یکی از جدیدترین خودروهای تایید گرفته برای ورود به بازار ایران، کیا سونت مونتاژ هندوستان است. این کراساور کوچک، میتواند با قیمت کمتر از ۱/۵ میلیارد تومن به خریدار ایرانی فروخته شود.
کراساورهای کامپکت، خودروهای شناخته شده و پرفروش بازار جهانی هستند. این گروه با ابعاد مناسب برای تردد روزانه و قیمت اقتصادی، مورد توجه قرار گرفتهاند و حالا در سبد اکثر خودروسازان مشهور دنیا دیده میشوند. از سویی دیگر، نمونههای ارزان مخصوص بازار کشورهای کمتر توسعه یافته نیز وجود دارند.
سونت (Sonet) در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد تا خودرویی ویژه برای کارخانههای کیا هندوستان باشد. این محصول، خیلی زود مورد توجه قرار گرفته و امروزه خط مونتاژ اکوادور و ویتنام نیز دارد تا کشورهای جنوب شرق آسیا و امریکای جنوبی را پوشش دهد. سونت براساس پلتفرم K2 توسعه یافته و اشتراکات بسیار با هیوندای ونیو و کیا سلتوس دارد. فروش این کراساور در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بوده است.
کیا کره جنوبی، یک برند شناخته شده در بازار ایران محسوب میشود و طبیعتا خودروهای وارداتی با این نام تجاری، مردم کشورمان را جذب میکنند. از سویی دیگر، مخاطبان سونت احتمالا تصور خواهند کرد با خودرویی کرهای فراتر از مدلهای ساخت چین روبرو هستند اما در واقعیت، محصولی ساخت هند قرار است وارد ایران شود که طبیعتا قطعات هندی خواهد داشت. پیشداوری برای کیفیت ساخت کیا سونت و مقایسهی آن با رقبای مونتاژ کره یا چین دشوار است؛ اما میتوان اطیمنان داشت برتری قابل ملاحظه با تولیدات سایپا و ایران خودرو فراهم کند.
طراحی بدنه و نمای بیرونی کیا سونت
جلوپنجرهی مشهور کیا موسوم به دماغ ببر (Tiger nose) برای سونت نیز استفاده شده است. جایگاه چراغها در طرفین این قسمت، متناسب با دیگر اجزا دیده میشود و حس اسپرت خودرو را تقویت میکند.
در نمای روبرو، چند نکتهی مثبت برای طراحی کیا سونت وجود دارد. مثلا حجمدهی بدنه، کاپوت جلو و سپر را جذاب جلوه میدهد. لبهی درپوش موتور به خوبی تا جلوپنجره کشیده شده و نوعی تورفتگی مخصوص چراغها فراهم کرده است. هرچند که سونت، یک کراساور اقتصادی محسوب میشود؛ اما چندان وابسته به ادوات پلاستیک سیاهرنگ و ارزانقیمت زیر سپر نیست.
برخلاف نمای اصلی، وجه جانبی خودرو تزئینات پرتعداد پلاستیکی دارد. داخل گلگیرها و رکاب، ادوات سیاهرنگ به وضوح دیده میشوند و همراه قاب پنجرهها، حس یک کراساور ارزانقیمت را به سونت میدهد. این خودرو در اکثر بازارهای جهان با رینگهای کوچک ۱۵ اینچی ارائه شده و تا حدودی حقیر بوده است. البته رینگ ۱۶ اینچ، به عنوان آپشن برای مدل سفارشی این خودرو وجود دارد.
صرفهجویی در ساخت، نمای پشت کیا سونت را تحت تاثیر قرار میدهد. بخش بزرگی از سپر عقب در ادامهی رکاب نیز، پلاستیکی است. از سویی دیگر، حجمدهی بدنه و جاسازی چراغهای پیوسته، نکتهی مثبت این کراساور اقتصادی محسوب میشود. طراحی روشنایی عقب و چیدمان LEDها نیز جالب توجه هستند.
در مجموع میتوان از طراحی کیا سونت رضایت داشت؛ چراکه یک کراساور اقتصادی ساخت هند با قیمت عامهپسند برای کشورهای کمتر توسعه یافته است. خودرویی با ابعاد کوچک و امکانات فنی سطح پایین، طبیعتا کمبودهایی در بحث طراحی دارد اما کیا سونت به خوبی توانسته چالشهای خود را مدیریت کند و خصوصا برای نمای اصلی، مشتری داشته باشد. به همین دلیل، سونت از نظر طراحی، برتریهای متعدد نسبت به کراساورهای هماندازهی ساخت چین دارد.
طول و عرض و ارتفاع کیا سونت، ۳,۹۹۵ و۱,۷۹۰ و ۱,۶۱۰ میلیمتر است. این خودرو با فاصله محورهای ۲۵۰۰ میلیمتر عرضه میشود. کیا سونت در مقایسه با امویام X22 مونتاژ مدیران خودرو، طول بدنه و فاصله محوری کمتر دارد اما از نظر ارتفاع سقف و عرض، کمی بزرگتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین کیا سونت
در نسخههای آپشنال مجهز به نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ، مهمترین تجهیز الکترونیک کیا سونت برای جذب مخاطب مشخص میشود. هرچند که پلاستیک خشک و ارزانقیمت در تمام سطح داشبورد وجود دارد؛ اما ناوبری ماهوارهای روی مانیتور بزرگ، عامهپسند به نظر میرسد.
سبک طراحی خروجی هوای تهویه مطبوع و کلیدهای وسط داشبورد، صرفهجویی اقتصادی برای کیا سونت را ثابت میکند. دستهدنده و اهرم ترمز دستی سنتی نیز مشابه خودروهای قدیمی ساخت آسیا است. پشت فرمان، اعداد دیجیتال برای سرعتسنج وجود دارد و نمایشگر کوچک، اطلاعات سفر را نشان میدهد.
سونت برای چهار سرنشین فضای کافی فراهم میکند اما طبیعتا افراد بلند قد روی صندلی عقب، راحتی مناسب سفرهای بلند مدت را ندارند. صندوق عقب این خودرو، ۳۹۲ لیتر است.
پیشرانه و تجهیزات فنی کیا سونت
تاکنون سه موتور بنزینی و یک نمونهی دیزل برای سونت ارائه شده است. این خودروی دیفرانسیل جلو، گیربکسهای متنوع دستی و اتوماتیک نیز دارد اما احتمال واردات سونت با نسخهی CVT بیشتر به نظر میرسد.
مدل جدید سونت، مجهز به پیشرانهی سه سیلندر ۹۹۸ سیسی توربوشارژ با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتنمتر است. این کراساور، با گیربکس دبل کلاچ اتوماتیک ۷ سرعته نیز ساخته شده و میتواند در زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت سونت توربو، ۸ لیتر در صد کیلومتر است.
دیگر نمونهی کیا سونت، پیشرانه ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتنمتر دارد. این مدل از نظر عملکرد فنی، چندان متفاوت از نسخهی یک لیتر توربو نیست اما میانگین مصرف سوخت پایینتر فراهم میکند. گیربکس CVT علاوهبر جعبهدنده دستی، برای سونت ۱/۵ لیتری ارائه شده است.
ارزانترین نسخهی کیا سونت که احتمالا وارد کشورمان نخواهد شد، ۱/۲ لیتر با قدرت ۸۳ اسب بخار و گشتاور ۱۱۵ نیوتنمتر است. این مدل در زمان ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.
قیمت کیا سونت در بازار جهانی و هزینه خرید احتمالی برای ایران
سونت مجهز به موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و تجهیزات کامل شامل گیربکس اتوماتیک CVT در کشور امارات به قیمت ۱۹ تا ۲۰ هزار دلار فروخته میشود. نسخهی مجهز به پیشرانه یک لیتر توربو، حدود هزار دلار قیمت بالاتر دارد و البته هنوز برای بعضی کشورها عرضه نشده است.
از مجموع موارد فوق میتوان نتیجه گرفت که نسخهی نزدیک به فول آپشن کیا سونت برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود ۲ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد. این مدل میتواند اندک بانوان متمول در شهرهای بزرگ که علاقهمند خودروهایی مثل X22 یا کیا پیکانتو هستند را جذب کند اما قطعا برای عامهی مردم ایران، ارزش خرید نخواهد داشت و گرانقیمت خواهد بود.
Rerace777
۲۸ مرداد ۱۴۰۲علف که چی بگم درخت زیر پامون سبز شد اما وارداتی ندیدیم
اخ ببخشید یادم رفت هزارتا چانگان وارد شده😂
فرهاد
۲۸ مرداد ۱۴۰۲سلار ریویوز امروز پست خیلی قشنگی گذاشت ، میگفت: واقعا خنده دار که هنوز بعضی ها با شنیدن خبر واردات ماشین خوشحال میشن !! ایران دیگه هیچوقت به سال های اوج واردات ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ برنمیگرده ، بیش تر از ۹۰ درصد خودرو هایی که میخوان وارد ایران بشن چینی هستن ! اونم چینی های درست و حسابی مثل byd بلکه آشغال های بی نام و نشانی که حتی تو خود چین هم خواهان ندارن ، این وسط میخوان یه تعداد خیلی کمی ماشین غیر چینی هم وارد که اینا هم هیچکدوم محصولات درجه یک برند های مذکور نیستن ( مثلا همین کیا سونت برای بازار های ضعیفی مثل هند یا پاکستان ساخته شده ) خودتون فکر کنید ! اگه سانتافه ۲۰۲۳ با قیمت جهانی وارد بازار بشه کی دیگه میره سمت آشغال هایی مثل تیگو ۸ ؟! قرار در آینده حجم انبوهی از چینی های جدید تو ایران مونتاژ بشن ولی اینا فعلا برای اینکه بگن ما واردات انجام دادیم ، همین چینی ها رو به صورت وارداتی میاران و بعد از یک یا دو سال همشون مونتاژ میشن و دوباره واردات بسته میشه !
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ مرداد ۱۴۰۲واویلا از این همه افشاگری
تمامش از پارسال بارها گفتیم و مشخص بود
هیچ وقت اقدامی که بخواد قیمت ماشین در بازار ایران رو پایین بیاره، به انجام نمی رسه
X
۲۸ مرداد ۱۴۰۲از پارسال بارهاگفتید!
شما خودتون سه ساله دارید ماشین های وارداتی جدید + قیمت و مشخصات پست میکنید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ مرداد ۱۴۰۲طبیعتا تولید محتوی انجام می دیم راجع به خودروهایی که مجوز واردات گرفتن
شغل ما همینه
Navid A J
۲۹ مرداد ۱۴۰۲حتی کامنتتون یادمه جناب اشتری. همونجور شد.
حسین
۲۹ مرداد ۱۴۰۲اینکه واردات خودرو افسانه ای بیش نیست تا حدودی درسته ولی اینکه میگن چینی درجه چرت و پرتی ، مثلاً هونگچی که اسمش زیاد میاد پرچمدار محصولات چینی هست یا اون یونی تی ها که چپ کردن وسط خیابون تو کشور های توسعه یافته هم بازار داره ولی خب byd استثنا هست و شاید بعداً وعده وارداتش داده بشه😏
misha
۲۹ مرداد ۱۴۰۲بازارهای ضعیفی مثل هند و پاکستان واسهی خودروسازها بسیار مهم و استراتژیکه، سهم زیادی از فروش خودروهاشون رو همین بازارها به عهده دارن، بعد ما با بازار خودروی خیلی ضعیفتر از این کشورا نشستیم خبرارو دنبال میکنیم که کِی قراره خودروهای درجه یک اروپایی و ژاپنی وارد بشن و با قیمت معقول برسن دست مصرف کننده
بگردیم یه هوندا سیویک یا آکورد دهه نودی نسبتا سالم پیدا کنیم، در حدی که ارزش نگه داری داشته باشه
من که دیگه دارم به دههی پنجم زندگیم نزدیک میشم
امیدوارم شما جوون تر از من باشید و یه بالاخره اون روزایی که منتظرشیم رو ببینید
فرهاد
۲۸ مرداد ۱۴۰۲همین کیا سونت ۱۹ هزار دلاری ، انقدر براش تعرفه و مالیات میبندن که میشه بالای ۲ میلیارد 😒
amirmohammad
۲۸ مرداد ۱۴۰۲همون 10 تا اسپورتیج هایی که وارد کردن رو پلاک نکردن هنوز بعد 5 ماه
lelewed933
۲۸ مرداد ۱۴۰۲نسبت به چینیها مثلا همون X22 کاملا ارزش خرید بالاتری داره.X22 پلتفرمش بشدت قدیمیه اگه اشتباه نکنم مربوط به سال 2004 و مال سئات است و فقط ظاهرشو تو این چند سال تغییر دادن.
ولی این ماشین پلتفرم بروز داره. در زمینه کیفیت ساخت هم مدلهای ساخت هند با مدلهای درجه 2 چینی که به ایران میان کاملا برابری میکنه و از طرفی چون نظارت کیا رو داره چه بسا بالاتر از چینیها هم باشه ضمن اینکه چینیها تو ایران مونتاژ میشن که هممون میدونیم مونتاژ ایران یعنی چی
Bagher
۲۹ مرداد ۱۴۰۲2 برابر x22 قیمت خواهد داشت
عملا وارداتیا نمیتونن کاری برا بازار بکنن
امین
۲۸ مرداد ۱۴۰۲یه ماشین بنجل که واسه بازار هند و کشورهای بدبخت طراحی شده که بتونن اغلب مردم اون کشورهای بدبخت بخرن، تو این کشور لاکچری میشه.جدا نابود شدیم
Blue
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ما که بدبختریم که همینم نمیتونیم بخریم
ADAK
۲۸ مرداد ۱۴۰۲قیمت جهانی این و تویوتا راش (که چند روز پیش همین پدال معرفی کرد) 20 هزار دلاره
الان کدوم ارزش خرید بیشتری داره اساتید ؟!
امیر
۲۹ مرداد ۱۴۰۲خط چهارم نوشته فروخته شود
“خته” حذف بشه بامعنی تر میشه 👍
حمبد
۲۹ مرداد ۱۴۰۲سلام فقط یه چیزی باحال دارید اون هم تیتر تون هست خودرو اقتصادی دمتون گرم واقعا خودرو اقتصادی برای کدوم قشر قشر مرفه و دوستان و آشنایان بله خودرو اقتصادی هست برای ما مردم خودرو لاکچری هست پس اینقدر مانور خودرو اقتصادی برای مردم ندید بهتره
سامان اذری
۲۹ مرداد ۱۴۰۲حالا چرا جلوی ماشین لوگوی جدید کیا نصب شده
ولی فرمون و عقب ماشین لوگوی قدیمی ؟؟؟
رضا
۲۹ مرداد ۱۴۰۲روی بعضی عکسا لوگوی جدیده رو بعضیا لوگوی قدیمی
حاتم
۲۹ مرداد ۱۴۰۲و برای بار صدم:
این ماجرای واردات خودرو بیشتر مربوط میشه به یه قشر پرسروصدا تو شمال تهران که از هیوندای تا بنزهاشونو بهروز کنن. وقتی عمده مردم سمند و پژو و تیبا و… سوار میشن، واردات دقیقا «هیچ» تأثیری تو زندگیشون نداره…. پس عزیز، رفیق، برادر، بهتره برای همچین چیزی حرص نخوریم.
misha
۲۹ مرداد ۱۴۰۲از همون کودکی که در و دیوار اتاقمو پر کرده بودم از پوستر انواع فراری و لامبورگینی هم میدونستم که دستم بهشون نمیرسه، ولی با این امید که حداقل یه روزی میتونم مثلا یه آلفارومئو یا یکی از محصولات آبارث رو بخرم و یه خودروی اسپرت ایتالیایی داشته باشم رویاپردازی میکردم، البته اونموقع آلفارومئو و آبارث برام رویا پردازی نبود،واقعا منتظر روزایی بودم که یکیشو بخرم
الان میفهمم که حتی همونا هم رویا بودن
Arshia m3csl
۲۹ مرداد ۱۴۰۲لابد میخوان ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بفروشن سونت رو😂😂😂
پژمان
۱ شهریور ۱۴۰۲بزارین بیارن ،میخرن میبرن سوارنمیشن که بخوادعیبی داشته باشه،توایران که خودرو مصرفی نیست،سرمایه است برای نسلهای بعدی
پژمان
۱ شهریور ۱۴۰۲حتمانظریکی دیگه هم بوده، واقعیت ظرفداردارد،ثابت کن بزات یه سونت کنار میذارم آیندت تامین بشه