شرکتهای کیا، هیوندای و نیسان از تکنولوژیهای جدیدی برای تنظیم دمای کابین خودروها و افزایش رفاه سرنشینان استفاده کردهاند.
صنعت خودرو همبستگی زیادی با پیشرفت تکنولوژی دارد و هر هفته شاهد معرفی نوآوریهای جدید، از کیسه هوای هوشمند گرفته تا نرمافزارهای مدرن هستیم. هیوندای و کیا هم در حال کار روی تکنولوژیهای کنترل دمایی هستند که شاید در محصولات آینده این خودروسازان به کار روند. این برندهای کرهای سه تکنولوژی جدا از هم را توسعه دادهاند که همگی باعث افزایش آسایش سرنشینان شده و مهمتر آنکه باعث صرفهجویی در مصرف انرژی میشوند.
کاهش مصرف انرژی اهمیت بالایی دارند چراکه هیوندای و کیا به دنبال عرضه خودروهای برقی هستند و با این کار میتوان شعاع حرکتی آنها را بهبود بخشید. یکی از این تکنولوژیها فیلم نانو کولینگ است که همانند شیشه دودی سنتی عمل کرده و از ورود تابش مادونقرمز به داخل کابین جلوگیری میکند. البته برخلاف پوششهای تیره معمولی، فیلم نانو کولینگ باعث میشود گرمای درون کابین به بیرون منتقل شود و زمانی که سرنشینان بازمیگردند دمای کابین خنکتر باشد. مهمتر اینکه با استفاده از این تکنولوژی شیشههای خودرو تیره به نظر نمیرسند و بنابراین از نظر قانونی هم مشکلی ندارند.
این پوشش جدید از سه لایه تشکیل شده که دو لایه آن انرژی خورشیدی را منعکس کرده و یک لایه نیز طولموجهای میانی مادونقرمز را پخش میکند. بر اساس تستهای هیوندای و کیا، فیلم نانو کولینگ میتواند دمای کابین را تا ۱۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش دهد که رقم قابلتوجهی است. به این ترتیب شما هنگام بازگشت به خودرو در هوای گرم تابستان آسایش بیشتری خواهید داشت و فشار کمتری هم به کولر خودرو وارد خواهد شد که نتیجه آن کاهش مصرف انرژی است.
اگرچه فیلم نانو کولینگ هوای کابین را در تابستان خنک نگه میدارد اما کیا و هیوندای به فکر گرمایش کابین در زمستان هم هستند. اینجاست که سیستم گرمایش تابشی وارد میدان میشود. این سیستم از یک المنت مخصوص برای گرم کردن سریع پاهای سرنشینان در دماهای پایین استفاده میکند. سیستم گرمایش تابشی با بخاری خودرو همکاری میکند و کرهایها میگوید گرمایش تابشی میتواند تا ۱۷ درصد در رسیدن به دمای مطلوب سرنشینان صرفهجویی داشته باشد. مزیت مهم این سیستم توانایی افزایش توان پیمایش خودروهای برقی در زمستان است. لکسوس نیز پیشنمایش تکنولوژی مشابهی را در خودروی برقی RZ انجام داده است.
سیستم گرمایش تابشی از المنتی با توانایی ایجاد دمای ۱۱۰ درجه سانتیگراد استفاده میکند. علاوه بر سیستم پیشگیری از سوختگی، این المنت دارای پوشش پارچهای است که گرما را از طریق اشعه مادونقرمز فراهم میسازد. سیستم پیشگیری از سوختگی هم میتواند تماس با بدن را تشخیص داده و سریعاً دما را کاهش دهد تا بدن سرنشینان آسیبی نبیند. هیوندای و کیا به دنبال استفاده از این تکنولوژی در محصولات آتی خود هستند و حتی پروتوتایپ EV9 با ۹ پانل گرمایی نیز تولید شده است. المنتهای این سیستم در بخشهایی همچون ستون فرمان، در راننده، کنسول مرکزی، در سمت سرنشین و بخش پایینی جعبهداشبورد قرار میگیرند.
