کیا فیسلیفت کراساوور اکسید را برای مدل ۲۰۲۲ معرفی کرده است. این خودرو که درواقع نسخهای بلندقامت از هاچبک سید محسوب میشود، در جلو به لطف چراغهای LED و سپرها جدید با جلوپنجرهٔ باریکتر، چهرهٔ تهاجمیتری به خود گرفته است. در عقب خودرو هم شاهد گرفایک جدیدی برای چراغهای LED به همراه دیفیوزر مشکی براق و رینگهای ۱۸ اینچی سفارشی هستیم. همچنین در جلو و عقب اکسید مدل ۲۰۲۲ حالا لوگوی جدید کیا نقش بسته است.
کیا همزمان با این فیسلیفت، نسخه جدید GT-Line را هم به خانوادهٔ اکسید اضافه کرده است که با قاب باریکتر جلوپنجره، ورودیهای هوای برجستهتر در جلو، رینگهای ۱۸ اینچی منحصربهفرد، گرافیک ششضلعی چراغهای عقب و دیفیوزر همرنگ بدنه، نمای اسپرتتری دارد. این نسخه همچنین در داخل هم به غربیلک فرمان D شکل، آستر سقف مشکیرنگ، دستهدندهٔ چرمی و صندلیهای اسپرت GT-Line مجهز شده است.
اکسید GT-Line همچنین برای مطابقت با ظاهر اسپرتتر خود از قدرت بیشتری هم بهره میبرد. درحالیکه قویترین پیشرانه در نسخههای معمولی این خودرو یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۱۶۰ اسب بخار قدرت است، زیر کاپوت GT-Line پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ هاچبک داغ اکسید GT قرار گرفته است که ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود و خودرو را ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند.
اما کسانی که به چنین قدرتی نیاز ندارند میتوانند سراغ موتورهای ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ بنزینی با ۱۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱.۶ لیتری دیزلی با ۱۳۶ اسب بخار قدرت بروند که هردو حالا به سیستم هیبریدی خفیف مجهز شدهاند. موتور دیزلی درصورتیکه به گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شود ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت اما در صورت انتخاب گیربکس شش سرعتهٔ دستی این رقم ۴۰ نیوتن متر کمتر میشود.
در لیست پیشرانههای اکسید اما یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم وجود دارد که از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. باطریهای این نسخه نسبتاً کوچک بوده و ۸.۹ کیلووات ساعت ظرفیت دارند که به همین دلیل، تنها تا حدود ۵۰ کیلومتر را میتواند بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
تغییرات داخلی اکسید مدل ۲۰۲۲ بیشتر روی ویژگیهای اتصالی متمرکز بوده و خودرو به جدیدترین نسخه از سیستم کیا کانکت مجهز شده است. این سیستم امکان ادغام تقویم گوگل و اپل را فراهم میکند و از این طریق راننده میتواند سفرهای خود را از قبل برنامهریزی کرده و دادههای ناوبری را از گوشی هوشمند خود به خودرو ارسال کند. تیپهای پایینی اکسید با نمایشگر لمسی ۵ اینچی ارائه میشوند درحالیکه تیپهای میانی به نمونهٔ ۸ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم مجهز خواهند بود.
در بالاترین تیپها هم نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی با قابلیت اتصال بلوتوث چندگانه ارائه میشود که امکان اتصال دو دستگاه بهطور همزمان را فراهم میکند. این تیپها به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی هم مجهز هستند. هرچند اکسید روی پلتفرم مشترکی با هاچبک سید ساخته شده و فاصلهٔ محوری یکسانی با آن دارد (۲,۶۵۰ میلیمتر) اما این کراساوور روی تعلیق نرمتری قرار گرفته تا سواری راحتتری داشته باشد و ارتفاع آن را از زمین ۴۳ میلیمتر بیشتر کند.
بااینحال، اکسید بدون آپشن چهارچرخ محرک و حداکثر فاصلهٔ ۱۸۴ میلیمتری از زمین، قطعاً بیشتر شبیه یک کراس هاچبک به نظر میرسد تا شاسیبلند. تولید فیسلیفت اکسید از همین تابستان در کارخانهٔ اسلوونی آغاز میشود و از سپتامبر (شهریور) برای فروش در اروپا عرضه خواهد شد اما مثل قبل، این کراس هاچبک کرهای به ایالاتمتحده نخواهد رفت.
مجتبی
۲۸ تیر ۱۴۰۱هیوندای وکیا خیلی حساب شده دارن پیش میرن وکلاسهای متفاوت خودرویی روپوشش میدن وکجاست مدیریت صنعتی ما که بیاد یک ذره چیز یاد بگیره. هرچند به قول کارشناسا صنعت ما هم کاملا سیاسیه واگه قرار به الگو برداری باشه میرن سراغ روسیه وکره شمالی.
سینا
۲۸ تیر ۱۴۰۱کیا و هیوندا خیلی دارن پیشرفت میکنن شاید دوام ژاپنیارو نداشته باشن ولی پیشرفتشون قابل احترامه کره یه زمانی با ما شروع کرد با رونمایی این ماشین من یاد رونمایی اون ماشین ساپیا آریا افتادم دوتا کشورا صنعت خودرو سازیشون رو از یه جا شروع کردن حالا این کجا و اون کجا قصدم مقایسه این دوتا نبودا مقایسه صمعتامون بود که به کجا داریم میریم
Erfan
۲۸ تیر ۱۴۰۱طراحی های جدید هیوندای و کیا واقعا قابل احترام هستند.چهره ماشین آدم رو جذب خودش میکنه.
مدل ۱لیتری ۳سیلندر هم که خوراک وارداته.
behnam-84
۲۸ تیر ۱۴۰۱طراحی خوبی داره.موتورهاشم کم مصرف و قدرت مناسبی دارن.امکاناتش هم برای ایرانی های آپشن پسند خیلی مناسبه.البته اجازه وارد کردن اینو نداریم چون به لطف مسئولین انقلابی و جهادی برای حمایت از تولید داخلی،باید بجای اکسید،آریا رو بخریم که موتورش ۸ سوپاپه،کیفیتش افتضاحه،ایمنیش مشخص نیست،آپشن هاش به اندازه آپشن های اکسید نیست.
رامتین
۲۸ تیر ۱۴۰۱طراحی خیلی خوبی داره. موتور 1.6 توربوش هم عالیه و سالهاست بازده خوبشو اثبات کرده. هاچبک نسبتا بزرگی هم هست و نشون میده جاداره. بنابراین گزینه خوبی هست برای واردات.
Reza Waffen SS
۲۹ تیر ۱۴۰۱طراحیش به دلم نشست
رضامنش
۳۱ تیر ۱۴۰۱طراحیش شاهکاره به عقیده من. خیلی پخته و ساده اما در عین حال جذاب و خشنه..