کیاهیوندای

هشت محصول کیا و هیوندای که از خودروهای دیگر الگو گرفتند

هرچند خودروسازان چینی به کپی‌برداری از دیگران شهرت دارند ولی بسیاری از محصولات قدیمی کیا و هیوندای هم شبیه خودروهای شرکت‌های خارجی هستند.

امروز خودروهای کیا و هیوندای طراحی‌های منحصربه‌فردی دارند اما این شرکت‌های کره‌ای زمانی که تازه خودروسازی را آغاز کرده بودند، برای تولید محصولات خود از دیگر خودروسازان و خودروها کمک و الگو می‌گرفتند. به همین دلیل، در مدل‌های قدیمی کیا و هیوندای می‌توان مدل‌های زیادی را پیدا کرد که شبیه دیگر خودروهای آن سال‌های بازار هستند. در ادامه با تعدادی از این خودروها آشنا خواهیم شد.

کیا الن سال ۱۹۹۶ / لوتوس الن

اولین خودروی این لیست را نمی‌توان یک کپی دانست زیرا این اساساً خودروی دیگری بود که توسط کیا به تولید رسید. در سال ۱۹۹۵، لوتوس به تولید الن نسل M100 پایان داد و در همان زمان، کیا که به دنبال تنوع بخشیدن به سبد محصولاتش و تغییر تصویر خسته‌کنندهٔ خود بود، حقوق تولید الن را از لوتوس خرید. بدین ترتیب، تولید این خودرو اسپرت یک سال پس از توقف توسط لوتوس، در کره با نام کیا الن آغاز شد. کیا الن به‌جز تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری برگرفته از مزدا و چراغ‌های عقب جدید، تفاوت دیگری با همتای بریتانیایی خود نداشت.

هیوندای گالوپر سال ۱۹۹۱ / میتسوبیشی پاجرو

گالوپر هم شرایطی مشابه کیا الن دارد. هیوندای از زمان تأسیس تا دههٔ ۹۰ فقط به تولید خودروهای سدان پرداخته بود ولی یکی از مدیران این شرکت پتانسیل بازار کره برای خودروهای شاسی‌بلند را تشخیص داد و پس از یک تلاش ناموفق برای توسعهٔ چنین خودرویی، نسل اول میتسوبیشی پاجرو برای بومی‌سازی و عرضه در کره انتخاب شد. بدین ترتیب، زمانی که میتسوبیشی در سال ۱۹۹۱ نسل دوم پاجرو را معرفی کرد، خط تولید نسل اول به کارخانهٔ هیوندای منتقل و تولید نسخهٔ کره‌ای این شاسی‌بلند ژاپنی با نام گالوپر آغاز شد. گالوپر در بیرون اساساً همان پاجرو بود که نشان هیوندای گرفت. در سال ۱۹۹۷ نیز هیوندای با الهام از نسل دوم پاجرو، گالوپر را مورد به‌روزرسانی قرار داد.

هیوندای تراکان سال ۲۰۰۱ / مرسدس بنز ML

در سال ۲۰۰۱ هیوندای شاسی‌بلند جدیدی بنام تراکان را به‌عنوان جایگزین گالوپر معرفی کرد. در آن سال‌ها، هیوندای همچنان به میتسوبیشی وابسته بود و تراکان نیز بر اساس پلت‌فرم نسل دوم پاجرو ساخته شد. به همین دلیل، هرچند فرم کلی بدنهٔ تراکان به پاجرو شباهت داشت ولی طراحان هیوندای برای نمای جلوی شاسی‌بلند جدید خود سراغ نسل اول مرسدس بنز ML رفتند. جالب اینکه این شاسی‌بلند آلمانی هم قرار بود با همکاری میتسوبیشی و روی پلت‌فرم پاجرو ساخته شود ولی این برنامه بعداً به دلیل مشکلات فنی لغو شد و ML به‌طور مستقل توسط مرسدس توسعه پیدا کرد. تولید تراکان هم تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت و سپر با وراکروز جایگزین شد.

کیا اوپیروس سال ۲۰۰۳ / مرسدس بنز E کلاس

اوپیروس یکی از کپی‌های آشکاری است که توسط کیا انجام شد. برای فهمیدن اینکه نمای جلوی اوپیروس از روی مرسدس E کلاس نسل W210 کپی شده نیازی نیستد از علاقه‌مندان به خودرو باشید زیرا این کپی‌برداری با چهار چراغ گرد کاملاً واضح است. برای قسمت عقب اوپیروس هم طراحان کیا از روی لینکلن تاون کار سرمشق گرفتند و این شباهت به سدان آمریکایی پس از فیس‌لیفت سال ۲۰۰۶ اوپیروس که چراغ‌های عقب جدیدی را به همراه داشت بیشتر شد. اوپیروس که در بازار آمریکا با نام آمانتی عرضه می‌شد، قرار بود کیا را به بازار خودروهای لوکس وارد کند ولی چندان موفق عمل نکرد زیرا نام کیا در بین خودروهای سطح بالای بازار جایگاهی نداشت.

کیا اسپرتیج سال ۲۰۰۵ / هوندا CR-V

کیا اسپرتیج ابتدا در سال ۱۹۹۳ بر اساس شاسی ون مزدا بونگو معرفی شد. این خودرو شاسی‌بلند کوچکی بود که قصد رقابت با خودروهایی مثل تویوتا راوفور را داشت. در طراحی نسل دوم اسپرتیج اما طراحی کیا نیم‌نگاهی به نسل دوم هوندا CR-V داشتند. وقتی به نمای جلوی این دو کراس‌اوور نگاه می‌کنیم، شباهت‌ها آشکار می‌شود زیرا چراغ‌های جلو در دو خودرو شکلی مشابه دارند. این شباهت در نمای جانبی هم ادامه پیدا کرد و فرم پنجره‌های جانبی سوم اسپرتیج کاملاً CR-V را به یاد می‌آورد.

کیا رتونا سال ۱۹۹۸ / جیپ رانگلر

رتونا یک شاسی‌بلند آفرودی کوچک بود که بر اساس جیپ‌های نظامی تولید کیا شکل گرفت. این خودرو توسط آسیا موتور توسعه پیدا کرد که در سال ۱۹۷۶ توسط کیا خریداری شده بود. به همین دلیل، این شاسی‌بلند کوچک در ابتدا در برخی بازارها با نام آسیا رتونا عرضه می‌شد. این ماشین بر اساس پلت‌فرم نسل اول اسپرتیج ساخته شده بود اما در ظاهر با چراغ‌های گرد، گلگیرهای بیرون زده و خطوط عمودی جلوپنجره، کاملاً نسل دوم یا TJ جیپ رانگلر را تداعی می‌کرد که دو سال قبل از آن معرفی شده بود. کیا رتونا برای رقابت با لادا نیوا، سوزوکی جیمنی و سانگ‌یانگ کوراندو ساخته شد اما به‌طور وحشتناکی غیرقابل‌اعتماد بود.

کیا سراتو کوپ سال ۲۰۱۰ / هوندا سیویک کوپه

کیا سراتو کوپه در نمای جلو شباهت زیادی به نسل هشتم هوندا سیویک کوپه داشت که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید می‌شد. هرچند دیگر قسمت‌های این دو خودرو شباهت چندانی به هم ندارد ولی طراحی نمای جلوی سراتو کوپ نمونهٔ آشکاری از الگوبرداری از طراحی یک خودروی قدیمی‌تر و به‌روزرسانی آن است. البته سراتو کوپ به لطف ورودی هوای بزرگ روی سپر به همراه مه شکن‌ها در طرفین، ظاهر اسپرت و جذابی دارد ولی نمی‌توان کتمان کرد که نمای جلویی این ماشین یک سیویک کوپه با اسانس کره‌ای است.

هیوندای کوپه سال ۱۹۹۶ / تویوتا سلیکا

هیوندای کوپه که در برخی بازارها با نام تیبورون شناخته می‌شد، زمانی که در اواخر سال ۱۹۹۶ روی خط تولید رفت، مأموریت مهمی داشت. هیوندای در آن زمان بیشتر به خاطر ساخت خودروهای خانوادگی ارزان‌قیمت و کسل‌کننده شناخته می‌شد و تیبورون باید این تصویر را تغییر می‌داد. نسل اول این خودرو هرچند خودروی خوش‌قیافه‌ای نبود ولی از یک شرکت کره‌ای نه‌چندان مطرح برندی اقدام جسورانه‌ای محسوب می‌شد. چند سال پس از عرضهٔ این ماشین اما مردان دپارتمان طراحی هیوندای نگاهی به نسل ششم تویوتا سلیکا انداختند و گفتند کاش کوپهٔ خود را شبیه آن طراحی کرده بودند. به همین دلیل، در سال ۱۹۹۹ تیبورون فیس‌لیفت و چهار چراغ گرد به دماغهٔ آن پیوند زده شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    کره ای ها از کپی شروع کردن و به طراحی و امضای کار خودشون رسیدن و حتی در بازار آمریکا هم فروش دارن و تو ایران هم اسم خوبی دست و پا کردن، الان کیه که دلش سانتافه 2016 نخواد؟ با اون قیمت فضایی تازه ماشین برای 9 سال پیشه، چین هم در حال حاضر در مرحله کپی هست و نهایت تا 10 سال دیگه میرسه به اوج محبوبیت خودش، خودرو های برقی هم روز به روز دارن پیشرفت میکنن و این یک فرصت برای چینی هاست.

    موافقم 46
    مخالفم 18
    1. Taha Ayoobi

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5446 ديدگاه)

      امضا؟؟؟
      الان تو نسل های سانتافه به جز لوگو چیز مشترکی میبینی؟

      موافقم 41
      مخالفم 10
      1. حجت‌اله براهنی

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (78 ديدگاه)

        امضا معمولا در مدل‌های هم نسل باید بررسی بشه.

        موافقم 16
        1. net

          ۱ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (3608 ديدگاه)

          پست خوبی بود👏

          موافقم 5
          مخالفم 3
      2. دیا

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (218 ديدگاه)

        اول کار هر خودرو سازی ماشین تولید میکرد هیوندای و کیا یه کاریکاتور ازشون میساختن. الان هم دقت کنی یه رگه هایی از تقلید وجود داره ولی خیلی کمتر شده. ولی در کل خیلی پیشرفت کردن و تا حدودی سبک خوشونو دارن.

        موافقم 10
        مخالفم 1
    2. ثامورایی

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      کپی کردن برای کوره ای ها افتخاره. مثل شامسونگ که از اپل کپی میکنه. چین هم در مرحله پیست هست الان

      موافقم 8
      مخالفم 36
      1. Mr.negative

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        داداش درجریانی که تراشه ها و صفحه نمایشگر اپل و خوده سامسونگ تامین می کنه

        موافقم 22
        مخالفم 8
        1. صامورایی

          ۱ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          چه ربطی داره آخه؟ تراشه هاش که اینقدر آشغاله که خودش هم استفاده نمیکنه. صفحه نمایش هم طراحیش با اپل هست و سامهنگ فقط تولید میکنه. کلا تو باغ نیستی.
          در زمن من همون صامورایی هستم

          موافقم 4
          مخالفم 14
        2. حسین

          ۱ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (14 ديدگاه)

          سامورایی درسته
          و درضمن نه در زمن

          موافقم 8
          مخالفم 2
    3. پیام

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2238 ديدگاه)

      خیلی از شرکت ها این کارو کردن! تویوتا سال قبل برای کانسپتش این کارو کردن! تقلید از پورشه!!!

      موافقم 5
      مخالفم 12
      1. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (829 ديدگاه)

        از کدوم مدل پورشه ؟؟؟؟؟؟؟

        موافقم 3
        مخالفم 3
    4. Yaghoob

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (389 ديدگاه)

      من فکر نمی‌کنم افراد زیادی دلشون یه سانتافه ۹ سال کار رو بخواد اونم با این قیمت های تخیلی.
      اکثر ژاپنی و آمریکایی ها هم بعد از ده سال کار به خرج می افتن. کره ای ها که دیگه جای خود داره

      موافقم 6
      مخالفم 13
    5. net

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3608 ديدگاه)

      افتخار بزرگی هست که کره جنوبی توانسته با محصولات هیوندای و کیا و سامسونگ و ال جی وارد خاک امریکا شود. فقط محصولات باکیفیت و لوکس وارد خاک امریکا می شوند

      موافقم 3
      مخالفم 5
    6. فورد

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (891 ديدگاه)

      کیا رتونا رو من تو یکی از پادگان های ارتش دیده بودم دیزل هم بود چهار فنر لول اما جای دیگه تابحال ندیدم

    7. MehdiTurbo

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2455 ديدگاه)

      همه خودرو سازیا همینن ژاپنم با کپی کاری شروع کرده یبار گفتم متعصبا توپند چلی عکسا کدلاش موجود

  2. فرشید

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    به نظرم الان یکی از جسورترین، با اعتماد به نفس ترین، پیشروترین و با سلیقه ترین شرکت ها در طراحی خودرو همین هیوندایی و کیا هستند. یه نگاه دقیق و ریزبینانه به محصولاتشون مثل کیا EV6 یا هیوندایی Ioniq 5 , 6 بندازید. ببینید چقدر پیچیده، متفاوت ولی اصولی و زیبا طراحی شدند

    موافقم 8
    مخالفم 23
  3. Ali.d

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    اوپیروس جلوش بیشتر کپی شده از jaguar s-type تا بنز سری e

    موافقم 10
  4. محمد

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    یاد کیا اپیروس بخیر ، دهه هشتاد که اومده بود خیلی از مردم که با دنیای خودرو آشنایی نداشتن فکر میکردن بنز الگانسه یا یک مدل از بنزه ، ماشین شکست خورده ای تو بازار بود ولی بر خلاف کره های اون موقع کیفیت ساخت بالاتر ، سواری نرم و موتور قوی داشت

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. حجت‌اله براهنی

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    اوپیروس با این که رسما یه کپی بود و کسی هم کتمان نمی‌کرد اما ماشین دوست داشتنی‌ای بود. موتور قوی‌تر نسبت به بقیه مدل‌های اون دوره،‌لیست بلند بالای امکانات و نهایت تلاش کیا برای لوکس شدن بود. با این که از نظر مهندسی هنوز قدرت رقبا رو نداشت اما تلاش کرده بود یه ماشین لوکس بسازه.

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (829 ديدگاه)

      داداش نمای جلو دیابلو که خود شناسنامه برابر اصل 300zx هست

      یا نیسان تیانا و اس

      یا جیپ کره ای و جیپ نظامی

      موافقم 4
      مخالفم 3
    2. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (829 ديدگاه)

      راستی نگی جایی از دیدگاه های چند سال پیش کاربران کش رفتی😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. صامورایی

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (306 ديدگاه)

        من دیدگاه قدیمی ندیدم که بخام ازش کش برم
        با یه سرچ ساده دریایی از کپی های ژاپنی میاد. چه نیازی به کش رفتنه. نصف عکسارو نذاشتم گفتم زودتر تایید شه،،،.

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

          ۱ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (829 ديدگاه)

          پس برای گول زدن کاربران عجله داشتی راستی تو چی سرچ ساده به فارسی کردی که اندازه فضای بیکران نتیجه اومد🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          موافقم 3
          مخالفم 3
        2. صامورایی

          ۱ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (306 ديدگاه)

          ۱۱ مورد کپی ژاپن از امریکا و اروپا :

          https://www.thedrive.com/design/846/11-rare-japanese-classics-ripped-from-western-car-design

          موافقم 3
          مخالفم 1
    3. Saeed farshchian

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (175 ديدگاه)

      یکی مونده به آخری چه ماشینی هست که کپی شده؟
      یکی از مدلایی بود که تو کودکی داشتم یادم نیست چی بود
      ممنون میشم بگین

      1. صامورایی

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        ماشین پایینی اسطوره امریکا کوروته. کوروت نسل ۱. اونم فقط مدلی که در سال ۱۹۵۶ و ۵۷ تولید شد چون سالهای قبل و بعد طراحیش متفاوت بود.
        عکس بالاییش هم داتسون فیرلیدی/ اسپرت ۱۲۰۰ عه که درسالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۲ تولید شد و صرفا یه کپی از طراحی شاهکار کوروت بود.

        موافقم 4
        مخالفم 2
  6. ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5607 ديدگاه)

    عجیبه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5607 ديدگاه)

    اپیروس عالیه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  8. Faster

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    جالبه بیشترشم از رو ژاپنیها اسکی رفتن

  9. گاس فرینگ

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    اپیروس بیشتر شبیه جگوار اس تایپ تا بنز ولی چون توی ایران جگوار نبود و بنز بود بهش میگفتن بنز کره
    عقبش هم کپی لینکلن تاون کار (اینایی که تو ایرانه) ولی یک ورژن دیگه داره که قدیمی تره و چراغ‌هاش افقیه

    1. صامورایی

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (306 ديدگاه)

      منظورش اینه. البته چراغاش عمودیه

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/Cars-7.jpg

      1. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (829 ديدگاه)

        صامورایی به خودت جواب دادی ما که قنداقی هستیم

        موافقم 1
        مخالفم 4
      2. گاس فرینگ

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (626 ديدگاه)

        این تصویری که فرستادی مدل جدیدتر و موجود در ایرانه که کپی لینکلنه
        مدل قدیمی ترش هم اینه که چراغ هاش افقیه
        https://commons.wikimedia.org/wiki/File:00_kia_opirus_002.jpg
        https://commons.wikimedia.org/wiki/File:00_kia_opirus_001.jpg
        جلوپنجره اش دقت کنی قشنگ سبک و سیاق جگوار های اون سال ها رو داره

  10. samurai

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (628 ديدگاه)

    گوشیای سام سونگم همینه منتظره ببینه اپل چکار میکنه چند ماه بعد کپی میکنه لعنتی حتی طرز باز کردن جعبه گوشی هم از اپل اسکی کرده
    اپل شارژر توی جعبه نمیزاره اینم پشت بندش شارژر نمیزاره اخه تو با اپل یکی هستی متوهم……… :))

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (829 ديدگاه)

      اگه ایران جعبه موزی بزنه تو میگی از فلان جا اسکی رفته

      موافقم 5
      مخالفم 3
  11. MITSUBISHI(JDM)

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1438 ديدگاه)

    تقلید از برند های قویتر برای سنجیدن حد‌‌ و توان خودشون یه راهکار قدیمی در هر زمینه‌ای هست
    هیوندای/کیا هم همین روش رو استفاده کردن ، نقاط ضعف خودشون رو شناختن به توسعه و پیشرفت ادامه دادن نتیجش اینه که الان رسیدن به نقطه اوج خودروسازی و از خیلی خودروسازا جایگاه بهتری دارن مثال های دم دست میشه اشاره کرد به میتسوبیشی نیسان پژو وغیره
    خودروسازان کره‌ای الان دیگه در هر زمینه ثابت شده هستن و کم‌ نمیارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا