کیا با معرفی خودروهای برقی خود راه جدیدی را در صنعت خودرو درپیش گرفته است و امید دارد در این بازار نوظهور، عملکرد بهتری نسبت به بازار خودروهای احتراق داخلی داشته باشد. این شرکت کرهای هماکنون محصولات نیرو EV و EV6 را روانه بازار کرده است؛ قدم بعدی آن نیز شاسیبلند EV9 است که براساس مدل مفهومی EV9 (که در نمایشگاه خودروی لسآنجلس رونمایی شد) طراحی خواهد شد.
کیا هماکنون اعلام کرده که EV9 تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار آمریکا نیز خواهد شد اما سوال اینجاست که باید منتظر چطور خودرویی باشیم؟! بگذارید نگاهی به تمام اطلاعاتی داشته باشیم که تاکنون درباره این شاسیبلند آیندهنگرانه منتشر شده است.
نمای بیرونی
خوشبختانه EV9 برخلاف بسیاری از خودروهای تولید انبوهی چون هیوندای آیونیک ۶ که بیشتر زیبایی مدل مفهومی خود را از دست میدهند، طراحی خاص و فرمپردازی منحصربهفرد خود را حفظ خواهد کرد. در بخش جلو، شاهد چهره جدید زبان طراحی کیا موسومبه «بینی ببر» هستیم که در بخشهای جانبی خود، ورودی نازک هوا و چراغهای عمودی باریک را جای داده است. ممکن است تصور کنید که بخش زیر پلاک یک ورودی هوا باشد اما درحقیقت یک پنل با طرحهای عمودی است که احتمالا شامل برخی از حسگرهای جلوی خودرو نیز میشود.
در نمای جانبی شاهد یک پروفایل قوی، تناسبات مناسب برای یک شاسیبلند بزرگ و فرمپردازی محکم و استوار هستیم. خط شانه بالا و طرح جعبهای بخش منتهی به چراغهای جلو نوید فضایی باز برای سرنشینان را میدهد. خط طاقهای بالای چرخها به قدری تیز طراحی شدهاند که انگار از جنس سنگ ساخته شدهاند و حقیقتا پروفایلی جدی و محکم را برای EV9 میسازند. این زبان طراحی جذاب در عقب نیز ادامه دارد؛ جایی که شاهد حضور چراغهای بومرنگشکلی هستیم که بهخوبی شیشه پشتی را دربر گرفتهاند.
کابین
درون EV9 نیز مانند بیرون آن باشکوه است؛ کیا در این بخش فضایی بسیار راحت و باز را طراحی کرده که از پیکربندی منطف صندلی بهره میبرد. متاسفانه برخلاف سه ردیف صندلی، خبری از ویژگیهای منحصربهفرد آنها، درهای معکوس و فرمان بالارونده در نسخه تولیدی نیست. خوشبختانه بسیاری از المانها دیگر نظیر طراحی آیندهنگرانه کابین، نورپردازی داخلی، نمایشگر بزرگ ۲۷ اینچی به همراه نمایشگر راننده و کانون اطلاعات سرگرمی این خودرو راه خود را به نسخه تولید انبوه EV9 باز خواهند کرد.
کیا برای ساخت بخشهای پلاستیکی کابین از بطریهای «PET» استفاده کرده است که با محیطزیست نیز سازگاری داشته و با چرم گیاهی بخشهای دیگر کاملا هماهنگ شده است. از فناوریهای رانندگی این شاسیبلند تنومند نیز میتوان به سیستمهای گوناگون کمک راننده، بهرهوری از سیستم نیمهخودران برای کاربری بزرگراهها، دستیار خروج ایمن و کروزکنترل خودکار پویا مبنیبر سیستم ناوبری اشاره کرد.
پلتفرم و عملکرد
EV9 مانند نمونه کوچکتر EV6 برپایه پلتفرم برقی و ماژولار جهانی کیا موسومبه «GMP» ساخته خواهد شد. فاصله محوری نمونه مفهومی EV9 برابر ۳,۱۰۰ کیلیمتر بود که بهمراتب بیشتر از فاصله محوری کیا تلوراید است. این فاصله بیشتر برای ایجاد فضای بهتر برای سرنشینان و جای مناسب برای باتری ایجاد گشته است (هرچند که کیا هنوز اطلاعات درستی درباره ظرفیت باتری این خودرو منتشر نکرده است).
معماری ۸۰۰ ولتی EV9 به آن امکان تجهیز به ویژگی «V2L» (خودرو به بار) و شارژ سریع DC را تا نرخ ۳۵۰ کیلوواتی میدهد. شارژ مجدد باتری آن نیز از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به درازا خواهد کشید. کیا اعلام کرده است که گستره مسافت قابلپیمایش این شاسیبلند برقی ۴۸۳ کیلومتر (۳۰۰ مایل) خواهد بود.
