کیا میگوید بازار شاسی بلندهای کلاس B تا سال ۲۰۲۰ رشد دو برابری خواهد داشت بدین ترتیب فروش این خودروها در اروپا میتواند به ۲.۲ میلیون دستگاه در سال برسد. کراس اوور جدید استونیک که بر پایه سوپرمینی ریو ساخته شده امید مقامات این شرکت برای کسب سهم مناسب از بازار بوده است. این خودرو به دیگران برادران خود یعنی نیروی هیبریدی، اسپورتیج میدسایز و سورنتوی بزرگتر ملحق میشود.
اگر فکر کنید استونیک بیش از آنکه مدلی خاص باشد یک ریو کراس است خیلی بیراهه نرفتهاید. چراغهای جلوی آن به همراه جلوپنجره دماغه ببر فرمی آشنا را به همراه داشته و مه شکنها نیز همخوانی مناسبی با سپر دارند.
البته از ستون A بهطرف عقب با خودروی کاملاً متفاوتی طرف هستیم. این مدل دارای ریلهای سقف تیز و ستون C با استایل تارگا مانندی هستیم درحالیکه چراغهای عقب بهصورت تمام LED بوده و فلاپ نقرهای پایین سپر نمایی اسپورت به این بخش بخشیده است. طراحی خودرو یک فاکتور اصلی برای خریداران این کلاس بوده و واضح است کیا تلاش داشته تا کوچکترین کراس اوور خود از دیگر رقبا متمایز باشد.
جذابیت جوانپسند استونیک به کابین نیز سرایت کرده است. طراحی خودرو خیلی بیشباهت به ریو نیست اما عناصر رنگی روی داشبورد باعث شده جذابیت بیشتری داشته باشد. کیفیت کابین با بسیاری از رقبای این کلاس برابری کرده اما در مقایسه با هاچبک هایی چون فولکسواگن پولو یا فورد فیستا کم میآورد.
در زمان عرضه شاهد دو نسخه از استونیک هستیم که یکی مدل پایه ۲ و دیگری مدل فولتر First Edition میباشد. بهای مدل ۱.۴ لیتری پایه از ۱۶۲۹۵ پوند آغاز میشود اما این مدل سریعتر و کاراتر از مدل ۱ لیتریای است که کیا انتظار دارد محبوبتر شود. تمامی نسخهها فعلاً با گیربکس ۶ سرعته دستی عرضه میشوند و علیرغم ارتفاع بیشتر از سطح زمین آپشن چهار چرخ محرک وجود ندارد. مدل فول تر از پیشرانه ۱.۶ لیتری دیزل با قدرت ۱۰۸ اسب بخار استفاده میکند و ما برای اولین بار همین نسخه را بررسی کردهایم. هنوز بهای این خودرو اعلام نشده است.
تمامی مدلها تجهیزات فراوانی داشته و شخصیسازی کلید موفقیت یک خودرو محسوب میشود. مدل حاضر در تست دارای صفحهنمایش ۷ اینچی به همراه اپل کارپلی و اندروید اتو بوده و رادیوی DAB و بلوتوث نیز دیده میشوند. از دیگر تجهیزات نیز میتوان به رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی، چراغهای روز روشن LED و حسگرهای پارک عقب اشاره کرد. لیست بلندبالایی از رنگ بدنه و سقف برای مدلهای First Edition وجود دارد. حتی میتوان رنگ آینههای جانبی را نیز از میان رنگهای سبز، قرمز یا نارنجی انتخاب کرد.
لیست تجهیزات ایمنی استونیک نیز کاملاً گیراست هرچند ترمز اضطراری خودکار و هشدار خروج خودرو از خط در لیست آپشن ها قرار دارند. کنترل پایداری الکترونیکی و دستیار حرکت در سربالایی بهصورت استاندارد وجود داشته و مدیریت پایداری خودرو که شامل بردار گشتاوری، پایداری خط مستقیم و کنترل ترمز در پیچ میباشد استونیک را پربارتر کرده است.
استونیک کمی طویلتر از ریو است. ارتفاع خودرو ۴۲ میلیمتر افزایش داشته و باعث شده ارتفاع کلی این خودرو ۷۰ میلیمتر بلندتر باشد؛ اما فاصله بین محوری با ریو یکسان بوده و به عنوان نتیجه خیلی بزرگ به نظر نمیآید. موقعیت رانندگی پایین استونیک به ریو شبیهتر بوده و کابین آن در بخش عقب تنگ است بنابراین برای افراد قدبلند چندان مناسب نیست.
اکثر رقبا به علت افزایش ارتفاع خودرو در جاده جوی آرام ایجاد میکنند اما استونیک سفتتر بوده و در سطوح ناهموار خونسرد باقی میماند. سواری خودرو قطعاً تیزتر از رنو کپچر بوده و تکانهای کمتری در بدنه داشته و فرمان آن دقیقتر است. البته خریدارانی که به دنبال عملکردی نرم در سرعتگیرها و دستاندازها هستند بهتر است به دنبال گزینه دیگری باشند.
برخلاف بسیاری از رقبا، کیا استونیک نتوانسته راه خود از ریو را جدا کند. موقعیت رانندگی پایین با این کلاس رانندگی غریب بوده و درحالیکه سواری خودرو خوب است اما کابین تنگ فضای زیادی نسبت به ریو ندارد. مدل دیزلی حاضر در تست نیز نقاط ضعف خاص خود را دارد. پیشرانه ۱ لیتری توربو انتخاب بهتری است. ما باید منتظر قیمتگذاری استونیک جدید باشیم اما تخمینهای ما پیشنهاد میکند استونیک گرانتر از ریو خواهد بود بنابراین شاید ما یک هاچبک دیگر را بجای آن بخریم.
مشخصات کیا استونیک ‘۲’ ۱.۶ CRDi ISG
قیمت: 18 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری دیزلی
قدرت/گشتاور: 108 اسب بخار/۲۶۰ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]منبع: autoexpress
Hosein
۲۳ مهر ۱۳۹۶خیلی خوبه طراحیش،یه طراحیه جدی و مردونه،کابینشم زیبا و منظم.خوشم اومد ایول کیا حرف نداره،از اون هیوندای کنا هم خیلی خیلی سرتره
Hosein
۲۳ مهر ۱۳۹۶چراغ عقباش یخورده یاده سئات لئون میندازه
رامتین
۲۳ مهر ۱۳۹۶هیوندا کونا توان 160 اسبی و شتاب زیر 8 داره. چرا به ظاهر فقط توجه میکنی؟!! اصلا قابل مقایسه با هم نیستند. نسخه N هیوندا کونا با توان 250 اسب هم قراره بیاد.
Hosein
۲۳ مهر ۱۳۹۶خوب در جایی که از نظر کیفیت و ایمنی دو مورد باهم برابر باشن یا خیلی تفاوت نداشته باشن،طراحی واسه من در اولویته.از نظر قدرت هم همینکه در حد اذیت کننده ای تنبل نباشه واسم کافیه و اتفاقا یکی از سوالای من اینکه چرا ایرانیها اینقدر به اسب بخار ماشین اهمیت میدن مگه قراره چقدر از قدرتش استفاده کنید .مگه اینکه به قصد کورس گذاشتن بگیرید.
Hosein
۲۳ مهر ۱۳۹۶ضمن اینکه استونیک هم احتمال زیاد، یک نسخه قویتر خواهد داشت .همین مدلشم در اضای قدرت کمتر مصرف پایینی هم داره
Hosein
۲۳ مهر ۱۳۹۶تصحیح میکنم در اضا غلطه،در ازای درسته
Hosein
۲۳ مهر ۱۳۹۶نظر میذاری بعد دوساعت ثبت نمیشه بعد میای یکی دیگه جاش بذاری قبلی هم ثبت میشه!!!
علی
۲۳ مهر ۱۳۹۶عقبو از چری تیگو۷ اسکی رفتن کره ای ها به چینیاهم رحم نمیکنن
emad1990
۲۳ مهر ۱۳۹۶دوستان بوگاتی ویرون2010 کسی نمیخواد؟
https://www.bama.ir/car/bugatti
rezlot
۲۳ مهر ۱۳۹۶الان میاد ایران 180 میلیون پولش میشه و میشه ماشین لوکس…
AMIR SCHUMACHER
۲۴ مهر ۱۳۹۶چه طراحی ساده ، ماندگار و زیبائی داره.
زردش خیلی قشنگه.
فرامرز
۲۴ مهر ۱۳۹۶شاسی بلندها یه زمانی طراحی بهتری نسبت به هاچبک ها داشتن ولی از وقتی هاچبک ها رو آوردن بالا و دو تا پلاستیک رنگ نشده دور تا دور ماشین اضافه کردن و به اسم شاسی بلند فروختن دیگه از این سگمنت خوشم نمیاد. دیروز کنار یه فیات پاندا کراس پارک کردم. پیش خودم گفتم این چیه آخه. امروز دیدم حتی گرونتر از یه هاچبک با کیفیت مثل گلف یا مزدا۳ هست. آخه کدوم عقل کلی رفته این ماتیز شاسی بلند رو خریده!!!
محمد حسن
۲۵ مهر ۱۳۹۶پشتش چقد شبیه لیفان x50 .
امير
۳ آبان ۱۳۹۶علی جان قسمت جلوش که خیلی شبیه تره به تیگو 7 حالا میگن چین طراحی نداره.