حتماً شما نیز در زمان خرید خودروی وارداتی با این سؤال مواجه شدهاید که بهترین خودروهای کیا در ایران کدام ها هستند. برای پاسخگویی به این سؤال میخواهیم شما را با برخی از شاخصترین خودروهای وارداتی این خودروساز کرهای به کشور آشنا کنیم پس همراه ما باشید.
تاریخچه کمپانی کیا
قبل از معرفی بهترین خودروهای کیا در ایران میخواهیم نگاهی اجمالی به تاریخچه کیا کره جنوبی و وضعیت کنونی آن داشته باشیم. شرکت «صنایع دقیق کیونگسونگ» زمانی کار خود را آغاز کرد که هنوز شعلههای جنگ جهانی دوم خاموش نشده بود. این شرکت کوچک در سال ۱۹۴۴ قطعات دوچرخه و لولههای فولادی میساخت. بعد از جنگ جهانی، کره جنوبی خیلی زود درگیر یک جنگ خانمانسوز با کره شمالی شد و زیرساختهای این کشور از بین رفت. ولی سیاستهای توسعهای دولت پس از جنگ توانست کاری کند که شرکتی مثل کیا به یکی از برترین خودروسازان جهان تبدیل شود. در سال ۱۹۵۱، یعنی دقیقاً در زمان جنگ بین دو کره، شرکت صنایع دقیق کیونگسونگ توانست اولین دوچرخهٔ خود را بسازد. نام این شرکت در سال ۱۹۵۲ به «صنایع کیا» تغییر کرد و از سال ۱۹۵۷ پروژهٔ ساخت وسایل نقلیهٔ موتوری را کلید زد. اولین وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری این شرکت، یک موتورسیکلت سهچرخ به نام K-360 بود که برای حملونقل سبک شهری مورد استفاده قرار میگرفت.
اولین ماشین کیا، «بریسا» (Kia Brisa) نام داشت که در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. این خودرو نسبتاً موفق بود و توانست در بازار کرهٔ جنوبی فروش خوبی داشته باشد. یکی از دلایل موفقیت را میتوانیم شرایط فروش کیا موتورز بدانیم. با این حال در سال ۱۹۸۱ به دلیل سیاستهای دولت وقت این شرکت مجبور شد برای مدتی ساخت خودروهای سواری را متوقف کند ولی در سال ۱۹۸۶، این بار با همکاری فورد دوباره به این صنعت بازگشت. دقیقاً در همین سالها بود که خودروی پراید یا همان فورد فستیوا تولید شد و توانست چند سال بعد با ورود به ایران ابدی شود. پرایدی که امروز در ایران تولید میشود همان پراید سال ۱۹۸۶ است که البته در طول زمان امکاناتی به آن اضافه شده است.
اولین خودروی مستقل این شرکت مدلی به نام «سفیا» (Kia Sephia) بود که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد. پس از آن خیلی سریع کیا موتورز رشد کرد و مدلهای اولیهٔ بعضی از سریهای مشهوری که اکنون میشناسیم مثل اسپورتیج به بازار آمدند. با این حال بازهم روزهای خوش دوام نیاورد و در پی بحران اقتصادی شرق آسیا در سال ۱۹۹۷، این شرکت ورشکست شد. به همین دلیل این شرکت برای حفظ بقا ناچار شد بخشی از سهام خود را به هیوندای بفروشد. اکنون کیا و هیوندای «گروه خودروسازی هیوندای-کیا» را تشکیل دادهاند. با این تاریخچه نسبتاً جامع میخواهیم شما را با بهترین خودروهای کیا در ایران آشنا کنیم.
بهترین خودروهای کیا در ایران
سورنتو
محصولات کیا در بازار کشورمان جزو موفقترین خودروهای وارداتی بودهاند اما واقعیت این است که برخی از آنها همواره زیر سایه هیوندای قرار داشتهاند و نتوانستهاند به آن موفقیتی که انتظار میرفت دست یابند اما هنوز هم در مقایسه با سایر خودروهای وارداتی طرفداران زیادی دارند. یکی از این خودروها سورنتو است که میتوان آن را پسرعموی سانتافه دانست. نسلی از سورنتو که اولین بار در کشورمان عرضه شد با کد BL شناخته میشود. این کراس اوور کرهای نیز همانند محصولات آن دوران هیوندای و کیا از ظاهری ساده اما شیک و متین سود میبرد و پیشرانه ۳.۳ لیتری آن قدرت ۲۴۱ اسب بخار دارد. از جمله تجهیزات این خودرو میتوان به کیسههای هوا، شیشههای برقی، صندلیهای چرم و سانروف در مدلهای مجهزتر اشاره کرد.
نسل بعدی سورنتو نیز وارد کشورمان شد و از طراحی خشنتر و اسپرت تر سود میبرد. در این خودرو میتوانیم زبان طراحی جدیدتر کیا را ببینیم. نسل XM سورنتو از پیشرانه قویتر و وزن کمتر سود میبرد و همین امر روی سواری آن تأثیر مثبت گذاشته بود. سومین نسل سورنتو که با کد UM شناخته میشود بازهم وارد کشورمان شد. طراحی این خودرو نسبت به مدلهای قبلی لوکستر شده بود و این موضوع را میتوان در قیمت نجومی سورنتو هم مشاهده کرد! این خودرو از پیشرانه مشابه سانتافه یعنی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۸۸ اسب بخار استفاده میکند.
اسپورتیج
بیشک اسپورتیج را میتوان یکی از بهترین خودروهای وارداتی کیا به کشور دانست. با طراحی بسیار شیک و امکانات فراوان، اسپورتیج موفقیت زیادی را تجربه کرد. اسپورتیج اولین بار تقریباً همزمان با توسان در کشور حضور یافت و اگرچه آن زمان طراحی چندان شاخصی نداشت اما به خاطر بازار تشنه و پیشرانه قدرتمند توانست فروش خوبی را تجربه کند. طوفان اصلی اسپورتیج با ورود نسل SL آن به کشور رخ داد. طراحی مدرن و جوانپسند باعث شد این خودرو در کانون توجهات قرار گیرد. نسخه فیس لیفت شده اسپورتیج نیز در کشورمان عرضه شد. این خودرو از پیشرانه ۲.۴ لیتری با خروجی ۱۷۷ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده میکند. از جمله تجهیزات این خودرو میتوان به کروز کنترل، سانروف، حسگرهای پارک، نمایشگر لمسی، صندلیهای گرمکن دار و… اشاره کرد.
اپتیما
اپتیما نیز تقریباً همزمان با سوناتا راهی بازار شد و اشتراکات زیادی با آن خودرو دارد. طراحی ساده اپتیما در سالهای اولیه ورود به کشور از جمله نقاط قوت این خودرو محسوب میشد چراکه گرد پیری دیرتر بر چهره آن مینشست. در ادامه شاهد پوستاندازی کامل اپتیما بودیم که طراحی زیبایی را برای آن به ارمغان آورده بود. این نسل با کد TF شناخته میشود و از پیشرانه ۲.۴ لیتری مشابه دیگر اعضای خانواده هیوندای و کیا استفاده میکند. طراحی شاخص و اثرگذار اپتیما تا مدتها سر زبانها بود و در ترکیب با تجهیزات فراوان باعث شده بود اپتیما جزو موفقترین خودروهای وارداتی کشور باشد. پیشرانه یاد شده قدرت ۱۹۲ اسب بخار خود را از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل میکند. سیستم تهویه مطبوع، سانروف، شیشههای برقی، صندلیهای چرمی، حسگرهای پارک و… جزو تجهیزات این سدان کرهای هستند. نسل چهارم اپتیما JF نیز با طراحی مشابه نسل پیشین وارد کشور شد. در دل این خودرو پیشرانه ۲.۴ لیتری قرار دارد که قدرتش به ۱۷۷ اسب بخار میرسد.
سراتو
یکی دیگر از خودروهای محبوب و مشهور کیا در ایران سراتو یا فورته نام دارد. این سدان اولین بار در سال ۲۰۰۳ راهی بازار شد و از آن زمان تاکنون به تعداد ۴ نسل تولید شده و سه نسل اول آن در کشورمان نیز وجود داشتهاند. نکته مهم اینکه نسل دوم سراتو نیز توسط سایپا مونتاژ شد و حالا با قیمتهای نجومی خرید و فروش میشود. نسل اول سراتو از پیشرانه ۲ لیتری ۱۴۳ اسب بخاری استفاده میکرد و در کشور ما نیز با استقبال بالایی مواجه شد؛ اما این نسل دوم سراتو بود که با طراحی ساده اما چشمنواز خود کاملاً نظرات را جلب کرد و ابتدا بهصورت وارداتی در کشور عرضه شد و سپس توسط سایپا تولید گردید.
این خودرو در چهار نسخه ۲ لیتری آپشنال اتوماتیک، ۲ لیتری ساده اتوماتیک، ۱.۶ لیتری آپشنال دستی و ۱.۶ لیتری ساده دستی به بازار عرضه میشد که از این حیث برتری قابلتوجهی نسبت به رقیب کرهایاش داشت چون سراتو وارداتی فقط در دو نسخه ۱.۶ و ۲ لیتری اتوماتیک به بازار عرضه میشد. البته نسخههای ۲ لیتری و آپشنال به ترتیب از سالهای ۹۴ و ۹۶ به بازار عرضه شدند. سراتو نسل دوم با دو پیشرانه ۱.۶ و ۲ لیتری در بازار کشورمان حضور داشته است که مدل اول قدرت ۱۲۴ اسب بخاری دارد درحالیکه قدرت مدلهای ۲ لیتری به ۱۵۴ اسب بخار میرسد.
در همین ارتباط بخوانید: بررسی کیا سراتو سایپا و تفاوتهای آن با نسخه وارداتی
از نظر تجهیزات شاهد تفاوتهای زیادی بین نسخههای وارداتی و مونتاژ داخلی هستیم. برای مثال سراتو سایپا تنها دو ایربگ راننده و سرنشین را دارد درصورتیکه نسخه وارداتی از ۸ ایربگ (راننده، سرنشین، پردهای و جانبی) بهره میبرد. نکته مهم دیگر عدم وجود ESP و ترمزهای دیسکی عقب در سراتو سایپا است که برای خودرویی با این برچسب قیمت تعجبآور است. کولر اتوماتیک دیجیتال، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل کابین، تنظیم شدت نور داخل خودرو، سیستم ورود بدون کلید، آیینههای جانبی برقی، حسگر و دوربین دندهعقب، کامپیوتر سفری، مانیتور ۷.۱ اینچی همراه با نویگیشن، سانروف برقی، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده بهصورت دستی، صفحه کیلومتر سوپر ویژن و از همه مهمتر دنده پشت فرمان جزو امکانات رفاهی سراتو سایپا محسوب میشوند.
موهاوی
یکی از شاخصترین و خاصترین شاسی بلندهای وارداتی کیا به ایران را میتوان موهاوی دانست که با پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر در دسترس خریداران قرار داشت. موهاوی به دلیل طراحی ساده اما عضلانی محبوبیت زیادی داشت و هنوز هم با گذشت چندین سال از ورودش به کشور طرفداران زیادی دارد. طراحی خودرو به گونهای انجام شده که هنوز هم در عین سادگی زیبایی چشمگیری دارد. نسخه ۸ سیلندر موهاوی از نیروگاهی با حجم ۴.۶ لیتر استفاده میکند و قدرت آن به ۳۴۰ اسب بخار و گشتاورش به ۴۳۵ نیوتون متر میرسد. این نیرو را نیز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها میفرستد. از جمله تجهیزات کیا موهاوی میتوان به ۹ کیسه هوا، درب پشتی برقی، سیستم کمک به حرکت در سربالایی، دیفرانسیل لغزش محدود، کروز کنترل، استارت بدون کلید و… اشاره کرد. اگرچه پیشرانه پرقدرت موهاوی شتاب گیری جذابی را ارائه میکند اما در سیکل شهری و در صورت رانندگی پرفشار شاهد مصرف سوخت بالای آن خواهید بود.
کیا کادنزا
یکی دیگر از بهترین خودروهای کیا در ایران را میتوان کادنزا دانست هرچند قربانی ممنوعیت واردات به کشور شد و زیر سایه مدلهایی با پیشرانه زیر ۲.۵ لیتر قرار گرفت. کادنزا بهصورت محدود با مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ عرضه شد. سدان ساده اما شیک کیا در قلب خود یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری را قرار داده است. این نیروگاه آهنین ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۳۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکند تا شتاب گیری مناسبی را ارائه نماید. از جمله تجهیزات کادنزا میتوان به حسگر چراغهای جلو، نمایشگر لمسی کابین، صندلیهای برقی، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، استارت بدون کلید و… اشاره کرد. کادنزا در صورت ادامهدار بودن واردات میتوانست یکی از جذابترین خودروهای کلاس خود باشد اما اینگونه نشد و نتوانست خاطرات نسبتاً خوب برجایمانده از اوپیروس را تکرار کند.
کیا ریو
ریو جزو نامآشناترین خودروهای کیا در ایران است. کیا در سال ۲۰۰۰ ریو را بهعنوان جانشینی برای پراید به بازار فرستاد. این خودرو که در دو نسخه سدان و استیشن تولید میشد، بسیار مدرنتر و مجهزتر از پراید بود اما همچنان یک خودروی خانوادگی کوچک و کمخرج بهحساب میآمد. در ایران نیز سایپا که حدود یک دهه بود پراید را روی خط تولید داشت، سراغ ریو رفت تا آن را نه بهعنوان جایگزین پراید بلکه در کنار آن به تولید برساند. تولید ریو در کشورمان در سال ۱۳۸۴ آغاز شد یعنی زمانی که حدود پنج سال از عرضهٔ نسل اول آن توسط کیا میگذشت و تازه فیسلیفتی را تجربه کرده بود. این فیسلیفت که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، با تغییراتی در جلو و عقب، ظاهر ریو را بسیار بهتر از قبل کرد و همچنین ارتقاء پیشرانه، سیستم تعلیق و ترمزها را هم به همراه داشت.
هرچند شاید ایرانیها از پراید دلخوشی نداشتند اما به ریو روی خوش نشان دادند و این سدان کرهای توانست در کشورمان موفق عمل کند. ریو که به جدیترین رقیب پژوهای ایرانخودرو تبدیل شده بود، به لطف ویژگیهای مثبت خود که در ادامه خواهیم گفت، نظر خریداران را جلب کرد اما در سال ۱۳۹۰، اجرای قانون اجباری شدن ایربگ در خودروهای داخلی به خط پایانی برای این خودرو تبدیل شد زیرا سایپا به دلیل مخالفت کیا، امکان تجهیز ریو به ایربگ را نداشت. به همین دلیل، تولید این سدان خوشنام در سال ۱۳۹۱ خاتمه یافت. کیا اما همچنان به تولید ریو ادامه میدهد و هماکنون نسل چهارم آن را روی خط تولید دارد که در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد. ریو پس از توقف تولید توسط سایپا با وقفهای در بازار مواجه شد اما در سالهای بعد بهصورت محدود وارد کشور نیز شد. البته ریوی وارداتی زمین تا آسمان با ریوی تولیدی سایپا تفاوت داشت. این مدل در اواخر سال ۹۵ و در نسل سوم راهی بازار کشور شد و از نظر ساختار و مشخصات کاملاً مشابه هیوندای اکسنت بود. نسل سوم ریو به پیشرانه ۱.۴ لیتری با ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور مجهز است و نیرو را از طریق گیربکس ۴ دنده اتوماتیک به چرخ ها منتقل میکند. اگرچه ریو جزو بهترین خودروهای کیا در ایران به شمار میرود اما نمونههای وارداتی آن به اندازه سایر محصولات کیا در کشور پرفروش نیستند.
Ehsan
۲۶ بهمن ۱۴۰۱پول نقد های ایران 👏🏻👏🏻
Amiro
۲۶ بهمن ۱۴۰۱قشنگ معلومه که طراح این ابر وانت در حالت نعشگی اینو طراحی کرده مخصوصاً اون سبزه که فلاکت ازش میباره 😂😂😂😂😂😂
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/Kia_K-360_T-600.jpg
جمشید
۲۶ بهمن ۱۴۰۱دهنت سرویس😂😂
net
۲۷ بهمن ۱۴۰۱طراحیهای بیرونی هیوندای و کیا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ خوب بود از سال ۲۰۱۸ تا به امروز بد شده
Roham
۲۲ مرداد ۱۴۰۲اسپورتیج تو اون سالها با نسل دوم تا چهارم به بازار جهانی ارائه شد
نسل دوم KM :
+ موتور شش سیلندر با راندمان نسباتا قابل قبول
+ وزن مناسب با راندمان موتور
+ امکانات نسبتا خوب و قابل قبول
+ استهلاک پایین
– طراحی چهره بسیار ضعیف
– گیربکس چهار دنده با ضرایب دنده نا مناسب
– کیفیت اتاق و داشبورد بد
– عایقبندی صوتی ضعیف اتاق (صدای آسفالت به شدت داخل اتاق بود)
نسل سوم (SL) :
+ چهره زیبا
+ هزینه نگهداری فنی مناسب ( بازار ایران، حتی در مقایسه با چینیها)
+ فضا سازی مناسب کابین
– موتور چهار سیلندر بد صدا
– سر و صدای اتاق و داشبورد پلاستیکی
نسل چهارم (QL) :
+ امکانات مناسب
+ عایق بندی صدای بهتر از نسلهای قبل
+ امکانات مناسب در مقابل رقبا
– موتور ضعیف
– چهره بسیار زشت ( این موضوع به سلیقه افراد برمیگرده اما به نظرم ضعیفترین طراحی بیرونی بین تمام محصولات کیا رو داشت)
این یه مثال از مدلهای کیا هیوندای تو بازار ایران بود که عرض کردم
طراحی کیا هیوندای در مجموع بد نبوده و محصولات زیبایی مثل
سانتافه CM و کیا اپیروس و یا توسان TL و… تو کارنامش داره اما هیچ وقت شاهکار نبوده کارش
تو مقام مقایسه بد نیست که مثلا به طراحی محصولات مزدا اشاره کنم که به نظرم نسبت به سال طراحی همیشه قابل قبول و زیبا بوده و در اکثر محصولاتش حتی با گذر زمان کمتر گرد پیری رو چهرشون میبینیم و هنوز هم قابل قبول محسوب میشن
زیزیگولو
۲۶ بهمن ۱۴۰۱بدون اغراق یکی از پرفروشترین برندهای خودروی خارجی تو ایران برند کیا هستش
RENAULT5
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ریو افتضاح بود
الان هم که قیمت مدل های ۸۱اش با۲۰۰هزار کارکرد
میرسه به۳۰۰میلیون تومن
Roham
۲۲ مرداد ۱۴۰۲😂😂😂😂
با چی مقایسه میکنید که افتضاح محسوب میشه؟!
با واشر XU7 ؟
با شاتون EF7؟
با هندلینگ L90؟
با استهلاک زانتیا؟
با فضای اتاق SD؟
دقیقا با چی مقایسه کردید که به نظرت افتضاح اومد؟
Car love
۲۶ بهمن ۱۴۰۱بهترینای کیا تو ایران اپتیما و سورنتو هستن که اپتیما محبوب ترین ماشین کلاس خودشه تو ایران اما سورنتو یه مقدار زیر سایه سانتافه قرار گرفت با اینکه حرف نداره و کامل ترین پکیج کلاس خودشه تو ایران
کلا گزینه اول تو ایران کیا و هیوندا هستن که اگه وضعیت واردات اینطور نمیشد بازار ایران سود خیلی خوبی داشت برای کره و فروش خیلی بالایی رو میداشتن مثل قبل
MASOUD 0099
۲۶ بهمن ۱۴۰۱واقعاً یکی از بهترین برند های خودرو در ایران می تونیه باشه و جزو اولین خودرو ها در ایران هست واقعاً افتخار می کنم به کره جنوبی که در تمام این سختی ها توانست هنوز که هنوزه سرپاه نگهش دارد ( البته اگه هیوندای سهامش رو نمیخرید این طور نبود )
مهران
۲۶ بهمن ۱۴۰۱کادنزارو ۹ ماه داشتم عالی بود.همه جوره👌
موتورش عالی بود همه جوره
کابینشم ساکت و هندلینگ خوب
کاش میتونستم نگهش دارم…
ماشین باز
۲۶ بهمن ۱۴۰۱بهترین یاتاقان های ایران از اپتیما و اسپورتیج تا سراتو و ریو
با چاشنی اتش سوزی
Car love
۲۶ بهمن ۱۴۰۱حالا چرا اینو با اکانت اصلیت نگفتی؟ اینو که بعد آبرو ریزی در رفتن چرخ تویوتا ساختی :))))
آتش سوزی: هوندا و تویوتا
ایربگ:کل ژاپن
چرخ: سوبارو تویوتا :))
ماشین باز
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ببین برادر این اکانت اکانت اصلی بنده هست
میخوای از اقای احمد زاده هم بپرس
Car love
۲۶ بهمن ۱۴۰۱این داستانا قدیمی شده! اولین کامنتت تو همون مطلب چرخ تویوتا بود ! این یه داستان تکراریه بعد اون خبر ده تا اکانت جدید اضاف شد!
Arshia m3csl
۲۶ بهمن ۱۴۰۱به جای کیا بنز و بی ام و قدیمی تر میخرم لوکسن و تعهد و لذت سواری و کیفیت بالای المانیشون رو دارن و طراحیشون زیباتره🇩🇪👌🏽 ادم برای ماشین المانی خرج کنه کیفیت عالی و لذت سواری رو گیرش میاد عالیه
Car love
۲۶ بهمن ۱۴۰۱فعلا اونایی که پولشو داشتن کره ای خریدن تو هم عکسارو ببین و بعد سر بی تی اس حرص بخور :))))
مردم ایران یه چیزی میدونستن که کره ای رو صد برابر به ژاپنی سه چرخه ساز ترجیح دادن اخه مشکل چرخ ژاپنی رو با هزینه هم نمیشه حل کرد :))))))
کیان
۲۷ بهمن ۱۴۰۱اگر میخوای ماشینی داشته باشی ک زود فروش بره و قطعاتش به نسبت راخت تر گیر بیاد کره ای خوب هست، همه جا هم بگی آپشن داره ولی ندونی همه همونارو دارن و جو بازار هست !!!
اگرم میخوای برای بلند مدت نگه داری خیلی بهتر از اینها هست.
مجتبی .
۲۷ بهمن ۱۴۰۱دوستانی که فکر میکنن فروش بیشتر هیوندای وکیا نسبت به دیگر برندای خارجی توایران بخاطر کیفیت بهتره اگه میدونستن انحصار واردات انبوهش دست کی بود نظرشون کاملا عوض میشدو میفهمیدن چرا خوبای اروپایی وژاپنی هرروز مشکلی براشون پیش میومد.
Ehsan
۲۷ بهمن ۱۴۰۱تو مناطق ازاد که هرکس خودش میتونست وارد کنه و نمایشگاه دارا هم وارد میکردن پس چرا باز فروش کره ای و محبوبیتش با اختلاف بیشتر از بقیه هست؟ اینو چطور میخوای ماست مالی کنی حالا؟ 🤣 مناطق ملی رو الکی بهانه اورده حالا اینم بهت یک سال وقت میدم بری یه بهانه واسش جور کنی 🤣🤣
مجتبی .
۲۷ بهمن ۱۴۰۱مشکل اینه همه در شجاعت شبیه موجودی نازنین به اسم بز شدیم😔. کامنتم پاک شد چون دلیل واقعی اقبال هیوندایی درایران رو گفته بودم
مجتبی .
۲۷ بهمن ۱۴۰۱من مینویسم وپدال جون پاک میکنه آخه خیلی غیور تشریف داریم.
بهراد
۲۷ بهمن ۱۴۰۱آخ آخ کادنزا
یدونه سفید صدفیش گیرم بیاد چه شود… کیت اگزوز افتر مارکت می بندمو کیت مکش.
لامصب خیلی تو کفشم ، قیافش به دل میشینه یه جورایی شبیه ولوو های همدوره خودش بود.
عکسای کانسپتشو باید دید
فرزاد
۲۹ بهمن ۱۴۰۱داداش از اپیروس نگفتی
اکبری
۳۰ بهمن ۱۴۰۱مهندس جان ریو از سال 84اومده