کیا

۱۳ دلیل برای اینکه استینگر GT بهترین ساخته کیا تاکنون است

یک مأموریت جسورانه

از نام فانتزی که به معنای «نیش حشره» است، گرفته تا غروری که در استایل بدنه هاچ‌بک وجود دارد و همین‌طور پلتفرم دیفرانسیل عقب، کیا استینگر تا حدودی یک خودروی جسور و بی‌پرواست. همین شرایط را می‌توان برای مأموریت این مدل در بازار نیز تعمیم داد؛ جایی که به نظر می‌رسد که یکی از «جنگجوهای سرسخت کیا»  از راهی که توسط مدل پرفروش و ارزان قیمت این کمپانی، یعنی «سول» باز شده، جدا شده است.

الهام گرفته از گیبلی

به گفته طراح ارشد کیا، گریگوری گیوم (Gregory Guillaume)، طرح اولیه استینگر از دوران کودکی‌اش نشأت گرفته است؛‌ یعنی زمانی که مدل‌های فوق‌العاده GT و مشخصاً مازراتی گیبلی، در جاده‌ای در جنوب فرانسه موسوم به «اوتو روت دو سُلِی» خودنمایی می‌کردند.

طراحی رؤیایی

البته باید اندکی با چشم نیمه باز به این خودرو نگاه کنید تا نشانه‌هایی از طراحی «گیبلی» را در آن ببینید. چنین طرح رؤیایی‌ای تنها زمانی ممکن شده است که کره‌ای‌ها به سراغ اروپایی‌ها رفته و پس از استخدام‌شان، به آنها نسبت به طراحی و توسعه خودروها آزادیِ عمل داده‌اند.

اهمیت ابعاد

فاصله محوری ۲۹۰۶ میلی‌متری در استینگر حدود ۱۰ سانتی‌متر بیشتر از چیزی است که در ب‌ام‌و سری ۳ درنظر گرفته شده  و در عین حال، تنها ۴۳ میلی‌متر از فاصله محوری در یک پورشه پانامرا کوتاه‌تر است.

خپل و سنگین‌وزن

فضای صندلی‌های عقب برای پا رو پای انداختن مناسب است، امّا وزن کلی که توسط کمپانی ارائه، عدد نسبتاً بالایی را نشان می‌دهد؛ جایی که وزن مدل پایه با پیشرانه ۲ لیتری برابر ۱۶۵۶ کیلوگرم اعلام شده و این عدد برای مدل با تجهیزات کامل و دو دیفرانسیل معادل ۱۷۶۹ کیلوگرم است.

رد پای اروپایی‌ها

در اواخر سال ۲۰۱۴، گروه «هیوندای موتور» آلبرت بیرمان (Albert Biermann) را که یکی از بهترین‌های صنعت خودروسازی در شاخه M ب‌ام‌و بود، به استخدام خود درآورد. به گفته «بیرمان» اولین وظیفه‌ای که در کیا به وی محوّل شده، تلاش برای «مطابقت تجربه دینامیک با حسّ ظاهری» در استینگر بوده است.

توسعه در نوردش‌لایفه

کیا هیجان زیادی برای به نمایش گذاشتن ثمره رویکرد اروپایی‌اش و دعوت از خبرنگاران برای بازدید از اسپورتی‌ترین نسخه استینگر GT با پیشرانه مجهز به دو توربوشارژر در نوربرگ‌رینگ داشت؛ یعنی همان مسیر ۲۰.۷ کیلومتری نوردش‌لایفه که مهندسان اروپایی قبلاً برخی کارهای توسعه خودروها را در آن انجام داده بودند.

محصول دست عاشقان خودرو

استینگر GT که در آن پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت ۲۵۵ اسب‌بخار، جای خود را به یک موتور ۳.۳ لیتری V-6 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو می‌دهد، از قدرتی برابر ۳۶۵ اسب‌بخار برخوردار شده است و حسّ خودرویی را دارد که سازندگان آن، واقعاً‌ به «خودرو» علاقه داشته‌اند.

چسبندگی به مقدار فراوان

«بیرمان» و تیمش نهایت تلاش خود را برای حفظ پایداری «استینگر» در سرعت‌های بالا انجام داده‌اند و برای این منظور از بوشینگ‌های مناسب برای ایجاد یک سیستم فرمان سرزنده و واکنش‌پذیر استفاده کرده‌اند. همچنین تایرهای استاندارد «میشلن پایلوت اسپورت ۴» بر روی چرخ‌های ۱۹ اینچی باعث می‌شوند که این خودرو واقعاً چسبندگی فوق‌العاده‌ای به سطح جاده داشته باشد.

موضوع پدل‌شیفترها

شاید تنها گلایه‌ای که می‌توان در مورد سیستم گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و ۳ نسبت «اور درایو» در آن داشت، عدم تمایل آن نسبت به واکنش به «پدل‌شیفترها» در زمانی است که وضعیت گیربکس در حالت «دستی» تنظیم شده است. البته تا ارائه استینگر در بازار، زمان زیادی باقی مانده است و احتمالاً انتظار برخی اصلاحات نرم‌افزاری را باید داشت.

صدای دلنشین باریتون

موتور ۳.۳ لیتری که در جنسیس G90، G80 اسپورت و مدل آینده G70 (دارای پلتفرم مشترک با استینگر و فاصله محوری کوتاه‌تر نسبت به آن) نیز دیده می‌شود، موجب جذابیت بیشتر با ایجاد چابکی و یک صدای دلنشین از نوع «باریتون» می‌شود. برای آنها که احتمالاً با لفظ «باریتون» غریبه هستند، باید گفت که باریتون نوعی از صدای مردانه در خوانندگی است که بین «باس» و «تِنور» قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم یک مثال ملموس‌تر در این رابطه بزنیم، شاید بهتر است به صدای «غلامحسین بنان» اشاره کرد.

حریف‌های سخت

استینگر که احتمالاً و بر اساس شنیده‌ها، قیمتی بین ۳۳ تا ۴۸ هزار دلار خواهد داشت،  کیا را وارد عرصه‌ای می‌کند که از قبل توسط بازیگران قدرتمندی چون آئودی A4 و ب‌ام‌و سری ۳ اشغال شده است.

گونه‌ای کمیاب

با توجه به اینکه سدان‌های دیفرانسیل‌عقب و ارزان‌قیمت در بازار جمعیت زیادی ندارند و داج چارجر نیز روزهای پایانی عمرش را می‌گذراند، کیا استینگر می‌تواند یک گزینه راضی‌کننده برای در اختیار گرفتن این بخش از بازار باشد.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. عطا

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    نمیدونم خوشبختانه یا بدبختانه ( به نظر من 85 درصد بدبختانه ) قیمت 33 هزار دلاریش تقریبا میشه
    122 میلیون.خدا بده برکت اینجا به زودی چینی اشغال رو به 140 میلیون قالب مردم خواهند کرد.اینجا با 122 میلیون تو سواری ها نهایاتا میتونی مثلا سراتو 2015 بگیری .

  2. Sina Naseri

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (69 ديدگاه)

    زیبا ترین کیایی که تولید شده .
    کیا واقعا داره پیشرفت میکنه?
    البته داخلش یه مقدار از روی مرسدس بنز اسکی رفته.
    ای کاش موتور ۲ لیتریش وارد بازار ایران شه (البته با قیمت مناسب ن قیمت نجومی)

  3. Kamran cooper

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    جسارتا صدای ابی کامل ترین صدای باریتونیست که تا بحال توی موسیقی فارسی داشتیم.شاید اسم بردن از ایشون میتونست مثال بهتر و ملموس تری باشه

    1. #ali.m#

      ۱۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1826 ديدگاه)

      داریوش و ابی??
      مخصوصا اولی

  4. TUNING

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1474 ديدگاه)

    چراغای عقبش از چارجر کپی شده
    راستی هر چه نگاه میکنم شبیه گیبلی نیستا

  5. ARASH

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    ««««داج چارجر نیز روزهای پایانی عمرش را می‌گذراند»»»»
    مگه قراره تولید چارجر متوقف بشه؟؟؟
    لطفا جواب بدید که خیلی برام مهم است

    1. ماکان

      ۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (47 ديدگاه)

      نه دوست عزیز
      منظور از روزهای پایانی عمر یعنی این نسل فعلیش داره پیر میشه و مدت زمانی که بین پیر بودن و ارائه‌ی نسل جدید هست بهترین فرصته برای استینگر که خودشو جا بندازه تو بازار و اسم و رسمی برای خودش دست و پا کنه

    2. ماکان

      ۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (47 ديدگاه)

      غلام حسین بنان کیه ؟ من بوخودا نمشناسم خخخخخخخخخخ

  6. اشكان

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یعنی ما اینجا 44 میلیون جمع کنیم میتونیم 207 بخریم!یه شهروند امریکایی هم که درامدش به دلاره،44 هزار دلار جمع کنه یه استینگر میخره،حداقل برجی 2 هزار دلار درامد دارن!
    مرگ بر آمریکا✋

  7. ACR VIPER

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (582 ديدگاه)

    اون از وایمر اینم از خبر نفس های چارجر این چه سیاستیه دیگه خداییش؟

  8. h

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (433 ديدگاه)

    ماشین خیلی خوبیه ولی تو ایران سدان های فول سایز زیاد طرفدار ندارند و مردم بیشتر سمت شاسی بلند ها هستند..

  9. ماکان

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (47 ديدگاه)

    غلامحسین بنان کیه ؟؟؟

    1. TUNING

      ۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1474 ديدگاه)

      یه خواننده قدیمی که یکی از اهنگ های معروفش الله ناز هست

    2. ROHAM

      ۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (756 ديدگاه)

      این رو جدی می پرسی؟!! !!!

      1. ماکان

        ۱۰ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (47 ديدگاه)

        نه عزیز الکی پرسیدم اگه بالارو بخونی میبینی که یه بار با خنده پرسیدم وگرنه کیه که نشناسه بنان رو
        و با نظر اون عزیزی موافق هستم که کاش صدای ابی رو مثال میزدن

  10. شندی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (57 ديدگاه)

    یه ترجمه خوب و بی نقص از دوست عزیزمون خوشحالم که بعضی از دوستان دنبال مطالب جدید از سایت های معروف میگردن و اطلاعات دست اول رو در اختیارمون میزارن

  11. رامتین

    ۱۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    دوستان طراحی چراغ عقبش خوبه؟ اون خط زائد نیست؟

  12. sunmartin

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1879 ديدگاه)

    پدال متاسفانه نظرات منو پاک کردی و این اصلا کار درستی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا