کیامسی SR3 جدید چه تفاوتهایی با جک S3 دارد و چه تغییراتی را تجربه کرده است؟ پاسخ این سؤالات را در ادامه میتوانید بخوانید.
جک S3 یکی از ارزانترین و قدیمیترین کراساوورهای بازار کشورمان محسوب میشود. این خودرو از سال ۱۳۹۶ به ایران آمد. S3 که پس از S5 دومین کراساوور جک در بازار ایران محسوب میشد، به لطف خوشنامی برند جک در کشورمان و محبوبیت برادر بزرگترش در بازار، فروش مناسبی را تجربه کرد و طی این سالها بدون هیچ تغییری تولید شد. حال سرانجام پس از حدود هفت سال تولید، کرمان موتور به تولید این کراساوور کوچک چینی پایان داده و قصد دارد جدیدترین نسخه آن را روی خط تولید ببرد. این نسخهٔ جدید قرار است مثل دیگر محصولات جدید کرمان موتور، با برند کیامسی عرضه شود و کرمانیها نام SR3 را برای آن در نظر گرفتهاند. در ادامه به بررسی تغییرات و تفاوتهای کیامسی SR3 با جک S3 خواهیم پرداخت.
معرفی اجمالی جک S3
جک S3 کراساوور کوچکی است که اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۳ رونمایی شد. این خودرو در طول عمر خود چند باز فیسلیفت شده است. اولین فیسلیفت بزرگ S3 که تغییرات قابلتوجهی را در طراحی چراغها به همراه داشت، در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت و یک سال بعد بازهم شاهد اعمال تغییراتی در دماغهٔ خود بودیم. بااینحال، کرمان موتور هیچکدام از این فیسلیفتها را به ایران نیاورد و به تولید همان نسخهٔ اولیه ادامه داد. آخرین فیسلیفت S3 در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۹ معرفی شد و حالا قرار است با چند سال تأخیر، این نسخه را با نام کیامسی SR3 در بازار ایران ببینیم.
تفاوتهای بیرونی کیامسی SR3 با جک S3
در جدیدترین فیسلیفت S3، جک اقدام به بازطراحی کامل دماغهٔ خودرو کرده و حالا نمایی کاملاً متفاوت از قبل را میبینیم. اصلیترین ویژگی در نمای جلوی SR3، چراغهای دوقسمتی است که شامل دیلایتهای باریکی در بالا به همراه چراغهای اصلی در قابی بزرگ در طرفین سپر میشود. علاوه بر این، جلوپنجره هم از نو طراحی شده و فرمی ششضلعی پیدا کرده است. در قسمت جانبی، تغییر خاصی را نمیبینیم و شاهد همان پروفیل قبلی هستیم. تنها تفاوت قابلذکری که در اینجا دیده میشود، مشکی شدن ستون C است تا طرح سقف شناور را ایجاد کند ولی این کار با بیسلیقگی انجام شده و کمکی به بهبود نمای جانبی خودرو نکرده است.
در قسمت عقب، چراغهای جدیدی دیده میشود که کوچکتر شده و توسط تریم کرومی سراسری که بالای جا پلاک کار شده به هم متصل شدهاند. بازطراحی سپر نیز تکمیلکنندهٔ تغییرات ظاهری این کراساوور کوچک سالخورده هستند. بهطورکلی، هرچند شاید طراحی جدید دماغهٔ SR3 بهخودیخود مدرن به نظر برسد ولی هماهنگی چندانی با طراحی کلی بدنهٔ خودرو ندارد. تغییرات بخش عقبی هم صرفاً نمای متفاوتی را ایجاد کردهاند که لزوماً به معنای زیباتر شدن نیست. با این فیسلیفت، ابعاد SR3 به میزان خیلی جزئی تغییر کرده و حالا ۴,۳۴۵ میلیمتر طول، ۱,۷۶۵ میلیمتر عرض و ۱,۶۴۰ میلیمتر ارتفاع دارد.
تفاوتهای داخلی کیامسی SR3 با جک S3
یکی از مشکلات جک S3 در قیاس با رقبای جدیدتری مثل امویام X33 کراس و حتی X22 پرو، طراحی قدیمی داخل خودرو بود که نهتنها کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بلکه فاقد ظرافت به نظر میرسید. خوشبختانه اما در SR3 شاهد داشبورد کاملاً جدیدی هستیم که هرچند شاید بهاندازهٔ کراساوورهای جدیدتری همچون X33 کراس مدرن و امروزی به نظر نرسد ولی بهمراتب بهتر از S3 است. در اینجا شاهد یک نمایشگر لمسی بزرگتر ۱۰.۲۳ اینچی هستیم که در بالای داشبورد خودنمایی میکند. علاوه بر این، خوشبختانه خبری از دریچههای تهویهٔ عمودی قدیمی نیست و جای آنها را نمونههای افقی با طراحی جدیدتر گرفته است. مقابل راننده، غربیلک فرمانی با طراحی جدید و صفحه آمپر جدیدی را میبینیم که البته همچنان آنالوگ است. رو دریها نیز نسبت به قبل تغییر بزرگی را تجربه نکردهاند. بهطورکلی، SR3 در داخل شرایط بسیار بهتری نسبت به قبل پیدا کرده است هرچند که هنوز هم شبیه خودروهای یک نسل قبل به نظر میرسد.
مقایسه امکانات کیامسی SR3 با جک S3
کیامسی SR3 علاوه بر برخورداری از داشبورد کاملاً جدید، در بخش تجهیزات هم ارتقاء پیدا کرده و به امکانات بیشتری مجهز شده است. لیست آپشنهایی که به این خودرو نسبت به جک S3 اضافه شده عبارت است از:
- ایربگهای جانبی (مجموعاً چهار ایربگ)
- سنسور پارک جلو
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- چراغهای خودکار
- آینههای جانبی تاشو برقی
- گرمکن صندلیهای جلو
- پاور ویندوز
- نمایشگر بزرگتر ۱۰.۲۳ اینچی
- آنتن کوسهای
دیگر امکاناتی که قبلاً در جک S3 وجود داشت و همچنان در SR3 هم ارائه میشود شامل موارد زیر خواهد بود:
- دو ایربگ جلو
- کنترل پایداری
- کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور دنده عقب
- دوربین دنده عقب
- سیستم کنترل دینامیکی خودرو
- سانروف
- سنسور نور
- دیلایت
- تنظیم برقی آینههای جانبی با گرمکن
- فرمان برقی چرمی
- کروز کنترل
- کامپیوتر سفری
- صندلیهای چرمی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- ۶ بلندگو
- بلوتوث
تفاوت موتور کیامسی SR3 با جک S3
کیامسی SR3 در بخش قوای محرکه هیچ تغییری را نسبت به S3 تجربه نکرده است و همچنان از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند که ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم مثل قبل توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. فرمان برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و نیمهمستقل میل پیچشی در عقب و رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی با لاستیکهای ۲۰۵ هم از دیگر ویژگیهای این کراساوور کوچک کرمان موتور هستند.
قیمت کیامسی SR3
کرمان موتور هنوز قیمت SR3 را اعلام نکرده است و آخرین قیمتی که برای جک S3 اعلام شده نیز ۹۳۰ میلیون تومان در تیر ۱۴۰۳ بوده است؛ بنابراین، با توجه به تورم شدیدی که ماهیانه قیمت خودروها را افزایش میدهد و همینطور تغییراتی که در SR3 صورت گرفته است قطعاً برای این مدل جدید باید انتظار قیمتی بیش از یک میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلیترین رقیب SR3 در بازار ایران، امویام X33 کراس است که هماکنون در نسخهٔ اتوماتیک قیمت کارخانهای یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومانی دارد. علاوه بر این، بک X3 پرو از زیرمجموعهٔ کرمان موتور یعنی خودروسازان بم نیز با همین قیمت عرضه میشود.
amir
۱۶ بهمن ۱۴۰۳واقعا زشت تر شده
محمد
۱۶ بهمن ۱۴۰۳ماشین بادوام و کم آزاریه فقط قیافه فاجعه ای داره نکته تلخش اینجاست که این ماشین ۲۰۱۹ طراحیش به روزتر و قابل تحمل تر شده الان بعد ۶ سال دارن به اسم ماشین جدید وارد بازار ایران میکنن
سهیل
۱۶ بهمن ۱۴۰۳فکر کنم الان دارندگان نسل قدیم به همون طراحی قدیمی افتخار کنن. ولی طراحی داخلیش بهتر شده.
در کل خودروی فوق العاده نرم و بی آزاریه.
فقط قدرت موتورش کمی پایین هست.
ولی با توجه به قیمتش در مقابل هر خودروی ایرانکندرو و سایپا مثل جواهره. نمایندگیهای خوب و آدمی هم داره.
Ali
۱۶ بهمن ۱۴۰۳یکی از زشت ترین ماشین هایی که دیدم