خودروسازی کرمان موتور و گروه مپنا طی مراسمی از اولین خودروی برقی خود با نام اسکای ول ET5 رونمایی کردند. این محصول توسط برند مشترک این دو شرکت، نوین ماهان (نبکا) و در منطقه تجاری ارگ بم تولید میشود.
چندسالی است که صنعت خودروی جهان وارد دوران گذار از خودروهای درونسوز به نمونههای الکتریکی شده است. در کشور ما نیز با اینکه این روند با تأخیر دنبال میشود ولی بالاخره قرار است تا گروه مپنا به عنوان فعالترین شرکت در حوزه انرژیهای نو با همکاری کرمان موتور اقدام به عرضه یک خودروی تمام برقی نماید.
شرکت نوین ماهان با هدف ایجاد تحولی جدید در صنعت خودروسازی توسط گروه صنایع خودروسازی کرمان و گروه مپنا تأسیس شده است و مأموریت اصلی شرکت تولید خودروهای برقی توسط کرمان موتور و ایجاد زیرساخت شارژ این خودروها توسط گروه مپنا است. کراس اوور برقی شرکت نوین ماهان (احتمالا با نام ایرانی)، نسخه مونتاژی خودروی ET5 بوده که به شرکت چینی Skywell تعلق دارد.
اسکای ول نام یک خودروساز نوپای چینی است که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده است. این شرکت با هدف فعالیت در زمینه انرژیهای نو اقدام به تولید خودروهای سبک و سنگین برقی میکند. خودروی ET5 نام تنها محصول سواری این شرکت بوده که در سال ۲۰۲۰ رونمایی میشود. اسکای ول به دنبال صادرات گسترده خودروی خود به سراسر دنیا بوده و اخیرا با تمام توان وارد بازار خاورمیانه شده است. امارات و عربستان سعودی اولین کشورهای مقصد این برند بشمار رفته و تا کنون نیز استقبال خوبی از آن شده است.
در ادامه این مقاله با اسکای ول ET5 آشنا میشوید. با پدال همراه باشید:
طراحی ظاهری اسکای ول ET5
در مواجه ابتدایی با اسکای ول ET5 شاهد یک طراحی محافظه کارانه و در عین حال لوکس هستیم. با اینکه اسکایول یک خودروی الکتریکی است اما چهرهای کاملا شبیه به خودروهای درونسوز دارد.
در نمای جلوی خودرو، خطوط افقی همراه با جلوپنجره کوچک لانه زنبوری چهرهای عریض برای خودرو پدید آورده؛ کاپوت عضلانی و چراغهای کشیده همراه با ۴ لنز در هر طرف، اسکایول را عصبانی نشان میدهد.
نمای جانبی خودرو بسیار ساده و بدور از هیجان طراحی شده و رینگهای تراش خورده ۱۸ اینچی در کنار تزئینات کرومی دور پنجرهها فضا را کمی لوکس جلوه میدهد! درگاه شارژ خودرو نیز برروی گلگیر جلو قرار دارد.
تمام امضا و تمایز اسکای ول در نمای عقب خودرو خلاصه میشود! یک قاب بزرگ قرمز رنگ که تمام عرض خودرو را پوشش میدهد، بر روی درب صندوق نصب شده؛ چراغ کشیده و یکپارچه عقب نیز درون همین فضا جانمایی شده است. در نگاه اول شاید این حرکت مخصوصا در هنگام روز آنچنان زیبا به نظر نرسد. اما در هنگام شب این ترکیب روشنایی چهرهای فضایی و متمایز برای خودرو ایجاد میکند و تا حدی باعث میشود زشتی خودرو در روشنایی روز را فراموش کنید! هنگامی که چراغها روشن میشوند، نشان اسکای ول نیز زیر به رنگ قرمز روشن میشود.
