کونیگ‌زگ

نگاهی به پیشرانه 3 سیلندر کونیگ زگ جمرا

در زمانه‌ای که خودروسازان به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های الکتریکی بوده و کم‌کم پیشرانه‌های درون‌سوز را فراموش می‌کنند، کونیگ زگ جمرا نشان داده که پیستون‌ها، میل‌لنگ‌ها، سیلندرها و… هنوز هم جذابیت‌های زیادی دارند.

قدرت کل جمرا برابر با ۱۷۰۰ اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز ۳۵۰۰ نیوتون متر است. در این میان ۱۱۰۰ اسب بخار توسط سه پیشرانه الکتریکی تولید می‌شوند. واضح است که خودروهای الکتریکی در سالیان اخیر بسیار پرقدرت شده‌اند؛ اما آنچه که واقعاً باعث تمایز جمرا می‌شود پیشرانه ۳ سیلندر ۲ لیتری توئین توربویی است که قدرت فوق‌العاده‌ی ۶۰۰ اسبی تولید کرده و گشتاور آن نیز ۶۰۰ نیوتون متر می‌باشد.

کونیگ زگ از این پیشرانه به عنوان “غول کوچک دوستانه” نام برده و با تولید آن نشان داده که کاهش حجم پیشرانه‌ها به معنی تولید خودروهای درون‌سوز کلافه کننده و کند نخواهد بود.

وب‌سایت Engineering Explained اخیراً نگاهی عمیق به این غول داشته تا بداند دلیل تولید چنین قدرت زیاد از پیشرانه‌ای نسبتاً کوچک چیست.

شاید مهم‌ترین نکته درباره این پیشرانه نبود میل‌لنگ سنتی و استفاده از فعال‌کننده‌های پنوماتیک برای کنترل سوپاپ‌ها باشد. همچنین این نیروگاه کوچک دارای سیلندرهای بزرگ‌تر، کورس حرکت پیستون بیشتر و ردلاین ۸۵۰۰ می‌باشد که باعث می‌شود سیلندرها به سرعت خودروهای مدرن فرمول ۱ حرکت کنند. این هیولای کوچک همچنین به دو توربوشارژر مجهز شده است.

حتماً ویدئوی زیر را تماشا کنید تا از چند و چون غول کوچک دوستانه‌ی کونیگ زگ آگاه شوید!

[دانلود ویدئو]

 

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3952 ديدگاه)

    مهندسی سرعت و قدرت یعنی کونیگ زگ

    1. مزدا

      ۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2096 ديدگاه)

      جهش تولید به معنای واقعی یعنی این

  2. رزیتا

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    هرچقدر روبه جلو و طراحیهای مدرنتر موتور ماشین میریم ، شاهد کاهش تعداد سلیندرها و حجم پیشرانه ها هستیم ولی در عوض توربو شارژهای قدرتمندتر روی موتورها نصب میشه که جبران میکنه

  3. ممد ژانگولر

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    نگاه کن موتور زده قد کف دست
    ماشالله داره
    سوئده ها ?

  4. Farzad

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    وای خدا مغزم سوت میکشه ، چجوری از یه فسقلی ۶۰۰ اسب میکشی بیرون آخه با رد لاین ۸۵۰۰

    1. s.h

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (712 ديدگاه)

      داشت تو یه ویدویو نشون میداد اگر سرچ کنید میاره دوستان ؛ تویین توربو کردن سه سیلندرش یه روش خاص داره که همه حدس ها یی که میزنید باطل میکنه یه روش جالب که هیچ خودرو سازی تا الان انجام نداده حتی روی 5 سیلندرا و 3 سیلندرا حتی 8 سیلندر که به گفته خودشون این روش قدرت توربو ها رو به روش چشمگیری افزایش میده .
      هر سیلندرش دوتا ورودی و دوتا خروجی داره که میتونند بسته یا باز شوند تازه تو دور کم هم ماشین دو سیلندر میشه !!! حتی میتونه تک هم کار کنه ولی توصیه نکرده این کارو کنیده ( جمله کریستین )

      1. Farzad

        ۳ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        کلا هر چیزی که شرکت کونیگزگ میسازه یه اختراع منحصر به فردبه حساب میاد .
        یه جورایی همه ی خودرو سازا باید بیان پیش کریستین لنگ بندازن …

      2. Amirf3139

        ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آیا میتونه فقط با موتور بنزینی کار کنه؟؟
        چون تا اونجا که من شنیدم یک موتور برقی به میل لنگ پیشرانه بنزینی متصل شده.
        ممنون میشم جواب بدی🙏

    2. AMH-mc20

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      ردلاین 8500 میبینم خیلی از ماشینا دارن ولی خیلی توجی بهش نمیشه

  5. شاهین

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    استهلاک این موتور ها چقدره؟ به صرفه هستن یا هر ماه یا سال کلی هزینه برمیداره برای سرویس دوره ای؟

    1. ممد ژانگولر

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (4150 ديدگاه)

      فقط آب و روغن و فیلتر وسلام

    2. Elmiraj

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (3188 ديدگاه)

      خیلی زیاد….
      این موتور ها فقط بدرد این ماشین ها می‌خورن که کل عمرشون ۲۰ هزار تا راه نمیرن و گرنه همه بزرگان این صنعت براحتی می تونن همچین انجین ‌هایی تولید کنند .
      .
      به نظر من یه هایپرکار یا باید یک موتور درون‌سوز حجیم ، پرقدرت و با دوام داشته باشه یا فول الکتریک باشه .
      چون یه هایپرکاری که به کلکسیون می‌ره نباید دائم این شایعه دنبالش باشه که موتورش باید تو فلان عدد کیلومتر تعمیر اساسی یا تعویض بشه….

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. AMH-mc20

        ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        میفهمی اصلا چی میگی؟این ماشین برای استفاده خانوادگی ساخته شده که قراره کلی راه بره نه 20 هزار تا

    3. علیرضا

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (425 ديدگاه)

      دقیقا نکته اصلی همینه ! آیا ارزش جابجایی با یه موتور شش سیلندر توربو رو داره یا نه

    4. reza

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (155 ديدگاه)

      استهلاک این موتورها خیلی بالاست برای همینه که تولید انبوه نمیشن،چون هم قابلیت تولید انبوه رو ندارند و هم اینکه بعد از مدت کوتاهی باید کامل بازسازی بشن،نمونش هنسی ونوم f5 که تنها 24 دستگاه ازش ساخته میشه،برای مثال پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6.5 لیتری تنفس طبیعی استون مارتین والکری تنها 100هزار کیلومتر کار خواهد کرد،یکی از مدیران کاسورث(سازنده پیشرانه استون مارتین والکری) می‌گوید این کمپانی پیشرانه را تنها برای نگهداری‌های روتین موردنیاز تا پایان عمر سرویس خود طراحی کرده است،((انتظار ما کارکرد تا 100 هزار کیلومتر است و پس از آن پیشرانه جایگزین خواهد شد. البته منظور من این نیست که پیشرانه به‌طور کامل از بین خواهد رفت بلکه برخی از قطعات دیگر قابل استفاده نخواهند بود. واقعیت این است که اگر مالکی به این نقطه برسد ما پیشرانه را باز کرده و تست اوراق آن را انجام خواهیم داد. اگر بلوک پیشرانه مشکلی نداشته باشد دلیلی برای بازسازی آن با پیستون‌ها و سوپاپ‌های جدید وجود نخواهد داشت.))یا مثلا پیشرانه‌ی 6 سیلندر 1.6 لیتری توربو مرسدس amg one تنها 50 هزار کیلومتر کار کرده و پس از آن باید بازسازی شود.این پیشرانه ها دقیقا مثل پیشرانه خودروهای فرمول یک ساخته میشوند و اونها هم طول عمر بسیار پایینی دارند و ساخت خودرو جاده ای با مشخصات و موتور خودروهای فرمول یک مشکلات متعددی داره برای همینه که تحویل مرسدس amg one به تعویق افتاده

      1. s.h

        ۳ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (712 ديدگاه)

        فکر نکنم این موتور تعمیر بخواد چون اگر قدیم یادت باشه همه گفتند چه خبره از یه 5 لیتری 1400 اسب تو یه نسخه از اگرا کشیدند بیرون برای تست و هنوزم که هنوزه داره کار میکنه بعد از حدود 9 سال این سابقه این کمپانیه و البته چیزی نمیدونم و فقط حدس میزنم این موتور که همه چیزش عجیبه احتمالا عمرش کم نباشه چون تو موتورای معمولی فشار منیفولد خیلی خیلی زیاد و عدم هماهنگی سیستم تزریق و سوپاپ ها تو فشار بالا عمر موتور رو کم میکنه ولی این که سر سیلندر جدا برا خودش کار میکنه و سیلندر برا خودش بادامک و تایم هم نداره پس حتما فکر اونجاشم شده بعدشم اگر قرار بود مثب موتور فرمول یک شش سیلندر مرسدس یا استون با رد لاین 12000 دور که دقیقا اندازه ماشینای فرمول یک هست میگفتند لازمه عوض شه ولی رد لاین این موتور عادیه ؛ البته باید صبر کرد و دید

      2. شمس

        ۴ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (10 ديدگاه)

        اتفاقا تو فیلم میگه استهلاک موتورهای فرمول ۱ رو نداره

  6. ایمان

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    اگه استهلاک این موتور پایین باشه در دنیا نمونه هست و بالا دستش نیست
    بیرون کشیدن قدرت از یک انجین کار آنچنان سختی نیست ولی کم استهلاک بودن و عمر بالای انجین اصلی ترین و مهم ترین شرط هست
    در مجموع از کوئنیگ زگ خوشم میاد ??

    1. Mahdi

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1232 ديدگاه)

      یا حضرت طراحش

  7. OMID

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2173 ديدگاه)

    تکنولوژی واقعی به این میگن
    خارج از دنیای کانسپت ها و به صورت عملی

    1. Saeed

      ۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      جالبه که حتی از رگرا هم قوی‌تره!!!
      واقعا اوج مهندسی یعنی کونیگ‌زگ
      همیشه دلم یه رگرا میخواست با رنگ بنفش?

  8. sajjad.jahan

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (19 ديدگاه)

    فوق العاده?❤

  9. meysam

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    گمرا درسته نه جمرا

  10. محمد

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کونیگ سگ ثابت کرده که هیچ غیر ممکنی در صنعت خودرو وجود نداره. واقعا باورنکردنیه و عجیب.

  11. هادی 8 سیلندر

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (458 ديدگاه)

    همچین کار عجیبی هم نکرده موتور gte سوپرا رو تا ۱۱۰۰ اسب بردن یه موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر
    هنر اینه که مثل کروت بتونی یه موتور با دوام و بدونه توربو رو جوری مچ کنی با گیربکس و تولید انبوه هم کنی که شتاب خودرو های توربو رو داشته باشه
    و الی این جوجه کارخونه های دزد بدرد پولدارا میخوره که خاص باشن

    1. Alireza

      ۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (639 ديدگاه)

      بحث تیونینگ کلا فرق میکنه تو تیون کردن اصن به فکر استهلاک نیستن یا اینکه عمر موتور چقد پایین میاد
      الان مثلا همین سوپرا ک گفتی خود تویوتا هم میتونه بیاد هزار تا اسب بگیره ازش به هر روشی اما مطمئنن این کارو نمیکنه
      یا نسخه های تویین توربو سوپرا نسل قبل که تا ۲۰۰۰ تا قدرت داشت ولی خوب احتمالا بعد هر مسابقه درگ باید سرویس بشه

    2. شمس

      ۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (10 ديدگاه)

      تیونینگ نیستا. موتور استاندارد یه ماشینه.
      شما همچین میگی انگار یه گمرا خریدی ۲ روزه خراب شده
      تو فیلم میگه استهلاک نداره بعد شما چطور فهمیدین دوام نداره؟

  12. Behrouz. anzali

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (372 ديدگاه)

    واقعا خواص هست این کونیگ زگ

  13. kurdishlambo

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (80 ديدگاه)

    دقت کردین این ماشین شامل قانون مسئول دراوردی 2500 نمیشه و اگه واردت آزاد بشه می تونن وارد کنن؟؟؟؟؟؟؟ :|||||
    حالا بشینیم و ضرب16تومنی شروع کنیم به امید خدا ببینیم چی میشه

    1. هادی 8 سیلندر

      ۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (458 ديدگاه)

      ضرب در ۲۰۰ کنیم میشه پول پروژه صندوق ۲۰۶ چه پولی بلند کردن این بچه محل های ***

  14. zeg

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (158 ديدگاه)

    عاشقتم کوئنیک زگ!

  15. Mercede kaviani

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (551 ديدگاه)

    سیستم هبرید سری که در کونیگ زگ جمرا به کار گرفته کابردی ترین سیستم هیبرید است که حتی نمونه های ازمایشی ان در حال تست روی هوائیما های تجاری است

    1. حسین

      ۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اتفاقا شرکت heart aerospace موفق ترین شرکت دنیاست که رو هواپیمای الکتریکی کار میکنه و یه مدل ساختن و در حال ازمایش و تستن و چند وقت دیگه تستای پروازیشم شروع میشه. این شرکت میگن تو ساخت قطعاتش با کوئنیگزگ همکاری داره.
      es-19 مدلیه که این شرکت ساخته.

  16. رحیم

    ۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (105 ديدگاه)

    ” “این موتور دارای کورس حرکت پیستون بیشتر و ردلاین 8500 می‌باشد که باعث می‌شود سیلندرها به سرعت خودروهای مدرن فرمول 1 حرکت کنند” ”
    متن غلط داره کورس پیستون بیشتر ، برای رد لاین محدودیت ایجاد میکنه
    و سیلندرها در هیچ موتوری حرکت نمیکنند.

  17. علی کاظمی

    ۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصطلاک نداشتهوباشهوتعمیرگاه ها افت میکنن بهرحال اونها هم باید نان بخورند پس اصطلاک چیز بدی نیست تعمیرگاه هم باید نان بخوره دیگه

    1. AMH-mc20

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ به اندازه کافی پراید میان تعمیرگاه جای اینارو میگیره لازم نیست نگران باشی

  18. mm.y@rlou

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    دهنم کف کرد دس مریضاد داره از ۳ سیلندر ۶۰۰ اسب بخار به نظرم استهلاکش خلیی میره بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا