کیا

کیا استونیک؛ بررسی کامل شاسی بلند جدید وارداتی در ایران

کیا استونیک، یک کراس‌اور کوچک است که توسط هرمس خودرو وارد می‌شود؛ اما این مدل چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد؟ تولید کجا است و مزایا و معایب آن چیست؟
کیا استونیک وارداتی

پس از آزادسازی واردات خودرو، یکی از اولین برندهایی که دوباره وارد بازار کشورمان شد، کیا بود. در ابتدا، شرکت کوشا خودرو تعدادی از محصولات این شرکت را به ایران آورد ولی به دلیل محبوبیت کیا در ایران، شرکت دیگری بنام هرمس خودرو هم سراغ این برند کره‌ای رفته و قصد واردات محصولات مختلف کیا را دارد. این شرکت ابتدا دو خودروی کیا K3 و اسپرتیج را در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه کرد و در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۳ نیز ۱۰ مدل مختلف از خودروهای کیا و هیوندای را به نمایش درآورده است. یکی از این خودروها، کیا استونیک است که به‌زودی راهی بازار خواهد شد.

معرفی کیا استونیک

استونیک یکی از کوچک‌ترین کراس‌اوورهای کیا محسوب می‌شود و بیشتر به یک هاچ‌بک بلندقامت شباهت دارد. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ رونمایی و در سه‌ماههٔ چهارم همان سال راهی بازار شد. استونیک که در سبد محصولات کیا پایین‌تر از کراس‌اوور نیرو قرار می‌گیرد، روی پلت‌فرم ریو ساخته شده و حتی داشبورد خود را هم از این خودرو قرض گرفته است. استونیک علاوه بر کره جنوبی، در چین هم توسط جوینت ونچر یوئدا کیا تولید می‌شود که نمونه‌های وارداتی هرمس خودرو از همین سری تولید چین هستند. استونیک در این کشور با نام KX1 عرضه می‌شود و تفاوت‌هایی با نسخهٔ جهانی دارد. KX1 که با همان نام اصلی استونیک راهی بازار ایران خواهد شد، کمی طول کوتاه‌تر و عرض کمتری نسبت به نسخهٔ جهانی دارد، از داشبورد کاملاً متفاوتی استفاده می‌کند و در طراحی سپرهای جلو و عقب هم با نسخهٔ بین‌المللی متفاوت است.

کیا استونیک وارداتی

طراحی بیرونی و داخلی کیا استونیک

کیا استونیک برای کسانی که به دنبال یک خودروی کوچک با حال و هوای کراس‌اوور هستند در نظر گرفته شده است ولی به‌اندازهٔ دیگر خودروهای این سگمنت و حتی مدل سونت از خود کیا، شخصیت کراس‌اوور مانند ندارد و بیشتر شبیه یک هاچ‌بک بلندقامت مثل ساندرو استپ‌وی به نظر می‌رسد. بااین‌وجود، هرچند حدود هشت سال از زمان معرفی این کراس‌اوور کوچک می‌گذرد ولی هنوز هم طراحی قابل‌قبول و مدرنی دارد. در جلوی خودرو همان جلوپنجرهٔ موسوم به پوزه ببری کیا را می‌بینیم و چراغ‌های جلو به ریو شباهت دارند ولی ازآنجایی‌که استونیک ادعای کراس‌اوور بودن دارد، از بدنه‌ای عضلانی‌تر از ریو بهره می‌برد. روکش‌های پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها و روی رکاب‌ها همراه با ریل‌های روی سقف نیز به ایجاد ظاهری ماجراجویانه و کراس‌اوور مانند کمک کرده‌اند.

