سدان جدید ایگل از کرمان موتور نسبت به جک J4 چه تغییراتی را تجربه کرده است و آیا ارزش پرداخت ۶۰ میلیون تومان بیشتر را دارد؟
کرمان موتور که یکی از بزرگترین خودروسازان خصوصی کشورمان محسوب میشود، پس از سالها مونتاژ خودروهای مختلف از برندهایی مثل دوو، هیوندای، لیفان و جک، اولین محصول با برند خودش را به بازار فرستاده است. این حرکت اما فعلاً به شکلی بسیار ابتدایی صورت گرفته زیرا سدان ایگل بهعنوان اولین خودروی بومی با برند کرمان موتور، چیزی بیشتر از یک فیسلیفت روی جک J4 نیست. کرمان موتور اواسط مهرماه امسال برای اولین بار فروش ایگل را با تحویل سهماهه آغاز کرد و بنابراین بهزودی این خودرو را در خیابانها خواهیم دید؛ اما ازآنجاییکه تولید و عرضهٔ جک J4 هم همچنان ادامه دارد، این سؤال مطرح میشود که از بین J4 و ایگل، کدامیک انتخاب بهتری خواهد بود؟
همچنین بخوانید:
مقایسه جک J4 و فردا ۵۱۱، ارزانترین سدانهای چینی بازار
مقایسه شاهین اتوماتیک و جک J4، ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار
مقایسه کی ام سی ایگل با شاهین پلاس، کرمان موتور در برابر سایپا
معرفی خودروها
جک J4 اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و کرمان موتور از سال ۱۳۹۷ مونتاژ آن را در کشورمان آغاز کرد. این خودرو هرچند به لطف قوای محرکهٔ اقتصادی و کماستهلاک توانست نظر برخی خریداران را جلب کند اما طراحی قدیمی و نهچندان زیبای آن خیلیها را برای خرید دچار تردید میکرد. ازاینرو، کرمان موتور در تابستان ۱۴۰۱ خبر از خریداری پلتفرم این خودرو داد تا پروژهٔ فیسلیفت آن را آغاز کند. این خودرو که ایگل نام گرفت، اولین بار در نخستین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور ۱۴۰۱ به شکل پروتوتایپ به نمایش درآمد. پس از چند بار رونمایی از نسخههای آزمایشی این خودرو در نمایشگاههای مختلف، سرانجام نسخهٔ تولیدی و نهایی ایگل را در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ دیدیم. هدف اصلی در این فیسلیفت بخشیدن نمایی جذابتر و جوانپسند به J4 بوده است و طراحی آن توسط حسین وفایی صورت گرفته است یعنی کسی که قبلاً لوگوی کرمان موتور را طراحی کرده بود.
طراحی بیرونی
در ایگل، قسمت جلو و دماغهٔ J4 در اینجا کاملاً بازطراحی شده و حالا شاهد چراغهای جدیدی هستیم که البته فرم کلی آنها شبیه همان چراغهای جک است اما این چراغها حالا توسط یکتریم کرومی پهن به هم متصل شدهاند که زیر آن جلوپنجره باریکی کشیده شده است. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغها هم بروز شده است درحالیکه در پایین سپر ورودی هوایی با تریم کرومی در بالای آن دیده میشود و در لبه کاپوت لوگوی کرمان موتور خودنمایی میکند. هرچند تلاش کرمان موتور و طراح ایرانی برای جذابتر و بروزتر کردن ظاهر جک J4 قابلتقدیر است اما در قسمت جلو چندان موفق به ارائهٔ نمای زیباتری نشدهاند. البته لازم به ذکر است که در این پروژه محدودیت بودجه بشدت دستوبال طراحان را بسته بوده و اجازهٔ تغییرات بزرگتر و بنیادیتری را نداده است.
در قسمت جانبی هم مثل اکثر فیسلیفتها تغییر خاصی صورت نگرفته و شاهد همان پروفیل جانبی جک J4 هستیم. تنها تغییر در این قسمت استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید است که طراحی جذابتری نسبت به J4 دارند. علاوه بر این، تریمی هم روی رکاب اضافه شده که سعی دارد خودرو را اسپرتتر جلوه دهد. در قسمت عقب هم حجم تغییرات اندک است تا جایی که اینجا هم همان نمای آشنای سدان چینی را میبینیم. بااینحال، کرمان موتور با طراحی سپر جدید با تریم مشکیرنگ کرکرهای، بال کوچک روی لبه صندوق و چراغهای دودی بیرنگی که توسط یک تریم کرومی به هم متصل شدهاند، سعی کرده نمای مدرنتر و اسپرتتری به ایگل ببخشد. درمجموع، با اینکه طراحی بیرونی ایگل بروزتر از J4 به نظر میرسد اما میشد با تغییراتی بهتر و بیشتر و همینطور کمی هزینهٔ بیشتر، نمای زیباتر و عامهپسندتری به این سدان جمعوجور بخشید.
داخل
با وجود تغییرات قابلتوجهی که در طراحی بیرونی ایگل صورت گرفته است، در داخل شرایط ناامیدکننده خواهد بود زیرا سدان ملی کرمان موتور در اینجا هیچ تفاوت بزرگی با J4 ندارد و شاهد همان داشبورد قبلی هستیم. کرمان موتور در اینجا صرفاً از تریم دورنگ برای صندلیها و رو دریها استفاده کرده است تا کابین پلاستیکی و سیاه J4 را کمی بهتر جلوه دهد. البته در نمونههای تولیدی نهایی، صفحه آمپر تمام دیجیتالی را هم میبینیم که جایگزین نمونهٔ آنالوگ قبلی شده و لااقل کمی نمای مقابل راننده را بروزتر کرده است. هرچند گفته میشود کرمان موتور قصد دارد در آینده نسخهٔ آپشنال ایگل را با داشبورد جدید تولید کند ولی ازآنجاییکه این ماشین عنوان اولین خودروی ملی کرمان موتور را یدک میکشد، بهتر بود از همین ابتدا با داشبورد جدید عرضه میشد تا بیشتر بتواند خود را از جک J4 متمایز کند.
امکانات و تجهیزات
ایگل از لحاظ امکانات هم تفاوت خاصی با J4 ندارد و همان تجهیزاتی که قبلاً در سدان چینی وجود داشت را در این محصول جدید هم میبینیم. این امکانات شامل موارد زیر میشود:
- دو ایربگ
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور پارک عقب
- سنسور نور
- پنجرههای برقی
- آینههای جانبی برقی با گرمکن
- کامپیوتر سفری
- دیلایت
- نمایشگر لمسی ۸ اینچی
- کروز کنترل
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم صوتی با ۶ بلندگو
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
در ایگل علاوه بر موارد فوق، فقط تریم دورنگ و صفحه آمپر دیجیتالی را میبینیم و بنابراین، سدان جدید کرمان موتور هنوز هم از لحاظ امکانات در برابر رقبایی مثل تارا، دنا پلاس و شاهین حرف چندانی برای گفتن ندارد و با توجه به قیمت، فقدان مواردی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف و سیستم تهویه اتوماتیک بشدت احساس میشود.
پیشرانه
زیر کاپوت ایگل همان پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی J4 قرار گرفته که صرفاً یک بهروزرسانی نرمافزاری را تجربه کرده است. به گفتهٔ کرمان موتور، این پیشرانه حالا ۱۰۴.۵ اسب بخار قدرت تولید میکند که ۱.۵ اسب بخار افزایش را نسبت به جک نشان میدهد ولی عجیب اینکه گشتاور موتور با کاهش قابلتوجه ۹ نیوتن متری نسبت به J4، به ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس CVT قبلی صورت میگیرد اما طبق گفتهها، در آینده احتمال ارائه یک گیربکس پنج سرعته دستی هم وجود خواهد داشت. هرچند خروجی پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری جک برای وزن حدود ۱.۱ تنی خودرو نسبتاً کافی به نظر میرسد و به لطف هماهنگی موتور با گیربکس، شاهد شتاب گیری نسبتاً خوبی هستیم ولی از ایگل هم مثل J4 نباید انتظار رانندگی هیجانانگیزی را داشته باشید.
قیمت و جمعبندی
در حال حاضر، جک J4 از سوی گرمان موتور با قیمت ۸۸۵ میلیون تومان عرضه میشود درحالیکه این شرکت برای ایگل قیمت ۹۴۵ میلیون تومان را اعلام کرده است که افزایش ۶۰ میلیون تومانی را نسبت به جک نشان میدهد. با توجه به تغییرات نسبتاً بزرگی که در ایگل صورت گرفته و همینطور تازگی طراحی آن نسبت به J4 سالخورده، میتوان گفت سدان ملی کرمان موتور ارزش این مبلغ اضافه را خواهد داشت ولی بهطورکلی، ایگل به دلیل عدم تغییر طراحی داخلی که رنگ و بوی کهنگی گرفته است و همینطور کمبود برخی امکانات مهم، در برابر رقبایی مثل تارا V4 و شاهین اتوماتیک کار سختی در پیش خواهد داشت. البته یکی از نقاط قوت این خودرو، استهلاک پایین و ایرادات کمتر نسبت به سدانهای ایرانخودرو و سایپا است درحالیکه به لطف حضور چندین سالهٔ جک J4 در بازار کشور و گستردگی شبکه نمایندگیهای کرمان موتور، از لحاظ تأمین قطعات هم تا حد زیادی خیال خریداران را راحت میکند.
مقایسه مشخصات فنی
جک J4 | کیامسی ایگل | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | |
قدرت | ۱۰۳ اسب بخار | ۱۰۴.۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر | ۱۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | |
طول | ۴,۳۳۵ میلیمتر | ۴,۴۳۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۲۵ میلیمتر | |
ارتفاع | ۱,۵۰۵ میلیمتر | |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۶۰ میلیمتر | |
وزن | ۱۱۱۰ کیلوگرم | ۱۱۶۰ کیلوگرم |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت | |
ظرفیت باک | ۴۵ لیتر | |
حجم صندوق بار | ۵۵۰ لیتر |
𝐀𝐥𝐢
۵ دی ۱۴۰۳اون خط هایی که روسپر ایگل خیلی رو مخه
Parham
۵ دی ۱۴۰۳نمای جلوشو دیدم یاد ماشینای تو بازی Call of Duty Advanced Warfare افتادم.
۶ دی ۱۴۰۳حداقل مانیتور رو بزرگ تر میکردید و قسمت های سفید داشبورد رو طرح چوب میزدین
ولی کاش یکم ارزون تر بود مثلا اگه 800 بود ارزش داشت یا لااقل یه سانروف داشت خوب میشد
javad-bmw
۵ دی ۱۴۰۳مهم ترین سوالم اینه که چرا اسمش شُد ایگل ؟؟
رضا رها
۶ دی ۱۴۰۳باید میذاشتن،تخم ایگل
ایمان چراغی
۶ دی ۱۴۰۳ثبت نام خودرو
مهردادکمال
۵ دی ۱۴۰۳شتاب جک به نسبت ماشینای هم رده اش کمی بهتره تو چند کلیپی که دیدم اینو متوجه شدم . بنظرم از تارای پلاستیکی انتخاب بهتریه اما شاهین جدید و دنا رو به ایگل ترجیح میدم.
بنظرم ماشین کم دردسری باشه و انتخاب خیلی بدی نیست
گاس فرینگ
۵ دی ۱۴۰۳شاهین به جز طراحیش (فقط بیرونی) هیچ برتری به تارا نداره
تارا هم هندلینگ بهتری داره، هم نسبتا جادار تره و هم سبک تره و از شاهین پلاس دقیقا به همین خاطر بهتر راه میره چون موتور گیربکس هردو ماشین یکیه ولی فناوری ساخت بدنه تارا پیشرفته تره همش هم به خاطر این که همون پژو ۳۰۱ فقط جلو و عقبش رو گند زدن توش دیگه قسمت نشد به مهندسیش دست ببرن که الحمدلله توی ریرا اون بخش هم فتح کردن
احمد مورفی
۶ دی ۱۴۰۳نه اشتباه میکنی من دو تا ماشین صفر نوشتم هردو رو از کمپانی تحویل گرفتم،تارا به نام خودم و شاهین G به نام خانومم،آخرش شاهینو نگه داشتیم به هزار و یک دلیل،لذتی که از رانندگی و شتاب شاهین بردم تابحال از هیچ ماشینی این لذت رانندگی رو نبردم،اینم بگم که هر دوسال یکبار ماشین و میدم میره یه صفر میگیرم،قطعا بعد از شاهین دیگه ماشین ایرانی نمی گیرم و به سمت خودروی خارجی میرم،انصافا توقعم رو بالا برد.
گاس فرینگ
۸ دی ۱۴۰۳شاهین جی چون توربو داره گشتاور بیشتر در دور پایین تر بهت میده ولی شاهین پلاس اینطوری نیست و راه رفتن ماشین عین تارا و ۲۰۷ ایران خودرو و به خاطر این که فناوری اتاق شاهین قدیمی تر از تاراست و اتاق یک تیکه داره حدود ۱۰۰ کیلو سنگین تره که توی مدل جی با گشتاور بیشتر موتور یر به یر میشد
ددی
۷ دی ۱۴۰۳دنا جا نداره،نخر،مگر قدت کوتاه باشه
رامین
۷ دی ۱۴۰۳تارا خیلی بهتر از جک هستش حداقل کیفیت رنگ خوبی داره و جنس کابین داخلش هم کیفیت بهتر از جک هستش همین یه ماه پیش فروختم بدترین خودروی سال که از هر جاش بگم من دلال نیستم مصرف کننده بودم واقعا هیچی نیست
همایون
۵ دی ۱۴۰۳این خودرو قبل از اومدن زبان طراحی جدید تویوتا و فراری پورسانگوئه طراحی شد و از اونا تقلید نکرد ولی این روش جدید طراحی رو به بدترین شکل ممکن اجرا کرده البته تقصیری هم نداره
javad-bmw
۶ دی ۱۴۰۳لازم به ذکر است که در این پروژه محدودیت بودجه بشدت دستوبال طراحان را بسته بوده و اجازهٔ تغییرات بزرگتر و بنیادیتری را نداده است.
احتمالا به طراحش گفتن در حد ۵۰ تومن برامون طراحی کن ، طراحش هم اینو تحویل داده.
فارق از این شوخی ها ، واقعا مهندس های بسیار غنی از لحاظ دانش و خلاقیت داریم که به واسطه اینکه بهشون اَمر میشه که چطوری کار کنن مجبورن ، اینا رو تحویل مردمشون بدن.
مجتبی ع
۶ دی ۱۴۰۳این جمله منظورش دستمزد طراح نیست منظورش اینه که به طراح گفتن با همین قالب بدنه فیس لیفت ارزون انجام بده که اون هم اینو در آورده
HesamS500
۶ دی ۱۴۰۳به طراح گفتن فقط سپر جلو با چراغ جلو ( اونم فقط گرافیک نه اندازه و شکل ) با سپر جلو و چراغ های عقب رو تغییر بده خب همین میشه دیگه
مهدی
۶ دی ۱۴۰۳سلام این ماشین از همه نظر ناکارآمد و ضعیف و خوشک و کوچیکه پراید از این بهتره خدمات هم که اصلا نداره و باید شش صبح بری دم نمایندگی تا دو ظهر نوبتت بشه خرید این ماشین بزرگ ترین توهین به خودته به خدا
بابک
۶ دی ۱۴۰۳اگر قرار است نظر فنی و عملکردی درباره خودرو بدهیم، بهتر است حداقل ۵ دقیقه با خودرو رانندگی کنیم بعد نظرات را ارائه دهیم.
ایگل و J4 از لحاظ مصرف و استهلاک پایین و حتی کیفیت قطعات از تارا و شاهین و دنا ، انتخاب بهترین است.
شاهین ظاهر خوبی دارد اما از لحاظ موتور و گیربکس بسیار ضعیف و قدیمی می باشد…موتور شاهین بزرگترین ایراد فنی آن است…وزن اتاق بالا و توان موتور پایین
در ارتباط با دنا و تارا ، هر دو از موتور پر استهلاک و قطعات بدنه و موتوری ضعیفی برخوردارند….بهتر است گول خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا را نخورید اونها هم مثل بقیه نه نیروی فنی درستی دارند و نه قطعات یدکی با کیفیت….
خودروهای چینی معمولا تا ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر ایراد پیدا نمی کنند و در صورت خراب شدن بهتر است موتور کامل تعویض شوند و نه تعمیر….قطعات خودروهای ایرانی حتی تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر هم نمی شود ۱۰۰ درصد بر سالم ماندن آنها امید داشت….تجربه شخصی بنده هم واترپمپ خودروی دنا صفر کیلومتر و هم وسایل برقی تارا صفر کیلومتر در ۲۰۰۰۰ کیلومتر ایراد پیدا کرد و…
در این موضوع که کیفیت قطعات و خودروهای چینی از ایرانی ها بهتر هستند شک نکنید اما در مجموع کیفیت خودروهای چینی که به ایران وارد می شوند نسبت به میانگین استانداردهای خودروسازی جهانی پایین تر هستند…الان انتخاب بین بد و بدتر است...!
به عنوان مثال در ارتباط با استهلاک قطعات موتور ..: جک j4 و ایگل همانند خودروهای ژاپنی و بعضی کره ای ها دارای زنجیرتایم هستند اما خودرو های ایران خودرو و سایپا همگی تسمه تایم دارند که هزینه نگهداری موتور را بالاتر نی برند(البته زنجیر تایم شتاب اولیه خودرو را نسبت به تسمه تایم کمتر می کند اما دوام بیشتری دارد)
به نظر بنده در صورتی که ایگل را بصورت قسطی کرمان موتور بفروشد ، ارزش خرید و استفاده بیشتر نسبت به تارا و دنا و شاهین دارد…
RM
۷ دی ۱۴۰۳من این ماشین رو دارم
ماشین خیلی خوبیه تو این قیمت و وجود این ماشینهای ایرانخودرو و سایپا … بدون تعصب بسیار کم صدا و داخل سربالایی عالیه البته با مود اسپورت … مصرفش ترکیبیش حدود ۷.۵ تو جاده تا ۵.۹ هم میرسه البته بستگی به سرعتتون داره … ضعفش سانروفه وگرنه دوربین ۳۶۰ رو میشه براش نصب کرد … که بنظرم اگر داشت قیمتش هم بیشتر میشد … موتورش هم موتور خوبیه .. ماکلا داخل خودرو سازهای داخلی سه چهار تا موتور تکراری داریم که موتور پراید جد دوتاشه … با این قیمت دلار تو این رنج قیمت سخته خرید ماشین های اروپایی و ژاپنی … من به میزان اسمی قدرت تارا کلا شک دارم این ازش خیلی بهتره تو عمل میتونید چک کنید
محمدباقر
۱۲ دی ۱۴۰۳داخل سربالایی عالیه؟جدا؟
مصطفی
۶ دی ۱۴۰۳باسلام ، من حدود یکسال جی۴ دارم و قبلش پارس تندر داشتم ، تجربه رانندگی ، تو رانندگی ماشین کم صدا و راحتی هست ، مشکل ص ای کابین نداره ، کمکمها مثل ماشین های ایران هست شاید کمی بهتر و نرم تر از ال۹۰ ، فرمان نرم ، جلوبندی خوب ، شتاب مناسب خانواده ولی توی سربالایی خنگ هست و من از مود اسپرت استفاده می کنم ، از نظر جاداری بهتر از پارس تندر و پژو هست ، از لحاظ استهلاک من تا الان یکبار کیلومتر ۵۰۰۰ بردم نمایندگی و مجانی سرویس کامل کردن و با احترام ، از نظر ظاهر ماشین ساده و سنگینی هست ، از نظر مصرف سوخت توی جاده حدود ۷.۵ و داخل شهر ۸.۵ تا ۹ هست . گیربکس cvt کلا تنبل هست ولی خیلی نرم تعویض دنده داره و تو حالت اسپرت شتاب خوب هست و اصلا کم نمیاره حتی سربالایی .
در کل در بازار ایران ما تو رنج زیر یک میلیارد فقط همین انتخابها رو داریم و بهتر در واقعیت زندگی کنیم .
محمد
۷ دی ۱۴۰۳خوب ولی قیمتش بالاست و از طرفی کاش سانروف و کیلس و رادارنقطه کور و ترمز پارک برقی و اتوهلد و ۴ ایربگ حداقل می زاشتن امکاناتش اگر بیشتر بود بهتر میشد
امیر
۷ دی ۱۴۰۳آیا همه این موارد که اسم بردین در تارا و دنا که بالای یک میلیارد قیمت دارن هستن؟
خیلی از خودروهایی که در محدوده یک میلیارد تا ۱/۲۰۰ هم همه اینارو با هم ندارن
شما توقع داری ماشین ۹۰۰ تومانی همه را داشته باشه؟
محمد
۱۳ دی ۱۴۰۳دوست عزیز ماشین اقتصادیه!
حمید
۷ دی ۱۴۰۳بنظرم توی این قیمت 511 فردا موتور بهتره
علیرضا
۷ دی ۱۴۰۳سلام وقت بخیر دوستان عزیز
من چند سال با همه ماشینای ایرانی سر و کله زدم متاسفانه منو راضی نکرد تا اینکه چند ساله فقط از خودروهای ژاپنی استفاده میکنم که واقعا مرگ که نداره هیچ خوش بختانه خرجی هم نداره مزدا ۳۲۳ دارم هم قیمتش مناسبه دو سوم قیمت همین شاهین G .با تفاوت اینکه امکاناتشو هیچ کدوم از خودروهای داخلی نداره مثلا تیپ ۵ فول اتوماتش حدود ۷۰۰ قیمتش یا علی مدد
رامین
۸ دی ۱۴۰۳اون آقایی که گفتند از شاهین وتارا و دنا بهتره اشتباه محض داره میکنه من که سه ساله دنا پلاس دارم فقط آب روغن عوض کردم شتاب وکشش وگیربکس و امکانات و تهیه لوازم یدکی رو هم باید در نظر بگیرید. یک پلوس دنا یا شاهین ۴میلیون هستش ولی مال جک ۴ ۹ میلیون
حمید طالبی
۹ دی ۱۴۰۳جک j5,,باموتور ۱۸۰۰ خیلی بهتر وزیباتر بود، وهست البته یه سری نواقص هم داشت که میشدکه رفع بشه چرا شرکت های ایرانی به جای پیشرفت پس رفت دارن.
محمد
۱۳ دی ۱۴۰۳مشکل جی ۵ ارتفاع پایینش بود که به هر برامدگی گیر میکرد و کف و شاسی داغون میشد
پارسا
۱۰ دی ۱۴۰۳خاک بر سر ایران خودرو و سایپا که بعنوان خودرو ساز ملی فقط بلدند مردم رو سرکیسه کنند، کار به جایی رسیده که ماشین های در طراحی رد شده چینی را با سه چهار برابر قیمت واقعیشون به ماشین های ازدم بنجول ایران خودرو و سایپا ترجیح دهیم، بخدا که حقوق مدیران این دو شرکت حلال نیست.
محمد
۱۳ دی ۱۴۰۳من ابتدای دی ۱۴۰۳ جک جی ۴ رو تحویل گرفتم و پشت آمپرش دیجیتال هست دقیقاً مشابه ایگل
کلا جک های تحویلی از ابتدای آبان – آذر ۱۴۰۳ تماماً کلاستر دیجیتال دارند
تنها تفاوت داخلش تریم دو رنگ و سردنده هست. همین