با حدود یک میلیارد تومان، زوتی DL5 با پیشرانهٔ توربوشارژ قویتر و ابعاد بزرگتر بهتر خواهد بود یا بک X3 پرو با استهلاک پایینتر و کابین مدرنتر؟
در بخش کراساوورهای کوچک بازار کشورمان، سالها است که امویام X22 و جک S3 یکهتازی میکنند و فروش بالایی هم دارند اما مدتی است که رقبای جدیدی برای این خودروها به بازار عرضه شده است. این خودروهای بک X3 پرو مونتاژ خودروسازان بم و زوتی DL5 وارداتی پارس خودرو هستند و قصد دارند نظر کسانی که در این سگمنت و بازهٔ قیمتی به دنبال گزینههای جدید و متفاوتی از مدلهای تکراری قبلی هستند را جلب کنند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه این دو کراساوور کوچک یک میلیاردی را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک میتواند گزینهٔ بهتری برای خرید باشد.
همچنین بخوانید:
- مقایسه بک X3 پرو با پژو ۲۰۷ اتوماتیک، کراس چینی یا هاچبک ایرانی؟
- مقایسه زوتی DL5 با ام وی ام X33 کراس، کدام شاسیبلند یک میلیاردی؟
- رانندگی با بک BAC X3 پرو، کراساوور مونتاژی جیلی در ایران
- پارس خودرو DL5 / زوتی T300 مشخصات فنی و قیمت کراس اور جدید بازار ایران
معرفی خودروها
شرکت زوتی در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و سالها پیش سدان Z300 آن را با نام آریو توسط سایپا و کراساوور T600 را با نام کوپا توسط ریگان خودرو در کشورمان دیدیم. زوتی در اوایل سال ۲۰۱۷ کراساوور کوچکی بنام T300 را به بازار فرستاد و درحالیکه در سال ۲۰۲۱ ورشکست شد اما حدود یک سال بعد دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و اولین خودرویی که پس از احیای شرکت دوباره روی خط تولید رفت، همین T300 بود. با آزادسازی واردات خودرو در کشورمان، پارسخودرو سراغ این کراساوور کوچک و سالخورده برای واردات رفت. این محصول زوتی در تابستان ۱۴۰۲ در کشورمان رونمایی و در پاییز همان سال اولین سری آن به خریداران تحویل داده شد. البته ازآنجاییکه پیش از ورشکستگی زوتی، خودروسازی راین قصد مونتاژ همین خودرو را داشت، پارسخودرو مجبور شد نام آن را به DL5 تغییر دهد.
بک X3 پرو یک کراساوور کوچک ساخت جیلی است ولی از آن نباید انتظار تکنولوژی و کیفیت محصولات جدید این شرکت بزرگ چینی را داشت زیرا این خودرویی قدیمی است که پیشینهٔ آن به هاچبکی بنام انگلون SC5 سال ۲۰۱۱ بازمیگردد. جیلی در سال ۲۰۱۷ فیسلیفت بزرگی روی این هاچبک قدیمی انجام داد و با افزودن کمی حال و هوای کراساوور، آن را با نام ویژن X3 معرفی کرد. درواقع، رابطهٔ بین انگلون SC5 و ویژن X3 مثل رابطهٔ تیبا ۲ و کوییک است! این کراس کوچک چینی در اوایل سال ۲۰۲۱ فیسلیفتی را تجربه کرد و ویژن X3 پرو نام گرفت. حدود یک سال بعد نیز این خودرو به برند لیوان (Livan) منتقل شد که حاصل جوینت ونچر بین جیلی و لیفان است. به همین دلیل است در بک X3 پرو اثری از لوگوی جیلی دیده نمیشود.
طراحی بیرونی
همانطور که توضیح دادیم، هیچکدام از این کراساوورها جدید نیستند و پیشینهٔ هردو به سال ۲۰۱۷ بازمیگردد که یعنی هماکنون حدود هفت سال از عمرشان میگذرد؛ بنابراین، نباید انتظار طراحی بروزی از هیچکدام از این دو کراساوور داشته باشیم. همچنین فیسلیفت سال ۲۰۲۱ بک X3 پرو هم خیلی تغییرات بزرگی را به همراه نداشت و ظاهر خودرو تا حد زیادی مشابه نمونهٔ سال ۲۰۱۷ است؛ بنابراین، انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو کراساوور بیشتر موضوعی سلیقهای خواهد بود. البته در قیاس DL5 و X3 پرو باید به تفاوت مهمی در ابعاد خودروها اشاره کنیم. کراساوور مونتاژی خودروسازان بم با ۴,۰۰۵ میلیمتر طول، ۱,۷۶۰ میلیمتر عرض و ۱,۵۷۵ میلیمتر ارتفاع، کراساوور بهمراتب کوچکتری از DL5 با ۴,۴۰۵ میلیمتر طول، ۱,۸۳۰ میلیمتر عرض و ۱,۶۶۵ میلیمتر است. این موضوع عامل مهمی است که قطعاً میتواند روی انتخاب خریداران تأثیرگذار باشد. همچنین فاصلهٔ محوری دو خودرو هم با ۲,۶۱۰ میلیمتر برای زوتی و ۲,۴۸۰ میلیمتر برای بک، اختلاف قابلتوجه ۱۳ سانتیمتری را نشان میدهد.
داخل
هرچند X3 پرو در طراحی بیرونی از سال ۲۰۱۷ تغییر بزرگی را تجربه نکرده ولی در فیسلیفت سال ۲۰۲۱، جیلی داشبورد کاملاً جدیدی برای آن طراحی کرد که مدرنتر و بروزتر از DL5 به نظر میرسد درحالیکه کراساوور زوتی از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ تغییری را تجربه نکرده است. به همین دلیل، DL5 با نمایشگر نهچندان بزرگی در میانه داشبورد، فرم ساده دریچههای تهویه و کنسول مرکزی نسبتاً قدیمی، با کراساوورهای چینی جدیدتر بازار فاصله دارد و شبیه خودروهای یک نسل قبل به نظر میرسد هرچند که با استفاده از تودوزی دورنگ مشکی و قهوهای و طرح فیبر کربن روی داشبورد سعی شده حال و هوای کمی لوکس و جوانپسندی به داخل خودرو بخشیده شود. از سوی دیگر، کابین X3 پرو با دریچههای تهویه طرح سراسری، غربیلک فرمان D شکل، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد و تریم رنگی روی داشبورد، فضای مدرنتری دارد که برای کراساووری در این سگمنت و بازهٔ قیمتی قابلقبول به نظر میرسد. بااینحال، از لحاظ جاداری کابین برتری با DL5 است که ابعاد بزرگتری داشته و فضای بیشتری را در داخل فراهم میکند.
امکانات و تجهیزات
در جدول زیر امکانات و تجهیزات این دو کراساوور را باهم مقایسه میکنیم:
بک X3 پرو | زوتی DL5 | |
ایربگ | ۲ عدد | ۲ عدد |
رینگ | ۱۶ اینچی آلومینیومی | ۱۷ اینچی آلومینیومی |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
سنسور پارک | عقب | عقب |
نمایشگر | ۸.۰ اینچی | ۸.۰ اینچی |
صفحه آمپر | آنالوگ | آنالوگ |
ترمز پارک برقی | ندارد | دارد |
اتوهلد | ندارد | دارد |
سانروف | دارد | ندارد |
کروز کنترل | دارد | دارد |
صندلی | چرمی | چرمی |
دوربین دنده عقب | دارد | دارد |
سیستم ورود بدون کلید | دارد | دارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
آینههای جانبی | تنظیم برقی با گرمکن | تاشو برقی با گرمکن |
سنسور نور | دارد | دارد |
سیستم کنترل حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
سیستم کنترل حرکت در سراشیبی | ندارد | دارد |
با توجه به جدول فوق، این دو کراساوور از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند و هیچکدام برتری بزرگی نسبت به دیگری ندارد. بهعنوانمثال، درحالیکه در DL5 فقدان سانروف کاملاً احساس میشود، X3 پرو از ترمز پارک برقی و اتوهلد بیبهره است ولی بهطورکلی، دو کراساوور برای این سگمنت و بازهٔ قیمت از آپشنهای نسبتاً مناسبی برخوردار هستند.
پیشرانه
این قسمت جایی است که زوتی برتری قاطع خود را نسبت به X3 پرو دیکته میکند زیرا کراساوور کوچک خودروسازان بم به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که تنها ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما DL5 از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. این یعنی زوتی از لحاظ توان پیشرانه در حد کراساوورهای گرانتری مثل امویام X55 پرو است که برتری مهمی در این بازهٔ قیمتی محسوب میشود. از سوی دیگر، خروجی پیشرانهٔ تنفس طبیعی X3 پرو برای کراساووری ۱۲۱۵ کیلوگرمی نسبتاً پایین به نظر میرسند و درصورتیکه خودرو پر از سرنشین باشد توان پایین پیشرانه مشکلساز خواهد شد. البته این خودرو قطعاً استهلاک پایینتری خواهد داشت و خریداران را درگیر دردسرهای موتورهای توربو نمیکند ولی بااینحال، نمیتوان از کشش و قدرت بالای موتور توربوشارژ زوتی گذشت. در همین حال، باید به وزن ۱۴۲۰ کیلوگرمی DL5 هم توجه کنیم که بیش از ۲۰۰ کیلوگرم از رقیب سنگینتر است ولی قدرت بیشتر موتور این اضافهوزن را جبران خواهد کرد. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط گیربکسهای CVT انجام میگیرد.
قیمت و جمعبندی
این دو کراساوور با وجود تفاوت قابلتوجه در ابعاد و قدرت پیشرانه، از لحاظ قیمت کاملاً نزدیک به هم هستند. زوتی DL5 از سوی پارسخودرو با قیمت یک میلیارد و ۱۴۴ میلیون تومان عرضه میشود درحالیکه خودروسازان بم جدیدترین قیمت X3 پرو را یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعلام کرده است. بااینحال، در بازار قیمت زوتی پایینتر از قیمت کارخانه بوده و چیزی در حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است که نشان از استقبال ضعیف خریداران دارد. قیمت بازار X3 پرو هم تفاوتی با قیمت کارخانه ندارد؛ بنابراین، با توجه به ابعاد بزرگتر، کابین جادارتر و پیشرانهٔ قویتر، باید DL5 را خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی بازار فروش ضعیف و طراحی قدیمی هم از مشکلات این خودرو است که باعث میشود بک X3 پرو هم بتواند حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
مقایسه مشخصات فنی
زوتی DL5 | بک X3 پرو | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار | ۱۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۵ نیوتن متر | ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن | ۱۴۲۰ کیلوگرم | ۱۲۱۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۰۵ میلیمتر | ۴,۰۰۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۳۰ میلیمتر | ۱,۷۶۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۶۵ میلیمتر | ۱,۵۷۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۱۰ میلیمتر | ۲,۴۸۰ میلیمتر |
ظرفیت باک | ۴۸ لیتر | ۴۵ لیتر |
قیمت کارخانه | ۱ میلیارد و ۱۴۴ میلیون | ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون |
قیمت بازار | ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون | ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون |
علی
۲۱ مهر ۱۴۰۳سوال رو اشتباه مطرح کردید. باید می نوشتید چه کسی حاضر است یک میلیارد تومان هزینه این کراس اور های چینی کند؟
علی Shelby
۲۱ مهر ۱۴۰۳اگر بخوام با یک میلیارد چینی بخرم
اریزو ۶ پرو یا شاین مکس میخرم
علی منصوری
۲۱ مهر ۱۴۰۳داش علی با ی تومن ک بهت نمیدن اینارو ،بالای ۱۶۰۰ کارکردشم بهت نمیدن،
Mgh
۲۱ مهر ۱۴۰۳مشتری اول و آخر خود خریداره تو بازار با یک میلیارد در شرایط فعلی که رکوده x33 کراس میدن که هم طراحی بیرونیش به روزتره و هم داخلش و خدمات بهتری هم داره
فرشید
۲۱ مهر ۱۴۰۳من که x33 کراس خریدم به چند دلیل
1- از ادا اطفار و ناز و عشوه ایران خودرو برای فروش کلافه شده بودم. قرعه کشی، بلوکه کردن پول، طرح مادران و… تحقیر آمیز، احمقانه، پوچ، سر کاری، توهین آمیز، بی ثبات و….
2- هم بیرونش و هم داخلش خیلی خوشگل و جذاب بود
3- طرح فروش اقساطی به درد بخور (5 ساله و میش پرداخت 45 درصد)
4- خدمات پس از فروش گسترده مدیران خودرو که نسبت به بقیه چینی ها قابل اعتماد تره
گاس فرینگ
۲۱ مهر ۱۴۰۳مسئله اینجاست که مخصوصا توی شهر های کوچیک نمایندگی های این چینی ها ماهر نیستن و از یه خاموش کردن چراغ چک عاجزند یازده سال قبل چراغ چک یک ماشین ام وی ام ۱۱۰ رو نتونستن خاموش کنن فکر میکردم الان بهتر شدن ولی نقد و بررسی های ماشین چینی رو میبینم انگاری مکانیک های نمایندگی در حد همون یازده سال قبلن گارانتی هم خیلی سفت میگیرن و کوچکترین تغییری نمیشه بدی به ماشین البته ایران خودرو سایپا هم فرقی ندارن سر روکش صندلی گارنتی باطل کرده بودن ماشین پژو پارس ضمن این که ماشین هه جدیدا دارن دپو میشن و نمایندگیها هم بعضا اجاره نمیدن با خودت کارشناس بیاری
amirkhanzadeh
۲۱ مهر ۱۴۰۳خدمات پس از فروش واقعا مهمه
که متاسفانه چینی ها تو ایران فقط چند شرکتشون از جمله چری خوب عمل کردند
فورد
۲۱ مهر ۱۴۰۳یعنی اینارو از کجا پیدا میکنن میارن
faster
۲۲ مهر ۱۴۰۳همونی که یک میلیارد به دنا پلاس اوتوماتیک میده
The
۲۲ مهر ۱۴۰۳فستر حداقل دنا دوتا قطعه پیدا میشه راحت. بازار دست دوم داره مکانیک های زیادی هم باهاش اشنایی دارن
اینا چی؟والا اگه نصفه بیشتر خوده چینی ها هم ازش خبر داشته باشن
A.R.A.S.H
۲۵ مهر ۱۴۰۳👏👏👏👏
محمد
۲۱ مهر ۱۴۰۳بعید بدونم تو این بازار رقابتی چینی ها کسی مایل به خرید این دو باشه.
علی منصوری
۲۱ مهر ۱۴۰۳ممد داداش من دلال همین ماشین چینیام، اصن سمتشون کسی نمیاد درست میگی
نمایشگاهی
۲۲ مهر ۱۴۰۳مشتریان جدیدا بجای suv تک دیفرانسیل میرن سمت سدان تا از مزیت شعاع گردش پایین تر و هندلینگ خوش دست تر برخوردار باشن
boost10
۲۱ مهر ۱۴۰۳گزینه هیچکدام نداریم ؟
kenshi
۲۱ مهر ۱۴۰۳سعی میکنم با یک میلیارد تومتن یک لندکروز سری 70 پیدا کنم و بازسازیش کنم با با اون از رو این آشغالا رد شم
hosen
۲۱ مهر ۱۴۰۳هیچکدام
دوتا ماشین بدون بازار و خدمات مناسب.
Kiarash
۲۱ مهر ۱۴۰۳من اگه می خواستم صفر انتخاب کنم و این دوتا گزینه بود اگه خدمات پس از فروش باشه خوب زوتی یکم بهتره چون برای پارس خودرو هست و پارس خودرو زیر مجموعه سایپا هست ولی اگه کیفیت بالاتر باشه خوب بک x3 pro بهتره چون برای جیلی هست
Kiarash
۲۱ مهر ۱۴۰۳ولی من باشم سراغ خودروی فرانسوی یا کره ای میرفتم چون آدم کلا فنی هستم و برام نگهداری مهم نیست همیشه حواسم به خودرو هست و هزینه نگهداری هم دیگه باید باهاش کنار بیام کلا تو این مملکت همه چی گرون شده و بیشتر هم میشه
faster
۲۲ مهر ۱۴۰۳منظورت از کره ای سراتو مدل 2008 دور رنگ که نیست
𝐀𝐥𝐢
۲۱ مهر ۱۴۰۳موندم این وارد کننده ها این ماشینارو از کجای چین گیر میارن!
علی منصوری
۲۱ مهر ۱۴۰۳الان با ی تومن تو چینیا فقط دنبال مدلای ام وی ام x33 میان، بخصوص کراس، البته تو چینیا میگم، یکم بیشتر بودجشون باشه مثلاً ۱۰۰ تا ۱۵۰ بیشتر ریسپکت پرایم ماشین خوبیه ولی بازم تو چینیا میرن آریزو ۵ قدیمی میخرن، این رنج خط فاصل ایرانی و چینیه و کفه ترازو بیشتر سمت محصولات تولید داخله البته….بین این دوتا بدون شک زوتی یکم بیشتر مشتری داره،
mickeyy
۲۱ مهر ۱۴۰۳گزینه هیچکدام رو هم باید بذارین. مطمئنم بیشتر رای رو گزینه هیچکدام میاره
گاس فرینگ
۲۱ مهر ۱۴۰۳بنظرم مفید نیست چون خیلی ها سرسری میزنن هیچ کدام بهتره مثل الان گزینه های آلترناتیو رو توی کامنت ها بگن به نظر خودم تارا وی ۴ و ایکس ۳۳ کراس وسوسه برانگیز ترن و بازار بهتری هم دارن ام وی ام بازار دست دوش به نظر بهتر از قبل شده توی دست دوم ها هم شاید بشه مدل های کمری xv40 یا سوناتا nf رو گیر آورد که برای کسایی که زیاد تو جاده رفت و آمد میکنن حالا مسافرت میرن یا هرچی بهتره
Mosafer
۲۱ مهر ۱۴۰۳سال 93 با این پول یه پورشه پانامرا توربو اس میشد خرید
PARSA
۲۱ مهر ۱۴۰۳۶ سال پیش : با یک میلیارد بی ام و سری ۷ بگیریم یا پورشه ماکان
Ali
۲۲ مهر ۱۴۰۳فقط ظاهر این دو تا رو توی عکس پست میبینی حالت به هم میخوره
علی جردن
۲۲ مهر ۱۴۰۳فاز اونایی که شاسی بلند تک دف میخرنو درک نمی کنم
arash
۲۲ مهر ۱۴۰۳جوانان سر خورده نامید و مایوس دوره ننگین طاغوت که سوار بر شورولت و بیوک و کامارو و بلیزر سر بر طغیان و شورش برداشتند و طاغوت زمانه را سرنگون کردند و افسوس بر جوانان فعلی که آرزوی داشتن یک دستگاه هایما یا دنا پلاس توربو جوانان با موتور ef7+ را در خواب و رویا می بینند.
علی جردن
۲۵ مهر ۱۴۰۳در اون زمان مگه همه سوار شورلت و بیوک بودن؟؟؟
تنها مزیت اون دوران بازار آزاد با انتخاب های نامحدود بود اگر کسی پولشو داشت می تونست کامارو پلاک ملی بخره اما امروزه پولدار هم باشی مجبوری از بین چندتا برند محدود ماشینتو انتخاب کنی…….. واقعا کاش هرکی هر خودرویی می خواست می تونست پلاک ملی کنه چقدر تو خیابونا لامبورگینی پلاک ملی می دیدیم اونوقت. الان فقط چندتا بنز و بیامو لو آپشن می تونی ببینی
علیرضا
۲۲ مهر ۱۴۰۳من اگه یک میلیارد میداشتم دناتوربو ۶ دنده یا x33کراس میگرفتم
اگر هم دلم نمیومد این همه پول خرج خرید ماشین کنم یه ماشین دست دوم تا ۳۰۰ میلیون میخریدم و با ۷۰۰ تومن بعدیش دلال بازی میکردم😅
A.R.A.S.H
۲۵ مهر ۱۴۰۳اصلا من که هیچ کدومشون رو ندیدم و اصلا نمی خوام بخرم