خلاقیت دیگر این خودروسازان به سیستم شیشه گرم با روکش فلز مربوط میشود. این ویژگی هوشمندانه به راننده اجازه میدهد تا رطوبت یا بخار موجود در شیشهها در هوای سرد را از بین ببرد. تکنولوژی موردبحث کاراتر و ایمنتر از المنتهای گرمایی مرسوم بوده و همچنین شیشه گرم با روکش فلز کاملاً شفاف است و سرنشینان دید کاملی به محیط اطراف دارند. این سیستم تنها ۵ دقیقه زمان برای حذف بخار نیاز دارد و بنابراین ۴ برابر سریعتر از سیستم عادی عمل میکند و درعینحال مصرف انرژی را ۱۰ درصد کاهش میدهد. همچنین شیشه گرم با روکش فلز حداقل ۶۰ درصد انرژی خورشید را بلوکه میکند. هیوندای و کیا این تکنولوژی را در اکثر کشورها ثبت کردهاند و امید دارند آن را در خودروهای جدید به کار ببرند.
اما نیسان هم در حال توسعه رنگ هوشمندی است که از موجهای الکترومغناطیسی برای خنکتر شدن خودرو استفاده میکند. ژاپنیها با شرکت رادی کول برای بهکارگیری این تکنولوژی همکاری کردهاند. رنگ جدید نیسان چندین سال است که در ساختمانهای پیشرفته بکار میرود اما استفاده از آن در خودروها کار سختتری بوده است. رنگ تابشی معمولاً باید با ضخامت بیشتری روی سطح موردنظر پاشیده شود و همچنین فاقد درخشش رنگهای مورد استفاده در صنعت خودروست.
همچنین این رینگ باید با رولر مخصوص روی سطح اعمال شود که برای یک خودروی جدید روش ایده آلی نخواهد بود. البته نیسان رنگ تابشی جدیدی را تولید کرده که میتوان با اسپری سنتی هم آن را روی بدنه پاشید. البته ضخامت این رنگ ۶ برابر بیشتر از رنگهای عادی مورد استفاده در خودروهاست. رنگ موردبحث دارای ذراتی است که به نور واکنش میدهند. یکی از ذرات اشعه نزدیک مادونقرمز را منعکس کرده درحالیکه ذره دیگر موجهای الکترومغناطیسیای را ایجاد میکند که اشعه را از طریق جو منحرف کرده و به فضا بازمیگرداند. در نتیجه این امر نیسان ادعا میکند انتقال گرما کاهش یافته و نیاز به کولر به ویژه در خودروهای برقی به حداقل میرسد. با اینکه رنگ تابشی نیسان هنوز برای خودروهای فعلی تولید نشده اما تستهای واقعی آن روی خودروهای پشتیبانی فرودگاه هاندا توکیو ژاپن صورت میگیرد. این خودروها همهروزه در معرض نور خورشید قرار دارند و بنابراین بستر تست بسیار خوبی برای اندازهگیری تأثیرات این رنگ محسوب میشوند.
HELLO.BROTHERS
۸ شهریور ۱۴۰۳البته تکنولوژی زیاد باعث استهلاک زیاد هم میشه خرج بالا،این جور چیزها خرابی زیادی دارن فقط خرج همین.
پیام
۸ شهریور ۱۴۰۳موفقیت هیوندای و کیا اتفاقی نیست!
B2
۸ شهریور ۱۴۰۳مگه مال بقیه اتفاقیه ؟
amir
۸ شهریور ۱۴۰۳درسته اتفاقی نیست
با پلت فرم و موتور میتسو بیشی و مزدا
بکار گیری کودکان کار
دوبله چوبله اعلام کردن آمار فروش
و خرید جایزه های مجلات
و نزاشتن ایموبیلایزر و زدن از کیفیت برای هرچه سود بیشتر رخ داد!!!
پیام
۸ شهریور ۱۴۰۳بابا جمش کن 😂😂😂😂😂 شما برید میتسوبیشی بیست هزار دلاریتون و میراژتون رو بخرید! شما رو چی به G90 !!! در اون حد صحبت کن
amir
۸ شهریور ۱۴۰۳چرا جرئت نداری اسمی از لکسوس ببری که مدل قدیمیش دوبرابر همین اسب تکشاخت یعنی جی نود فروش داره؟ فروش لکسوس داره به عنوان برند لوکس به ۲۰۰ هزارتا میرسه یعنی بیشتر از خیلی برند های اکونومی یا غیر لوکس!
amirkhanzadeh
۸ شهریور ۱۴۰۳هم خوبی داره و هم بدی
ممد ژانگولر
۸ شهریور ۱۴۰۳هیچی دیگه ماشینت تصادف کنه میری لوازم یدکی فروشی طرف میگه متریال جدیدشو میخوای با نانوهه یا متریال قدیم میخوای عرق سوز بشی .کافیه بگی متریال جدید نانو میخوام قیمته که بهت میندازن یاد هندونه فروشی میوفتی . آخرشم میگه داداش ۳ ماه باید صبر کنی با لنج برات سفارشی قاچاق بیارن .
کاوه
۹ شهریور ۱۴۰۳داداش اونجا که ایران نیست.همه چی صاحب داره.کسی بخواد بکنه تو پاچه ات رو جر میدن.تو ایران هم از این ماشینا نمیاد.ایران تا سایپا و ایرانخودرو هستن و خون مردم رو میمکن به دلیل حمایت از تولید کننده داخلی(حمایت از زالوی داخلی)این ماشینا با این تکنولوژی ها وارد نمیشه.وارد هم بشه با قیمت ۵ برابر میاد که حیب نور چشمی ها پر تر بشه ما خیییییییلی زرنگ باشیم و پدرمون در بیاد و پول جمع کنیم حق داریم در بهترین حالت ممکن یه لندکروز مدل ۲۰۱۰ داغون ترکیده که بقیه دنیا در گرونترین حالت ۲۰ـ۳۰ هزار دلاره(یک و نیم میلیارد) رو بخریم ۳۰ـ۴۰ میلیارد!!!!!!این جور ماشینا مال ادمای عاقله که سرنوشتشون رو چند نسل قبل نابود نکردن.نه مایی که همه چیز برامون ممنوعه
مهدی
۸ شهریور ۱۴۰۳اینجا هم سایپا و ایران خودرو اختراعات زیادی کردن
مثلا 206 رو یه آپشن بهش اضافه کردن و به عنوان 207 تو پاچه مردم کردن
پیکان پراید و تندر رو تبدیل به وانت کردن
از سمند هزارتا بچه کشیدن و به مردم با قیمتای فضایی فروختن
تازه شیشه جلوی ماشینارم برقی کردن
دیگه چی میخواید؟
ماشینعلی
۸ شهریور ۱۴۰۳اینو یادت رفت پشت ماشین برقی اگزوز میذارن
محمد
۸ شهریور ۱۴۰۳فناوری که نیسان داره تست میکنه چیز جدیدی نیست و سه سال پیش دانشگاه پردو آمریکا رنگی ساخت که ۹۸.۱ درصد نور رو منعکس میکنه و قراره در آینده با تولید انبوه در ساختمان ها و وسایل نقیله استفاده بشه ولی همینکه پیشگام شده این فناوری رو زودتر وارد دنیای خودرو بکنه جای تقدیر داره فناوری نانوکولینگ هیوندای هم واقعا جذابه و دیگه وارد فاز نوآوری و اختراع شدن ، ترکیب رنگ خنک شونده نیسان و فناوری نانوکولینگ هیوندا کیفیت زندگی مایی که تو اقلیم گرم زندگی میکنیم رو چند مرتبه بهبود میده
ehsan.fa
۸ شهریور ۱۴۰۳امیدوارم هرچه سریعتر عملیاتی بشه، گرما داره باهامون ارتباط زناشویی برقرار میکنه
B
۸ شهریور ۱۴۰۳من بیشتر احساس مرداشویی دارم 😂
Taha Ayoobi
۸ شهریور ۱۴۰۳آقا چه خبرتونه
Kiarash
۸ شهریور ۱۴۰۳خوشم اومد
🇰🇷
۸ شهریور ۱۴۰۳کره در مرز تکنولوژی و فناوری قرار گرفته و با این خلاقیت و ابتکار ، چهره صنعت خودرو رو تغییر میده
خودروهای مقرون به صرفه ، گارانتی طولانی ، انبوهی آپشن و نوآوری و در دسترس تمام جهان 🏆🇰🇷
amir
۸ شهریور ۱۴۰۳منظورت از گارانتی طولانی همونیه که ماشین معیوبی که به عمو مایک انداخته بودن تعویض کردن یه ماشین معیوب دیگه دادن؟
🇰🇷
۸ شهریور ۱۴۰۳نه منظورم همون GR کرولاست که پشت هم آتیش میگیره و تویوتا میگه گارانتی نداره
amir
۸ شهریور ۱۴۰۳اگه به آتیش گرفتنه که یه دونه کرولا فدای ۳.۳ میلیون فراخوان با چندین مورد آتیش سوزی تازه چندین هزار کیا تلوراید هم بخاطر صندلی آتیشی بازم فراخوان خوردن
راستی گفتی گارانتی خوب و طولانی مدت نظرت درباره اهدای قفل فرمون به جای نصب ایموبیلایزر و نصب برچسب هوش دزدان نزدیک نشوید چیه گارانتی جون؟
تازه از قرار معلوم تو کره باشی آتیش میگیری حتی اگه کره ای نباشی
دولت کره به دنبال آتیش سوزی یه مرسدس eqe برقی و سوختن ۸۸۰ ماشین ورود خودرو با درصد شارژ باتری بالای ۹۰ درصد به پارکینگ هارو ممنوع کرده
همین چندماه پیش انفجار تو کارخانه ترقه سازی چیز ببخشید باتری سازی سئول ۲۰ و خورده ای بی تی اس فن به فنا رفتن
پیام
۸ شهریور ۱۴۰۳عمو مایک رو بیخیال! اینا چرت و پرته! شیش میلیون و نیمیا سلامت باشن!!! 😂😂😂😂😂
پیام
۸ شهریور ۱۴۰۳خنده دار سالی چندین میلیون ماشین میفروشه بعد تو اونم از ایران میخوای با یه نفر که معلوم نیست سر از کجا درآورده خرابش کنی؟!!! مثلا میخوای اینجوری به میتسو پیشی تبدیلش کنی؟ 😂😂😂😂 همین حرفارو زدید که آخرتون این شد
amir
۸ شهریور ۱۴۰۳نه عزیزم ژاپن سه برابر کره مربا داره ماشین میسازه درامد ده برند ژاپن اندازه gdp یکسال کره اس ژاپن جزو پنج اقتصاد برتره ولی یه نفر از ایران که معلوم نیست سر از کجا دراورده میخواد خرابش کنه
جمع کن بابا یه مدت نبودی گل واژه بگی یه نفسی کشیدیم دوباره شروع کردی
از سانگ یانگ بگم برات یا دوو؟ کیا رو هم اگه هیوندای نخریده بود به عاقبت اون دوتا دچار میشد
Absurd Hero
۸ شهریور ۱۴۰۳«خودروهای مقرون به صرفه ، گارانتی طولانی ، انبوهی آپشن»
اینا قبلاً کارت کره بودند، الان چین
🇰🇷
۸ شهریور ۱۴۰۳من چون میدونستم افرادی مثل تو میان از چین میگن ، اون اخر کامنت رو برای امثال خودت نوشتم :
«و در دسترس تمام جهان🏆🇰🇷»
هر وقت چین تونست تو امریکا و اروپا در مقیاس میلیونی بفروشه حسابه :)
amir
۸ شهریور ۱۴۰۳فعلا برو دعا کن نزارن بیاد بفروشه
بعدا دیگه کی میخواد یاتاقان کره مربا بخره؟ چون چینی ها حتی از آشغال های کره مربا هم که از همه ارزونترن بازم ارزون تره
احمد محسن
۸ شهریور ۱۴۰۳برادر من ، خواهشا حرف از فروش کره ایی تو آمریکا نزن ، دلیلش رو یکی از کاربران به صورت منطقی گفته ، رفتم تحقیق کردم واقعا هم کاربر کرگدن بود فکر کنم ، راست گفته
اگر جو ژئوپلیتیک حاکم بر کره شمالی و کره جنوبی وجود نداشت ، آشغال ساز های کره ایی خیلی وقت پیش ورشکست میشدن ! درست عین سانگیانگ و دوو ، تازه اون دوتا خیلی سرتر از کیا هیوندای آشغالی بودن ، به زودی زود کره ایی ها به دست چینی های درجه ۲ مغلوب خواهند شد
پیام
۸ شهریور ۱۴۰۳هنوز یخچالای ۴۰ سال پیش کره تو خونه نردم داره کار میکنه. بعد تو میخوای اسم کره و چین رو کنار هم بیاری! برو فکر ماشین ژاپنی که چرخش در میره!
amir
۹ شهریور ۱۴۰۳هنوز تلویزیون ۴۰ ۵۰ سال پیش سونی داره کار میکنه تو خونه مردم حرفی از پاناسونیک هم نیوردم
درسته نباید اسم چین رو جلو کره بیاریم چون چین خیلی وقته دیگه از آشغال سازی به اسم کره زده جلو
Galant.VR4(JDM)
۹ شهریور ۱۴۰۳همین که تو میسوزی بسه که مثال از یخچال کرهای میزنی
تویوتا به کارکرد میلیونی میرسه ،بنز های کلاسیک بعد از ۵۰ سال هنوز آپشن هاشون فعاله و همچنان موتورشون سالمه، یه ماشین آمریکایی رندوم تو یکی از اوراقی ها با ۱۰ سال خواب تک استارت روشن شد بعد از تعویض باطری اینا فقط چیزایی که من به عنوان مخاطب خودرو دیدم و فقط یه چشمه از صنعت ژاپن،آمریکا،و آلمان اینه خودروساز واقعی
این سه کشور مکمل همدیگههستن
دوام زیبایی قدرت
ما توی ایران هم میبینیم خرابی های متعدد کرهای یا چینی رو بعد تو از یخچال با ما صحبت میکنی؟
Galant.VR4(JDM)
۹ شهریور ۱۴۰۳چهره صنعت خودرو آلمانی ،ژاپن، آمریکا تغییر دادن یه آبم روش خوردن
وقتی اسم نوآوری میاد هم آدم یاد وایپری ،اتاق تانکی یا مثلا هوندابا موتور ویتک میوفته
ماکه نوآوری از کرهجنوبی توی صنعت خودرو ندیدیم
گاس فرینگ
۸ شهریور ۱۴۰۳نیسان یادمه عطر با بوی خودروی صفر تولید کرده بود
Taha Ayoobi
۸ شهریور ۱۴۰۳عطر با بوی لاستیک هم داره.
قدرت طهماسبی
۹ شهریور ۱۴۰۳ما فقط باید تماشاگران خودروهای لوکس باشیم