کیا نیرو هیبریدی ۲۰۲۵، با طراحی خاص، مصرف سوخت فوقالعاده کم و امکانات مدرن، گزینهای جذاب برای رانندگانی است که به دنبال ترکیبی از تکنولوژی، راحتی و صرفهجویی هستند. آیا این کراساوور اقتصادی میتواند در برابر رقبایی مانند تویوتا کرولا کراس و هیوندای کونا هیبریدی قد علم کند؟ بررسی کامل را بخوانید!
کیا نیرو همیشه خودرویی بوده که تمرکز ویژهای روی بهرهوری سوخت دارد. این خودرو از ابتدا در سه نسخه معرفی شد: هیبریدی، پلاگین هیبریدی (PHEV) و تمامبرقی (EV). حالا پس از دو سال، نسخهی هیبریدی را برای یک هفته آزمایش کردهایم تا ببینیم در دنیای واقعی چگونه عملکردی دارد.
پیش از این، نسخهی تمامبرقی نیرو GT-Line را بررسی کرده بودیم و متوجه شدیم که خودرویی فوقالعاده کممصرف و راحت اما نسبتاً گران است. حالا به سراغ مدل هیبریدی میرویم تا ببینیم آیا در قالب یک هیبرید سنتی (غیرپلاگین) هم میتواند همان ارزشها را ارائه دهد؟
طراحی و ویژگیهای ظاهری
نیرو در بازاری که کراساوورهای کوچک بسیاری حضور دارند، سعی کرده با طراحی خاص خود متمایز باشد. جلوپنجرهی “Tiger Nose” که امضای طراحی کیا است، در نیرو بهشکلی متفاوت از دیگر مدلهای این برند طراحی شده است. چراغهای LED با طراحی “Heartbeat” (ضربان قلب) نیز تأثیرگذار هستند و الهامبخش طراحی سایر مدلهای جدید کیا شدهاند.
یکی از ویژگیهای جالب طراحی، ستون C با نام “Side Blade” است که در برخی مدلها رنگی متفاوت از بدنه دارد. البته، این المان در مدل ۲۰۲۵ کمی تغییر خواهد کرد، بنابراین اگر این جزئیات طراحی را دوست دارید، بهتر است سریعتر اقدام به خرید کنید.
کیا در ستون C یک مجرای هوا تعبیه کرده که به بهبود آیرودینامیک کمک میکند. هرچند این ویژگی تأثیر چشمگیری در مصرف سوخت ندارد، اما حداقل از نظر فنی قابل توجیه است. بهعلاوه، ارتفاع کم نیرو (فقط ۱۶۰ میلیمتر) آن را تقریباً همسطح با تویوتا پریوس قرار میدهد و به کاهش ضریب درگ کمک میکند.
مشخصات فنی
ویژگی | مقدار |
---|---|
مدل | کیا نیرو هیبرید ۲۰۲۵ |
قیمت (دلار آمریکا) | ۲۶,۹۹۰ تا ۳۵,۳۹۰ |
ابعاد (میلیمتر) | طول: ۴,۴۲۰، عرض: ۱,۸۲۶، ارتفاع: ۱,۵۴۴، فاصله محوری: ۲,۷۲۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱,۴۷۳ تا ۱,۵۳۰ |
پیشرانه | موتور ۱.۶ لیتری چهارسیلندر به همراه سیستم هیبریدی |
قدرت خروجی | ۱۳۹ اسب بخار (۱۰۴ کیلووات)، ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ترکیبی: ۴.۴، شهری: ۵.۲، بزرگراهی: ۴.۸ |
زمان عرضه | هماکنون در بازار موجود است |
پیشرانه و مصرف سوخت
موتور ۱.۶ لیتری چهارسیلندر نیرو، همراه با سیستم هیبریدی، تنها ۱۳۹ اسب بخار قدرت تولید میکند. هرچند این رقم در نگاه اول کم بهنظر میرسد، اما وزن نسبتا پایین خودرو و بدنهی آیرودینامیک آن باعث میشود که مصرف سوخت فوقالعادهای ارائه دهد. کیا نیرو با مصرف ترکیبی ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یکی از کممصرفترین کراساوورهای بازار محسوب میشود.
یکی از نکات مثبت این خودرو، استفاده از گیربکس ۶ سرعتهی اتوماتیک به جای گیربکس CVT است. بسیاری از خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت از CVT استفاده میکنند، اما کیا نشان داده که بدون آن هم میتوان به مصرف بهینه دست یافت، بدون اینکه تجربهی رانندگی قربانی شود.
در آزمایش ما، نسخهی SX Touring که از نظر کارخانه مصرف ترکیبی ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد، بهطور واقعی مصرفی حدود ۵.۴ لیتر داشت. البته این مقدار تحت شرایط خاص آزمایش بود و ممکن است در رانندگی اقتصادی به ارقام بهتری دست پیدا کنید.
کابین و امکانات داخلی
طراحی داخلی نیرو از زمان معرفی تاکنون تغییر زیادی نکرده است. داشبورد دارای دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم سرگرمی و پنل ابزارها است. در مجموع طراحی کابین جذاب اما نه لوکس است که در این ردهی قیمتی منطقی بهنظر میرسد.
برخی ایرادات نیز در کابین وجود دارند. یکی از مشکلات، کنترلهای سیستم تهویه است که در مدلهای مختلف کیا از جمله EV6 نیز مورد انتقاد قرار گرفتهاند. این کنترلها ترکیبی از دکمههای لمسی و فیزیکی هستند که گاهی کار با آنها سخت میشود. امیدواریم کیا در مدلهای بعدی این مشکل را برطرف کند.
از سوی دیگر، کنسول مرکزی کاربردی طراحی شده و شامل جایگاههای شارژ، جا لیوانیهای متغیر و فضای بار بزرگ است. سرنشینان ردیف عقب هم فضای کافی برای سر و پا دارند و از درگاههای شارژ و خروجیهای تهویهی مجزا بهره میبرند.
البته، کیفیت برخی مواد استفادهشده در کابین کاملاً یکنواخت نیست. پلاستیک براق مشکی در برخی قسمتها همچنان بهچشم میخورد و برخی پنلهای دربها ارزانقیمت بهنظر میرسند.
حجم صندوق بار:
با ۶۳۷ لیتر فضای بار در پشت صندلیهای عقب، نیرو هیبریدی فضای مناسبی برای حمل بار دارد. در صورت خواباندن صندلیهای عقب، این حجم به بیش از ۱,۴۰۰ لیتر افزایش پیدا میکند.
تجربه رانندگی
نیرو خودرویی نیست که برای رانندگی هیجانانگیز ساخته شده باشد. در عوض، تمرکز اصلی آن روی راحتی و صرفهجویی در مصرف سوخت است. سواری خودرو در شهر نرم و بیدردسر است، هندلینگ آن ساده بوده و در ترافیک و خیابانهای شلوغ عملکرد خوبی دارد.
ترمزها در نسخهی ۲۰۲۵ بهبود یافتهاند و حالا حس پدال ترمز طبیعیتر و قابل پیشبینیتر است. در آزمایش قبلی نسخهی ۲۰۲۴، ترمزگیری غیرخطی بود، اما این مشکل در مدل جدید حل شده است.
صدای کابین در سرعتهای بالا نسبتاً کم است و سیستم تعلیق خودرو بهخوبی ناهمواریهای جاده را جذب میکند. اگرچه این نسخه از نیرو هیجان رانندگی ندارد، اما برای یک خودروی اقتصادی عملکرد قابل قبولی ارائه میدهد.
رقبای اصلی در بازار
مدل | قیمت (دلار) | مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) |
---|---|---|
کیا نیرو هیبرید ۲۰۲۵ | ۲۶,۹۹۰ – ۳۵,۳۹۰ | ۴.۴ |
تویوتا کرولا کراس هیبریدی | ۲۷,۹۷۰ – ۳۱,۰۶۵ | ۶.۲ |
هوندا HR-V هیبریدی (نسخهی بینالمللی) | ۲۸,۵۰۰ – ۳۴,۵۰۰ | ۵.۰ |
هیوندای کونا هیبریدی | ۲۸,۰۰۰ – ۳۶,۰۰۰ | ۵.۲ |
جمعبندی سریع:
مزایا: طراحی خاص، تکنولوژیهای متنوع، مصرف سوخت بهینه، کابین راحت
معایب: کنترلهای آزاردهنده سیستم تهویه، کیفیت نامتوازن برخی مواد داخلی، هیجانانگیز نبودن رانندگی
نتیجهگیری
کیا نیرو هیبرید ۲۰۲۵ یک کراساوور شهری کممصرف و اقتصادی است که برای رانندگانی که به دنبال مصرف سوخت پایین، راحتی و امکانات خوب هستند، گزینهای عالی محسوب میشود. هرچند تجربهی رانندگی آن هیجانانگیز نیست، اما در دستهی خود یکی از بهترینها از نظر مصرف سوخت و ارزش خرید است.
علی Shelby
۶ فروردین ۱۴۰۴چراغ پشتش رو از کنار دیدم یاد چراغ عقب ولوو از کنار افتادم
net
۶ فروردین ۱۴۰۴چراغ عقب و چراغ جلو و رینگ بد هست
آرمان
۹ فروردین ۱۴۰۴این قیمت تقریبا معادل حقوق یکسال کارگر ساده در آمریکاست،حدود ۳۵هزاردلار
کاری به قیمت دلار در ایران،قیمت غیر واقعی خودرو و شرایط پرداخت فقط نقدی و تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه ای در ایران نداریم،فقط برای مقایسه قدرت خرید نسبت به درآمد،قیمت این ماشین و هم رده هاش مساوی با یکسال حقوق کارگری ساده( البته در اروپا ۲۵هزار یورو ولی اونجا بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی و هزینه کامل تحصیل تا دکترا و بازنشستگی کامل با دولت هست و از روی حقوق کم میشه،میشه ماهی حدود ۲هزار یورو) اگه حقوق کارگری در ایران ۱۲میلیون سال جدید حساب کنیم برای معادل سازی قدرت خرید برای خودرو البته،انگار قیمت ماشین ۳۰تا ۳۵هزار دلاری حدود ۱۴۰،۱۵۰میلیون تومن باشه برای قشر کارگر در ایران،مقایسه درست نیست ولی فقط حدودی گفتم،حالا بماند که با اقساط تا ۸۴ماهه و بهره ۴تا ۱۲درصد(بستگی به نمره اعتبار بانکی دارد) ماشین میخری
یا مثلا گوشی آیفون یا سامسونگ جدید ۱۳۰۰دلاری با حقوق ۲هفته یا لبتاپ تا لوازم خانگی دیگه بسیار ارزان نسبت به درآمد،همه چیز قسطی میدن
صامورایی از قله فوجی
۶ فروردین ۱۴۰۴مصرف صدی ۴-۵ لیتر عالیه. نشون میده کره ای ها علاوه بر آپشن و امکانات خوب، در بحث فنی هم کاملا پیشرفت داشتند. هم برقی هم درونسوز واقعا با دست پر اومدن تو بازار.
حرف اون کاربرایی که از ضعف کره در مسائل فنی میگفتند و اعتقاد داشتن کره ای فقط ظاهر و اپشنه کاملا زیر سواله.
سهیل
۶ فروردین ۱۴۰۴خدا رو شکر صامورایی تایید کرد. بریم بخریم دوستان😂😂😂 . آچار برای سفت کردن پیچ ها و کپسول آتش نشانی هم داره.
۶ فروردین ۱۴۰۴طراحی عقبش ضعفه طراحی داخلیش ضعفه مخصوصا فرمون تیگو هفتش که انگار واقعا مال تیگو هفته به زور با چسب راضی آرم کیا چسبوندن عقبش هم خدایی میتونست بهتر باشه طراحی داخلیش هم همینطور ولی جلوش قشنگه بغلش هم همینطور
froG-driVer
۶ فروردین ۱۴۰۴چطور شده که عکس تیتر فارسی نوشته؟
(البته زبان پارسی خوبه ها ولی عجیبه خو)
۶ فروردین ۱۴۰۴سلام من عکس کاملش دیدم اونجا یک خانوم با پوشش های غیر متعارف غیر اسلامی بود که نویسندگان سانسورش کردن که ما کاربران تحریک نشیم واقعا دمشون گرم که به فکر ما هستن
۷ فروردین ۱۴۰۴خسته نباشی همون ده ساعت پیش کامنتو قبول میکردی مرد حسابی الان آخه
یه لحظه ترسیدم فکرکردم بن شدم تو سایت آخه من عادتم صبح تا شب بیام سایت شروور بگم 😐
froG-driVer
۷ فروردین ۱۴۰۴🤣
سهیل
۶ فروردین ۱۴۰۴مسلما هوندا HRV انتخاب معقولانه تری هست.
Ali
۶ فروردین ۱۴۰۴بیاد ایران در کنار اسپورتیج و k5 عالیه البته اگه از اپشناش حذف نکنن
حمید رضا
۶ فروردین ۱۴۰۴ترکیبی از هیوندای کونا و کادیلاک ارزان قیمت هست
جلو ماشین کونا عقب کادیلاک= نیرو