سدان بریسا اولین خودروی کیا محسوب میشود و حالا شرکت کرهای به مناسبت پنجاهسالگی خود، یک نمونه از این خودرو را بازسازی کرده است.
کیا این روزها با خودروهایی مثل تلوراید و مدلهای الکتریکی همچون EV6 و EV9، به شرکت موفقی تبدیل شده است ولی این خودروساز کرهای تاریخچهای طولانی دارد که به نیم قرن پیش بازمیگردد. کیا در حالی امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن میگیرد که شاید هیچکس خارج از کره جنوبی خبر از این پیشینهٔ طولانی نداشته باشد.
از دوچرخه تا خودروی اقتصادی
پیشینهٔ کیا به سال ۱۹۴۴ و شرکت صنعتی کیونگسونگ بازمیگردد. این شرکت که ابتدا به ساخت قطعات دوچرخه و سپس خود دوچرخه میپرداخت، در سال ۱۹۵۲ به شرکت صنایع کیا تغییر نام داد. پس از جنگ کره و تجزیهٔ این کشور بعد از جنگ جهانی دوم، زندگی اکثر کرهایها بسیار دشوار شد و دوچرخه اولین گام برای حرکت دوبارهٔ این کشور محسوب میشد. فصل بعدی داستان کره جنوبی بسیار شبیه داستان بازسازی ژاپن پس از جنگ جهان دوم بود. با سرازیر شدن کمکهای آمریکا به این کشور، تولید موتورسیکلتها و پیکاپهای سهچرخ در کره آغاز شد. در این دوران، کیا بهصورت تحت لیسانس اقدام به تولید موتورسیکلتهای هوندا و وانتهای سهچرخ مزدا مثل T600 میکرد.
این وانتهای سهچرخ که در کشورمان هم عرضه شدند، آنقدر در گذراندن کره از روزهای سخت نقش داشتند که دولت کره در سال ۲۰۰۸ رسماً آنها را بهعنوان دارایی فرهنگی به ثبت رساند. در سال ۱۹۷۴ نیز فصل جدید داستان زندگی کیا با کمک مزدا آغاز شد. در این سال، شرکت کرهای اولین خودروی سواری خود را با نام بریسا معرفی کرد که بر اساس مزدا فامیلیا ساخته شده بود. این دو خودرو بهجز تفاوتهای جزئی در طراحی بیرونی، تقریباً باهم یکسان بودند ولی بریسا آغازگر دوران خودروسازی کره بود زیرا هیوندای پونی بهعنوان اولین خودروی تولید انبوه کرهای یک سال بعد از این معرفی شد. بریسا هرچند از ابتدا توسط کیا طراحی و توسعه پیدا نکرده بود ولی ۹۰ درصد از قطعات آن در خود کره ساخته میشد.
بریسا ابتدا با یک پیشرانهٔ ۱۰۰۰ سیسی با حدود ۶۰ اسب بخار قدرت و یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی تولید میشد. این خودرو هرچند مشخصات هیجانانگیزی نداشت ولی برای کشوری که تازه در حال ایستادن روی پاهای خود بود، گزینهٔ بسیار مناسبی بهحساب میآمد. همچنین زمانی که در دههٔ ۷۰ بحرانهای سوخت رخ داد، بریسا به دلیل مصرف سوخت پایین، محبوبیت زیادی پیدا کرد.
