اسپورتیج یکی از اصلیترین خودروهای خط تولید کیا به شمار میرود. این شاسیبلند خانودادگی ۵ نفره با چهره جذاب، فضای داخلی کاربردی و امکانات متعدد به انتخاب اصلی بسیاری از مردم تبدیل شده است. نسل چهارم اسپورتیج یکی از بهترین و خوشفروشترین شاسیبلندهای سایز کامپکت انگلستان بود و حال نسل پنجم این خودرو اینجاست تا این موفقیت را تکرار کند.
شاسیبلندهای کوچک یکی از شلوغترین بخشهای بازار محسوب میشود. شرکتهای مختلفی محصولات زیادی را برای جذب طرفداران این کلاس تولید کردهاند. مزدا برای سال ۲۰۲۲ به بازسازی مدل CX-5 خود پرداخته است. سئات نیز با نخستین شاسیبلند خود، چند سالی است که سعی در دردست گرفتن بازار دارد. در ادامه قصد داریم تا با خوبی و بدیهای هر خودرو آشنا شده و برنده نهایی این رقابت مثلثی را مشخص کنیم.
مشخصات فنی کیا اسپورتیج
مدل | اسپورتیج ۱.۶ T-GDi 3 |
قیمت | ۳۱ هزار پوند |
موتور | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ، ۱۴۸ اسب بخار قدرت |
شتاب اولیه | ۱۱.۷ ثانیه |
انتشار کربن | ۱۵۴ گرم بر کیلومتر |
مصرف سوخت | ۵.۸۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
خودروی موردبررسی ما یک اسپورتیج نسل پنجم با پکیج Spec 3 است که از موتوری ۱.۶ لیتری توربوشارژ T-GDi بنزینی استفاده میکند و ۳۰,۶۴۵ پوند قیمت دارد. خریداران برای برخورداری از رنگ خاص بدنه این خودرو باید ۶۵۰ پوند بیشتر هزینه کنند.
طراحی و مهندسی
قطعا جذابترین و اغواکنندهترین بخش طراحی این خودرو، چهره آن است. کیا در طراحی اسپورتیج، المان مشهور «دماغه ببر» را تا آنجا توانسته، بهبود داده است. چراغهای بومرنگ مانند روز تا حدی یادآور مدلهای سیتروئن هستند اما زیبایی چهره این خودرو را دوچندان کردهاند. در پشت اما خبری از خطوط عجیب و شکستگیهای زیادی نیست؛ تنها یک شاسیبلند زیبا با خطوط معنیدار.
استخوانبندی اسپورتیج با هیوندای توسان یکسان است؛ بنابراین از همان فنربندیهای مکفرسون و مولتیلینک موجود در توسان استفاده میکند که به سازنده اجازه داده است تا از سیستم چهارچرخ محرک در این استفاده کند. برای مقایسه جامع اسپورتیج و توسان، اینجا کلیک کنید. موتور کیا اسپورتیج به یک سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی نیز مجهز است که درکنار جعبهدنده ۶ سرعتی دستی، وظیفه انتقال قدرت را به دوش میکشد.
برگ برنده اصلی این شاسیبلند فضای داخلی آن است. اگر هنگام خرید پکیج Spec 3 را انتخاب کرده باشید، شاهد حضور یک نمایشگر دوگانه خمیده روی داشبورد اصلیتان خواهید بود؛ درست مانند نمونه مشابه در کیا EV6 برقی. کیا برای تنظیمات سیستم تهویه نیز سراغ یک نمایشگر رفته و آن را پایینتر از نمایشگر اصلی قرار داده است. تمام نسخههای اسپورتیج به حسگرهای پارک در جلو و عقب خودرو، اتصال موبایل، سیستم تهویه سه نقطهای و چراغها و برفپاککن خودکار مجهز هستند.
راندمان
اسپورتیج راندمانی نرم و ساکت دارد. نسبت دندههای طولانی این خودرو درکنار گشتاور مناسب باعث میشود که راننده نیازی به زحمتکشیدن زیاد نداشته باشد. عایقبندی کابین نیز بهخوبی انجام شده است. مکمل کابین راحت این شاسیبلند، فنربندی آن است که روی حالتهای راحت و اسپرت تنظیم میشود و در هر شرایطی، ناهمواریها را بهخوبی رد میکند.
نکته منفی این تنظیمات نرم این است که خبری از رانندگی اسپرت و هیجانی نیست. دو رقیب دیگر در سر پیچها شخصیتی بهمراتب محکمتر از خود نشان دادهاند اما راندمان اسپورتیج، کمی بیشازحد خپل شده است. با این همه، فرمانپذیری کاملا مناسب بوده و پاسخی سریع دارد اما بازخورد مناسبی از جاده منتقل نمیکند. به زبان ساده، راندمان اسپورتیج کارراهاندازه است اما هیجانانگیز نیست.
کاربری، مالکیت و هزینهها
نسل پنجم در مقایسه با نسل گذشته بهمراتب بزرگتر شده است اما همچنان به بزرگی مزدا نمیرسد. با این همه کابینش از باقی رقبا جادارتر است. تمرکز اصلی کیا به فضای پشتی اسپورتیج بوده است؛ جایی که بالشتک سر به گیره نگهدارنده، صندلیها به درگاه USB C و کل فضا به سیستم تهویه سه نقطهای مجهز شده است. در نسخه Spec 3، سرنشینان ردیف آخر نیز از صندلیهای مجهز به سیستم گرمایش بهره میبرند. فضای صندوق در حالت عادی و حالتی که صندلیهای ردیف آخر تاشده باشند بهترتیب برابر ۵۹۱ و ۱۷۸۰ لیتر است.
کیا اسپورتیج را با گارانتی ۱۶۰ هزار کیلومتری یا ۷ ساله به فروش میرساند. در مقام مقایسه، مزدا و سئات تنها تا ۹۶ هزار کیلومتر یا ۳ سال خودروهایشان را گارانتی میکنند اما برای جبران آن، دو سال نخست مالکیت را با کارکرد بینهایت ارائه میکنند.
سرویسکردن اسپورتیج به لطف برنامههای کیا آسانتر از قبل شده است. خریداران میتوانند بستههایی را خریداری کنند که از ۲ تا ۵ سال بهراحتی خودروشان را برای سرویس به نمایندگی ببرند. قیمت این سرویسها ۳۸۹ پوند هستند که در مقایسه با ۴۶۲ پوند سئات، هزینه کمتری محسوب میشود.
مشخصات فنی مزدا CX-5
مدل | مزدا CX-5 اسکای اکتیو G Sport Ed |
قیمت | ۳۰.۷ هزار پوند |
موتور | ۲ لیتری ۴ سیلندر، ۱۶۳ اسب بخار |
شتاب اولیه | ۱۰.۵ ثانیه |
انتشار کربن | ۱۵۳ گرم بر کیلومتر |
مصرف سوخت | ۵.۸۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
خودروی موردبررسی ما نسخه اسپرت ادیشن مزدا CX-5 بود که قیمتی برابر با ۳۰,۷۵۶ پوند دارد؛ یعنی تنها ۱۸۰ دلار ارزانتر از اسپورتیج Spec 3. با این وجود خودروی موجود در تصاویر نسخه Newground است که کمی پایینتر از اسپرت ادیشن قرار داشته و قیمتی برابر ۲۹,۱۴۵ پوند دارد.
طراحی و مهندسی
CX-5 از طراحی زیبا بهره میبرد. چراغهای باریک و جذاب این خودرو، برخلاف اسپورتیج بدون هیچ سروصدای خاصی حضور این خودرو را پررنگ میکنند. در درون کابین، شاهد استفاده زیاد مزدا از پلاستیک سیاه هستیم و درکل، مجموعه کنسول و امکانات آن کاربرپسند طراحی شدهاند و کیفیت ساخت مناسبی دارند.
با وجو اینکه اکثر رقبا در این بخش از بازار موتورهایی مجهز به توربوشارژهای کوچک دارند تا خدا و خرما را با هم حفظ کنند، مزدا بهسراغ یک موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری رفته و آن را به سیستم اسکای اکتیو X خود مجهز کرده است. این موتور ۱۶۳ اسب بخاری، از دو رقیب خود قدرت بیشتر و گشتاور کمتری دارد. CX-5 در مقایسه با اسپورتیج و آتکا، ۲۱۳ نیوتن متر گشتاور خود را در دور بالاتر ارائه میکند. این خودرو برخلاف اسپورتیج، دیفرانسیل جلو بوده و همانند آن، به یک جعبهدنده ۶ سرعتی دستی مجهز شده است. در نهایت باید افزود که در مزدا برخلاف کیا، خبری از سیستم هیبریدی نیست. نسخه اسپرت ادیشن با بهرهوری از چرم در جایجای کابین، ورود و روشنکردن موتور بدون کلید و از نظر کیفیت، بهخوبی با اسپورتیج Spec 3 رقابت میکند.
راندمان
مزدا CX-5 همانند دیگر محصولات این شرکت فرمانپذیری لذتبخشی دارد و یکی از بهترینها در کلاس خود محسوب میشود؛ چراکه چابکی آن اصلا با اسپورتیج قابل مقایسه نیست. رقیب اصلی آن در این زمینه آتکا محسوب میشود. فنربندی بهخوبی کار خود را انجام میدهد اما جسبندگی این خودرو به اندازه سئات زیاد نیست.
این خودرو به لطف موتور تنفسطبیعی خود درعرض ۱۰.۵ ثانیه (۲.۵ ثانیه کمتر از اسپورتیج) به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد اما تمام این گنجایش بهخاطر گشتاور پایین کمی با سختی به دست میآید. ۲۱۳ نیوتن متر که ۳۷ نیوتن متر از دو رقیب کرهای و اسپانیایی کمتر است بین دورهای ۴ و ۶ هزار دردسترس راننده قرار میگیرد. جعبهدنده نیز عملکرد فوقالعادهای دارد اما گاه برای ادامه حرکت بهشکل مناسب باید به دنده پایینتر رجوع کنید؛ موردی که خبری از آن در رقبا نیست.
کاربری، مالکیت و هزینهها
پس از اسپورتیج، مزدا دومین فضای زیاد را در اختیار کاربر خود قرار میدهد. حجم صندوق این خودرو ۵۲۲ لیتر است؛ یعنی ۷۰ لیتر کمتر از کیا اسپورتیج. صندلیهای عقب راحت هستند اما خبری از امکاناتی چون درگاه USB یا تهویه مطبوع اختصاصی نیست. در جلو نیز راننده میتواند برای ایجاد حس رانندگی اسپرت، صندلی خود را پایینتر از دیگر رقبا قرار دهد. دید راننده مناسب است و مزدا نیز همچون دیگر رقبا به حسگرهای پارک در جلو و عقب خودرو مجهز شده است.
براساس نظرسنجیها، دارندگان مزدا معتقد هستند که تجربه مالکیت خودرو مناسب بوده اما تجربه ارتباط نمایندگیها کمی ضعیف است. در مقام مقایسه میتوان به رقیب کرهای نگاهی داشت که رتبهای بهمراتب بهتر از مزدا کسب کرده بود. سئات در سوی دیگر عقبتر از هر دو رقیب خود قرار داشت.
با وجود اینکه هزینه مالیات خودروهای تمام بنزینی بیشتر از نمونههای هیبریدی و برقی است اما مالیات مزدا چندان تفاوت خاصی با رقبای خود نداشته و بلکه ۱۱ پوند نیز کمتر از آنها است. برای کاهش هزینه مالیات سالانه نگهداری این خودرو میتوان به سراغ نمونههای دیزلی آن رفت؛ چراکه خبری از نسخه هیبریدی نیست.
مشخصات فنی سئات آتِکا
مدل | سئات آتکا ۱.۵ TSI Evo 150PS Xperince Lux |
قیمت | ۳۲ هزار دلار |
موتور | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ، ۱۴۸ اسب بخار قدرت |
شتاب اولیه | ۹.۳ ثانیه |
انتشار کربن | ۱۵۳ گرم بر کیلومتر |
مصرف سوخت | ۷.۴۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
بهروزرسانی سال ۲۰۲۰ سئات، جانی تازه به آتکا داد و درکنار ایجاد بهبودهای مناسب، آن را مجهزتر از قبل گرداند. نسخه موردبررسی Xperience Lux نام دارد که بهترین نسخه موجود برای آتکا محسوب میشود و ۳۲,۱۹۰ پوند قیمت دارد.
طراحی و مهندسی
اتکا بهعنوان نخستین شاسیبلند این برند اسپانیایی، نخستین خودرو آن بود که از نسخه A1 پلتفرم ماژولار مشترک با فولکسواگن موسومبه «MQB» استفاده میکرد. این خودرو استخوانبندی یکسانی با اشکودا «کاروک» (که باهم در یک کارخانه و خط تولید مونتاژ میشوند) و فولکسواگن T-Roc دارد. آتکا از هر دو رقیب خود اندازه کوچکتری داشته و باک آن نیز تنها ۵۰ لیتر بنزین را در خود جای میدهد.
بیشتر نسخههای آتکا دیفرانسیل جلو هستند اما امکان خریداری نسخه ۲ لیتری چهارچرخ محرک این خودرو نیز وجود دارد. موتور ۱.۵ لیتری خودروی موردبررسی ۱۴۸ اسب بخار قدرت دارد و این قدرت را ازطریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی دستی به چرخهای جلو منتقل میکند.
طراحی نسل جدید این خودرو تنها در جلوپنجره و سپر جلو تغییراتی را به خود دید درحالیکه کابین بهکلی بهروز شد؛ آتکا اکنون از یک سیستم اطلاعات سرگرمی جدید استفاده میکند. سئات برای این نسل از شاسیبلند خود سیستم دستیار پیشتصادف خود را رونمایی کرد. نسخه Xperience Lux به تجهیزات استاندارد متنوعی چون صندلیهای گرمکندار چرمی، رینگ۲های ۹ اینچی آلیاژی، دوربین ۳۶۰ درجه و سرعسنج دیجیتالی مجهز است.
راندمان
عملکرد موتور ۱۴۸ اسب بخاری ۱.۵ لیتری TSI خوب و مناسب است. شتاب اولیه این خودرو ۱.۲ ثانیه کمتر از مزدا و برابر ۹.۳ است. عملکرد و رفتار تازهنفس موتور برای حرکت سریع باعث شده تا این خودرو چابکتر از رقبای خود عمل میکند. جعبهدنده نیز همچون مزدا CX-5 عملکردی عالی دارند و فرمان نیز با افزایش سرعت، رفتار طبیعی خود را حفظ میکند. این خودرو از چهار حالت رانندگی اقتصادی، معمولی، اسپرت و شخصی پشتیبانی میکند که با آن میتوانید وزن فرمان، سرعت پاسخ پیشرانه، کارایی سیستم تهویهمطبوع و عملکرد جعبهدنده را تنظیم کنید.
چرخهای مجهز به رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی چسبندگی بسیار مناسبی دارند. فنربندی نسبتا سفت نیز باعث میشود تا هنگام عبور از پیچها، بدنه پایداری خود را بهخوبی حفظ کند. قاعدتا عملکرد فنی خوب بهمعنای راحتی کمتر راندمان است. هرچند سواری آتکا آنقدر خشک و بد ناراحت نیست و با شخصیت سرحال آن بهخوبی مطابقت دارد.
کاربری، مالکیت و هزینهها
ابعاد کوچکتر آتکا نسبتبه دو رقیب شرقی باعث شده تا فضای کمتری را در اختیار سرنشینانش قرار دهد. فضایی صندوق عقب در حالتت عادی و با تاشدن صندلیها بهترتیب برابر ۵۱۰ و ۱۶۰۴ لیتر است. در عقب اگر تنها چهار سرنشین داشته باشید مشکلی نخواهید داشت؛ با این وجود فضای پای سرنشینان عقب میتوانست بهتر باشد. آتکا نیز مانند مزدا برای صندلیهای عقب هیچ سیستم تهویه اختصاصی را درنظر نگرفته است. داشبورد و کلیدهای فیزیکی سیستم تهویه نیز کاملا مناسب هستند و ارگونومی خوبی دارند.
آتکا همانند مزدا CX-5 دارای درجه ۵ ستاره از یورو انکپ است. اسپورتیج هنوز توسط این موسسه بررسی نشده است اما برادر دو قلوی آن، هیوندای توسان، ۵ ستاره کامل را از این موسسه دریافت کرده است؛ پس احتملا این خودروی کرهای نیز مشکل خاصی نداشته باشد. تفاوت اصلی اتکا، CX-5 و اسپورتیج در هشدارهای آنها است؛ درحالیکه مزدا و سئات به هشداردادن به راننده بسنده میکنند، اسپورتیج خود وارد عمل میشود تا از بروز حادثه جلوگیری کند. سئات آتکا از دستیارهای نگهداری خودرو میان خطوط نیز پشتیبانی میکند.
با وجود اینکه مصرف سوخت نسبتا برابر کیا و مزدا در بررسیها رسمی WLTP نشان داده است که این دو خودرو با باک پر میتوانند تا ۸۰۰ کیلومتر راننده خود را همراهی کنند، باک کوچکتر آتکا آن را از برابری کردن با رقبا باز میدارد.
نتیجهگیری
رتبه نخست: کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج از فرمول ساخت کاربرپسند نسلهای گذشته استفاده کرده و اینبار آن را با فضای بیشتر، چهرهای جذابتر و فناوری بهروزتر همراه کرده است. شاید اسپورتیج برخلاف چهرهاش رانندگی جذابی نداشته باشد اما در تمام سرعتها راندمانی آرام و متمدن را ارائه میکند. درنهایت باید گفت که بهخوبی میتوان روی این خودرو بهعنوان یک شاسیبلند خانوادگی حساب باز کرد.
رتبه دوم: مزدا CX-5
اگر بهدنبال شاسیبلندی خانوادگی هستید که راندمانی جذاب داشته باشد، مزدا CX-5 انتخاب شما خواهد بود. با وجود اینکه کابین آن بهاندازه کابین اسپورتیج هیجانانگیز نیست اما کیفیت خوبی دارد و چهره بیرونی آن هم بسیار زیبا است. این خودرو نکات مثبت بسیاری دارد و مزدا نیز بستههای متنوعی را برایش عرضه کرده است. اگر موتور قدرت مکانیکی بیشتری داشت حتما عرصه را برای کیا اسپورتیج تنگ میکرد.
رتبه سوم: سئات آتکا
آتکا در زمینه عملکرد رانندگی رقیبی نزدیک برای مزدا CX-5 به شمار میرود. موتور چابک و راغببهسرعت آن درکنار بهرهوری از بستههای Experience Lux تجربهای مناسب را برای کاربران به ارمغان میآورد. با این همه، ابعاد کوچک این خودروی اسپانیایی آن را در بخشهای کابردی کمی عقبتر از رقبا میگذارد. سیستم اطلاعات سرگرمی چندان مناسب نیست و هزینههای نگهداری بیشتر نیز کار نگهداری این خودرو را دشوارتر از قبل میکنند.
دیگر رقبا
هیوندای توسان
مدل | هیوندای توسان ۱.۶ T-GDi پرمیوم |
قیمت | ۳۱ هزار پوند |
موتور | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر، ۱۴۸ اسب بخار |
اگر از امکانات اسپورتیج خوشتان آمده است و به هر دلیلی تمایلی به خرید آن خودرو ندارید، هیوندای توسان را به شما پیشنهاد میکنیم. این خودرو درحالیکه خوبیها و ظاهر منحصربهفرد خود را دارد، از موتور و پلتفرم یکسانی با اسپورتیج بهره میبرد. برای مقایسه جامع توسان و اسپورتیج، اینجا کلیک کنید.
اشکودا کاروک
مدل | اشکودا کاروک ۱.۵ TSi اسپرت لاین |
قیمت | ۳۲ هزار پوند |
موتور | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر، ۱۴۸ اسب بخار |
اشکودا کاروک حکم برادر سئات آتکا را دارد با این تفاوت که چهرهاش کاملا متفاوت است. نسخههای اسپرت لاین این خودرو با حفظ کاربری خود، چهرهای بهمراتب جذابتر نیز دارند.
مقایسه مشخصات فنی
سئات آتکا ۱.۵ TSi Evo 150PS Xperience Lux | مزدا CX-5 اسکایاکتیو G اسپرت ادیشن | کیا اسپورتیج ۱.۶ T-GDi Spec 3 | |
قیمت | ۳۲,۱۹۰ پوند | ۳۰,۷۵۶ پوند | ۳۰,۶۴۵ پوند |
طول/ عرض/ ارتفاع | ۴۳۸۱/ ۱۸۴۱/ ۱۶۱۵ میلیمتر | ۴۵۷۵/ ۱۸۴۵/ ۱۶۸۰ میلیمتر | ۴۵۱۵/ ۱۸۶۵/ ۱۶۵۰ میلیمتر |
وزن | ۱۴۰۸ کیلوگرم | ۱۵۶۰ کیلوگرم | ۱۵۲۶ کیلوگرم |
قدرت | ۱۴۸ اسب بخار | ۱۶۳ اسب بخار | ۱۴۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۲۱۳ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
موتور | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی | ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی |
جعبهدنده | ۶ سرعتی دستی | ۶ سرعتی دستی | ۶ سرعتی دستی |
باک بنزین | ۵۰ لیتر | ۵۶ لیتر | ۵۴ لیتر |
فضای بار عادی/ تاشدن صندلیها | ۵۱۰/ ۱۶۰۴ لیتر | ۵۲۲/ ۱۶۳۸ لیتر | ۵۹۱/ ۱۷۸۰ لیتر |
حلقه پیچش با فرمان کامل | ۱۰.۸ متر | ۱۱.۹ متر | ۱۰.۹ متر |
شتاب اولیه | ۹.۳ ثانیه | ۱۰.۵ ثانیه | ۱۱.۷ ثانیه |
مصرف سوخت | ۷.۴۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۵.۸۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۵.۸۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
ورود و خروج بدون کلید | دارد/ دارد | دارد/ دارد | ندارد/ ندارد |
رهیاب/ داشبورد دیجیتال | دارد/ دارد | دارد/ دارد | دارد/ دارد |
اندروید اتو/ اپل کار پلی | دارد/ دارد | دارد/ دارد | دارد/ دارد |
Erfan
۲۵ فروردین ۱۴۰۱اگر یک درصد احتمال واردات بود بین اسپورتیج و cx 5به نظر بنده مزدا خیلی بهتره موتور تنفس طبیعی که هزینه های کمتر قدرت بیشتر مصرف برابر و ژاپنی بودن.و به نظر بنده حداقل چهره مزدا سنگینی و اصالت بیشتری دارد.اما اسپورتیج بسیار جوان پسند تر هستش به خاطر چهره خشن
محمد
۲۵ فروردین ۱۴۰۱اگر یک درصد احتمالش بود مزداهایی با موتور sky active و G active نمیتونست وارد ایران بشه به خاطر ضریب تراکم چهارده به یک موتوراشون و با این بنزین ایران به 10 هزارتا نرسیده موتور knock میزد
Jdm باز
۲۵ فروردین ۱۴۰۱فقط پروفایلت 😍👌
NAVID۰۰۹۸
۲۵ فروردین ۱۴۰۱یه چیزی که خیلی برایم جالبه و خودروشناسی مردم ما را نشان میدهد از انتخابهایشان میشه فهمید که از بین سه نسل وارد شده اسپورتیج به ایران دو نسل اول و آخر کمترین استقبال را داشتند با اینکه از هر نظر از مدل میانی بهتر بودند ولی مدلهای نسل میانی ورود به ایران که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ وارد شد چون فقط قِشَنگ بودند تا خِرخِره فروش رفت در صورتی که نه کیفیت متریال خوبی داشتند و نه سواری خوب و سواری مثل تراکتور خشک اما بازارش سکه بود و هست !
اسپورتیج جدید هزاران حیف که نیامد ایران و اگر نه بازار را میترکاند !
مزدا هم که هیچ و اگر هم میآمد چنان گران میفروختند که نخریدنش باارزشتر بود !
سئات بینظیره و همان فولکسواگِن هست با این حساب که ارزانتر فروش میرود اما در ایران به سبب بازاریابی ضعیف یک شکستخورده محسوب میشد اگر میآمد و در حاشیه قرار میگرفت !
در کُل ، دیگر خواب خودروی بینالمللی را هم نبینید که تمام شد رفت پِی کارش و اگر نه جمع کنید از ایران بروید جایی که میشه با کارگری هم خودروی مناسب کرهای ژاپنی آلمانی خرید و اگر نه دیگر در ایران با شغل باکلاس دکتر مهندسی هم نمیشود خودرو خرید مگر اینکه پاپا پولدار باشه یا ارث کُلُفت باشه یا بند پ کار را راه اندازد و جزو رشوهبگیران عزیز دولتیهای مافیایی باشد !
پارسا
۲۷ فروردین ۱۴۰۱من جوانم اما برام کیا خیلی افراطیه مزدا بسیار زیباست
ماکسیمیلیان
۲۵ فروردین ۱۴۰۱سلام و درود!
انتخاب من به مانند همیشه مزداست!
همیشه در حق محصولات باکیفیت، ساده و بی ریای این شرکت جفا میشود.
یا علی🌷
ارین صاحب جمعی
۲۵ فروردین ۱۴۰۱کیا بالای مزدا؟؟؟؟ بزودی در سراسر کشور 🤣🤣🤣
ehsan.fa
۲۵ فروردین ۱۴۰۱من خودم انتخاب اولم ژاپن بعد آمریکا و بعد آلمانی و بعد کره ای هست. دلیلش هم فقط علاقه س ولی آمار فروش در بازارهای محلی نشون میده کدوم شرکت بهتره و مصرف کننده واقعی کدوم رو ترجیح میده نه ما ایرانی های پراید سوار، که خوب کیا بیشتر از مزدا میفروشه
genius
۲۵ فروردین ۱۴۰۱غربی های بدبخت!آخه مزدا و کیا و سئات هم شدن خودروساز تا وقتی دنگوفنگ فیدیلیتی و تیگو و جک هستن؟!!!!؟
کوبیده
۲۵ فروردین ۱۴۰۱تو مطلب خودشون کیا ب خوبی بقیه نبود اون وقت رو چ حساب رتبه اولو دادن بهش
من باشم مزدا رو میخرم
Raptor
۲۵ فروردین ۱۴۰۱کوبیده مطلبو کامل بخون اول 😂 همه چی به فارسی نوشته بعد میگه تو مطلب مزدا بهتر بود!حتما تو مطلبی که خودت تو کبابی نوشتی بهتر بود
زیزیگولو
۲۵ فروردین ۱۴۰۱مزدا CX-5 یهکراس اوور اقتصادی هستش که تو ارائه امکانات رفاهی از رقیبایی مثل نیسان ایکس تریل و تویوتا راو۴ و فولکس تیگوان و پژو ۳۰۰۸ و هیوندای توسان و سانتافه و کیا اسپورتیج یک سر و گردن بالاتره و عملاً تو دو سه سال گذشته راندمان موتورشو خیلی بالاترم برده ……. و البته خوب بودن و عالی بودن کیا اسپورتیج رو هم نباید فراموش کنیم
حسین
۲۵ فروردین ۱۴۰۱با تمام احترام به رقبا انتخاب اول و آخرم فقط مزدا
مگه میشه با یخورده آهن و پلاستیک همچین زیبایی رو خلق کرد . گاهی وقتها فکر میکنم محصولات مزدا جان دار هستن
FTB
۲۵ فروردین ۱۴۰۱منم همین حسو نسبت به این خودرو دارم
مزدا یه برندیه که محصولاتش رو طوری تولید میکنه که مردم عاشقشون بشن
و کم کمش نود درصد خریدارا همچین حسی نسبت به مزدا دارن
مهدی
۲۵ فروردین ۱۴۰۱مطمئنا وقتی مزدا هست نباید به خودروی دیگه ای فکر کرد . لذت رانندگی که محصولات شهری مزدا داره گاها فقط تو نیسان و پژو دیده میشه نه هیچ آلمانی و آمریکایی و کره ای دیگه ای
Raptor
۲۵ فروردین ۱۴۰۱اینکه کیا بهتر هست و اتواکسپرس هم تاییدش کرد دور از انتظار نبود،یه نگاه به فروش کیا تو بازار خارج و حتی مناطق ازاد ایران و باقی مقابسه ها بندازیم میبینی که خیلی واضح بود نتیجه
مرسی کیا
پدرام
۲۵ فروردین ۱۴۰۱طراحی اسپورتیج رو زیاد دوست ندارم خصوصا قسمت جلوش به نظرم زیاده روی و اغراق خیلی شده و این مساله در دراز مدت دمده میشه اما مزدا چهره ماندگار تری داره و در صورتی که می تونستم انتخاب کنم مزدا رو اولویت اصلی قرار می دادم
Jdm باز
۲۵ فروردین ۱۴۰۱من با اختلاف کمی، انتخابم مزدا هست
بخاطر اسب بخار بیشتر
طراحی با اصالت تر و زیباتر ( سلیقه ای هست)
چابکی و تیز بودن
و البته دوام ژاپنی ها
فرامرز
۲۵ فروردین ۱۴۰۱اینکه قیمت اعلامی شرکت چنده مهم نیست. مهم اینه که شما چقدر باید به نمایندگی پول بدید مهمه. الان تو آلمان سئات آتکا با قدرت مشابه ۳۰ درصد از اسپورتیج جدید ارزونتره. البته نسل قبلی اسپورتیج حدود ۴۰ درصد از نسل جدیدش ارزونتره و تو مواردی از داستر هم ارزونتر در میاد
mm-yarlou
۲۷ فروردین ۱۴۰۱Cx 5
علی
۳۱ فروردین ۱۴۰۱واقعا یه سوال بدون تعصب این خودروهای نسبت به چری اکسید TX 2021 چیا دارن که مقایسه نشن باهم ؟
از نظر کیفی هم که قطعاتش بوش و والئو و هانیواله
الان لابد میخواید اصالت رو بهونه کنید؟؟
تا کی میخواید این اخلاق مسخره تون رو تغییر بدید؟ همه جای دنیا این شکلی نیس ایرانه که این شکلیه وگرنه تو روسیه از اکسید خیلی حساب میبرن اما تو ایران ماشین 145 اسب بخاری و به 200 اسب بخاری برتری میدن ؟
رضامنش
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱99 درصد نظرات از روی تعصب و علاقه به برنده . پر واضحه که کیا بهتر ظاهر سده و موفق تر بوده وسلام. اینکه فروش بیشتر دلیل بر مرغوبیت نیست
صدرا
۲۵ خرداد ۱۴۰۱من خودم به شخصه مزدا رو انتخاب میکنم
سیدمهران+میرابوالقاسمی
۲۱ شهریور ۱۴۰۱مزدا عشقه