خودروسازی کرمان موتور و گروه مپنا طی مراسمی از اولین خودروی برقی خود با نام اسکای ول ET5 رونمایی کردند. این محصول توسط برند مشترک این دو شرکت، نوین ماهان (نبکا) و در منطقه تجاری ارگ بم تولید میشود.
چندسالی است که صنعت خودروی جهان وارد دوران گذار از خودروهای درونسوز به نمونههای الکتریکی شده است. در کشور ما نیز با اینکه این روند با تأخیر دنبال میشود ولی بالاخره قرار است تا گروه مپنا به عنوان فعالترین شرکت در حوزه انرژیهای نو با همکاری کرمان موتور اقدام به عرضه یک خودروی تمام برقی نماید.
شرکت نوین ماهان با هدف ایجاد تحولی جدید در صنعت خودروسازی توسط گروه صنایع خودروسازی کرمان و گروه مپنا تأسیس شده است و مأموریت اصلی شرکت تولید خودروهای برقی توسط کرمان موتور و ایجاد زیرساخت شارژ این خودروها توسط گروه مپنا است. کراس اوور برقی شرکت نوین ماهان (احتمالا با نام ایرانی)، نسخه مونتاژی خودروی ET5 بوده که به شرکت چینی Skywell تعلق دارد.
اسکای ول نام یک خودروساز نوپای چینی است که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده است. این شرکت با هدف فعالیت در زمینه انرژیهای نو اقدام به تولید خودروهای سبک و سنگین برقی میکند. خودروی ET5 نام تنها محصول سواری این شرکت بوده که در سال ۲۰۲۰ رونمایی میشود. اسکای ول به دنبال صادرات گسترده خودروی خود به سراسر دنیا بوده و اخیرا با تمام توان وارد بازار خاورمیانه شده است. امارات و عربستان سعودی اولین کشورهای مقصد این برند بشمار رفته و تا کنون نیز استقبال خوبی از آن شده است.
در ادامه این مقاله با اسکای ول ET5 آشنا میشوید. با پدال همراه باشید:
طراحی ظاهری اسکای ول ET5
در مواجه ابتدایی با اسکای ول ET5 شاهد یک طراحی محافظه کارانه و در عین حال لوکس هستیم. با اینکه اسکایول یک خودروی الکتریکی است اما چهرهای کاملا شبیه به خودروهای درونسوز دارد.
در نمای جلوی خودرو، خطوط افقی همراه با جلوپنجره کوچک لانه زنبوری چهرهای عریض برای خودرو پدید آورده؛ کاپوت عضلانی و چراغهای کشیده همراه با ۴ لنز در هر طرف، اسکایول را عصبانی نشان میدهد.
نمای جانبی خودرو بسیار ساده و بدور از هیجان طراحی شده و رینگهای تراش خورده ۱۸ اینچی در کنار تزئینات کرومی دور پنجرهها فضا را کمی لوکس جلوه میدهد! درگاه شارژ خودرو نیز برروی گلگیر جلو قرار دارد.
تمام امضا و تمایز اسکای ول در نمای عقب خودرو خلاصه میشود! یک قاب بزرگ قرمز رنگ که تمام عرض خودرو را پوشش میدهد، بر روی درب صندوق نصب شده؛ چراغ کشیده و یکپارچه عقب نیز درون همین فضا جانمایی شده است. در نگاه اول شاید این حرکت مخصوصا در هنگام روز آنچنان زیبا به نظر نرسد. اما در هنگام شب این ترکیب روشنایی چهرهای فضایی و متمایز برای خودرو ایجاد میکند و تا حدی باعث میشود زشتی خودرو در روشنایی روز را فراموش کنید! هنگامی که چراغها روشن میشوند، نشان اسکای ول نیز زیر به رنگ قرمز روشن میشود.
اسکایول به پیروی از ترند روز طراحی خودروها، دو چراغ بزرگ مهشکن بهصورت عمودی بر روی سپر عقب دارد. از این الگو بصورت اغراقشده در برندهای چینی (بخصوص این خودرو) استفاده شده و ابدا به ظرافت اروپاییها نمیرسد. چهره عقب خودرو تا حد زیادی تحت ثأثیر این چراغها قرار دارد.
طراحی داخلی اسکایول ET5 لوکستر از نمای بیرونی!
با ورود به کابین اسکایول مانیتور بسیار بزرگ وسط داشبورد در کنار تزئینات چوبی، تکنولوژی بالا و لوکس بودن را همزمان به شما القا میکند. طراحی یکپارچه و ساده داشبورد در بلند مدت چشم شما را اذیت نخواهد کرد. نکته جالبی که در نگاه اول جلب توجه میکند، تمایز صندلی راننده و سرنشین جلو است؛ اسکایول یک قابلیت خاص را برای صندلی راننده در نظر گرفته که با کمک آن میتوان صندلی خودرو را تبدیل به یک تخت خواب کرد! یک خستهگیر بزرگ زانو و پشت سری قابل تنظیم وظیفه انجام این کار را برعهده دارند و با فعال کردن این قابلیت، صندلی کاملا تخت میشود.
در ردیف عقب به واسطه فاصله محوری بسیار عالی و خاص این خودرو با یک جای پای وسیع روبرو هستیم. اسکایول مدعی است سقف پانورامیک این خودرو بزرگترین سقف در بین رقبای هم کلاس است!
مشخصات فنی اسکایول ET5
اسکایول ET5 در رده ابعادی C بزرگ و کلاس بدنه کراساوور شهری دستهبندی میشود. طول، عرض و ارتفاع اسکایول به ترتیب ۴۶۹۸، ۱۹۰۸، ۱۶۹۶ میلیمتر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۸۰۰ میلیمتر است. برای درک ابعاد این خودرو کافی است هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ را به یاد آورید. اندازه اسکایول به ابعاد سانتافه بسیار شبیه است، با این تفاوت که حدود ۱۰ سانتیمتر فاصله محور خودروی چینی بیشتر از نمونه کرهای است. به همین دلیل فضای اتاق بزرگتری در دسترس مالکین این کراس اوور برقی قرار دارد.
اولین کراساوور برقی ایران مجهز به یک الکتروموتور است که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور را ارائه میدهد. این موتور بر روی محور جلو قرار دارد و نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است و میتواند سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۹.۶ ثانیه طی کند. لازم به یادآوری است وزن این خودرو ۱۹۲۰ کیلوگرم و حجم صندوق آن ۴۶۷ لیتر است.
در نگاه به این اطلاعات شاید بهنظر برسد که اسکایول با وجود برقی بودن توان ایدهآلی ندارد اما نقطه قوت این خودرو شارژدهی و برد بالای آن است. کراساوور ET5 مجهز به پک باطری ۷۲ کیلووات ساعتی بوده و قادر است با شارژ کامل ۵۲۰ کیلومتر مسافت را پیمایش کند. برای شارژ این خودرو اگر از برق خانه استفاده کنید حدود ۱۱ ساعت و چنانچه اسکای ول خود را به فست شارژ متصل کنید، در مدت ۳۰ دقیقه حدود نیمی از باتری پر میشود.
مشخصات ایمنی اسکای ول ET5
سیستم تعلیق اسکای ول ET5، در جلوی خودرو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق مولتی لینک میباشد. این خودرو در هر چهار چرخ مجهز به ترمز دیسکی بوده و ترمزهای آن مجهز به سامانههای: (BAS,ABS,EBD)، کنترل ایستایی در سربالایی (HHC)، کنترل حرکت در سرپایینی (HDC)، قطع پدال گاز در هنگام ترمز گیری (BOS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل کشش (TCS) و سیستم بازیابی انرژی ترمز است.
از دیگر امکانات ایمنی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ۶ کیسه هوای ده نقطهای (جلو، جانبی، پردهای)
- ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد
- سنسور پارک جلو و عقب
- سیستم پارک خودکار
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
- رادار نقطه کور (BSD)
- سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
- سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
- کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
- سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
تجهیزات و امکانات رفاهی اسکای ول ET5
محصول گروه مپنا و کرمان موتور در بحث امکانات رفاهی دست پر ظاهر شده و امکانات کاملی در قیاس با رقبای بنزینی خود دارد؛ در فولترین تیپ، اسکای ول مجهز به:
- سانروف پانورامیک همراه با نورپردازی سقف
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- سیستم ورود بدون کلید
- چراغهای اتوماتیک و لیزری جلو همراه با ویژگی اختصاصی اسکایول با نام Bright angel (روشنایی ماتریکسی با برد ۳۰۰ متر و Happy party)
- صندلیهای برقی ردیف جلو
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- صفحه کیلومتر (کلاستر) دیجیتالی
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله به همراه یونیزاسیون و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
- نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی همراه با ۸ اسپیکر و درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب
- سیستم عامل هوشمند و تعاملی اسکای لینک
- آینههای جانبی تاشو برقی
- قابلیت تنظیم حالت رانندگی
- فرمان برقی
- پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع
- نورپردازی داخلی
- کروز کنترل
- صندوق برقی عقب به همراه سنسور
- سنسور باران
- صندلی تختخوابشو راننده
و… میباشد.
رقبا و قیمت اسکای ول
از آنجایی که این خودرو در سگمنت جدید کراساوورهای متوسط برقی قرار میگیرد، تنها رقیباش در حال حاضر فیدلیتی برقی است. بنابر اعلام شرکت نبکا قیمت این خودرو ۲ میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان است و به نخستین خریداران این خودرو فست شارژر خانگی هدیه میشود. نبکا این وعده را داده تا خریداران اسکای ول به میزان ۲۰ هزار کیلومتر از اشتراک شارژ مپنا به صورت رایگان استفاده کنند.
متقاضیان میتوانند با ثبت نام در وبسایت نبکا نسبت به پیش خرید این خودرو و تحویل آن در مدت ۳۰ روز کاری اقدام نمایند.
این خودرو با گارانتی اصلی ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر و ضمانت پک باتری ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر ارائه میشود.
Saeed
۹ آبان ۱۴۰۲من دقیقا متوجه نشدم در این پروژه مشترک بین دو شرکت، دقیقا سهم این دو در چیست؟ تولید باتری ؟ پلتفرم یا …؟ وقتی هنگام رونمایی چنین خودروهایی ، جنابان حتی فراموش میکنند که لاستیک چینی رو با ایرانی عوض کنند تو خود حدیث مفصل بخوان از این …
حسین
۹ آبان ۱۴۰۲کرمان مونتاژ میکنه ،
مپنا در سطح شهر ها جایگاه شارژ میسازد و در کارخانه مونتاژ سهام دارد .
در گام های بعد با پلتفرم جک جی فور ، خودرو برقی خودشون را میسازند.
کم کم ۴ تا قطعه اش ایرانی میشه ، صبر داشته باش.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ آبان ۱۴۰۲مپنا در سطح شهر، جایگاه شارژ نمیسازه
جایگاه شارژ وارداتی از چین، توسط پیمانکار مپنا در سطح شهر، نصب میشه
۹ آبان ۱۴۰۲به زودی شاهد آتیش سوزی خودرو های برقی غیر استاندارد بازار ایران باشید
محمدحسین
۱۰ آبان ۱۴۰۲جناب اشتری
تا جایی که بنده بعنوان یکی از پرسنل مپنا اطلاع داریم ، این ایستگاه های شارژ چندین سال پیش در شرکت زیرمجموعه مپنا (مکو) ساخته شده و چینی نیست.
البته شاید اطلاعات شما موثق باشه.
امین
۱۰ آبان ۱۴۰۲جناب خود مپنا چندبار گفته ما خودمون شارژر فست و معمولی ماشین میسازیم. شما چه مدرکی برای ادعا تون دارید؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲مپنا که ادعا کرده باید ثابت کنه و محصول نشون بده چهارتا متخصص داخلش نگاه کنن
من که در صنعت برق دارم کار می کنم و سال ها سابقه نیروگاهی دارم، خالی بندی و چاخان از مپنا زیاد دیدم
رستم
۱۶ خرداد ۱۴۰۳با سلام
تولید ترانسفورماتور های جایگاه شارژ خودرو با دو شرکت ایرانی ، آریا و ایران تراسفو میباشد 🖐️
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۲حسین جان مپنا تمام تجهیزات شارژر رو وارد میکنه. من در شرکت وارد کننده این تجهیزات هستم و مذاکراتی هم داشتیم در این مورد.
کلا هیچ تجهیز الکترونیک قدرت و نیمه هادی در ایران ساخته نمیشه.
مزدا
۹ آبان ۱۴۰۲ناقابل 54 هزار دلار!!
منطق قیمت گذاری خودروها در داخل به این شکل که:
مدیر عامل میگه حاجی فلان خودرو ساز که خودرو چینی فلان برند رو مونتاژ میکنه دو میلیارد هست ما داریم فلان برند رو با چندتا آپشن بیشتر تولید میکنیم ظاهر و باطنش هم یه نمه خوشگلتر از مونتاژی اوناس!
بیا دو میلیارد 700 بگیم مردم هم هجوم میارن چون یه خودرو جدید هست!
بقیه اعضا هم هیر هیر میکنن میگن چ مدیر باهوشی داریم حاجی قبول!
فقط دارم از این میسوزم ک چینی ها مردم ایران رو با این قیمت فضای چپاول میکنند
بدتر از اون یه عده وطن فروش هم باهاشون هم دست هستند
بگذريم
۱۱ آبان ۱۴۰۲دوست خوبم فول فیچرترین واریانت این خودرو توی خرده فروشی های چین 27 هزار دلار هست. تازه این قیمت خرده فروشی هست
حسام
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی مثلا خیلی باکلاسی!
فول فیچرترین واریانت !
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۲اینکه شما فکر میکنی این اختلاف قیمت میره به جیب طرف چینی بامزه ست، خیلی وقته ایران نبودین؟
بگذريم
۹ آبان ۱۴۰۲جالبه فول فیچرترین نوع این خودرو در خرده فروشی های چین 27 هزار دلار قیمت داره، چجوری با چه نرخ دلاری با توجه به تعرفه 4 درصدی حساب کردن که قیمتش نزدیک به 2.7 میلیارد تومن شده خدا داند. البته یه پای این داستان مپنا هست و بالاخره ذی نفعه توی این قیمت گذاری.
حسین
۹ آبان ۱۴۰۲تعرفه مونتاژ داخل و واردات قطعه فک نکنم ۴ درصد باشه.
سعید
۹ آبان ۱۴۰۲چراغ عقب این ماشین به هم وصل شده، ولی کسی مسخرهش نمیکنه… منو یاد ماجرای تارا انداخت، چراغ عقب تارا زشت نیست، قشنگه، استاندارده، قسمت مهمی از طراحیشه و متفاوت و با فکر طراحی شده، ولی انقدر مداوم تو سایتهای خودرویی مسخره شد که الان بعضی از مالکان چراغ عقب ماشین خودشونو قطع کردن… چیزی که باید با افتخار ازش حرف زده میشد و تعریف و تمجید میشد تبدیل شد به ایراد!
بهقول یه دوستی: انگار یه سری تو ایرانیا هستن که هیچوقت از محصول خارجی ایراد نمیگیرن! هرچی که باشه فقط تعریف میکنن!!! و دقیقا همیشه باید محصول ایرانی رو میخره کنن! هرچقدر هم که معرکه باشه.
حمید
۹ آبان ۱۴۰۲همه جای دنیا موقع شروع فروش ماشین های برقی تا چند سال کلی امتیاز و تخفیف به مشتری میدن که ماشین برقی سوار شن، اینجا مثل همیشه همه چی بر عکس🤣
فرزاد
۹ آبان ۱۴۰۲همهی شرکتهای بزرگ خودروسازی مثلاً داخلی چیزی جز نمایندگی فروشی بیش نیستند که زیر چتر ☂️ِ حمآیتیِ صددرصدی دولت قرار دارند و به هیچ وجه هیچ تهدیدی که هیچ بلکه هیچ رقیبی برای تولیدات دوتا غول خودروسازی مثلاً داخلی نخواهند شد ضمنا برای معرفی همهی محصولات وارداتی و به اصطلاح مونتاژی باید قیمت دلاریاش ذکر شود
هوشنگ
۹ آبان ۱۴۰۲اینا به دزدی عادت کردند چرا دومیلیاردو هشتصد؟
مافیا خودشونن
مجتبی .
۹ آبان ۱۴۰۲اگه قراره آلودگی هوا کم بشه باید ماشینهای الکتریکی ارزان بامشوقهای دولتی عرضه بشه تاعموم مردم بتونن بخرن اما این ماشین ازدسترس اکثریت ملت خارجه واتفاقا اون قشر پولدار حاظر نمیشه برا کمک به وضع هوا به خودش زحمت اضافی بده وتعداد کم عملا تاثیری دروضع آلودگی نداره وبیشتر نمایشیه
Anti Tesla
۹ آبان ۱۴۰۲خودرویی تابو شکن با قیمت بالا!
سامان
۱۸ آذر ۱۴۰۲مردم بیچاره ایران با این پول میتونن سایبر تراک بخرن که فقط باطریش دو برابر این حجم داره.
علی
۸ اسفند ۱۴۰۲دوستان مواظب بلشید مثل مکث موتور یا کوروش کمپانی نشوید یک ساله از مکثموتور اواره شدیم