ورود به بازار آمریکا
در سال ۱۹۷۹، در بحبوحهٔ تظاهرات ضد دولتی در کره، رئیسجمهور این کشور «پارک چونگ هی» پس از نزدیک به دو دهه حکومت، ترور شد. بلافاصله پسازاین اتفاق، یک کودتای نظامی توسط ژنرال «چون دو هوان» شکل گرفت. یکی از نخستین اقدامات ژنرال چون، تحکیم صنعت خودروسازی کره بود و به همین دلیل، کیا را به توقف تولید خودروهای سواری در سال ۱۹۸۱ مجبور کرد. این شرکت حالا فقط مجاز به تولید کامیونهای سبک بود و این وضعیت تا اواسط دههٔ ۸۰ ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۷ انتخابات ریاست جمهوری دموکراتیک در کره برگزار شد و سرانجام کیا در اواخر دههٔ ۸۰ با ساخت مدلهایی بر اساس خودروهای مزدا، دوباره تولید خودروهای سواری را از سر گرفت. در سال ۱۹۹۳ نیز این شرکت با افتتاح چهار نمایندگی، وارد بازار آمریکا شد. کیا و هیوندای در سال ۱۹۹۸ به هم پیوستند و کیا در سال ۲۰۰۵ پنج میلیونمین خودروی خود را صادر کرد. این فرایند ابتدا با صادرات بریسا به کشورهایی مثل یونان و کلمبیا آغاز شده بود.
توجه به میراث گذشته
سال گذشته کیا بیش از سه میلیون خودرو در سراسر جهان به فروش رساند ولی این شرکت هیچگاه فراموش نخواهد کرد که این موفقیت با بریسا کوچولو آغاز شد. خودروی مردمی سختکوشی که بسیاری از کرهایها را ماشیندار کرد و چیزی شبیه پیکان برای ما ایرانیها بود. بریسا بهنوعی یک نماد فرهنگی برای کره محسوب میشود و در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰، در خیابانهای سئول فراوان دیده میشد. این خودرو همچنین در سال ۲۰۱۷ با حضور در فیلمی بنام «یک راننده تاکسی» که نامزد کره جنوبی در نوزدهمین دوره جوایز اسکار بود، شهرت بیشتری پیدا کرد. حال کیا برای نشان دادن میراث برند خود، یک نمونه از بریسا را بازسازی کرده و در کنار وانت سهچرخ T600 در قلب سئول به نمایش درآورده است.
hosen
۱۳ آبان ۱۴۰۳خودرو سازی ما هم میتونست یه همچین سرنوشتی داشته باشه فقط همیشه افسوس خورد.
Sara
۱۳ آبان ۱۴۰۳پراید هم سی ساله داره در ایران تولید میشه با عناوین مختلف
پراید نسیم صبا 141 131 111 132 151 تیبا کوییک ساینا اطلس و ….
اونا توی سی سال از کجا به کجا رسیدند و الان کجا هستند؟
ما توی سی سال به کجا رسیدیم داریم ؟
۱۳ آبان ۱۴۰۳پراید ماشین خیلی خوبیه اتفاقا
از پژو پارس و ۴۰۵ اینا از نظرشتاب واقعا بهتره اگه تقویتش کنی جاده رو میخوره
ولی ای کاش ای کاش این کیا یه پلتفرم جدید به سایپا میداد که سایپا با اون ماشین درست میکرد
پورمند
۱۳ آبان ۱۴۰۳اصلا هم اینطور نیست، همشون سر و ته یه چیزن با آپشن کمتر یا بیشتر.
وقتی تعصب رو نزارید کنار و واقع بین نباشید پراید هم براتون ماشین خوبی میشه.
فرشید
۱۴ آبان ۱۴۰۳موتور پراید با دوام تر، کم مصرف تر و هزینه نگهداری پایین تری نسبت به پژوهای ایران خودرو داره ولی پر سرو صدا و بسیار ضعیف تره جوری که اگه جاده سربالایی بشه یا دوتا سرنشین داشته باشی لش میشه. بهتر بودن شتابش از اون حرفاست :)
۱۴ آبان ۱۴۰۳من تقویت کردم باهاش پژو پارسو تو درگ گرفتم و تو ۸ ثانیه صفر تا صدشه
فقط ایمنیش مشکل داره
درسته ولی ای کاش شاسیاش تو هر چاله ای ترک برنمیداشت
برای زمان خودش خوب بود
ابومفسد
۱۳ آبان ۱۴۰۳از بس افسوس خوردیم سیریم… چیکار کنیم
۱۳ آبان ۱۴۰۳افسوس چیه
کلی پول خورد
و جان مردم
هراکلیوس
۱۳ آبان ۱۴۰۳اون موقعی که برادران خیامی ایران ناسیونال رو احداث کردن کره ها فکر ساختن دوچرخه بودن البته تو مقاله میخونیم اونا هم افت خیز زیادی داشتن ولی همه کشورها دشمن خودشون نمی دونستن حالا او سالانه میلیون ها خودرو تولید و صادر می کنن و جوانهای ما از دیدن عکساش لذت می برن از ماست که بر ماست
نانو
۱۳ آبان ۱۴۰۳ایرانخودرو هم خدایی تو این 50 سال کم نقشه برای جیب مردم با اشغالاش نکشیده است خسته نباشی دلاور شیر مادر وسر شیر پدر حلالت
نیو کار
۱۳ آبان ۱۴۰۳کاشکی کشور ما هم عین خیلی از کشور های دنیا این همه منابع وذخایر خدادای نداشت یا همه دست به دست هم میساختیم کشورو یا بدبخت بودیم عوضش این همه دزدی تو صنعت معادن ورزش ومقامات از پول بیت المال نبودیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ آبان ۱۴۰۳کشور برای پیشرفت به مدیران و مسئولان کاربلد نیاز داره، به علاوه مردم اهل کار و باسواد که راه درست انتخاب کنند
بودن یا نبودن منابع، شرط اصلی برای پیشرفت نیست
هند با اون جمعیت عجیب، هرسال رشد اقتصادی داره و آهسته و پیوسته رفاه مردمش رو بهتر میکنه
آیا ترکیه نفت و گاز داره ؟ افغانستان چرا شرایطش این طوره؟
حتی در افریقا شرایط اقتصادی و قدرت مهندسی کشورهای همسایه، بسیار متفاوته
۱۳ آبان ۱۴۰۳متاسفانه ایران با این مردم درست نمیشه یعنی عین قبل نمیشه
ارزش پول ایران فقط با ساختن یک ارزش پول جدید با نام جدید و کم کردن صفر درست میشه
یعنی هر (1عدد)از ارزش پول جدید مثل ۵۰۰تک تومان الان ما باشه تا ارزش پول به قبل برگرده و مثل قبل بشه
اسکناس های جدید با نام جدید بیاد و آروم آروم تا ۱۰ سال دیگه استفاده از ارزش پول جدید عادی بشه
در آمد ها هم کم کم عین قبل زیادتر شه
اما متاسفانه مسئولین ارزش پول جدیدو دوست ندارن
چون میدونن چجوری با این روش میشه پول به دست آورد
مثلاً یک زمان حقوق یک کارمند تقریبا ۱ میلیون و ۵۰۰ بود که با دلار ۴هزار تومنی میشد حداقل ۶۰۰ دلار
اما الان حقوق یک کارمند شاید ۲۵ میلیون باشه که با دلار ۶۵ تومنی میشه ۱۶۲ دلار شاید
اینجوری از پول مردم میخورن
فهمیدید یا دقیق تر توضیح بدم؟
علی
۱۷ آبان ۱۴۰۳اما الان حقوق یک کارمند شاید ۲۵ میلیون باشه که با دلار ۶۵ تومنی میشه ۱۶۲ دلار !!
این قسمت رو اگه میشه یکبار دیگه توضیح بده استاد ریاضی محض😐
A
۱۳ آبان ۱۴۰۳حال و هواشو دوسدارم
مخصوصاً رنگ مشکیش
کرهجنوبی کلاً تا همین چندسال پیشم با جومونگ و اینا خیلی گنگ بود از وقتی کیپاپ بابشد…
نیو کار
۱۳ آبان ۱۴۰۳الان از میدون ازادی به سمت کرج از جاده مخصوص که میری هر ماه یه ابر سوله ویه ساختمان اداری بزرگ با یه تابلو جدید برای ایرانخودرو و سایپا اضافه میشه این فقط برای تهران حالا بگذریم از مشهد سمنان کاشان خب این همه جا ونیرو که توش فعالن پس چرا خروجیش این ماشیناست چرا هنوز از پلت فرم بیست سال پیش استفاده میکنن
۱۳ آبان ۱۴۰۳هیچکی نمیتونه عوضش کنه
Kiarash
۱۳ آبان ۱۴۰۳پیشرفتشون قابل تحسینه 👏
Kiarash
۱۳ آبان ۱۴۰۳و یجورایی خودروسازی کره با خودروسازی ایران هم سن هست اولین محصول ایران ناسیونال ( ایران خودرو ) که پیکان بوده ۵۷ سال پیش مونتاژش شروع میشه الان خودرو سازی ایران کجا کره کجا
Kiarash
۱۳ آبان ۱۴۰۳روح برداران خیامی شاد
چه برنامه هایی داشتن و متاسفانه با اون اتفاقاتی که رخ داد معلوم بود که باید مهاجرت کنن
net
۱۳ آبان ۱۴۰۳طراحی بیرونی ماشین های کیا از سال ۲۰۲۱ که آرمش تغییر یافت بد شده
net
۱۳ آبان ۱۴۰۳طراحی بیرونی ماشین های کیا چند سالی هست بد شده. در سالهای اخیر فقط کیا k9 2025 طراحی بیرونی خوبی داشته البته k9 2025 خط نوار نازک متصل وسط چراغ عقبش بد هست
جرمی کلارکسون
۱۳ آبان ۱۴۰۳فراخوان ها چیز دیگه ای میگن
فقط انگلستان
۱۳ آبان ۱۴۰۳آقا جرمی کلارکسون همه شرکت های مطرح جهان هم فراخوان دارن و چیز بدی نیست اتفاقا مشتری مداری شرکت رو سازنده رو نشون میده
فروش شرکت های کره ای در سال 2023
هیوندای _ 4 میلیون
کیا _ 3.1 میلیون
جنسیس _ 223 هزار
سانگ یانگ _ 116 هزار
🇰🇷
۱۳ آبان ۱۴۰۳برو سرچ کن ببین فراخوان های فورد و کرایسلر امسال چقد بودن
فورد همین اواخر در یک روز ۴ تا فراخوان اعلام کرد
جرمی کلارکسون
۱۴ آبان ۱۴۰۳کرایسلر که کلا گند زده داش
amirkhanzadeh
۱۳ آبان ۱۴۰۳ما تو ایران هم پیشرفت داریم
شاید فکر کنید چراغ های پراید و عوض کردن و فروختنش که کار راحتیه ولی باید بگم در صورتی راحته که همون قیمت باشه نه 100 برابر قیمت پراید
پس ما هم پیشرفت کردیم
datsun
۱۳ آبان ۱۴۰۳کیا خودرو ساز نیست ریبیج سازه تا الان یه ماشین رو خودش به تنهای تولید نکرده
🇰🇷
۱۳ آبان ۱۴۰۳همین ریبج ساز با همین روش خودروسازیش امروز شرایط بسیار بهتری نسبت به نیسان داره
انبارهای پرشده از ماشین فروش نرفته ، بدهی و امارهای منفی و …
datsun
۱۳ آبان ۱۴۰۳هر چی گفتی برعکسه شدی مثله دیبی کلاه قرمزی
Amirsh
۱۳ آبان ۱۴۰۳ریبج چی ؟
الان کدوم خودروساز خودش به تنهایی خودرو تولید میکنه ؟
اصن این ایده ی به تنهایی چیزی رو تولید کردن ، خیلی وقته تاریخش سر رفته و اینقد یه عده بالا بالایی این ایده رو تکرار کردن که به ادبیات مردم هم سرایت کرده
آقا جان تو اقتصاد جهانی دیگه چیزی به عنوان تولید به تنهایی وجود و ارزش نداره ، این برند ها هستن که ارزش دارن ، حالا میخواد خودش تولید کرده باشه یا هرکی
تاریخ خودرو سازی پر از همکاری خودروسازای مختلف با همه ، و سرمایه هایی که از نا کجا آباد تزریغ میشن
datsun
۱۳ آبان ۱۴۰۳باز تکرار میکنم فشار بخورید از واقعیت این خودروساز تا به حال خودروی رو خودش به تنهای تولید نکرده
🇰🇷
۱۳ آبان ۱۴۰۳جالبش اینجاست همین داتسون قبلا کامنت گذاشته بود :
اگر فکر میکنی خودروسازان از صفر خودروشون رو توسعه میدن سخت در اشتباهی 🙂
بعدشم که اومده به ما میگه فشار میخورید !
حالا ما داریم فشار میخوریم یا خودش ، بماند …
datsun
۱۳ آبان ۱۴۰۳همکاری با ریبج کردن خیلی تفاوته ظاهرا درکش برات خیلی سخته بعد من در مورد پلتفرم این نظر رو دادم که عینه واقعیته کمتر خودرو سازی میاد یه پلتفرم رو به طور کلی کنار بزاره و از صفر شروع به ساخت پلتفرم جدید کنه معمولا همون پلتفرم قبلی رو ارتقا میدن
🇰🇷
۱۳ آبان ۱۴۰۳بازی با کلمات ، انتها نداره . منم خیلی راحت میتونم بگم کیا هیچ وقت ریبج نکرده بلکه «همکاری» کرده . پلتفرم هم به تنهایی نساخته و بجاش با «همکاری» پلتفرم توسعه داده . آخرشم بگم تو حالیت نیست و من میفهمم . منتهی اهل این مسخره بازیا نیستم و شأن خودم و پدال رو بیشتر ازینا میدونم
اذیتت نکنم ، همون ادامه کلاه قرمزیتو ببین جیگر جان
Galant.VR4(JDM)
۱۴ آبان ۱۴۰۳خدایی این حرفارو میزنید سرتون درد نمیگیره؟
مگه برند خودتونه اینقدر تعصبشون میکشین که اون مثلا زیبا میکنه یا نیسان فروشش کم بوده این حرفای بیمورد.
تازه هم کره هم ژاپن با کیفیت ترین محصولات رو دارن و پرچمدار قاره آسیا محسوب میشن
خدایی بس کنین این حرفا برای هیچکس اهمیتی نداره
Galant.VR4(JDM)
۱۴ آبان ۱۴۰۳منظورم ریبج بود نه زیبا
کوشا
۱۳ آبان ۱۴۰۳با این منطق اینفینیتی و لکسوس هم خودروساز نیستن.
datsun
۱۳ آبان ۱۴۰۳اینفینیتی و لکسوس به عنوان زیر مجموعه لوکس ساز شرکتهای مادر تاسیس شدن در واقع همون نیسان و تویوتان ولی لوکس شده،کیا به عنوان یک خودروساز مستقل ولی تا به حال خودش به تنهای یه خودرو تولید نکرده
🇰🇷
۱۳ آبان ۱۴۰۳@کوشا
اینکه کیا تاحالا به تنهایی خودرویی توسعه نداده به علت ضعف خودش نیست . مدیریت کمپانی ، وضعیت اقتصادی کره و غیره دخیل بوده
شروع مسیر کیا مثل خیلی از کمپانیای دیگه ، با الهام گرفتن از صنعت خودروی روز دنیا شروع شد . از ریبج کردن تا کپی طراحی که در متن اشاره شد
سال ۱۹۷۴ رسما شروع خودروسازی کیا بود با همین بریسا که اونم تحت تاثیر مزدا بود . کیای نوپا تنها بعد ۷ سال توسط دولت محدود شد و کامیون های سبک ساخت . سال ۱۹۹۸ کیا چون دچار مشکلات مالی بود ، تحت حمایت هیوندای درومد که در حال حاضر چیزی نزدیک ۳۵ درصد سهامش رو در اختیار داره و سهامدار عمدست
برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری پلتفرم های این دو کمپانی مشترک هستند و دو شرکت در طراحی ، جامعه هدف ، تکنولوژی ها و غیره سعی میکنن متفاوت باشن . بعضی جاها بیشتر بعضی جاها کمتر