اسکایول به پیروی از ترند روز طراحی خودروها، دو چراغ بزرگ مهشکن بهصورت عمودی بر روی سپر عقب دارد. از این الگو بصورت اغراقشده در برندهای چینی (بخصوص این خودرو) استفاده شده و ابدا به ظرافت اروپاییها نمیرسد. چهره عقب خودرو تا حد زیادی تحت ثأثیر این چراغها قرار دارد.
طراحی داخلی اسکایول ET5 لوکستر از نمای بیرونی!
با ورود به کابین اسکایول مانیتور بسیار بزرگ وسط داشبورد در کنار تزئینات چوبی، تکنولوژی بالا و لوکس بودن را همزمان به شما القا میکند. طراحی یکپارچه و ساده داشبورد در بلند مدت چشم شما را اذیت نخواهد کرد. نکته جالبی که در نگاه اول جلب توجه میکند، تمایز صندلی راننده و سرنشین جلو است؛ اسکایول یک قابلیت خاص را برای صندلی راننده در نظر گرفته که با کمک آن میتوان صندلی خودرو را تبدیل به یک تخت خواب کرد! یک خستهگیر بزرگ زانو و پشت سری قابل تنظیم وظیفه انجام این کار را برعهده دارند و با فعال کردن این قابلیت، صندلی کاملا تخت میشود.
در ردیف عقب به واسطه فاصله محوری بسیار عالی و خاص این خودرو با یک جای پای وسیع روبرو هستیم. اسکایول مدعی است سقف پانورامیک این خودرو بزرگترین سقف در بین رقبای هم کلاس است!
مشخصات فنی اسکایول ET5
اسکایول ET5 در رده ابعادی C بزرگ و کلاس بدنه کراساوور شهری دستهبندی میشود. طول، عرض و ارتفاع اسکایول به ترتیب ۴۶۹۸، ۱۹۰۸، ۱۶۹۶ میلیمتر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۸۰۰ میلیمتر است. برای درک ابعاد این خودرو کافی است هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ را به یاد آورید. اندازه اسکایول به ابعاد سانتافه بسیار شبیه است، با این تفاوت که حدود ۱۰ سانتیمتر فاصله محور خودروی چینی بیشتر از نمونه کرهای است. به همین دلیل فضای اتاق بزرگتری در دسترس مالکین این کراس اوور برقی قرار دارد.
اولین کراساوور برقی ایران مجهز به یک الکتروموتور است که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور را ارائه میدهد. این موتور بر روی محور جلو قرار دارد و نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است و میتواند سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۹.۶ ثانیه طی کند. لازم به یادآوری است وزن این خودرو ۱۹۲۰ کیلوگرم و حجم صندوق آن ۴۶۷ لیتر است.
در نگاه به این اطلاعات شاید بهنظر برسد که اسکایول با وجود برقی بودن توان ایدهآلی ندارد اما نقطه قوت این خودرو شارژدهی و برد بالای آن است. کراساوور ET5 مجهز به پک باطری ۷۲ کیلووات ساعتی بوده و قادر است با شارژ کامل ۵۲۰ کیلومتر مسافت را پیمایش کند. برای شارژ این خودرو اگر از برق خانه استفاده کنید حدود ۱۱ ساعت و چنانچه اسکای ول خود را به فست شارژ متصل کنید، در مدت ۳۰ دقیقه حدود نیمی از باتری پر میشود.
مشخصات ایمنی اسکای ول ET5
سیستم تعلیق اسکای ول ET5، در جلوی خودرو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق مولتی لینک میباشد. این خودرو در هر چهار چرخ مجهز به ترمز دیسکی بوده و ترمزهای آن مجهز به سامانههای: (BAS,ABS,EBD)، کنترل ایستایی در سربالایی (HHC)، کنترل حرکت در سرپایینی (HDC)، قطع پدال گاز در هنگام ترمز گیری (BOS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل کشش (TCS) و سیستم بازیابی انرژی ترمز است.
از دیگر امکانات ایمنی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ۶ کیسه هوای ده نقطهای (جلو، جانبی، پردهای)
- ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد
- سنسور پارک جلو و عقب
- سیستم پارک خودکار
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
- رادار نقطه کور (BSD)
- سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
- سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
- کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
- سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
تجهیزات و امکانات رفاهی اسکای ول ET5
محصول گروه مپنا و کرمان موتور در بحث امکانات رفاهی دست پر ظاهر شده و امکانات کاملی در قیاس با رقبای بنزینی خود دارد؛ در فولترین تیپ، اسکای ول مجهز به:
- سانروف پانورامیک همراه با نورپردازی سقف
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- سیستم ورود بدون کلید
- چراغهای اتوماتیک و لیزری جلو همراه با ویژگی اختصاصی اسکایول با نام Bright angel (روشنایی ماتریکسی با برد ۳۰۰ متر و Happy party)
- صندلیهای برقی ردیف جلو
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- صفحه کیلومتر (کلاستر) دیجیتالی
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله به همراه یونیزاسیون و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
- نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی همراه با ۸ اسپیکر و درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب
- سیستم عامل هوشمند و تعاملی اسکای لینک
- آینههای جانبی تاشو برقی
- قابلیت تنظیم حالت رانندگی
- فرمان برقی
- پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع
- نورپردازی داخلی
- کروز کنترل
- صندوق برقی عقب به همراه سنسور
- سنسور باران
- صندلی تختخوابشو راننده
و… میباشد.
رقبا و قیمت اسکای ول
از آنجایی که این خودرو در سگمنت جدید کراساوورهای متوسط برقی قرار میگیرد، تنها رقیباش در حال حاضر فیدلیتی برقی است. بنابر اعلام شرکت نبکا قیمت این خودرو ۲ میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان است و به نخستین خریداران این خودرو فست شارژر خانگی هدیه میشود. نبکا این وعده را داده تا خریداران اسکای ول به میزان ۲۰ هزار کیلومتر از اشتراک شارژ مپنا به صورت رایگان استفاده کنند.
متقاضیان میتوانند با ثبت نام در وبسایت نبکا نسبت به پیش خرید این خودرو و تحویل آن در مدت ۳۰ روز کاری اقدام نمایند.
این خودرو با گارانتی اصلی ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر و ضمانت پک باتری ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر ارائه میشود.
نویدی
۲۳ بهمن ۱۴۰۱سه میلیارد تومن و خارج از دسترس 95 درصد مردم.
کرگدن باواریا
۲۳ بهمن ۱۴۰۱اصلا گیریم آوردنش و شروع کردن مونتاژ ، مگه زیر ساخت خودروی برقی تو کشور داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سجادی
۲۴ بهمن ۱۴۰۱برای فقط اون ۵ درصدی که نویدی گفت حتما براشون درست می کنن دیگه!
هادی
۲۴ بهمن ۱۴۰۱طرف خونه ویلایی داره میزنه تو برق میره شمال تو ویلاش میزنه به برق میاد تهران
مجتبی .
۹ آبان ۱۴۰۲اون ۵درصد هم اصلا ازهمچین ماشینایی خوششون نمیاد.
مهدی
۲۷ بهمن ۱۴۰۱قرار شده مپنا در سطح کشور ایسگاه های شارژ برقی ایجاد کنه. اصلا دلیل ورود مپنا بیشتر همین موضع هستش که بتونه خودش برق تولید کنه و در ایسگاههای شارژ بفرشه. مپنا در نظر داره تولید باتری های این اتومبیل ها رو شروع کنه..
RENAULT5
۲۴ بهمن ۱۴۰۱بهترین کار این بود از ایران خودرو ۲۰۰۸رو میگرفتن برقی میکردن
مجید
۲۵ بهمن ۱۴۰۱۹۵ درصد کجا بود عزیزم. بگی ۹۹/۵ درصد شاید درست باشه البته اون هم فکر نکنم
محمد
۲۷ بهمن ۱۴۰۱اصلا ۹۹.۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ هم اشتباه هست ، هیچکس توی ایران بالای ۱ میلیارد پول نداره و همه فقیر هستیم ، بدون استثنا
حمیدرضا میرمعزی
۳۰ بهمن ۱۴۰۱اشتباه نکن دوست عزیز. اگه یک سری به شمال بزنی میبینی که چه ویلاهایی بالای کوهها وسط جنگلهای بکر ساختن و توش دارن عشق و حال میکنن و به ریش من و تو میخندن. کم هم نیستن. همونهایی که واسه ویلاهاشون جاده اختصاصی با نابود کردن جنگل میکشن و مصالح کاخهایی که ساختن رو براشون با هلیکوپتر میبرن. واسشون آب و برق و تلفن تا نوک قله کوهها میکشن تا آب تو دلشون تکون نخوره و از عیش و نوش کم نیارن. فکر نکنم من و تو جزو این دارودسته باشیم. این ماشینها و بقیه چیزهارو هم واسه بچه های همین دارودسته میسازن نه واسه مردم بدبخت که بخاطر پونصد تومن دخترش ترک تحصیل میکنه یا زن بیچاره واسه اجاره خونه خودش باید….البت توجه داشته باش که اگه اللان سالهاست که درهای کشور رو بستن تا ماشین وارد نشه، واسه همینه که تولیدات مونتاژٰ آشغال خودشونو که همشون جنسهای وازده بازارهای جهانیه (مثل همین دیگینیتی و سیگینیتی و …. ) رو با خیال راحت به پنجاه برابر قیمت واقعی بازار بما بتپونن، آب هم از آب تکون نخوره… والا که این ماشین زاقارت حتی تو همین بازار دلار 50 تومنی باید دویست تا سیصد میلیون باشه نه سه میلیارد…..
amir
۹ آبان ۱۴۰۲اخه چه فکری با خودشون کردن و این قیمت رو گذاشتن روش
مجتبی .
۹ آبان ۱۴۰۲فکر؟مدیران..!!!!
علی هوشنگ نظری
۲۳ بهمن ۱۴۰۱کرمان موتور قبلاً هم یک مدل سواری برقی را معرفی کرده بود و یک مدل برقی از بی وای دی ولی در عمل فقط نمایش بود .
این پروژه هم فقط نمایشی است
از قیمت گفته شده دو میلیاردی هم کاملا مشخص است .
که این پروژه به نتیجه نمی رسد
مهران
۲۳ بهمن ۱۴۰۱طراحی بیرونیش از تظر من فاجعس. خصوصا پشت خودرو و اون اسم شرکت قرمز رنگ
داخلشم بد نبود اما دوست نداشتم.
کی میشه پای کراس آور و شاسی های مزدا و هوندا باز بشه به کشور…
پرهام و رهام
۲۳ بهمن ۱۴۰۱خدایا شکرت بلاخره ماشین های الکتریکی هم وارد ایران شدند .
طراحی خودرو خوبه .
۱۶۰ کیلومتر هم برای شروع بد نیست.
HR3
۲۳ بهمن ۱۴۰۱مپنا تنها شرکت درست و حسابی و صاحب دار ایرانه
حسین
۲۴ بهمن ۱۴۰۱به عنوان کسی که مستقیما در حال کار با مپنا هستم کامنتت باعث خنده ام شد بزرگوار. مپنا هم یک شرکت خصولتی با یک بازار انحصاری عظیم و بدون رقیب هست و به همون جایی وصله که میدونی.
امین
۲۸ بهمن ۱۴۰۱بنده هم به عنوان مهندس مشغول در مپنا باید بگم معلوم نیست با چه قصد و غرضی این حرف رو میزنی. مپنا با صنعت توربین گازی ساختن در حد زیمنس آلمان، پیشرفته ترین صنعت ایران و در حد موشکی و هسته ای هست داداش.
AMD
۲۳ بهمن ۱۴۰۱یه جوری گفتن کرمان موتور و مپنا گفتم خودرو ملی(!) چیزیه😂😂😂
محمدرضا
۲۳ بهمن ۱۴۰۱همین کوییک که زباله ترین خودرو تولیدیه جهانه برمبنای پراید که تکنکلوژیش برا ۴۰ سال پیشه ساخته شده
دنا هم که ۴۰۵ بایه موتور با تکنولوژی آلمانیه
همند که که خود ۴۰۵ بود
Habib
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ظاهرش خیلی به دلم نشست.
حمیدرضا میرمعزی
۳۰ بهمن ۱۴۰۱فدای دلت که اینقدر نرم و لطیف و خوش سلیقه س….
شاهرخ
۲۳ بهمن ۱۴۰۱خیلی هامون طرفدار اتومبیل برقی هستیم . ای ترون جی تی ، لوسید ایر ، تسلا سری پلد ، ای گلف و … . اما شک دارم تا زیر ساخت و جایگاهی نباشه شخص حقیقی بخرد . مضاف بر اینکه شبکه برق هم باید حاضر باشد برق رو ازمون تو گرونی و پر باری بخرد ، تو ارزونی و سبکی بار شبکه بهمون بفروشه . ساختار حقوقی و سرمایه گذاری کلان می طلبد .
حمید
۲۳ بهمن ۱۴۰۱بعد صد سال سوار شدن ماشین درونسوز هنوز تهران مشکل کمبود پمپ بنزین هست ! فکر نمیکنم زیر ساخت شارژ به این زودی برسه ایران(مشکل کمبود برق هم بهش اضافه کنید) .
مزیت ایران خودروی گازسوزه فقط هم ارزون هم کم الاینده
شاهرخ
۲۳ بهمن ۱۴۰۱حمید جان ، ایران در زمینه گاز مزیتی ندارد . نه تکنولوژی ، نه سرمایه گذاری ، نه جذابیت ورود شرکت ها . ایران به زودی وارد کننده بزرگ گاز خواهد بود . اما برق ، می شه از نور ، باد ، زمین گرمایی ، امواج دریا و مانند آن بیاید . تهیه برق امروزه ساده تر و ارزان تر از سوخت فسیلی است .
phonix
۲۳ بهمن ۱۴۰۱وقتی اطلاعی از هزینه نگهداری مزارع خورشیدی و عمر پنل های خورشیدی نداری:
ضمن اینکه ایران اصلا توان تولید اون پنل هایی که در خارج با راندمان بسیار بالا برق تولید میکنند رو نداره
حسین
۲۴ بهمن ۱۴۰۱وقتی اطلاعی از روند کلی جهانی تولید برق از انرژی خورشیدی نداری.
حسین
۲۴ بهمن ۱۴۰۱برای مطالعه هزینه تولید برق از منابع مختلف:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source
هزینه تولید برق از خورشید پایینتر از گاز هست.
حسین
۲۳ بهمن ۱۴۰۱تهیه برق از نور هزینه بیشتری دارد تا تهیه برق از گاز (در ایران ) اونجوری که من شنیدم.
چون پنل خورشیدی بعد ۱۵ سال بسیاری از قطعات اش از بین میره
حسین
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ویکی پدیا منبع قابل اعتمادی نیست و هزینه ها در هر کشور فرق میکنه.
یکی باید از روسیه و صد ها کیلومتر آنطرفتر گاز بخره ، یکی زیر پاشه.
یکی برای خرید پنل خورشیدی تحریم هست و یکی سازنده.
یکی کشورش همیشه تابستان هست و یکی ۴ فصل.
محمد
۲۴ بهمن ۱۴۰۱امروزه بزرگترین منبع انرژی نیروگاه های برق سوخت های فسیلی است.
HesamS500
۲۳ بهمن ۱۴۰۱خدا شاهده مزدا CX90 هم داخل همین بازه قیمتیه
اما این کجا و آن کجا
مهدی
۲۳ بهمن ۱۴۰۱با توجه به وسعت کشور برای ایران مناسب نیست.
❤BMW❤
۲۳ بهمن ۱۴۰۱خوبه
باید از یه جایی شروع کرد
البته که خییلی دیره
مجتبی .
۹ آبان ۱۴۰۲بله حق باشماست اما قیمتش اصلا متناسب با شرایط مالی مردم نیست
M.N.M
۲۳ بهمن ۱۴۰۱یه آشغال دیگه
Afg
۲۳ بهمن ۱۴۰۱این ماشین با این قیمت بدرد بازار ایران که نمیخوره بین ۳۰ تا ۵۰ هزارتا یعنی بالای ۴میلیارد تومن چطوره اینو تو ایران مونتاژ کنن صادر کنن به غرب البته غرب اسیا نه خاورمیانه
جنوب
۲۳ بهمن ۱۴۰۱مپنا و کرمان بجز اول مقاله و پر کردن متن دقیقا کجای این خودرو رو میسازن؟
اولش خوشحال شدم واقعا چیز جالب و خوبیه .اما بعد دیدم فقط اینا وارد کننده ن
حسین
۲۳ بهمن ۱۴۰۱وارد میکنن
میبینن سلیقه مشتری هست یا نه
اگر بود برای تولید جک برقی سرمایه گذاری بیشتر میکنن
وگرنه همون سورن دوگانه سوار میشیم
ماک
۲۳ بهمن ۱۴۰۱به جای ۳/۵ میلیارد،۱/۵ بده سراتو سوار شو ۲۰سال بنزین مجانی
fordglx2008
۲۳ بهمن ۱۴۰۱مپنا تو پروژه های مختلف عملکرد قابل قبولی داشته نسبت به برخی هلدینگ ها حساسیت زیادی به خرج داده امیدواریم تو زمینه خودرو هم حالا چه واردات یا غیره عملکرد مطلوبی داشته باشه
ققنوس
۲۳ بهمن ۱۴۰۱پشمای ایلان ماسک فر خورد
شهاب
۲۳ بهمن ۱۴۰۱عقبش شبیه لوتوس امیرا ئه
داش ممد
۲۳ بهمن ۱۴۰۱کرمان موتور و مدیران خودرو همچنین( شرکت های ایران خودرو و سایپا )با دلار ۲۸ هزار تومان خودروها را مونتاژ می کنند و با قیمت دلار ۴۵۰۰۰ تومان به مردمی که تشنه خودرو شده اند می فروشد و سود خوبی هم از جیب مردم بیرون می کشند .
البته قیمت تمام شده همه خودروهای در ایران به همین شکل است ، دولت یک فاصله بزرگ بین قیمت بازار قیمت محصولات خودروسازان ایجاد کرده است و سادگی مشکل تامین نقدینگی و تامین قطعات را حل کرده است یعنی با دلار ۲۸۰۰۰ تومان برای خودروسازان و برای مردم با قیمت ۴۵۰۰۰ تومان و بصورت قطره چکانی تا همیشه مردم حریص خرید خودرو باشند . این یک سیاست بسیار ناب برای دولت است قبلا دولت و خودروسازها برای تامین نقدینگی مشکل داشتند ولی الآن مشکل به لطف این سیاست بر طرف شده است و فشار روی مردم است .
TESLA
۲۳ بهمن ۱۴۰۱۳ میلیارد تومان !!! ۸۰ درصد مردم ایران در حسرت خرید ماشین ۲۰۰ میلیونی هستن و ۱۹ درصد بقیه هم حداکثر بتونن تا ۱/۵ میلیارد پول برای خرید ماشین جمع کنن ( به جرات میگم کمتر از ۱ درصد جامعه توان خرید خودرو بالای ۱/۵ میلیارد را دارند ) ، اگه واقعا هدفشون از ارائه ماشین برقی کمک به کاهش آلودگی هوا هست باید به صورت گسترده و با قیمت معقول به بازار عرضه کنند که حداقل درصد قابل توجهی از جامعه توان خریدش رو داشته باشن و بعدش هم مگه ما در حال حاضر تو ایران زیر ساخت های کافی برای شارژ و نگهداری از خودرو های برقی رو داریم !! که اینا میخوان به زودی عرضه کنن
حسین
۲۳ بهمن ۱۴۰۱دقیقا چون زیر ساخت نداریم این خودرو انتخاب شده.( بنظر من)
چون فرد پولدار یک مبدل ( گران ) تبدیل برق مسکن به شارژ سریع هم میخره.
ولی بقیه پولشو ندارن.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۴ بهمن ۱۴۰۱3.5میلیارد 320i دو هزار و سیزده تمیز کسی مگر عقل نداشته باشه اینو بخره
....
۲۴ بهمن ۱۴۰۱نیمه پر لیوان رو ببینید ،چون گروه مپنا داره کارهای خوبی در حوزه خودروهای برقی ایستگاه های شارژ انجام میده
از طرفی ماشین لوکس بخریم هم برقی میخریم.به عبارت دیگر آب و هوای مغز باجناق رو آلوده کنیم هم به آب و هوای زمین آسیب نمیزنیم.بد میگم؟
matin
۲۴ بهمن ۱۴۰۱از عقب شبیه فیدلیتیه که چراغاشو بهم وصل کردم
Hamilton1970
۲۴ بهمن ۱۴۰۱این پروژه عملی بشو نیست
قبلاً هم کارمانیا (که خودش زیرمجموعه کرمان موتوره) یه سدان کوچیک برقی معرفی کرده بود و هی وعده میداد و آخر هم به جایی نرسید.
پروژه های مپنا هم که کلا رو هواست. ۴۰۵ هیبرید و پیکاپ برقی و سراتو هیبرید هم که صرفا چهار تا عکس و فیلم بودن و دیگه هیچکس یادش هم نمیاد
این پروژه هم که همکاری کرمان موتور و مپنا صد در صد نمایشی بیش نیست
Genius
۲۴ بهمن ۱۴۰۱این همه مپنا مپنا مپنا و ادعای خودکفایی و شکستن شاخ غول آخرش ختم شد به واردات و مونتاژ!!!واقعیت سطح دانش فنی ایرانی جماعت همینه
مجتبی .
۹ آبان ۱۴۰۲سطح مدیریت اینه نه سطح ایرانی.
amin
۲۵ بهمن ۱۴۰۱تعرفه خودروهای برقی صفر
محمد دهقانی
۱۲ فروردین ۱۴۰۲سلام و درود
عزیزان تا وقتی مردم توان خرید خودرو ندارن و فساد و مافیا در صنعت خودرو هست شما هر نوع خودرویی وارد کنید حتی با آخرین امکانات روز دنیا ابتدا این کار نمایشی و عوام فریبی هست و بعد اینکه شما همون کشور جهان سومی مصرف کننده هستی که با وجود کلی منابع علمی و انسانی و طبیعی باید سرمایه ملی رکشورت رو بدی برا واردات بعد در داخل ارزش پول ملی کم شده و روز به روز نیاز کشور به منابع ارزی بیشتر میشه
1 توان عموم مردم برای خرید محصول برتر که دولت مردان بی کفایت نام آن را نا متعارف گذاشته اند
2خود کفایی در ساخت خودرو صفر تا صد با استفاده از منابع و تکنولوژی داخلی
3 بعد از فراهم نمودن نیاز داخلی صادرات و ورود ارز به کشور
مهاجر
۱ شهریور ۱۴۰۲خودروی برقی که نشود 1000 کیلومتر را براحتی با یک بار شارژر کردن باهاش نپیمایی این خودرو بیشتر یک اسباب بازی بیشتر نیست و برای شهربازی بدرد میخوره
amir
۹ آبان ۱۴۰۲نمیدونم من چرا با مشاهده این سفینه فضایی!!!!! یاد فردا تی پنج افتادم مخصوصا جلوش بسیار شبیهه