کونیگ‌زگمشاهیر خودرویی

کونیگ‌زگ؛ از مرغ یخ‌زده تا سوپرکار!

شاید بتوان گفت کونیگ‌زگ عجیب‌ترین سازنده‌ی خودروهای سوپراسپورت دنیاست. چه کسی فکر می‌کرد که یک کارخانه‌ی کوچک سوئدی قادر باشد رقیبی برای بوگاتی شیرون بسازد؟ کریستین وون کونیگ‌زگ همین فرد است. در ویدئویی که منتشر شده، مؤسس این کمپانی درباره‌ی علت ساخت سوپرکارها و برخی از موارد جالب رخ داده در تاریخ این کمپانی صحبت کرده است که به برخی از نکات آن اشاره می‌کنیم.

2016-Koenigsegg-Regera-Christian-von-Koenigsegg
در میان دیگر کارهایی که کونیگ‌زگ در سن ۱۹ سالگی شروع کرد، فروختن مرغ یخ‌زده بیشتر از همه به چشم می‌آید. ۳ سال بعد او از خودش پرسید که “واقعاً چه‌کاری را می‌خواهم انجام بدهم؟ من می‌خواهم خودرو بسازم.”

اگر آن کار را الآن انجام ندهم احتمالاً دیگر هرگز نمی‌توانم سراغش بروم. من جوانم، رفته‌رفته کار بسیار سخت‌تر خواهد شد و اکثر مردم شکست می‌خورند. آن کار احتمالاً غیرممکن جلوه خواهد کرد. این‌یک چالشی عالی است زیرا به‌هرحال من در نهایت از دنیا خواهم رفت بنابراین چیزی برای از دست دادن ندارم.

در ابتدا کونیخزگ خیال می‌کرد که ساخت اولین پروتوتایپ تنها یک سال طول خواهد کشید. این کار ۸ سال ادامه یافت و علاوه بر آن، سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ سهامدار در زمان انفجار تکنولوژی در اواخر دهه‌ی ۹۰ سوئد نیز صورت گرفت.

Christian von Koenigsegg
Christian von Koenigsegg
از همان اول کونیگ‌زگ فهمید که خودرویش باید متفاوت باشد. او در مصاحبه‌ی خود گفته:

این خودرو باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد.

اولین مدل کونیگ‌زگ که CC8S نام داشت، از سقف سخت قابل جداشدنی بهره می‌برد که در هیچ سوپرکار دیگری دیده نمی‌شد.

Christian von Koenigsegg
خصایص غیرمعمول کونیگ‌زگ به عنوان بخشی از جذابیت این برند ادامه یافت.

آن چیزی را که ما می‌توانیم انجام دهیم هیچ‌کسی نمی‌تواند.

این جمله یکی از بزرگ‌ترین دلایلی بود که چرا مردم می‌خواهند تا به خرید خودروهای این کارخانه ادامه دهند. بخش اعظمی از فروش منحصربه‌فرد این خودروساز به خاطر اسب بخار فوق‌العاده و پرفورمنس غیرقابل‌باور است که علی‌الخصوص در رگرای ۱۵۰۰ اسب بخاری نمایان شده است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. یو اس اس اینترپرایز

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4421 ديدگاه)

    باتشکر از شاهین عزیز

    1. Pagani

      ۴ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (477 ديدگاه)

      کوونیگزگ،پاگانی خودروهای آینده رو میسازن.
      یعنی طراحی بهتر از رگرا هم هست؟؟؟؟؟
      هندلینک بهتر از پاگانی هم هست؟؟؟؟؟
      خاص ترین سوپراسپرت ها کونیگزگ و پاگانی هستن،با دوشخصیت متفاوت،همه رو به وجد میارن.

  2. Parvaz

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (407 ديدگاه)

    نمیدونم چرا اما همیشه کونیخزگ رگرا رو به بوگاتی ویرون ترجیح میدادم، خدای درگ تو مسیر مستقیم هستش ??

    1. elemento

      ۴ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (11527 ديدگاه)

      من بوگاتی رو به کونیخزگ ترجیح میدم. اولا امکانات رفاهی بوگاتی خیلی از کونیخزگ بیشتره…درسته کریستین کونیگزگ آدم بزرگیه ولی بوگاتی اسم کسی رو یدک میکشه که در کنار کارل بنز و گوتلیب دایملر ،آگوست هورش، آدام اپل ازش به عنوان یک نابغه ی اتومبیل سازی نام برده میشه. بعدشم صرف پول داشتن برای خرید بوگاتی کافیه در حالی که برای خرید کونیخزگ چون تولید محدوده باید کلی گزینش رو سپری کنی… خدمات پس از فروشی که بوگاتی برای اتومبیل هاش ارائه میکنه خیلی بیشتره … بوگاتی 4wd هست و این rwd. بوگاتی از شرکتی میاد که 117 سال قدمت داره و اگر در برهه ای از زمان ورشکست شده به دلیل فوت اتوره بوگاتی و بحران های پس از جنگ جهانی و ماهیت لوکس و کم بودن مشتری های ثروتمند بوده نه ضعف کیفیت… در یکی از قسمت های تاپ گیر جرمی کلارکسون گفت شما وقتی بوگاتی رو به سقف سرعت میرشونین هیچ حسی ندارین که انگار روی ماشین فشاری میاد و ماشین بی نهایت نرمه ولی وقتی کونیخزگ رو به سقف سرعتش میرسونین فکر میکنین همه ی اجزای ماشین داذن از هم میپاشن.

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. Pagani

        ۴ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (477 ديدگاه)

        بوگاتی بازدهی موتورش خیلی کمه.مصرف سوخت بسیار بالا.
        خیلی سنگینه ،اصلا هندلینک خوبی نداره.
        بوگاتی:
        16سیلندر 2توربو 2سوپر_1500اسب
        کونیگزگ:
        8سیلندر 2توربو _1500اسب
        هندلینک فوق العاده نمای آینده نگرانه.
        تعدد مدل_هوندرا.وان.رگرا.آگرا و…
        ……………………
        بوگاتی فقط یه پروژه تبلیغاتی برای فولکسه.

        1. elemento

          ۴ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (11527 ديدگاه)

          pagani عزیز مطمئن باش بوگاتی در بهترین حالت ممکن ساخته شده. به نظر خودت چقدر باید با توربو روی موتور v8 با حجم 5 لیتر فشار بیاری تا در agera بتونی ازش 976 اسب بیرون بکشی؟؟؟ کونیگزگ فقط برای این خوبه که بذاریش تو پارکینگ و با شتاب 150 تا 300ش پز بدی. در درگ 1/4 مایل هم که اکثرا از p1 یا 918 یا حتی هوراکان (با 900 اسب بخار قدرت کمتر!!!)شکست میخوره چون شتاب اولیه ی خوبی نداره و تا بیاد خودشو جمع کنه به خط پایان میرسن. و چه بخوایم چه نخوایم همه quarter mile رو معیار قرار میدن.
          لامبورگینی گایاردو هم موتور 5.2 لیتری 10 سیلندر داره. Underground racing که همه در کنار Heffner و Mansory به عنوان بهترین تیونر های اروپا میشناسنشون تونست با توربو قدرت این ماشینو به 2005 hp برسونه که صفر تا 403 رو هم در 23 ثانیه رفت. ولی به خاطر فشاری که به موتور 5 لیتری میاد نتونست سالم به خط پایان برسه. هر چی به موتور های کم حجم فشار بیشتری بیاری دوامشون به شدت کمتر میشه. یکی از دلایل کیفیت ماشینای ژاپنی و مخصوصا لکسس هم همینه.
          شتاب 0-400 رگرا واقعا خیره کنندس ولی در هیچ جا نمیشه به این سرعت رسید. از طرفی هیچ وقت هم هیچ کس جرئت نمیکنه پدال این ماشینو تا آخر فشار بده. شما تصور کن در 20 ثانیه برسی به سرعت 400km. خدا به ماشینای جلوی این موشک رحم کنه.
          – اتفاقا هندلینگ بوگاتی اونقدرا هم بد نیست و سوپراسپرت تونست رکورد پیست تاپ گیر که تازه اصلا پیست سرعتی هم نیست رو بشکنه. چون 4wd هست.
          – مطمئن باش دانش و تجربه ی شرکتی مثل فولکس واگن از کونیگزگ بیشتره و اونا تا جایی که به کیفیت و کارامدی موتور صدمه نرسه از ماشین قدرت میکشن.
          موتور های بوگاتی به خاطر اطمینانی که شرکت به کیفیت ساخت خودروها داره پلمپ شده هستن چون جدا از تخصصی بودن تعمیرات که فقط شرکت مادر میتونه انجام بدهاسنقدر کیفیت بالاس که اصلا به تعمیرات نیاز پیدا نمیکنه.
          فولکس واگن عمدا بوگاتی رو سنگین درست کرده برای همین شما در سرعت 408km هم به قول جیمز می هیچ چیزی حس نمیکنی و ماشین در کمال نرمی حرکت میکنه. از طرفی این سنگینی به خاطر استفاده از آلیاژها و فلزات سنگین نیست. بلکه به خاطر امکاناتی هست که در این ماشین وجود داره. یعنی بوگاتی با سنگین شدن با یک تیر 2 هدف زده.

          در مورد ماشین هایی که از کمپانی های کم سابقه تر(نسبت به بوگاتی و فولکس واگن) میان همیشه اون چیزی که واقعا هست رو نمیشه با خوندن فهمید. یک کلیپ دیدم که کونیگزگ آگرا رو هر چی میخواستن ببرن روی سکو زیر ماشین به زمین گیر میکرد و آخر سر با 15-16 بار عقب جلو رفتن درست شد. ولی بوگاتی با یک دکمه ارتفاع ماشین به سادگی تغییر میکنه.حالا تصور کن در اتوبان با یک سرعت گیر این اتفاق بیفته.

        2. ارش

          ۲۰ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (5 ديدگاه)

          من خودم سخت طرفدار شرکت لامبرگینی هستم ولی در این که بوگاتی بهترین ماشین دنیارو میسازه جای بحث نداره و این ماشین در برابر شیرون واقعا هیچه …البته برا خودش غولیه …رقیب این ویرون هست نه شیرون…بعدم همه چیز تو سرعت به قدت موتور خلاصه نمیشه در ضمن اینم بگم که وقتی پروژه شیرون شروع شد دور نماشون این بود که ویرون رو 25 درصد ارتقا بدن تو همه چیز از جمله سرعت قدرت ایرودینامیک بدون استفاده هیج موتور الکتریکی ..و از اونجایی که بوگاتی همیشه میخواسته اولین باشه این قد به کار خود اطمینان داشته که بدون موتور الکتریکی میتونه به این هدف برسه و رسیده …. تو دنیا هیج ماشینی نیست که بدون تیون و موتور الکتریکی به قدرت موتور 16 سیلندر شیرون برسه …ولی اعتراف میکنم که این ماشین بی نهایت زیبا و قدرت مند به نظر میرسه و از اینش خیلی خوشم میاد

      2. سینا

        ۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (127 ديدگاه)

        بوگاتی 8 لیتر با چهار تا توربو 1463 اسب بخار (شیرون)
        کونیگ زگ 5 لیتر 2 توربو با موتور برقی 1500 اسب بخار (رگرا)
        بوگاتی هر چی می خواد قدیمی باشه
        مگه چی می ساخت؟
        ماشین 12 لیتری؟
        یا به همون EB110SS که رکوردش فقط دو سال دووم اورد با موتور 12 سیلندر دو سال بعد جگوار با موتور 6 سیلندر توبو رکوردشو زد؟
        اونوقت کونیگ زگ که مثل بوگاتی قدمت نداره
        با وان وان 4 تا رکورد زده
        اسب بخار به کیلو گرم =1
        ضریب درگ=1
        0تا300 تا0=17 ثانیه
        ترمز گیری 400 تا 0=10 ثانیه 25 متر
        رگرا هم قدرتمند ترین ماشین جهانه

  3. احمد باقری

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    این ماشین یکی از بهترینهاست، اما من، بوگاتی ویرون و شیرون رو ترجیح میدم. اولا اون ابهت و روحیه تهاجمی که در بوگاتی ویرون وجود داره و در شیرون به اوج خودش رسیده و به نظر من جزو لاینفک خودروهای سوپراسپرت و هایپرکار هست، کونیگ زگ نتونسته به اون حد برسه. باز هم میگم این نظر منه و من باور دارم اولین چیزی که یک سوپراسپرت باید داشته باشه، نمای خشن، تهاجمی، پرابهت هست که در نگاه اول هم آدمو به وجد بیاره، دیگه خودتون میدونید کدوم سوپراسپرت هست که اصلا چنین چیزی نداره و فقط سریع میره.

    1. محمدرضا

      ۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      به نظر من طراحی هاش خشنه

    2. Pagani

      ۴ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (477 ديدگاه)

      اتفاقا بوگاتی شبیه ترین به پورشه ست.
      تازه پورشه بازدهی موتور و هندلینک فوق العاده ای داره.
      اتفاقا یه سوپر اسپرت
      باید ظاهر کشیده و شبیه به خوردو های مسابقه باشه_چون سوپراسپرت از خودروهای مسابقه مشتق شده_
      خشن یا تهاجمی بودنش به شخصیت فرد ربط داره.
      به مشتری هاش ربط داره ،مشتری زبان طراحی رو هدایت میکنه.
      مثلا توی ایتالیا خلبان های جنگنده مهمترین مشتری های سوپراسپرت ها هستن_از نظر مالی و پرستیژ کاری خلبان ها در ایتالیا بسیار بالا هستن_
      پس زبان طراحی خودرو ها به اون سمت میره…فراری….لامبورگینی….مزراتی……پاگانی…….توریتالیا…..پنین فارینا……واید12 …….و….