با این وجود همین کیا به علت مدیریت درست و خلاقیت مدیران ، فروش جهانی ۳ میلیونی داره که نزدیک به نیسانه . اونم با این قدمت و دهه ها حضور در بازار . بزرگترین تفاوت اینه که نیسان به شدت در حال افوله و فروشش از بالای ۵ میلیون در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رسیده به حدود ۳.۳ میلیون در سال ۲۰۲۳ . اما ازون طرف کیا دقیقا برعکسه و از فروش ۲.۷ میلیونی در همون سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رسیده به ۳.۱ میلیون فعلی
حالا به این وضع ، چالش برقی سازی ، سوء مدیریت ، مشکلات کیفی و سبد محصولات قدیمی ، برند لوکس اینفینتی رو به افول ، و این دست مشکلات رو هم اضافه کن تا ببینی اوضاع از چه قراره
BMW
۱۳ آبان ۱۴۰۳برابووو👍👌
سهیل گل آزاد
۱۳ آبان ۱۴۰۳ایران علاوه بر یه سیستم با مهارت و پر تلاش برای ترقی و پیشرفت بیشتر از اون به یه ملت با دانش و با تدبیر نیاز داره این خود مردمن که سیستمشون رو برنامه نویسی میکنن همه این گرونی ها و آشغال بودن محصولات ایران خودرو و سایپا تقصیر سیستم نیست خود مردمم هستن که حمایت میکنن واسه دلالی و جیب خودشون چند تا چند تا از این محصولات رو میگیرن به امید روزی که اینا گرون تر بشن یه آمار بگیریم فروش هر ساله خودرو تو ایران واقعا عدد و رقم کمی نیست خود مردمن که چرخ های این سیستم رو دارن هل میدن و میچرخوننش انتظار اینم نداشته باشید اونا هم با یه قیمت معقول ماشین درست حسابی بهتون بدن
samurai
۱۳ آبان ۱۴۰۳از کی تا حالا ماشین بقیه شده میراث بی هویتا :))
مزدا فامیلیا رو ریبج کرده ارم خودشو چسبونده فکر کرده شاهکار کرده :))
اگه ماشین خوبی بوده چون مزدا ساختش مثل پراید که مزدا ساخت داد به امریکاییا بخاطر کوچیک بودن فروش نداشت ساختشو دادن به این کرره بدبخت :))
علی منصوری
۱۴ آبان ۱۴۰۳مقاله قشنگی بود، پیشرفت ب این سادگی نیست ولی با تمام چالشها در این صنعت رقابتی کمپانی کره ای بسیار موفق بوده، ممکنه مثل خیلی از کمپانیا فراخوان یا فروش کم بعضی از مدلها و لاغیر داشته باشه، ولی این طبیعت این صنعت و ملاک قضاوت نمیتونه باشه…, خیلی چیزها تو این صنعت مشترکه ،پلتفرم،زبان طراحی ،انجین…..و فک نکنم ایراد حساب بشه
متاسفانه قضاوت و تعصب بدون منطق یسری از دوستان نه اون کمپانی ب عرش میبره و نه زمین میزنه،
دوست من شما از اون کمپانی اگه بهت پیشنهاد کردن نخر همین،
حامد بهرامی
۱۴ آبان ۱۴۰۳آن وقتی که کره رفت دنبال خودروسازی و خودروی ملی، ما رفتیم دنبال مونتاژ و واردات خودروهای لوکس امریکایی!! از همان اول پایه خودروسازی ما کج گذاشته شد و تا الان هم به طرق مختلف اسیرش هستیم.
امیرمسعود
۱۴ آبان ۱۴۰۳حالا یاریبیج هست یا….. توآسیا سرشون بالاهست کره ای ها .
من
۱۹ آبان ۱۴۰۳روح برادران خیامی شاد . اگه … اتفاق نمیافتاد الان داشتیم مقاله ایران ناسیونال رو به جای یک شرکت اجنبی می خوندیم .