اگر مالک یکی از خودروهای کرمان موتور هستید و میخواهید از شرایط و مدتزمان گارانتی آن آگاهی یابید این مطلب را از دست ندهید.
کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان ارتباط مستقیمی با نوع قطعات بکار رفته در آنها دارد. اگرچه کیفیت خودروهای تولید داخل اصلاً رضایتبخش نیست اما ارائه گارانتیهای جامع و طولانیمدت میتواند تا حدی این نقیصه را پوشش دهد هرچند متأسفانه در این بخش نیز شاهد مشکلاتی از قبیل کمبود قطعات، خواب طولانیمدت خودرو در نمایندگیها، عدم پوشش گارانتی برخی قطعات و… هستیم. با این تفاسیر انتخاب خودروهایی که گارانتی مناسبی داشته باشند امر مهمی خواهد بود. پیش از این به بررسی گارانتی خودروهای ایرانخودرو، سایپا و مدیران خودرو پرداختهایم و حالا نوبت به آگاهی از شرایط گارانتی خودروهای کرمان موتور میرسد.
گارانتی خودروهای کرمان موتور
شرکت کرمان موتور یا KMC محصولات خود را به مدت ۶۰ ماه بعد از تاریخ تحویل خودرو یا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد (هرکدام زودتر فرا رسد) گارانتی میکند. در ادامه به شرایط گارانتی قطعات این خودروساز میپردازیم.
- قطعات تزئینی
قطعاتی مانند روکش صندلیها، آینهها و … به عنوان قطعات تزئینی شناخته میشوند و به هنگام تحویل خودرو توسط اداره تحویل، بینقص بودن ظاهری آنها به استحضار مشتری رسانده میشود. لذا پس از تحویل خودرو و تائید سلامت این قطعات توسط خریدار و تکمیل فرم مربوطه، قطعات فوق مشمول گارانتی نخواهند بود.
- قطعات مصرفی
به قطعاتی اطلاق میگردد که عمر آنها نسبت به سایر قطعات خودرو محدودتر بوده و بهصورت عادی پس از مدتی محدود یا مقدار کارکرد خاصی مستهلک شده و میبایست تعویض شوند. استهلاک این قطعات رابطه مستقیم با نحوه استفاده از خودرو توسط کاربر آن دارد. لیست برخی از این قطعات که شامل شرایط گارانتی میشوند به شرح ذیل اعلام میگردد:
- بست ها ۲.خارهای تزئینی ۳.فیوزها ۴.فیلترها ۵. انواع روغنها ۶. مایع خنککننده (ضدیخ)
- سایر قطعات
چنانچه علت معیوب شدن قطعه طبق نظر کارشناس نمایندگی مجاز و یا دفتر مرکزی ناشی از کیفیت قطعه باشد، قطعه و اجرت آن طبق خطمشی گارانتی شرکت مشمول شرایط گارانتی خواهند بود.
مواردی که مشمول گارانتی نمیشوند
- قطعاتی که به غیر از نقص ساخت و جنس دچار ایراد شده باشند (استفاده نادرست، تصادفات و …)
- در مدت گارانتی، در صورت استفاده از قطعات غیر اصلی (قطعاتی که از طریق شرکت اصلی تهیه و توزیع نمیگردد، حتی اگر دارای آرم سازنده اصلی باشد) و بروز عیب، قطعه معیوب و سیستمهای مرتبط با آن شامل گارانتی نمیشوند.
- هرگونه دستکاری غیراصولی، تغییر و یا نصب سیستمهای اضافه بر روی خودرو بدون مجوز شرکت سازنده و یا استفاده از آپشن هایی که مغایر با وضعیت استاندارد و طراحی خودرو هستند، باعث خارج شدن مجموعههای مرتبط از شرایط گارانتی خواهد شد (مانند استفاده از رینگها و لاستیکهای غیراستاندارد که سبب خروج مجموعه جلوبندی از شرایط گارانتی میگردند، نصب سیستمهای پخش، دزدگیر و… که موجب خروج سیستمهای برقی از تعهد گارانتی میشوند و غیره) همچنین نصب هرگونه تجهیزات اضافی و آپشن برای تزئینات خودرو نیز باعث خارج شدن قطعات مرتبط از شرایط گارانتی خواهد شد (مانند نصب کفپوش در کف اتاق که باعث عدم رعایت گشتاور در مونتاژ مجدد صندلی و کمربندها خواهد شد، نصب روکش صندلی برای خودروهایی که دارای ایربگ جانبی هستند که باعث عدم عملکرد صحیح ایربگ میگردد و غیره)
- صدمات ناشی از عوامل غیر مرتبط با ساختار خودرو از قبیل تصادفات، سنگ خوردگی، خراش، سرقت، آتشسوزی، بلایای طبیعی و غیرمترقبه (طوفان، تگرگ، صاعقه، سیل، جنگ، اغتشاش و آشوب و…)
- هزینه پارکینگ و عدم استفاده از خودرو و بکسل کردن خودرو (بکسل کردن خودرو در شرایط خاص به تشخیص شرکت، گارانتی خواهد بود)
- خسارت وارده به خودرو به دلیل عدم سرویس و نگهداری صحیح از قبیل عدم مراجعه به موقع سرویسهای ادواری در نمایندگیهای مجاز، استفاده از سوخت یا مکملهای غیراستاندارد، عدم استفاده از روغنها و روانکارهای توصیه شده و… موجب خروج قطعات مرتبط از شرایط گارانتی خواهد بود.
- صدماتی که به علت عدم استفاده طولانیمدت از خودرو به آن وارد میشود مانند خسارت ناشی از روغنموتوری که به دلیل عدم روشن شدن طولانیمدت موتور به آن وارد میگردد، خالی شدن باتری به واسطه عدم استفاده از خودرو برای مدتزمان طولانی، هرگونه آسیبی اعم از طبیعی و غیرطبیعی به رنگ و بدنه خودرو که ناشی از توقف طولانی باشد و غیره، مشمول گارانتی نمیگردند.
- خرابی قطعات و یا بروز ایراداتی که ناشی از تصادف، تعویض اتاق کامل خودرو و یا استفاده نامتعارف از خودرو مانند حمل بار با وزن بیشتر از حد مجاز و … باشد.
- استفاده از خودرو در مسابقات رالی، سرعت و …
- وجود هرگونه گرده رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در یک محیط نامناسب باشد.
- هرگونه تغییرات در خودرو و تقویت آن با حذف برخی از قطعات و جایگزینی با قطعات دیگر و یا تغییرات در نرمافزار ECU موتور و یا نرمافزار TCU گیربکس و …
- تأثیر موارد پراکنده در محیط، مانند سموم دفع آفات نباتی، فضله پرندگان، شیره درختان و غیره و همچنین عوامل جوی نظیر بارانهای اسیدی و انواع آلودگیهای زیستمحیطی و سایر عوامل تأثیرگذار بر بدنه و رنگ خودرو.
- خسارات ناشی از قرار گرفتن خودرو در میدانهای مغناطیسی قوی و … (کنار پستها و زیر دکلهای فشارقوی انتقال نیرو)
- ایرادات ناشی از تعویض یا تعمیر غیراصولی و یا برداشتن قطعات خودرو
- درصورتیکه مالک، مدارک گارانتی خودرو را ارائه ندهد و امکان اثبات تحت پوشش گارانتی بودن خودرو وجود نداشته باشد.
- قطعاتی که بهطور عادی مصرفی بوده و یا در معرض استهلاک روزمره قرار دارند و نیاز است در یک دوره زمانی مشخص تعویض شوند مانند تسمهها، بنزین، سرریز کردن و یا تعویض انواع سیالات (مانند مایع شیشه شوی، مایع خنککننده موتور و غیره)، روغنها و روانکارها مانند روغنموتور، روغن هیدرولیک و غیره؛ مگر اینکه در مدتزمانی کمتر از حد معمول و استاندارد فرسوده شده باشند و یا خرابی یکی از سیستمهای تحت پوشش گارانتی موجب شود که این قطعات زودتر از موعد معمول تعویض شوند
- صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیرپاشی شده، نمکریزی شده و عوامل بیرونی نظیر شن، سنگریزه، گردوغبار یا سایر عوامل جادهای که باعث فرورفتن بدنه و صدمه به رنگ بدنه یا شکستگی شیشه شود.
- خودروهای معیوب که در مزایده و یا با تخفیف فروخته شدهاند مشمول گارانتی نخواهند بود مگر با مجوز از شرکت سازنده.
- آسیبدیدگی ناشی از حمل بار غیرمجاز و زیاد و همچنین جابجایی نامناسب با خودروبر.
- ایرادات ناشی از رانندگی در آب عمیق و یا شستشوی موتور که باعث نفوذ آب به اجزا الکترونیکی، موتوری و داخلی خودرو گردد.
- خسارت ناشی از استهلاک طبیعی خودرو، فرسودگی و رنگپریدگی.
- درصورتیکه خودرو به روش تبدیل کارگاهی و با استفاده از کیتهای تائید نشده توسط شرکت کرمان موتور، در کارگاههای غیرمجاز دوگانهسوز شود، کلیه قسمتهای موتور و سوخترسانی و سیستم ترمز از شرایط گارانتی خارج خواهند شد.
- ایرادات ناشی از استفاده از باتری با آمپراژ نامناسب.
- استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن رنگ خودرو یا تزئینات داخلی.
- عدم مراجعه مالک خودرو مشمول فراخوان پس از اعلام فراخوان از سوی شرکت به نمایندگیهای مجاز، موجب خروج قطعات مرتبط از شرایط گارانتی و سلب مسئولیت از شرکت خواهد شد.
- در صورت وارد شدن نیروی مازاد بر مکانیسم بر اثر تصادف یا وارد شدن ضربه فرمان (غالبا به مکانیسم فرمان و…) یونیت فرمان برقی و دیگر قطعات مکانیسم مشمول شرایط گارانتی نخواهد شد
- موارد زیر موجب خروج خودرو از شرایط گارانتی میگردد
- دستکاری کیلومتر خودرو.
- عدم انجام سرویس اولیه مطابق شرایط تعیین شده توسط شرکت کرمان موتور.
- تعمیر خودرو در مکانهایی غیر از نمایندگیهای مجاز و مورد تائید شرکت.
- مواردی که به تشخیص شرکت، نقص فنی ناشی از عدم انجام به موقع سرویسهای دورهای بوده است.
نکته: انجام خدمات سرویس اولیه تا پیمایش ۵۰۰۰ کیلومتر و قبل از سپری شدن یک سال از تاریخ تحویل خودرو (هرکدام زودتر فرا رسد) الزامی بوده و عیوب ناشی از عدم انجام این سرویس باعث خروج مجموعههای مرتبط خودرو از شرایط گارانتی میگردد.
توجه: گارانتی رنگ خودرو در صورت رعایت نکات و شرایط مطرح شده سه سال از تاریخ تحویل خودرو به مشتری خواهد بود.
مطابق آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو، کلیه خدمات ارائه شده از طرف نمایندگی برای گارانتی خودروهای کرمان موتور به مدت ۲ ماه یا ۳۰۰۰ کیلومتر کارکرد و قطعات به مدت ۶ ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر هرکدام زودتر فرا برسد (مطابق شرایط اعلام شده) میبایستی تضمین گردد. عیوب ناشی از عدم انجام سرویسهای دورهای در شبکه نمایندگیهای مجاز شرکت کرمان موتور، باعث خروج مجموعههای مرتبط خودرو از شرایط گارانتی میگردد.
زمان انجام سرویسهای ادواری در شرایط آب و هوایی سخت و مناطق پر گردوغبار و آلوده بایستی کوتاهتر باشد. در چنین شرایطی توصیه میشود که پیوسته سطح روغن، آب و وضعیت تسمهها را بازدید نمایید. به خاطر داشته باشید که تعمیرات صحیح و تعویض قطعات اصلی فقط در نمایندگیهای مجاز شرکت کرمان موتور و به دست تکنسینهای آموزش دیده میسر است. هزینه قطعات تعویض شده و یا مواد مصرف شده برای خودرو در سرویسهای ادواری بهطور جداگانه مطابق قوانین و قیمتهای شرکت محاسبه شده و از مشتری اخذ میگردد.
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۳متاسفانه همه جای کشور در مورد مراجعه مردم واسه گارانتی ماشین و موبایل و لوازم خونگی و ………. رضایت مندی وجود نداره چون مردم نمیتونن از خدمات پس از فروشو گارانتی به درستی استفاده کنن و هیچوقتم دولت یه فکر اساسی درباره این موضوع نکرده
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۳باید برخورد بازدارنده انجام بشه و جریمه های سنگینِ پیشبینی شده اعمال بشه تا هم خودروسازای داخلی و همروارد کننده های خودرو به ارائه گارانتی با کیفیت مناسب ترغیب بشن
heshmat021
۷ خرداد ۱۴۰۳هیج جای جهان بار جریمه نشده این چیزارو درست کرد
راه اش بازار ازاد و رقابته که نیست
زیزیگولو
۸ خرداد ۱۴۰۳همه جای دنیا علاوه بر رقابت اتفاقاً جریمه ها و غرامت های سنگینم وجود داره
۷ خرداد ۱۴۰۳T8 : ماشین آفرودی که تو جاده خاکی ای که ۴۰۵ میره گیر میکنه
جرمی کلارکسون
۷ خرداد ۱۴۰۳تو گل گیر کرد زنگ زدن پاترول اومد کشیدش بیرون
۷ خرداد ۱۴۰۳کپی از تویوتا هایلوکس کرده ولی بعضیا میگن از هایلوکس بهتره 😂
جرمی کلارکسون
۷ خرداد ۱۴۰۳شیطونه میگه برم با هایلوکس ریز بگیرمشون 😈
جرمی کلارکسون
۷ خرداد ۱۴۰۳زیر رو نوشتم ریز 🤦
پیام
۷ خرداد ۱۴۰۳اینم کیفیت چینی
بازم کارشنا میگن که چینی خوبه؟! تا چند سال گارانتی داره؟!!!
https://www.instagram.com/reel/C6emzaDo_wh/?igsh=MTd0c21tamQ4NWh4dA==
جنس چینی و ایرانی = آشغال
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۳چینیا فقط یه ظاهر دارن که همونم از برندهای مشهور دنیا کپی کردن
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/design/%DA%A9%D9%BE%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/
۷ خرداد ۱۴۰۳برادر من همه چینی ها بد نیستن مثل هایما مثل تیگو ۸ مثل رولزرویس
در ضمن دوستان اگه تاریخ بخونید متوجه میشوید رولزرویس مال چینه ولی واسه اینکه ماشین های افت قیمت نکنه میگن مال کشورهای دیگست
حسن
۷ خرداد ۱۴۰۳اینکه کلا شد موارد باطل شدن گارانتی
یه صفحه نوشته تماما مواردی هست که شامل گارانتی نیست
یه دفه مینوشتی نخرید گارانتی نداره یا اگه خریدید ببرید بذارید تو اتاق برا دکور سوارش بشید استارت بزنید شامل گارانتی نمیشه
مهدی علیزاده
۸ خرداد ۱۴۰۳سلام . بد قول ترین خودرو ساز کشور در تحویل خودرو
بهنام
۲۱ تیر ۱۴۰۳من ی جک اس ۵ ثبت نام کردم که بعد ۲ ماه تاخیر گرفتم همون اول داستان منبع اگزوز ماشین کوچک کردن و خروجی های اگزوز بجای اینکه از داخل سپر خارج بشه از زیر سپر خارج شده که تو نمونه های قبل این شکلی نبود شایدم ورق آهن گرون شده صرفه جویی کردن!؟،تو نمایندگی گفتم گفتش همینه که هست ٫بعدش ماشین گیربکس فوق العاده خنگی داره میزاری دنده عقب استخاره میاد برم نرم سرویس کرده مارو،بردمنشون دادم نتونستن درست کنن گفتن همین شکلیه،فوق العاده بی کیفیت و سنگینه ماشین، سر و صدای خیلی زیادی داره همون ماه اول کارواش نبرده رنگ کاپوت چند جا پریدگی پیدا کرده،، خواهشا تو خریدتون دقت کنید مچکرم🙏
رضا بهی
۱۸ مرداد ۱۴۰۳سلام
من در آبان ۱۴۰۱ جک j4 خریدم در سال بعد متوجه صدای ناهنجاری شدم که چند بار به نمایندگی گفتم متوجه اشکالش نشدند
بعدش هرازچندگاهی وقتی تو دنده d یا R میزدم حرکت نمیکرد
خاموش میکردم و دوباره روشن تا راه بیفتد و …
الان بیش از دوماه است تو نمایندگی خوابیده و احتمالا میخواهند گیربکس اتوماتیک را کلا تعویض کنند
این خسارتی که دو این دوماه بر من وارد شده را چه کسی جبران میکنه؟
شرکت چه تعهداتی در این رابطه داره؟
مهدب
۱۴ آذر ۱۴۰۳طبق قانون بعد گذشت 72 ساعت از پذیرش اگه خودرو تحویل نگردد در شرایط گارانتی البته یا باید خودرو جایگزین بدن که اینا ندارن. یا بعد از اتمام کار میتونید فاکتور ترخیص رو ببرید یا شرکت برای خسارت یا شکایت به صنعت و معدن برای تایین خسارت. خواب خودرو در شرایط گارانتی البته اگه میخایید حق بگیرید. باید حوصله کنید. قانونش تو سایت ها هست. توضیح دادن. من خودم. سه بار از سایپا بدون هیچ دردسری خسارت گرفتم البته هم حوصله کردم. و هم زمان داشتم حق گرفتنی قانون هم هست هر کی هم میگه نمیدن. اشتباه میکنن. من از شرکتی خسارت گرفتم که سر یه ایرانو کلاه گزاشته.
حمید
۲۹ مرداد ۱۴۰۳هنگام خدمات در کرمان موتور راننده را نمیگذارند بر خودروی خودش نظارت داشته باشه و هزینه های، سرسام اور زیادی میگیرن و در بسیاری از موارد قطعه ندارن بیچاره مون کردن