کیا

مروری بر تاریخچه کیا به بهانه پنجاه‌سالگی خودروساز کره‌ای

سدان بریسا اولین خودروی کیا محسوب می‌شود و حالا شرکت کره‌ای به مناسبت پنجاه‌سالگی خود، یک نمونه‌ از این خودرو را بازسازی کرده است.

کیا این روزها با خودروهایی مثل تلوراید و مدل‌های الکتریکی همچون EV6 و EV9، به شرکت موفقی تبدیل شده است ولی این خودروساز کره‌ای تاریخچه‌ای طولانی دارد که به نیم قرن پیش بازمی‌گردد. کیا در حالی امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد که شاید هیچ‌کس خارج از کره جنوبی خبر از این پیشینهٔ طولانی نداشته باشد.

از دوچرخه تا خودروی اقتصادی

پیشینهٔ کیا به سال ۱۹۴۴ و شرکت صنعتی کیونگ‌سونگ بازمی‌گردد. این شرکت که ابتدا به ساخت قطعات دوچرخه و سپس خود دوچرخه می‌پرداخت، در سال ۱۹۵۲ به شرکت صنایع کیا تغییر نام داد. پس از جنگ کره و تجزیهٔ این کشور بعد از جنگ جهانی دوم، زندگی اکثر کره‌ای‌ها بسیار دشوار شد و دوچرخه اولین گام برای حرکت دوبارهٔ این کشور محسوب می‌شد. فصل بعدی داستان کره جنوبی بسیار شبیه داستان بازسازی ژاپن پس از جنگ جهان دوم بود. با سرازیر شدن کمک‌های آمریکا به این کشور، تولید موتورسیکلت‌ها و پیکاپ‌های سه‌چرخ در کره آغاز شد. در این دوران، کیا به‌صورت تحت لیسانس اقدام به تولید موتورسیکلت‌های هوندا و وانت‌های سه‌چرخ مزدا مثل T600 می‌کرد.

کیا T600

این وانت‌های سه‌چرخ که در کشورمان هم عرضه شدند، آن‌قدر در گذراندن کره از روزهای سخت نقش داشتند که دولت کره در سال ۲۰۰۸ رسماً آن‌ها را به‌عنوان دارایی فرهنگی به ثبت رساند. در سال ۱۹۷۴ نیز فصل جدید داستان زندگی کیا با کمک مزدا آغاز شد. در این سال، شرکت کره‌ای اولین خودروی سواری خود را با نام بریسا معرفی کرد که بر اساس مزدا فامیلیا ساخته شده بود. این دو خودرو به‌جز تفاوت‌های جزئی در طراحی بیرونی، تقریباً باهم یکسان بودند ولی بریسا آغازگر دوران خودروسازی کره بود زیرا هیوندای پونی به‌عنوان اولین خودروی تولید انبوه کره‌ای یک سال بعد از این معرفی شد. بریسا هرچند از ابتدا توسط کیا طراحی و توسعه پیدا نکرده بود ولی ۹۰ درصد از قطعات آن در خود کره ساخته می‌شد.

بریسا ابتدا با یک پیشرانهٔ ۱۰۰۰ سی‌سی با حدود ۶۰ اسب بخار قدرت و یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی تولید می‌شد. این خودرو هرچند مشخصات هیجان‌انگیزی نداشت ولی برای کشوری که تازه در حال ایستادن روی پاهای خود بود، گزینهٔ بسیار مناسبی به‌حساب می‌آمد. همچنین زمانی که در دههٔ ۷۰ بحران‌های سوخت رخ داد، بریسا به دلیل مصرف سوخت پایین، محبوبیت زیادی پیدا کرد.

