چشم اندازکیاهیوندای

مقایسه کیا اپتیما K5 و هیوندای سوناتا وارداتی؛ سدان های مدل 2025

سال ۱۴۰۳، مدل جدید کیا اپتیما K5 و هیوندای سوناتا برای ورود به ایران رونمایی شدند. این خودروها از نظر فنی مشابه هستند اما تفاوت‌هایی دارند که برای خریداران احتمالی مهم است.

اوایل دهه‌ی ۸۰ خورشیدی، تنوع خودروهای کره‌ای در ایران به شدت افزایش یافت. سوناتا و اپتیما از اولین نمونه‌های وارداتی در کلاس سدان بودند که اتفاقا مورد توجه قرار گرفتند. طی سال‌های بعد، استقبال مردم ایران از هیوندای سوناتا بیشتر بود اما به مرور زمان با معرفی مدل‌های اپتیما، محبوبیت سدان کیا نیز بالا رفت.

کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریدار داخلی محسوب می‌شود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

 

شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد و امروزه با جایگاه سی و نهم در فهرست مهم‌ترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.

کیا اپتیما وارداتی نمای ترکیبی

اولین اپتیما (kia K5) سال ۲۰۰۰ تولید شد. این خودرو از ابتدا، مشابهت فنی بسیار زیاد با هیوندای سوناتا داشت و همین شرایط را تا امروز ادامه داد. نسل دوم با چهره‌ی مدل ۲۰۰۹ به بازار ایران رسید؛ اما همراه نسل سوم و چهارم بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بیشترین محبوبیت را کسب کرد.  دسترسی محدود مردم ما به سدان‌های ژاپنی، مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد، هم‌زمان با واردات پرشمار با خدمات پس از فروش قابل قبول محصولات ساخت کره‌، اپتیما را به گزینه‌ای جذاب برای بازار ایران تبدیل کرد. با این شرایط، شکی نیست نسخه‌ی کیا اپتیما ۲۰۲۴ از نسل پنجم هم، مشتریان پرتعداد با قیمت نجومی داشته باشد.

نسل اول هیوندای سوناتا با پلتفرم میتسوبیشی ساترن  سال ۱۹۸۵ به تولید رسید. این خودرو با نسل سوم و هنگام واردات خودروهای خارجی در دهه‌ی ۱۳۷۰ به تعداد محدود وارد ایران شد. نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۴ پا به بازارهای جهانی گذاشت. این مدل، موفقیتی باورنکردنی برای هیوندای بود و برخلاف پلتفرم مشترک با اپتیما، فراتر از برادر خود ظاهر شد. سوناتا نسل پنجم که با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری در ایران نیز حضور داشت، تا سال ۲۰۰۹ در کارخانه‌های هیوندای کره، آمریکا، چین، هندوستان، ترکیه، مصر، تایلند و سودان تولید شد.

نسل هشتم هیوندای سوناتا از سال ۲۰۲۰ وارد بازار جهانی شده و تغییر چهره اساسی را حدود یک سال پیش تجربه کرده است. این امر احتمالا به دلیل انتقادات گسترده نسبت به مدل اولیه شکل گرفت تا نهایتا مدل ۲۰۲۴ چراغ‌های بسیار باریک و سراسری داشته باشد. این خودرو علاوه‌بر کره جنوبی، در کشورهای امریکا، تایلند؛ قزافستان، ویتنام، پاکستان و چین مونتاژ می‌شوند. از شرایط موجود می‌توان نتیجه گرفت سوناتای وارداتی، از چین به بازار ایران برسد.

مقایسه طراحی کیا اپتیما K5 و هیوندای سوناتا ۲۰۲۵

به طور خلاصه، علاقه‌مندان خودروهای مدرن و طرح‌های خلاقانه، بهتر است سوناتا جدید با چراغ‌های باریک را انتخاب کنند. اپتیما K5 با شخصیت اسپرت و انتقام‌جو، حس کلاسیک در مدل‌های مختلف کیا را تداعی می‌کند. ابعاد هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ با طول ۴,۹۱۰ عرض ۱۸۶۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف  ۱۴۴۵ میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۲۸۴۰ میلی‌متر، تعریف می‌شود. کیا اپتیما وارداتی مشابه سوناتا با طول ۴,۹۰۵  و عرض ۱,۸۶۰  و ارتفاع ۱,۴۴۵  میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۸۵۰  میلی‌متر تولید شده است. هر دوی این خودروها بزرگ‌تر از مدل ۲۰۱۷ موجود در ایران هستند.

کیا اپتیما وارداتی نمای اصلی

اپتیما K5 مدل ۲۰۲۵ با LED پیوسته و یک‌خط زیگزاگ شبیه صاعقه ارایه می‌شود. همچنین، جلوپنجره‌ی سنتی کیا موسوم به دماغ ببر (Tiger nose) در این خودرو استفاده شده است. در نمای جانبی اپتیما ۲۰۲۴، زیاده‌روی برای خطوط حجم‌دهنده وجود ندارد. حالت ساده با خمیدگی ملایم درها، به خوبی اپیتما را متمایز از هیوندای النترا نشان می‌دهد. فرم بدنه، حس یک سدان کوپه یا فست بک را تداعی می‌کند. دیگر نکته‌ی جالب برای اپتیما ۲۰۲۴، رینگ‌های ۱۸ و نوار کروم کشیده شده از شیشه‌ی جلو تا انتهای بدنه هستند که خلاقیت در طراحی این خودرو را تایید می‌کنند.

کیا اپتیما وارداتی نمای پشت

در پشت، چراغ‌ها پیوسته و کم هیجان هستند؛ اما حجم‌دهی بدنه برای گلگیر و سپر، جذاب دیده می‌شوند. برای پلاک و اگزوزها، جایگاه ویژه وجود دارد تا حس اسپرت اپتیما کاملا متفاوت از نسل‌های قبل باشد. درپوش صندوق به نسبت دیگر اجزای بدنه، کوچک است و همراه شیشه‌ی بزرگ در عقب، باز نمی‌شود.

در نمای رو‌به‌روی سوناتا ۲۰۲۵، لبه‌ی چراغ‌های اصلی کاملا منطبق بر راستای کاپوت طراحی شده است تا همراه‌ با حالت یک‌پارچه، هماهنگی و انسجام چشم‌نواز در ادوات هیوندای سوناتا را نشان دهد. کاسه چراغ داخل سپر، ۲ هالوژن دارد که نور بالا و پایین را تأمین می‌کنند. علاوه بر خطوط روی کاپوت، جلوپنجره‌ی جدید هم نسبت به سوناتا LF مدل ۲۰۱۷، زوایای تیزتری دارد و یک شش‌ضلعی تشکیل می‌دهد که نقش زیادی در اسپرت و انتقام‌جو نشان دادن شخصیت خودرو بازی می‌کند.

پشت خودرو اصلا ساده نیست و البته شباهت زیادی به النترا دارد. مهم‌ترین نکته‌ی مثبت در طراحی نمای پشت سوناتا، حجم‌دهی سپر و کاپوت عقب است که همراه‌با لبه‌ای شبیه به اسپویلر در انتهای درپوش صندوق، کاملا اسپرت و جوان‌پسند به نظر می‌رسد. لوگوی سازنده و نام مدل (SONATA) در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف دیده می‌شوند. چراغ‌های قرمز هشداردهنده هم جایگاهی عجیب در طرفین سپر دارند.

مقایسه کابین کیا اپتیما K5 و هیوندای سوناتا ۲۰۲۵

برخلاف نمای بیرونی و تفاوت چشمگیر سدان‌های کره‌ای، ساختار کلی در کابین کیا اپتیما K5 و هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ مشابه است. نمایشگرهای پیوسته روی داشبورد نصب شده‌اند و کلیدهای فیزیکی برای کنترل تجهیزات مختلف، وجود دارند. مدل‌های وارداتی از این خودروها، برتری هیوندای نسبت به سدان کیا را از نظر کیفیت مواد داخل اتاق نشان می‌دهند.

کیا اپتیما وارداتی نمای داخلی

در اتاق اپتیما ۲۰۲۵ دسته‌ دنده‌ی بزرگ و سنتی، بین صندلی‌ها جلو، کاملا توی ذوق می‌زند. این مورد برای غالب نسخه‌های موجود در بازار جهانی (مثل سوناتا)، حالت جوی استیک و کلیدگردان کوچک دارد. پنل دیجیتال پشت فرمان برای مدل وارداتی نیز دیده نمی‌شود. همچنین نمایشگر کوچک ۸ اینچ با کلیدهای گردان طرفین مانیتور، در نسخه‌ی وارداتی کیا اپتیما ۲۰۲۴ کوشا خودرو ارایه شده اما مدل‌های سفارشی خارج ایران، نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ فراهم می‌کنند.

حالت کاملا مدرو فرمان با پایه‌های باریک، احتمالا برای تمام مخاطبان، جذاب محسوب نمی‌شود. این شرایط، در مقایسه با اپتیما ۲۰۲۴ یا حتی سدان‌های چینی، عجیب به نظر می‌رسد. دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچ، حس یک خودروی مدرن را القا می‌کنند اما انبوه کلیدهای فیزیکی و گردان، مشابه خودروهای قدیمی هستند.  سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و صرفا نوار باریکی از ناحیه‌ی میانی، چرمی است.

هر دو خودرو از صندلی چرم و فضای مناسب برای ۴ سرنشین بلند قد استفاده می‌کنند؛ اما هیوندای سوناتا حدود ۳۰ لیتر صندوق بزرگتری دارد. فضای حمل بار برای کیا اپتیما ۴۵۳ لیتر است.

 

مقایسه پیشرانه و تجهیزات کیا اپتیما K5 با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵

کوشا خودرو، موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متر برای اپتیما ۲۰۲۴ معرفی کرده است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه فراهم می‌کند و میانگین مصرف سوخت، حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

کیا اپتیما وارداتی نمای سقف

هرمس خودرو نیز در آگهی پیش‌فروش اسفند ۱۴۰۳، کیا اپتیما K5 با موتور ۱/۵ لیتر توربو را ثبت کرده است. این مدل ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد. عملکرد فنی اپتیما با موتور ۱/۵ توربو مشابه ۲ لیتر تنفس طبیعی است اما مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

ظاهرا شرکت هرمس خودرو هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ را وارد ایران خواهد کرد. این مدل از موتور ۲ لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۴۴ اسب بخار و گشتاور ۳۵۳ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلومتر برای سوناتا وارداتی پیش‌بینی شده است.

کاتالوگ رسمی کیا اپتیما K5 با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ توسط شرکت‌های واردکننده منتشر شده است. ظاهرا هیچ‌کدام از این خودروها مجهز به رانندگی خودران و ترمز اتوماتیک نیستند. امکانات مشترک به شرح زیر هستند:

  • پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو
  •  کروز کنترل هوشمند
  •  سقف پانوراما
  •  چراغ‌های LED با نوربالا اتوماتیک
  • شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان
  •  صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن
  • تهویه مطبوع اتوماتیک دوکانال،
  • هشدار نقاط کور و خروج از خط
  •  دستیار هدایت بین خط
  •  هشدار خواب‌آلودگی راننده
  •  حسگر تصادف از جلو با ترمز اضطراری
  •  ۶  کیسه هوا

قیمت کیا اپتیما K5 با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵

غالب پیش‌فروش‌های انجام شده برای اپتیما K5 یا هیوندای سوناتا فاقد قیمت مشخص در هنگام تحویل هستند.  این خودروهای در بازار جهانی، ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارند و با توجه به نرخ فعلی دلار، احتمالا برای مصرف‌کننده، ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه خرید خواهند داشت. هم‌اکنون در بازار ایران، برای کیا اپتیما ۲۰۱۷ کم‌کار، حدود قیمت ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان وجود دارد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. رحیمی

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    جناب آقای اشتری آمار کلی واردات رو کجا میشه دید ؟ (از هر ماشین چه تعداد وارد شده)

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3242 ديدگاه)

      وزارت صنعت چندماه یک‌بار منتشر می‌کنه

      موافقم 21
      مخالفم 3
      1. مشتاقی

        ۷ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (172 ديدگاه)

        چند ماه؟

        1. ۸ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (5911 ديدگاه)

          سه ماه فکرکنم
          زندونه
          هر موقع عشقش کشید

          موافقم 8
          مخالفم 2
  2. jaghori

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    کیا مثل من طرفدار کیا هستن؟ فکر میکنم که کی۵ ابهت و وقار بیشتری نسبت به سوناتا داره. حداقل من از طراحی کیا بیشتر خوشم اومد.

    موافقم 47
    مخالفم 12
    1. سهیل

      ۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (292 ديدگاه)

      ابهت و وقار؟ شبیه کاغذ مچاله شده هست. سوناتا طراحی معقولتزی داره.

      موافقم 14
      مخالفم 29
    2. باباپنجلی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (45 ديدگاه)

      سوناتا هم احتمالا گرفتار طراحان بدسلیقه ای مثل طراحان ابله بی ام و شده.لال از دنیا نری در تائید صلبات بفرست و بعد تاییدش کن تا برسه به سمع و نظر مدیران بدسلیقه بی ام و.

  3. رامتین

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3327 ديدگاه)

    بنظرم موتور 2 لیتری برای k5 یا سوناتا واقعا بهینه هست و معنایی نداره اینها با موتور 1.5 توربو عرضه بشند.

    موافقم 39
    مخالفم 1
  4. هومن

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    دوستان ببخشید موضوع ربطی به پست نداره، کمک کنید بخصوص افراد باتجربه، میخوام یه موتور بگیرم و این اولین تجربه من از موتوره، بجز بحث زنجیرو اینا که گویا البته راحت با این مفتول بر های ۶۰ سانتی به بالا قطع میشه، ردیاب چی پیشنهاد میکنید کلا اگر کسی تجربه یا اطلاعات مفیدی داره ممنون میشم راهنمایی کنید متاسفانه سایت مرجع موتورسیکلت هم نداریم

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. فرید

      ۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (135 ديدگاه)

      اگر اولین تجربه است، فقط هوندا بگیر.
      هندا کویر ۱۵۰ گزینه مناسبی است.
      زنجیر و قفل کتابی براش بگیر.
      زیر زین بده gps نصب کنند.

      1. هومن

        ۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (80 ديدگاه)

        هوندا adv نشستم همرام گفت بزرگه نمای جلوش به هیکلت نمیخوره! دیگه یاماها ان مکس توربو کیلس انتحاب کردم میخوام بگیرم ۴۳۰ تومن، چه نوع gps منظورته اگه وصل میشه باتری همیشه داره برق میگیره کلا مشکلی بعد ایجاد نکنه! تو نت سرچ گردم یسری هم اومده باتری سر خود داره تا ۲۰۰۰ هزار یک ماه بدون شارژ میمونه، یعنی هیچ راهنمایی تجربه خوبی نمیشه در این موردا پیدا کرد! زنجیر که میخرم اما شنیدم راحت با انبر بزرگ میبرن از اره اهن برم کمک میگیرن! وضعیه، مچکرم ازت

        1. فرید

          ۸ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (135 ديدگاه)

          همون gps باتری سرخود منظورم بود‌. پیش اینا که سیستم ماشین میبندند برو، راهنماییت میکنن.
          قفل و زنجیر ضخیم و ضدبرش واقعی بتونی گیر بیاری، چاره است‌. این رو هم تو مرکز ابزارفروشی شهر دنبالش باش و از کاسبهای قدیمی و باتجربه در موردش بپرس

      2. هومن

        ۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (80 ديدگاه)

        اره دمت گرم، زنجیرو دوتا میخوام بگیرم اونم سایز بزرگ!

    2. علی Shelby

      ۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (690 ديدگاه)

      وایزر ،f150 خوبه

      1. هومن

        ۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (80 ديدگاه)

        دیدم ممنون فقط چرا نوشته بود هزینه اشتراک سالیانه! یکم تحقیق کردم انگار وایزر شرکت ایرانیه برنامه خودشو درست کردا واسه همین پول میگیره، بین شارژی و مستقیم به باتری دو دل هستم، شهرستانم ضعیفه اینچیزا اینجا خیلی ضعیفه، بازم دمتون گرم

  5. فريد

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (541 ديدگاه)

    مطمئنی این K5 مدل ۲۰۲۵ پدال؟ شما چرا دیگه؟ سایت شما هم به آغایون برای فروش ماشین های مدل های سال های پیش کمک میکنه؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. علی جردن

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2177 ديدگاه)

    من باشم بجای این دوتا گک امپو انتخاب میکنم تا بتونم با شتاب و اسب بخار بیشتر از هردوی این دوتا سبقت بگیرم و از همه مهمتر دکمه تغییر صدای اگزوز داره که این مرحله هنوز واسه کره ایی ها قفله در ایران

    موافقم 13
    مخالفم 21
    1. علی Shelby

      ۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (690 ديدگاه)

      اونم خوبه ولی خدمات پس از فروش خوبی نداره متاسفانه.

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2177 ديدگاه)

        آلفارومئو هم خدمات پس از فروش نداشت اما خوب فروخت اینا دلیل نمیشه که گک امپو رو نخریم چراکه خودروی جدید در ۵ سال اول نیاز به تعمیرات تخصصی نداره

        موافقم 11
        مخالفم 5
    2. ۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5911 ديدگاه)

      گک ماشینهای خوبی داره به جز امکو که شبیه گوریله
      قطعات هم گیر بیاد چه بهتر

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2177 ديدگاه)

        امکو دو دف نیست خریدگک سواری منطقی تره

        موافقم 6
        مخالفم 1
    3. Saeedfarshchian

      ۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (278 ديدگاه)

      دکمه تغییر صدای اگزوز؟
      کیت اگزوز نبود احیانا؟
      شما نمیخواد انتخاب کنی
      تا موقعی که بتونی گواهینامه بگیری اینا از رده خارج شدن!

      موافقم 7
      مخالفم 1
  7. همایون

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (976 ديدگاه)

    فقط کیفیت مدلهای ساخت چین انقدر پایینه یا کلا کیفیت کابین اپتیما و سوناتا اومده پایین؟مخصوصا کیا k5 از لحاظ جنس متریال و کیفیت مونتاژ اصلا در حد مدل ۲۰۱۷ ایران نیستن

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. محمود

      ۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (126 ديدگاه)

      بررسی مدلهای بازار اروپا رو هم تو یوتیوب ببینی میگن که متریالشون تعریف نداره و کلا کیفیت ساختها پایین اومده. تازه بدلیل رقابت زیاد در بازار چین، معمولا مدلهای مخصوص چین آپشن بیشتری دارن ولی مثلا لاستیک چینی استفاده میکنن و یا در مورد کرولا دیدم که نمونه بازار ایران اپشن بیشتری داره ولی جنس رودری کرولا بازار اروپا بهتر بنظر میومد

  8. ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5911 ديدگاه)

    من باشم نمیخرم صفر خوبه ولی اینا خوشم نمیاد داداچ

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. Saji

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (123 ديدگاه)

    کیا k5 با موتور ۱.۵ توربو ۵.۵ میلیارد قیپتشه
    سوناتا تازه مدل ۲۰۲۵ با موتور ۲ لیتر بیاد حتما بالا ۶.۵ قیمت بازار میخوره
    واردات برای قشر مستضعف….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا