به جرات میتوان گفت هر خودروسازی که اول از همه بتواند خودروهای الکتریکی مجهز به باتریهای حالتجامد تولید کند مزیت بزرگی نسبت به رقبا خواهد داشت. این باتریها زمان شارژ سریع و شعاع حرکتی دو برابری نسبت به باتریهای لیتیوم-یونی دارند. ب ام و یکی از خودروسازانی است که به دنبال استفاده انبوه از باتریهای حالتجامد بوده و تویوتا نیز اهداف مشابهی دارد. البته شاید هیوندای و کیا در این زمینه بهتر از هر دو خودروساز یاد شده عمل کند. این خودروسازان کرهای به توافقی با کمپانی فاکتوریال انرژی برای توسعه باتریهای حالتجامد دست یافتهاند.
این شرکت ۶ سال است که روی تکنولوژی یاد شده تحقیق میکند. به نظر میرسد سرمایهگذاریهای انجام شده جواب داده زیرا کرهایها به دنبال تست و بررسی باتریهای حالتجامد این شرکت هستند.
باتریهای یاد شده در خودروهای الکتریکی هیوندای بکار خواهند رفت. البته این خودروساز فعلاً اشارهای به زمان استفاده از باتریها و اینکه کدام خودرو اولین بار به آن مجهز خواهد شد نکرده است. به این ترتیب خودروهای الکتریکی جدید همچون هیوندای آیونیک ۵ همچنان از باتریهای غیر حالتجامد در آینده نزدیک استفاده خواهند کرد.
تکنولوژی سیستم الکترولیت فاکتوریال که به اختصار با نام FEST شناخته میشود از متریال الکترولیت جامد استفاده میکند. این امر به همراه برخی پیشرفتهای دیگر باعث میشود شعاع حرکتی خودروی الکتریکی ۲۰ تا ۵۰ درصد بهتر از حالت کنونی باشد. به این ترتیب شعاع حرکتی ۳۸۵ کیلومتری کیا نیرو الکتریکی در صورت استفاده از تکنولوژی FEST میتواند به ۵۷۶ کیلومتر افزایش یابد.
همچنین گفته شده FEST ایمنتر از تکنولوژی باتری لیتیوم-یون میباشد. از طرفی این تکنولوژی را میتوان در ساختارهای کنونی و بدون نیاز به تغییرات عمده بکار برد.
مدیرعامل فاکتوریال انرژی گفته است:
همکاری ما با هیوندای تائید کننده تکنولوژی باتری حالتجامد میباشد. ما به دنبال نمایش تواناییهای این تکنولوژی در محصولات هیوندای هستیم. ما میتوانیم به همهگیری انبوه خودروهای الکتریکی و به تبع آن مزیتهای زیستمحیطی کمک کنیم.
فاکتوریال در ماساچوست مستقر بوده و از مدیران با سابقهای استفاده میکند. اعضای هیئتمدیره این شرکت شامل مارک فیلدز مدیرعامل اسبق فورد و دیتر زچه رئیس اسبق هیئتمدیره دایملر و مرسدس بنز میباشد. این اولین قرارداد مهم فاکتوریال با یک شرکت بزرگ میباشد.
Silent
۱۰ آبان ۱۴۰۰حدودی مدل 3 تسلا:
ظرفیت باطری 75kwh و برد مفید 600 کیلومتری
هر kwh حدود 18 سنت……. پر شدن باطری برا پیمایش 600 کیلومتر 14 دلار!
هر لیتر بنزین میانگین قیمت در امریکا 1.1 دلار هست! ماشین خوب 2021 تازه نه پر مصرف قدیمی که بالای 12 لیتر مصرف داره! با فرض صدی 5 مصرف!! برا پیمایش 600 کیلومتر قیمت بنزینش 30 لیتر بنزین می شه 30 دلارررر! :)))
اینه که باس کار بنزین رو توسط TESLA تمووم شده دونست پرفورمنس نه! ارزززون و اقتصادی بودن از طرفی با ارایه باطری های جدید نسبت باز هم ورای تصوررات می شه
heshmat021
۱۰ آبان ۱۴۰۰چه بحثیه اینجا حالا ولی چند تا نکته:
1- قیمت بنزین اونجا ثابت نیست ممکنه یروز 0.5 دلار باشه یروز 2 دلار
2- استهلاک برقی ها و صرفه جویی اشون فقط هزینه سوخت نیست
هزینه های مالیات، تعویض روغن و مایعات، لنت ترمز( ترمز از روتورها) و بقیه چیز های متحرک درون سوز ها هم هست
از اون طرف تو برقی ها هزینه بررسی دوره ای و بعد از چندین سال باتری وجود داره
Silent
۱۰ آبان ۱۴۰۰?!!!
نوید محمد
۱۰ آبان ۱۴۰۰آفرین به هیوندای
باریکلا به کیا
امیر
۱۰ آبان ۱۴۰۰از خودرو های الکتریکی هیوندای به شخصه هیچ خوشم نمیاد. ( نظر شخصی )
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ آبان ۱۴۰۰منم باهات موافقم…
Navid
۱۰ آبان ۱۴۰۰یادمه یه خبر گذاشته بودن که برای منبع الکتریکی، از دوتا مایع یونی استفاده کنند. فکر کنم اون طرح اگر نهایی بشه، مثل پرکردن تانک ماشین میتونه سریع باشه و از نظر ایمنی هم از باتری، ایمنتره.
در نهایت هم مثل فیلم های علمی تخیلی میشه، یه مکعب کوچک انرژی، میتونه ذخیره انرژی ماشین رو تأمین کنه.
سجادی
۱۰ آبان ۱۴۰۰مطلب یه نکته داشت. مدیران فاکتوریال که دو نفر از مدیران اسبق بنز و فورد جز هیات مدیره هستند. و نکته جالب اینجاست که این تکنولوژی رو پیشتر در اختیار بنز و فورد قرار ندادند. آیا اینها با شرکتهای که سابقا در اونها بودند مشکل دارن
حسین دهمرد
۱۱ آبان ۱۴۰۰چه ربطی داره. تجارته هرکی پول بیشتر بده بیشتر باهاش همکاری میکنن.
از کجا معلوم خود بنز یا فورد دنبال چیز بهتری نباشن و به نتایج بهتری نرسیده باشن؟ فقط رسانه ایش نکرده باشن ؟
akrh78
۱۱ آبان ۱۴۰۰مگه پسرخاله بازیه؟
مثلا بیان بگن چون رفیقمی بیا این تکنولوژی رو ببر اصلا پولشم نخواستی نده