ورود به بازار آمریکا

در سال ۱۹۷۹، در بحبوحهٔ تظاهرات ضد دولتی در کره، رئیس‌جمهور این کشور «پارک چونگ هی» پس از نزدیک به دو دهه حکومت، ترور شد. بلافاصله پس‌ازاین اتفاق، یک کودتای نظامی توسط ژنرال «چون دو هوان» شکل گرفت. یکی از نخستین اقدامات ژنرال چون، تحکیم صنعت خودروسازی کره بود و به همین دلیل، کیا را به توقف تولید خودروهای سواری در سال ۱۹۸۱ مجبور کرد. این شرکت حالا فقط مجاز به تولید کامیون‌های سبک بود و این وضعیت تا اواسط دههٔ ۸۰ ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۷ انتخابات ریاست جمهوری دموکراتیک در کره برگزار شد و سرانجام کیا در اواخر دههٔ ۸۰ با ساخت مدل‌هایی بر اساس خودروهای مزدا، دوباره تولید خودروهای سواری را از سر گرفت. در سال ۱۹۹۳ نیز این شرکت با افتتاح چهار نمایندگی، وارد بازار آمریکا شد. کیا و هیوندای در سال ۱۹۹۸ به هم پیوستند و کیا در سال ۲۰۰۵ پنج میلیونمین خودروی خود را صادر کرد. این فرایند ابتدا با صادرات بریسا به کشورهایی مثل یونان و کلمبیا آغاز شده بود.

توجه به میراث گذشته

سال گذشته کیا بیش از سه میلیون خودرو در سراسر جهان به فروش رساند ولی این شرکت هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد که این موفقیت با بریسا کوچولو آغاز شد. خودروی مردمی سخت‌کوشی که بسیاری از کره‌ای‌ها را ماشین‌دار کرد و چیزی شبیه پیکان برای ما ایرانی‌ها بود. بریسا به‌نوعی یک نماد فرهنگی برای کره محسوب می‌شود و در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰، در خیابان‌های سئول فراوان دیده می‌شد. این خودرو همچنین در سال ۲۰۱۷ با حضور در فیلمی بنام «یک راننده تاکسی» که نامزد کره جنوبی در نوزدهمین دوره جوایز اسکار بود، شهرت بیشتری پیدا کرد. حال کیا برای نشان دادن میراث برند خود، یک نمونه از بریسا را بازسازی کرده و در کنار وانت سه‌چرخ T600 در قلب سئول به نمایش درآورده است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (542 ديدگاه)

    خودرو سازی ما هم میتونست یه همچین سرنوشتی داشته باشه فقط همیشه افسوس خورد.

    موافقم 79
    مخالفم 2
    1. Sara

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      پراید هم سی ساله داره در ایران تولید میشه با عناوین مختلف
      پراید نسیم صبا 141 131 111 132 151 تیبا کوییک ساینا اطلس و ….
      اونا توی سی سال از کجا به کجا رسیدند و الان کجا هستند؟
      ما توی سی سال به کجا رسیدیم داریم ؟

      موافقم 60
      مخالفم 3
      1. ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4845 ديدگاه)

        پراید ماشین خیلی خوبیه اتفاقا
        از پژو پارس و ۴۰۵ اینا از نظرشتاب واقعا بهتره اگه تقویتش کنی جاده رو میخوره
        ولی ای کاش ای کاش این کیا یه پلتفرم جدید به سایپا میداد که سایپا با اون ماشین درست میکرد

        موافقم 12
        مخالفم 38
        1. پورمند

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (65 ديدگاه)

          اصلا هم اینطور نیست، همشون سر و ته یه چیزن با آپشن کمتر یا بیشتر.
          وقتی تعصب رو نزارید کنار و واقع بین نباشید پراید هم براتون ماشین خوبی میشه.

          موافقم 11
          مخالفم 7
        2. فرشید

          ۱۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (254 ديدگاه)

          موتور پراید با دوام تر، کم مصرف تر و هزینه نگهداری پایین تری نسبت به پژوهای ایران خودرو داره ولی پر سرو صدا و بسیار ضعیف تره جوری که اگه جاده سربالایی بشه یا دوتا سرنشین داشته باشی لش میشه. بهتر بودن شتابش از اون حرفاست :)

        3. ۱۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4845 ديدگاه)

          من تقویت کردم باهاش پژو پارسو تو درگ گرفتم و تو ۸ ثانیه صفر تا صدشه
          فقط ایمنیش مشکل داره
          درسته ولی ای کاش شاسیاش تو هر چاله ای ترک برنمیداشت
          برای زمان خودش خوب بود

    2. ابومفسد

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      از بس افسوس خوردیم سیریم… چیکار کنیم

      موافقم 43
      مخالفم 1
    3. ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4845 ديدگاه)

      افسوس چیه
      کلی پول خورد
      و جان مردم

      موافقم 15
      مخالفم 1
  2. هراکلیوس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (249 ديدگاه)

    اون موقعی که برادران خیامی ایران ناسیونال رو احداث کردن کره ها فکر ساختن دوچرخه بودن البته تو مقاله میخونیم اونا هم افت خیز زیادی داشتن ولی همه کشورها دشمن خودشون نمی دونستن حالا او سالانه میلیون ها خودرو تولید و صادر می کنن و جوانهای ما از دیدن عکساش لذت می برن از ماست که بر ماست

    موافقم 78
    مخالفم 2
  3. نانو

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    ایرانخودرو هم خدایی تو این 50 سال کم نقشه برای جیب مردم با اشغالاش نکشیده است خسته نباشی دلاور شیر مادر وسر شیر پدر حلالت

    موافقم 59
    مخالفم 1
  4. نیو کار

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    کاشکی کشور ما هم عین خیلی از کشور های دنیا این همه منابع وذخایر خدادای نداشت یا همه دست به دست هم میساختیم کشورو یا بدبخت بودیم عوضش این همه دزدی تو صنعت معادن ورزش ومقامات از پول بیت المال نبودیم

    موافقم 49
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      کشور برای پیشرفت به مدیران و مسئولان کاربلد نیاز داره، به علاوه مردم اهل کار و باسواد که راه درست انتخاب کنند
      بودن یا نبودن منابع، شرط اصلی برای پیشرفت نیست
      هند با اون جمعیت عجیب، هرسال رشد اقتصادی داره و آهسته و پیوسته رفاه مردمش رو بهتر می‌کنه
      آیا ترکیه نفت و گاز داره ؟ افغانستان چرا شرایطش این طوره؟
      حتی در افریقا شرایط اقتصادی و قدرت مهندسی کشورهای همسایه، بسیار متفاوته

      موافقم 63
      مخالفم 1
      1. ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4845 ديدگاه)

        متاسفانه ایران با این مردم درست نمیشه یعنی عین قبل نمیشه
        ارزش پول ایران فقط با ساختن یک ارزش پول جدید با نام جدید و کم کردن صفر درست میشه
        یعنی هر (1عدد)از ارزش پول جدید مثل ۵۰۰تک تومان الان ما باشه تا ارزش پول به قبل برگرده و مثل قبل بشه
        اسکناس های جدید با نام جدید بیاد و آروم آروم تا ۱۰ سال دیگه استفاده از ارزش پول جدید عادی بشه
        در آمد ها هم کم کم عین قبل زیادتر شه
        اما متاسفانه مسئولین ارزش پول جدیدو دوست ندارن
        چون می‌دونن چجوری با این روش میشه پول به دست آورد
        مثلاً یک زمان حقوق یک کارمند تقریبا ۱ میلیون و ۵۰۰ بود که با دلار ۴هزار تومنی میشد حداقل ۶۰۰ دلار
        اما الان حقوق یک کارمند شاید ۲۵ میلیون باشه که با دلار ۶۵ تومنی میشه ۱۶۲ دلار شاید
        اینجوری از پول مردم میخورن
        فهمیدید یا دقیق تر توضیح بدم؟

        موافقم 14
        مخالفم 8
  5. A

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    حال و هواشو دوس‌دارم
    مخصوصاً رنگ مشکیش
    کره‌جنوبی کلاً تا همین چندسال پیشم با جومونگ و اینا خیلی گنگ بود از وقتی کی‌پاپ باب‌شد…

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. نیو کار

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    الان از میدون ازادی به سمت کرج از جاده مخصوص که میری هر ماه یه ابر سوله ویه ساختمان اداری بزرگ با یه تابلو جدید برای ایرانخودرو و سایپا اضافه میشه این فقط برای تهران حالا بگذریم از مشهد سمنان کاشان خب این همه جا ونیرو که توش فعالن پس چرا خروجیش این ماشیناست چرا هنوز از پلت فرم بیست سال پیش استفاده میکنن

    موافقم 28
    1. ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4845 ديدگاه)

      هیچکی نمیتونه عوضش کنه

  7. Kiarash

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (422 ديدگاه)

    پیشرفتشون قابل تحسینه 👏

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. Kiarash

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (422 ديدگاه)

      و یجورایی خودروسازی کره با خودروسازی ایران هم سن هست اولین محصول ایران ناسیونال ( ایران خودرو ) که پیکان بوده ۵۷ سال پیش مونتاژش شروع میشه الان خودرو سازی ایران کجا کره کجا

      موافقم 33
      1. Kiarash

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (422 ديدگاه)

        روح برداران خیامی شاد
        چه برنامه هایی داشتن و متاسفانه با اون اتفاقاتی که رخ داد معلوم بود که باید مهاجرت کنن

        موافقم 38
        1. net

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3385 ديدگاه)

          طراحی بیرونی ماشین های کیا از سال ۲۰۲۱ که آرمش تغییر یافت بد شده

          موافقم 15
          مخالفم 4
      2. net

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3385 ديدگاه)

        طراحی بیرونی ماشین های کیا چند سالی هست بد شده. در سالهای اخیر فقط کیا k9 2025 طراحی بیرونی خوبی داشته البته k9 2025 خط نوار نازک متصل وسط چراغ عقبش بد هست

        موافقم 13
        مخالفم 4
    2. جرمی کلارکسون

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (946 ديدگاه)

      فراخوان ها چیز دیگه ای میگن

      موافقم 11
      مخالفم 24
      1. فقط انگلستان

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1115 ديدگاه)

        آقا جرمی کلارکسون همه شرکت های مطرح جهان هم فراخوان دارن و چیز بدی نیست اتفاقا مشتری مداری شرکت رو سازنده رو نشون میده
        فروش شرکت های کره ای در سال 2023
        هیوندای _ 4 میلیون
        کیا _ 3.1 میلیون
        جنسیس _ 223 هزار
        سانگ یانگ _ 116 هزار

        موافقم 20
        مخالفم 3
      2. 🇰🇷

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (249 ديدگاه)

        برو سرچ کن ببین فراخوان های فورد و کرایسلر امسال چقد بودن
        فورد همین اواخر در یک روز ۴ تا فراخوان اعلام کرد

        موافقم 17
        مخالفم 5
        1. جرمی کلارکسون

          ۱۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (946 ديدگاه)

          کرایسلر که کلا گند زده داش

  8. amirkhanzadeh

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    ما تو ایران هم پیشرفت داریم
    شاید فکر کنید چراغ های پراید و عوض کردن و فروختنش که کار راحتیه ولی باید بگم در صورتی راحته که همون قیمت باشه نه 100 برابر قیمت پراید
    پس ما هم پیشرفت کردیم

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. datsun

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3913 ديدگاه)

    کیا خودرو ساز نیست ریبیج سازه تا الان یه ماشین رو خودش به تنهای تولید نکرده

    موافقم 8
    مخالفم 39
    1. 🇰🇷

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (249 ديدگاه)

      همین ریبج ساز با همین روش خودروسازیش امروز شرایط بسیار بهتری نسبت به نیسان داره
      انبارهای پرشده از ماشین فروش نرفته ، بدهی و امارهای منفی و …

      موافقم 22
      مخالفم 12
      1. datsun

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3913 ديدگاه)

        هر چی گفتی برعکسه شدی مثله دیبی کلاه قرمزی

        موافقم 8
        مخالفم 18
    2. Amirsh

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      ریبج چی ؟
      الان کدوم خودروساز خودش به تنهایی خودرو تولید میکنه ؟
      اصن این ایده ی به تنهایی چیزی رو تولید کردن ، خیلی وقته تاریخش سر رفته و اینقد یه عده بالا بالایی این ایده رو تکرار کردن که به ادبیات مردم هم سرایت کرده
      آقا جان تو اقتصاد جهانی دیگه چیزی به عنوان تولید به تنهایی وجود و ارزش نداره ، این برند ها هستن که ارزش دارن ، حالا میخواد خودش تولید کرده باشه یا هرکی
      تاریخ خودرو سازی پر از همکاری خودروسازای مختلف با همه ، و سرمایه هایی که از نا کجا آباد تزریغ میشن

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. datsun

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3913 ديدگاه)

        باز تکرار میکنم فشار بخورید از واقعیت این خودروساز تا به حال خودروی رو خودش به تنهای تولید نکرده

        موافقم 7
        مخالفم 21
      2. 🇰🇷

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (249 ديدگاه)

        جالبش اینجاست همین داتسون قبلا کامنت گذاشته بود :
        اگر فکر میکنی خودروسازان از صفر خودروشون رو توسعه میدن سخت در اشتباهی 🙂
        بعدشم که اومده به ما میگه فشار میخورید !
        حالا ما داریم فشار میخوریم یا خودش ، بماند ‌…

        موافقم 16
        مخالفم 6
        1. datsun

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3913 ديدگاه)

          همکاری با ریبج کردن خیلی تفاوته ظاهرا درکش برات خیلی سخته بعد من در مورد پلتفرم این نظر رو دادم که عینه واقعیته کمتر خودرو سازی میاد یه پلتفرم رو به طور کلی کنار بزاره و از صفر شروع به ساخت پلتفرم جدید کنه معمولا همون پلتفرم قبلی رو ارتقا میدن

          موافقم 7
          مخالفم 10
        2. 🇰🇷

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (249 ديدگاه)

          بازی با کلمات ، انتها نداره . منم خیلی راحت میتونم بگم کیا هیچ وقت ریبج نکرده بلکه «همکاری» کرده . پلتفرم هم به تنهایی نساخته و بجاش با «همکاری» پلتفرم توسعه داده . آخرشم بگم تو حالیت نیست و من میفهمم . منتهی اهل این مسخره بازیا نیستم و شأن خودم و پدال رو بیشتر ازینا میدونم
          اذیتت نکنم ، همون ادامه کلاه قرمزیتو ببین جیگر جان

          موافقم 9
          مخالفم 8
        3. Galant.VR4(JDM)

          ۱۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1108 ديدگاه)

          خدایی این حرفارو میزنید سرتون درد نمیگیره؟
          مگه برند خودتونه اینقدر تعصبشون میکشین که اون مثلا زیبا میکنه یا نیسان فروشش کم بوده این حرفای بی‌مورد.
          تازه هم کره هم ژاپن با کیفیت ترین محصولات رو دارن و پرچمدار قاره آسیا محسوب میشن
          خدایی بس کنین این حرفا برای هیچکس اهمیتی نداره

          موافقم 5
          مخالفم 2
        4. Galant.VR4(JDM)

          ۱۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1108 ديدگاه)

          منظورم ریبج بود نه زیبا

          موافقم 1
          مخالفم 2
    3. کوشا

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (83 ديدگاه)

      با این منطق اینفینیتی و لکسوس هم خودروساز نیستن.

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. datsun

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3913 ديدگاه)

        اینفینیتی و لکسوس به عنوان زیر مجموعه لوکس ساز شرکتهای مادر تاسیس شدن در واقع همون نیسان و تویوتان ولی لوکس شده،کیا به عنوان یک خودروساز مستقل ولی تا به حال خودش به تنهای یه خودرو تولید نکرده

        موافقم 7
        مخالفم 12
      2. 🇰🇷

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (249 ديدگاه)

        @کوشا

        اینکه کیا تاحالا به تنهایی خودرویی توسعه نداده به علت ضعف خودش نیست . مدیریت کمپانی ، وضعیت اقتصادی کره و غیره دخیل بوده
        شروع مسیر کیا مثل خیلی از کمپانیای دیگه ، با الهام گرفتن از صنعت خودروی روز دنیا شروع شد . از ریبج کردن تا کپی طراحی که در متن اشاره شد
        سال ۱۹۷۴ رسما شروع خودروسازی کیا بود با همین بریسا که اونم تحت تاثیر مزدا بود . کیای نوپا تنها بعد ۷ سال توسط دولت محدود شد و کامیون های سبک ساخت . سال ۱۹۹۸ کیا چون دچار مشکلات مالی بود ، تحت حمایت هیوندای درومد که در حال حاضر چیزی نزدیک ۳۵ درصد سهامش رو در اختیار داره و سهامدار عمدست
        برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری پلتفرم های این دو کمپانی مشترک هستند و دو شرکت در طراحی ، جامعه هدف ، تکنولوژی ها و غیره سعی میکنن متفاوت باشن . بعضی جاها بیشتر بعضی جاها کمتر
        با این وجود همین کیا به علت مدیریت درست و خلاقیت مدیران ، فروش جهانی ۳ میلیونی داره که نزدیک به نیسانه . اونم با این قدمت و دهه ها حضور در بازار . بزرگترین تفاوت اینه که نیسان به شدت در حال افوله و فروشش از بالای ۵ میلیون در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رسیده به حدود ۳.۳ میلیون در سال ۲۰۲۳ . اما ازون طرف کیا دقیقا برعکسه و از فروش ۲.۷ میلیونی در همون سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رسیده به ۳.۱ میلیون فعلی
        حالا به این وضع ، چالش برقی سازی ، سوء مدیریت ، مشکلات کیفی و سبد محصولات قدیمی ، برند لوکس اینفینتی رو به افول ، و این دست مشکلات رو هم اضافه کن تا ببینی اوضاع از چه قراره

        موافقم 10
        مخالفم 4
  10. BMW

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1490 ديدگاه)

    برابووو👍👌

    موافقم 3
    مخالفم 3
  11. سهیل گل آزاد

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    ایران علاوه بر یه سیستم با مهارت و پر تلاش برای ترقی و پیشرفت بیشتر از اون به یه ملت با دانش و با تدبیر نیاز داره این خود مردمن که سیستمشون رو برنامه نویسی میکنن همه این گرونی ها و آشغال بودن محصولات ایران خودرو و سایپا تقصیر سیستم نیست خود مردمم هستن که حمایت میکنن واسه دلالی و جیب خودشون چند تا چند تا از این محصولات رو میگیرن به امید روزی که اینا گرون تر بشن یه آمار بگیریم فروش هر ساله خودرو تو ایران واقعا عدد و رقم کمی نیست خود مردمن که چرخ های این سیستم رو دارن هل میدن و میچرخوننش انتظار اینم نداشته باشید اونا هم با یه قیمت معقول ماشین درست حسابی بهتون بدن

    موافقم 8
    مخالفم 2
  12. samurai

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (595 ديدگاه)

    از کی تا حالا ماشین بقیه شده میراث بی هویتا :))
    مزدا فامیلیا رو ریبج کرده ارم خودشو چسبونده فکر کرده شاهکار کرده :))
    اگه ماشین خوبی بوده چون مزدا ساختش مثل پراید که مزدا ساخت داد به امریکاییا بخاطر کوچیک بودن فروش نداشت ساختشو دادن به این کرره بدبخت :))

    موافقم 6
    مخالفم 13
  13. علی منصوری

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (355 ديدگاه)

    مقاله قشنگی بود، پیشرفت ب این سادگی نیست ولی با تمام چالشها در این صنعت رقابتی کمپانی کره ای بسیار موفق بوده، ممکنه مثل خیلی از کمپانیا فراخوان یا فروش کم بعضی از مدلها و لاغیر داشته باشه، ولی این طبیعت این صنعت و ملاک قضاوت نمیتونه باشه…, خیلی چیزها تو این صنعت مشترکه ،پلتفرم،زبان طراحی ،انجین…..و فک نکنم ایراد حساب بشه
    متاسفانه قضاوت و تعصب بدون منطق یسری از دوستان نه اون کمپانی ب عرش می‌بره و نه زمین میزنه،
    دوست من شما از اون کمپانی اگه بهت پیشنهاد کردن نخر همین،

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. حامد بهرامی

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آن وقتی که کره رفت دنبال خودروسازی و خودروی ملی، ما رفتیم دنبال مونتاژ و واردات خودروهای لوکس امریکایی!! از همان اول پایه خودروسازی ما کج گذاشته شد و تا الان هم به طرق مختلف اسیرش هستیم.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  15. امیرمسعود

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    حالا یاریبیج هست یا….. توآسیا سرشون بالاهست کره ای ها .

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا