نسخهی L از کیا اسپورتیج به تازگی وارد ایران شده است. اکستریم LX نیز به عنوان محصول لوکس چری توسط مدیران خودرو در کشورمان عرضه میشود. این خودروها ابعاد مشابه دارند و در بازار ایران، مشتریان متفاوت را جذب میکنند.
مقایسهی خودروهای چینی با کرهای و ژاپنی از جهات مختلف، جالب است. خصوصا در آسیا و خاورمیانه، معمولا مدلهای پرفروش ساخت کره و ژاپن، رقیبی از چین دارند که قیمت مشابه با امکانات بیشتر ارایه میدهد. از سویی دیگر، برای مشتری ایرانی که دسترسی آزاد به خودروهای درجه یک جهان را از دست داده است، حق انتخاب چندانی وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
شاید تا ۵ سال پیش، اکثر خودروهای چری، قابل مقایسه با تولیدات کیا –هیوندای نبودند؛ اما امروزه غالب خودروسازان چینی، با پیشرفت فنی و حفظ قیمت، مدلهای برندهای مختلف دنیا را به چالش میکشند. حالا، حتی در کشورهای مثل استرالیا که مالیات و عوارض خودروهای وارداتی نزدیک به صفر است، افرادی وجود دارند که خودروی ساخت چین را به محصول کرهای ترجیح میدهند؛ چراکه احساس میکنند در ازای پرداخت میزان مشخصی از پول، امکانات بیشتری به دست میآورند.
کیا برای مردم ایران با پراید معرفی شد و حالا برندی مشهور در سطح جهانی است. این مجموعه، سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانههای متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت میکند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات سالانهی کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد میشود.
چری در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوهبر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامهپسند دارند که فراتر از انتظار عامهی مردم است. بازار ایران در سالهای گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراساورهای X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با این اوصاف، میتوان چری را مهمترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.
سال ۲۰۱۷ برند اکسید (Exeed) توسط چری تاسیس شد تا مدلهای لوکس این شرکت را جدا از دیگر محصولات نشان دهد. البته دیگر زیرمجموعههای چری، مثل اومودا، جیکو و جتور (فیدلیتی) هم وجود دارند. اکستریم TXL و LX چری سال ۲۰۱۹ به بازار چین رسیدند؛ اما برخلاف ابعاد مشابه از نظر فنی تفاوتهای جالبی دارند. کستریم TXL با استفاده از پلتفرم تیگو ۸ و موتور ۲ لیتر توربو، چهار چرخ محرک است.
اکستریم LX روی پلتفرم مشترک با چری X55 و تیگو ۷ پرو تولید میشود. این محصول، صرفا دیفرانسیل جلو است و پیشرانهی ۱/۶ لیتر توربو دارد. اکستریم LX از اکستریم TXL و کیا اسپورتیج وارداتی، کوچکتر است.
مقایسه طراحی کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX
بحث طراحی بدون در نظر گرفتن ارزش برند، سلیقههای از جهات مختلف تحت تاثیر قرار میدهد. اسپورتیج از سبک طراحی ساختار شکن و منحصربه فرد استفاده میکند که متفاوت از غالب خودروهای دنیا است؛ اما اکستریم TXL و LX با زیبایی عامهپسند مشابه بسیاری دیگر شاسیبلندهای مدرن جهان، ارایه میشوند. در مجموع، میتوان انتظار داشت، اسپورتیج ۲۰۲۵ برای خریدارن جوانتر، جذابتر باشد و افراد علاقهمند به مدلهای لوکس با شخصیت سنگین، اکستریم TXL یا LX را ترجیح دهند.
حالت دماغ ببر (Tiger Nose) که در خودروهای قدیمی کیا مشهود بود؛ به شکلی مخفی و ظریف روی اسپورتیج جدید اجرا شده است. روشنایی روز (Day light) با خط مورب دیده میشود و چراغ اصلی، در طرفین همراه خطوط تیز است. ادوات پلاستیک سیاهرنگ بخش بزرگی از جلوپنجرهی مشبک و سپر را تشکیل میدهند؛ اما چندان ارزانقیمت و آزاردهنده محسوب نمیشوند. حجمدهی کاپوت جلو و سپر نیز ساده است.
اسپورتیج ۲۰۲۴ یکی از عجیبترین چراغ عقبهای دنیا را ارایه میدهد. از سویی دیگر، حجم زیاد ادوات پلاستیکی در سپر و پشت بدنه، توی ذوق میزند. طراحان این کراساور، حالت ساده و کمهیجان را برای درپوش صندوق انتخاب کردهاند. حتی محل نصب پلاک نیز مثل خودروهای کلاسیک، روی سپر است. طراحی بال عقب، شیب سقف تا انتهای بدنه و فرم شیشه، نکات جذاب در طراحی اسپورتیج هستند.
اکستریم TXL کمی بزرگتر از اکستریم LX است. از نظر ویژگیهای لوکس هم، طبیعتا TXL با جلوپنجرهی کروم، برتری خود را نشان میدهد. هر دوی این خودروها، وابستگی چندانی به مواد پلاستیکی ندارند و صرفا برای زیر سپر تا قاب گلگیر، ادوات سیاه استفاده میکنند.
کشیدگی لبهی کاپوت تا جلوپنجره، نکتهی مثبت در TXL است که البته اکستریم LX چنین حالتی ندارد. هر دو خودرو از رینگ ۱۹ اینچ استفاده میکنند و در عمق، چراغهای پیوسته دارند. از نمای پشت، تشخیص اکستریم TXL از LX مشکل است و زهوار کروم براق برای مدل گرانتر، مشابه آنچه برای جلوپنجره استفاده شده، تمایز ایجاد میکند.
اسپورتیج وارد شده به ایران، نسخهی L با کشیدگی بدنه و فاصله محوری بیشتر محسوب میشود. با این شرایط، اکستریم TXL و LX به ترتیب، کمی بزرگتر و اندکی کوچکتر از رقیب کرهای هستند. جدول ادامهی مطلب، ابعاد این خودروها را نشان میدهند.
کیا اسپورتیج L | اکستریم LX | اکستریم TXL | |
طول (میلیمتر) | ۴۶۷۰ | ۴۵۲۰ | ۴۷۷۵ |
عرض (میلیمتر) | ۱۸۶۵ | ۱۸۴۸ | ۱۸۷۲ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۶۴۵ | ۱۶۸۵ | ۱۶۸۵ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۲۷۵۵ | ۲۶۳۰ | ۲۸۰۰ |
مقایسه کابین کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX
در نسخهی وارداتی اسپورتیج، دسته دندهی جدید به شکل جویاستیک و نمایشگرهای بزرگ استفاده شدهاند تا تفاوت مهم این خودرو نسبت به مدل ۲۰۲۳ ثابت شود. از سویی دیگر، اکستریم TXL و LX نیز مثل رقیب کرهای، نمایشگرهای پیوسته ارایه میکنند.
از نظر راحتی در کابین، کیفیت ساخت صندلیها و حس لوکس سرنشینان، تفاوت خاصی بین کیا اسپورتیج و شاسیبلندهای اکستریم دیده نمیشود. با کمی دقت، میتوان ادعا کرد اکستریم TXL به لطف عرض بدنهی بیشتر و طراحی خاص داشبورد، برندهی مقایسه بین سه خودروی فوق باشد. این موضوع خصوصا هنگام سفرهای بین شهری، ثابت میشود؛ ضمن اینکه شاسی بلند کرهای، برای داشبورد و تودریها، بهرهی چندانی از مواد نرم و چرمی نبرده است.
ظاهرا کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ وارداتی، تریم داخلی روشن و صندلیهای چرم سفید دارد؛ اما اکستریم TXL و LX، فضای داخلی تیره ارایه میکنند. موارد گفته شده، ممکن است سلیقههای مختلف را تحت تاثیر قرار دهند؛ چراکه حفظ نظافت و نوع واکنش طبیعی صندلیها در شرایط گرما یا سرما به دلیل رنگ تیره یا روشن، متفاوت است.
مقایسه فنی کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX
از نظر توانایی حرکتی، مقایسه کابین کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ و اکستریم LX نزدیک هستند؛ اما اکستریم TXL برتری واضح با دو کراساور دیگر دارد. سیستم دو دیفرانسیل نیز، فعلا فقط برای TXL ارایه میشود.
اسپورتیج وادراتی کوشا خودرواز یک پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت GDI استفاده میکند. این موتور قدرت ۱۹۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۳ نیوتن متر دارد. قوای محرک از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک، مصرف سوخت ترکیبی ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
نسخه ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک برای اکستریم TXL ارایه شده است. آزمونهای غیررسمی از این مدل، صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ تا ۸ ثانیه و مصرف سوخت نزدیک به ۱۰ لیتر در صد کیلومتر را نشان دادهاند. نهایت سرعت این خودرو محدود شده به ۲۰۰ کیلومتر برساعت است و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد.
برای اکستریم LX مشابه تیگو ۷ پرو مکس و فونیکس FX پرمیوم، موتور ۱/۶ لیتر توربو همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک وجود دارد. قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر، اکستریم LX را در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. این خودرو، صرفا دیفرانسیل جلو است و ۸ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.
کیا اسپورتیج L | اکستریم LX | اکستریم TXL | |
ججم موتور (لیتر) | ۱/۵ | ۱/۶ | ۲ |
قدرت (اسب بخار) | ۱۹۸ | ۱۹۰ | ۲۶۱ |
گشتاور (نیوتنمتر) | ۲۵۳ | ۲۹۰ | ۴۰۰ |
میانگین مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۷ | ۸ | ۱۰ |
سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت (ثانیه) | ۹ | ۹ | ۱۰ |
مقایسه تجهیزات کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX
سه خودروی فوق، فهرست نسبتا کاملی از آپشنهای مختلف دارند. امکانات مشترک این سه کراساور، شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، سانروف برقی، دسته دنده الکتریکی، سنسور نور، فرمان برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین و سنسور پارک عقب هستند.
مطابق آنچه انتظار میرود، اکستریم TXL امکانات بیشتری نسبت به کیا اسپورتیج و اکستریم LX دارد. علاوهبر سیستم دو دیفرانسیل، کروز کنترل هوشمند با قابلیت ترمز و ادامه حرکت خودکار در ترافیک، فقط در اکستریم TXL ارایه میشود. ترمز اضطراری نیز ظاهرا در کیا اسپورتیج وارداتی وجود ندارد. دیگر آپشن جالب در اکستریم TXL سردکن صندلی و تهویه مطبوع دوگانه مستقل اتوماتیک است که در اسپورتیج و اکستریم LX فراهم نیست.
مقایسه قیمت اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX
اکستریم LX در برنامهی پیشفروش آبان ۱۴۰۳ به قیمت ۲/۳ میلیارد تومان عرضه شد. مدیران خودرو برای اکستریم TXL قیمت ۳/۲ میلیارد تومان را در مورخ ۱۷ آذرماه اعلام کرد. قیمت نهایی برای کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ وارداتی کوشا خودرو هنوز مشخص نیست؛ اما میتوان انتظار داشت با توجه به نرخ دلار فعلی، هزینه خرید ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان داشته باشد.
از دیدگاه نگارنده، انتخاب بین اکستریم TXL و کیا اسپورتیج با یک میلیارد تومان اختلاف قیمت، چندان ساده نیست. مدیران خودرو طی سالهای اخیر، معمولا خدمات گارانتی مناسب و لوازم یدکی مورد نیاز را فراهم کرده است. همچنین حس لوکس در خودروی چینی، بیشتر از اسپورتیج احساس میشود. از نظر کیفیت فنی در دراز مدت، میتوان مطمئن بود شاسیبلند کرهای، کم دردسر تر باشد و حدود صد هزار کیلومتر رانندگی بدون خرابی را حفظ کند.
سهیل
۱۲ دی ۱۴۰۳آیا تا چند سال دیگه انتظار مقایسه خودروهای چینی با ژاپنی رو هم باید داشته باشیم؟
Sina_carshow
۱۲ دی ۱۴۰۳الان خودرو های ژاپنی فقط یه دلیل برا خریدشون در مقابل چینی هایی مثل بی وای دی اونم قابلیت اطمینان هستش تویوتا خودشو طی سال ها ثابت کرده وگرنه تو بحث امکانات و کیفیت ساخت ظاهری و حتی طراحی کابین تو یه لیگ دیگن چینی ها
منظورم چینی های درجه 2 و 3 ایران نیس
NAVID@@98
۱۲ دی ۱۴۰۳نه اتفاقا
بد چینی های درجه هرچی بازم ژاپنی حتی کره ای بد رو ترجیح میدیم بهشون به این دوتا هم نمیرسه چه بره به جهان دنیا چینی های کثیف فقط دزدی و کپی میکنن بازم به پای همینا هم نمیرسن چه برسه بالاها جهان دنیا
…
Sina_carshow
۱۲ دی ۱۴۰۳ماشینی که باعث رقابت میشه همیشه صنعت رو به سمت جلو میبره و به نفع مصرف کننده ها تموم میشه خود منم با خود چینی ها حال نمیکنم ولی به عنوان مصرف کننده میبینم بعضی آپشنای لوکس و خاص مثل در های برقی تو بی ام و سری 7 رو با پول تویوتا راو 4 بهم میده یه ماشین چینی با کپی و همه چیزش هم کنار میام چون برام لذت سواری و تکنولوژی روز از همه چی مهم تره ایمنی هم تضمین هستن برام وقتی از پلت فرمای چینی تو محصولات ولوو و… استفاده میشه اصن هم دنیا رو به کام خودم تلخ نمیکنم و از زیبایی های صنعت خودرو سازی لذت میبرم
NAVID@@98
۱۳ دی ۱۴۰۳شما همون که خواستی بخر لذتشو ببر هرکی برای خودش لذت میبره هرچی دوست داره
ولی بد چینیا پشم ژاپن حتی کره هم بد نیستن
حتی همون تایوان هم اگه ماشین بزنه ترجیحش میدم به چینیای دزد کپی کار شیاد از کثافت کاری های نکبتش اگه باخبر بشید ازش دفاع نمیکنید همینایی هم که ازش میبینید همش زیر سوال میره
این چینیا تو همون شرق گیر میکنن
چه بره که دیگه قابل مقایسه نیست با غربی ها که اصلا نمیگم دیگه چون کاربه بالاتر جلوتر سمت غرب دیگه نمیکشه
چون اون فرمون که گفتی خودروسازای ایران هم یه مدت بگذره خودروهای مورد نظرت رو که اونجور که گفتی دوست داری راحت تولید میکنن دیگه راحت تر انتخاب میکنی
صالح اسعدی
۱۳ دی ۱۴۰۳سلام به نظر بنده نباید متعصبانه به این خودرو های ژاپن و کره ای نگاه کنیم چین، خیلی خوب داره جلو میره اگر یادتون باشه وقتی اولین ماشینهای کره ای که وارد ایران شد مردم انتقاد میکردن میگفتن بدنش حلبیه اگر کارشناسان به ماشینهای روز چینی نگاه کنیم میتونیم نمره قابل قبولی بهشون بدیم
MMA fighter
۱۴ دی ۱۴۰۳همین تعصب جاهلانه و بی منطق هست که ما جهان سومی ها رو همیشه عقب انداخته!
باید به پیشرفت چین احترام گذاشت…
ایران
۱۲ دی ۱۴۰۳تمام اینا که میان و میگن ماشین چینی بده، یا پژو پرشیا دارن یا سمند 🤣🤣🤣 به جون خودم
NAVID@@98
۱۲ دی ۱۴۰۳کره ای رو که بزاریم کنار
من ماشین ژاپنی داشتمو دارم تاییدشو میکنم حد اقل اینه که قابل قبول و راضی کننده ان
ولی چینی رو اصلا تایید نمیکنم شیادان دزد و دروغگویی ان
باهاشونم سروکار داشتم ولی همونم از سرشون زیاتیه تو مدت کوتاه متوجه شدم آشغالن
سهیل
۱۳ دی ۱۴۰۳دقیقا همینطوره. البته چینی خوب و بد هم داریم. چینی خوب تا حدودی مثل کره ای برات کار میکنه. ولی چینی بد هم از ایرانی بهتره
NAVID@@98
۱۲ دی ۱۴۰۳چینیا خودشون رو …. کنن
بی روحن چرا چون کی چیزی مثل مزدا میاتا بسازن
بیا
javad-bmw
۱۳ دی ۱۴۰۳بی وای دی فعلا باید بره کثافت کاری تو برزیلو جمع کنه.
سهیل
۱۳ دی ۱۴۰۳یه کم از این کثاقتا به ما بده یه ذره.
حمیدرضا
۱۴ دی ۱۴۰۳دوست عزیز از بی وای دی گفتی مجبور شدم چیزی که هر روز برخورد دارم بگم خدمتت البته باورش سخته ولی واقعیته..نصف ناوگان اتوبوسرانی شهری ایالت هسن در آلمان اتوبوس های ساخت شرکت بی وای دی هستش ضمن اینکه گاهی در کوچه خیابان محلمون که رفتوآمد میکنم گوشه کنار شاسی بی وای دی پارک شده اگه اسم و آرم رو نمیدیدم باورم نمیشد ماشین چینی باشه..
باید گفت چین در بیست سال آینده قدرت برتر در صنعت خودروسازی هستش
چه بخواهیم و چه نخواهیم
اروپا هم نگرانه ولی کاری ازش ساخته نیست.
۱۲ دی ۱۴۰۳من باشم اسپورتیج برمیدارم آخه مرد حسابی این نه شتاب داره نه اپشن داره نه کیفیت داره نه ارزونه
مرد حسابی لاقل صفر تا صدش ۷ ثانیه بود یکی میومد میخرید
مردم برای چی این ماشینا رو میخرن
لاقل چینی میخری چینی درست حسابی بخر
اینا چیه میگیری اینهمه ماشین خوب پولتو برا چی میریزی دور
تهش میری جلوی شرکت مدیران خودرو اعتراض میکنی که چرا یه قطعه رو ندارن و هرجا گشتی پیدا نکردی
اون موقع که ماشینو رفتی خریدی و ماشینو یه سال کامل زیر آفتاب نگه داشتن میفهمی چه ضرری کردی
امین
۱۵ دی ۱۴۰۳دوست من شما پول هیچکدوم نداری ، هر وقت داشتی و حاضر شدی بیش از یک میلیارد اختلاف قیمت بیشتر برای اسپرتیج که احتمالا تعداد وارداتش کمتر از دو هزار تا باشه و بعدا برای قطعات مشکل بخوری ، خرید کنی .
بعد بیا در مورد انتخاب بینشون و اینکه چرا هموطن مون اکستریم میخره ، همه را نصیحت کن
SS
۱۳ دی ۱۴۰۳مقایسه که همین الان هم میتونید بکنید خرجی نداره. چینی ها خودشون رو با رولزرویس هم مقایسه میکنن😅
——-
به نظرم کیفیت کابین و آپشنهای این چینی اگر بهتر از اسپورتیج نباشه قطعا هم سطح هست ولی با توجه به بیس بودن اسپورتیج احتمالا بهتر هم هست
اما نکته ای که در مورد زیر برند exeed خیلی نظرم رو جلب میکنه ظاهر نه چندان جالب اون ها هست. چند تا تو خیابون از نزدیک دیدم و نه تنها شبیه به خودروی برند به اصطلاح لوکس نیست بلکه طراحی حتی به هماهنگی تیگو 7 و 8 هم نیست و خیلی چیپ به نظر میاد.
انتخاب من؟
هیچکدام. موتور توربو به درد ایران نمیخوره پس حتی تویوتا توربو هم انتخاب نمیکنم چینی و کره ای که جای خود دارند. با این کیفیت بنزین موتور تنفس طبیعی هم ناک میزنه توربو که جای خود دارد.
بهروز
۱۳ دی ۱۴۰۳گمونم 50 سال دیگه مقایسه ژاپنی و کرهای رخ بده. و با امید به نابودی کمونیسم در ایران، اگر خدا بخواهد شاید 100 سال دیگه مقایسه آلمانی و آمریکایی هم داشته باشیم که اون زمان ما استخوان هستیم. اون زمان نوادگان ما موتور سنگین هم خواهند داشت
آریا
۱۴ دی ۱۴۰۳فقط تو ایران هست که بالای ۹۰درصد مردم فقط عاشق برند هستن و غیرت دارن رو برندهایی که خودشون توان خریدش ندارن تا حالا یکبار سوار نشدن و وقتی اسم چینی میاد فقط از کلمه آشغال استفاده میکنن،بقیه دنیا ارزش خرید خودرو در مقابل پولی که پرداخت میکنن مهمه و البته ماشین برای کارایی خاص خودشون میخرن نه کلاس گذاشتن و عشق شاسی بلند بودن
ماشین های چینی اگه به قیمت واقعی تو ایران عرضه میشدن،واقعا ارزش خرید بالایی دارن چون نزدیک نصف قیمت ماشینهای کره ای و ژاپنی هستن با امکانات خوب
kasra
۱۲ دی ۱۴۰۳من حاضرم اسپورتیج ۲۰۰۹ بخرم ولی اکستیریم نه من هاضر به قول اون یارو بی نام هایما بخرم ولی اکستریم نه کی میخره اگه چینی میخاین هایما s7 بی شوخی کم خرجه و استحلاک کم داره واقعا میگم و من دیگه بچه ها نمیرم یه مشکلی بود رفع شد
۱۲ دی ۱۴۰۳آره واقعا اینهمه ماشین خوب تو خیابونه بعد مردم میرن سراغ چری
یکی دوتا ماشین چینی خوب بیارن باز مردم میرن طرف درجه سه و چهاراش
ماشین کره ای میارن بخاطر اینکه مردم سره بچشونو از سانروف ماشین بدن بیرون و وقتی میبینن فلان ماشین کره ای ژاپنی سقفش سانروف نداره میرن سراغ درجه ۳ و ۴ های چینی
مثل ام وی ام چری جک
گاس فرینگ
۱۲ دی ۱۴۰۳بهمن موتور بازار مکاره خوبی برای فیدلیتی راه انداخت. میشه به همتایان دیگش ترجیحش داد
۱۳ دی ۱۴۰۳فیدلیتی موتور گیربکس یوختی فقط جاداره باید متور گیربکس هایما داشت
گاس فرینگ
۱۳ دی ۱۴۰۳هایما که اندازه بیوک اسکای لارک مصرف سوختشه
younes
۱۵ دی ۱۴۰۳دو خط نظر نوشتی دو تا غلط املایی داری. سعی کن هیچ وقت بیشتر از ده خط ننویسی، تجدید میشی.
Manny
۱۲ دی ۱۴۰۳اسپورتیج شرف داره به ماشین های بی کیفیت چینی
Sina_carshow
۱۲ دی ۱۴۰۳داداش جفتشون ( اسپورتیج هایی که میاد ایران ) چینی هستن چون اسپورتیج هایی که میاد ایران جلو داشبوردشون یه مقدار فرق دارن با نسخه های کره ای و جهانی
جهت اطلاع کیفیت جلو داشبورد چینی هاش پایینتر و قیمتش هم 7-8 هزار دلار ارزونتره
تازه از یه طرفم Manual داخل مانیتور اسپورتیج و دفترچه راهنمایی فیزیکی زبان چینی نوشته
گاس فرینگ
۱۲ دی ۱۴۰۳ما که از در شرکت معین خودرو کرولا وارداتی گرفتیم کلا دفترچه نداشت گفتن به خاطر محیط زیست حذف شده
.
الان سوزوکی ویتارای مونتاژ ایران خودرو خراسان ماشین ایرانی حساب میشه و با پژو 405 و سمند فرقی نداره؟
Sina_carshow
۱۳ دی ۱۴۰۳داداش بین خودمون باشه از تو ماشین ورداشتن چون چینی بوده ماشینت
به طور کلی مونتاژی ها مشکلی ندارن فقط حرفم اون دوستان دل خوشه که میان تقاضا وارد کردن نسخه ژاپنی رو میکنن! و تازه هنوزم این باور رو دارن تو کشور ما الان خودرو های جدید ساخت آلمان و کره و ژاپن هستن درحالی که همشون چینی یا مونتاژ چین هستن مثلا همین اسپورتیج میگم بدتره تو یه سری موارد کلا دیزاین اون قسمت فرق داره و جز اینا خیلیهاشون تولید تو چین میشن
مثلا فولکس id4 چینی تقریبا تولید ملی چین حساب میشه! علتش هم برای کاهش هزینه شرکت اصلی برای رقابت قیمتی تو چین برا همین خیلی از این خودرو هایی که میاد ایرانم حتی مونتاژی هم نیستن تولید چین هستن که توسط شرکت اصلی مورد نظارت هستن
عمو مایک
۱۲ دی ۱۴۰۳بخوایم منطقی نگاه کنیم ، اکستریم TXL به خاطر اشتراکات فنی با تیگو ۸ پرومکس ، برای تامین لوازم یدکی و فنی دردسر کمتری پیدا می کنید ، درسته که لوازم های اسپورتیج رو میشه از دبی و … تامین کرد ولی همه اینا فقط موقع صحبت راحته ، بخوای خریداری کنی باید هفت خوان رستم رد کنی
از نظر دیگه هم خب TXL مشخصات فنی قوی تری داره و اینکه دو دیفرانسیل هم هست و امکانات رفاهی بیشتری داره .
ولی اسپورتیج طبق گفته ها همخوانی موتور و گیربکس ش بهتره ، و اینکه ماشین برند سوار می شید و احتمال افت کیفیت ش تو دراز مدت ممکنه کمتر باشه ولی تامین لوازم و خدمات ش واقعا سخت تره .
اگر اختلاف قیمتی نداشتن ، ارزش خرید اسپورتیج بیشتر بود ، ولی متاسفانه حداقل ۱ و نیم میلیارد اختلاف قیمت تو بازار پیدا میکنن و خب برای اون اختلاف قیمتی ، میتونه تصمیم گیری و دید مشتری رو به سمت اکستریم بچرخونه.
اکستریم LX هم تقریبا تو بازه قیمتی این دوتا نیست واقعا، ولی احتمال اینکه ماشین خوبی ( بین مدیران خودرویی ها ) باشه ، هست .
گاس فرینگ
۱۲ دی ۱۴۰۳من اگه قرار باشه در صورت خریدن ماشین غیر چینی اعدام بشم بی برو برگرد میرم سمت خاندان فیدلیتی ها
بهمن موتور توی دل دلال ها جاش کرد
لاماری هم همینطوریه تقریبا ولی کلا خود ماشینه زیاد جالب نیست
زیزیگولو
۱۲ دی ۱۴۰۳عقل سلیم میگه کیا اسپرتیج ۲۰۲۵
Saji
۱۲ دی ۱۴۰۳بدون تعصب با توجه به قیمت lx بهترین گزینست نسبت به امکانات و قدرت و دودف بودن….کیا ک کلا برنده شدنش تو سامانه سختتراز برنده شدن تو لاتاری آمریکاست و تا الان فک نکنم ۳۰۰تاشم اومده باشه تو بازار و قیمت بازارشم ۵ میلیارده فعلا جنبه سرمایهای داره…
مهردادکمال
۱۲ دی ۱۴۰۳قبلش یه سر برین به تعمیرگاه ها و ببینین قیمت یدکی چینی ها به چه صورته و وضعیت گیربکس اشون چگونس و با مکانیک ها صلاح و مشورت کنین از یک کیلومتری ماشین چینی هم فرار میکنین چه برسه بخرین
Avan
۱۲ دی ۱۴۰۳والله در مورد خودروهای جدید چینی نمی توانم نظری بدم ولی چون خودم ۱۲ سال مالک ام وی ام ۵۳۰ بودم حرفتان را رد می کنم.انصافا ماشین کم دردسری بود و به جز قطعات مصرفی خرج خاصی نداشت.
سهیل
۱۳ دی ۱۴۰۳بنده ۴ ساله جک دارم و آخ نگفته. هزینه سرویس و قطعاتش تقریبا با ایرانی مثل تارا برابری میکنه و به وفور پیدا میشه. حتی گاردش که قطعه فابریکی نیست رو دهها فروشگاه دارن.
فرشید
۱۲ دی ۱۴۰۳امروز یه نفر گفت هزینه تعویض روغن جک s5 یازده میلیون ولی سانتافه شش میلیون تومنه. من که کنجکاو شده بودم زنگ زدم دوستم جک داره گفت حدود ۶ لیتر روغن میخواد و آخرین بار شد یک میلیون و هشتصد هزار تومن!
خودمم وقتی میخواستم x33 بگیرم یکی گفت تعویض روغنش حدود ۵ میلیون تومن میشه ولی جالبه که تعویض روغن با فیلترش شد ۵۸۰ هزار تومن. خواستم بگم گول سر و صداهای الکی جماعت اینستاگرامی رو به اسم مکانیک نخورید. حرف الکی زیاده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ دی ۱۴۰۳عزیزم ما داریم ماشین چینی صفر کیلومتر بررسی میکنیم که گارانتی هم داره ولی شما نگران قطعه و تعمیرکار هستی
معلومه که ماشین چینی بعد چند سال استفاده به خرج میافته
سهیل
۱۳ دی ۱۴۰۳آقای اشتری عزیز. کاش تو مقایسه ها قیمت چند قطعه یدکی و راحتی پیدا کردنشون رو هم قرار بدید یا اصلا مقاله ای در مورد مقایسه چند خودرو که چند سال از ورودشون به ایران میگذره تهیه میکردید در مورد هزینه های سرویس و قطعات یدکی. مسلما کمک شایانی به انتخاب خودرو میکرد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ دی ۱۴۰۳در بررسی و مقایسه خودروهای صفر کیلومتر، چون فرض ما بر این هست که چندسال گارانتی وجود داره و معمولا ۹۹ درصد ماشینهای صفر وارداتی، حتی چینی اقلا در اولین سالهای استفاده مشکل خاصی ندارن، بحث لوازم یدکی اصلا اهمیتی نداره و صرفا گزافهگویی هست
ما مقالات راهنمای خرید دست دوم داریم و معمولا اونجا به قیمت لوازم یدکی اشاره میکنیم
ستار
۱۴ دی ۱۴۰۳جناب اشتری هیچوقت برای استفاده از گارانتی یک ماشین چینی مثلا فونیکس یا لاماری به نمایندگی مراجعه کردید؟… شما واقعا فکر می کنید داشتن گارانتی برای خودروهای چینی یعنی تامین قطعه در کوتاهترین زمان؟
اگه اینجوری فکر می کنید پس بنده نتیجه می گیرم شما هیچوقت خدمات گارانتی ماشینهای چینی رو بررسی نکردید و صرفا از واژه گارانتی استفاده می کنید و بس.
وقتی دو سه میلیارد ماشین برای یک قطعه ساده دوماه خوابید و نمایندگی نتونست قطعه رو تامین کنه و درنهایت خونسردی به شما میگه “”نیست”” اونوقت بازم می فرمائید ((ما ماشین چینی صفر کیلومتر رو بررسی میکنیم که گارانتی هم داره))
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ دی ۱۴۰۳دقیقا برای لاماری در جریان هستم که الان خیلی راحت تامین قطعه می شه و مالکان راضی هستند
پارسال خوب نبود و برای نقص چراغ عقب، عده زیادی شاکی شدند
ماشین های مدیران خودرو شامل X33 قدیمی و X55 و تیگو 8 هم شخصا برای مدت طولانی استفاده کردم
خوش شانسی من بوده که از زمان صفر کیلومتر تا 40 – 50 هزار کیلومتر کار، مشکل فنی نداشت
همین طور جک S5 که دوست صمیمی خودم الان 5 ساله استفاده می کنه و رسونده به کیلومتر 120 هزار
——————————
حدود 5 میلیون ماشین های چینی طی 8 سال اخیر وارد کشور شده، توی خیابون ها زیاد هست
این ها خرابن؟ مالکان همه شاکی هستند؟ من هم ماشین ژاپنی ترجیح می دم ولی هرگز اطلاعات دروغ به مخاطب نمی دم
vahid
۱۲ دی ۱۴۰۳طراحی txl
موتور txl
قیمت به نسبت امکانات و … txl
برند اسپورتیج
تعلیق به احتمال زیاد شرایط برابر بین اسپورتیج و txl
امکانات txl
شمارو نمیدونم ولی ترجیح من خودرو txl هست
ولی اگه بخام خودرو ارزان ار بخرم فیدلیتی پرستیژ خوشم اومده طراحی سرو سنگین داره مثل txl
کسرا
۱۲ دی ۱۴۰۳بعضی از دوستان میان و بدون خوندن مقاله و مقایسه این ۳ تا ماشین نظر میدهند
اما اون چیزی که واقعیته اینه که:
.
واقعیت با کلیشه های ذهنی ما متفاوت هست و چینی های امروز چینی های دیروز نیستن و خیلی فرق کردن
.
باتوجه به قیمت بالای وارداتی های غیر چینی و کرهای و آلمانی و … که تنها بخاطر همین کلیشه های ذهنی خریداران بازار هست
.
به نظر میاد که با اختلاف قیمت ۱ میلیارد تومانی قیمت کمتر TXL و سیستم دو دیفرانسیل و قدرت و گشتاور بسیار بالاتر از رقیب کرهای و امکانات و طراحی و متریال لوکس تر رقیب چینی تو (بازار های ایران) ببره
.
مگر بخواین به اسپورتیج به دید یه سرمایه نگاه کنید که اونوقت باید چشم بسته اسپورتیج بخرید
امیر عباس
۱۲ دی ۱۴۰۳تمام این مقاله دیکته شده واسه اینکه عقل سلیم میگه بجا این ماشینای چینی به ظاهر جذاب میشه ماشین با اسالت مثل همین اسپورتج یا اوتلندر خرید.شرکت هایی که ماشین چینی با سودهای چتد برابری دارن تو پاچه ملت میکنن از ترس ….. دارن مثلا مقایسه میکنن.که شاید چند نفر ساده لو بتونن خام کن این ماشینای دوزاری بهشون بنداز کنن.بابا انساف داشته باشین.ملت مث شما پولشونو از تو جیب مردم درنیاوردن کخ بیان دو دستی بدن به شما
گاس فرینگ
۱۲ دی ۱۴۰۳اوتلندر 5 میلیارد نمی ارزه.
حتی با ملاک های قیمتی ماشین ها در ایران
یکیش توی یکی از نمایشگاه های شهرمون هست هر روز از پشت ویترین زیارتش میکنم کاش دلال هاش اینقدر دندون گرد نبودن
ستار
۱۴ دی ۱۴۰۳درود ، کاملا درست اشاره کردید
رضا
۱۲ دی ۱۴۰۳lx هم دودف و چهار چرخ محرک است
nima.jdm
۱۳ دی ۱۴۰۳قطعا انتخابم کیاس
هرچی باشه اصالت داره
شایکل موماخر
۱۳ دی ۱۴۰۳بخوایم نخوایم، خودرو در ایران سرمایه ای هست. کمتر از بیست هزار کیلومتر اول یا زودتر از یکسال ،تقریبا ۳۰ـ۴۰ درصد ارزش خودروی چینی افت میکنه، حتی با وجود تورم وحشتناک. برای همینه لکسوس ار اکس ۳۵۰ مدل ۲۰۰۹ هنوز چهارونیم میلیارد هست متأسفانه البته. خرج پُز دادن با چینی،خیلی بیشتر از اون چیزی که فکر میکنید پاتون خرج برمیداره !!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ دی ۱۴۰۳خیر عزیزم
پارسال که X55 حدود ۱/۲۰۰ صفر کیلومتر بود، آیا برای مدل یک سال کار کرده، قیمت ۷۰۰ – ۸۰۰ تومن وجود داشت؟
برای سرمایهگذاری، ماشین کرهای و ژاپنی قطعا بهتر از چینی است، ولی ۳۰- ۴۰ درصد افت قیمت، بعد از یک سال حتی با ثابت بودن نرخ دلار، هرگز اتفاق نیفتاده و توهم بعضی افراد هست
کافیه با نمایشگاهدارها صحبت کنید
پارسال که نرخ دلار حدود ۵۰ تومن بود، در جریان چندتا خرید و فروش ماشین چینی بودم. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد برای ماشین چینی یک سال کار، از قیمت صفر کیلومتر کم میشد
حسين خوانساري
۱۳ دی ۱۴۰۳بعضی دوستان جوری میگن چینی انگار با ماکت طرف هستن!! چینی ها راه رو درست رفتن و پیشرفت کردن زحمت کشیدن اکثر خودروهای چینی گیربکس و موتور رو با مشارکت کمپانی های ژاپنی ساختن یا خریدن از طرفی همین چینی ها دارند تو اروپا و استرالیا تعداد بالایی بفروش میرن و بالاترین امتیازات ایمنی رو از موسسات اروپا و استرالیا کسب کردند
مطمئن باشید نسبت به مبلغی که پرداخت میکنید خیلی بیشتر نصیبتون میشه نمیگم از نظر عمر قطعات فنی در حد ژاپنی ها هستند نه ولی الان از نظر متریال در سطح خوبی هستتد و به هیچوجه با ۱۰ سال گذشته یکی نیستند فقط تو کشور ما مردم روی برندها تعصب دارند وگرنه کشورهای پیشرفته با چشم باز و قبول واقعیت نسبت به خودروی جدید تصمیم میگیرن نه از روی تعصب… طرف اینجا جوری از ژاپن حرف میزنه انگار ۵۱ درصد سهام کمپانی های این کشور رو داره و بری ببینی ته تهش پراید و تیبا سوار شده
الان مثل گذشته نیست یه شرکتی بخواد جنسی تولید کنه بره از اول تحقیق کنه و بررسی کنه و کند و کاو کنه
الان همه کمپانی ها دارند با هم مشارکتی کار میکنند تا سریعتر پیشرفت کنند و از تجربه دیگران هم استفاده میکنند
دکتر
۱۳ دی ۱۴۰۳من همیشه ژاپنی سوار شدم و همیشه هم تویوتا داشتم،اریون پرادو کمری لکسوس Rx رو داشتم، اخیرا قصد خرید یک خودروی صفر داشتم ، و اکستریم vx رو خریداری کردم،دوتا علت داشت، یکی اینکه همین خودرو رو توی دبی دیدم که اونجا از قیمت راوفور ۲۰۲۵ گرونتر بود، دوم اینکه ب نظرم اومد کیفیتش خوبه، تا الان ۱۶ هزار کیلومتر دست من کار کرده، همه جا هم باش رافتم، واقعا راضی هستم، شما با این بودجه خودروی صفر بهتری نمیتونی بگیری، txl هم از نزدیک دیدم و سوار هم شدم بسیار تا بسیار خودروی گردن کلفت و به قول عموم برویی هست ه نظر من گزینه ارزندهتر به نسبت قیمت هست
رامتین
۱۳ دی ۱۴۰۳اولا چینی ها موتور و گیربکس درست حسابی ندارند و همه را به نوعی دارند از میتسوبیشی و… میدزدن. گیربکسها هم اکثرا از آیسین میگیرن و در محصولات تاپشون از zf. بنابراین فکر نمیکنم چین تا 10-20 سال دیگه هم خودروی باکیفیتی بزنه. چندی پیش فهمیدیم قراره ساپیا موتور n20 را روی محصولاتش ارائه کنه. رفتم بررسی کردم این موتور الان دست چانگانه. بعد خود چانگان از میتسو خریده. این موتور فناوری سال 1990 داره و تا 2006 در ژاپن و تا 2014 فکر کنم در آفریقا تولید میشد. یعنی کلا 10 ساله جمع شده از خط تولید. ولی خود چانگان تا 2018 هم این موتور را استفاده میکرد و در سال 2022 هم اومد روی یونی-کا نسخه توربوی 250 اسبی ازش زد. ببین چی میزنه این میتسو که 40 ساله مثل ساعت این موتور کار میکنه و فوق العاده هست. به جرات میشه گفت اگه گیربکس خوبی ایران بیاره با این موتور واقعا محشره. ژاپن همیشه در دنیای تکنولوژی میدرخشه.