  4. moein

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (912 ديدگاه)

    انصافا چهره بوگاتی از کونیگ زگ وحشی تره عایا؟؟؟؟؟؟!!!!!!

  5. آرش آمریکایی

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (637 ديدگاه)

    مقاله ای فوق العلاده و سیستمی

    با تشکر از آقای احمدزاده

    1. شاهین

      ۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4714 ديدگاه)

      ممنون از لطف و محبت همه ی دوستان

  6. محمدرضا

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کونیگ زخ طراحی های خاصی داره. هیچ وقت ندیدم کسی از طراحی های این شرکت ایراد بگیره مگر اینکه خود طرف ایراد داشته باشه :) .

  7. Amir amini

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    من عاشق کونیخزگم مخصوصا وان1
    اصلا قابل قیاس با بوگاتی نیست خیلی شاخ یعنی فقط دوست داری ببینیش اصلا تکراری نمیشه عکساش

  8. MohammadreZa

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (48 ديدگاه)

    واقعا هم موفق بودن با این سابقه کم.
    من رگرا و آگرا رو به ویرون و شیرون ترجیح میدم
    من هر جورکه فکر میکنم میبینم از بوگاتی خوشم نمیاد.

  9. آرش آمریکایی

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (637 ديدگاه)

    یه جورایی بیشتر آدمای موفق کارشون رو از فروشندگی شروع کردن

  10. Monster_ALM

    ۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1153 ديدگاه)

    ابرخودروو عاشقم ئ همیشه به بوگاتی ترجیح میدمش….اوج مهندسی توی این ابروخودرو نهفتهه ای جانم♥

  11. godfather

    ۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (195 ديدگاه)

    این ماشین ها دیگه فقط وسیله نقلیه نیستند بلکه جز اثر هنری محسوب میشند
    اینکه بگیم شیرون بهتره یا پاگانی یا بیایم بگیم انزو طراحی زشتی داره مثل اینه که بگیم مونالیزا بدترین و زشت ترین تابلوی تاریخه
    چند روز پیش یه بنز 180 دیزل کلاسیک دیدم فوق العاده بود حرفی نمیتونم دربارش بگم ماشین بازاش منظورم و درک میکنن

  12. moein

    ۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (853 ديدگاه)

    طراحیش واقعا فوق العادس
    پیشنهاد می کنم فیلم نید فور اسپید رو ببینین کونیگ زگ تو این فیلم کولاک می کنه

  13. مهدی

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1754 ديدگاه)

    ماشین هچلهفتی هست. موتور ک واسه خودش نیست غیر از مسیر مستقیم‌ هم جور دیگه ای نمیتونه بره. به نظرم با همون هنسی و آسکاری و سالین و غیره باید مقایسه بشه نه بوگاتی و فراری و مکلارن ک ماشینهای کاملی هستن

  14. مهدی

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1754 ديدگاه)

    معمولا کسایی که میان تو فضای مجازی و تو سایتهای خودرویی کامنت میذارن (معمولا) قشر نوجوان هستن که عموما تاحالا رانندگی زیاد با انواع خودرو نداشتنو صرفا مجله ماشین خوندن و چهارتا عدد و رقم میدونن و بر همون اساس هم نظر میدن. سریعتر بودن به معنای بهتر بودن که نیست. یه شرکتی مثل بوگاتی با اون همه سابقه مطمعنا میدونه یه سوپراسپرت چه المانهایی میتونه داشته باشه و به قول معروف صاحبش رو ارضا کنه و مطمعنا در کل ویروون و شیروون ماشین بهتری هستن نسبت به این ماشین دلیلش هم مشخصه هزینه های بیشتری که صرف تحقیق و توسعه شده و ماشینهایی مثل شیرون و لافراری و … به وجود اومدن

    1. Eman

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من کاری به این بحث ها ندارم تو هرجایی کوینزگ نمیبینی ولی. لامبرگینی. فراری. بوگاتی. همه‌جا ریخته

  15. Ardi

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادم میاد که تو مستند ساخت بوگاتی ویرون دیدم که طرف گفت : در صورت استفاده از تمام قدرت بوگاتی ،باک سوخت ۱۰۰ لیتری بوگاتی ویرون در ۱۲ دقیقه و باک ۱۳۰ لیتری شیرون در ۹ دقیقه خالی میشه. در حالی که این رقم برای کونیگزگ آگرا حدود ۱ ساعت و بیست دقیقست. با این حساب دوستداران بوگاتی باید مراقب هزینه های سوخت باشن. در ضمن لطفا تا زمانی که خودرو زیر پاتون نبوده از هزینه و امکانات حرف نزنید.

  16. سعید

    ۱۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا