اگر یک خودرو وجود داشته باشد که سیر تکاملی کیا در تبدیل شدن از یک خودروساز سطح پایین به بازیگری درجهیک را نشان دهد نام آن سورنتو خواهد بود. این خودرو زندگی خود را به عنوان کپی نه چندان جالب از مرسدس ML در سال ۲۰۰۲ شروع کرد اما طی این سالها پلهپله تکامل یافت و هماکنون جایگزینی عالی برای خودروهایی همچون ولوو XC90 و لندروور دیسکاوری می باشد.
چهارمین نسل این خودرو هماکنون وارد بازار بریتانیا شده و پر از تکنولوژیهای مدرن، ظاهر تیز و جذاب و قوای محرکه هیبریدی می باشد؛ اما در فرایندی که بهمنظور زدودن تصویر قدیمی صورت گرفته کیا قیمت سورنتو را نیز بالاتر برده به گونهای که برای خرید این خودرو باید حداقل ۳۸۸۴۵ پوند پول پرداخت کنید. اگرچه بهای سورنتو کمتر از رقبای سطح بالای دیگر بوده اما بهطور قابلتوجهی بیشتر از اشکودا کودیاک یا سئات تاراکو می باشد.
نسخه پایه سورنتو که در تست ما نیز حضور داشته با تریم ۲ شناخته شده و از پیشرانه جدید ۱.۶ لیتری هیبریدی سود میبرد. البته علیرغم استفاده از نام پایه، سورنتو خودروی بسیار مجهزی بوده و دارای صفحهنمایش ۸ اینچی، صندلیها و فرمان گرم شونده، چراغهای جلوی LED، رینگهای ۱۷ اینچی و آرایش هفت نفره استاندارد می باشد. تنها چیزی که نشان میدهد داخل سورنتو پایه نشستهاید پوشش پارچهای مشکی صندلیها است.
احتمالاً اکثر خریداران نسخه رده میانی ۳ را انتخاب خواهند کرد که ۳۹۰۰ پوند گرانتر است. این مدل با رینگهای ۱۹ اینچی، صفحهنمایش ۱۰.۲۵ اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو، کابین تمام چرم، صندلیهای جلو و عقب گرم شونده، نورپردازی داخلی، شارژ بیسیم گوشی، درب پشتی برقی و… عرضه میشود.
سورنتو اولین محصول کیاست که از قوای محرکه ۱.۶ لیتری هیبریدی جدید استفاده میکند. این مجموعه از پیشرانه ۴ سیلندر توربوی بنزینی، باتری ۱.۴۹ کیلووات ساعتی و واحد الکتریکی تشکیل شده و قدرت ترکیبی ۲۲۷ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری دارد. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک نیرو را به تمامی چرخ ها منتقل میکنند.
پرفورمنس خودرو بسیار قوی بوده و پیشرانه الکتریکی باعث میشود سورنتوی دو تنی از همان حالت سکون استارت خوبی داشته باشد. فرایند وارد شدن پیشرانه درونسوز و الکتریکی به مدار با نرمی خوبی انجام میشود و حتی در مسافتهای کوتاه میتوان از حالت تمام الکتریکی استفاده کرد؛ اما اگر خواهان شتاب گیری سنگین باشید پیشرانه بنزینی این کار را انجام خواهد داد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۷ ثانیهای برای چنین شاسیبلند بزرگ و خانوادگی خوب و سریع محسوب میشود.
یکی از نکات مهم درباره سورنتو ظرفیت یدک کشی ۱۶۵۰ کیلوگرمی است که در برابر ظرفیت ۲۵۰۰ کیلوگرمی مدل ۲.۲ دیزلی خیلی به چشم نمیآید.
حتی با وجود کوچکترین رینگها یعنی نمونههای ۱۷ اینچی نیز سواری خودرو برای چنین شاسیبلند هفتنفره و خانوادگیای سفت محسوب میشود. شما سواری سورنتو را ناراحت نخواهید دانست اما در سطوح ناهموار سورنتو به خوبی دستاندازها را جذب نمیکند. شاید استفاده از سیستم تعلیق سفت تر باعث شده باشد سورنتو وزن بالای خود را کمی پنهان کند اما فاقد احساسی است که در اشکودا کودیاک یا لندروور دیسکاوری وجود دارد.
اما یکی از جنبههای مثبت سواری سفت سورنتو به هندلینگ و پایداری آن در پیچها مربوط میشود. فرمان خودرو نیز سریع و مستقیم بوده اما فکر نمیکنیم خریداران چنین خودروهایی به فکر عبور سریع از پیچها باشند و به جای آن دنبال سواری راحتتر هستند.
سورنتو اما همچنان یکی از شاسی بلندهای جادار است. هر یک از سه ردیف صندلی دارای پورتهای شارژ USB خود بوده و نگهدارنده فنجان نیز تعبیه شده است. فضای کافی برای صندلیهای ردیف دوم برای نشستن سه فرد بزرگسال وجود دارد و فضای زانوی زیادی نیز در نظر گرفته شده است. البته صندلیهای ردیف سوم نیز حتی میتوانند افراد بزرگسال را در خود جای دهند.
و زمانی که هفت سرنشین در خودرو نباشند فضای بار ۸۱۳ لیتری بسیار زیاد خواهد بود. با خواباندن صندلیهای ردیف دوم این فضا به ۱۹۹۶ لیتر افزایش مییابد.
وقتی بحث تصویر ذهنی، تکنولوژی و فضای کابین و بار باشد کیا سورنتو کاملاً موفق خواهد بود. قوای محرکه هیبریدی این خودرو نیز قوی و کارا بوده و برای افرادی که از پیشرانههای دیزلی خوششان نمیآید گزینهای مطلوب محسوب خواهد شد؛ اما سؤالاتی درباره کیفیت سواری سورنتو وجود دارد ولی خب در کل کیا بار دیگر یک شاسیبلند احساسبرانگیز خانوادگی را معرفی کرده است.
مشخصات کیا سورنتو ۱.۶ T-GDi HEV
- قیمت: 38845 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری هیبریدی
- گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- قدرت/گشتاور: 227 اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: 191 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
Malt hill
۲۴ مهر ۱۳۹۹خیلی خوب شده
Hadi
۲۴ مهر ۱۳۹۹ارزش خرید بالایی داره……
گشتاور خوبی هم داره…
JoJo
۲۴ مهر ۱۳۹۹اگه بخوام به چشم یه خریدار نگاه کنم سواری سفت یه نکته منفی قابل توجهیه که برای یه suv در رده سورنتو سخت میشه ازش چشم پوشی کرد.
Audi s8
۲۴ مهر ۱۳۹۹طراحی واقعا خیلی خوبه ولی موتورش ضعیفه
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۹دیگه تو این رنج همین حدودا هستن اکثرا. تویوتا هایبرید 203 اسب. هایلندر هم 243 اسب داره
Maserati
۲۵ مهر ۱۳۹۹موتور های کیا و هیوندا اشغالن موتور های تویوتا و نیسان خیلی بازدهی خوبی دارن
NAVID۰۰۹۸
۲۴ مهر ۱۳۹۹البته در نظر داشته باش که اکثر کراساوورها سواری سفت و سختی دارند ، فقط درجه سختیشون متفاوته .
اما دنیای امروز ما ، بهترین انتخاب کراساوور هست که بین suv و سدان قرار میگیره .
سورنتو جدید مثل قبلی حرف نداره ، کلاً کیا نسبت به هیوندای سرتر هست .
جداً هنوز تو فکر اینم چرا مردم ما عاشق سینهچاک سانتافه با اون کیفیت افتضاح اَدَوات داخلیش بودند که اینقدر خریدنش اما سورنتو یا راو۴ با این همه فروش در آمریکا کمتر طرفدار داشتند (( البته که سورنتو و راو۴ همان زمان چند ده میلیون گرونتر بودند و مثل سانتافه تنوع قیمت نداشتند ، یادم میاد که سانتافه صفر را میشد از ۱۴۵ تا ۲۱۰ میلیون خرید ولی بقیه بالای ۲۰۰ بودند .).
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۹سورنتو یه suv واقعیه وساختار بدنش روی شاسیه
این جز خصوصیات یه suv اگر قصد آفرود ندارید همون سانتافه رو انتخاب کنید
Ho3in
۲۴ مهر ۱۳۹۹قیمتش فقط پشم ریزونه?واقعا قیمتش خیلی خیلی مناسبه
ماشین های هیبریدی ماشین های دوست داشتنی نیستن
البته به جز 918 لافراری و p1 اینا فرق میکنن?
Maserati
۲۵ مهر ۱۳۹۹اتفاقا هیبریدی ها از نظر عملکرد خیلی خوبن تو سرعت های پایین که دور موتور پایینه موتور برقی میتونه در لحظه گشتاور و قدرت تولید کنه و مشکل موتور بنزینی تو دور های پایین رو میپوشونه ، از اون طرف هم از اونجایی که موتور برقی سرعتش کمه و موتور بنزینی هم تو دور های بالا برای حداکثر سرعت کاربرد داره
AMG_73///
۲۴ مهر ۱۳۹۹قیمت مناسبی داره
ماشین خوبیم هست
الان اینجا نسل اولشو بالای ۷۰۰ ملیون معامله میکنن
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۹باید امیدوار بود که قیمت هایبریدش تو امریکا زیر 28 هزار دلار باشه.
همین الانش تویوتا رافور هایبرید با این قیمت و کلی مشوق دیگه داره عرضه میشه و اصلا تویوتا خود اسمش آپشنه.
هر چند که اینا تو یه کلاس نیستن اما یه کلاس قیمتی دارند.
البته هایلندر هایبرید هم 38.5 هزار دلاره.
زیزیگولو
۲۴ مهر ۱۳۹۹چند سال پیش یکی از بحثای همیشگی پیرامون کیا سورنتو سایز این خودرو بودش که با وجود شاسی بلند بودن ولی اونو با توجه به سایزش به ماشینای SUV نزدیکتر میکرد که کیا عاقبت تکلیفشو با کلاس سورنتو مشخص کردو با افزایش ابعاد این ماشین رو تو کلاس ماشینای کراس اوورای متوسط قرار داد …. در حال حاضرم کیا سورنتو یکی از ماشینای محبوب تو کشور عزیزمون ایران هستش و تو بازارای بین المللیم با ماشینایی مثل هوندا سی آر وی و فورد ایکایپ رقابت بوده و هست
Maserati
۲۵ مهر ۱۳۹۹این کراس اور نیست اخه ببین چقدر بزرگه کراسس اور به 2008 یا chr میگن این خیلی بزرگه
زیزیگولو
۲۵ مهر ۱۳۹۹Maserati خود کمپانی کیا این رو تو دسته کراس اوور قرار داده …. خیلی از از شاسی بلندای هفت نفره تو دسته کراس اوورا هستن
Khosrow
۲۵ مهر ۱۳۹۹فقط طرح لوگو کیا رو عوض کنی عالی میشه / خیلی زشته الان ..
AP
۲۵ مهر ۱۳۹۹ما هیچ!! ما نگاه!!