bmw
۱۹ شهریور ۱۴۰۳کاربر عزیز Amirsh من مکانیک هستم، شما ۲ تا گیربکس چینی رو باز کن و داخلش رو نگاه کن ، بعد ۲ تا هم گیربکس کره ای باز کن داخلش رو ببین ، اون هیچ ، هیچ و هیچ مزیتی رو که نوشتی داخل اون گیربکس ها مشخص میشه.
متاسفانه فقط ظاهر بین هستین ، بله بر اساس آپشن چین همه رو لوله میکنه، ولی گیربکس اسپورتیج ، سراتو، توسان ، سانتافه، سورنتو و النترا بعد از ۱۶۰ الی ۱۹۰ هزار کیلومتر به تعداد خیلی زیاد بررسی کردم اما هنوز تقه هم نمیزد، ماشین هایی که گفتم سال ساختشون بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ هستش.
یه مصرف کننده که ماشین باز نیست ، که تقریبا تمام کسانی که هیوندای و کیا رو انتخاب میکنن از همین دسته هستن، فقط میخواد با ماشین از نقطه a به b برسه و نیاز خاصی نداره و کافیه که ماشینش خراب نشه و خدمات و قیمت و بازار دست دوم مناسبی داشته باشه که کیا و هیوندای همه اینها رو تقریباً با شرایط مناسب تحویل میدن ، دلیل فروش بالاشون هم همینه
موفق باشید
Amirsh
۱۹ شهریور ۱۴۰۳سخن شما کاملا متین و من کاملا گفته ی شمایی که مکانیک هستید رو قبول دارم
و من به شدت از هر چیزی که مربوط به چین باشد به خاطر سیاست های مخربی که چینی ها دارن بدم میاد
ولی نمیتونم پبشرفت چینی ها رو نبینم
این که شما میگی درست ولی آیا با این سرعتی که چین داره پیش میره ، چند سال دیگه هم همین وضع خواهد موند؟
و اینکه خودرو های چینی که وارد ایران میشن ، بهترین نمونه های تولید چین نیستن ، مث همه ی برندا ، و نمیشه ملاک کیفیت رو روی این چینی های ایران گذاشت و با خوردوی کره ایی چند سال پیش مقایسه کرد .
کره سه تا برند شاخ داره ، و سه تاشونم زیر یک خانواده هستند ، و واقعا هم کارشون خیلی خوبه ، ولی چینیا کلللی برند و گروه خودرو سازی با جوینت ونچر های مختلف تشکیل دادن
همونطور که کره اون اوایل کپی کاری و ناشی گری انجام میداد ، و بعدا با استخدام طراحا و مهندسان مطرح دنیا تونست هویت قابل احترامی برای خودش دست و پا کنه ، الان چینی ها هم دارن طراحا و مهندسای خوبی از سراسر دنیا استخدام میکنن و میبینیم که چقد سال به سال پیشرفت دارن
من ته حرفم اینه که خودرو سازی کره و چین ، یه مسیر رو میرن ، کره تو 40 سال این مسیر رو طی کرده و طبیعیه که جا افتاده تر باشه ، چین تو یک 10 سال به اینجا رسیده که واقعا پیشرفت سریعیه ، و به نظر من اگه شرایط همینجوری پیش بره ، خودروسازی کره تو خطر خیلی بزرگی می افته ، به نظر من خودرو سازی چین بیشترین تهدید رو برای کره اییا داره چون کره بیشتر میانرده و اقتصادی تو سبد محصولاتش داره ، ینی همون جایی که نقطه قوت چینه
javad-bmw
۲۰ شهریور ۱۴۰۳موافقم👍
🇰🇷
۱۹ شهریور ۱۴۰۳از حُسن سلیقهی جناب احمد زاده در انتخاب و ترجمه این خبر از سایت CarBuzz ، کمال تشکر و قدردانی دارم
اتفاقا سه چهار روز پیش این مقاله رو خوندم و قصد داشتم لینکش رو در پاسخ به یکی از کاربرا بفرستم اما خود پدال زحمتشو کشید
بله … صنعت خودروی کره جنوبی به قول متن از یک برند اقتصادی ، به یک پیشرو و هایتِک در دنیای خودرو تبدیل شده و به خوبی تونست تصویری که از خودش شکل گرفته بود رو عوض کنه . امروزه در مقالات و بررسی های خودرویی ، یکی از بهترین گزینه ها در سگمنت های مختلف همیشه به کمپانیای کره ای تعلق داره
کاش روزی برسه خودروهای با کیفیت کرهای و با قیمت معقول در دسترس مردم عزیز ما هم قرار بگیره
🇰🇷
۱۹ شهریور ۱۴۰۳امیدوارم روزی یه سیستم مشابه کپچا اختراع بشه و از ورود کاربرانی که از سلامت روحی برخوردار نیستند ، مشکلات و خصومت شخصی با موضوع خاصی دارند ، یا اطلاعی از چیزی ندارند ، ممانعت به عمل بیاد
یا حداقل رباتی چیزی بر فضای کامنت نظارت کنه و اگر بطور مثال ۵ کاربر یک کامنت مشخص رو گزارش (ریپورت) کردند ، اون فرد برای یک روز تا یک هفته و بیشتر مسدود بشه . خیلی خوب میشه
car lover
۱۹ شهریور ۱۴۰۳کاملا موافقم
Mr wrong
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ملتی که تو مزخرف ترین بازار خودرویی جهان مزخرف ترین ماشین های جهان رو سوار میشن دارن به کیا و هیوندای هیت میدن و محصولاتش رو لایق خیابون های کشورشون نمیدونن
والا گاهی باخودم میگم هر چی سرتون بیاد حقتونه
boost10
۱۹ شهریور ۱۴۰۳هه
ما هنوز تو پراید و پلتفرمهاش گیر کردیم
علی Shelby
۱۹ شهریور ۱۴۰۳یعنی انتظار داشتین تو همون طراحی بمونن
ایرانم دیگه طراحیش بروز تر شده چه برسه به کره
محمد
۱۹ شهریور ۱۴۰۳به نظرم سه کشور کره،چین،ژاپن تو صنعت خودروسازی همچنان پیشرفت می کنن و ازون ور سهم خودروسازان آمریکایی و اروپایی از بازار خودرو کم و کمتر میشه.
Galant.VR4(JDM)
۱۹ شهریور ۱۴۰۳عه یادش بخیر کیا ریو عجب ماشین خوب و با دوامی بود و چقدر خوب راه میرفت
اما هیوندای وکیا نمادی از پشتکار رو تلاش هستن و پیشرفت خوبی داشتن
و امیدوارم هیوندای به اون پختگی توی طراحی هاش برسه و مثل کیا یه امضا طراحی داشته باشه
nima.jdm
۲۰ شهریور ۱۴۰۳من از بین ماشینای کیا
کادنزا و موهاوی رو خیلی دوست دارم
محمد
۲۰ شهریور ۱۴۰۳فقط یه کلام میتونم بگم خاک عالم بر سر دو گاری ساز داخلی وحامیانشان.
SS
۲۱ شهریور ۱۴۰۳به نظرم کیا/هیوندای های ۲۰ سال قبل از نظر فنی با کیفیت تر از امروزی ها بودن
کم نیستن آوانته و ورنا و ریو هایی که بدون مشکل جدی به کارکردهای بسیار بالا رسیدن
شاید مقداری از این کیفیت فنی فدای به روز بودن تکنولوژی و طراحی شد.
سری تتا موتورهای هیوندای کیا ضربه بزرگی به اعتبار این گروه زد. این موتورها به طور کلی موتورهای قوی نبودن و مشکل براده باقی مانده در آمریکا و خراب شدن اونها زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر (موتورهای تولید شده در امریکا) واقعا اعتبار این گروه رو زیر سوال برد. اگرچه که اکثر موتورها تحت گارانتی و حتی بعد از اتمام گارانتی تعویض شدن.
شاید در دوران برقی ها این اعتبار دوباره برگرده ولی کره ای ها جای اشتباه دوباره ندارن
M power
۲۳ شهریور ۱۴۰۳یه روزی کره حسرته مارو میخورد حالا دقیقن برعکس شده
حیف….