تسلا مدل S برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ رسماً معرفی و به بازار عرضه شد اما بااینحال هنوز هم توانایی رقابت با خودروهای جدیدتر را دارد مخصوصاً در زمینه شتاب و مسابقات درگ. حالا این سدان الکتریکی آمریکایی در جدیدترین نبرد خود به یک مسابقهٔ درگ با کیا استینگر دعوت شده است. این درگ توسط تاپ گیر انجام شده و در آن قویترین نسخهٔ استینگر یعنی GT در برابر ضعیفترین نسخهٔ مدل S یعنی 75D قرار گرفته است. هرچند این دو خودرو متعلق به دو دنیای متفاوت هستند و یکی از پیشرانهٔ بنزینی سنتی استفاده میکند و دیگری به قوای محرکهٔ الکتریکی مجهز است ما از لحاظ اعداد بسیار به هم نزدیک هستند.
پیشرانهٔ بنزینی استینگر ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که کل آن به چرخهای عقب منتقل میشود درحالیکه ۳۶۷ اسب بخار قدرت موتورهای الکتریکی مدل S به هر چهارچرخ انتقال میابند. هرچند تسلا از لحاظ قدرت کمی پایینتر از کیا قرار میگیرد ولی در گشتاور کاملاً جبران میکند زیرا گشتاور ۶۶۰ نیوتن متری آن اختلاف قابلتوجهی با ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور استینگر دارد. البته سدان کرهای با ۱۹۰۹ کیلوگرم وزن، حدود ۲۰۰ کیلوگرم از رقیب آمریکایی سبکتر است که این میتواند گشتاور کمتر آنرا جبران کند.
بنابراین هر یک از این خودرو نسبت به حریف خود برتری و مزیت خاصی دارد که موجب میشود پیش از آغاز رقابت پیشبینی برندهٔ آن سخت باشد. درهرحال دو خودرو پشت خط شروع قرار گرفته و آمادهٔ آغاز رقابت میشوند. بهمحض صدور فرمان شروع، تسلا با استفاده از گشتاور عظیم و سامانهٔ چهارچرخ محرک خود، از همان ابتدا استینگر را پشت سر میگذارد. این اختلاف در ادامهٔ مسیر بیشتر میشود و نهایتاً سدان الکتریکی با اختلافی فاحش، رقیب بنزینی خود را مغلوب میکند.
در رابطه با این درگ جذاب نکتهٔ مهمی قابلذکر است. موتورهای الکتریکی تمام گشتاور خود را فوراً و بدون هیچ تأخیری ارائه میکنند درحالیکه موتورهای بنزینی با افزایش دور موتور و در بازهٔ خاصی حداکثر قدرت و گشتاور خود را تحویل میدهند. علاوه بر این، پیشرانهٔ استینگر از نوع توربوشارژ است و بنابراین در آغاز حرکت باید کمی صبر کند تا توربوها بهطور کامل فعال شوند درحالیکه در همین زمان تسلا تمام گشتاور خود را به چرخها انتقال داده و کاملاً جلو میافتد. البته استینگر حاضر در این رقابت به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز نیست ولی وجود این سیستم هم احتمالاً تفاوت چندانی را به همراه ندارد.
مشخصات فنی
تسلا مدل S 75D | کیا استینگر GT | |
پیشرانه | ۲ عدد الکتریکی | ۳.۳ V6 توئین توربو |
قدرت | ۳۶۷ اسب بخار | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۶۰ نیوتن متر | ۵۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۲ ثانیه | ۴.۷ ثانیه |
وزن | ۲۱۰۸ کیلوگرم | ۱۹۰۹ کیلوگرم |
[دانلود ویدئو]
Москвич
۲۶ آذر ۱۳۹۷درگ بنزینی و برقی همینطوریش بی ربط هست ولی این دیگه اخرش بود!
همچنان لذت ماشین های بنزینی رو بیشتر از برقی میدونم،صداشون خودش یه دنیا هست
تو درگ شاسی بلند ها تسلا مدل ایکس بنز G63 رو برد اما هیچ چیز نمیتونه لذت و ابهت غرش های g63 و باهاش رو جبران کنه
شتاب یه قسمت از ماجرا هست
Joseph
۲۶ آذر ۱۳۹۷وسیله نقلیه برای رسوندن به مقصد درست شده ، این درگ نشون میده که موتور برقی خیلی بهتر از موتور بنزینی هستش ، و هم استهلاک کمتری داره،اگه از نظر صدا منظورتونه که شبیه سازهایی دارن میسازن که صدای واقعی تولید میکنه ،از همه مهمتر شما چند تا وسیله برقی سوار شدین که اینجوری استدلال میکنید؟
Москвич
۲۶ آذر ۱۳۹۷نکنه واس رسیدن به مقصدت از سرکار تا خونه با همه ماشینا درگ میزاری شما؟
تو پیست نوربرگ رینگ زندگی میکنی یا باند فرودگاه ؟!
تو رسیدن به مقصد هم شارژ تمام شد حالا بشین تا شارژ بشه درصورتی که ماشین بنزینی تو چهل ثانیه باک رو پر میکنه و بای بای
شما چندتا برقی سوار شدی!
Joseph
۲۷ آذر ۱۳۹۷قسمت اول جوابش خیلی سادس این درگ برای کارایی و راندمان ماشین بنزینی هستش ،مثلا شما تو ترافیک گیر کردی و شما چهار ساعت تو ترافیک موندی و کلا دو کیلومتر رفتی این برای شما 10 لیتر سوخت میشه ولی برای ماشین الکتریکی فقط اندازه همان دو کیلومتر مصرف میکنه بعدشم شما جایی بخوای بری مسافتشو حساب میکنی بعد حرکت میکنی ،من میتونم شارژر ماشینو ببرم همرام هر جا برق داره بزنم تو شارژ ،اگرم بخوام برم بیابون مسافت حساب میکنم و جایگاه شارژ هارو قبلا رزرو میکنم
M
۲۶ آذر ۱۳۹۷ببخشید شما با این تفکر چرا میایین سایت خودرویی ؟
اگه معتقدین ماشین فقط وسیله ایه که ما رو از نقطه B ببره به A ابدا طرفدار خودرو محسوب نمیشینا!!!
Joseph
۲۶ آذر ۱۳۹۷من فقط میام پیشرفت ماشین ها رو میبینم تو چه زمینه هایی پیشرفت کردن ،به یک دوره ایی خوردیم که تغییرات اساسی در حمل ونقل داره ایجاد میشه وشاید چند ساله دیگه بجایی برسیم که دیگه اجازه رانندگی به انسان رو ندن
و فقط جاهایی برای ماشین باز ها فراهم بشه،من فقط طرفدار ایلان ماسکم
حسن
۲۶ آذر ۱۳۹۷تسلا هر بدی هم داشته باشه مثل کیا موتورش اتیش نمیگیره
هیمن چندتا پست قبل پدال از اتیش گرفتن محصولات کیا و هیوندا مطلب گذاشته
جالبه عکسی هم که گذاشته یه کیا استینگره که داره تو اتیش میسوزه
Москвич
۲۷ آذر ۱۳۹۷بازم جواب سوالمو نگرفتم
واس رسیدن به مقصد میگی این درگ نشون داد که ماشین برقی بهتره! توی رسیدن به مقصدت با همه درگ میزاری؟ چراغ قرمز،کوچه پس کوچه،دست انداز،ترافیک نیست تو راه؟!
اتفاقا این درگ هیچ ربطی به این موضوع نداره
گفتم که شارژش تمام شد بشین تا شارژ بشه،درصورتی که بنزینی تو چهل ثانیه باک رو پر میکنه و میرسه به مقصد! راننده ماشین برقی هم خوابیده تا ماشینش شارژ بشه!
NAVID۰۰۹۸
۲۶ آذر ۱۳۹۷خودروهای برقی ، هنوز راه طولانی دارند تا عامه پسند بشوند ، اما بنزینیها رو میشه وسط بیابان هم راه بندازیش و جانت را نجات بدی .
شما رو اِرجاع میدم به یکی از قسمتهای برنامه Top gear ، که پدر جیمز مِی رو یک خودروی برقی برای شارژ کردنش در آورده بود ، اما جرمی کلارکسون بنزینشو میزد و جیمز مِی را مسخره میکرد(( اما نام خودروهارو یادم نمیاد ))
شما فکر کن به طور مثال میخواهی از تهران بری شیراز ، با استینگر حداقل ۱۱ ساعته میرسی ، اما با تسلا قشنگ دو روز را برای شارژ و یا پیدا کردن دستگاه شارژ میگذرونی .
اما مطمئناً در آینده بسیار نزدیک ، دنیای برقیها ، همینطور هیبریدیها حرف اول را میزنه و بنزین منسوخ میشه .
milad-car
۲۶ آذر ۱۳۹۷جیمز می بی ام و i3
کلارکسون ولکس واگن golf
Joseph
۲۶ آذر ۱۳۹۷شما فکر کن پمپ بنزین وسط بیابون نبود چجوری میخواستی بنزین بزنی ؟
از همه مهمتر میدونی هزینه ساخت پمپ بنزین چقدر زیاده ،تازه باید از یک پالایشگاه برات با کامیون سوخت حمل کنن برات پر کنن تا بتونی سرویس بدی،ولی برقی میتونی یه پنل بزاری هر کجا بخوای به ملت شارژ بدی یا کنار دکل برق تبدیل کنی و همونجا ایستگاه شارژ برق بزنی و سرویس بدی
NAVID۰۰۹۸
۲۶ آذر ۱۳۹۷منظورم از بنزین وسط بیابان ، حمل و ذخیره آن(( مثلاً ۲۰ لیتریه)).
انیشتن ، پمپ بنزین وسط بیابون چه میکنه آخه .
یعنی اینکه ماشین بنزینی رو میتونی کاریش بکنی ، ولی برقی را باید اون وسط زار بزنی ، کیه به دادت برسه به جز خدا .
Elmiraj
۲۶ آذر ۱۳۹۷قوی ترین کیا در مقابل ضعیف ترین تسلا …!!!!!
.
.
.
هر کی با تسلا در افتاد ور افتاد …..!!!!!
ahmad
۲۶ آذر ۱۳۹۷درگ مزخرفی بود.تسلا خیلی از سوپر اسپرت ها رو هم شکست داده بود استینگر که هیچی نیست جلوش.
M
۲۶ آذر ۱۳۹۷ببخشید چند تا از این سوپر اسپرت هایی که مدل S با شتاب 4.2 شکست داده رو میشه نام ببرین !
خاک بر سر اون سوپر اسپرتی که از ماشینی با شتاب 4.2 شکست میخوره
احتمالا تسلا مدل X رو با تسلا مدل S اشتباه گرفتین
OMID
۲۶ آذر ۱۳۹۷نه خیر اشتباه نمیکنه شما اشتباه میکنی اگه یه سرچ بزنی میفهمی رکورد 0تا100 دنیا دست تسلا مدل sp100d هست با 2.275 ثانیه که از هایپر کار ها هم بیشتره مثلا مثل لافراری و 918 و خلاصه هر ماشینی تو دنیا لینکشم میزارم
ahmad
۲۶ آذر ۱۳۹۷من حرفی از مدل نزدم معمولا تو همچین درگ هایی یک ماشین الکتریکی و یکی احتراق داخلی تنها وجه مشترکشون قدرت یکسانه که با هم تو درگ رقابت میکنن و تسلا با داشتن قوای الکتریکی و گشتاور آنی در اکثر مواقع پیروز میدانه حرف من اینه سوپر اسپرتهایی با پرفورمنس بسیار بالا حریف هم رده های الکتریکی خودشون از لحاظ قدرت نمیشن حالا این درگ که نتیجش معلوم بود.
Elmiraj
۲۶ آذر ۱۳۹۷M@
به درگ شماره ۷ موتور ترند یه نگاه بنداز و پرفورمنس خیرهکننده تسلا Model S p100d را در مقابل سوپراسپرت های درون سوز دریاب …..!!!!
.
این یکی نسخه 75d هست …
Behrouz anzali
۲۶ آذر ۱۳۹۷هیبرید و درون سوز اصلا هیچ وجه اشتراکی ندارن به هم. توی هر کشوری اگه بخواد برقی بودن جا بیوفته باید زیر ساختشم فراهم باشه . تا برای مردم جا بیوفته . هیبرید برای تهران لازمه اگه بزارن برسه به ایران .
emad1990
۲۷ آذر ۱۳۹۷تسلا طراحی خیلی خوبی داره
اوایل این نظرو نسبت بهش نداشتم ولی الان نه
كوروش
۳۰ آذر ۱۳۹۷سلام،
سوای بحث قدرت و کیفیت و پرفورمنس ماشین ها، امیدوارم هر چه سریعتر مثل کشورهای پیشرفته ماشین های برقی و هیبرید جای بیشتر ماشین های بنزینی رو بگیرند تا شاهد کاهش آلودگی و زندگی بهتر و سالمتر در کشور باشیم