کیا

9 نکته اساسی درباره کیا اِستینگِر

استینگر (Stinger)، سدان جدید دیفرانسیل عقب، چهار درب و اسپورت بَک کیا با حضور خود در نمایشگاه ۲۰۱۷ آمریکای شمالی (دیترویت) نظرهای بسیار زیادی را به خود جلب کرد. ما هم در این نوشتار به ذکر چند نکته مهم درباره آن می‌پردازیم.

هم گرن کوپه، هم اسپورت‌بَک!
kia-stinger-gt-side-profile
کاپوت بلند، صندوق بار کوچک، دیفرانسیل تک (عقب) یا جفت، بدنه چهار درب و شیشه عقب شیب‌دار ویژگی‌های اصلی اِستینگر هستند و موجب شباهت آن به خودروهای اسپورت‌بَک و نیز انواع گرن کوپه شده‌اند! از طرفی با این‌که منابع رسمی به‌عنوان مثال ب‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه را یکی از اصلی‌ترین رقبای آن دانسته‌اند، ابعاد بزرگی داشته و همین مورد مقایسه با رقبا را کمی سخت می‌کند.

دو پیشرانه، سه توربو، هشت دنده
kia-stinger-2018-1024-33
در بخش فنی دو گزینه وجود دارد: چهار سیلندر توربو تِتا (Theta) تزریق مستقیم با توان و گشتاور به ترتیب ۲۵۵ اسب بخار و ۳۵۲.۵ نیوتون‌متر؛ شش سیلندر توربو دوقلوی لامبدا (Lambda) 365 اسب بخاری و ۵۰۹.۷ نیوتون‌متری. همچنین تمامی مدل‌ها از جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار مجهز به پدال‌های تعویض پشت فرمان و پنج حالت رانندگی مختلف سود می‌برند.

LSD یا تحویل گشتاور
kia-stinger-gt-center-console
هردو مدل استینگر (چهار سیلندر) و استینگر GT (شش سیلندر) به‌صورت استاندارد دو چرخ محرک (عقب) بوده و از نوعی دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی موسوم به torque-tensing استفاده می‌کنند. سامانه چهار چرخ محرک نیز در کنار سامانه توزیع گشتاور (Torque Vectoring System) هوشمند برای هردو گونه قابل سفارش است.

انجام مراحل طراحی در اروپا با الهام از زغال‌سنگ!
kia-stinger-2018-1024-20
استینگر در مرکز طراحی کیا واقع در شهر فرانکفورت آلمان، تحت رهبری گرِگوری گایلائوم (Gregory Guillaime) و پیتِر شرایِر (Peter Schreyer) متولد شده است. شاید برایتان جالب باشد که گایلائوم به مفهوم Coke bottle در ذات این خودرو علاقه زیادی دارد.

ارتقای عملکرد فنی توسط یک مهندس آلمانی
kia-stinger-gt-front-three-quarter
آلبرت بیِرمان (Albert Biermann) مدیر اسبق بخش M اسپورت ب‌ام‌و که آپریل ۲۰۱۵ به استخدام کیا درآمد، هدایت بخش توسعه فنی و هندلینگ خودروی جدید را بر عهده داشته و می‌توان گفت عملکرد استینگِر در این زمینه کاملاً نتیجه توانایی‌ها و دانش اوست. وی هم‌اکنون در تأسیسات ۱۲ هزارنفری جدید “سواری و هندلینگ” کمپانی واقع در نامیانگ (Namyang) کره جنوبی مشغول به کار می‌باشد؛ جایی که یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات R&D آسیا محسوب می‌گردد.

آزمایش‌های مختلف فرمول ۱ و نوربرگ‌رینگ
kia-stinger-2018-1024-10
مهندسان کیا چندین و چند آزمایش مختلف مربوط به پایداری را در نقاط مختلف دنیا شامل هزار کیلومتر در پیست فرمول ۱ یِئونگام (Yeongam) کره جنوبی و ده هزار کیلومتر در نوربرگ‌رینگ نوردِشلایفه (Nurburgring Nordschleife) انجام داده‌اند تا نقاط ضعف و قوت آن با دقت هرچه بیشتر مشخص و ضعف‌ها تا حد ممکن برطرف شوند.

عملکرد قوی‌تر از ب‌ام‌و!
kia-stinger-gt-front-view
طبق ادعای خودِ کمپانی، اِستینگر در بحث توانایی و کارایی فنی هردو رقیب آلمانی خود را پشت سر خواهد گذاشت. آنان معتقدند شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت ۶ و ۵ ثانیه‌ای استینگر و استینگر GT در نوع خود مثال‌زدنی بوده و برای شکست دادن رقبا کفایت می‌کند. برای مقایسه بد نیست اشاره‌ای بکنم که مجله موتور ترند در آزمایش مدل‌های چهار و شش سیلندر ب‌ام‌و سری ۴ به شتاب اولیه به ترتیب ۵.۹ و ۴.۹ ثانیه‌ای دست یافت.

سقف سرعت ۲۶۸.۷ کیلومتر بر ساعت
kia-stinger-gt-rear-three-quarter-02
حداکثر سرعت اِستینگر GT در بزرگراه ۲۶۸.۷ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است، بااین‌حال خود شرایر توانسته مدل پیش‌تولید آن را به سرعتی بیشتر از این مقدار برساند.

می‌تواند دریفت کند!
stinger-10
با غیرفعال کردن سامانه‌های پایداری و کشش و فشار بیشتر روی پدال گاز و غربیلک فرمان به‌راحتی می‌توانید فرزند دیفرانسیل عقب کیا را به دریفت کشانده و لاستیک‌هایش را دود کنید. مهندسان کمپانی هم این موضوع را در برنامه‌ریزی‌های خود گنجانده‌ و عملکرد قسمت‌های مختلف خودرو را برای آن آماده ساخته‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Efk

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    این سایزش اندازه سری هفتم باشه من انتخابم همون سری 4 گرن کوپست
    طراحی با جسارت و خفن بی ام و رو به این ماشینی که انگار خنگ میزنه ترجیح بدم؟!
    حالا کاری به عملکرد فنی و برندشون ندارم اون به کنار…

    1. Parker

      ۳۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      نه دوست عزیز.. اشتباه میکنی…

      چشماتو باز کن… هیچ قسمتی از طراحی این ماشین خنگ نمیزنه… عینک تعصب رو از روی چشمات بردار…

  2. Khan

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (362 ديدگاه)

    تا یه چیز تازه میاد یهو به به چه چه شروع میشه… مقایسه میکنن… میخوان بگن خوبه و یه جورایی بکشنش بالا زود
    به هرحال به عنوان تلاش اول کیا ماشین خوبیه، ولی مونده بخواد مچ BMW بخوابونه.
    نظر شخصیم هم بخوام بگم… اصلا نمیتونه

    1. فرامرز

      ۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1597 ديدگاه)

      حتی اگه کیا ماشین بهتری از ب ام و بسازه من باز ب ام و رو خیلی بیشتر قبول دارم چون امثال کیا و هیوندای از خودشون نوآوری ندارن. اونایی که آخرت ماشین هستن مثل موتورترند حتی آلفا رو در حد ب ام و نمیدونن و میگن خیلی چیزا رو از ب ام و کپی میکنه. درسته تو چند سال اخیر ب ام و زیاد رو طراحی زیاد پیشرفت نداشته ولی روی لذت رانندگی (سری دو)، کیفیت تولید، بهره وری و تکنولوژی (سری ۵ و ۷) خیلی عالی کار کرده. به نظر این خودروی کیا قابل احترام هست و فروش خوبی خواهد داشت و اون هم به علت ارزش در قبال پول پرداخت شده هست. طراحیش حداقل از ستون ب به عقب شبیه آئودی آ۷ هست که من به شدت منتظر اومدن نسل جدیدش هستم.

  3. احسان(احسان سابق)

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    محصولات کیا به عنوان خودروهای اقتصادی و کاربردی شناخته میشن. استینگر شاید از نظر فنی خودروی خوبی باشه اما برای اینکه بتونه اسمش رو از دیگه محصولات کیا جدا کنه خیلی زمان میبره

  4. نویدی

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    طبق ادعای خودِ کمپانی، اِستینگر در بحث توانایی و کارایی فنی هردو رقیب آلمانی خود را پشت سر خواهد گذاشت. (جوک سال 2017)
    .
    .
    آرزو بر جوانان عیب نیست.

  5. sunmartin

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    کیا استینگر برترین خودروی سال 2017 نمایشگاه دیترویت این همایش عظیم جهانی در آمریکا نشآت گرفته از تفکر مهندسی قوی و فوق العاده اسطوره مهندسی جهان “آلبرت بیرمن نابغه خودروهای بی ام دبلیو ” جناب جی جی و طراح برتر جهان دارنده نشان طلایی در سال 2014 -2015 شرایر است متاسفانه بدلالیل گوناگون به اینخودرو بی مهری میشود افرادیکه هنوز شرکت معظم کیا موتورز را دست کم گرفتند و تا مادامیکه این تفکر ناشی از نگاه یکسویه به محصولات با کیفیت کیا موتورز بعنوان خودرویی اقتصادی و کم استهلاک وجود دارد نمیتوان به محصول جدید این شرکت “استینگر” به دیده یک سوپر اسپرت نگاه کرد ویا استینگر با داشتن خصیصه های یک خودروی خانوادگی و لیفت بک با چاشنی کوپه تمام تعاملات را برهم میریزد و یک سنت شکنی را با ساخت این خودرو ایجاد میکند هنگ آور طولانی و دارای قرابت با سری کوپه های دو درب و سرعتی همراه با قاصله محورهای زیاد صندلی های بسیار پهن و راحت نمای عقب کوچک و اسپورت بک همه و همه تلفیقی بوده و یک خودروی هیجانی را رقم میزند پس کمی به این جسارت طراحی احترام بگذارید تمامی حجم ها و ریزه کاری ها حساب شده هستند

  6. Farid

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)
    1. GT

      ۳۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (172 ديدگاه)

      راس میگیا.هر دو از بغل دوتا چرخ دارن.کیا به تقلید از مزدا اومده پنجره گذاشته رو ماشین.چراغ و اینا که بماند

    2. Parker

      ۳۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      ببخشید ولی واقعا هیچ شباهتی نداره.

  7. Saman

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (177 ديدگاه)

    واقعن شگفت انگیزه که چقدر خودرو سازی کره جنوبی پیشرفت کرده چه سبک و طراحی جذابی داره کیفیت تولیدات کیا هم که ثابت شده هستش یک محصول ناب واقعن براوو به کیا ترکونده

  8. علیرضا

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (757 ديدگاه)

    من هر کاری میکنم همچین خاص و خوشکل از نظر طراحی نمیبینم یه سدانه فست بک شبیه باقیه محصولات کیا منظورم اینه که انقلابی نیست تو طراحیش زیادی هایپش کردن از نظر من کانسپت هیوندا خیلی طراحیش انقلابی تر و زیباتر بود البته اون کانسپت بود

  9. علی

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    الان فقط از روی کاغذ راجع اش میتونین نظر بدین پس نقد منصفانه زمانی معنا پیدا می کنه که ببینیم در واقعیت چند مرده حلاجه…در ضمن چیزی که مشهوده کیا با انتقال مهندسان با سابقه به کمپانی خودش داره مسیر رشد سریع تر طی میکنه چون دیگه به آزمون و خطا نیازی نیست…ولی نظر شخصی خودم از لحاظ ظاهری نمای پشت و جانبی خوب از اب دراومده ولی نمای جلو اون هیبت اسپرت رو نداره و بیشتر خواستن زبل بودن القاع کنند. از لحاظ فنی هم در حد قابل قبوله نه عالی…اما اگه بحث قیمت رو پیش بکشیم حتی با احتساب موتور های استهلاک پذیر کیا بازم میتونه واسه رقباش شاخ و شونه بکشه و به چالش بکشه

  10. rpm

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    انگار طراحش به مزدا rx7 هم علاقه داشته

  11. kaveh

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام
    کاری ب این ندارم ک کره بهتره یا ژاپن یا المان و…
    ولی اگه یکم برگردیم عقب واقعا باید ب کره ایا افرین گفت
    تو این زمان کم خودشونو با سرعت زیادی ب بقیه شرکتای خودروساز نزدیک کردن
    شاید نرسیده باشن ولی واقعا پیشرفتشون قابل تحسینه
    کاش این خودرویی ک بعضی دوستان میگن کپیه و بده و… هم زمینش بود ک تو کشور ما درست میشد
    وضع خودمون از همه بدتره

  12. علی

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چراغای عقب مشابه دوج چارجر ، طراحی نمایشگر و دریچه های هوا مشابه بنز سی کلاس

  13. مهران

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    دوستان چرا تعصب نشون میدین این حقیقته که طراحی این ماشین اصلا و ابدا دارای شخصیت خاصی نیست به هر ظلعش نگاه کنی یاد دوتا ماشین مختلف میفتی. بازم این طراحی واسه برندی مسه کیا یه ترقی محسوب میشه
    مغز متفکر هیوندا موتور خودش میدونسته که این طراحی خالی از ایراد نیست واسه همون تولید این ماشین بجای جنسیس که تازه تاسیسه و شرایطش حساس تره محول شد به کیا که سابقه بیشتری تو کپی کاری داره
    هیوندا و کیا چند ساله واسه طراحی عقب زیاد زحمت نمیکشن و از طرحهای مازراتی استفاده میکنن جلو پنجره و هدلایت محصولات جدیدشونم که شدیدن تحت تاثیر تویوتاست مخصوصن این و النترا ۲۰۱۷
    نمای بغل و داشبوردشم که خودش یه موزه اتومبیله کل تاریخ خودرو سازی رو میاره جلو چشمت پورشه پانامرا مرسدس مزدا اوووووووو چه همه ان

  14. محمد حسین

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مقایسه ما با توجه به قدرت خریده وگرنه محصولات آلمانی همیشه یه سرو گردن جلو تر از شرق آسیا بوده .محصول جدید کیا ارضا کننده هست اما بهترین نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا