کیا در نمایشگاه لسآنجلس از کانسپت EV9 بهعنوان پیشنمایش کراساوور الکتریکی سه ردیفهٔ خود رونمایی کرده است. این خودرو بر پایهٔ پلتفرم E-GMP گروه هیوندای ساخته میشود و با کانسپت هیوندای سون که آنهم در لسآنجلس رونمایی شده اشتراکات زیادی دارد. EV9 در بیرون نمایی بسیار زاویهدار را به نمایش گذاشته درحالیکه در داخل آن فضایی ساده با منحنیهای نرمی به چشم میخورد.
به گفتهٔ کیا، لبههای تیز نمای بیرونی این کانسپت با الهام از شکل کریستالها و صخرهها طراحی شدهاند. ازآنجاییکه EV9 بهعنوان خودرویی الکتریکی به جلوپنجره نیازی ندارد، در کل عرض دماغهٔ آن نواری همرنگ بدنه کار شده و چراغها هم تا زمانی که روشن نشوند قابلمشاهده نیستند. در لبههای بیرونی دماغه هم دیلایتهای عمودی تعبیه شده است.
روی کاپوت خودرو نزدیک پایهٔ شیشهٔ جلو یک دریچهٔ هوا تعبیه شده اما چون پیشرانهٔ درونسوزی زیر این کاپوت وجود ندارد، نیازی به باز شدن این دریچه نیست. به همین دلیل، کیا در اینجا یک پانل خورشیدی نصب کرده تا زمانی که خودرو به برق متصل نیست باطریها را کمی شارژ کند. در پروفیل جانبی خودرو، مثل بسیاری از کانسپتها و همینطور کانسپت هیوندای سون، درهای خودکشی جلبتوجه میکنند اما بعید است که این درها در نسخهٔ تولیدی هم ارائه شوند.
یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد این قسمت ریلهای سقفی جمع شونده است. بهمنظور بهبود آئرودینامیک، زمانی که به این ریلها نیازی نباشد، به داخل سقف میروند. علاوه بر این، بجای آینههای جانبی سنتی هم از دوربین استفاده شده است. ستونهای D مثلثی شکل و چراغهای Y شکل هم از ویژگیهای قابلتوجه نمای عقبی EV9 هستند. این کانسپت ۴,۹۳۰ میلیمتر طول، ۲,۰۵۵ میلیمتر عرض و ۱,۷۹۰ میلیمتر ارتفاع دارد که یعنی ابعاد آن مشابه تلوراید است.
همانطور که گفته شد، طراحی داخلی EV9 نقطهٔ مقابل بیرون آن بوده و فاقد خطوط تیز است. در اینجا، یک نمایشگر بزرگ ۲۷ اینچی تعبیه شده که تقریباً نصف داشبورد را پوشش داده است. سقف پانورامای شیشهای هم نور طبیعی را وارد کابین میکند. صندلیهای جلوی EV9 قابلیت چرخش و صندلیهای ردیف دوم قابلیت تا شدن و تبدیل شدن به میز را دارند تا سرنشینان جلو بتوانند با سرنشینان ردیف سوم رودررو شوند. از سوی دیگر، صندلیهای ردیف سوم هم قابلیت چرخش دارند تا سرنشینان بتوانند بیرون را از شیشهٔ عقب ببینند.
برای سازگاری با محیطزیست، در کابین کانسپت EV9 برای کفپوشها از تورهای ماهیگیری بازیافتی استفاده شده، در صندلیها پلاستیک بطریها و الیاف پشمی بازیافتی بکار رفته و در قسمتهای مختلف کابین از چرم گیاهی استفاده شده است. به گفتهٔ کیا، نسخهٔ تولیدی EV9 میتواند با هر بار شارژ تا ۴۸۰ کیلومتر را طی کند و به لطف قابلیت شارژ ۳۵۰ کیلوواتی، میتوان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطریهای آنرا ظرف ۲۰ تا ۳۰ دقیق شارژ کرد. EV9 پرچمدار کراساوورهای الکتریکی کیا خواهد بود و تقریباً همزمان با هیوندای آیونیک ۷ یعنی در سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد.
Clean Energy
۲۷ آبان ۱۴۰۰بعد بگید صنعت کره مربا…😐
آخه واقعا دیلی نمیبینم که چشم خودم رو بر روی پیشرفت صنعت کره ببندم😐
ولی واقعا کیا برند عالی هست… و واقعا چیز هاش خیلی شیک و باکلاسه
Silent
۲۷ آبان ۱۴۰۰طررااحان برندهای کره ای چوون هیچ تاکیدی بر طراحی های گذشته شون ندارن و براحتی از شون گذر می کنن احتمالا بار طراحی جدید خودورهای ev رو در واقعیت می تونن بدوش بکشن!
چیز ی که به وضوح می شه دید استفاده خوب و درک طراحان صنعتی ش هست که تونستن از مزیت های موجود در ماشین های برقی استفاده حداکثری بکنن! ساده و مدرن
اینکه روی حفظ عناصر خودورهای سنتی تاکید بکنی دورانش گذشته… خودور های ev با کم کردن از عناصر فیزیکی دارن روی سادگی ظاهری و مدارها کار می کنن.
با دیدن این کانسپت براحتی می شه گفت کار خودرهای درون سوز تمام شدس با قطعات پر سر صدا و مستهلک شون.
کمپانی hyundai kia سال تاسیس ش = پرایدسازی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ آبان ۱۴۰۰آقای دیتادار با اون همه دیتا هنوز نمیدونی تأسیس هیوندای و کیا کی بوده؟؟
عجب…
Reza Waffen SS
۲۷ آبان ۱۴۰۰انتظارشو نداشتم
Arman
۲۷ آبان ۱۴۰۰خیلی جالبه
RKH7787
۲۷ آبان ۱۴۰۰برندی به خفنی چقد احمق بود اومد با ایران همکاری کرد
الان داره جبران میکنه
رضا
۲۷ آبان ۱۴۰۰فوق العاده است
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۷ آبان ۱۴۰۰سلام دوستان من یه چکیده ای از انواع باطری ها در خودروهای برقی و هیبریدی آماده کردم گفتم در اختیار شما هم بزارم .
باتری های لیتیوم یونی
باتری های لیتیوم یونی که در ابتدا با هدف تامین نیروی لوازم الکترونیکی سبک توسعه یافتند، در طول ده سال گذشته مدام در حال تکامل بوده اند و با ادامه روند کنونی بسیاری از مدل های الکتریکی و هیبریدی آینده نیز از آنها بهره خواهند برد.
این باتری ها به لحاظ ساختاری دقیقا عین هم نیستند، زیرا در لوازم الکترونیکی سبک مثل تلفن های همراه، تبلت ها و لپ تاپ ها به منظور ذخیره سازی میزان انرژی زیاد از لیتیوم کبالت اکسید (LiCoO2) استفاده می شود که این مساله دارای مزایا و معایبی است
کاتدهای LiCoO2 در برابر حرارتی که در حین شارژ یا استفاده طولانی مدت آزاد می شود، حساسیت بیشتری دارند و در صورت افزایش دمای بیش از حد ممکن است باتری منفجر شود. شاید به همین دلیل باشد که باتری های لیتیوم کبالت اکسید هنوز در خودروها مورد استفاده قرار نمی گیرند.
برای لوازمی که نیاز به قدرت زیادی دارند، مثل وسایل برقی صنعتی، تجهیزات پزشکی و اتومبیل ها از باتری های لیتیوم یونی که بر اساس ساختار لیتیوم آهن فسفات (LiFePO4)، لیتیوم منگنز اکسید (LMO) و لیتیوم نیکل منگنز کبالت اکسید (NMC) شکل گرفته اند، استفاده می شود.
تمامی ساختارهای یاد شده، امکان ذخیره سازی انرژی کمتری نسبت به ساختار LiCoO2 دارند، اما در مقابل دارای ایمنی و طول عمر بیشتر هستند. به همین جهت بسیاری از اتومبیل های هیبریدی و برقی مدرن انرژی خود را از باتری های لیتیوم یونی NMC دریافت می کنند. البته این به معنای آن نیست که همه خودروسازان از باتری های لیتیوم یونی در محصولات خود بهره می برند، زیرا برخی از شرکت ها ترجیح می دهند بنا به دلایلی کماکان از باتری های قدیمی تر استفاده کنند.
باتری های نیکل-هیدرید فلز (Ni-MH)
قدیمی ترین نوع از باتری های مدرن امروزی یا همان باتری های Ni-MH اکنون نیروبخش تعداد زیادی از خودروهای هیبریدی هستند. البته با توجه به گسترش روزافزون، باتری های لیتیوم یونی در حال پیشی گرفتن از آنها بوده و تعدادشان رفته رفته بیشتر می شود.
این نوع از باتری ها از لحاظ هزینه ساخت به مراتب به صرفه تر از نمونه های لیتیوم یونی هستند، دلیل آن هم به استفاده از هیدروژن، نیکل و تیتانیوم یا فلزات مشابه برای ذخیره سازی انرژی مربوط می شود. البته با گرایش هر چه بیشتر خودروسازان به سمت باتری های لیتیوم یونی، هزینه ساخت آنها نیز قطعا کمتر از ارقام فعلی خواهد شد.
باتری های لیتیوم هوا ( LI-AIR)
در این نوع از باتری ها از اکسیداسیون لیتیوم در آند و کاهش اکسیژن در کاتد برای ایجاد جریان استفاده می شود. باتری های لیتیوم هوا امکان ذخیره انرژی بسیار بیشتری نسبت به نمونه های لیتیوم یونی فعلی داشته و به احتمال زیاد در آینده کاربردهای آنها گسترش می یابد.
باتری های لیتیوم یونی از نمک لیتیوم در یک حلال قابل اشتعال به عنوان الکترولیت استفاده می کنند. گرچه باتری های لیتیوم یونی دارای یک قطعه مهم دیگر به نام جدا کننده الکترودها از یکدیگر نیز هستند.
اگر باتری های لیتیوم یونی در حین استفاده کنترل نشوند و آتش بگیرند، فرار حرارتی آن ها به میزانی است که از نظر شیمایی امکان جلوگیری از سوختن آن ها وجود ندارد و تا ذره آخر سلول ها می سوزد. به همین دلیل باتری های لیتیوم یونی به سیستم های الکترونیکی پیچیده نیاز دارند تا به طور یکسان سلول ها را خنک کاری کنند. در نتیجه شرکت های سازنده باتری باید هزینه بیشتری برای توسعه سیستم های خنک کننده بپردازند و وزن نهایی مجموع باتری افزایش پیدا می کند. متاسفانه در حال حاضر باتری های لیتیوم یونی به نسبت هر نوع دیگر باتری قابلیت ذخیره انرژی و عملکرد بالاتری دارند اما همچنان جای پیشرفت برای دیگر نوع باتری های نیز وجود دارد.
باتری های جامد
کنترل گرما در باتری های جامد راحت تر است در نتیجه سیستم خنک کاری ساده تر و ارزان تری مورد نیاز است که می تواند تاثیر محسوسی در کاهش وزن داشته باشد. دیگر نیازی به جدا کننده های سنگین وزن و محافظ های بخش بیرونی باتری نخواهد بود زیرا این فن آوری به قدر کافی ایمن است. مانع واقعی بر سر رسیدن به باتری های حالت جامد رسانایی ضعیف الکترولیت های جامد مانند سرامیک است که البته طبق اخباری که توسط توسعه دهندگان بزرگ باتری منتشر می شود امروزه از مواد جدیدی استفاده می شود که هدایت کننده های بسیار خوبی هستند.
باتری های لیتیوم پلیمری
اما مهم ترین مزیت این باتری ها را باید میزان چگالی انرژی یا همان مقدار انرژی قابل ذخیره در سلول های باتری جامد عنوان کرد. طبق ادعاهای مطرح شده توسط سازندگان، این باتری ها تا دو برابر قابلیت ذخیره انرژی بیشتری به نسبت باتری های معمول لیتیوم یونی دارند. همچنین هزینه تولید آن ها نیز کمتر است.
باتریهای لیتیوم پلیمری کمی بعد از همتایان لیتیوم یونی خود به صحنه آمدند. آن ها اساسا اجزای بسیار مشابهی با باتریهای لیتیومی دارند. تفاوت اصلی آن ها در ماده جداساز آن است یعنی همان ماده ای که از درون آن یون ها بین دو الکترود حرکت می کنند.
در باتریهای لیتیوم پلیمر یا li-po، ماده جداساز از پلیمر میکرو متخلخل تشکیل شده است که در یک ژل الکترولیتی پوشیده شده است.
در این مورد، جداساز به عنوان یک کاتالیزور در کل فرآیند شیمیایی عمل می کند. همچون باتریهای لیتیوم یونی، این ها نیز نیاز به یک مدار محافظ برای اطمینان از این که ولتاژ و جریان در محدوده امن است دارند. اما برخلاف همتای خود باتری لیتیوم پلیمر نیاز به محفظه یا قاب فلزی ندارد.
دوستان اگر قسمتی رو جا انداختم لطفا گوشزد کنید البته که این مطلب ناچیز در مقابل خرد شما ارزشی نداره
ABOLFAZL.RAHMANI
۲۷ آبان ۱۴۰۰درسته زحمت کشید ولی دیگه زحمت نکش
به چند دلیل
اولا اطلاعات ات بعضی جا هایش کاملا نادرست هست و وقتی اصلا جیزی از ماشین نمیدونی و میای از یک سایت که قبلا این مقاله رو نوشته بود کپی میکنی که البته اون سایت کاملا اشتباه نوشته بود چرا نظر میدی بیشتر از نصف نظرات دوستان پایه و اساس علمی ندارند لطفا اک بلد نیست نه نظر بدید نه لایک کنید فقط مطالب علمی رو بخوانید وقتی بلد شدید بیاید نظر بدید
دوما ما ماشین باز ها این هارو از حفظ هستیم
اگر غلط املایی هست بخاطر این هست که کیبورد من کلمات رو تصحیح میکنه
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۷ آبان ۱۴۰۰دوست عزیز اینا یه مقاله نیستن ، من اول مقاله هم اشاره کردم که رفتم از چند سایت تحقیق کردم ، بنده درسته تازه اومدم پدال کامنت میزارم ولی به این دلیل نیست که تازه به ماشین علاقه مند شدم ، بنده قبلا در سایت های دیگگه فعالیت داشتم و چند سال همین سایت پدال رو دنبال میکردم ، البته وقت کامنت زیاد گذاشتن هم نداشتم چون تا الان شغلم کارمندی بوده و تازه وارد شغل آزاد شدم .
لطفا اگر هم جکیی رو اشتباه کردم به بنده گوشزد کنید .
پویا
۲۷ آبان ۱۴۰۰این آقا اگه چیزی حالیش بود میگفت این جا اشتباهه اونجا درسته اصلاحش میگرد و دو بند دیگه هم اضافه میکرد به مطلب
پویا
۲۷ آبان ۱۴۰۰خب تو که بلدی اصلاحش کن!!
اصلا تکنولوژی بکار رفته در باتری چه ربطی به ماشین بار بودن داره. به جوری هم میگن ماشین باز که انگار از ناف لس آنجلس اومده😂😂آخه ایرانی جماعت جز چهارتا اتو آشغالهای ایران خودرو حالا خیییییلی یارو زور بزنه مدلای قدیمی چهارتا ماشین قدیمی خارجی دیگه چی سوار شده؟؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ آبان ۱۴۰۰همینا که شوتی سوارن ادعای ماشین بازیشون میشه!🤣🤣
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ آبان ۱۴۰۰آقای ماشین باز از حفظ هستی چرا نمیگی؟؟؟!!!
#ترول…
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۷ آبان ۱۴۰۰اشکالی نداره دوستان ، من حس میکنم کم کم دارم باعث متشنج شدن فضای سایت میشم و اگرم نشدم در کل خیلی فضا حساس شده برای همین تصمیم گرفتم یه مدت کامنت نزارم ، اگر حرف اشتباهی زدم ، اگر جایی تند ثحبت کردم و …. لطفا به بزرگی خودتون ببخشید
MC20
۲۷ آبان ۱۴۰۰امیر رضا شما اصلا حق نداری دیگه کامنت نگذاری … من خیلی هم از مطلبت استفاده کردم … به حرف این بچه مچه ها هم اصلا توجه نکن … این ترول بازی ها هم اینجا جایی نداره … هر مطلبی درست یا غلط هرکی دوست داره می خونه هرکی هم نه رد میشه … حرف زیادی هم نباشه … رفته وقت گذاشته … جای دستت درد نکنه است ؟ امیر رضا نبینم دیگه کامنت نگذاریا … به خاطر یه ترول مجبور شدم روزه کامنتم رو بشکنم …
مانی
۲۸ آبان ۱۴۰۰میگن قراره آینده مال لیتیوم هوا باشه،چگالی انرژی بالایی داره
مسعود
۲۷ آبان ۱۴۰۰خیلی خوب بود ولی این انگار ماکت بود اصلا فیلم حرکتش نبود توش
در کل هیوندای و کیا انگار دوپینگ کردن خیلی خوب دارن میرن جلو احسنت…
هر کی هم ایراد میگیره به نظرم از رو تعصب هست
دیگه بلا نسبت باید کور باشیم که این تغییرات رو نبینیم…
من خودم از فن های سفت و سخت محصولات ژاپن هستم
ABOLFAZL.RAHMANI
۲۷ آبان ۱۴۰۰از خودرو چیزی نمیدونی الکی حرف نزن آخه شرکت به این بزرگی میاد یه ماکت معرفی کنه؟ آبرو اش که میره وقتی چیزی از ماشین سرت شد بیا حرف بزن اصلا چیزی میدونی
مسعود
۲۷ آبان ۱۴۰۰شرمنده داداش
من فقط تو زندگیم توانم در حد روندن موتور بوده دیگه ماشین نداشتم و ندارم
شما به بزرگی خودت ببخش
MC20
۲۷ آبان ۱۴۰۰مسعود جان دشمنت شرمنده … هر کسی ، هر کسی که هست ، برای خودشه و برای من محترم هست … جز کسانی که به شخصیت دیگران بی دلیل حمله میکنن … اینجا شما آزادی نظرت رو در چارچوب قوانین سایت بگذاری … اگر کامنتت تایید و منتشر شده یعنی ارزش خوندن داره … به حرف دیگران هم توجه نکن داداش … من همون موتوری که گفتی رو هم من ندارم … پس بدون وضعت از من بهتره … مخلصم و ارادت …
MC20
۲۷ آبان ۱۴۰۰ابوالفضل تو مث که سرت درد میکنه ؟ نه ؟
ABOLFAZL.RAHMANI
۲۷ آبان ۱۴۰۰آخه اینکه مثل سایپا اومد پراید ساخت ببین چه پیشرفتی کرده
بعدا ما رو…….
خدااااایاااااا
نگا کره چقدر پیشرفت کرده :-) بعد مارو:-)
کره دوپینگ کرده ؟😅
ABOLFAZL.RAHMANI
۲۷ آبان ۱۴۰۰ال ۹۰ لایک
پژو ۲۰۶ دیس لایک
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ آبان ۱۴۰۰جناب سایتو اشتباهی اومدی اینجا کسی تو فاز اینا نیست برو جای دیگه ماششششششییییین باز!🤣🤣