به چهارمین روز برگزاری دوئلهای خودرویی پدال رسیدیم و برای امروز به سراغ سدانهای خانوادگی متوسط رفتهایم تا آنها را هم به این رقابتهای جذاب دعوت کنیم. خودروهایی که در این کلاس حضور دارند به شرح زیرند:
شورلت مالیبو
فورد فیوژن
هوندا آکورد
فولکسواگن پاسات
هیوندای سوناتا
هیوندای i40
کیا اپتیما
مزدا ۶
نیسان آلتیما
اوپل اینسیگنیا
پژو ۵۰۸
رنو تالیسمان
اشکودا ساپرب
سوبارو لگاسی
تویوتا اونسیس
تویوتا کمری
برای نخستین رقابت این گروه سدانهایی را روبروی هم قرار دادهایم که هر دو در کشورمان هم حضور دارند یعنی هوندا آکورد از ژاپن و کیا اپتیما از کرهٔ جنوبی.
هوندا آکورد
هوندا آکورد یکی از شناختهشدهترین و معتبرترین خودروهای این کلاس است که همواره با هموطنش تویوتا کمری بر سر عنوان پرفروشترین سدان بازار ایالاتمتحده در نبرد است. بااینحال آکورد همواره رتبهٔ نخست یا دوم این عنوان را در اختیار دارد. آکورد در حال حاضر در نسل نهم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده است. البته نسل کنونی این سدان پرطرفدار ژاپنی سال گذشته در میانهٔ چرخهٔ زندگی خود فیسلیفتی را تجربه کرده است و هماکنون در دو نسخهٔ کوپه و سدان به بازار عرضه میشود. برای این ماشین دو موتور چهار سیلندر ۲ لیتری و ۲.۴ لیتری به همراه یک واحد ۳.۵ لیتری V6 ارائه میشود که ما برای تطابق با رقیب کرهای موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را انتخاب کردهایم که ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT به چرخهای جلو انتقال میابد.
کیا اپتیما
کیا اپتیما نیز لااقل برای ما ایرانیان خودروی آشنایی است چراکه سه نسل آخر آن در کشورمان حضور داشته و خصوصاً در دو نسل آخر به فروش مناسبی هم دست پیدا کرده است؛ اما بااینحال اپتیما بسیار کمسابقهتر از رقیب کهنهکار ژاپنی است بهگونهای پیشینهٔ آن به سال ۲۰۰۰ بازمیگردد و هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد. این نسل اپتیما که از سال ۲۰۱۵ به بازار آمده است، در طراحی کاملاً دنبالهروی طراحی موفق نسل قبلی است و به همین دلیل برخی آنرا یک فیسلیفت تلقی میکنند. بااینحال کیا اپتیما برخلاف آکورد فقط با موتورهای چهار سیلندر از ۱.۶ لیتری توربو گرفته تا ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود که همین نمونهٔ اخیر در رقابت ما شرکت کرده است. این موتور ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که بسیار به آکورد نزدیک بوده و بنابراین رقابت کاملاً پایاپای و برابری را شاهد هستیم؛ اما نیروی موتور در اپتیما برخلاف رقیب ژاپنی توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند.
مشخصات فنی
هوندا آکورد | کیا اپتیما | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۸۵ اسب بخار | ۱۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۵ نیوتن متر | ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۷.۶ ثانیه | ۷.۵ ثانیه |
مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر | ۹.۴ لیتر |
وزن | ۱۵۰۰ کیلوگرم | ۱۵۴۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۸۶ متر | ۴.۸۵ متر |
قیمت پایه | ۲۷ هزار دلار | ۲۲.۸ هزار دلار |
قیمت در ایران | ۲۳۶ میلیون | حدود ۱۹۰ میلیون |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9728201]
Ali
۳۱ فروردین ۱۳۹۶هوندا چرا رینگای بنزو انداخته!!؟??
Mehran nikfar
۳۱ فروردین ۱۳۹۶اره شبیه رینگای آ ام گ هستن.ولی فقط شبیه به اوناست.اون نیست.
amin
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ای بابا هرکاری میکنی تو این مملکت همه را به بنز وبی ام و ربط میدن بابا بس کنین دیگه شورشو دراوردید.
روزبه
۳۱ فروردین ۱۳۹۶مظلوم کشی به سبک هوندا
ahmad reza
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶اپتیما حیفش بود با آکورد بیفته … اختلاف خیلی کمی اونم فقط توی استهلاک داشتن
Amir
۳۱ فروردین ۱۳۹۶خیلی دوست دارم ببینم تالیسمان با کی رقابت میکنه
اونم خیلی ماشینه معرکه ایه
حسن
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶کل خودروهایی که بالا اسم برده را میشه مقابل هم قرار داد و مقایسه کرد ازشورلت مالیبو تا تویوتا کمری حالا ببین کدوما دوست داری با کدوم مقایسه کنی.
حمید
۳۱ فروردین ۱۳۹۶هوندا واقعا ماشین بهتریه اما چون وارد کنندش قطعات و خدماتشو درست ارائه نکرده توی بازار ایران موفق نبوده.حیف???
حميد
۳۱ فروردین ۱۳۹۶هوندا مارک بهتریه
استهلاک خودروهای ژاپنی کمتره
تو تعمیر گاها پر کیا و هیوندای هست
منتهی اپتیما طراحی زیباتری داره
Sina
۳۱ فروردین ۱۳۹۶این که در کیفیت هوندا شکی نیست درست ، اما من……. به هوندا رای دادم، گفتم شکی نیست دیگه
شاهین قلاوندی
۳۱ فروردین ۱۳۹۶متاسفانه کیا اپتیمایی که به ایران میارن موتورش از نوع mpi هست که هم قدرتش و هم گشتاورش کمتره شتابش هم حدود 10(تازه توی شهر های کوهستانی حدود 11 هست ) که نسبت به هم رده های ژاپنیش اصلا خوب نیست البته توی نسل جدید یه تعداد با موتور gdi هم وارد کردن ولی باز هم بیشتر موتور هاشون mpi بود ولی به خاطر طراحی خوب و قیمت بسیار مناسب (توی منطقه آزاد اروند که ما هستیم با 105 تومن فول ترین نمونه صفر کیلومتر با موتور 2.4 رو میشه خرید ) پر فروش ترین ماشینه توی منطقه آزاد ارونده
e36
۳۱ فروردین ۱۳۹۶شتاب هردو اشتباه درج شده
کاوه آهنگر
۳۱ فروردین ۱۳۹۶انتخاب مشخصه دیگه ، جناب آکورد
در رقابت این کلاس سه خودروی آکورد ، مزدا 6 و کمری میتونن سه مقام اول رو بدست بیان. البته انصافا نمیشه از سایر ژاپنی های حاضر در این کلاس چشم پوشی کرد
samurai
۳۱ فروردین ۱۳۹۶:-)
آریا
۳۱ فروردین ۱۳۹۶بدون تعصب هوندا بهتره
با تعصبم هوندا بهتره
کلا بهتره ولی قیمتش تو ایران باعث شده رقابتو واگذار کنه
Iman
۳۱ فروردین ۱۳۹۶شتاب هردو اشتباه خورده و به اعداد کارخونه ربطی نداره
اپتیما ۷.۵ ثانیه!!!!!
اونم ماشین کره ای،!
امیر دهقان
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام
منبع مشخصات سایت کارانددرایور است
http://www.caranddriver.com/reviews/2016-kia-optima-24l-instrumented-test-review
Benz& Porche
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶لطفا سند رو کنید لکسوس کفته مامی خواهیم امسال ماهی ۱۰۰۰گدستگاه ls بفروشیم که در سال بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تامیشه .و بنز امسال در ایالت متحده ۱۵ هزارتا فروخت وامسال پرفروش ترین برند لوکس سال شد که لکسوس تو خواب هم نمیتونه ببینه. وهیچ زمانی فروش ls از بنز بالاتر نبود و در اروپا ls در سال ۲۰۱۵ فقط فقط ۱۰۰ عدد فروخت. و در خود ژاپن فروش بنز از لکسوس بیشتره و این یعنی.the best or nothing. لطفا باسند حرف بزنید با اعداد وارقام بازی نکنید. لکسو س کجا سلطان اشتوتگارتی کجا . حرف مدیر عامل لکسوس:مرسدس بنز کار فوق العادهای انجام داده s class زیباست. این ها همه باسند مدرک در سایت خود پدال موجود است.
بهزاد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶شما که فروش لکسوس در اروپا دستته خوب چرا آمریکا را ندیدی؟! 15 هزار از کجا اومده!
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/mercedes-benz/mercedes-benz-s-class/
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/lexus/lexus-ls/
از سال 2008 به پایین نگاه کنید که اوضاع چگونه بود.
h112
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶این بحث ها بی فایده است وقتی که اپتیما بهتر از اکوورد…. :)
ولی فکر کنم شتاب دو تا رو اشتباه زدی….
رضا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶من هوندا رو بیشتر دوست دارم ولی نه با تفاوت قیمتی 46 میلیونی که اینجا نوشته، با این تفاوت به نظرم اپتیما منطقی تر به نظر میرسه چون ارقام خیلی به هم نزدیکه، و اینکه درباره نرمی و هندلینگ و یه سری چیزای دیگه چیزی نگفتن
Hamid...Audi
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶آپشن و امکانات چیزیه که اکثر جامعه دنبالشن و وقتی با قیمت کمتر اون آپشن ها رو پیدا میکنن میرن میخرنش.ولی یه عده ماشین باز و عشق رانندگی هم این وسط هستن که هندلینگ و سیستم تعلیق و قدرت موتور(در کل لذت رانندگی) واسشون مهم باشه.
power active
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶من چند سال پیش مدل ۱۹۹۲ داشتم. وقتی گرفتم دیسک و صفحش و عوض کردم ماشین پرواز میکرد با ۲ ۱۰۰ تا میرفتم. صدای موتور اصلأ تو اتاق نبود. دور پیچ اصلان متوجه نمیشدی. داخل گلگیر یه چیزی شبیه کمک فنر بود که به به بدنه گلگیر وصل بود. واقعأ ماشین خوبی بود. پشیمون شدم وقتی فروختمش…
ADAK
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶خُب دوباره یکیش را بخر …
مسئله بغرنج نیست !
power active
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶چون هنوز به تمیزیه اون پیدا نکردم .
سهيل
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶هیچ کدوم این دوتا رو قبول ندارم ولی به کیا رای دادم چون حداقل یه ظاهر جوون پسند داره آکوردم که ماشین پیرمردیه
بهرام
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶آخه کدوم عاقلی میاد این دوتا رو باهم مقایسه میکنه آخه ؟؟؟
در جواب متعصبان
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶امان از آدمای متعصب وصد البته فاقد تجربه!!!
در شماره 410 مجله ماشین مطلبی در مورد مقایسه اپتیما، آکورد و کمری چاپ شده که دوستان می تونن به خودشون زحمت بدن به جای رای و کامنت های متعصبانه و روهوا یه نگاهی بهش بکنن!
هرچند با اختلاف جزئی ولی اپتیما اول شده!!!!!!!
من نمیگم چرا یه عده به آکورد رای دادن ولی خدایی این همه اختلاف واقعا مسخرس و نشونده تعصب کورکورانه هست.
اگر تو دنیای واقعی (نه مجازی) تجربه استفاده از اپتیما و آکورد را داشته باشین میفهمید اختلاف کیفیتی که این دوستان ازش صحبت می کنن پرت و پلایی بیش نیست!
مخصوصا که آکورد با اون اختلاف قیمت و خدمات و قیمت قطعات تو بازار ایران اصلا انتخاب منطقی نیست.
نوید جهرمی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶یه کیه با 120000 کارکرد رو بزار کنار یه آکورد با 120000 کارکرد. متوجه منظور دوستان میشی.
بهزاد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶آقا جون در جواب!
شما اومدی ابرو را درست کنی زدی چشو درآوردی.
شما به همه میگی بی تجربه و متعصب و بعدش همه انتظار دارن از تجربتون بگید که رفتید از تجربه ی مجله ماشین شماره 410 میگید!
صحبت کیفیت دیگران پرت و پلاس خب شما چه تجربه ی کیفی از اینها دارید؟
در جواب بهزاد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶بنده هم اپتیما 2012 و همین طور همینطور آکورد 2013 داشتم من نمیگم هوندا ماشین بدیه یا اپتیما کیفیتش بیشتره یا بهتره! حرفم اینه که زمانی که اپتیما فروختم حدودا 114هزارتا کارکرد داشت ولی چندان تفاوت کیفیتی که این دوستان ازش صحبت می کنن بین اون و آکوردندیدم( هر دوتا هم دست و دوم خریدم اپتیما 2 سال و آکورد هم حدودا 1.5 سال داشتم) این طور صحبت از فاصله بین این 2تا ماشین واقعا پرت و پلاست وبیشتر جنبه روانی و تعصبی داره! مجله ماشین 410 هم صرفا مثال زدم چون وقتی مطلبشو دیدم با توجه به تجربه خودم واقعا منصفانه بود.
بزرگترین ترین مشکل آکورد تو بازار قیمت وحشتناک قطعات و نداشتن خدمات و بازار دست و دوم ضعیف و صد البته قیمت غیر منطقی هست. تا یدونشو نفروشی متوجه حرفم نمی شید!!
محسن
۲۷ فروردین ۱۴۰۰شما که هردو رو داشتید قطعا توی اتاقشون هم نشستید،میشه لطف کنین کیفیت سالن هردو رو برامون شرح بدید و مقایسه کنید?تفاوت هوندا و کیا سوای انجین های معرکه ی هوندا متریال عالی مصرفی داخل سالن هم هست
علی اکبر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶یعنی هوندا اینقدر برتری داره نسبت به کیا که اختلاف قیمت 46 میلیونی توجیه داشته باشه ؟؟
اگر قیمت رو فاکتور بگیریم بله هوندا برنده است ولی وقتی 46 میلیون پایین تر شما می تونی کیا فول بخری چرا باید هوندا رای بیاره ؟
آریا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶شتاب آکورد 9 ثانیس(براساس اعلام رسمی شرکت)
حامد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶وقتی رانت دولتی پشت واردات ماشین های کره ای باشه این اختلاف قیمت معنی پیدا میکنه. ی لطف بکن تکنولوژی ژاپن رو با کپی کاری کره مقایسه نکن.
مهدی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶دوستان دقت کنید اختلاف قیمت دلاری این 2 ماشین 4200 دلاره که اگه با قیمت هر دلار 3800 حساب کنیم باید اختلافی حدود 16 میلیون تومن باشه ، ولی در بازار ایران این اختلاف 46 میلیونه خوب خودتان قضاوت کنید اگر اختلاف قیمت همین 16 تومن بود کی میومد ماشین کره ای بخره ، در بازار ایران این اختلاف فاحش قیمت هاست که باعث شده اکثرا برن ماشین کره ای بخرن در حالی که تو دبی از هر 10 ماشین حداقل 7 ماشین ژاپنیه و آپشن های ماشین ها هم کامل و به روز
شایان
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶به شخصه هوندا رو خیلی قبول دارم اما متاسفانه شرکت گلرنگ افتضاح کار کرد در مورد این برند نه تنها آکورد از اپتیما بهتره بلکه من محصول دیگه ی هوندا ینی CR-V رو خیلی بهتر از سانتافه و حتی RAV4 میدونم. هوندا خودش تکنولوژی ساخت موتور و شاسی داره که کمپانی های معدودی این توانایی رو دارن
هومن
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶یه تفاوت عمده هم که نویسنده بهش اشاره نکرده من اشاره کنم اینه که برند کیا بعد از چند سال شروع میکنه اتاقش به سر و صدا که شما حتی هونداهای مدل 91 رو سوار شین هنوز اتاقش بی سرو صداس و زیراپتیما و سپراشم که به کف خیابونا گیر میکنه صندلی عقبشم که فاجعس سرتون تو سقفه 3 نفر عقبش اصلا راحت نیستند و کوبیدنش که یاد پژو می افتی و شتاب ضعبفش وموتور و گیربکس قدیمی تر نسبت به هوندا،حتی اگر گلرنگ فامیلی هم ضعیف عمل کند این خودرو نیاز به تعمیرگاه پیدا نمیکنه هوندا یعنی آب و روغن به نظر من کسانی که هوندا رو انتخاب میکنن دنبال خودروهای تک و خاص هستند و از نظر کلاس و پرستیج و کیفیت و دوام هوندا خیلی سرتره