تکنولوژی هیبریدی بیشتر از هر زمان دیگر توسط خودروسازان مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از این نوع سیستم به مصرف سوخت کمی که به تنهایی با پیشرانههای بنزینی حاصل نمیشود دست مییابند. یکی از جدیدترین خودروهای هیبریدی بازار کیا نیرو است. اما کیا یک خودروی معمولی را به هیبریدی تبدیل نکرده بلکه یک کراس اوور کاملاً جدید را به بازار فرستاده است.
هرچند کیا در برخی موارد ضدونقیض عمل کرده و در بازاریابی این خودرو بیش از آنکه روی تکنولوژی هیبریدی آن مانور دهد به یک خودروی خانوادگی که قوای محرکهی پیشرفته دارد اشاره میکند. قوای محرکهی موجود در نیرو پیشرانهی بنزینی ۱.۶ لیتری GDi و واحد الکتریکی ۳۲ کیلوواتی است و انرژی هم در باتری پلیمری لیتیوم-یونی ذخیره میشود. این سیستم مشابه نمونهی موجود در تویوتا پریوس بوده اما حتی کممصرفترین نسخهی کیا نیرو با مصرف ۳.۸ لیتری در برابر مصرف سوخت ۳.۲ لیتری پریوس کم میآورد. نیرو بزرگتر از خواهر خود یعنی مدل سید است اما نسبت به اسپورتیج اندازهای کوچکتر دارد. در این خودرو شاهد بدنهای مربعی شکل با پوششهایی پلاستیکی در ریل سقفها هستیم درحالیکه دماغه و چراغهای قرارگرفته در ارتفاع بالا به اسپورتیج شباهت دارند.
طراحی قسمت عقب سادهتر بوده و درب پشتی مرسوم و تریمی نقرهای را شاهد هستیم. در مجموع ظاهر کیا نیرو مخصوصاً در مقایسه با تویوتا پریوس محدودشدهتر به نظر میرسد.
همانند تویوتا، کیا از پلاستیک سفید در اطراف کابین استفاده کرده است. اما منوهای مربوط به رانندگی پاک در صفحهنمایش استاندارد و جریانسنج انرژی بجای دورشمار خاص کیا هستند. پلاستیکهای مشکی زیادی وجود دارند و تجهیزات زیادی نیز در خودروی حاضر در تست دیده میشود.
حالت اقتصادی دربردارندهی گرافیکی است که با هر بار انتخاب این حالت درختی سبزرنگ را ظاهر میکند و همچنین دیاگرامی شبیه پریوس را شاهد خواهید بود که جریان انرژی بین پیشرانه، باتری و چرخها را نشان میدهد. از دیگر تجهیزات خودرو میتوان به کروز کنترل و دستیار حفظ در بین خطوط اشاره کرد.
با روشن کردن خودرو بیش از آنکه صدایی طبیعی از اگزوز بشنوید با صدایی مصنوعی و ساخته شده مواجه خواهید شد. پیشرانه نسبتاً ساکت است و به لطف کمک پیشرانهی الکتریکی شتابگیری معقولی دارد.
نیرو از گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه ی اتوماتیک استفاده میکند اما احساسی شبیه نسخههای CVT دارد. برای بهرهگیری از حداکثر توان پیشرانه باید دور آن را بالا ببرید بنابراین گیربکس در هنگام افزایش سرعت تمایل دارد تا در تعویض دندهها ثابتقدم باشد.
در هنگام حرکت با سرعتهای بزرگراهی نیرو کمی سفت احساس میشود و سیستم تعلیق سفت آن باید با اضافهوزن سیستم هیبریدی کنار آید. به عنوان نتیجه، با عبور از دست اندازها این خودرو به آسانی ناآرام میشود و تایرهای دیواره کوتاه و رینگهای ۱۸ اینچی در سرعتهای بالا صدای زیادی ایجاد میکنند.
مشخصات کیا نیرو
قیمت: 26995 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی، واحد الکتریکی ۳۲ کیلوواتی
قدرت/گشتاور: 139 اسب بخار/۲۶۵ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته ی دوکلاچه ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 11.۱ ثانیه
حداکثر سرعت: 162 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 3.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
عام پوری
۲۷ مرداد ۱۳۹۵یه چیز معمولی
Sasan
۲۷ مرداد ۱۳۹۵هیوندای ایونیک هم از این و هم از پریوس خیلی بهتره
Sasan
۲۸ مرداد ۱۳۹۵فازه اونایی که منفی دادن چیه؟ میشه با دلیل بگین?
Developer
۲۷ مرداد ۱۳۹۵هیچ وقت فکر نمیکردم کیا از ماشین های اینفینیتی به عنوان الگوی طراحی استفاده کنه!
Ali.usa
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ماشین الکتریکی فقط تسلا میدونه چه کنه
احمد باقری
۲۸ مرداد ۱۳۹۵همه در تلاشن تا کاری کنن.
امیر
۲۸ مرداد ۱۳۹۵به جای اچ30 کراس باید یه همچین ماشینی تولید میشد تا جوابگوی نیاز نسل امروز ایران باشه.ولی افسوس. جواب نسل های بعد رو چی میدین؟
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مرداد ۱۳۹۵مصرف سوختش خیلی خوبه