کیا

چرا اولین خودروی اسپرت کیا یک فاجعه بود؟

کیا در سال ۱۹۹۶ با خرید امتیاز لوتوس الن، تولید این خودرو را در کره جنوبی آغاز کرد ولی هرگز نتوانست موفق عمل کند.

درحالی‌که کیا امروز شرکت خودروسازی بزرگی است که در سراسر جهان شهرت دارد، ۳۰ سال پیش در خارج از کره جنوبی کسی نام این شرکت را نشنیده بود. کیا در سال ۱۹۹۱ وارد بازار بریتانیا و در سال ۱۹۹۳ وارد آمریکا شد ولی تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰ هنوز برند ناشناخته‌ای بود. بااین‌حال، این شرکت سال‌ها قبل از آنکه محصولات خود را در کشورهای غربی عرضه کند، در کره جنوبی به خودروسازی مشغول بود. به همین دلیل، در تاریخ کیا خودروهایی به چشم می‌خورد که خیلی‌ها از وجودشان بی‌خبر هستند زیرا فقط در کره عرضه شدند. یکی از این خودروها، کیا الن نام دارد که فقط چند سال تولید شد و یک شکست بزرگ برای این شرکت کره‌ای بود.

کیا الن، همتای کره‌ای لوتوس الن

لوتوس الن که اولین بار در سال ۱۹۶۲ معرفی شد، یکی از اولین رودسترهای اسپرت بریتانیایی محسوب می‌شود. این اولین رودستر ارزان‌قیمت بریتانیا بود که تقریباً هرکسی می‌توانست یک نمونه از آن را بخرد و از رانندگی در هوای آزاد لذت ببرد. دوران زندگی الن به دو بخش تقسیم می‌شود. دورهٔ اول بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۵ رقم خورد یعنی زمانی که الن یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب با وزن تنها ۶۸۰ کیلوگرم بود. تولید این الن در سال ۱۹۷۵ بدون معرفی جانشین مستقیم خاتمه پیدا کرد. سپس در سال ۱۹۸۹، الن در قالب یک رودستر دیفرانسیل جلو دوباره به بازار بازگشت. این خودرو هرچند بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده بود ولی مثل نسل اول همچنان از بدنهٔ فایبرگلاس استفاده می‌کرد. زیر کاپوت این الن که با نام M100 شناخته می‌شد، یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ساخت ایسوزو قرار گرفته بود که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توربوشارژ ارائه می‌شد.

زمانی که لوتوس به تولید الن M100 در سال ۱۹۹۵ پایان داد، کیا در صدد خرید حقوق تولید آن برآمد تا بتواند با خودروهای اسپرت ژاپنی مثل تویوتا MR2 و مزدا MX-5 رقابت کند. لوتوس این درخواست را پذیرفت و حقوق تولید الن را به کیا فروخت. بدین ترتیب، شرکت کره‌ای در سال ۱۹۹۶ تولید این رودستر بریتانیایی را با نام کیا الن در کارخانهٔ آنسان در کره آغاز کرد. کیا الن در ظاهر تقریباً با لوتوس یکسان بود هرچند که تغییراتی جزئی در آن صورت گرفته بود. به‌عنوان‌مثال، برای این خودرو از چراغ‌های عقب جدیدی استفاده شد و کابین هم با تغییراتی مثل غربیلک فرمان جدید و پانل میانی متفاوت داشبورد، کمی بروز شد. بدنه، چراغ‌های جلو و سپرها اما با لوتوس الن کاملاً یکسان بودند. بااین‌حال، کیا الن اصلاً موفق عمل نکرد و پس از تنها چهار سال، کره‌ای‌ها آن را کنار گذاشتند. در این مدت تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه از الن ساخته شد درحالی‌که برای مقایسه، مزدا فقط در سال ۱۹۹۹ موفق به فروش ۴۴,۸۵۰ دستگاه میاتا شد.

تغییر پیشرانه

مهم‌ترین تفاوت کیا الن با لوتوس زیر کاپوت رقم خورده بود زیرا کیا پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ ساخت ایسوزو را کنار گذاشت و بجای آن از یک موتور ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی ساخت خود استفاده کرد که قدرت کمتری نسبت به موتور توربوشارژ ایسوزو داشت. علاوه بر این، کیا برای انتقال نیرو هم از گیربکس دستی خودش استفاده کرد که از سدان سفیا گرفته شده بود. هرچند این گیربکس مثل نمونهٔ اصلی لوتوس از نوع پنج سرعتهٔ دستی بود ولی ضریب دنده‌های طولانی‌تری داشت که باعث کندی بسیار زیاد شتاب صفرتاصد خودرو می‌شد. در جدول زیر مشخصات کیا الن را با نسخه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ لوتوس مقایسه کرده‌ایم:

کیا الن لوتوس الن لوتوس الن توربو
پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۱ اسب بخار ۱۳۲ اسب بخار ۱۶۷ اسب بخار
گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر ۲۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۸.۷ ثانیه ۷.۲ ثانیه ۶.۷ ثانیه

الن تنها خودروی اسپرت ناموفق کیا نبود

۱۸ سال پس از خاتمهٔ تولید الن، کیا یک بار دیگر برای تولید و عرضهٔ یک خودروی اسپرت تلاش کرده که نتیجهٔ آن استینگر بود ولی این خودرو هم نتوانست در بازار چندان موفق عمل کند. فروش استینگر در بازار داخلی کره از ۶,۳۲۲ دستگاه در سال اول به ۱,۹۸۴ دستگاه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و در اروپا هم فروش از ۵,۷۲۳ دستگاه در سال ۲۰۱۸ به تنها ۱,۳۴۵ دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسید. به همین دلیل، کیا تصمیم گرفت پس از پنج سال در سال ۲۰۲۳ به تولید این سدان اسپرت پایان دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1628 ديدگاه)

    کیا کلا فاجعه است ربطی به اسپرت یا غیر اسپرت بودنش نداره

    موافقم 18
    مخالفم 31
    1. amir

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3737 ديدگاه)

      اره هنوز فاجعه جی هفتاد و استینگر و … یادمون نرفته آخه کره رو چه به اسپورت ؟ جنسیس کوپه اشون مثلا اسپورت بود با پلت فرم سدان و موتور به درد نخور

      موافقم 15
      مخالفم 15
      1. ۱۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5254 ديدگاه)

        تو که گفتی از جنسیس کوپه خوشت میومد البته همه اینا تقصیر کاربر پیام هست

        موافقم 8
        مخالفم 2
        1. Taha Ayoobi

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (4924 ديدگاه)

          یادش بخیر، از همه ماشینت خوشم میومد تا اومدم پدال.
          ماشین کره ای می‌دیدم کیف میکردم، چه برسه به آلمانی و آمریکایی.
          نمیذارن که…

          موافقم 9
          مخالفم 1
        2. ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5254 ديدگاه)

          آره بخدا
          البته من کیف نمی‌کردم حسودی میکردم

  2. nima.jdm

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (445 ديدگاه)

    زشت و به درد نخور
    ولی استینگر خوشگله

    موافقم 12
    مخالفم 10
    1. ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5254 ديدگاه)

      قابل قبوله

  3. ناخدا

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (372 ديدگاه)

    این مقاله راست کار پیام جان هست 🤭

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. nima.jdm

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (445 ديدگاه)

      ولی من احساس میکنم پیام جان و دار و دستش اصلا کره ای فن نیستن ، فقط میخوان تفرقه ایجاد کنن
      نمیدونم فن کدوم کشورن ولی مطمئنم که کره ای فن نیستن وگرنه اینقدر آبروی کره رو نمیبردن زیر سوال که ژاپن رو مسخره کنن
      پس قطعا پشت پرده شون چیز دیگه ایه زیاد بهشون توجه نکنین

      موافقم 5
      مخالفم 4
  4. یاس ی

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    کیا استینگر را تقریبا اکثر منتقدان خودرویی و کسایی که تست کردن تحسینش کردن ولی در بازار شکست خورد!!!

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. amir

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3737 ديدگاه)

      چون با سبیل مجلات چرب کردن نمیشه فروخت!!

      موافقم 5
      مخالفم 10
  5. سالار فصل

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    فقط اولیش؟
    فقط خودروی اسپرتش؟

    موافقم 7
    مخالفم 2
  6. ALISAN 2008

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در کل زیاد هم بدک نبودن (نسبت به سال تولیدی)

  7. 🇰🇷

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    اکثر خودروسازان ماشین ضعیف تو کارنامه شون هست. دهه ۹۰ کیا هیوندای فاجعه بودند و نیسان و میتسو در اوج افتخار. الان کیا و هیوندای در اوج هستند و نیسان و میتسو در اوج فلاکت و آستانه ورشکستگی
    همین کره ای ها که اسپرت درونسوز براشون مشکل بود با بخش N و قهرمانی رالی سازندگان شاهکار کردند
    در بحث برقی ها هم که آیونیک دیگه نیازی به گفتن نداره.همین مونده بود لامبو بیاد بنچمارکش کنه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  8. علی منصوری

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (462 ديدگاه)

    آخریشم موفق نبود …..چون بنظرم کمپانی نیست ک عقبه خوب و بنامی تو این سگمنت داشته باشه، ولی خب سدانهای خوبی داره الان، من همیشه گفتم امیدوارم دوستانی ک مثل تازیانه ب این کمپانی هیت میدن حداقل تجربه رانندگی با تولیدای کیا داشته باشن، فقط نه این کمپانی،حداقل ماشینهای ک تو ایران هستن میگم ،حتی چینی اگه میگی بده یبار بشین پشت فرمونش و بعد نظر بده

  9. حجت‌اله براهنی

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    استینگر ماشین خوبی بود که حیف شد! احتمالا به‌خاطر تداعی برند کیا هم هست! کسی کیا رو با این ماشین‌ها قبول نمی‌کنه! باید اقتصادی باشن بیشتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا