سه کانسپت PV1، PV5 و PV7 از جفتسازی الکترومغناطیسی برای تعویض بدنه خود استفاده میکنند.
از دید کیا، آینده خودرو شامل محصولاتی خواهد بود که بر پایه یک پلتفرم ثابت تولید شدهاند و تنها بدنه آنها با توجه به نیاز کاربر تغییر میکند. برای نمونه یک ون را در نظر بگیرید که ابتدا کار باربری خود را تمام میکند و پس از تعویض کابین بار، تبدیل به یک تاکسی میشود و میتواند برای آخرهفتهها هم به حالت ون باز میگردد. مدلهای مفهومی تازه معرفیشده توسط کیا در نمایشگاه CES 2024 در لاسوگاس آمریکا به این فناوری هیجانانگیز مجهز شدهاند.
کیا در مراسم ارائه خود در CES از ۵ خودروی گوناگون پردهبرداری میکند که سه دستگاه آنها PV5 هستند. تمام خودروهای تازه این شرکت بر پایه پلتفرمی موسومبه «PBV» (به معنای پلتفرمی فرای وسیلهنقلیه) توسعه پیدا کردهاند. ایده آن است که یک پلتفرم با قبلیت چندوظیفگی، در شرایط مختلف و با توجهبه نیازهای گوناگون، به راحتی پیکربندی شود. سیستمهای نرمافزاریی موجود در این خودر وینز به راننده یا مالک کمک میکند تا وضعیت تجارتش را ارزیابی کند.
همانگونه که از ایده آن مشخص میشود، کیا سیستم ماژولار تازهای را برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ توسعه داده است؛ هرچند مکانیزم نصب کابینهای متفاوت بار به این سادگی نیست که کسی بتواند آنها را باز کند و در جایگاه آن بار غیراستانداردی چون مجموعه جعبه یا چند دوچرخه کوهستانی را قرار دهد!
بنابراین PV5 یک پلتفرم ثابت با کابین راننده یکسان به شمار میرود که میتواند کابین باری متفاوتی داشته باشد. این ماژول تمام برقی فاقد باتری بین صندلی راننده و سرنشین کنارش است؛ پس باتری در بخش عقب و متناسب با نیاز کاربر نصب میشود. ماژولهای کابین بار که کیا آنها را «لایف ماژول» میخواند، با استفاده از قطعات مکانیکی و الکترومغناطیسی به بدنه اصلی متصل میشوند.
درصورتی که راننده بخواهد مسافر جابهجا کند، ماژول مربوطه را نصب میکند و بعدا درصورت نیاز به تغییر کاربری، از کابین بار دلخواه دیگری استفاده میکند. کیا تاکنون ۵ نسخه کابین بار متفاوت را برای PV5 معرفی کرده که شامل ون عادی، ون با فاصله کم از زمین، ون با ارتفاع سقف زیاد و تاکسی میشود. درصورتی که مالک هیچکدام از گزینههای پیشفرض کیا را نپسندد، یک شاسی بار روی خودروی او نصب میشود که امکان ساخت کابین سفارشی را به روش متداول برایش میسر میکند.
مرکز توجه این فناوری روی پلتفرم PV5 است اما دو نمونه بزرگتر و کوچکتر از آن هم بهترتیب با نامها «PV7» و «PV1» درکنار این پلتفرم رونمایی شدهاند. این خودروها نیز مانند PV5 تمام برقی هستند. سازنده فعلا اطلاعاتی را درباره قدرت، نوع پیشرانه و قیمت احتمالی این محصولات منتشر نکرده است اما اعلام کرده که این پلتفرمهای ماژولار از سیستم نرمافزاری یکپارچه برای ارتباط میان خودروها استفاده خواهد کرد؛ بنابراین خود خودروها بههمراه رانندگانشان با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. کیا با معرفی این سیستم سعی دارد خودروهای چندوظیفه بیشتری را تولید کند و به حرکت بهتر کسبوکارها کمک کند.
«کریم حبیب»، معاون اجرایی کیا و مدیر ارشد طراحی این برند، میگوید:
کیا PVB یک دوره بیمانند از روشهای نوین سبک زندگی و رسیدگی به تجارت را آغاز میکند. ما امیدواریم بتوانیم زندگی مشتریانمان را چه درحالی حرکت هستند یا نه، راحتتر و بهتر کنیم و با ماژولارسازی انقلابی، انعطافپذیری و سفارشیسازی بالایی را در اختیار آنها قرار دهیم.
حال سوال اینجاست که کیا چه زمانی مدلهای مفهومی تازه خود را وارد خط تولید میکند؟ سخنگوی این شرکت پروژه PVB را یک فرایند سه مرحلهای میداند. معرفی PV5 هم قدم نخست آن به شمار میرود. این مجموعه کرهای امید دارد با راهاندازی یک کارخانه تولید تا ۲۰۲۵، بتواند سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی برقی بسازد. نظر شما درباره پلتفرم تازه PV5 چیست؟ آیا این روش ماژولار همهگیر خواهد شد؟ چه موانعی سر راه این سیستم نوین قرار دارد؟
𝐀𝐥𝐢
۱۹ دی ۱۴۰۲به نظرم ظاهر جالبی داره
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲قصد دارن روی چینی ها رو توی کپی کاری کم کنن
حاجی این تعویض بدنه رو یه عمر پیش بنز کانسپتشو داد
دو روز پیشم که ورداشته بود داشبرد بنز رو ال جی کپی کرده بود
انگار این ژیگولی ها عادت دارن تکنولوژی های چند دهه پیش بقیه رو به اسم پتنت زورکی برای خودشون ثبت کنن
اینم لینکش که چندین سال قبل بنز مدل vrc رو داد که همینطوری بدنه ماژولار داشت و میشد تغییرش داد
https://www.motortrend.com/news/1995-mercedes-benz-vrc-concept-details-photos/
پیام
۱۹ دی ۱۴۰۲هر موقع رفتی سر از کارشون درآوردی و دیدی تا چه حد ماشین تغییر میکنه بعدا بگو! هر گردی گردو نیست! تو هنوز نمیدونی که کره گفته ظاهر ما از ظاهر ماشینای چینی بهتره و … تو گفتی گفته از لحاظ فنی! حالا اینم چیزی مثل همون هست!
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲عزیزم ظاهر که ببینم شرایر و بیرمن نبودن الان کجا بود طراحی دوما فنی هم که دیگه دارن متاسفانه کره جونتو پشت سر میگذارن
m
۱۹ دی ۱۴۰۲محض اطلاع البرت بیرمن مهندس شاسی هست نه طراح
کسی که بی ام و e46 e36 e30 e70 f10 رو ساخته بهتر از هر کسی بلده چه جوری ماشین رو تیون کنه
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲بعد میشه بپرسم الان شما چندتا دکترا داری که از کاره اینا سر در میاری؟
m
۲۰ دی ۱۴۰۲دکترا رو که حضرتعالی داری
ما بیسوادیم فوق داریم
آرین
۱۹ دی ۱۴۰۲داداش شما بس کن …. منم هم ژاپونو ترجیح میدم ولی انقدر متعصبانه و مسخره ؟
پیام
۱۹ دی ۱۴۰۲به به! کره چیکار میکنه!
حسین
۱۹ دی ۱۴۰۲بعضیا هم به سایپا ایمیل میزنن و ایموبلایزر گدایی می کنن 🤣
Anti BTS
۱۹ دی ۱۴۰۲من هر وقت به رشد ۱۰۰۰ درصدی سرقت ها فکر میکنم ، سر تعظیم فرود میارم به این همه پیشرفت کره . البته تا میخوام اجراش کنم یهو خندم میگیره . باید تمرین کنم .
Jdm& muscle
۱۹ دی ۱۴۰۲من نمیدونم مارو دست میندازی می خندی یا جدا چینودا و کیغا فنی
البته شایدم گرایشات شبیه اعضای بی تی اس داری سر همون وگرنه توی دنیای ماشین بازی هیوندا هیچ جایی نداره حتی از لحاظ منطقی!!!
Car love
۱۹ دی ۱۴۰۲بعضیا هم تو آپاراتی در حال تعویض چرخن 💔
آرین
۲۰ دی ۱۴۰۲آیا یکی از چرخ های اون ماشین از پشت وارد شما شده و به جای مغز شما قرار گرفته ؟(بس کن سید)
۲۰ دی ۱۴۰۲اون دمپاییه:/
Fy
۱۹ دی ۱۴۰۲۱۰۰ سال دیگه باید شاهد این ماشین باشیم 😐😐😐