چشم اندازکرمان موتور KMC

دومین خودروی ملی کرمان موتور با نام کی ام سی “شادو” روانه بازار می‌شود

شرکت کرمان موتور در دومین رویداد فناوری KITONEXT خبر از طراحی و تولید دومین خودروی ملی خود با نام کی ام سی “شادو” داد. “شادو” یا “شدو” (shadow) نمونه هاچ بک کی ام سی ایگل است و ظاهری کاملا متفاوت با سدان ایگل دارد.

به گزارش پدال از رویداد فناوری KITONEXT، کرمان موتور برنامه بزرگی برای توسعه سبد محصولات بومی خود تدوین کرده؛ طبق این برنامه قرار است ۱۰ مدل خودرو از کرمان موتور در قالب سه پلتفرم روانه بازار شود. در گام نخست از این برنامه، کی ام سی “شادو” دومین محصول از پلتفرم PS1 به عنوان نسخه هاچ بک ایگل تا شهریور ۱۴۰۴ آماده عرضه به بازار می‌شود.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از پروژه “شادو”، مشخصات فنی این خودرو مشابه ایگل است اما در نمای خارجی و داخلی نسبت به ایگل و جک جی فور طراحی کاملا متفاوتی دارد؛ علاوه بر این، سطح امکانات ایمنی و رفاهی بالاتری نیز برای شادو در نظر گرفته شده است.

تولید محصولات ملی کرمان موتور بر مبنای سه پلتفرم

مهندس ابوالفضل خلخالی معاون تحقیق و توسعه کرمان موتور ضمن اعلام این خبر تصریح کرد کرمان موتور سه پلتفرم PS1، KP1 و KP2 را برای توسعه محصولات آینده خود تدارک دیده است؛ هاچ بک “شادو” مشابه سدان ایگل بر مبنای پلتفرم PS1 توسعه پیدا کرده و با کد فنی PS12 شناخته می‌شود، پلتفرم دیگر KP1 نام دارد که یک مگاپلتفرم مختص به خودروهای سواری کوچک و متوسط است و پلتفرم دیگر نیز KP2 نام دارد که مگاپلتفرمی مختص به خودروهای سواری بزرگ است.

کرمان موتور برنامه دارد تا ده محصول ملی خود را در سه نسخه بنزینی، برقی و هیبریدی روانه بازار کند. در نقشه راه کرمان موتور تعریف شده ۶۰ درصد تولیدات بنزینی، ۳۰ درصد هیبریدی و ۱۰ درصد برقی باشند. در همین راستا نخستین محصول برقی کرمانی‌ها ایگل برقی خواهد بود که پروژه آن تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است تا اردیبهشت ۱۴۰۴ تجاری سازی شود. اولین خودروی هیبریدی کرمان موتور نیز ایگل هیبریدی است که در آن از تکنولوژی گیربکس DHT استفاده شده است؛ این خودرو نیز تا اسفند ۱۴۰۴ روانه خیابان‌ها خواهد شد.

شاسی بلند متوسط کرمان موتور تا سال ۱۴۰۵ می‌آید

محصول ملی دیگر کرمان موتور که از آن سخن به میان آمد یک شاسی بلند متوسط است که بر مبنای پلتفرم KP2 توسعه داده شده و نام آن با کد فنی KP21 شناخته می‌شود. تاکنون پروژه طراحی و توسعه این خودرو ۱۵ درصد پیشرفت داشته و قرار است تا شهریور ۱۴۰۵ به تولید آزمایشی و تا پایان همان سال نیز تجاری سازی شود. فعلا آنچه که از جزئیات پروژه معلوم شده، این خودرو مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری TGDI است و در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل روانه بازار می‌شود.

بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی کرمان موتور، قرار است در پایان برنامه هفتم توسعه، ۸۰ درصد محصولات این شرکت از تولیدات بومی بومی باشند و فقط ۲۰ درصد سبد محصولات به خودروهای مونتاژی و وارداتی اختصاص پیدا کند؛ همچنین تا ۱۴۰۷ شمسی، تیراژ سالانه کرمان موتور به عدد ۵۰۰ هزار خودرو در سال می‌رسد.

معاون تحقیق و توسعه کرمان موتور در پایان سخنان خود تأکید کرد سیاست گذاری مدیران این خودروسازی بر آن است که در چشم انداز مسیر توسعه کی ام سی، ۳۰ درصد زنجیره تامین مربوط به قطعات وارداتی و ۷۰ درصد دیگر سهم ساخت داخل باشد. در حال حاضر متوسط داخلی سازی در محصولات کرمان موتور نزدیک به ۴۰ درصد است و در محصولات پلتفرم PS1 نیز، این میزان ۶۸ درصد بوده و به زودی به بالای ۷۰ درصد خواهد رسید.

در همین راستا شرکت کرمان موتور اقدام به احداث خطوط تولید باک پلیمری، گیربکس CVT و دوکلاچه، موتور ۱.۵ لیتری TGDI برند JAC، رنگ آمیزی تمام مکانیزه و ادوات پلیمری نموده تا تولید خود را با تعمیق بیشتر داخلی سازی و همچنین کاهش ارزبری ادامه دهد.

