کیاهفته نامههیوندای

مقایسه کیا با هیوندای، بررسی 10 تفاوت بزرگ غول‌های خودروسازی کره

درحالی‌که کیا و هیوندای زیر چتر یک گروه خودروسازی فعالیت می‌کنند و خودروهایشان اشتراکات زیادی باهم دارند اما تفاوت‌های بزرگی هم بین این دو برند دیده می‌شود.

کیا و هیوندای دو خودروسازی هستند که برای جلب نظر خریداران سخت تلاش کرده‌اند و افزایش محبوبیت خودروهای آن‌ها نشان می‌دهد که این سخت‌کوشی‌ها نتیجه داده است. این دو برند کره‌ای به لطف عرضهٔ خودروهایی با قیمت مناسب، قابلیت اطمینان بالا و گارانتی‌های طولانی‌مدت، سهم قابل‌توجهی از بازار خودروی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما آیا کیا و هیوندای اساساً یک شرکت هستند؟ این سؤالی است که زیاد پرسیده می‌شود. این دو برند اما هرچند زیر چتر یک شرکت واحد بنام گروه هیوندای موتور قرار دارند ولی هرکدام مخاطبان متفاوتی را هدف قرار داده‌اند. در ادامه، ۱۰ تفاوت اصلی بین این دو برند را بررسی خواهیم کرد تا بیشتر با ارتباط کیا و هیوندای آشنا شویم.

۱-تاریخچه

کیا ممکن است شرکت کم‌سابقه‌تری به نظر می‌رسد ولی درواقع قبل از هیوندای تأسیس شده است. کیا در سال ۱۹۴۴ به‌عنوان یک سازندهٔ قطعات دوچرخه تأسیس شد و درنهایت وارد صنعت خودرو شد. هیوندای اما در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد هرچند که شرکت ساختمانی و مهندسی هیوندای از اواخر دههٔ ۴۰ وجود داشت. هرچند کیا زودتر فعالیت خود را آغاز کرد ولی این هیوندای بود که به‌سرعت به خودروساز بزرگی تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۹۶۸ برای تولید کورتینا در کره جنوبی با فورد به توافق رسید و اولین خودروی خود که پونی نام داشت را در اواسط دههٔ ۷۰ به بازار عرضه کرد. کمتر از یک دهه بعد، هیوندای خودروهای خود را در بازار بریتانیا و کانادا عرضه کرد و تا سال ۱۹۸۵ به تولید یک میلیون دستگاه خودرو رسید. این شرکت در سال ۱۹۸۶ هم به بازار آمریکا وارد شد.

کیا اما در اوایل دههٔ ۷۰ به تولید موتورسیکلت و وانت‌های کوچک مثل وانت‌های سه‌چرخ مزدا مشغول بود و برای مدت کوتاهی هم به مونتاژ مزدا فامیلیا با نام کیا بریسا در کره پرداخت. سپس این شرکت به تولید تحت لیسانس خودروهای فیات و پژو مشغول شد که این کار در سال ۱۹۸۱ به دلیل مشکلات سیاسی پایان یافت. کیا در سال ۱۹۸۶ دوباره تولید خود را آغاز کرد و در سال ۱۹۹۲ وارد بازار آمریکا شد ولی به دلیل بحران مالی آسیا در اواخر دههٔ ۹۰، این شرکت کره‌ای اعلام ورشکستگی کرد. در سال ۱۹۹۸ هیوندای ۵۱ درصد از سهام کیا را خرید و امروز این دو برند زیر چتر یک گروه خودروسازی فعالیت می‌کنند.

۲-خودروهای لوکس

هیوندای بازوی لوکسی بنام جنسیس دارد که ابتدا در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ در قالب یک سدان لوکس کار خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۵ به برندی مستقل تبدیل شد. جنسیس به لطف عرضهٔ خودروهای لوکسی با قیمت مناسب مثل مدل‌های G70 و G90، به‌سرعت رشد کرد و به رقابت با مرسدس بنز و ب‌ام‌و پرداخت. کیا برند لوکس مجزا ندارد ولی بااین‌حال، مدل‌های لوکسی مثل K900 را به بازار فرستاده است. همچنین برخی خودروهای کیا مثل تلوراید، در تیپ‌های بالایی محصولات لوکسی هستند ولی به‌طورکلی، هیوندای به خاطر برند جنسیس، به‌وضوح شرکت لوکس‌تری نسبت به کیا محسوب می‌شود.

۳-عناصر و زبان طراحی

طی سال‌های اخیر، کیا بشدت روی طراحی‌های اسپرت‌تر و جسورانه‌تر تمرکز کرده و با عرضهٔ مدل‌هایی مثل استینگر و K5 سعی در جلب نظر خریداران جوان‌تر داشته است. جلوپنجرهٔ متمایز کیا که با نام پوزهٔ ببر شناخته می‌شود و عناصر طراحی تهاجمی، آن را از خودروهای هیوندای متمایز کرده است. از سوی دیگر، هیوندای سبد محصولات خود را با عناصر ظاهری مشابهی مورد به‌روزرسانی قرار داده است. به‌طورکلی، طراحی خودروهای هیوندای مدرن و آینده‌نگر به نظر می‌رسد درحالی‌که کیا بیشتر روی حال و هوای اسپرت تمرکز دارد.

۴-قیمت

با اینکه دو برند ویژگی‌ها و آپشن‌های مشابهی را در محصولات خود ارائه می‌کنند ولی خودروهای هیوندای معمولاً کمی گران‌تر از همتایان کیایی خود هستند. به‌عنوان‌مثال، هیوندای پالیسید و کیا تلوراید، هردو شاسی‌بلندهای سه ردیفه‌ای هستند که روی پلت‌فرم یکسانی ساخته شده‌اند ولی پالیسید به دلیل کابین لوکس‌تر، قیمت پایهٔ گران‌تری دارد. در جدول زیر قیمت پایهٔ برخی محصولات هم‌سطح این دو برند کره‌ای را مقایسه می‌کنیم:

کیا قیمت هیوندای قیمت
کیا سراتو ۱۹,۹۹۰ دلار هیوندای النترا ۲۱,۶۲۵ دلار
کیا تلوراید ۳۶,۱۹۰ دلار هیوندای پالیسید ۳۶,۴۰۰ دلار
کیا اسپرتیج ۲۷,۰۹۰ دلار هیوندای توسان ۲۷,۲۵۰ دلار
کیا سورنتو ۳۱,۹۹۰ دلار هیوندای سانتافه ۳۳,۹۵۰ دلار

۵-بخش پرفورمنس

هرچند هردو برند خودروهای اسپرت تولید می‌کنند ولی فقط هیوندای بازوی اختصاصی پرفورمنس دارد که با نام بخش N شناخته می‌شود. این بخش هم در موتوراسپرت حضور فعالی دارد و هم به عرضهٔ خودروهای پرفورمنس جاده‌ای مثل النترا N و آیونیک ۵ N می‌پردازد. کیا اما با خاتمهٔ تولید استینگر، در حال حاضر هیچ مدل پرفورمنس خالصی ندارد. البته این شرکت برای کسانی که خواهان خودرویی اسپرت هستند، مدل‌هایی مثل K5 GT و EV6 GT را ارائه می‌کند اما این خودروها به‌اندازهٔ مدل‌های سری N هیوندای روی پرفورمنس متمرکز نیستند.

۶-گارانتی

یکی از دلایل محبوبیت محصولات کیا و هیوندای، ارائهٔ طولانی‌ترین گارانتی‌ها در صنعت خودروسازی است. هردو برند برای قوای محرکهٔ خودروهای خود گارانتی‌های ۱۰ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری را ارائه می‌کنند که جزء بهترین‌ها در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. بااین‌حال، هیوندای برای سه سال یا ۵۸ هزار کیلومتر، تعمیر و نگهداری رایگان را هم برای خودروهای خود در نظر گرفته درحالی‌که این خدمات در کیا وجود ندارد.

۷-حوزه‌های تخصصی

کیا و هیوندای هرچند برندهای خواهر یکدیگر محسوب می‌شوند ولی در همهٔ بخش‌های بازار باهم رقابت رودررو ندارند. به‌عنوان‌مثال، از بین این دو برند، فقط کیا اقدام به ساخت مینی‌ون می‌کند که کارنیوال نام دارد درحالی‌که تنها وانت این گروه را هیوندای با نام سانتا کروز تولید می‌کند.

۸-الکتریکی‌سازی

کیا و هیوندای هردو در بخش خودروهای الکتریکی حضور پررنگی دارند. کیا مدل‌هایی مثل EV6 و EV9 را به بازار فرستاده درحالی‌که هیوندای با مدل‌هایی مثل آیونیک ۵ و آیونیک ۶ رویکرد تهاجمی‌تری را در بازار خودروهای الکتریکی در پیش گرفته است. در بخش خودروهای هیبریدی هم دو برند نزدیک به هم هستند. البته کیا در این بخش صرفاً با شاسی‌بلندهای نیرو، اسپرتیج و سورنتو حضور دارد درحالی‌که هیوندای نسخهٔ هیبریدی را برای سدان‌های سوناتا و النترا هم ارائه می‌کند. این شرکت همچنین مدل هیدروژنی نکسو را هم به بازار فرستاده درحالی‌که کیا به این بخش وارد نشده است.

۹-آمار فروش

در این بخش هیوندای به دلیل سبد محصولات گسترده‌تر و حضور در بازارهای بیشتر، برتری دارد. در سال ۲۰۲۳، هیوندای حدود ۴.۲ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رساند درحالی‌که این رقم برای کیا ۳.۱ میلیون دستگاه بوده است. ازآنجایی‌که هیوندای در ۱۹۳ کشور در سراسر جهان حضور دارد اما کیا خودروهای خود را در ۱۷۲ کشور جهان به فروش می‌رساند، این اختلاف در فروش تعجبی ندارد.

۱۰-بازار هدف

کیا و هیوندای هردو خودروهایی با قیمت مناسب را به بازار عرضه می‌کنند ولی دراین‌بین، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. خودروهای کیا با ظاهر اسپرت‌تر و شخصیت جذاب‌تر برای رانندگی، خریداران جوان‌تری را جلب می‌کنند درحالی‌که هیوندای خریداران سنتی‌تر و خانواده‌هایی که بیشتر به دنبال راحتی هستند را هدف قرار داده است. تکنولوژی‌هایی که در خودروهای این دو برند دیده می‌شود نیز موضوع موردبحث را تأیید می‌کند زیرا درحالی‌که هیوندای روی سیستم‌های کمک‌راننده و ارتقاء سیستم اطلاعاتی-سرگرمی متمرکز شده، کیا تکنولوژی‌هایی را ارائه می‌کند که رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۹ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/Kia-Hyundai-5.jpg هیوندایه تو لحظه اول شبیه استون مارتینه

    موافقم 7
    مخالفم 43
    1. الکساندر

      ۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1241 ديدگاه)

      داداش این توهین بود به استون مارتین
      الان جیمز باند میاد میخولتت

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. Ahmad

      ۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (198 ديدگاه)

      ماشین های زشت بی کفیت بر استهلاک خرابی های زیاد مثل آتش سوزی یاتاقان و روغن سوزی خورد شدن گیربکس و ایمنی پایین کلا اون کره مثل چین کلاهبرداره کلا تو شرق آسیا بین همه اون چشم بادومی ها فقط ژاپنه که چیزای خوب میسازه تو ایران طرف کره ایی سواره فاز رولزرویس سواری میگیره ولی خودش هم خوب میدونه چه اشغالی سوار شده

      موافقم 6
      مخالفم 24
      1. روزبه

        ۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (63 ديدگاه)

        داداش کره ای دادن بهت نرون . بیار بدتش من

        موافقم 23
        مخالفم 2
  2. BMZ

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    صنعت خودروسازی کره مدیون ژاپن و صنعت خودروسازی ژاپن مدیون آمریکاست

    موافقم 40
    مخالفم 58
    1. m

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (205 ديدگاه)

      مدیون زحمات خودشون هستن. بلاخره ی روزی باید از ی جا شروع کرد و از یکی یاد گرفت

      موافقم 92
      مخالفم 5
      1. amirkhanzadeh

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1032 ديدگاه)

        با m موافقم
        مثل ما خوبه که پراید
        نسل پراید و ول نمی کنیم
        تا کی باید اشغال چرخ دار تولید کنیم

        موافقم 38
        مخالفم 2
    2. پیام

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2160 ديدگاه)

      کره به خاطر نوآوری هاش و شناخت نیازهای بازار به اینجا رسیده نه چیز دیگه! همونطور که سامسونگ رسید!

      موافقم 45
      مخالفم 17
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1290 ديدگاه)

        سامسونگ 100 هیچ آیفون رو میزنه
        کافیه پرچمدارشون رو مقایسه کنی
        یطور میگن آمریکا انگار چیه کل پیشرفتشون هم مدیون مغز های کشور های دیگس تاریخ ثابت میکنه

        موافقم 37
        مخالفم 9
    3. Mr wrong

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (348 ديدگاه)

      هر چیزی که توی دنیا داری میبینی یه مبتکر داشته و بقیه ازون یاد گرفتن و اون مسیرو ادامه دادن
      چه صنعت چه هنر چه سیاست و اقتصاد . چ بسا خود مبتکر از یجایی مسیرو غلط رفته و ادامه دهندگان خیلی بهتر پیش بردن اونو.برای شروع کردن هرچیزی یه الگو باید جلوت باشه تا بتونی ادامه بدی الان ی کیا یا هیوندای از صد فرسخی طراحی ش معلومه و کاملا قابل تشخیصه و خیلی هم از طراحی های جدید خیلی از خودروسازا قشنگتره
      حتی چینی هام دارن ب زبان طراحی خودشون میرسن (تقریبا )
      وام گرفتن و کپی کردن برای شروع هرچیزی تقریبا اجتناب ناپذیره. نکنه ما خوبیم بعد ۱۰۰ سال هنوز داریم با چسپ زخم لگن سر هم میکنیم ۱۰ کیلومتر باهاش میری از هم میپاشه اسمشم گذاشتیم خودرو
      بسه دگ تمومش کنید این حرفای صد من یه غاز رو

      موافقم 19
      مخالفم 3
    4. Galant.VR4(JDM)

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1290 ديدگاه)

      شما هم دیگه از آمریکا و اروپا خدا نسازین الان اقتصاد و خودروسازی آسیا به نقطه اوج خودش میرسه و کره و ژاپن نتیجه دسترنج خودشونه

      موافقم 25
      مخالفم 3
  3. hosen

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    زبان طراحی کیا رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 27
    مخالفم 2
  4. JaMsHiD_R1988

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2983 ديدگاه)

    دوستانی که خیلی دنبال اصالت هستن میتونن به کارخونه های مرسدس و پژو و ام جی سر بزنن
    البته به جای کارخونه اسم موزه رو بگم بهتره

    موافقم 16
    مخالفم 3
  5. froG-driVer

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1035 ديدگاه)

    توی کره ای ها شاسی بلند های کیا رو میپسندم چه الان چه نسل های قبلی.
    هیوندایی الان خراب کرده ولی زبان های طراحی قبلیش مثل سانتافه های ۲۰۱۵ توی ایران یا آزرا ها و سوناتا های توی ایران واقعا شیک و متین هستن.
    جنسیس هم که دیگه توی سطح دیگه ای قرار داره…
    پ.ن:من از اولش جنسیس رو تافته جدا بافته از کل کره میدونستم.

    موافقم 21
    مخالفم 2
  6. امیر

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    توی ایران هیوندای فنی و پرفورمنس بهتری داره و کیا بیشتر قیافه داره
    مثلاً اسپورتیج سواری خشکی داره ولی توسان هم سواریش نرم تره هم هندلینگ و کابین بهتری داره
    یا مثلاً سوناتا از اپتیما واقعاً بهتره هم سواری هم شتاب.

    موافقم 7
    مخالفم 9
  7. BMW

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    واقعا لیاقتش رو داشتند👌

    موافقم 7
    مخالفم 1
  8. بهرام

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    بیش از هفت میلیون خودرو در بیشتر از ۱۹۰ کشور دنیا میفروشن. واقعا جای تحسین داره.

    ماشینهاش از نظر شیک بودن اتاق و فراوانی قطعات واقعا جواب دادن همه جای دنیا.

  9. علی

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    این دو برند اتومبیل معمولی میسازند .اتومبیل لوکس رولزرویس ،بنتلی ،و مای باخ ،هستند حتی بنظرم لکسوس هم لوکس نیست ،توی دبی و شهر های امریکا مثل پراید فراوونه پس هیوندای و کیا لوکس نیستند گرچه تو ایران دنا رو هم لوکس محسوب میکنند.

    موافقم 1
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا