شرکت کرمان موتور قصد دارد تا پایان سال از نخستین خودروی بومی خود با نام ایگل رونمایی کند. کی ام سی ایگل یک فیس لیفت از جک J4 محسوب میشود. این خودرو در دو نسخه بنزینی و برقی عرضه شده و رقیب مستقیم سایپا شاهین و ایران خودرو تارا خواهد بود.
به گزارش پدال، حدود یک سال قبل بود که کرمان موتور از پلت فرم اختصاصی خود با نام PS1 رونمایی کرد. در آن زمان مشخص شد کرمان موتور اقدام به خرید امتیاز پلت فرم جک J4 کرده و قصد دارد این خودرو را با ظاهری جدید و داخلی سازی بالا تولید کند. در زمانی که ایگل آماده تولید شود، جک J4 از خط تولید کنار رفته و تولید این اتاق با نام و برند اختصاصی کرمان موتور ادامه پیدا میکند.
پلت فرم PS1 اولین سکویی است که توسط یک خودروساز خصوصی توسعه پیدا کرده است و ادعا شده که برای نخستین بار در کشور، بخش خصوصی خودرویی بومی را تولید خواهد کرد.
این محصول تمامی الزامات ۸۵ گانه سازمان استاندارد را پاس کرده و قرار است در دو نسخه بنزینی و برقی تولید شود. نمونه برقی این خودرو با همکاری شرکت مپنا توسعه یافته است.
با توجه اینکه فرآیند توسعه پلتفرم PS1 به مراحل انتهایی خود نزدیک شده کرمان موتور نام ایگل را برای نخستین خودروی بومی خود در نظر گرفته است. ایگل نام یک روستا و منطقه در استان تهران است که در گفتار و نوشتار ایگُل و ایگِل هم گفته می شود. برای همین می توان گفت که نام ایگل برای سدان کرمان موتور در کنار داشتن مفهوم ایرانی، تا حدی در گفتار به معنی انگلیسی عقاب هم نزدیک است.
طبق برخی شنیدهها پس از پروژه ایگل بنزینی و برقی، قرار است نمونه ایرانی جک S3 نیز به بازار عرضه شود. خودروی جک S3 برمبنای پلتفرم جک J4 و PS1 است.
مهمترین تغییر ایگل نسبت به نمونه چینی خود در نمای ظاهری است. کرمان موتور با بهره گیری از تیم طراحی ایرانی اقدام به تغییر فیس جک J4 نموده است. در نگاه کلی میتوان گفت کرمان موتور در این تغییر موفق عمل کرده و خروجی این پروژه باعث شده تا چهره قدیمی J4 به یک نمای بروز و جدید ارتقا پیدا کند.
در بحث نمای داخلی تقریبا همه چیز بدون تغییر باقی مانده و صرفا قرار است تا ایگل با امکانات بیشتری نظیر سانروف، تهویه اتوماتیک و دکمه استارت به بازار عرضه شود.
ایگل مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری از سری Green jet شرکت جک است که ۱۰۳ تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. گیربکس ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارند. به بیان سادهتر موتور و گیربکس ایگل با جک J4 مشترک بوده و تغییری در این بخش مشاهده نمیشود. در مدتی که جک J4 در بازار ایران حضور داشته از نظر کیفیت فنی توانسته نظر مشتریان را جلب کند تا جایی که عدهای این خودرو را یادآور کارایی و کیفیت رنو تندر ۹۰ میدانند.
نمونه برقی ایگل نیز توسط شرکت مپنا توسعه پیدا کرده و طبق مشخصات اعلامی این خودرو قادر است ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) نیرو تولید کند. گشتاور خروجی این موتور الکتریکی نیز به ۲۸۰ نیوتن متر می رسد. تمامی قدرت موتور الکتریکی این خودرو نیز به چرخ های جلو منتقل می شود.
این خودرو برقی با استفاده از فناوری ترمزگیری شتاب منفی می تواند مسافت ۳۵۰ کیلومتری را با یکبار شارژ کامل طی کند. شارژ شدن باتریهای این خودرو در صورت استفاده از Fast Charge کمتر از ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. در چنین مدت زمانی باتری ۴۱ کیلووات ساعتی ایگل برقی از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ خواهد شد.
در صورت استفاده از شارژر معمولی، مالک خودرو برای پر شدن باتری های خودرو باید زمانی در حدود پنج و نیم ساعت صبر کند. پک باتری های این خودرو در کف اتاق قرار گرفتهاند و فضای صندوق عقب ایگل برقی دست نخورده باقی مانده است.
ایگل را میتوان اولین سنگ محک جدی برای خودروسازی بخش خصوصی و آغاز یک رقابت در حوزه خودروهای اقتصادی برشمرد. قیمت گذاری منطقی در کنار حفظ کیفیت مهمترین عوامل موفقیت ایگل در رقابت با تارا و شاهین هستند.
نظر خود را در مورد ایگل بگویید؛ از نگاه شما این خودرو میتواند در جدال با رقبای وطنی موفق شود؟
X
۱ مهر ۱۴۰۲انصافا چین و مونتاژ کار های چینی برای شهروند ایرانی بیشتر از خودروساز های دولتی که متعلق به مردمه ارزش قائلن
علی
۳ مهر ۱۴۰۲تو مشخصات ایران خودرو نوشته سهام عام🤣
Anti Tesla
۴ مهر ۱۴۰۲هرچی سهامی عام هست،مضخرف هست.
جنوب
۱ مهر ۱۴۰۲حالا این عضو اضافه رو نمیذاشتی توو چراغا عقب چی میشد ؟
خرجتم کمتر بود
جنوب
۱ مهر ۱۴۰۲عکسا همشون ماکتن
همه سرکاریم
sinasvj
۱ مهر ۱۴۰۲جلوش اصلا هم شبیه پریوس جدید نیست
علی جردن
۱ مهر ۱۴۰۲ایگل همون خودرویی نبود که کرمان موتور برای تعیین اسم از همه دعوت کرده بود نام های پیشنهادی بدن؟!
برنده جایزه کی شد؟؟
سعید
۱ مهر ۱۴۰۲راست میگی، یادم افتاد! قضیه چی شد؟
سعید
۱ مهر ۱۴۰۲ایگل؟؟؟ مدیر عاملش از این مسخرههاست که وقتی میخواد بگه حالم خوبه میگه آیم اوکی؟😅 یا وقتی میخواد بگه مشکل نیست میگه نوپرابلم؟😂😂😂
یه ذره شخصیت و هویت داشته باش عمو.
تو زبان خودمون کلمه قشنگ کن داریم مگه؟؟؟
rezam5
۱ مهر ۱۴۰۲داداش داخل مقاله گفته (ایگل) اسم یه روستا اطراف تهرانه که ایگُل یا ایگِل خونده میشه و یه ایهامی هم داره به کلمه ایگل داخله انگلیسی به معنای عقاب مثل کوییک که اسم یه روستا بود داخل کردستان که به کلمه سریع شباهت داشت اما نحوه نوشتنشون به انگلیسی کاملا متفاوته
سعید
۱ مهر ۱۴۰۲عزیز، متاسفانه اینطوری نیست که اسم روستا بذارن روش (که اگه بود عالی میشد)، اینطوریه که یه کلمه انگلیسی انتخاب میکنند، بعد دنبال ربط دادنش به ایران میگردن! متأسفانه.
ایگل!
کوییک!
…
بنده خدا
۱ مهر ۱۴۰۲نه، اون j7 بود
🌹
سالار جان خان جان فصل
۱ مهر ۱۴۰۲تو که داشتی میرفتی ایتالیا این آشغال رو بدی فیس لیفت کنن ، یه سر به پنینفارینا میزدی یه پلتفورم کاملا به روز براتون طراحی میکرد ، هزینه اضافیشم از درصد دلالی هاتون کم میکردید
aryan 25
۱ مهر ۱۴۰۲فقط من اینطوری حس میکنم یا نمای جلوش خیلی شبیه نسل جدید پریوس هست ؟
کلا یه جوریه ، خوشم نیومد
حسین
۳ مهر ۱۴۰۲عزیز هزینه طراحی پلتفرم جدید حدود یک میلیارد دلار هست، بیخود نیست که خودروسازها هر پلتفرم رو روی شونصد مدل استفاده میکنن.
یعنی باید یک میلیون دستگاه از پلتفرم فروش بره تا توجیه اقتصادی داشته باشه…
رضا راد
۱۸ مرداد ۱۴۰۳شما به سلامتی بنز سوار میشین که به اینا میگی آشغال؟ یا از این محصولات آشغال ایران خودرو خریدی یک میلیارد تومن که با این خودرو مشکل داری
تلافی کره رو سر کوره در نیار داداش گلم
heshmat021
۱ مهر ۱۴۰۲باطری۶۹۰ کیلو واتی تسلا ۵۸۰ کیلومتر میره
بعد باطری ۴۱ کیلو واتی این ۳۵۰ تا !!!
اجازه بدید نپذیرم، ۱۴۰ کیلومتر بره منطقیه
Behnam1012
۱ مهر ۱۴۰۲690 کیلووات ؟؟؟؟
باطری تسلا مدل اس پلد 100 کیلو واته داداش
heshmat021
۵ مهر ۱۴۰۲96 میخاستم بزنم 😂
Avan
۱ مهر ۱۴۰۲اگر کسی کمی آگاهی داشته باشد می فهمد که طراحی و ساخت خودرویی که فروش کم دارد ،در ایران به دلیل هزینه های گزاف ، غیر ممکن است و قطعاً کرمان موتور قطعات را از همون چین وارد می کند
Farhad
۱ مهر ۱۴۰۲خیلی مبارکه
در پنجاه سال اینده منتظر ورژن های جورواجور با تغییر رنگ سپر چراغ و تغییرات جزیی و افزایش های قیمت این هم باشیم
سعید
۱ مهر ۱۴۰۲دقیقا کلمهی ایگل چه ربطی داره به این مملکت؟ چه ربطی داره به زبان فارسی؟ آخه اسم یه خودرو هم باید یه کلمه انگلیسی بذارید؟… باز هم ماجرای کساییه که به سیب زمینی میگن پوتیتو!😅
منتظرالنوبت
۱ مهر ۱۴۰۲نام “مکران” را پیشنهاد میدهم
کوروش
۱ مهر ۱۴۰۲ریشه ی همه ی این بدبختی ها در شعار بومی سازی و خودکفاییه!
deutschland
۱ مهر ۱۴۰۲جلوش خیلی خیلی شبیه تویوتا پریوس 2023 هست
۱ مهر ۱۴۰۲من میگم ارزش نداره
Oxygen
۱ مهر ۱۴۰۲قطعا از آشغال های داخلی با کیفیت تر و مطمئن تره ولی هنوز هم با استاندارد های جهانی در سال ۲۰۲۳ فاصله زیادی داره !
Oxygen
۱ مهر ۱۴۰۲ماشین های چینی شاید از نظر کیفیت در حد خودرو های وارداتی نباشن ولی مطمئن باشید چندین لول از زباله های تولید داخل بهتر هستن ! من تجربه رانندگی با x22 پرو دارم و در مقایسه با ۲۰۷ که ماشین خودم هست خیلی بهتر ، از نظر کیفیت ساخت ، عملکرد فنی ، هندلینگ ، مصرف سوخت و خیلی چیز های دیگه ۲۰۷ رو با خاک یکسان میکنه !!
Behnam1012
۱ مهر ۱۴۰۲درسته از نظر کیفیت یا تکنولوژی و یا ایمنی خیلی خیلی بهتر از خودروهای داخلی هستن و قابل مقایسه نیستن
مشکل اصلی که دارن قطعات یدکی هست که خیلی قیمت بالایی دارن بخصوص ظاهری
خودروی دو میلیاردی چینی از نظر قیمت قطعات برابری میکنه با خودرو های دو یا سه برابر قیمت خودش که اینم بخاطر انحصار واردات قطعات یدکی هست ، اگه کشور های عربی مثل امارات قطعات خودرو های چینی هم داشتن اینطوری نمیتونستن مردم رو نقره داغ کنن
Enzo Ferrari 2008
۱ مهر ۱۴۰۲آز تک از این بهتره
مجتبی .
۱ مهر ۱۴۰۲احتمالا وانتش قبل برقی تولید بشه.
مانی
۳ مهر ۱۴۰۲چراغ پشتش که آدمو یاد قورباغه ای میندازه چهقرص استامینوفن تو لپش هست
چرا برای طراحی خودرو از یه طراح حرفه ای استفاده نمیکنید و اینقدر کار هاتون آماتوریه!!
تا وقتی که موتور و گیربکسش رو نتوانید تولید کنید انگار هیچی نساختید
alirezamt211
۵ مهر ۱۴۰۲چرا داخلش انقد تفاوت با ظاهرش داره
ظاهرش حس مدرن و نسبتا خوبی میده ولی داخلش چرا اینشکلیه😐
یعقوب انتظاری
۲۵ آبان ۱۴۰۲بنظرم شاید ماشین خوبی بشه بابررسی که کردم شاید این خودرو دیگر ماشین قابل قبولی بشود
امیر
۲۳ آذر ۱۴۰۳باسلام،اگه منصفانه نگاه کنیم هم ظاهر بیرونیش،هم داخل کابین از همه ماشینهای تولید داخل بهتره،در ضمن گیربکس اتومات هست ،انصافا داخل وبیرون این ماشین قشنگتره یا دنا پلاس؟چراغ جلو وعقبش به کل دنا وتارا وپارس می ارزه، تو دنا پلاس بشین از همه جاش صدا میاد ،کیفیت مونتاژ ایرانیها صفره