احداث مرکز توسعه نرم‌افزارهای خودرویی کرمان موتور (متا) در دانشگاه شریف

دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور با هدف اتصال دانشگاه و صنعت در مرکز همایش‌های دانشگاه شریف برگزار شد. در این مراسم که با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و میهمانانی از کشورهای چین و روسیه برگزار شد، مرکز توسعه نرم‌افزارهای خودرویی کرمان موتور (متا) در محل دانشگاه شریف مورد بهره‌برداری قرار گرفت. دوره نخست این رویداد سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود.

علاوه بر معاون تحقیق و توسعه کرمان موتور، این رویداد سخنرانان دیگری نیز داشت؛ در ابتدای مراسم دکتر حسن حدادپور معاون پژوهشی ریاست دانشگاه شریف در سخنانی با اشاره به به روند خروج نخبگان از کشور نسبت لزوم به کارگیری این قشر در صنایع مختلف تأکید کرد. وی در ادامه ضمن مرور کارنامه پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف در حوزه خودروهای برقی، از آمادگی این مجموعه برای همکاری ویژه با کرمان موتور خبر داد.

در ادامه سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت از عملکرد کرمان موتور به عنوان فعال بخش خصوصی تجلیل کرد و وعده داد در دوره جدید وزارت صمت هماهنگی بیشتری در سیاست گذاری و هدایت صنعت بزرگ خودرو برقرار خواهد شد.

همکاری کرمان موتور با شرکت طراح و سازنده آئوروس سنات!

دیگر سخنران کیتونکست ۲، شمیت نیکولای از شرکت مطرح روسی Nami بود؛ قرار است کرمان موتور با نامی برای توسعه محصولات جدید دو پلتفرم KP1 و KP2 همکاری کند. طراحی و توسعه سیستم انتقال قدرت DHT و قوای محرکه هیبرید از بخش‌های مهم همکاری کرمان موتور و نامی هستند. شرکت روسی Nami همان کمپانی است که طراحی و توسعه خودروی معروف آئوروس سنات را بر عهده داشته است.

در کیتونکست ۲، چهار پنل و کارگاه آموزشی با موضوعات طراحی استایل خودرو، قوای محرکه، نرم افزار و برق خودرو و حوزه شبیه سازی برای علاقه مندان برگزار شد؛ همچنین نتایج مسابقه بزرگ طراحی خودروی کرمان موتور اعلام شد و طی آن صاحبان ده اثر برگزیده برای آموزش و همکاری از سوی کرمان موتور به مرحله بعد مسابقه فراخوانده شدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. C4

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    ازون همایشاست که موزها ، سیب ها و میوه های فصل به طرز ناجوانمردانه ای تکه تکه میشن و شیرینی ها یکی پس از دیگری ناپدید ‌. یکی هم اون بالا برای دل خودش حرف میزنه ‌. گهگاهی هم برای موفقیت خودشون یه کف مرتب میزنن . از همون جلسه هاست
    کرمون موتور ، عزیزدل ، شما که تهش میخای همون جک و دوستان چینی بیاری مونتاژ کنی و با تغییرات حداقلی به اسم فیس لیفت ، چند ده میلیون بکشی رو ماشین . دیگه این همایشا و هزینه ها برا چیه ‌. همینم بزار تو جیبت یه وقت پولت کم نشه
    حداقل کاش میشد یه مقدار پول میدادی ، چند تا جوون رو بورسیه میکردی میفرستادی چین و روسیه ، تا کمی از دنیای خودروی امروز رو بشناسن و علم روز رو یاد بگیرن و بعدش بیاری تو مجموعه خودت ازشون کار بکشی
    یه خسته نباشید هم بگم به پدال که ساعت ۳ و ربع بامداد پست گذاشت !

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (901 ديدگاه)

      بازم ا…ل چینی با نام جدید
      مسخره تر از این شرکت های ایرانی ما نداریم

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. Yaghoob

      ۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (342 ديدگاه)

      همه حرفات درسته
      ولی روسیه علم خودروسازی داری؟

  2. AMANTE

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1910 ديدگاه)

    چرا من احساس میکنم این هاچ بک جدید همون جک J3 هست که قراره تغییر شکل اش بدن.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  3. علی جردن

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2110 ديدگاه)

    شرکت در مسابقه طراحی خودرو و مسابقه نام گذاری روی ایگل به شرکتت مسابقه حس شرکت در مسابقه فرمول وان میداد امیدوارم بازم مسابقات خودرویی این چنینی برگزار بشه هم استعداد یابی میشه و هم ماشین بازان توانایی هاشونو به چالش می کشن

    👏🏻

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. نیو کار

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اسم نصفی از سگ ها ایران گذاشتن شادو بعد اینا برای ماشین میزارن این طراح اسم خودرو های کرمان جنس خالص میزنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. عمو مایک

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    کرمان موتور داره اسم تمام شخصیت های انیمیشن سونیک رو روی ماشین هاش میزاره 😂😂😂

    لابد بعدش یه توربو رو اینا میزاره اسمش میشه سونیک
    یه ماشین شهری کوچولو میاره اسمش رو میزاره ایمی رز
    یه پیکاپ هم میاره اسمش میشه ناکلز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا