کیا

کیا از کانسپت‌های جدید EV3 و EV4 برقی رونمایی کرد

شرکت کره‌ای کیا به تازگی از دو کانسپت برجسته و برقی با نام‌های EV3 و EV4 رونمایی کرده است.

برقی سازی قوای محرکه فرصتی در اختیار خودروسازان قرار داده است تا بتوانند محصولاتی مورد پسند بازار تولید کنند. اگرچه تولید محصولاتی پاک و سبز همواره قابل تقدیر خواهد بود اما همه خودروها نیازمند طراحی ظاهری جنجالی برای دستیابی به چنین هدفی نیستند. از جمله برندهایی که محصولاتی برقی با طراحی‌های نه چندان حاشیه‌ساز را ارائه می‌کند کیاست که به تازگی دو کانسپت EV3 و EV4 را معرفی کرده است. شاید در نگاه اول فکر کنید EV3 چیزی بیشتر از EV5 یا EV9 کوچک شده نیست اما این‌گونه نخواهد بود.

کانسپت کیا EV3 از طراحی داخلی هوشمندانه‌ای سود می‌برد به گونه‌ای که با تغییر وضعیت صندلی عقب می‌توانید یک دوچرخه یا اسکوتر برقی را حمل کنید. همچنین امکان شارژ آن با استفاده از ویژگی شارژ V2L وجود خواهد داشت. این خودروی مفهومی جزو چند کانسپت جدیدی است که کیا در مراسم ویژه‌ای در سئول کره جنوبی معرفی می‌کند. دیگر کانسپت ها شامل EV4 و نسخه تولیدی EV5 هستند. البته در این میان تنها EV3 است که می‌تواند راه‌حل حمل‌ونقل برقی و جمع‌وجور باشد.

ویژگی V2L که به آن اشاره کردیم در بین محصولات مدرن امروزی محبوبیت زیادی دارد. با استفاده از این تکنولوژی خودروی شما به یک باتری متحرک و بزرگ تبدیل می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید وسایلی همچون لپ‌تاپ، لوازم‌خانگی و… را به‌صورت مستقیم شارژ کنید. در خودروهای برقی کیا و هیوندای معمولاً باید دستگاه خود را به یک آداپتور وصل کرده و با فشار یک دکمه از انتقال الکترون‌ها لذت ببرید. اگرچه هیوندای در حال حاضر اسکوتر یا دوچرخه برقی تولید نمی‌کند اما در سال‌های قبل وسایلی شبیه آن را معرفی کرده و گفته که به دنبال بررسی راه‌هایی برای ارائه راه‌حل‌های جدید حمل‌ونقل است.

اما هدف کیا از معرفی EV3 جذب خریداران جوان است و ویژگی V2L نیز بسیار کاربردی خواهد بود مخصوصاً اینکه دوچرخه‌های برقی در برخی بازارها فروش بالایی را ثبت کرده‌اند. البته این تنها ویژگی شاخص کانسپت کیا نیست زیرا در کابین خودرو یک میز کنسول وجود دارد که از میسلیوم ساخته شده است. میسلیوم ساختار ریشه مانند قارچ‌هاست و یکی از مدیران بخش طراحی این برند می‌گوید استفاده از میسلیوم باعث شده فرایندهایی که در طبیعت دیده می‌شوند شبیه‌سازی شوند. این مدیر ارشد ادامه می‌دهد:

این متریال می‌تواند رشد کرده و به هر شکلی که می‌خواهید درآید. استفاده از میسلیوم هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و ما به عنوان بخشی از استراتژی جدید کیا در حال همکاری با دیگر شرکت‌ها جهت تسریع توسعه این ماده هستیم

از نظر ظاهری باید گفت کیا EV3 کانسپت دنباله‌روی برادران بزرگ‌تر خود یعنی EV9 و EV5 است. این خودرو بخش مهمی از برنامه‌های کیا جهت گسترش سبد محصولات برقی و دستیابی به فروش بیش از ۱ میلیون دستگاهی تا سال ۲۰۲۶ را تشکیل می‌دهد. کره‌ای‌ها نهایتاً می‌خواهند این دسته از خودروها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد کل فروششان را تشکیل دهند. نسخه تولیدی EV3 کوچک‌ترین خودروی گروه هیوندای با پلتفرم E-GMP خواهد بود هرچند هنوز اشاره‌ای به مشخصات فنی و باتری آن نشده است. شاید با دیدن این کانسپت به فکر آینده کیا نیرو برقی بیفتید اما باید گفت مین وو پارک مدیر تولید کیا با اشاره به آینده نیرو می‌گوید این خودرو همچنان عرضه خواهد شد:

ما هنوز معتقدیم مشتریانی هستند که به دنبال خودروهای برقی ارزان‌تر همچون نیرو می‌گردند. ما استراتژی فعلی خود جهت عرضه این خودرو را حفظ خواهیم کرد

ما آنچه فعلاً مشخص نیست مسئله عرضه یا عدم عرضه EV3 در آمریکاست. مدیر کیا می‌گوید هنوز در حال بررسی وضعیت بازار هستند و همین موضوع درباره EV4 نیز صدق می‌کند. همچنین هنوز مشخص نشده که نسخه تولیدی EV3 در آمریکای شمالی تولید خواهد شد یا خیر. هرچند در صورت عدم تولید EV3 در آمریکا، کره‌ای‌ها باید قید مشوق‌های مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری را بزنند. به‌هرحال کانسپت EV3 در آینده به واقعیت بدل خواهد شد و احتمالاً موفقیت خوبی را تجربه خواهد کرد.

دومین محصول مفهومی کیا که به همراه EV3 معرفی شد EV4 نام دارد. در روزگاری که شاسی بلندها و کراس اورها کاملاً بازار را در اختیار گرفته‌اند شاید دیدن یک سدان جدید امری خوشحال کننده باشد. قطعاً در آینده‌ای برقی سدان های کلاسیک همچنان حضور خواهند داشت و در حال حاضر نیز محصولاتی همچون پولستار ۲، هیوندای آیونیک ۶، بی ام و i4 و البته تسلا مدل ۳ و مدل S را مشاهده می‌کنیم. کیا هم با معرفی EV4 نشان داده سدان ها را فراموش نکرده و امیدوار است حتی با چنین محصولی به موفقیت بالایی دست یابد.

کانسپت EV4 جزو محصولات جالب این برند در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود. از نظر طراحی باید گفت این خودرو به شدت ما را به یاد کراس اور EV6 می‌اندازد هرچند ارتفاع کمتر و ابعاد کوچک‌تری دارد. البته این امر بدی نیست و ارتفاع EV4 نیز خیلی به زمین نزدیک نشده و همچنان شبیه کراس اورها است. در حقیقت از نظر طراحی باید به خودرویی همچون تویوتا کراون هیبرید یا حتی پولستار ۲ فکر کنیم. کیا همچنین در مراسم معرفی EV4 به استینگر نیز اشاره کرده و بنابراین این کانسپت را می‌توان جانشین معنوی استینگر دانست. کریم حبیب مدیر تیم طراحی کیا می‌گوید:

ما در چند سال اخیر خودروهایی پرفورمنس همچون استینگر و استینگر GT را تولید کرده‌ایم و نمی‌خواهیم در آینده چنین چیزی را از دست بدهیم. چنین خودروهایی از طراحی غیرمنتظره و برجسته‌ای سود می‌برند و تمرکز خاصی روی پرفورمنس و تأثیر بصری دارند

نمای جلوی کانسپت EV4 کاملاً شبیه EV9 و EV5 است و چراغ‌های بلند و نازک با جلوپنجره ببری کیا طراحی جذابی را تشکیل داده‌اند. کاپوت خودرو که در واقع فضای بار جلو به شمار می‌رود با شیبی ملایم به سمت جلو حرکت کرده و در بخش عقب نیز شاهد طرحی هاچبک مانند هستیم. در مجموع طراحی ظاهری این خودرو را می‌توان تکامل یافته EV6 شاسی‌بلند دانست، طرحی که به یک سدان تبدیل شده است. مدیر طراحی کیا می‌گوید در توسعه این کانسپت فضای داخلی اولویت اصلی بوده است. ارتفاع زیاد از سطح زمین به طراحان اجازه داده تا کابینی با حداکثر فضا را در نظر بگیرند. حبیب خاطرنشان می‌سازد:

EV4 شبیه سدان های کم ارتفاع بازار نیست. ما می‌خواهیم راهی برای ادامه عرضه خودروهای کم ارتفاع‌تر و آیرودینامیک در آینده پیدا کنیم و این موضوع فقط از نظر طراحی نیست بلکه به کاربردی بودن نیز اهمیت می‌دهیم

همان‌طور که می‌دانید فروش سدان ها در سال‌های اخیر کاهش یافته اما مدیران کیا می‌گویند بسیاری از مشتریان هنوز خواهان چنین خودروهایی هستند و با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ سهم حدود ۴۰ درصدی از فروش خودرو در مقیاس جهانی را به خود اختصاص خواهند داد بنابراین تمرکز روی چنین محصولاتی اهمیت دارد. یکی دیگر از مدیران طراحی کیا می‌گوید:

ما معتقدیم توانایی جذب مشتریان خودروهای سدان و شاسی‌بلند را داریم زیرا فضای داخل محصولات تولیدی ما بسیار بزرگ‌تر است

طراحان کیا می‌گویند کنترل‌های تهویه مطبوع EV4 را در پانلی کشویی قرار داده‌اند که در زمان عدم استفاده می‌تواند پنهان شود. ورودی‌های هوای این خودرو نیز جذاب طراحی شده‌اند و می‌توانند هوا را به چرخش درآورند. طراحان کیا اظهار می‌دارند ورودی‌های هوای داخل کابین خودروها کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند و بنابراین استفاده از چنین طرح‌هایی باعث می‌شود کابین دمای بهینه‌ای داشته باشد. حبیب اذعان می‌دارد کنسول کنترل تهویه مطبوع کشویی بیشتر یک ویژگی نمایشی است اما این موضوع درباره خود EV4 صدق نمی‌کند چراکه نسخه تولیدی آن نیز معرفی خواهد شد هرچند مشخص نیست چنین محصولی در آمریکا نیز عرضه می‌شود یا خیر. فروش استینگر هرگز چیزی نبود که باب میل مدیران کیا باشد اما فکر می‌کنیم EV3 و EV4 و خودروهایی شبیه آنها می‌توانند طعم موفقیت را بچشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Amirreza.M

    ۲۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (301 ديدگاه)

    خیلی قشنگن و کیا با ev9 نشون داد شباهت نسخه تولیدی به کانسبتش میتونه زیاد باشه.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  2. Ehsan

    ۲۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (627 ديدگاه)

    سری ev کیا عالی داره میره جلو

    موافقم 10
    مخالفم 5
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۲۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    کانسپت های جالبی هستن ولی موقع تولید این شکلی نیستن

    موافقم 3
    مخالفم 3
  4. Killer

    ۲۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    پدال هنوز خبر قرارداد ال جی و تویوتا رو نذاشتی!

    https://electrek.co/2023/10/04/toyota-secures-battery-supply-new-evs-us/

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. parhamiof

    ۲۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    وقتی موقع طراحی ماشین میخ فرو میکنی تو پریز:

  6. ❤BMW❤

    ۲۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/10/kia-ev4-debut-in-south-korea-3.jpg
    این چیه خدایی ؟!
    شما یه نگا به ماشینای دهه ۶۰ و ۷۰ بنداز ،
    حال میکنی
    بعد این می‌خواد بشه ماشین سدان روزگار ما
    اگه قراره این ماشینا تو خیابون باشه پس باید برم یه جزیره دور افتاده سوار اسب بشم

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. MehdiTurbo

      ۲۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      اگه معنی کانسپت بدونی این کانسپته نه خودروی تولیدی
      هر چند اکثرا تو کامنتای بالا از لحاظ زیبایی براشون جذاب بوده
      ولی با توجه به کامنتت به نظرم باید یه فکری برای اقدامت برای رفتن به جزیره بکنی به نظرم با قایق موتوری برو
      چون اکثر خودرو ها از خیلی برندا خیلی وقته این شدن همان بی ام و خودتا خیلی وقته این شده زده جاده خاکی اتفاقا نسبت به قبلش بی ام و گل سر سبدشونه بی ام و سری هفت کانسپت نیست خودروی تولیدی که دقیقا همینجوره
      یا سری دو تازه معرفی شده و … چه از لحاظ موتوری چه از. لحاظ طراحی داخلی چه از لحاظ بیرون
      به نظرم با خودت قلاب ماهیگیری ببر حوصله ات سر نره البته اگه پا حرفت وایسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا