اگرچه اکثر خودروسازان به تازگی اولین محصولات الکتریکی خود را روانه بازار کردهاند اما کیا سه خودروی الکتریکی در سبد محصولاتش دارد که سومین آنها نسل جدید سول الکتریکی است.
این خودرو در جایگاهی پایینتر از e-Niro قرار میگیرد و جایگزین مدل قبلی سول که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد میشود. دنیای خودروهای الکتریکی در سالهای اخیر با سرعت زیادی در حال تغییر است.
البته این موضوع حداقل دربارهی تکنولوژی باتری صدق نمیکند. نسل جدید سول الکتریکی از همان مجموعه باتری e-Niro استفاده کرده و بنابراین شاهد باتری ۶۴ کیلووات ساعتی و پیشرانه الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری هستیم که برد الکتریکی ۴۵۱ کیلومتری را ایجاد میکند. به نظر میرسد این محدوده حرکتی کاملاً واقعبینانه است زیرا ما در زمان تست هم همین میزان را تجربه کردیم.
کیا سول همیشه خودرویی دو قطبی بوده و فرم جعبهای آن نظرات گوناگونی را داشته است. سومین نسل این خودرو تنها در عرض ۱۰ سال پس از معرفی نسل اول وارد میدان شده و به نظر میرسد نظر افراد بیشتری را به خود جلب کند. این خودرو طویلتر و نرمتر از قبل بوده و زوایای تیز آن نرم شدهاند. چراغهای نازک LED در جلو نیز باعث ارتقای جذابیت بصری سول الکتریکی شدهاند. جزئیات ساتین کروم در بخش جلو هم باعث ارتقای زیبایی بصری این خودروی کرهای میشوند. شما میتوانید از بین ۷ ترکیب رنگ دوگانه با رنگ سقف متضاد و ۹ رنگ تکی یکی را انتخاب کنید.
کابین سول نیز ارتقا یافته و کاملاً تحت سلطهی صفحهنمایش عریض ۱۰.۲۵ اینچیای است که به خوبی با داشبورد هماهنگ شده است. در بخش بالایی داشبورد شاهد استفاده از پلاستیکهای نرم و دلپذیری هستیم. همین پلاستیکها روی دربها نیز بکار رفتهاند و درعینحال لمس و استفاده از دکمهی شیشهبالابرها و دیگر دکمهها حس خوبی را به راننده منتقل میکند.
فضای کابین بیشتر از قبل شده و بخش عقب سول حتی بهطور سورپرایز کنندهای جادار است. البته باید گفت فضای سر عقب کابین اندکی کاهش یافته اما باید گفت در این بخش همیشه احساس راحتی خواهید داشت.
فضای صندوق نیز ارتقا یافته و به ۳۱۵ لیتر رسیده است. با خواباندن صندلیها این فضا به ۱۳۳۹ لیتر افزایش مییابد.
کابین نسل جدید سول برای ارائهی تجسم احساسی صدا طراحی شده است. این ویژگی اهمیت زیادی به سیستم اطلاعات سرگرمی داده و به همین خاطر سیستم صوتی استاندارد هارمن کاردون وجود دارد. نورپردازی متنوع داخل کابین هم جو بسیار جذابی را به وجود میآورد.
تکنولوژیهای زیادی در کابین بکار رفته که از جملهی آنها میتوان به شارژ بیسیم گوشی، صفحهنمایش ۷ اینچی بین پشت آمپرها، هدآپ دیسپلی و ارتباط اپل کارپلی و اندروید اتو اشاره کرد.
شما همچنین میتوانید اپلیکیشن UVO کیا را نیز دانلود کنید که به شما اجازه میدهد سیستم تهویه مطبوع و زمان شارژ باتری را کنترل کنید.
کیا پورت شارژ سول الکتریکی را در بخش جلو نصب کرده و البته با استفاده از شارژر استاندارد خانگی میتوان باتری را در ۹ ساعت شارژ کرد. البته با استفاده از شارژر سریعتر، ۸۰ درصد باتری را میتوان در ۷۵ دقیقه شارژ کرد.
پیشرانهی الکتریکی این خودرو قدرتی در حد و اندازههای هاچبک های اسپورت داشته بنابراین اگر واقعاً خواهان سواری اسپورتی باشید قادر خواهید بود در عرض ۷.۹ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسید. البته در شهر شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت مهمتر بوده و اینجاست که احساس فوقالعاده سریعی به شما در فرار از ترافیک دست خواهد داد.
چرخهای جلوی سول الکتریکی که لاستیکهای نکسن را در خود جای دادهاند چسبندگی خوبی دارند اما گاهی اوقات در شتاب گیریهای سنگین لغزش دارند. البته در اکثر حالات لبخندی روی لبانتان نقش خواهد بست.
همانند اکثر خودروهای الکتریکی، هیجانانگیزترین بخش سواری سول به شتاب گیری آن مربوط میشود اما ما طرفدار سیستم فرمان آن نیستیم. فرمان خیلی سبک حس شده و فاقد وزن مناسب برای رانندگی جذاب است. با انتخاب حالت اسپورت رانندگی شاهد سنگینتر شدن فرمان خواهید بود که احساس بهتری را به ارمغان میآورد اما هنوز هم حس مصنوعی قبلی وجود دارد.
خودروی حاضر در تست که مخصوص بازار کره بوده سواری معقولی داشته ولی در برخی دست اندازهای بزرگ، خشک احساس میشود. محصولات کیا در اروپا معمولاً سواری سفتتری دارند اما امیدواریم سول بازار اروپا اینگونه نباشد.
علاوه بر حالتهای رانندگی نرمال و اسپورت، حالتهای اکو و اکو پلاس نیز وجود دارند که این آخرین باعث ایجاد حداکثر برد رانندگی میشود. این امر با افزایش احیای انرژی ترمز و خاموش شدن سیستم تهویه مطبوع به دست میآید. شما میتوانید با استفاده از پدالهای پشت فرمان میزان احیای انرژی ترمز را تنظیم کنید.
این خودروساز کرهای همچنین به منظور بهبود راندمان خودرو در آبوهوای سرد اقدام به نصب سیستم گرمای باتری کرده است.
سول برگ برندهی دیگری برای کیاست. این خودرو تقریباً تمامی نقاط قوت E-Niro را در پکیجی جوان پسندتر و ارزانتر عرضه کرده است. استایل متفاوت سول هماینک شیکتر و لوکستر بوده اما تمرکز آن همچنان روی هیجان و جوانی است. این موضوع در سواری خودرو هم مشهود بوده هرچند ما دوست داریم کیا دستی بر سر و روی فرمان آن بکشد.
مشخصات کیا سول الکتریکی
- قیمت: 29950 پوند (تخمین پس از اعمال مشوقهای دولتی)
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی
- باتری: 64 کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/۳۹۵ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 7.۹ ثانیه
- برد الکتریکی: 451 کیلومتر
منبع: autoexpress
TESLA
۱۴ فروردین ۱۳۹۸یدونه تسلا مدل 3 میان برد خیلی به صرفه تره
محدوده حرکتی 424 و قیمت 42 هزار دلاری
این ماشینم بدون مشوق مالیاتی و به دلار
حتی گرون تر هم در میاد
تازه شتاب و هندلینگ تسلا یه سرو گردن بالاتره
F.O.R.D
۱۴ فروردین ۱۳۹۸موافقم ضمن اینکه قیافه سول خیلی خیلی زشته!
овsкиكMас
۱۵ فروردین ۱۳۹۸محمد جون اتفاقا کیا سول تو کلاس خودش پرفروش ترین شد تو امریکا و تو فروش جهانی هم بسیار بالا بود فروشش ولی دقیق نمیدونم رتبه فروشش چند بود ولی یادمه بالا بود خیلی
فینالیست بهترین خودروی شهری سال امریکای شمالی و همچنین فینالیست بهترین خودروی شهری سال رقابت های بهترین خودروی سال شده امسال
و طبق بررسی موسسه IIHS امریکا جزو ۵ خودروی ایمن کلاسش بود پس با توجه به قیمتش قطعا از تسلا مدل ۳ ای که جزو غیرقابل اعتماد های سال بود به صرفه تر هست
sunmartin
۱۴ فروردین ۱۳۹۸kia soul جدید زیبا تر پاک تر و خریداران بیشتریبه دنبال آن هستند مطمئنا چون سری قبلی هم در سگمنت خود اول شده بود یکی از کاندید های الکتری های سال 2019 با کابینی بیش از اندازه ساده و مینیمالیسم تریم داخلی شیک و اما طراحی خارجی شیک بخصوص چراغ های یکسره Narrow مانند عقب و چراغ های جدید مجهز به لیزر جلو که از محصولات بنز الگو برداری شده فراموش نکنید طراحی 0 تا 100 آلمان ها به عهده دارند
با تشکر از احمد زاده بابت این برگردان
شاهین
۱۴ فروردین ۱۳۹۸ارادتمندم دوست عزیز
مهدی
۱۴ فروردین ۱۳۹۸انقدر فاصله صنعت ایران و جهان زیاد شده کم کم ماشینای اونا پرواز میکنن در حالیکه مسیولین ما بعد از چهل سال باید دنبال سنسور اکسیژن پراید منت چین بکشن
Khosrow
۱۵ فروردین ۱۳۹۸چقدر سرمایه و علم و انرزی صرف کنی و ماشین به این زشتی تولید کنی ..