کیا استونیک وارداتی

استونیک در داخل از طراحی کاربردی و جذاب و همین‌طور هماهنگی و دقت ساخت قابل‌قبولی برای این کلاس بهره می‌برد. البته در داخل خودرو از پلاستیک خشک و سیاه فراوانی استفاده شده که هرچند خیلی خوب مونتاژ شده ولی احساس اقتصادی دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که از طریق یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی ارائه می‌شود جزء بهترین‌های این کلاس به‌حساب می‌آید و چیدمان منوی ساده و گرافیک مناسبی دارد که استفاده در حین حرکت را آسان می‌کند. یکی از مواردی که شاید نتواند انتظارات خریداران استونیک را برآورده کند، ارتفاع صندلی‌ها است. بسیاری از خریداران به خاطر ارتفاع بلند که حس تسلط بر جاده را به همراه دارد سراغ کراس‌اوورها می‌روند ولی صندلی‌های استونیک در قیاس با اکثر رقبا ارتفاع پایین‌تری دارد و بیشتر مناسب کسانی است که خواهان خودرویی اسپرت هستند.

کیا استونیک وارداتی

بااین‌وجود، ارتفاع بلندتر استونیک نسبت به ریو به معنای بهبود فضای سر در قسمت سرنشینان عقب است اما به دلیل فاصلهٔ محوری کوتاه، فضای پای عقب بیشتر از ریو نیست و نسبت به برخی از رقبای کوچک، تنگ‌تر به نظر می‌رسد درحالی‌که فضای تاریک هم مزید بر علت می‌شود تا کابین استونیک حس دلگیر و خفه‌ای داشته باشد. صندوق بار استونیک ۳۵۲ لیتر ظرفیت دارد که هرچند کمی از ریو هاچ‌بک بزرگ‌تر است ولی از برخی رقبای خود مثل پژو ۲۰۰۸ با صندوق ۴۱۰ لیتری، به میزان قابل‌توجهی کوچک‌تر است. با خواباندن صندلی‌های عقب، ظرفیت بار به حداکثر ۱۱۵۵ لیتر می‌رسد که هنوز هم کمتر از رقبا است ولی حداقل دهانهٔ صندوق استونیک بزرگ است و دسترسی به صندوق آسان خواهد بود.

کیا استونیک وارداتی

مشخصات فنی کیا استونیک

استونیک یا KX1 در چین با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که در نمونهٔ وارداتی هرمس خودرو هم همین موتور را می‌بینیم. این پیشرانه ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۲ نیوتن متر گشتاور دارد که ارقام چندان قابل‌توجهی نیستند ولی وزن استونیک هم تنها ۱۱۰۴ کیلوگرم است. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا شاهد قوای محرکه‌ای کاملاً اقتصادی و کم‌استهلاک باشیم. این خودرو در هر صد کیلومتر ۶.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند و می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۷۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. ترمزهای خودرو در هر چهارچرخ دیسکی و رینگ‌ها ۱۶ اینچی هستند که با لاستیک‌های ۱۹۵ پوشیده شده‌اند.

کیا استونیک وارداتی

تجربه رانندگی با کیا استونیک

مهندسان کیا، سیستم تعلیق ریو که در جلو مک‌فرسون و در عقب چند اتصالی است را از نو تنظیم کرده‌اند تا با مرکز ثقل بالاتر استونیک مطابقت پیدا کند. با این کار، خودرویی شکل گرفته که چابک‌تر احساس می‌شود و بدون بادی‌رول (حرکات گهواره‌ای بدنه) است. البته هرچند استونیک از چسبندگی کافی برخوردار است ولی هنگام حرکت احساس آرامش ندارد زیرا سیستم تعلیق خیلی تکان دارد و عملکرد کمک‌فنرها روی دست‌اندازهای بزرگ به نرمی برخی رقبا نیست. همچنین استونیک در بزرگراه هم خودروی چندان راحت و مطمئنی نیست و هرچند بادی‌رول زیادی احساس نمی‌شود و می‌تواند با سرعت خوبی پیچ‌ها را پشت سر بگذارد ولی رانندگی لذت‌بخشی ندارد و به دلیل احساس ناپایداری، به راننده اعتمادبه‌نفس نمی‌دهد. با وجود پیشرانهٔ ضعیف و گیربکس CVT هم نباید از استونیک عملکرد سریع و اسپرتی را داشت ولی موتور به نیازهای روزمره خیلی خوب پاسخ می‌دهد.

کیا استونیک وارداتی

امکانات و آپشن‌های کیا استونیک

لیست امکانات و تجهیزات کیا استونیک وارداتی هرمس خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

امکانات رفاهی

  • سانروف
  • دی‌لایت
  • صندلی‌های چرمی
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی با گرم‌کن
  • سیستم صوتی با ۶ بلندگو
  • سیستم تهویه دستی
  • کامپیوتر سفری
  • استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید
  • نمایشگر لمسی ۸ اینچی
  • کروز کنترل
  • بلوتوث
  • دوربین دید عقب
  • پورت USB
  • شارژر ۱۲ ولت

امکانات ایمنی

  • ایربگ‌های جلو و جانبی
  • سنسور پارک عقب و جلو
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کمی حرکت در سراشیبی

از لحاظ ایمنی در تصادفات، نسخهٔ پایهٔ استونیک بدون سیستم‌های کمک‌راننده یعنی مشابه چیزی که هرمس خودرو وارد می‌کند، از یورو انکپ امتیاز سه ستاره گرفته است.

رقبای کیا استونیک

استونیک به‌عنوان یک کراس‌اوور در بازار کشورمان رقبای نسبتاً زیادی را مقابل خود می‌بیند. یکی از اصلی‌ترین رقبای این خودرو، کراس‌اوور کوچک دیگری از خود کیا یعنی سونت است که توسط کوشا خودرو با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۴ اسب بخاری وارد شده و کاملاً در حد استونیک است. علاوه بر این، از سوزوکی فرانکس وارداتی راسا موتور، نیسان کیکس و جتا VS5 هم می‌توان به‌عنوان دیگر رقبای کیا استونیک در بازار ایران نام برد.

کیا استونیک وارداتی

مزایا

  • طراحی بیرونی مناسب
  • پیشرانهٔ کم‌استهلاک
  • قیمت کمتر نسبت به دیگر مدل‌های کیا
  • رانندگی آسان

معایب

  • کیفیت سواری ضعیف
  • فضای محدود صندلی‌های عقب
  • صندوق بار کوچک
  • متریال و کیفیت داخلی ضعیف

قیمت و شرایط فروش کیا استونیک

هنوز قیمت کیا استونیک در کشورمان مشخص نیست ولی قیمت پایهٔ نسخهٔ اتوماتیک این خودرو در چین از ۷۹,۸۰۰ یوآن معادل ۱۱ هزار دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین، با توجه به نرخ رو به افزایش ارز و تعرفه و هزینه‌های مختلف واردات خودرو به کشور، برای این خودرو در بازار ایران باید انتظار قیمتی در حدود دو میلیارد تومان را داشته باشیم.

برای اطلاع از قیمت روز انواع خودرو در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

آیا کیا استونیک وارداتی با نمونه‌های جهانی تفاوت دارد؟

کیا استونیک وارداتی به ایران تولید چین است که کمی طول و عرض کمتر و داشبورد کاملاً متفاوتی نسبت به نسخهٔ جهانی دارد.

مصرف سوخت کیا استونیک در شرایط مختلف رانندگی چقدر است؟

مصرف سوخت این خودرو حدود ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

آیا برای خرید کیا استونیک وارداتی باید در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرد؟

این خودرو در سامانهٔ خودروهای وارداتی ویژهٔ متقاضیان عادی عرضه می‌شود و توسط افراد عادی قابل خریداری خواهد بود.

جدول مشخصات فنی کیا استونیک

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۲ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
طول ۴,۱۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۳۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۳۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۵۷۰ میلی‌متر
وزن ۱۴۰۴ کیلوگرم
حداکثر سرعت ۱۷۶ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۱ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۴۳ لیتر
حجم صندوق بار ۳۵۲ لیتر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. دیا

    ۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    قیمت جهانیش خیلی مناسبه. یعنی یک کارگر ساده تو اروپا نهایتا با سه ماه پس انداز می تونه این ماشین خوب رو بخره. ولی اینجا …….

    موافقم 36
    مخالفم 2
    1. B

      ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (990 ديدگاه)

      اونا برای ماشین خریدن پس انداز نمیکنن از دم قسط میگیرن

      موافقم 27
      مخالفم 2
    2. AZ

      ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      اسمش چیه ؟ کیا پستونک ؟ 😂

      1. ۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5639 ديدگاه)

        یه چی گفتی ذهنم رفت جای دیگه🥰🥰🥰🤤🤤🤤

        موافقم 4
        مخالفم 1
    3. ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5639 ديدگاه)

      زیر 2 تومن باشه میخرنش

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. محمد

    ۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    شاسی بلند؟

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3141 ديدگاه)

      بله ما فرق خودروهای مختلف رو می دونیم
      ولی در تمام رسانه های دنیا SUV برای انواع شاسی بلند و کراس‌اور پذیرفته شده
      کیا استونیک، مثل تویوتا CH-R و نیسان کیکس در کلاس شاسی بلند کوچک (subcompact SUV) قرار می گیره

      موافقم 24
      مخالفم 8
      1. امیر دهقان

        ۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (777 ديدگاه)

        حالا درسته رسانه‌های دنیا هم به استونیک SUV اطلاق کردن ولی دلیل نمیشه هرچی غربی‌ها میگن درست باشه، به این ماشین که اساساً یه ریو بلند قامته نمیشه گفت شاسی‌بلند
        استونیک در بهترین حالت چیزی شبیه به ساندرو استپ‌وی هست و حتی ارتفاع کمتری هم نسبت به استپ‌وی داره

        موافقم 22
        مخالفم 6
        1. Taha Ayoobi

          ۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5513 ديدگاه)

          SUV حرمت داره، به هرچی ارتفاعش یه ذره بالاس نگید SUV

          موافقم 9
          مخالفم 3
      2. نیو کار

        ۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (119 ديدگاه)

        جناب اشتری هم چیز دان و دانا پس شما به لیفان x50می گید شاسی بلند کوچک و استپ وی در حدش نمی دونید

        موافقم 7
        مخالفم 7
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3141 ديدگاه)

          ماشین خارجی هست و هرچی خارجی‌ها بگن، ترجمه و استفاده می‌کنیم
          شرکت سازنده هم گفته SUV و ما کاسه داغتر از آش نمی شیم :)
          خصوصا برای تیتر، چون مردم ما هم واژه کراس‌اور در گوگل سرچ نمی‌کنن و در مکالمه روزانه ایرانی‌ها هم کراس‌اور استفاده نمی‌شه

          موافقم 10
          مخالفم 2
  3. اوسا

    ۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    فرانکس هندی یا استونیک چینی؟

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. صامورایی

      ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (240 ديدگاه)

      با این قیمتا هیچکدوم

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5639 ديدگاه)

      فرانکس بنظرم یه سروگردن بالاتره من باشم با اون پول میرم سانتافه اسپورتیج2014 می‌خریدم

  4. صامورایی

    ۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    گزینه ضعیف و قدیمیو انتخاب کردند بعید میدونم تو بازار ۲ تومن برای این بدن احتمللا میخوره تو قیمتش،،این ماشین رو در خارج ایران دانشجوها، کسانی که تازه رانندگی یاد گرفتند، بعضی خانومای خونه دار برای خرید و بردن بچه ها به مدرسه و معمولا بی پولا میخرنش،، برای اینجور چیزا گزینه خوبیه،،

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. Comodor

    ۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    ۱۱ هزار دلار دو میلیارد؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. Mr Tiger

    ۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    ارتفاع بی ام و سری ۷ ۱۵۵ سانته و سدانه ارتفاع شاسی بلند کیا ۱۵۳ سانته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا