سدان جدید ایگل از کرمان موتور نسبت به جک J4 چه تغییراتی را تجربه کرده است و آیا ارزش پرداخت ۶۰ میلیون تومان بیشتر را دارد؟
کرمان موتور که یکی از بزرگترین خودروسازان خصوصی کشورمان محسوب میشود، پس از سالها مونتاژ خودروهای مختلف از برندهایی مثل دوو، هیوندای، لیفان و جک، اولین محصول با برند خودش را به بازار فرستاده است. این حرکت اما فعلاً به شکلی بسیار ابتدایی صورت گرفته زیرا سدان ایگل بهعنوان اولین خودروی بومی با برند کرمان موتور، چیزی بیشتر از یک فیسلیفت روی جک J4 نیست. کرمان موتور اواسط مهرماه امسال برای اولین بار فروش ایگل را با تحویل سهماهه آغاز کرد و بنابراین بهزودی این خودرو را در خیابانها خواهیم دید؛ اما ازآنجاییکه تولید و عرضهٔ جک J4 هم همچنان ادامه دارد، این سؤال مطرح میشود که از بین J4 و ایگل، کدامیک انتخاب بهتری خواهد بود؟
همچنین بخوانید:
مقایسه جک J4 و فردا ۵۱۱، ارزانترین سدانهای چینی بازار
مقایسه شاهین اتوماتیک و جک J4، ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار
مقایسه کی ام سی ایگل با شاهین پلاس، کرمان موتور در برابر سایپا
معرفی خودروها
جک J4 اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و کرمان موتور از سال ۱۳۹۷ مونتاژ آن را در کشورمان آغاز کرد. این خودرو هرچند به لطف قوای محرکهٔ اقتصادی و کماستهلاک توانست نظر برخی خریداران را جلب کند اما طراحی قدیمی و نهچندان زیبای آن خیلیها را برای خرید دچار تردید میکرد. ازاینرو، کرمان موتور در تابستان ۱۴۰۱ خبر از خریداری پلتفرم این خودرو داد تا پروژهٔ فیسلیفت آن را آغاز کند. این خودرو که ایگل نام گرفت، اولین بار در نخستین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور ۱۴۰۱ به شکل پروتوتایپ به نمایش درآمد. پس از چند بار رونمایی از نسخههای آزمایشی این خودرو در نمایشگاههای مختلف، سرانجام نسخهٔ تولیدی و نهایی ایگل را در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ دیدیم. هدف اصلی در این فیسلیفت بخشیدن نمایی جذابتر و جوانپسند به J4 بوده است و طراحی آن توسط حسین وفایی صورت گرفته است یعنی کسی که قبلاً لوگوی کرمان موتور را طراحی کرده بود.
طراحی بیرونی
در ایگل، قسمت جلو و دماغهٔ J4 در اینجا کاملاً بازطراحی شده و حالا شاهد چراغهای جدیدی هستیم که البته فرم کلی آنها شبیه همان چراغهای جک است اما این چراغها حالا توسط یکتریم کرومی پهن به هم متصل شدهاند که زیر آن جلوپنجره باریکی کشیده شده است. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغها هم بروز شده است درحالیکه در پایین سپر ورودی هوایی با تریم کرومی در بالای آن دیده میشود و در لبه کاپوت لوگوی کرمان موتور خودنمایی میکند. هرچند تلاش کرمان موتور و طراح ایرانی برای جذابتر و بروزتر کردن ظاهر جک J4 قابلتقدیر است اما در قسمت جلو چندان موفق به ارائهٔ نمای زیباتری نشدهاند. البته لازم به ذکر است که در این پروژه محدودیت بودجه بشدت دستوبال طراحان را بسته بوده و اجازهٔ تغییرات بزرگتر و بنیادیتری را نداده است.
در قسمت جانبی هم مثل اکثر فیسلیفتها تغییر خاصی صورت نگرفته و شاهد همان پروفیل جانبی جک J4 هستیم. تنها تغییر در این قسمت استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید است که طراحی جذابتری نسبت به J4 دارند. علاوه بر این، تریمی هم روی رکاب اضافه شده که سعی دارد خودرو را اسپرتتر جلوه دهد. در قسمت عقب هم حجم تغییرات اندک است تا جایی که اینجا هم همان نمای آشنای سدان چینی را میبینیم. بااینحال، کرمان موتور با طراحی سپر جدید با تریم مشکیرنگ کرکرهای، بال کوچک روی لبه صندوق و چراغهای دودی بیرنگی که توسط یک تریم کرومی به هم متصل شدهاند، سعی کرده نمای مدرنتر و اسپرتتری به ایگل ببخشد. درمجموع، با اینکه طراحی بیرونی ایگل بروزتر از J4 به نظر میرسد اما میشد با تغییراتی بهتر و بیشتر و همینطور کمی هزینهٔ بیشتر، نمای زیباتر و عامهپسندتری به این سدان جمعوجور بخشید.
داخل
با وجود تغییرات قابلتوجهی که در طراحی بیرونی ایگل صورت گرفته است، در داخل شرایط ناامیدکننده خواهد بود زیرا سدان ملی کرمان موتور در اینجا هیچ تفاوت بزرگی با J4 ندارد و شاهد همان داشبورد قبلی هستیم. کرمان موتور در اینجا صرفاً از تریم دورنگ برای صندلیها و رو دریها استفاده کرده است تا کابین پلاستیکی و سیاه J4 را کمی بهتر جلوه دهد. البته در نمونههای تولیدی نهایی، صفحه آمپر تمام دیجیتالی را هم میبینیم که جایگزین نمونهٔ آنالوگ قبلی شده و لااقل کمی نمای مقابل راننده را بروزتر کرده است. هرچند گفته میشود کرمان موتور قصد دارد در آینده نسخهٔ آپشنال ایگل را با داشبورد جدید تولید کند ولی ازآنجاییکه این ماشین عنوان اولین خودروی ملی کرمان موتور را یدک میکشد، بهتر بود از همین ابتدا با داشبورد جدید عرضه میشد تا بیشتر بتواند خود را از جک J4 متمایز کند.
امکانات و تجهیزات
ایگل از لحاظ امکانات هم تفاوت خاصی با J4 ندارد و همان تجهیزاتی که قبلاً در سدان چینی وجود داشت را در این محصول جدید هم میبینیم. این امکانات شامل موارد زیر میشود:
- دو ایربگ
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور پارک عقب
- سنسور نور
- پنجرههای برقی
- آینههای جانبی برقی با گرمکن
- کامپیوتر سفری
- دیلایت
- نمایشگر لمسی ۸ اینچی
- کروز کنترل
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم صوتی با ۶ بلندگو
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
در ایگل علاوه بر موارد فوق، فقط تریم دورنگ و صفحه آمپر دیجیتالی را میبینیم و بنابراین، سدان جدید کرمان موتور هنوز هم از لحاظ امکانات در برابر رقبایی مثل تارا، دنا پلاس و شاهین حرف چندانی برای گفتن ندارد و با توجه به قیمت، فقدان مواردی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف و سیستم تهویه اتوماتیک بشدت احساس میشود.
پیشرانه
زیر کاپوت ایگل همان پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی J4 قرار گرفته که صرفاً یک بهروزرسانی نرمافزاری را تجربه کرده است. به گفتهٔ کرمان موتور، این پیشرانه حالا ۱۰۴.۵ اسب بخار قدرت تولید میکند که ۱.۵ اسب بخار افزایش را نسبت به جک نشان میدهد ولی عجیب اینکه گشتاور موتور با کاهش قابلتوجه ۹ نیوتن متری نسبت به J4، به ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس CVT قبلی صورت میگیرد اما طبق گفتهها، در آینده احتمال ارائه یک گیربکس پنج سرعته دستی هم وجود خواهد داشت. هرچند خروجی پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری جک برای وزن حدود ۱.۱ تنی خودرو نسبتاً کافی به نظر میرسد و به لطف هماهنگی موتور با گیربکس، شاهد شتاب گیری نسبتاً خوبی هستیم ولی از ایگل هم مثل J4 نباید انتظار رانندگی هیجانانگیزی را داشته باشید.
قیمت و جمعبندی
در حال حاضر، جک J4 از سوی گرمان موتور با قیمت ۸۸۵ میلیون تومان عرضه میشود درحالیکه این شرکت برای ایگل قیمت ۹۴۵ میلیون تومان را اعلام کرده است که افزایش ۶۰ میلیون تومانی را نسبت به جک نشان میدهد. با توجه به تغییرات نسبتاً بزرگی که در ایگل صورت گرفته و همینطور تازگی طراحی آن نسبت به J4 سالخورده، میتوان گفت سدان ملی کرمان موتور ارزش این مبلغ اضافه را خواهد داشت ولی بهطورکلی، ایگل به دلیل عدم تغییر طراحی داخلی که رنگ و بوی کهنگی گرفته است و همینطور کمبود برخی امکانات مهم، در برابر رقبایی مثل تارا V4 و شاهین اتوماتیک کار سختی در پیش خواهد داشت. البته یکی از نقاط قوت این خودرو، استهلاک پایین و ایرادات کمتر نسبت به سدانهای ایرانخودرو و سایپا است درحالیکه به لطف حضور چندین سالهٔ جک J4 در بازار کشور و گستردگی شبکه نمایندگیهای کرمان موتور، از لحاظ تأمین قطعات هم تا حد زیادی خیال خریداران را راحت میکند.
مقایسه مشخصات فنی
جک J4 | کیامسی ایگل | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | |
قدرت | ۱۰۳ اسب بخار | ۱۰۴.۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر | ۱۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | |
طول | ۴,۳۳۵ میلیمتر | ۴,۴۳۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۲۵ میلیمتر | |
ارتفاع | ۱,۵۰۵ میلیمتر | |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۶۰ میلیمتر | |
وزن | ۱۱۱۰ کیلوگرم | ۱۱۶۰ کیلوگرم |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت | |
ظرفیت باک | ۴۵ لیتر | |
حجم صندوق بار | ۵۵۰ لیتر |
𝐀𝐥𝐢
۵ دی ۱۴۰۳اون خط هایی که روسپر ایگل خیلی رو مخه
Parham
۵ دی ۱۴۰۳نمای جلوشو دیدم یاد ماشینای تو بازی Call of Duty Advanced Warfare افتادم.
javad-bmw
۵ دی ۱۴۰۳مهم ترین سوالم اینه که چرا اسمش شُد ایگل ؟؟
رضا رها
۶ دی ۱۴۰۳باید میذاشتن،تخم ایگل
ایمان چراغی
۶ دی ۱۴۰۳ثبت نام خودرو
مهردادکمال
۵ دی ۱۴۰۳شتاب جک به نسبت ماشینای هم رده اش کمی بهتره تو چند کلیپی که دیدم اینو متوجه شدم . بنظرم از تارای پلاستیکی انتخاب بهتریه اما شاهین جدید و دنا رو به ایگل ترجیح میدم.
بنظرم ماشین کم دردسری باشه و انتخاب خیلی بدی نیست
گاس فرینگ
۵ دی ۱۴۰۳شاهین به جز طراحیش (فقط بیرونی) هیچ برتری به تارا نداره
تارا هم هندلینگ بهتری داره، هم نسبتا جادار تره و هم سبک تره و از شاهین پلاس دقیقا به همین خاطر بهتر راه میره چون موتور گیربکس هردو ماشین یکیه ولی فناوری ساخت بدنه تارا پیشرفته تره همش هم به خاطر این که همون پژو ۳۰۱ فقط جلو و عقبش رو گند زدن توش دیگه قسمت نشد به مهندسیش دست ببرن که الحمدلله توی ریرا اون بخش هم فتح کردن
همایون
۵ دی ۱۴۰۳این خودرو قبل از اومدن زبان طراحی جدید تویوتا و فراری پورسانگوئه طراحی شد و از اونا تقلید نکرد ولی این روش جدید طراحی رو به بدترین شکل ممکن اجرا کرده البته تقصیری هم نداره