انتظار داریم که موتور EV9 مانند نمونه موجود در کیا EV6 باشد. EV6 هماکنون به یک موتور دوگانه و سیستم چهارچرخ محرک مجهز شده است که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و شتاب اولیه آن نیز حدود ۴.۶ ثانیه است. نسخه بالاردهتر EV6 برابر ۵۷۶ اسب بخار قدرت و ۷۳۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که احتمالا در EV9 نیز شاهد استفاده از این حجم از خروجی خواهیم بود.
رقبا و زمان عرضه
رقیب اصلی کیا EV9، محصول شرکت مادر یعنی هیوندای خواهد بود که قرار است از شاسیبلند آیونیک ۷ رونمایی کند. البته از دیگر رقبای آن میتوان به فولکسواگن ID.6 (که منحصرا در چین عرضه میشود) نیز اشاره کرد اما اگر بخواهیم وارد رده شاسیبلندهای لوکس برقی بشویم، شاهد حضور قدرتمند رقیبهایی چون کادیلاک لیریک، مرسدسبنز EQS شاسیبلند، بامو iX و شاسیبلند بینامونشان لکسوس هستیم.
کیا شاسیبلند برقیاش تا سال آینده در سرتاسر اروپا به فروش خواهد رساند و پس از سال ۲۰۲۳ نیز وارد بازار آمریکا خواهد شد. رونمایی رسمی این خودرو نیز در ماههای آتی سال جاری میلادی روی خواهد داد. از آنجا که EV9 رقبای قدرتمند اروپایی و آمریکایی زیادی دارد، بهنظر شما آیا در این رده از بازار موفق خواهد بود و همانگونه که EV6 توانست در کلاس خود بدرخشد، آن هم نظرها را به خود جلب خواهد کرد؟!
Carlover
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱همونطور که ev6 موفق شد اینم میشه
طراحی خیلی جالبی داره تو امریکا خیلی میپسندن
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱تو آمریکا خیلی میپسندند !!!
از کجا میدونی عشقم !
در مورد استینگر و K9 هم همین نظر را داشتند که بدجور ضایع شدند 😂 !
اینکه امروز بازار خودروها در جهان و بخصوص آمریکا آشوبزده شده را نگذارید پای موفقیت هر خودرویی و اینکه کمبودها و تورم جهانی دارد قیمت همه اجناس از جمله خودروها را بالا میکشد و عرضه تقاضا با هم نمیخواند و این میشود که توَهُم موفقیت برخیها را دچار اشتباه میکند !
اول که کرونا آمد و سپس کمبود چیپ و حالا هم که جنگ روسیه اوکراین و کمبود مواد معدنی و … که همه و همه فقط باعث کمبود و گرانیهای مختلف میشود !
بهتره قبل از گذاشتن هر کامنتی ابتدا فکر کنیم و سپس نظر دهیم !!!
محمد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱همون تویوتایی که جنابعالی سهامدارش هستی هم یه موجودی به نام lfa رو ده سال طول کشید بسازه گفت این ته ماشین هاست کلی هم هر کدوم رو با ضرر میفروخت ولی کسی نمیخرید و با سر رفت تو دره شاید هنوزم صفرش پیدا بشه کاشکی شما هم بعد ۶۸۰۰ کامنت یه خورده فکر میکردی و بعد نظر میدادی
Carlover
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱هر وقت خواستی از شکست میگی همه یاد فاجعه و آبرو ریزی لندکروز تو امریکا و اروپا میوفتن که اخر تویوتا با خفت مجبور شد فروشش رو متوقف کنه تو امریکا از بس کسی نمیخرید! ال ایکس هم همین وضعیت رو داره! اونم به زودی به همین خفت دچار میشه! فروشش در برابر یوکان فراتر از شوخی بود!! پس از ضایع شدن نگو که برندای مورد علاقت چه ساله بهش دچارن 🤣
این نوید تو مطلب آیونیک بهترین خودرو سال ۲۰۲۲ کاملا علنی و واضح به پدر من توهین کرد،من جوابش دادم و اعتراض کردم که چرا این بچه برای بار صدم به بقیه توهین میکنه و پدال کاری به کارش نداره،پدال تنها کاری که کرد این بود که کامنت من رو پاک کرد و اکانت من رو گذاشت تو لیست پیشگیری،بعد از کلی اعتراض هم کامنت توهین امیزش رو بعد از ۲ هفته پاک کرد
نوید تو تمام مطلب کره ای با اسم های مختلف و بخصوص همین اسم چند ساله داره بحث درست میکنه از رو حرص،به خیلی ها هم تا حالا توهین کرده هم به خودشون هم خانوادشون،اما تا حالا برخورد نشده باهاش ،چندتا از قدیمی های بی حاشیه سایت سر همین نوید رفتن تو لیست پیشگیری و کلا نیستن دیگه اما نوید سالی هزارتا کامنت میزاره،همیشه هم وقتی به یکی توهین میکنه،پدال شخصی که بهش توهین شده رو میزاره تو لیست و به نوید میگه چند روز کامنت نزار بعد دوباره بیا
اقای عقیلی دلیل این همه جانب داری چیه؟ هیچوقت اینو جواب ندادین
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ممنون از پدال اگر سانسور نکند !
چند خط پایانی کامنت کاربر carlover را با دقت بخوانید که به جز تُهمت به من ، به پدال هم تهمت میزند از تَبانی و از پدال مستقیماً خواهش میکنم که اگر این کاربر راست میگوید برای همیشه اکانت من را ببندد و در غیر این صورت جلویِ اضافهگوییهایِ چنین کاربران باایستد و جلوی ترول بازی اینها را بگیرد !
Carlover
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱نوید میگم راست میگن جاپونی ها هنوز تو مراسم بهترین خودرو سال جهان و مراسم بهترین خودرو سال اروپا اون زیرن و دارن ایونیک و ev رو تسویق میکنن! بگو برگردن توکیو امسال هم موز نصیبشون شد سال بعد باز بیان واس تشویق
FTB
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱چقدر برداشته شدن نقاب و لو رفتن فیک بودن چیز خوبیه
Carlover
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱حیف اسکرین نگرفتم از اون کامنتت،این همه فیلم بازی میکنی نتیجه هم نداشته تهش منفور ترین شدی اینجا
مجازی ماشالله بعضیا رو شجاع میکنه و بد دهن
تو واقعیت سر به زیر!
FTB
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱نوید جان داش
اینماشین ماشین خوبیه منم حرفی ندارم
ولی یه سوال ازت دارم
چطور با آدمی حرف میزنی که صد تا اکانت ساخته که فقط از کشوری که دوسش داره دفاع کنه
اصلا چنین آدمی به نظرت ارزش خسته کردن دستتو داره؟
پدال سانسور نکنه همه چی معلوم میشه
محمد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ما عین شما بیکار نیستیم با ده تا اکانت بیایم کار و زندگی داریم طرفدار هیچ شرکتی هم نیستم پول میدم توقع جنس خوب دارم از هر شرکتی که میخواد باشه خودمم آمریکایی سوارم یه شرکت تو پنجاه سال از صفر اومده با گنده های این صنعت شاخ تو شاخ شده بعد طرف با هزارتا اکانت میاد از شکست و افول و ورشکستی خودرو سازیشون هم نه کل کره حرف میزنه ، پسر جان برو سر درسو مشقت اخلاقت هم درست کن به جای توهم توطئه دنبال درس و پیشرفت باش
ارسلان
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱نوید
این کره ای پرستان نشستن یه جومونگ دیدن بدجور جوگیر شدن / آبروی ایران هم بردن !!
توی مستند ساید بای ساید بری نگاه کنی اونجا گفته که این جوگیر شدن اینقدر افتضاح و تابلو بود که حتی کره ای هم فهمیدن و بازیگر نقش اول جومونگ یعنی سونگ ایل گوک رو بهش پول دادن خرج سفرش هم دادن گفتن برو ایران از لحاظ فرهنگی این ندید بدید ها رو بوست کن تا این ندید بدیدها چش بسته کالاهای ما رو بخرن
میدونی که یکی از روش های فروش کالا تاثیر پذیری فرهنگی کشور هدف از کشور تولید کننده هست که اصطلاحا بهش ترولینگ یا فن میگن / فقط فن ها محترمانه طرفداری میکنن ولی ترول ها به فحش و توهین و تخریب و غیره متوسل میشن
در مورد LFA هم همین که جرمی کلارکسون که پشت فرمون تمام خودروهای مطرح اسپرت و سوپر اسپرت نشسته تا هایپر کار و باقی سگمنت ها نشسته نه مثله این ترول ها که ته چیزی که تجربه کردن پراید و مشتقات 405 بوده اونم بصورت تاکسی/
جرمی کلارکسون با اون تجارب ش یه بار گفتش اگه قرار باشه فقط یه ماشین توی دنیا داشته باشم قطعا اون LFA هس و همین گفته برای این ترول ها بسه تا حساب کار دستشون بیاد
ضمنا LFA با قیمت 500 هزار دلار و خوردی عرضه شد ولی درخواست به حدی برای این ماشین تولید محدود بالا رفت که وقتی فروش کارخانه به پایان رسید بعضی خریدران ماشین خودشون رو با قیمتی بیش از 1 میلیون دلار هم فروختن
ولی کره ای ها آرزوشون اینه که ماشین تولیدی شون رو 70 هزار قیمت بزارن و فروش بره ولی آخرش چند صد دستگاه میفروشن اونم به قشر متوسط نه پولدار !! و با کلی شرایط خرید آسان که مثلا بیا ترو خدا بدون پیش پرداخت ماشین ما رو ور دار ماهی هم بیشتر این قد نمیخواد بدی
ترو خدا ترو خدا ترو خدا 😂
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی داخلی جذابی داره .
اما طراحی بیرونی نامفهوم و گُنگ هست !
چرم گیاهی چیه ، تا حالا نشنیده بودم و اینکه آیا کیفیت چرم طبیعی را دارد ؟!
یه موضوعی که فکرم را مشغول کرده ، خدمات خودرویهای برقی هست که دیگر هزینهی سوختفسیلیها را ندارند و نمایندگیها از چه طریقی درآمد کسب میکنند وقتی دیگر روغن فیلتر شمع و … عوض نمیکنند ؟!
AMANTE
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱چرم گیاهی الان در خیلی از خودروها استفاده میشه و جدیدترین شون BMW IX هست که از چرم گیاهی که اگه اشتباه نکنم از زیتون درست شده استفاده میکنه.
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱چرم گیاهی چیست ؟
این را سرچ کردم ولی تعریف کاملی نداشت و چند برداشت داشتند از اینکه یکی به فرآوری چرم مربوط میشود که با مدل کرومی کردن چرم متفاوته و دیگر ساخت چرم از مواد دور ریختنی هست که پلیاستر و پلاستیک هم در آن دَخیله !
که چیزی نگفته شده از اینکه از گیاهی به دست آمده باشد !
احتمال میدهم منظور از چرم گیاهی یعنی چرمی که از بازیافت به دست آمده باشد و دوباره بشود بازیافتش کرد !
اینکه برایم جالبه ، چون در سالهای گذشت تفریحی با چرم طبیعی و دوختن برای قسمتهایی از خودروهایم علاقه داشتم و بسیار وقت میگذاشتم و البته تفریح بسیار سخت اما شیرینی بود که امروزه در ایران چون خودروهای وارداتی مُدام ریکاوری میشوند توی بورس اُفتاده و از این طریق نون در میآورند و بسیار هم گران تمام میشود در حالی که در آن زمانها هر فوت چرم طبیعی را میخریدم بین ۲ تا ۵ هزار تومن ( باورتون میشه ، اینقدر ارزان بود ) که البته فکر نمیکنم دیگر امروز ارزانترین چرم زیر ۳۰ هزار تومن باشه !
یکی از جذابیتهای استفاده از چرم طبیعی جدا از اینکه زیبا و بسیار مقاوم هست اینه که بوی دلنشینی را مکمل دیگر متریال و عطر خودرو میکند و لذتبخش هست !
حالا اینکه چرم گیاهی چنین هست یا نه را نمیدانم !
آرم@ن
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا چرا ادا در میاری کتابی حرف میزنی؟ از کامنت ۶ هزار به بعد یادت اومد کتابی صحبت کنی چرا
امین
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱به زبان غیر ازفارسی اگر تسلط داری جستجو کن ، مطالب زیادی در موردش وجود داره.
میگن این ماده جدید قرار همون کاری که آلکانترا در بازار کرد را دوباره تکرار کنه.
در مورد آلکانترا به فارسی مطلب زیاده
موفق باشی
M.Kkarimi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱چرم گیاهی داخل EQXX هم استفاده شده …
حامد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱چقد فرمونش مضحکه
امیدوارم نسخه اصلیش اینجوری نشه
ارین صاحب جمعی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱پیشرفت کره ای ها و کیل به عنوان یک برند اقتصادی دیگه جوری شده که اخبار یادشون رفته تویوتایی وجود داره و لکسوس بی نام و نشان الیته پورشه ماکان برقی و آئودی و بنز هم نسل جدیدی از خودروهای شاسی بلند را تا اون موقع معرفی میکنن و امیدوارم تویوتا هم یک ذره سر عقل بیاد
یوسف
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱از چندین ماشین اسکی رفته.
از لندرور از لوسید و ولوو
حیوانم
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱باید ساعت ها به احترام این خودرو ساز ها ایستاد
FTB
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱میگم که فیکی
تعداد نظراتت با کار لاور برابره
Jdm باز
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم طراحی اینده نگرانه و خاصی داره و اگه به بازار بیاد میتونه فروش نسبتا خوبی داشته باشه
Hl>i
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اما سوال اینجاست!!!!! MX از این کپی برده یا این از MX ؟؟؟؟
حالا از جذابیت های این EV بگذریم، برقی سازی تمام معادلات خودرویی را بهم ریخته، کادیلاک و بنز و بی ام و شدن رقیب این
+|<i